نخستین آینه جانبی دوربینی روی تارا برقی
شرکت شفق دانا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات پلیمری و آینه خودرو در ایران، در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، آینههای جانبی جدید خودروها را معرفی کرد. این آینهها با استفاده از تکنولوژی الکتریکی-دوربینی طراحی شدهاند و به جای از آینههای سنتی استفاده میشوند. رونمایی از این تکنولوژی در تارا برقی ایران خودرو انجام شد. شفق دانا با بیش از ۴۳ سال سابقه فعالیت در این حوزه، به عنوان یکی از پیشروان صنعت خودرو در ایران شناخته میشود.
آینههای جدید در خودروهای الکتریکی، یک نوآوری مدرن هستند و جایگزینی مناسب برای آینههای سنتی خودروها بوده و به طور فزایندهای محبوبیت پیدا کردهاند. این آینهها نه تنها کاربردیتر و منعطفتر هستند، بلکه امنیت رانندگی را نیز بالا میبرند.
شفق دانا، نخستین تولیدکننده ایرانی از آینههای جدید، از این تکنولوژی در سدان الکتریکی ایران خودرو استفاده کرده است. آینههای دوربینی با لنزهای عریض، به طور عملی نقاط کور را پوشش میدهند و تصاویر را در نمایشگرها به نمایش میگذارند. در شب، این آینههای دوربینی با استفاده از تکنولوژی دید در شب، تصاویری گسترده و شفاف از محیط را نمایش میدهند و در هوای بارانی، مه و شرایط غیر استاندارد، تصاویر بهبود یافتهای ارائه میدهند که به راننده انتقال داده میشود.
طراحی آینههای مدرن این اتومبیلها به طور قابل توجهی به بهبود عملکرد آیرودینامیکی آنها کمک میکند و مقاومت برابر باد را کاهش میدهد.
رونمایی تارا الکتریکی با امکانات جدید
در ماه آبان سال ۱۴۰۲، شرکت ایران خودرو با مجددا معرفی خودروی برقی تارا، به بازار خودروهای ایرانی بازگشت. با این حال، این نسخه از تارا برقی دارای ویژگیهای جدیدی است که پیشتر در این خودرو وجود نداشت.
اولین تغییر بر دستگیره جلوپنجره این خودرو است که باعث میشود ظاهر آن شبیه به اکثر خودروهای برقی جهان شود. با این حال، به نظر میرسد که طراحان ایرانی وقت کافی را برای طراحی این قسمت صرف نکردهاند زیرا آن بسیار ساده و بدون هیچ جزئیت خاصی قرار گرفته است.
یکی از نکات جالب و مورد توجه در تارا برقی، استفاده از آینه بغلهای دیجیتال بود. این ویژگی معمولا در مدلهای مفهومی با طراحی مدرن و بدنه آیرودینامیکی استفاده میشود، اما استفاده از آن در محصولی مانند تارا، کمی تعجبآور بود.
در این حالت، آینههای نسخه جدید از یک دوربین تجهیز شدهاند که نمایشگر آنها در بالای داشبورد قرار دارد. اما طراحان ایران خودرو ترجیح دادهاند داشبورد را کلی تغییر ندهند و به جای آن، دو نمایشگر در طرفین آن را اضافه کنند. این تصمیم باعث میشود زاویه دید راننده مناسب نباشد. همچنین مانیتور عمودی در کنسول مرکزی، صفحه کیلومتر تمام دیجیتال و شیفتر چرخی گیربکس نیز در نسخه جدید تارا برقی قابل مشاهده است.
به گفته ایران خودرو، تارا برقی نسخه جدید، با استفاده از باتریهایی با ظرفیت 45 کیلوواتساعت طراحی شده است. این خودرو قادر است با موتور الکتریکی با قدرت 160 اسببخار و گشتاور 300 نیوتنمتر، به صفر تاصد تنها در 9.8 ثانیه برسد.
