توافق بنزینی مجلس و دولت
در ماه شهریور سال 1402، محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، به بحث مربوط به انرژی در این برنامه پرداخت. او به جزئیات توافقاتی که بین مجلس و دولت درباره انرژی حاکم بود روشنایی انداخت و آنها را در گزارش کمیسیون برنامه هفتم به اشتراک گذاشت. این گزارش حاوی محتوایی است که از توافقات دولت و مجلس ناشی شده است.
در مقاله مذکور، به بررسی افزایش قیمت انرژی پرداخته شده است. بر اساس تصویب هفتمین برنامه توسعه، دولت میتواند یارانه حاملهای انرژی را به شهروندان منتقل کند. اما، تأکید شده است که قیمت بنزین یارانهای در طول برنامه تغییر نکند تا موجب نگرانی مردم نشود. البته، این تصمیم هنوز نهایی نیست و در مجلس نیز بحث و گفتگوهایی در جریان است که ممکن است تغییراتی در این زمینه ایجاد شود.
تصمیم نهایی برای قیمت بنزین
اردیبهشت ۱۴۰۲: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به تصمیم نهایی خود درباره قیمت بنزین رسید.
در این تصمیم، تاکید شده که افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست. براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد. البته در قانون بودجه امسال، تاکید شده است که باید تا پایان ۶ ماهه نخست امسال، استفاده از کارت سوخت شخصی به ۹۰ درصد افزایش یابد و در همین راستا، دولت پس از پایان تعطیلات نوروز، به منظور نظارت بر مصرف و کاهش قاچاق سوخت، ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران را در کنار اجرای طرح کدینگ در استانهای مرزی مانند استان سیستان و بلوچستان به اجرا درآورده است.
بایستی توجه داشت که تمام کارتها در هر جایگاه جمع نمیشوند و تعدادی کارت همچنان در هر جایگاه باقی میماند، بسته به نیاز.
ثبات قیمت سوخت و اجرای طرح کدینگ
اردیبهشت ۱۴۰۲: علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، اظهار داشت که در استان سیستان و بلوچستان، طرح کدینگ برای سوختدهی خودروها اجرا شده است. طبق این طرح، فقط خودروهایی که دارای کارت سوخت مربوطه هستند میتوانند سوخت دریافت کنند. همچنین، کارت اضطراری نیز صادر شده است. البته، عدهای از جایگاههای سوخترسانی با استفاده از سیستم کدینگ عمل میکنند، در حالیکه برخی دیگر این سیستم را رعایت نمیکنند و به همه خودروها سوخت عرضه میکنند.
آقای نژادعلی با اشاره به عدم وجود برنامهای برای افزایش قیمت بنزین توسط دولت، مجلس و کشور، تأکید کرد که تحت قانون بودجه و در راستای مباحث دولت، هیچ برنامهای برای افزایش قیمت بنزین و سایر محصولات نفتی وجود ندارد.
مدیر عامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی بیان میکند که ساماندهی کارتهای هوشمند سوخت اضطراری در جایگاهها صورت گرفته است و با توجه به تردد و مراجعات و تعداد نازلها، یک تعداد مناسب از کارتها در دسترس جایگاهها قرار دارد.
قیمت بسیار پایین بنزین در ایران
متن اصلاح شده: در اردیبهشت 1402، دکتر هاشم اورعی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، درباره رشد مصرف بنزین و راهکارهای کنترل آن بحث کرد. وی گفت که رشد مصرف بنزین ناگهانی رخ نداده است و حداقل یک دهه است که هشدارهایی درباره رشد مصرف بنزین داده شده است ولی بدون توجه مورد استقبال قرار گرفته است. بنابراین، وضعیت امروز به هیچ عنوان تعجب آور نیست، و اگر در این وضعیت قرار نمی گرفتیم، باید تعجب می کردیم. به طور کاملا واضح بود که به این نقطه می رسیم و اگر اقدامات جدی و موثری انجام نشود، به تدریج در این مسیر سراشیبی تندتر سقوط خواهیم کرد.
به گفتهٔ این فرد، متوسط مصرف روزانهٔ بنزین در ۷ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، تقریباً ۱۰۲ میلیون لیتر بوده است. اما در تاریخ ۲۹ اسفند، ۱۴۴.۳ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷.۷ درصد افزایش دارد. در صورتی که یک روز خاص را در نظر بگیریم، میتوانیم بگوییم که نزدیک به یک سوم در طول یک سال کاهش مصرف داشتهایم. این افزایش مصرف بنزین عجیب، خطرناک و غیرقابل ادامه است و باید اقداماتی انجام شود. عامل اصلی افزایش مصرف بنزین، قیمت آن است. در حدود ۴ سال است که قیمت بنزین ثابت است در حالی که تورم در کشور به میزان ۵۰ تا ۶۰ درصد است. به عبارت دیگر، اگر هر سال قیمت بنزین را ۱.۵ برابر کنیم، در واقع قیمت را ثابت نگه داشتهایم و در صورتی که تغییر نکند، به این معنی است که ۵۰ درصد از قیمت بنزین کاستهایم.
