رونمایی جی 4 برقی
بهمن ۱۴۰۲: شرکت خودروسازی کرمان موتور در دومین دوره نمایشگاه خودرو الکتریکی، مجدداً نمونهی برقی خودرو جک جی۴ را به رونمایی رساند؛ با این تفاوت که این محصول را با نام تجاری KMC به تماشای عموم عرضه کرد.
مدل برقی ماشین J4 از کمپانی کی ام سی، دارای سیستم تعلیق مکفروسون مستقل در جلو و محور پیچشی در عقب است. موتور الکتریکی این خودرو بر روی محور جلو نصب شده است. این موتور با باتریهای لیتیوم-یون با ظرفیت 41 کیلوواتساعت متصل میشود و قادر است تا توانایی تولید 160 اسب بخار و 258 نیوتنمتر را داشته باشد. با این توانایی، J4EV برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، تنها در 8.7 ثانیه نیاز دارد. سرعت حداکثر این ماشین تقریباً 162 کیلومتر بر ساعت است. اما در شیبی با زاویه 35 درجه، سرعت حداکثر آن از 45 کیلومتر بر ساعت فراتر نمیرود.
مسافت قابل پیمایش خودروی KMC J4 EV برابر با 300 کیلومتر است. اما اگر سرعت رانندگی را به 80 کیلومتربرساعت کاهش دهید، میتوانید تا 385 کیلومتر با این خودرو برید. علاوه بر این، KMC J4 EV دارای تمامی امکانات زیر است:
ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ در دسترس است و ماژول کنترل پیشرانش و کنترل پایداری اطلاعاتی خبری از عملکرد بار با دقت بالا، موقعیت پویا و سرعت پویا فراهم می کند. طیف گسترده ای از سیستم های رانندگی مشغول کردن OPEL شامل نظارت بر عملکرد تراکم و تابعیت دیسک ترمز بانک، مداومت سیستم های کنترل چند رسانه ای، تراکم تعادل فرمان بر تور مکانیزم، بازوهای آویز کنترل چند رسانه ای و بازو کنترل سرریز و تراکم حرکت پویا و تراکم. البته مبدل خرید DINS و مبدل خرید G با کیفیت تجهیزات جدیدتر همچنین گزینه های خودروهای مدل pinal ارائه شود.
زمان تولید خودرو برقی کرمان موتور
در مراسم رونمایی اولین خودرو برقی شرکت کرمان موتور، آقای سامان فیروزی، مدیرعامل این شرکت، جزئیات جدیدی را در مورد این خودرو به رسانهها اعلام کرد. این مراسم در تاریخ شهریور 1401 برگزار شد.
طبق اظهارات وی، شرکت کرمان موتور در اواخر سال ۱۳۹۹ قراردادی با گروه مپنا امضا کرده است تا خودرویی برقی بر اساس جک J4 تولید کند. شرکت مپنا همچنین متعهد شده است که در زمان تولید انبوه این خودرو برقی، در هر ۲۵۰ کیلومتر یک ایستگاه شارژ سریع نصب کند.
درباره خودرو برقی کرمان موتور، آقای سامان فیروزی توضیح داده است که در حال حاضر در حال تست پکیج باتری آن هستند و پیشبینی میشود تا سه ماه آینده، تاییدیههای لازم برای آن صادر شود. مدیرعامل کرمان موتور همچنین عنوان کرده که تولید خودرو برقی تحت برند کرمان موتور، از تابستان ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد.
قیمت خودرو برقی کرمان موتور
در مصاحبه جدید خود، آقای سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان موتور، جزییات جدیدی درباره خودرو برقی این شرکت را فاش کرد. او در این مصاحبه به شروع فرآیند تولید و طراحی این خودرو اشاره کرد و اطلاعات بیشتری راجع به آن ارائه داد.
با توجه به حرف وی، محصول برقی که با همکاری شرکت مپنا تولید میشود، یکی از سه نسخه تولیدی خودروی ملی کرمان موتور خواهد بود. بنابراین، طراحی این خودرو برقی باید به شدت به مدل بنزینی آن شباهت داشته باشد. مدل بنزینی توسط ایتالیاییها طراحی شده است و احتمالاً تا اواخر سال 1401 به پایان خواهد رسید.