از زمان که تارا برقی معرفی شد و با یکبار شارژ، میتواند مسافت 300 کیلومتر برقی برود، رفته رفته به کمک پکیج شارژ سریع به طوری که تنها در 45 دقیقه میتوان 80 درصد از ظرفیت باتریهایش را شارژ کرد، بهبود یافته است. هنوز زمان دقیقی برای تجاریسازی تارا برقی ایران خودرو اعلام نشده است، اما در سال 1404 قابل استناد است که اخبار مثبتی از این خودروی برقی در دست رس خواهد بود.
تولید آزمایشی تارا برقی
مهر ۱۴۰۱: آقای کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایران خودرو، در حاشیه مراسم رونمایی از نسخه نیمه صنعتی تارا برقی، اعلام کرد که هزینه ساخت این خودرو برقی، از طراحی تا تولید نسخه آزمایشی، به مبلغ ۴۵ میلیارد تومان برای ایران خودرو انجام شده است. به منظور دریافت مجوزهای شمارهگذاری و استانداردهای مربوط به زیست محیطی، در ماههای آینده باید ۲۰ دستگاه از خودرو تارا برقی تولید کنیم و منابع مالی لازم را فراهم کنیم.
آقای مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که طبق برنامه زمانبندی شرکت، تولید انبوه خودروی تارا برقی در سال 1402 برنامهریزی شده است. همچنین، مشتریان نیز می توانند خودروی خود را از طریق شرکت آپکو سفارشیسازی کنند.
چه شرکت هایی در ساخت تارا برقی همکاری کردند؟
در مراسمی که در ماه شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد، شرکت ایرانخودرو محصول جدید خود را با نام تارا EV معرفی کرد. این محصول، نسخه برقی سدان تارا است که با شرکت تحت لیسانس و با استفاده از تکنولوژی برجستهای تولید شده است.
تارا برقی، نخستین خودروی الکتریکی شرکت ایران خودرو است که در نزدیکی آینده وارد بازار خواهد شد. ارائه خودروهای الکتریکی نیازمند همکاری از جانب نهادها و ایجاد زیرساختهای لازم مانند ایجاد ایستگاههای شارژ است. علاوه بر این، باید برنامهها و تحرکهایی برای آموزش و فراگیری استفاده از خودروهای الکتریکی نیز در نظر گرفته شود.
برقیسازی و معرفی خودروی تارا، از طریق تلاشهای گروه تحقیق و توسعه فناوری خودروی شرکت جتکو (برگرفته از ایرانخودرو) امکانپذیر شده است. این پروژه با همکاری شرکتهای موتورژن و رادسا، سبا باتری، پرتو صنعت و مانا، فرزانگان و دانشگاه صنعتی شریف، رایزکو، کوشش رادیاتور و سندن به اجرا درآمده است. جزئیات ساخت قطعات الکتروموتور، باتری، درایو و سیستم مدیریت حرارت خودروی تارا را میتوان بهشرح زیر بیان کرد.
تارا برقی از یک موتور برقی استفاده میکند که حداکثر قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتنمتر را ارائه میدهد. این خودرو توانسته است در 9 ثانیه از سکون به سرعت صد کیلومتربرساعت برسد و سرعت لحظهای بالاترین حد آن 140 کیلومتربرساعت است. باتری تارا برقی دارای قدرت 45 کیلووات است که با یک بار شارژ میتواند مسافتی برابر 300 کیلومتر را طی کند. از طریق شارژر سریع، تارا EV در کمتر از 30 دقیقه و با شارژر خانگی در 10 ساعت به صورت کامل شارژ میشود.
کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایرانخودرو، در مراسم رونمایی از محصول جدید، به سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری در کشورهای جهان اشاره کرد. نیمی از این سرمایهگذاری توسط شرکتهای چینی انجام شده است
محصول تارا برقی که توسط شرکتی دانشبنیان معرفی شده است، دارای دو قسمت کلیدی است: باتری و درایور الکتریکی. وی امیدوار است که از سال آینده تولید هر دو بخش این ماشینهای برقی در کشور صورت گیرد.