نمونه: وی توضیح داد که در کشوری که ۵۰ تا ۶۰ درصد تورم وجود دارد، اگر قیمت یک محصول را به مدت ۴ سال ثابت نگه داشته باشیم، به این معنی است که قیمت این محصول به صفر نزدیک میشود و به معنایی محصول به صورت رایگان در دسترس مردم قرار میگیرد. در نتیجه با این شرایط، قیمت بنزین نسبت به سایر محصولات به سمت صفر میل میکند و وقتی که قیمت اینقدر ارزان میشود، دولت به طور صریح به مردم اعلام میکند که این محصول ارزشی ندارد.
در مقاله، آقای اورعی بیان میکنند که هزینه بنزین در ایران بسیار کمتر از ترکیه است. او اشاره میکند که در حال حاضر هزینه بنزین حتی با نرخ آزاد در سبد هزینه خانوار قابل توجهی نیست و مردم نسبت به هزینههای سوخت بیتوجه هستند. او ادعا میکند که این سیاست قیمتگذاری باعث مصرف بالای بنزین شده است و هر کسی که از خودروی شخصی استفاده میکند، به تنها چیزی که فکر نمیکند هزینهی سوخت است.
با توجه به متن ارسالی، به طور کلی به مشکلات یکسانی در صنعت خودروسازی در ایران اشاره شده است. نخستین مشکل، نداشتن برنامه ریزی مناسب در مورد قیمت خودرو است. این موضوع باعث می شود که شرکت های خودروسازی هیچ ترغیبی برای ارتقای فناوری خودروها به منظور کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان نداشته باشند. در حالی که به سمت خودروهای بنزینی در دیگر کشورها قدم برداشته می شود، صنعت خودروسازی در ایران همچنان برای کنترل بازار خودرو تلاش می کند و صرفاً مشتریان را با قیمت های بالا و عدم بهره وری از فناوری جدید به سمت خرید خودرو جدید هل می کند. مشکل دوم مربوط به قاچاق بنزین است و بی انگیزگی برای بهبود آن. در حال حاضر، قیمت بنزین در ایران با ترکیه تفاوت قابل توجهی دارد و این باعث می شود که قاچاق بنزین به صورت گسترده ای رایج شود. این مشکل قابلیت بهبود دارد، اما به دلیل سیاست های قیمت گذاری، قیمت بنزین در ایران تنزلی نمی یابد و بنابراین، هیچ تلاشی برای بهره برداری بهینه از سوخت وسیع نیست. در نتیجه، برای حل مشکلات در صنعت خودروسازی، اقدامات سلسله مراتبی باید صورت گیرد. این اقدامات شامل برنامه ریزی مناسب برای قیمت گذاری خودروها و تشویق صنعت خودروسازی به بهره برداری از فناوری پیشرفته است. همچنین، باید تلاش برای رفع مشکل قاچاق بنزین انجام شود و سیاست های مناسب و به روزتری در قیمت گذاری بنزین اتخاذ شود.
با توجه به بیانات آقای اورعی، عملکرد و کیفیت خودروهای ایرانی میتواند تحت تأثیر اقداماتی قرار بگیرد که تعداد زیادی از مردم برای خرید خودروی داخلی و خارجی را در شب عید با پیش پرداخت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان انجام دادند ولی هنوز تحویل خودروها مشخص نشده است. این امر به وضوح نشان میدهد که تأخیرهایی در عرضه بوده و احتمالاً کیفیت خودروی ایرانی نیز به دلیل شرایط غیرمطلوب تحویل بالأ برده است. به همین ترتیب، در مورد بنزین نیز با توجه به تقاضای بالا و مصرف بالای آن نباید انتظار داشت کیفیت بالا و مناسبی از بنزین داشته باشیم. اگر این روند ادامه یابد، احتمالاً تقاضا رشد چشمگیری خواهد داشت اما تولید تا همین حد تندتر رشد نخواهد کرد و بنابراین عدم توازن در این روند رشد زیادهروی را به همراه خواهد داشت.
