
احداث بیش از هزار ایستگاه شارژ تا پایان سال
در فوریه 2024، محمدحسن رفان، مدیرعامل و مدیر مرکز خودرو برقی شرکت مکو در یک کنفرانس خبری، دربارهٔ آمادگی شرکت برای نمایشگاه خودرو تهران اطلاعاتی را به اشتراک گذاشت. او در این برنامه، برنامهٔ فعالیتهای شرکت و تلاشها برای تأمین برق مورد نیاز خودروهای الکتریکی و نگرانیهای موجود را مورد بررسی قرار داد.
صاحب مقاله اعلام کرده است که تاکنون 40 ایستگاه شارژ در تهران وجود دارد، که 15 عدد از آنها در حوزه شهرداری تهران قرار دارد. طبق محاسبات انجام شده، نیاز برق خودروهای سواری برآمده حدود 30 مگاوات است و برای خودروهای تجاری هم همین مقدار برق لازم است. این در حالی است که مصرف برق کل تهران در طول روز 5 هزار مگاوات میباشد. با ورود خودروهای الکتریکی به شبکه برق، افزایش مصرف برق تنها در اندازه کمی نسبت به مصرف کل وقوع خواهد کرد، بنابراین نگرانی خاصی وجود ندارد. همچنین، برای افزایش مصرف برق، پروژههای بهینهسازی و افزایش راندمان در برخی نیروگاهها اجرا میشود. این اقدامات نشان از تلاشهای صورت گرفته برای مدیریت بهتر انرژی و افزایش بهره وری است. کمبود انرژی در کشور به صورت کلی حس میشود و این مساله حتی در مورد استفاده از بنزین هم صادق است. با ترجیح خودروهای الکتریکی، استفاده از بنزین بنسبت وهله به نصف کاهش خواهد یافت، زیرا راندمان خودروهای الکتریکی بیش از دو برابر راندمان خودروهای با احتراق است.
فرمانده رفان توضیح داد که قیمت خودروهای برقی به شدت افزایش یافته است و در حال حاضر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. قیمت باتری خودروهای برقی از 5 سال قبل تاکنون حدود یک چهارم شده است. بنابراین، همچنان به طور پیوسته، قیمت خودروهای برقی در حال نزدیک شدن به خودروهای بنزینی است. همچنین، هزینه نگهداری خودروهای برقی کمتر بوده و دارای عمر بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی می باشند. با در نظر گرفتن این ویژگی ها در طولانی مدت، خودروهای برقی دیگر به عنوان خودروهای گران قیمت شناخته نمی شوند. با این حال، دولت باید تسهیلاتی را برای ایجاد شرایط مقرون به صرفه برای خرید و استفاده از خودروهای برقی ارائه دهد.
عادل دمشقی، مدیر مرکز خودرو برقی و زیر ساخت، درباره نیاز به ارتقای فرهنگ استفاده از خودروهای برقی صحبت کرد. او تاکید کرد که صاحبان خودروهای برقی باید در جهت مدیریت مناسب شارژ خودروهای خود در فعالیتهای روزانه خود تلاش کنند. به همین دلیل، ما اپلیکیشنی در اختیار این افراد قرار میدهیم تا بتوانند شارژ خودرو خود را رزرو و زمانبندی کنند. طراحی شبکه ای برای شارژ خودروها بر اساس ظرفیت برق موجود در هر کشور است و این ظرفیتها به طور ناگهانی برابری چندینبرابر نمیشوند. این موضوع بازگو کردن نگرانی های صاحبان شرکتهای خصوصی و دولتی در زمینه افزایش استفاده از خودروهای برقی را کاهش میدهد.
بسته به نحوه استفاده، تعداد سرنشینان، میزان بار، و شرایط اجرا، کارکرد یک خودرو برقی ممکن است کمتر از میزان اعلام شده در کاتالوگ باشد. به عنوان مثال، اگر میزان پیمایش یک خودرو برقی که در کاتالوگ مورد نظر 400 کیلومتر اعلام شده است، در واقع تا 250 کیلومتر برآورد شود، باید توجه کرد که این موضوع به خودکارهای بنزینی نیز اعمال می شود که به طور مشابه میزان سوخت مصرفی آنها ممکن است کاهش یابد.