با توجه به تاکید آقای فیروزی، قیمت خودرو برقی کرمان موتور درحدود ۱۶ هزار دلار قرار دارد. در صورت تایید تولید نهایی این خودرو در نیمه دوم سال 1402 و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای فروش آن در کشور، و در نظر گرفتن وضعیت پایداری قیمت دلار، قیمت تقریبی این خودرو قرار است در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان باشد.
مشخصات فنی خودرو برقی کرمان موتور
در تیر ماه ۱۴۰۱، نیما ارجمندی، معاون محصول شرکت کرمان موتور، در یک جلسه هماندیشی با مراکز علمی کشور، اعلام کرد که این شرکت به مرحله بومیسازی پلتفرم خود پیش میروند و محصول انحصاری خود را از سال ۱۴۰۲ عرضه خواهند کرد. این محصول با همکاری استودیوهای مطرح ایتالیایی و بر پایه پلتفرم اختصاصی کرمانموتور با نام PS1 توسعه یافته است. همچنین، فعالیتهای مرکز تحقیق، توسعه و نوآوری شرکت کرمانموتور در حال انجام است تا سایر پروژههای مرتبط با این پلتفرم را پیش ببرد، از جمله توسعه نسخه تمام الکتریکی.
آقای ارجمندی توضیح داد که این پروژه در سال ۱۴۰۰ و با حضور مشاوران و طراحان ایتالیایی به انجام رسید. در نسخه جدید، تغییراتی ایجاد شده که ظاهر آن جذابتر و بیشتر از قبل است. همچنین، امکان نصب قوای محرکه مختلف و حتی تولید نسخه الکتریکی از این محصول فراهم شده است.
طبق گفته مدیر عامل شرکت خودروسازی کرمانموتور، نمونه اولیه خودرو برقی شرکت به مراحل آزمون عملکردی رسیده است. او اظهار داشت که ضعف صنعت خودروسازی ایران در زمینه طراحی و ساخت قوای محرکه احتراق داخلی، باعث کندی در فرآیند توسعه محصولات جدید شده است. با این حال، ورود و توسعه خودروهای برقی به نظر وی به عنوان یک فرصت است و میتواند عقبماندگی تاریخی در صنعت خودروسازی کشور را جبران کند. به علاوه، استراتژی کرمانموتور تغییر یافته و آنها برخلاف واردات قطعات منفصله، به سرمایهگذاری در طراحی و بومی سازی بخش پیشرانه و فنی خودرو برقی متمرکز شدهاند. هدف آنها این است که با طراحی و تولید یک مدل منحصر به فرد، به یکی از پیشگامان تولید خودروهای الکتریکی در ایران تبدیل شوند. در توسعه خودرو برقی کرمانموتور، شرکت مکو نیز در طراحی قوای محرکه و منابع ذخیره انرژی، به آنها کمک کرده است.
آقای ارجمندی به توضیحات خود درباره این محصول افزود که پلتفرم الکتریکی آن شامل پیشرانه الکتریکی EDU، سیستم ذخیره سازی انرژی الکتریکی Battery Pack، واحد کنترل ولتاژ بالا HPU و سیستم کنترل مرکزی خودرو VCU است. تمام این مراحل در یک پروژه تحت عنوان پروژهای به مدت ۲۰ ماه طراحی و تولید شدهاند و سایر سیستمها نیز در حال بهینهسازی در این مدل خودرو قرار دارند. این خودرو در هر بار شارژ، حدود ۴۱ کیلووات انرژی مصرف میکند و به خروجی حداکثر ۱۶۷ اسببخار دست مییابد. قابل ذکر است که این خودرو الکتریکی بیش از ۳۰۰ کیلومتر را میتواند بپیماید و با استفاده از شارژرهای خانگی در کمتر از ۵٫۵ ساعت شارژ میشود. علاوه بر این، با استفاده از شارژرهای سریع نیز میتوان زمان شارژ را به ۴۵ دقیقه کاهش داد. نام محصول جدید شرکت کرمانموتور هنوز مشخص نیست؛ اما بر اساس اطلاعات دریافتشده، این خودرو در قالب یک فراخوان و کارزار عمومی نامگذاری خواهد شد. مدارک حاکی از آن است که تجاریسازی این خودرو از سال ۱۴۰۲ آغاز خواهدشد.