به نظر میرسد حدود ۳۰٬۰۰۰ تن بنزین با اختلاف تا ۱۲ دلار از قیمت جهانی، از روسیه وارد ایران شده است. البته این بنزین قابل درک است که به دلیل نیاز و مصرف بالای تعطیلات نوروز، مجبور به واردات بیشتر و استفاده از ذخیرهای داخلی شدهایم. در حالی که بنزین کمبود داشته و همه در صف خرید قرار داشتند، پالایشگاه خصوصی دلیل خاصی برای بالابردن کیفیت و هزینه نداشت. به همین ترتیب، پالایشگاه دولتی هم برای بالابردن کیفیت باید زمان و هزینه بیشتری صرف کند، با این وجود در اولویتهای طرح قرارگرفته است تا نیاز به بنزین تأمین شود و به تقاضای بالا پاسخ داده شود، نه بررسی کیفیت بنزین. قیمت بنزین در مقایسه با سایر کالاهایی که آنها نیز به طور مشابه ۱۰ برابر شدهاند، بسیار کمتر توجه برانگیز است. دولت باید شجاعت و راستباوری را داشته باشد، با مردم حرف بزند و قیمت بنزین را افزایش دهد، اگرچه این ریسک سیاسی داشته باشد، اما واقعاً ریسک افزایش قیمتهای دیگر که معادل تورم هستند، بیشتر است. اگر از چهار سال قبل، برای جلوگیری از ارزانی بنزین و ثبات قیمت نهایی آن، قیمت بنزین همزمان با روز آخر اسفند و یا در زمان اعلام نرخ تورم افزایش مییافت، اکنون قیمت بنزین به مبلغ ۱۰٬۰۰۰ تومان رسیده بود و در واقع گرانتر نشده بود. ما امکان انجام تصمیم درست را از دست دادیم و اکنون به این وضعیت رسیدهایم که هم واردات بنزین نیاز است و هم کیفیت آن را پایین بیاوریم، که به ما هزینه زیادی تحمیل کرده است.
قیمت بنزین افزایش پیدا نمیکند
فروردین ۱۴۰۲: گزارشهای متعددی درباره جمعآوری کارتهای سوخت جایگاهداران در سراسر کشور منتشر شده است. در ابتدا این شایعات ناشناس شدند، اما بعداً شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی این موضوع را تأیید کرد. براساس اطلاعات دردسترس، بهبود نظام توزیع بنزین در کشور، استفاده از کارت شخصی را به عنوان تکلیف قانونی در نظر گرفته است. با این حال، هنوز هم کارتهای جایگاهداران در دسترس هستند و در مجاری عرضه وجود دارند تا به هموطنانی که کارت سوخت شخصی ندارند خدمت رسانی کنند. همچنین، در دسترس بودن کارت اضطراری در تمامی جایگاهها مطمئن است، اما درخواست برای دارندگان وسایل نقلیه این است که حتماً با استفاده از کارت شخصی خود به جایگاهها مراجعه کنند.
مدیر سامانه هوشمند سوخت، محمد صادقی، شایعه افزایش نرخ بنزین را رد کرده و اعلام کرده است که هیچ برنامهای برای افزایش قیمت فرآوردههای نفتی و یا سه نرخی شدن بنزین در وزارت نفت و دولت وجود ندارد.
ثابت ماندن قیمت بنزین در 1402
بهمن ۱۴۰۱: طبق اعلام آقای مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ افزایش نخواهد یافت. او بیان کرد که در نظر دارند با اجرای طرح سهمیه بنزین برای خانوارهای بی خودرو در آینده، از افزایش ناگهانی تقاضا جلوگیری شود. به همین دلیل، در لایحه بودجه سال جدید، قیمت بنزین یارانهای ۱۴۰۲ را ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۱۴۰۲ را ۳۰۰۰ تومان تعیین کردهاند. در نتیجه، قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ هیچ تفاوتی با قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ نخواهد داشت.
قیمت بنزین در سال 1402 افزایش ندارد
در تاریخ 4 دی 1401، محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در جلسه اعلام کرد که قیمت بنزین در بودجه سال آینده تقریباً با همان نرخی که امسال است، تعیین شده است. اما درآمد دولت از این منبع با افزایش تعداد خودروها و استفاده بیشتر از سوخت، بیشتر خواهد شد. بنابراین، قیمت بنزین در سال آینده افزایش نخواهد یافت.
توزیع بنزین سوپر از سر گرفته شد
در تاریخ آذر ماه سال 1401، سخنگوی شرکت پالایش پخش اعلام کرد که تولید بنزین سوپر در پالایشگاه اراک به دلیل مشکلات فنی به توقف رسیده بود. اما از تاریخ ۲۶ آذرماه، تولید روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین سوپر مجدداً آغاز شده و با رفع مشکلات فنی مربوطه هیچ نقصانی در تأمین بنزین سوپر وجود ندارد.