ایستگاه های شارژ مکو تاکنون به تعداد ۱۲۳ عدد نصب شده اند. هدف این شرکت این است که تا پایان سال تعداد کل ایستگاه ها و شارژر های دیواری به تقریباً ۱۰۰۰ عدد برسد. برای رسیدن به این هدف، علاوه بر نصب ایستگاه های شارژ در شهرها، نصب شارژرها در جاده ها نیز مورد توجه قرار می گیرد. برای این منظور، با همکاری شرکای دیگر، ایستگاه های شارژ در مسیرهای تهران-اصفهان، تهران-مشهد، تهران-تبریز و تهران-کرمان احداث خواهند شد، تا افرادی که در حال سفر به این مسیرها هستند، بتوانند بین راه از این ایستگاه های شارژ استفاده کنند. تا به حال دو سه ایستگاه نیز خارج از کشور نصب شده اند، که آخرین آن اخیرا در ازبکستان راه اندازی شده است.
با توجه به توسعه زیرساخت ها، لازم است برنامه های مربوطه را با دقت و اقتدار اجرا کنیم. تاکید می شود که تصمیماتی که برای تهران گرفته شده است، تحت تأثیر سیاست کلان کشور قرار دارند. بر اساس سیاستی که توسط شهردار تهران اعلام شده است، برنامه های زیرساختی باید در سال آینده شامل 6 هزار شارژر الکتریکی، 3 هزار اتوبوس و حدود 40 هزار تاکسی الکتریکی برای تهران باشد.
به اظهارات آقای دمشقی، بهتر است در تمامی مکانهای عمومی شارژرهای کند یا عادی نصب شوند. افرادی که از خودروهای برقی استفاده میکنند، هر زمان که به این شارژرها میرسند، باید شارژ عادی را انجام دهند. البته شارژ سریع 20 تا 80 درصد که تقریباً در زیر 50 دقیقه برای بیشتر خودروهای برقی قابل انجام است، بهطور عمده برای تاکسیها مناسب است؛ چرا که این خودروها روزانه 200 تا 300 کیلومتر پیمایش میکنند. اما شارژ سریع 50 دقیقهای برای خودروهای عمومی به شدت کاربردی نیست، زیرا خودروهای شخصی در میانگین در هفته 300 کیلومتر پیمایش میکنند.
برنامهریزی برای احداث 7 هزار ایستگاه شارژ در تهران
در آذر 1402، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اشاره کرد به پیشرفت زیرساختهای برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی در پایتخت و بیان کرد که قراردادهایی برای احداث جایگاههای شارژ به امضا رسیده است و برنامهها به منظور گسترش این اقدامات در حال پیشرفت است. در این راستا، مشکلات زیرساختی و چالشهایی در تأمین برق جایگاهها وجود ندارد.
پاراگراف بالا به صورت زیر بازنویسی شده است:
به گفته وی، هدف از همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایجاد پنج هزار جایگاه شارژ برقی است. در چند ماه گذشته، بیش از ۱۷۰ جایگاه شارژ راهاندازی شدهاند. طبق برنامهریزیهای موجود، پیشبینی میشود که تا پایان سال جاری تعدادی از این جایگاهها به بهرهبرداری برسند و جایگاههای دیگر در سال آینده ساخته شوند. در وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران، از وجود ۷ هزار جایگاه شارژ برقی برای وسایل نقلیه برقی آینده خبر داده شده است.
با توجه به پیگیریهای تیم مدیریت شهری، برنامهریزیهای جدیدی برای واردات ونهای برقی، تاکسیهای برقی و موتورسیکلتهای برقی به تهران صورت گرفته است. این برنامهریزی شامل تدارک زیرساختهای لازم برای برقیسازی و شارژ این وسایل نقلیه است که به همراه خرید و واردات آنها به تهران همزمان انجام شود.
نصب 5000 ایستگاه شارژ تا سال آینده
در ماه مهر سال 1402، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد که در آغاز دورهی مدیریت جدید شهر، دو مسئلهی ترافیک و آلودگی هوا را به عنوان اولویتهای خود مشخص کرده است. در شهر تهران، 34 درصد از ترددهای شهری توسط وسایل نقلیهی عمومی صورت میگیرد و اکثر افراد ترجیح میدهند از خودروهای شخصی استفاده کنند. برای رفع این وضعیت، شهرداری تهران دو رویکرد را بهکار گرفته است، اول اینکه با هوشمندسازی شهر و بهرهبرداری از خدمات در دسترس، سعی در کاهش حجم سفرهای داخل شهری دارد و دوم اینکه تاکید خاصی بر توسعهی ناوگان حملونقل عمومی دارد.
به تازگی اعلام شده است که تا پایان سال آینده، در ۱۷۰۰ ایستگاه شهری تهران، پنج هزار جایگاه شارژ خودرو برقی نصب خواهد شد. همچنین، در حوزه توسعه مترو، با تلاش مدیریت شهری تهران، در مدت ۲۵ ماه، ۲۴ کیلومتر به طول متروی تهران اضافه شده است. همچنین، با افتتاح مترو پرند، طول این خط به ۴۱ کیلومتر میرسد. به علاوه، با همکاری دولت، مشکل تامین واگنهای مترو در تهران نیز در آینده نزدیک حل خواهد شد.