منتظر اولین جک برقی باشیم؟!
پس از اینکه کارمانیا در نیمه اول سال 1400 آمادهسازی خودرو برقی کارمانیا EK1 را به پایان رساند و به بازار عرضه کرد، حالا نوبت کرمان موتور است که برای ساخت دومین خودروی کاملاً برقی در بازار ایران اقدام کند.
همکاری برترین شرکت خودروسازی ایرانی، پارس خودرو، با شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) برای ساخت خودروهای برقی توسعه یافته است. این همکاری به قدری مهم است که در دیماه 99، قراردادی بین این دو شرکت برای توسعه و تولید پیشرانه خودروهای برقی به عنوان بزرگترین قرارداد در تاریخ صنعت خودروسازی ایران شناخته شده است.
آقای رفان، مدیر عامل شرکت مهندسی مکو، در خصوص این قرارداد به مخاطبان گفت: "این قرارداد اجرایی اولین مورد خود در زمینه خودروهای برقی در ایران است که بین مپنا و کرمان موتور امضا میشود. امیدواریم تولید و عرضه خودروهای برقی با کیفیت در این قرارداد با برنامهریزی و اجرای دقیق صورت بگیرد."
آقای علیآبادی، مدیرعامل گروه مپنا، اظهار داشت: گروه مپنا به مدت زمان طولانی برنامه ای برای ایجاد زیرساخت خودروهای برقی را دنبال کرده و در زمینه ایجاد پلتفرم خودرو برقی نیز اقدامات ضروری را انجام داده است. ایجاد زیرساخت ها به صورت سخت افزاری و نرم افزاری همزمان لازم است، بنابراین علاوه بر برقی سازی خودروها، تمرکز بر ساخت ایستگاه های متعدد شارژ و ایجاد شبکه متصل به هم مهم است.
گفته شده است که آقای فیروزی (مدیرعامل شرکت کرمان موتور) پس از هفت ماه مذاکرات فشرده، به دو قرارداد همکاری با گروه مپنا دست یافته است و امیدوار است که در طی 12 تا 18 ماه آینده، اولین خودرو برقی مشترک تولید و عرضه شود. با اینکه کشور ما در زمینه خودروهای احتراقی با کشورهای توسعه یافته حدوداً 25 تا 30 سال عقب است، اما در زمینه خودروهای برقی، فاصله ما با سایر سازندگان حدکثر دو تا سه سال است و با کار و تلاش میتوانیم به کیفیت جهانی برسیم.
زمان عرضه خودرو برقی کرمان موتور
طبق گفته مدیرعامل شرکت کرمان موتور، نسخه اولیه از خودروی برقی این شرکت تا 1.5 سال آینده تولید خواهد شد. بنابراین قرار است در نیمه دوم سال 1401 این خودرو به بازار عرضه شود و از سال 1403 تولید انبوه آن آغاز شود.
نام خودرو برقی کرمان موتور
هنوز مشخص نیست که آیا کرمان موتور قصد دارد یک پلتفرم کاملا جدید بسازد و خودروی ایرانی تولید کند، یا اینکه قصد دارد از کمکهای شرکای چینی خود، به خصوص بهرهبرداری کند. با این حال، به نظر میرسد گزینه دوم احتمالا محتملتر باشد. این امر به دلیلی خاص است؛ اما چرا؟
در آذرماه 99، خبری منتشر شد که کرمان موتور در حال شروع پروژه داخلی سازی موتور J4 است. این پروژه به همکاری با یک شرکت دانش بنیان انجام میشود و ارزش آن 1200 میلیارد تومان است. طبق برنامه زمانبندی کرمان موتور، تا پایان سال 99، 50 درصد از موتور J4 داخلی سازی خواهد شد و در نیمه اول سال 1400 به 70 درصد و در نیمه دوم سال 1400 به بیش از 80 درصد رسیده خواهد شد.
بنابراین، هماکنون که مشکل داخلیسازی مدل جی4 در حال حل شدن است، احتمالاً این یک گزینه بسیار خوب برای پروژه خودرو برقی کرمان موتور خواهد بود.