با استناد به شایعات غیرمنتظره در مورد افزایش قیمت بنزین، ملاحظه شده است که قیمتگذاری بر جایگاه شرکت پالایش و پخش تکیه ندارد. با این حال، رئیس جمهور اعتقاد دارد که قیمت بنزین در دو سال آینده افزایش نخواهد یافت.
ماجرای صادرات بنزین با قیمت 500 تومان
در آذر ۱۴۰۱، صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان توسط دولت سیزدهم تایید شد. این قیمت هزار تومان کمتر از قیمت بنزین دولتی و دو هزار و پانصد تومان کمتر از قیمت بنزین آزاد در کشور است. در قبل، دولت خرید بنزین را انجام داده و پول آن را در خزانه واریز و مصرف کرده است. به همین دلیل وزارت نفت دولت سیزدهم چارهای جز انجام تدریجی این تعهدات ندارد. ارزانفروشی بنزین در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ یکی از تعهدات مهم دولت قبل برای دولت سیزدهم است.
به گزارش حاکی از تصریحات جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، تعهدات صادرات بنزین از دولت قبل در سالهای ۱۳۹۹ و حتی ۱۴۰۰ ایجاد شده است. در آن زمان، محمولههای بنزین با قیمت تنی ۲۳۵ دلار عرضه میشدند و قیمت آنها به صورت ثابت و نه شناور در نظر گرفته شده بود. این امروزهها توجه واجدین صلاحیت را به خود جلب کرده است، زیرا در این دوره قیمت بنزین در حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار به فروش میرسید، در حالی که قیمت فعلی آن تنی ۸۰۰ دلار است.
بنزین سوپر در آینده حذف می شود
در آذر 1401، رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت، به خاطر کمبود بنزین سوپر از مردم عذرخواهی کرد.
به گفته وی، علت کمبود بنزین سوپر این است که درخواست خرید این محصول از سوی جایگاههای سوخت در اوایل یک ماه قبل شروع شده و در حال حاضر تقریباً نایاب شده است. شرکتهای نفتی اعلام کردند که علت اصلی این مشکل، ورود پالایشگاههای تولید بنزین سوپر به فاز تعمیراتی است. این مشکل در هفته جاری حل نمیشود و احتمالاً در هفته آینده نیز ادامه دارد.
تقاضای بنزین سوپر در سال ۱۴۰۰ به تعادل رسیده است، اما متأسفانه ارسال بنزین به موقع صورت نمیگیرد. در حالی که مصرف بنزین سوپر از اواخر سال ۱۴۰۰ در حال افزایش بوده و به ترتیب رتبه دهم در میان بزرگترین مصرف کنندگان بنزین در جهان قرار گرفتهایم.
صنف جایگاهداران اعلام کرده است که کیفیت بنزین یورو4 بسیار بالا است و در حال گسترش است. همچنین، استاندارد یورو5 نیز در حال تدوین است و به زودی در بازار موجود خواهد شد. احتمالاً در آیندهای نزدیک، بنزین سوپر دستکاری خواهد شد، زیرا با ورود بنزین یورو5 به جایگاههای سوخت، تقاضایی برای بنزین سوپر وجود نخواهد داشت.
نرخ بنزین پس از آزادسازی قیمتها
در ماه مرداد سال ۱۴۰۱، قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای منطقه خلیج فارس بین ۱۴ هزار تا ۱۷ هزار تومان متفاوت بود، که این متغیریت در حدود ۵۰ سنت قرار داشت.
اگر فرض کنیم نرخ یارانه بنزین را 1500 تومان و نرخ بنزین آزاد را 3000 تومان قرار دادهایم، فقط ونزوئلا و لیبی، قیمتی کمتر از ایران دارند. باید توجه داشت که قیمت بنزین صادراتی ایران تقریبا به نرخ کویت، که حدودا 10 هزار تومان است، نزدیک است.
بنا به آمار گمرک، در ماه اول سال ۱۴۰۱، میزان صادرات بنزین ایران حدود ۸۶ هزار تن با ارزش ۳۲ میلیون دلار بود. در واقع، این مقدار معادل ۲۷٫۵ سنت برای هر لیتر بنزین است. این قیمتی است که کمترین قیمت بنزین در منطقه خلیج فارس را در بر میگیرد. در صورت تعیین قیمت پایه ۸ هزار تومان برای هر لیتر بنزین، هر لیتر بنزین آزادی حدود ۵ هزار تومان یارانه دریافت میکند. بنابراین، اگر دولت تصمیم بگیرد قیمت بنزین را آزاد کند، قیمت هر لیتر باید بهطور تقریبی ۸ هزار تومان افزایش یابد. این در حالی است که درآمد حداقل هر شهروند در ایران کمتر از ۲۰۰ دلار میباشد. در اروپا، قیمت بنزین هر لیتر حدود ۱ یورو و ۳۰ سنت است، ولی درآمد حداقل هر شهروند آلمانی بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو در ماه است.