آقای وزیری امیدوار است که با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، زیرساخت خودروهای برقی در کشور بهبود یابد. او همچنین اعلام کرد که تاکنون ۵۰۰۰ دستگاه خودروی تارا برقی عرضه شده است و به نظر میرسد که بخش تاکسیها قصد دارد به عنوان بازار اصلی برای خودروهای برقی در نظر گرفته شود.
تفاوت تیپ های تارا برقی
شهریور ۱۴۰۱: شرکت جتکو ایران خودرو، در اولین دوره، با انتشار اطلاعات جدید خود در مورد خودروی برقی تارا، اعلام کرد که دو نسخه مختلف از تارا را تولید کرده است. تفاوت بین این دو نسخه را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید:
مدل | تیپ A | تیپ B |
---|---|---|
حداکثر قدرت (اسب بخار) | 134 | 161 |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) | 200 | 300 |
پیمایش (کیلومتر) | 200 | 300 |
ظرفیت باتری (کیلووات ساعت) | 45 | 45 |
وزن خالص (کیلوگرم) | 1600 | 1550 |
حداکثر سرعت (کیلومتربرساعت) | 100 | 140 |
شتاب (ثانیه) | 15 | 9 |
حداکثر شیبروی (درجه) | 15 | 25 |
بازده (کیلووات ساعت در 100 کیلومتر) | 22.5 | 15 |
معرفی: این مقاله در مورد اهمیت و کاربرد رابطه بازاریابی و تأمین زنجیره تأمین است. رابطه بین این دو حوزه در جهت تقویت تأمین کنندگان و مشتریان، بهبود رضایت مشتری، افزایش سهم بازار و بهبود عملکرد عمومی سازمانها بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله، به تشریح کاربردها و راهکارهای مختلف برای بهبود رابطه بین بازاریابی و تأمین زنجیره تأمین پرداخته شده است. همچنین، نقش تکنولوژی و نوآوری در این رابطه بررسی شده است. این مقاله میتواند به مدیران و صاحبان کسب و کارها کمک کند تا استراتژیهای مناسبی برای بهبود رابطه بین بازاریابی و تأمین زنجیره تأمین پیاده سازی کنند و در نهایت عملکرد و موفقیت سازمانهای خود را بهبود بخشند.
شرط ایران خودرو برای تولید تارا برقی
تیر ۱۴۰۱: آقای کیانوش پورمجیب، نایب رئیس توسعه و تولید ایران خودرو، اعلام کرد که این شرکت در نیمه اول سال ۱۴۰۲، دو محصول جدیدی را عرضه خواهد کرد.
علاوه بر این، خودروی برقی تارا نیز تا انتهای سال 1401 توسط مهندسان ایران خودرو تولید میشود. این تولید، نتیجة سه سال تلاش مهندسان است. با این حال، آقای پورمجیب بیان کرده است که ساخت و تولید خودروهای برقی نیازمند زیرساختها و ارائه تسهیلات خرید است. متأسفانه، این زیرساختها و تسهیلات در ایران وجود ندارند.
مشکلات تولید تارا برقی در ایران
آبان ۱۴۰۰: بهطور جدی در تلاش هستیم تا نسخه صنعتی تارا برقی را تا پایان سال جاری عرضه کنیم. در تابستان امسال، نسخه آزمایشی این محصول را تولید کردهایم. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که تولید انبوه تارا برقی وابسته به فراهم شدن زیرساختهای شهری مناسب، تسهیلات خرید و امکانات لازم برای ساخت آن است. به همین دلیل، همچنان در تلاشیم تا بتوانیم شرایط مناسب برای ارائه این فناوری را فراهم کنیم.
