
رشد 155 درصدی تولید خودروهای دوگانهسوز
در ماه آذر سال ۱۴۰۲، محسن جوهری، رئیس انجمن سیانجی کشور، درباره رشد ۱۵۵ درصدی تولید خودروهای دوگانهسوز توسط خودروسازان داخلی در ایران خبر داد.
وی در این باره توضیح داد که هزینههای مربوط به دوگانه سوزی خودروها به صورت کلی به نوع کیت و مخزن انتخاب شده برای دوگانه سوزی وابسته است. با این حال، تنوع گستردهای در انواع کیتها و مخازن مصرفی وجود دارد، اما در کشور ما، استفاده از مخازن مصرفی فولادی بیشتر مرسوم است. یکی از مشکلاتی که در سالهای گذشته روبرو بودیم، کاهش در تعداد خودروهای دوگانه سوز تولید شده توسط خودروسازان داخلی است. همچنین طبق آمار امسال، 22 هزار و 311 دستگاه خودرو دوگانه سوز در کشور تولید شده است که در مقایسه با سال قبل، تعداد آنها 8 هزار و 736 دستگاه بیشتر است.
در اولین ماههای امسال، تولید خودروهای دوگانه سوز داخلی در کشور با یک رشد 155 درصدی روبرو بود. امیدواریم که خودروسازان بتوانند تولید خودروهای دوگانه سوز را افزایش دهند، زیرا این امر برای منابع ملی کشور مفید است و میتواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند. برای تبدیل خودروهای بنزینی به خودروهای دوگانه سوز، مردم به طور تقریبی باید مبلغ 18 تا 25 میلیون تومان را هزینه کنند. بر اساس آخرین تصمیم شورای اقتصاد، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مجوز داده شده است که تانکهای منقضی شده و گسترده استفاده شده تاکسیها را به صورت کاملا رایگان و با تسویه بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر، تعویض کند. خوشبختانه، اجرای این طرح که به دلیل نداشتن منابع مالی به تعویق افتاده بود، امروز با اعلام رسمی از سوی مجریان طرح آغاز شده است.
تولید 45 هزار دوگانه سوز در نیمه اول 1402
تا آبان 1402، تولید خودروهای سواری گازسوز به پایان رسیده است. همچنین، به جز خودروی ساینا، دیگر خودروهای دوگانه سوز شخصی تولید نمیشوند و تنها برای مصرف شخصی خودروهای دوگانه سوز وانت و تاکسی تولید میشوند.
با توجه به آمارنامه تجمعی شهریورماه، که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است، شرکتهای خودروسازی در شش ماهه ابتدای سال جاری 45،405 خودرو دوگانه سوز تولید کردهاند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تعداد تولیدی این خودروها 15،788 خودرو بیشتر است. این رشد 187 درصدی معادل 29،617 خودرو است.
تولید خودروهای دوگانهسوز و گازسوز در ماه شهریور سال جاری در مقایسه خودرو شاپه مشابه سال قبل 119درصد رشد داشته است. تعداد تولید این خودروها در ماه پایانی تابستان امسال به 6هزار و 869 دستگاه افزایش یافته است، در حالی که در سال گذشته فقط 3هزار و 134 دستگاه تولید شده بود.
در نیمه ابتدایی سال جاری، تنها چهار نوع خودروی گازسوز و دوگانهسوز تولید شده است. این شامل سورنپلاس گازسوز تاکسی، آریسان گازسوز، وانت نیسان انژکتوری دوگانهسوز و ساینا 232 گازسوز است. از این چهار نوع، تنها ساینا برای استفاده شخصی تولید میشود و دیگر خودروها بیشتر مخصوص استفاده تجاری هستند. در سالهای گذشته، تقریبا همه خودروهای پرفروش دوگانهسوز نیز تولید میشدند. اما به نظر میرسد تقاضا برای این نوع خودروها به شدت کاهش یافته است و این میتواند دلیل اصلی کاهش تولید آنها باشد.