در حال حاضر، خبرهایی در رسانهها منتشر شده که قیمت هر لیتر بنزین تا 20 هزار تومان ارزش گذاری شده است. این در حالی است که قیمت صادراتی بنزین ایران حدود 8 هزار تومان برای هر لیتر است. این تفاوت قابل توجه در قیمت بنزین به سوالی میاندازد که چگونه ممکن است قیمت نهایی بنزین در بازار داخلی تقریباً 90 سنت باشد؟
هنوز تعیین قیمت دقیق هر لیتر بنزین پس از عدم تنظیم قیمت آن مشخص نشده است. همچنین، نمیتوان به طور قطعی گفت که آیا قیمت فوب خلیج فارس مورد استفاده قرار میگیرد یا قیمت صادراتی بنزین ایران. بنابراین، باید منتظر تصمیمات دولت درخصوص این موضوع باشیم.
یارانه بنزین ایران، 63 درصد بودجه عمومی
مرداد ۱۴۰۱: تحلیل قیمت بنزین با اکتان ۹۲ در خلیج فارس نشان میدهد که هزینه یک بشکه بنزین در حجم تقریبی ۱۵۹ لیتر حدود ۱ دلار است. با توجه به نرخ تبدیل ۲۸،۰۰۰ تومان برای هر دلار و قیمت صرفی بانک مرکزی، هر لیتر بنزین در خلیج فارس حدود ۲۸ هزار تومان است.
با توجه به قیمت هزار و 500 تومانی برای بنزین سهمیهای و 3 هزار تومانی برای بنزین آزاد، هر لیتر بنزین سهمیهای با 27 هزار و 500 تومان و هر لیتر بنزین آزاد با 25 هزار تومان یارانه دریافت میکند تا به قیمتهای امروز برسد و توسط مصرفکننده ایرانی خریداری شود.
هر روز، دولت به ازای هزار و 650 میلیارد تومان برای بنزین سهمیهای و یک هزار میلیارد تومان برای بنزین آزاد، مجموعاً بیش از 2 هزار و 650 میلیارد تومان یارانه برای بنزین اختصاص میدهد. در حالی که میانگین مصرف روزانه بنزین در سال جاری توسط ایرانیها حدود 100 میلیون لیتر است، از این مقدار 60 میلیون لیتر بنزین سهمیهای و 40 میلیون لیتر بنزین آزاد استفاده میشود.
با توجه به پرداخت یارانه بنزین در دو حالت، روزانه مقداری حدود یک هزار و 650 میلیارد تومان یارانه به بنزین سهمیهای و یک هزار میلیارد تومان یارانه به بنزین آزاد تعلق میگیرد. این نشان میدهد که دولت هر روز بیش از 2 هزار و 650 میلیارد تومان یارانه برای بنزین پرداخت میکند.
طبق آمارها، هزینههای پرداخت شده به عنوان یارانه برای بنزین در ماه 79.5 هزار میلیارد تومان و در سال حدود 954 هزار میلیارد تومان خواهد بود. این رقم در مقایسه با بودجه عمومی دولت که بر اساس قانون بودجه سال جاری 1500 هزار میلیارد تومان است ، بسیار بالاست. به عبارت دیگر، اگر هزینههای یارانهدهی به بنزین ثابت نگه داشته شوند و قیمت بنزین و تورم ثابت باقی بمانند، مبلغ صرف نهادهای زودرس بنزین برابر 63 درصد بودجه عمومی دولت در سال جاری خواهد بود.
خبر تعطیلی پمپ بنزینها کذب است
در تیر ۱۴۰۱، در فضای مجازی یک خبر منتشر شد که در آن ادعا شده بود پمپ بنزینهای شهر تهران در شب جمعه مورخ دهم تیرماه تعطیل بودند و این موضوع باعث ایجاد بازار سیاه بنزین شده است. با این حال، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، این خبر را تکذیب کرد.
اگر به هنگام مراجعه به پمپ بنزین با مشکلی در دریافت سوخت مواجه شدید، میتوانید شکایت خود را با تماس به شماره 09627 اعلام کنید.
واکنش وزیر نفت به گرانی بنزین
در یک مصاحبه اخیر، وزیر نفت، آقای جواد اوجی، اعلام کرده است که دولت هیچ نقشی در افزایش قیمت بنزین نداشته و این موضوع در دستور کار قرار ندارد. او همچنین اعلام کرده است که خبرهای مربوط به جمعآوری کارت سوخت جایگاهداران غلط است و صحت ندارد.