به طبق آخرین داده های موجود، ظرفیت تارا برقی برای یکبار شارژ تا حدود 300 کیلومتر است. همچنین، زمان شتاب دهی آن کمتر از 10 ثانیه است و بیشترین سرعت آن محدود به 140 کیلومتر در ساعت می باشد.
رونمایی تارا برقی در بهمن 1400
در ماه بهمن سال 1400، نسخه آزمایشی خودرو الکتریکی تارا رونمایی خواهد شد. خبر را آقای خسروی، مدیرعامل شرکت جتکو، اعلام کرده است و اظهار داشته است که پلتفرم برقی جتکو، میتواند در تمامی خودروهای بنزینی ایران خودرو استفاده شود. بنابراین، در فصل پاییز سال 1400، ابتدا برروی خودروی تارا ایران خودرو نصب خواهد شد.
درباره تجاریسازی تارا برقی، آقای خسروی هرچند جزئیاتی ارائه نکرده است، اما یک نکته بسیار جالب را ذکر کرده و اعلام کرده که پروژه بهبود و اصلاح طراحی داخلی این خودرو را به شرکت جتکو واگذار کرده است. به نظر میرسد که جتکو قصد دارد یک طرح جدید برای تارا آماده کند و احتمالاً این طرح جدید شامل نسل جدیدی از خودرو برقی ایران خودرو هم خواهد بود.
ساخت خودرو برقی ایران خودرو توسط جتکو
شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری خودرو، با نام اختصاری جتکو، در سال ۱۳۹۷ به عنوان بخشی از تحقیقات ایران خودرو تأسیس شد. در پاییز سال ۱۳۹۹، آقای خسروی، مدیرعامل جتکو، اعلام کرد که ایران خودرو تولید اولین خودروی برقی خود را به جتکو واگذار کرده است.
شرکت جتکو برای ساخت خودرو برقی خود از پلتفرم K132 یا همان پلتفرم تارا ایران خودرو استفاده کرده است. طبق برنامهریزی جتکو، خودرو برقی ایران خودرو در سال 1401 رونمایی خواهد شد و اگر قطعهسازان داخلی آمادگی تامین قطعات آن را اعلام کنند، تولید آن بین یک تا دو سال بعد آغاز خواهد شد.
در اواخر بهار 1400، شرکت جتکو اعلام کرد که برنامه تمام برقی خودروی تارا ایران خودرو را پیاده سازی کرده است. این اعلامیه نشان می دهد که جتکو به منظور فراهم کردن زیرساخت هایی برای تحویل این پلتفرم برقی به ایران خودرو، دست به کار شده است. برای بیان بهتر، خودرویی که در آینده نزدیک تولید خواهد شد، احتمالا از مرحله تارا فعلی فراتر خواهد بود.
خودرو برقی جتکو؛ همزاد تارا برقی
در پاییز ۱۳۹۹، هنگامی که نمایندگان مجلس به نمایشگاه دستاورهای ایران خودرو رفتند، یک ماکت کوچک از یک خودرو به نمایش گذاشته شد. روی این ماکت عبارت "پروپوزال شماره ۳" بود که احتمالاً یکی از سه محصولی است که جتکو برای ایران خودرو طراحی کرده است. تصاویر این ماکت را در زیر میبینید.
به انتهای زمستان سال ۱۳۹۹، شرکت جتکو تصویر بارز و واضحی از این سدان منتشر کرد. این تصویر طراحی نهایی خودرویی است که قبلا به صورت ماکت نمایش داده شده بود.
سدان برقی ایران خودرو، اگرچه از پلتفرم بهبودیافته تارا بهره میبرد، اما ظاهر آن، احتمالاً شبیه خانواده تارا نخواهد بود.
به عنوان شرکت جتکو ، ایران خودرو در حال طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی محصولات خود است، با این حال همچنین قصد دارد نسل دوم خودروهای میان رده را نیز تولید کند. این خودروها جایگزینی برای سمند خواهند بود و طراحی و لوکس تر از آن خواهند بود. این تصویر ممکن است تصویری از نسل دوم خودروهای ایران خودرو باشد. با توجه به عدم وجود اطلاعات دقیق ، لازم است منتظر بمانیم و ببینیم که ایران خودرو چه نقشه ای برای محصولات جدید خود دارد.
تلاش خودروسازان خصوصی برای ساخت خودرو برقی
در دهه ۹۰ میلادی، شرکت خودروسازان جنوب موفق شد اولین خودروی برقی با نام مینور (Minor) را با استفاده از پلتفرمی ارائه شده توسط چینیها، به بازار عرضه کند. این خودرو با تعداد محدودی تولید شد و به دلایل مالی، به سرعت خاتمه یافت. در حال حاضر، پس از حدود یک دهه، خودروسازان جنوب هنوز به تولید خودروهای برقی علاقه دارند؛ در سال ۱۳۹۹ شاهد تولید یک مدل دیگر از خودروهای الکتریکی به نام "—" بودیم.
شرکت خودروسازی کارمانیا، یکی از شرکتهای خصوصی برجسته در صنعت خودروسازی ایران است. این شرکت در سال ۱۳۹۵ مدل ون الکتریکی BYD e6 را به بازار ایران معرفی کرد، اما به دلیل مشکلات زیرساختی و قیمت بالای آن، نتوانست محصول را به صورت تولید انبوه عرضه کند. پس از آن، در سال ۱۳۹۹، شرکت اقدام به معرفی سدان برقی دیگری با نام [نام مدل] کرد و اعلام کرد که قصد دارد آن را در سال ۱۴۰۰ به صورت تولید انبوه تولید کند.
تلاش خودروسازان دولتی برای ساخت خودرو برقی
ساخت خودروهای برقی برای شرکت های خودروسازی که به منابع مالی دولتی وابسته نیستند می تواند به ضرر و زیان مالی منجر شود. به همین علت، شرکت های خصوصی تمایل کمتری به تولید خودروهای الکتریکی دارند. با این حال، دو شرکت خودروساز بزرگ ایران تلاش های خوبی را برای تولید خودروهای الکتریکی انجام دادند. در سال ۱۳۹۳، شرکت ایران خودرو برای اولین بار خودروی Ranu الکتریک را معرفی کرد. در سال های بعد، مشخصات فنی این خودرو چندین بار بهبود یافته و تغییر کرده است.
شرکت سایپا در سال ۱۳۹۶ خودروی برقی خود را تحت عنوان "Saina EV" با همکاری تیمهای دانشجویی و شرکت پانچ بلژیک معرفی کرد. در آن زمان، قیمت تمام شده ساینا برقی تقریباً دو تا سه برابر ساینا بنزینی بود. در همین سال، ایران خودرو نیز محصول سبز دوم خود را معرفی کرد؛ اما این خودرو تنها یک خودروی هیبرید بود و نام آن Dena Plus Hybrid بود.
بررسی انواع تارا ایران خودرو
به منظور دریافت اخبار جدیدترین مدل خودروی "تارا" در بازار کشورمان و همچنین آشنایی بیشتر با مدلها و ویژگیهای آن، جدیدترین نسخه با دندههای دستی و اتوماتیک، و مشخصات فنی آن، به همراه تستهای اختصاصی، لطفاً مقالات زیر را مطالعه فرمایید.
شرایط فروش ایران خودرو
جهت بازنویسی و بهبود پاراگراف فوق، ما میتوانیم از روش زیر استفاده کنیم: "برای کسب اطلاعات به روز درباره آخرین عرضه فروش شرکت ایران خودرو و همچنین دیدن جدیدترین طرحهای پیشفروش، فروش نقدی، فروش ویژه و فروش اقساطی ایران خودرو، بهتر است مجموعه مقالات منتخب زیر را مرور کنید:"
- (طرح عادی)
- (طرح جوانی جمعیت)
- (طرح نوسازی خودرو)
- (طرح خودروهای سنگین)