با اشاره به عقب ماندگیهای موجود در حوزه حملونقل عمومی شهری، آقای زاکانی ذکر کرد که برنامه ششم توسعه دولت ملزم به تامین 1030 واگن مترو برای شهر تهران بود. با این حال، دولت قبلی همکاری لازم برای اجرای این الزام قانونی را انجام نداد. اما در سال جاری، با دستور رئیس جمهور محترم مقدمات تامین 791 واگن از خارج از کشور فراهم شد. همچنین، بناست 113 واگن از محل پروژه تولید واگن ملی تامین شود و تا به حال 21 واگن از این پروژه در حال ساخت است.
دانشبنیانها شارژر دو نوع خودرو هیبریدی را تولید کردند
در ماه مهر سال ۱۴۰۲، یکی از شرکتهای دانشبنیان موفق به ساخت شارژرهای جدیدی برای خودروهای وارداتی هیبریدی شدند. این شرکت با تلاش محققان خود، توانسته است این شارژرها را به طور کامل طراحی و ساخت کند. مدیرعامل این شرکت، حسین ادیبی، اظهار داشت که تولید ماژولهای برقی از جمله زمینههای تحقیقاتی این شرکت است. وی افزود که در ایران دو نوع خودروی وارداتی وجود دارد که میتوانند از این شارژرها استفاده کنند و هدف اصلی این شرکت، صادرات این شارژرها به خارج از کشور است.
وی توضیح داد که یکی از نوع خودروهای وارداتی که میتوانند از این شارژرها استفاده کنند، میتسوبیشی اوتلندر PHEV است. این خودرو دارای سیستم هیبریدی است که هم مصرف بنزین دارد و هم باتری. مصرف سوخت این خودرو در هر 100 کیلومتر 2 لیتر است. شارژرهای تولیدی این شرکت قابل استفاده در این خودرو هستند.
پاراگرافی از یک مقاله در مورد خودرو بامو مدل I8 فرستاده شده است. در این متن، قصد دارم آن را بهبود بخشم و بازنویسی کنم. مدل I8 از خودروهای بامو است و به عنوان دومین نمونه از این نوع خودروها محسوب میشود که برای شارژ آن از لوازم جانبی مشخصی به نام شارژرها استفاده میشود.
آقای ادیبی میگوید بهرهبرداری از این شارژرها در کشور، یکی از اهداف تولید این محصول است. در آینده، در صورت رفع ممنوعیت واردات خودروها، به دلیل تعرفههای کمتر خودروهای هیبریدی و برقی، ما توانایی فروش این محصول را در ایران نیز خواهیم داشت.
افتتاح ایستگاه شارژ خودرو در تهران
در ماه شهریور سال ۱۴۰۲، ۱۵ ایستگاه شارژ خودرو برقی در تهران با حضور وزیر صنعت، شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران به بهرهبرداری رسید. در این مراسم، شهردار تهران، علیرضا زاکانی، اعلام کرد که برقیسازی شهر تهران یکی از پروژههای کلان است که اجرای آن ضرورت دارد.

با قراردادی که بین معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و گروه مپنا منعقد شده است، تا کنون 74 دستگاه شارژ در 15 ایستگاه احداث شده است، و طبق برنامه ریزی انجام شده، تا پایان سال 1403 پنج هزار دستگاه شارژ در بیش از 1700 نقطه مختلف شهر قرار داده میشود. این تلاش نشان از توجه بزرگ معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و گروه مپنا به ترویج نقل و انتقالات پایدار و تمیز است.
یکی از عناصر اصلی پروژه، تامین ناوگان است. ما در این راستا بر اتوبوس برقی تمرکز کردهایم زیرا ظرفیتهای داخلی و بینالمللی آن قابل قبول است。 در حال حاضر شهرداری تهران 1000 دستگاه اتوبوس برقی را سفارش داده است. همچنین، ما به تعداد 50 هزار تاکسی برقی نیاز داریم و خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما لیستی از هفت خودرو برقی ارائه کرده است. این فقط یک شروع گام بلند به سوی خدمات نوین است.

از سوی دیگر، استفاده از بیش از ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی در تهران به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است، زیرا ۱۳ درصد آلودگی هوای این شهر به علت استفاده از موتورهای سواری است که از آنها انرژی مصرف میکنند. علاوه بر این، بررسی انواع اسکوتر و سازوکارهای حمل و نقل جدید و ارتقاء آنها نیز در دستور کار قرار گرفته است تا الگوهای جدیدی در حمل و نقل شهری تهران اعمال شود.