افشاگری اخیر آقای پرویز محمدنژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ادعاهای مربوط به سهمیهبندی بنزین و افزایش قیمت آن را رد کرد. علاوه بر این، وی به ضرورت انجام مدیریت دقیقتری در مورد مصرف حامل های انرژی مانند بنزین و گازوئیل اشاره کرد. وی همچنین تاکید کرد که افزایش قیمت بنزین یا سایر محصولات انرژیای مورد تأیید وی نیست و در ابتدا به ساماندهی نیازمند است تا فشار زیادی به مردم تحمیل نشود.
کارت سوخت جایگاهداران حذف نمیشود
در ماه خرداد 1401، علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، ادعاهای مربوط به حذف کارتهای سوخت جایگاهداران از اول تیرماه را تکذیب کرد. او افزود که هیچ اطلاعیه رسمی در این خصوص دریافت نشده است و تصاویر و اخبار منتشر شده در فضای مجازی را تأیید نمیکند.
وی بر این امر تأکید کرد که تاکنون برای افزایش قیمت بنزین تصمیمی اتخاذ نشده و تمامی شایعات و اخبار در این زمینه را رد کرد.
قیمت بنزین همچنان ثابت میماند
در ماه خرداد سال 1401، آقای شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، اظهار داشت که خبر افزایش قیمت بنزین صرفا یک شایعه است. او همچنین به تاکید بر صحبت های رئیس جمهور در خصوص مبارزه با فساد، اشاره کرد و بیان کرد که برخی افراد به جرم نگرانی، شایعه سازی کننده فعالیت می کنند.
کاربر پاراگرافی از یک مقاله را برای من ارسال کرده است. متن را بهبود بخشیده و مجدداً بنویسید. وی در ادامه صحبت کرد که مجلس لایحهای را به دولت نفرستاده است تا قیمت بنزین را افزایش دهد. اما دولت تا کنون هیچ برنامهای در این زمینه ارائه نکرده است.
بنزین گران نمیشود
در اردیبهشت ۱۴۰۱، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، اعلام کرد که تغییر و بهبود نظام یارانهها، هیچ تأثیری بر قیمت و توزیع بنزین نخواهد داشت و وضعیت قبلی به صورت مداوم ادامه خواهد یافت. وی تأکید کرد که در صورت استفاده از تغییرات در قیمت بنزین، به صورت جدی با این موضوع برخواهد یافت.
به گفته ایشان، هیچ طرحی برای تغییر قیمت بنزین وجود ندارد و اگر مردم هر تغییری در قیمت بنزین را از سوی جایگاه های سوخت مشاهده کنند، بایستی آن را به سامانه 09627 گزارش دهند.
ماجرای بنزین 500 تومانی در بورس
در اردیبهشت ۱۴۰۱، آقای نقوی، مدیرعامل بورس انرژی، شایعه قیمت بنزین ۵۰۰ تومانی را تکذیب کرده و اظهاراتی را دربارهی فروش بنزین در بورس انرژی ارائه کردهاند. او در توضیحات خود نسبت به شایعات مستهجن که در فضای مجازی منتشر شده بودند، توضیحاتی ارائه نموده است.
بنزین برای اولین بار در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ به بورس انرژی ایران راه یافت. در ادامه، تا تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، عرضه و فروش بنزین از طریق بورس انرژی ادامه یافت. اما پس از آن تاریخ، عرضه بنزین در بورس انرژی تا فروردین ۱۴۰۱ متوقف شد.
در حال حاضر، صادرات بنزین در ایران تنها از طریق مرزهای خاکی و دریایی انجام میشود و تنها در بورس انرژی صورت میگیرد. به دلیل ماهیت معاملات در بورس، اطلاعات مربوط به قیمت بنزین همواره با شفافیت و به صورت آنلاین در وبسایت بورس قرار میگیرد.
در سال 1398، حجم فروش بنزین در بورس انرژی ایران به میزان 2 میلیون تن بود. این عدد در سال 1399 به 8 میلیون تن افزایش یافت و ارزش معاملات مربوطه به 2 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید. با این حال، به دلیل افزایش قیمت بنزین، صادرات آن متوقف شد و ایران به عنوان تامین کننده اصلی بنزین برای کشورهای منطقه، بخش قابل توجهی از بازارهای صادراتی خود را از دست داد. در حال حاضر، این بازارها به رقبای منطقهای و بین المللی واگذار شده است.
قیمت فروش بنزین دریایی و فروش خشکی آن، در شرایط مختلف، متغیر و متفاوت است. در سال ۱۳۹۹، قیمت متوسط برای فروش خشکی بنزین ۳۰۵ دلار برای هر تن بود. همچنین کمترین قیمت بنزین صادراتی ایران در همان سال برابر با ۱۹ سنت برای هر لیتر بود. البته باید به یاد داشت که بدین زمان قیمت نفت حدود ۴۰ دلار بود.
