بخش دوم: آثار مخرب زیست محیطی باتری های متداول خودروهای الکتریکی
وابستگی باتری به مواد کمیاب:
اثرات زیست محیطی و اجتماعی استخراج لیتیوم در مناطق خشک
افزایش تنش آبی با استخراج لیتیوم برای خودروهای برقی
اثرات زیست محیطی استخراج کبالت و گرافیت
بخش اول: مقایسه میزان آلایندگی خودروهای الکتریکی و هیبریدی در مقابل خودروهای با موتور احتراق داخلی
میزان انتشار آلایندهها از تولید تا اسقاط خودرو در هر مرحله
الکتریکی | هیبریدی | احتراق داخلی | ||
---|---|---|---|---|
میزان انتشار در حین تولید | تولید باتری | 5 | 1 | 0 |
تولید خودرو | 9 | 9 | 10 | |
میزان انتشار در حین استفاده | تولید سوخت | 26 | 12 | 13 |
انتشار گاز گلخانهای | 0 | 24 | 32 | |
میزان ذخیره گازهای گلخانهای در نتیجه بازیافت قطعات خودرو اسقاط شده | نگهداری | 1 | 2 | 2 |
پایان عمر | 2- | 1- | 1- | |
مجموع | 39 | 47 | 55 |
- میزان انتشار در حین تولید خودروهای الکتریکی 40% بیشتر از خودروهای هیبریدی و احتراق داخلی است. بر اساس مطالعه شرکت مکنزی این شدت از انتشار مربوط به استخراج و پالایش مواد اولیه مثل لیتیم، نیکل و کبالت است که برای تولید باتری مورد نیاز است. همچنین فرایند تولید خودروهای الکتریکی نیز جزو فرایندهای انرژی بر است.
- تولید الکتریسته برای خودرو های الکتریکی نیز نسبت به سایر خودرو در مرحله تولید سوخت بیشترین میزان انتشار را دارد، که میتوان با تولید برق به وسیله انرژیهای تجدیدپذیر و انرژی هستهای این میزان را به طرز قابل توجهی کاهش داد.
- با بازیافت مواد در انتهای چرخه عمر هر خودرو، هر کدام از انواع خودروهای مذکور میتوانند میزانی از انتشار خود را جبران کنند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.