عواملی مانند افزایش قیمت بنزین و گاز، گران شدن خودروهای گازسوز و اشغال شدن فضای قابل توجهی از صندوق عقب خودرو توسط مخازن گاز، باعث کاهش تقاضا برای خودروهای گازسوز شده است. علاوه بر این، تغییر رویکرد تولید خودرو در سراسر جهان نیز باعث محدود شدن تولید خودروهای دو منظوره شده است.
در بازار جهانی خودرو، تقاضا و توجه بیشتری به خودروهای برقی معطوف شده است و خودروهای گازسوز و دوگانه سوز در این بازار جایگاه چندانی ندارند. با این حال، خودروهای گازسوز و دوگانه سوز همچنان در صنعت نقشی ایفا میکنند و تعداد آنها به تدریج در حال افزایش است. علت این مسئله این است که استفاده تجاری از این نوع خودروها هنوز هم بهرهوری اقتصادی برای مصرفکننده دارد. بر اساس آمار وزارت صمت، خودروی شخصی سایپا ساینا، یعنی نمونه ۲۳۲ گازسوز، در ماه شهریور سال جاری به تعداد ۲۱۰۶ دستگاه تولید شده است. این در حالی است که تنها ۵ دستگاه از این محصول در شش ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ تولید شده بود. با این تفاوت که در شش ماه مشابه سال جاری، تعداد آن به ۱۸،۲۰۳ دستگاه افزایش یافته است.
تعداد تولید تاکسیهای گازسوز سورن پلاس توسط ایران خودرو در شش ماهه اول سال گذشته به ۲۵۷۷ دستگاه رسید و این تعداد در نیمسال ابتدایی سال جاری به ۷۵۰۱ دستگاه افزایش یافت. در ماه شهریور نیز ۱۵۵۵ دستگاه از این خودرو تولید شده است. در مورد خودروی دیگر ایران خودرو، آریسان گازسوز، در نیمه ابتدایی سال جاری ۷۹۴۹ دستگاه تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۸۱ دستگاه افزایش یافته است. تولید این خودرو در ماه شهریور امسال نیز با رشد پنج برابری نسبت به سال گذشته به ۱۷۰۲ دستگاه رسید.
تعداد تولید وانت نیسان انژکتوری دوگانهسوزدر در 6 ماهه امسال نسبت به نیمه ابتدایی سال گذشته افزایش یافته است و از 10,118 دستگاه به 11,752 دستگاه رسیده است. با اینحال در ماه شهریور نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل کاهشی که در تولید اتفاق افتاده است، تعداد تولید این خودرو به 1,506 دستگاه کاهش یافته است. همچنین در 6 ماهه ابتدایی سال گذشته، تنها 2,407 دستگاه پژو 405 دوگانهسوز تولید شده بود که روند تولید آن در همان سال متوقف شد.
آمار تولید خودرو گازسوز در بهار 1402
در تیر ماه سال 1402، شرکت های ایران خودرو و سایپا، در سه ماهه اول سال حدود 22 هزار و 311 دستگاه خودرو گازسوز یا دوگانه سوز تولید کرده اند. این تعداد نسبت به سال قبل حوالی 1401 رشد 155 درصدی را نشان می دهد که آماری قابل توجه است. در سال 1401، تعداد تولید شده فقط 8 هزار و 736 دستگاه بوده است. این رشد نشان می دهد که استقبال مردم از خودروهای گازسوز و دوگانه سوز در طی سال جاری افزایش چشمگیری داشته است.