قیمت بنزین چند دلار است؟
به شهریور ماه 1401: آقای دادرس، رئیس انجمن صنفی CNG کشور، طی مصاحبه ای اعلام کرد که هزینه واردات بنزین در ایران در حال حاضر تا حدود 90 سنت بر دلار است، که در نتیجه اگر این هزینه را برای 365 روز در نظر بگیریم، معادل هشت میلیارد دلار در سال خواهد بود. اما او این ایده را مطرح کرد که اگر بخشی کوچکی از این سرمایه برای سوخت CNG اختصاص داده شود، می توان از واردات بنزین جلوگیری کرد و همچنین حجم مصرف سوخت CNG را از 25 میلیون مترمکعب به 40 میلیون مترمکعب در روز افزایش داد.
آقای دادرس همچنین اظهار داشت که مصرف روزانه 4 میلیون لیتر گازوئیل برای جابجایی روزانه 100 میلیون لیتر بنزین الزامی است. او همچنین به این نکته اشاره کرد که اگر سوخت CNG در ایران توسعه یابد، توانایی صرفهجویی در این زمینه نیز وجود دارد.
قیمت واقعی بنزین در ایران چقدر است
پروردین ۱۴۰۱: آقای رحیمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در خصوص قیمت بنزین در سال جاری اظهار داشت که دولت برنامهای برای افزایش آن ندارد. او به یادآوری نمود که چراکه قیمت بنزین در ایران به تقریباً یک دلار است، دولت و مجلس تصمیم گرفتهاند قیمت را در سطح فعلی نگه دارند.
با توجه به بیانات آقای رحیمی، قیمت واقعی بنزین تقریباً 20 هزار تومان است و افرادی که چند خودرو دارند یا در دستان ثروت قرار دارند، از تفاوت 17 هزار تومانی یارانه بهره برداری میکنند.
لازم به ذکر است که آخرین باری که قیمت بنزین افزایش یافت، در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸ رخ داد. در این زمان، دولت تصمیم گرفت قیمت بنزین را به صورت سهمیهای با نرخ ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد با نرخ ۳۰۰۰ تومان افزایش دهد که پیش از این به انبوه خریداران در اختیار بود.
ارزان ترین و گران ترین قیمت بنزین در جهان
بهگونهای که اقدام به بازنویسی نمودم:
برپایه آمار بهروز شده در اسفند ماه 1400، ایران به عنوان سومین کشور با قیمت بنزین ارزان در جهان شناخته میشود. هزینه بنزین در ایران با تنها 1500 تومان پرداختنی مدرن است. برای جذب توجه بیشتر، ارزانترین کشور، ونزوئلا، قیمت این سوخت را برابر با حدود 730 تومان تعیین کرده است. لیبی نیز در رتبه دوم قرار دارد و بنزین را با حدود 9830 تومان عرضه میکند. علاوه بر این، سوریه، الجزیره و کویت به ترتیب در رتبههای چهارم تا ششم با قیمتهایی به ترتیب 9200، 9400 و 10000 تومان قرار دارند.
هلند و هنگ کنگ به ترتیب با فروش بنزین به قیمت تقریبی 73 هزار و 84 هزار تومان برای هر لیتر، گرانترین قیمت بنزین در جهان را دارند.
ماجرای بنزین 20 هزار تومانی چیست
در سال 1400، حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه، به مسئله تورم ناشی از ارز ترجیحی در ایران اشاره کرد. او به عنوان مثال آورد که افراد ثروتمند با داشتن چند خودرو قادرند بنزین در قیمت 20 هزار تومانی را به قیمت 3 هزار تومان تهیه کنند و از تفاوت این قیمتها بهرهمند شوند. با این حال، افرادی که خودرو ندارند، هیچ سودی از یارانه بنزین دریافت نمیکنند. برخی رسانهها از اظهارات آقای پورمحمدی برداشت کردهاند که قیمت واقعی بنزین در ایران حدود 20 هزار تومان است.
افزایش قیمت بنزین منتفی شد
در تاریخ 1400، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد که تغییر در رویه اختصاص سهمیه بنزین، اثرات تورم و آزادسازی قیمت بنزین را به همراه ندارد.