خودرو برقی اختلالی در برق شهری ندارد
در ماه مرداد سال ۱۴۰۲، عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که توافقی با شهرداری برای توسعه زیرساخت ایستگاههای شارژ برای خودروهای الکتریکی بهوجود آمده است و قرار است این ایستگاهها در هفته دولت افتتاح شوند. وزیر صنعت با بیان اینکه انتقال خودروهای جا به جایی برقی تأثیر جزئی در عرضه برق شهری نخواهد داشت، اظهار داشت که در ساعات شبانه تا صبح همیشه برق مازاد در کشور موجود است و از نظر شارژ خودروها مشکلی بوجود نخواهد آمد. همچنین، او اعلام کرد که توافقات موفقیتآمیزی با شهرداری تهران برای تامین زیرساختهای ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی صورت گرفته است.

بعضی افراد فکر میکنند که با افزایش استفاده از خودروهای برقی، ممکن است مشکلاتی در تأمین برق شهری به وجود آید. با این حال، در کلانتری برق در کشور ما مشکل اصلی وجود ندارد، با اینکه در برخی ساعات شبانهروز و در برخی زمانهای سالیانه، کمبودی موجود است. حتی در روزهای گرم تابستان هم، در برخی ساعاتی مثل بعد از نیمه شب، برق اضافی وجود دارد که میتوان از آن برای شارژ خودروهای برقی استفاده کرد. علاوه بر این، میتوان بخشی از برق مصرفی در خاموش کردن چراغها به خودروهای برقی اختصاص داد. تمام این امکانات در کشور ما وجود دارد.
ایشان اعلام نمود که در اولویت، همکاری با شهرداریها را جهت فراهم کردن زیرساختهای شارژ سریع در سطح شهرها دارند. او اظهار داشت: "این اتفاق هفته دولت به صورت عمومی رخ خواهد داد." علاوه بر این، احتمال آن است که در هفته آینده اولین شارژرهای سریع برای برخی افرادی که خودروی برقی دارند یا قصد واردات آن را دارند، نصب شوند و امکان شارژ سریع در سطح شهر برای آنها مهیا شود. علاوه بر این در نقاط مختلف شهر نیز شارژرهای کند وجود خواهد داشت، بنابراین میتوان در منزل و در هنگام پارک کردن خودرو به راحتی به شارژرهای کند دسترسی داشت. او اشاره کرد که استفاده از شارژرهای کند در سراسر جهان رایج است و با یکبار شارژ کامل در طول شب، خودروها قادر به پیمایش ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلومتر میباشند.

همکاری مپنا و شهرداری برای برقیسازی تهران
در ماه مرداد سال ۱۴۰۲، محمد اولیا که به عنوان مدیرعامل شرکت گروه مپنا فعالیت میکند، اعلام کرد که در حال پیگیری برقیسازی حملونقل در بخشهای مختلف شامل خودروها، موتورسیکلتها، اتوبوسها و زیرساختهای شارژ و نرمافزاری هستند. او افزود که ضمن همکاری با شرکتهای خودروساز، همکاری جدی با مجموعه شهرداری تهران را در این زمینه آغاز کردهاند. تاکنون با مجموعه شهرداری تهران دو قرارداد در زمینه برقیسازی حملونقل امضا شده و هماکنون در مذاکرات برای امضای دو قرارداد دیگر هستند.

وزیر صنعت و شهردار تهران تصمیم گرفتهاند خودروهای تهران را برقی کنند و قرارداد تأمین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با ارزش ۷۰۰۰ میلیارد تومان را امضا کردهاند. برای ساختارزیابی شهرداری تهران ، اولین مرحله آغاز شده و ایستگاههای شارژ خودرو و موتورسیکلت برقی در ۶ یا ۷ نقطه شهر ایجاد میشود.
متون مقالات رو استفاده کنید تا بتونم درستشون کنم. متن اون قابلیت بهبود داره؟ اگه میشه بگید من بهبودش میدم.
اخبار حمل و نقل برقی در ایران
صنعت خودرو در ایران و حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ کشور در حال تحولی عمده است. این تحول با ورود وسایل نقلیه جدیدی که از سوخت های پاک و محیط زیست دوست استفاده میکنند آغاز شده است. در این مقاله، آخرین اخبار مربوط به خودروهای الکتریکی و ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در ایران و وضعیت تولید موتورهای برقی در کشور بررسی میشود.
متاسفانه متن مقاله یا پاراگراف مورد نظر شما ارسال نشده است. لطفا متن مورد نظر را ارسال کنید تا بتوانم به شما کمک کنم.