مدل | بهار 1402 | بهار 1401 | میزان تغییر |
---|---|---|---|
ساینا اس گازسوز | 9,036 دستگاه | عدم تولید | - |
وانت نیسان گازسوز | 6,665 دستگاه | 3,780 دستگاه | 76% افزایش |
سورن پلاس گازسوز | 3,036 دستگاه | 2,485 دستگاه | 22% افزایش |
آریسان گازسوز | 3,514 دستگاه | 71 دستگاه | 458% افزایش |
با توجه به دادههای رسمی ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، میتوانیم ببینیم که تولید صنعتی در کشور در سال ۱۳۹۹ به شدت تحت تأثیر و ویرانگری از حادثه وبسایت کروناویروس قرار گرفته است. در واقع، این بحران به علت انواع محدودیتها و مشکلاتی که برای فعالیت صنعتی ایجاد کرد، تأثیری بسیار عمیق بر مقیاس تولید و اقتصاد کشور داشته است. از طرفی، نرخ رشد بخش صنعت در این سال نیز واضحاً کاهش یافته است و با توجه به بررسیها، نشان میدهد که رشد این بخش تا حدودی به حالت عادی برگشته است. امیدواریم در آینده، با مدیریت مناسب بحران و ایجاد بسترهای مناسب جهت توسعه صنعت و اقتصاد، بتوانیم تجربههای یادگیری شده را بهرهبرداری از پتانسیلهای بالقوه کشور تبدیل کنیم.
الزامی شدن تولید خودروهای دوگانه سوز
با توجه به تصمیم جدید هیئت دولت در مهر ماه ۱۴۰۱، کارشناسان خودرویی معتقدند که خودروسازان باید حداقل ۲۰٪ از تولید سالانه خود را به خودروهای دوگانه سوز اختصاص دهند. اما این تصمیم نه تنها واکنشهای مختلفی در بین مصرفکنندگان و خودروسازان ایجاد کرده است، بلکه هر دو گروه نیز ناراحتی خود را درباره استفاده از سوخت CNG اعلام کردهاند.
تفاوت قابل توجهی در قیمت گاز و بنزین وجود ندارد، این موضوع به نظر مصرفکنندگان مشکلی ایجاد نمیکند. همچنین، بسیاری از افراد برای یافتن جایگاههای پرکاربرد برای تأمین CNG مشکل دارند. علاوه بر این، فناوری دوگانهسوز خودروها در کشور ما به اندازهی کافی پیشرفت نکرده است و به همین دلیل قدرت خروجی موتور در حالت گاز به شدت کاهش مییابد. برخی از خودروسازان همچنین تمایلی به ساخت خودروهای CNG ندارند. کمبود تجهیزات مربوط به CNG و تحریمهای موجود در کشور، باعث شده تا آنها از تولید خودروهای دوگانهسوز خودداری کنند. علاوه براین، به دلیل قیمتگذاری دستوری، نمیتوانند خودروهای دوگانهسوز را با قیمت صحیح عرضه کنند و این موضوع باعث زیان دیدن آنها میشود.
آمار تولید خودروهای دوگانه سوز در سال ۱۴۰۰ نشان میدهد که خودروسازان کشورمان تمایلی به تولید این نوع خودروها ندارند. در طول سال ۱۴۰۰، بیش از ۸۶۸ هزار دستگاه خودرو سواری تولید شد و از آن تعداد فقط ۱۲.۳ هزار دستگاه دوگانه سوز بودند. به طور خلاصه، تنها ۱.۴ درصد از خودروهای سواری تولید شده در سال ۱۴۰۰ دوگانه سوز بودند. حال این سوال مطرح میشود که خودروسازان چگونه میتوانند این درصد را از ۱.۴ به ۲۰ درصد افزایش دهند؟!
راهنمای دوگانه سوز کردن خودرو
لطفاً متن مقاله را همراه با بخشهای مشکل دار و پیشنهادهای خود برای بهبود آن ارائه کنید.
آمار تولید خودرو در ایران
آمار تولید وضعیت جدیدترین خودروهای سواری، خودروهای ون و وانت و همچنین خودروهای سنگین در مقاله زیر بررسی شده است. میتوانید جزئیات بیشتری را در این مقاله بیابید.
با عذرخواهی حجم کم متن ارسال شده به تنها امکان پاسخ دادن به اصطلاحات عمومی و رایج محدود است. لطفا متن بیشتری را برای بازنویسی و بهبود بفرستید. با تشکر.