شاگردی اشاره کرد که در سال 1399 این طرح در مجلس بحث و بررسی شد اما رای مخصوصی نگرفت. طرح مبتنی بر این ایده بود که به جای تقسیم سهمیه بنزین بین خودروها، آن را به افراد تعلق داد. با این طرح، از مقدار بنزینی که روزانه توزیع میشود، ابتدا سهم خودروهای عمومی تعیین و سپس بقیه به تعداد جمعیت تقسیم میشد. به این ترتیب، هر شهروند میتوانست 20 لیتر بنزین دریافت نماید. مبلغ یارانه بنزین در این طرح 1500 تومان بود و در صورت تمایل، افراد میتوانستند سهمیه بنزین خود را به فروش بگذارند. تعیین قیمت بنزین روز نیز به همان شکلی که قبلا بود، به ارزش یک لیتر بنزین 3000 تومان انجام میشد. به این ترتیب، افراد میتوانستند سهمیه بنزین خود را با قیمت کمتر از 3000 تومان بفروشند و قیمت بنزین روز به میزان بالاتری از این مبلغ نخواهد رسید.
قیمت بنزین در سال 1400
طی سال 1399، مصرف روزانه بنزین در ایران به طور متوسط 75 میلیون لیتر بوده است. در تعطیلات نوروز 1400، برای اولین بار پس از سهمیهبندی بنزین، مواجهه با بیشترین سطح مصرف روزانه رخ داد. در این زمان، مصرف روزانه بنزین به بیش از 104 میلیون لیتر دست یافت.
سخنگوی شرکت ملی پخش اعلام کرده است که هیچ بخشنامهای درباره قیمت سوخت در سال ۱۴۰۰ صادر نشده است و در حال حاضر هم قیمت بنزین، گازوئیل و سایر فرآوردههای نفتی تغییر نکرده است.
قیمت بنزین سهمیه در 1402
قیمت بنزین سهمیهای یا یارانهای در سال ۱۴۰۲ با قیمت یک هزار و پانصد تومان برای هر لیتر بنزین همچنان ادامه دارد.
قیمت بنزین آزاد در 1402
قیمت بنزین آزاد در سال 1402 برابر با سالهای قبل بدون تغییر بوده و برای هر لیتر آن، مبلغ 3000 تومان تعیین شده است.
قیمت بنزین سوپر در 1402
نمیتوانیم دادههای دقیق در مورد نرخ و قیمت بنزین سوپر در سال 1402 تهیه کنیم. با این حال، اگر این مقاله در مورد سالهای قبل میباشد، آنگاه میتوان این ادعا را برقرار دانست. نرخ و قیمت بنزین سوپر بودند معادل 3500 تومان در هر لیتر. اما در صورتی که شما نیازمند اطلاعات بیشتر هستید، بهترین روش بررسی و مطالعه منابع قابل اعتماد در مورد نرخ و قیمت بنزین در سال 1402 است.
تغییرات قیمت بنزین در ایران
در جدول زیر، تغییر قیمت بنزین در ایران در طول سال های اخیر را ملاحظه می کنید.
زمان | بنزین آزاد | بنزین سهمیه |
---|---|---|
قیمت بنزین در سال 1357 تا 1358 | 1 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1359 تا 1368 | 3 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1369 تا 1373 | 5 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1374 تا 1375 | 10 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1376 | 16 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1377 | 20 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1378 | 35 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1379 تا 1380 | 38 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1381 | 50 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1382 | 65 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1383 تا 1385 | 80 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1386 تا 1388 | 100 تومان | 100 تومان |
قیمت بنزین در سال 1389 تا 1392 | 700 تومان | 400 تومان |
قیمت بنزین در سال 1393 | 1000 تومان | 700 تومان |
قیمت بنزین در سال 1394 تا 1397 | 1000 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1398 تا 1402 | 3000 تومان | 1500 تومان |
قیمتهای نمایش داده شده در جدول بالا، قیمتهای بنزین هر لیتر را نشان میدهد.
اخبار بنزین در ایران
مهمترین اخبار درباره سهمیه بنزین شامل زمان واریز ماهانه سهمیه بنزین، قیمت جدید بنزین، میزان مصرف سوخت در ایران و آمار مصرف سالانه بنزین است. در ادامه میتوانید در مقالات زیر درباره این موضوعات بیشتر بخوانید.
اخبار سهمیه سوخت خودرو
در مقاله زیر، اخبار جدید در مورد سهمیه سوخت برای تاکسی های بنزینی و دوگانه سوز، و همچنین سهمیه سوخت برای وانت ها و تاکسی های اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته است.
اخبار کارت هوشمند سوخت
برای دریافت اطلاعات در خصوص ثبت نام کارت سوخت المثنی، مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت خودرو، نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین، پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت، استعلام کارت سوخت از شرکت پست و همچنین روش دریافت رمز کارت سوخت، تغییر رمز کارت و بازیابی رمز کارت سوخت در صورت فراموشی، میتوانید مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید: