اخبار خودروهای ناقص و دپو شده

مقالات خودرویی

شماره‌گذاری و تحویل خودروهای پارکینگ ایران خودرو

در مهر ماه ۱۴۰۲، بعد از اینکه در یک مقاله ادعا شد که دپوی خودروها به قصد افزایش قیمت و خلق ناهنجاری در بازار، توسط ایران خودرو گردش داده می‌شود، این شرکت این ادعا را رد کرده و توضیح داده است که هیچ خودرویی به بهانه افزایش قیمت در پارکینگ ها نگه داشته نمی‌شود و پارکینگ های موجود به صورت معمول شماره گذاری و حمل و بارگیری خودروها را به نمایندگی‌های مختلف کشور انجام می‌دهند.

مقاله‌ای که برایتان ارسال شده درباره تعداد خودروهای موجود در پارکینگ شرکت ایران خودرو است. اطلاعات موجود در رسانه‌ها که به طریق نامعتبر و غیرحرفه‌ای از «منابع آگاه» و «اطلاعات واصله» دریافت شده است، به نظر می‌رسد که یک داستان روزمره است. در واقع، تعداد خودروها در پارکینگ شرکت ایران خودرو به طور معمول در حال جریان شماره‌گذاری و حمل به نمایندگی‌های مختلف است. بنابراین، این خبرها باید با شک و تردیدهای لازم در نظر گرفته شوند.

ایران خودرو اعلام کرده است که در ماه‌های اخیر، با وجود مشکلات در تامین و تولید، توانسته میانگین تولید روزانه خود را بالای دو هزار دستگاه خودرو حفظ کند و همچنان به تلاش برای افزایش عرضه و انجام تعهدات نسبت به مشتریان خود ادامه دهد. این شرکت تولید کننده خودرو توانسته است تا از ابتدای سال تا هفته اول مهرماه بیش از ۲۷۶ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری تولید کند، که نشانگر رشد ۱۵ درصدی نسبت به همان دوره سال گذشته است. هدف این شرکت این است که تا پایان سال، تولید خود را نسبت به سال قبل به ۳۰ درصد افزایش دهد.

با خلاف ادعاهای رسانه‌ها درباره عدم عرضه خودروها در مرحله دوم سامانه یکپارچه، ایران خودرو تصریح کرده است که در مرحله اول فروش، به دلیل استقبال بالای مشتریان، تمامی تولیدات شرکت تا پایان سال به فروش رسیده است و امکان عرضه در مراحل بعدی امکان‌پذیر نبوده است. لذا، ایجاد شائبه درباره عدم عرضه خودروها به منظور افزایش قیمت، تنها به منجر به التهاب در بازار و کاهش اعتماد عمومی خواهد شد.

همچنین، تعداد محدودی خودرو به دلیل تمدید مجوزهای استاندارد در پارکینگ ها وجود دارند. در حال حاضر، مسئله شماره گذاری محصول های همکاری استانداردی هما به وسیله سازمان ملی استاندارد در حال رفع شدن است و در حال شماره گذاری است. همچنین، شماره گذاری محصول رانا پلاس نیز در هفته جاری انجام خواهد شد. بنابراین، ادعاهای نماینده فروش املاک در سایت های مختلف، از جمله سایت مرکزی، تبریز و خراسان ایران خودرو، کاملاً غلط و منطقیت ندارند.

به علاوه، در پارکینگ مرکزی سایت، حدود دو هزار و 500 دستگاه محصول جدید تارای سال (V4 و V1) به صورت دستی و اتوماتیک موجود است. اما مجوز شماره گذاری و قیمت گذاری از نهادهای مرتبط هنوز دریافت نشده است. علاوه بر این، هیچ برنامه‌ای برای فروش این محصولات اجرا نشده است و تعهدی نیز نسبت به مشتریان وجود ندارد.

افزایش دپو خودرو در تابستان 1402

طبق گزارش پژوهشکده پولی و بانکی در ماه پژوهشکده، موجودی انبار خودروسازان در ماه مرداد امسال افزایش یافته است. علاوه بر کاهش تولید خودروسازی و قطعه‌سازی کشور، دپوی خودرو نیز رشد داشته است. این رشد در طی سه‌ماهه منتهی به مرداد، 8.9 درصد بوده است. اما در یک‌ساله منتهی به مرداد، رشد موجودی انبار خودروسازان منفی ۰.۷ درصد بوده است.

(عکس: دنیای اقتصاد)

رشد انبوهی در صنعت دپوی خودرو درحال حاضر مشاهده می‌شود، درحالی که همزمان بسیاری از صنایع بورسی با کاهش محصول در انبار در این ماه روبرو شده‌اند. اگرچه باید توجه داشت که فقط صنایع خودرو و قطعات، کانی‌های غیرفلزی و صنایع دارویی در این زمینه رشد موجودی انبار را گزارش کرده‌اند.

دپوی محصولات ایران خودرو و توضیحات این خودروساز

در چند هفته اخیر، ایران خودرو به کاهش ظرفیت فعالیت و تولید خود در برخی مناطق استانی پرداخته است. به دلیل عدم تامین قطعات، خودروسازی مذکور به شکل علنی برای 3 محصول محبوب خود، موجودی ذخیره ایجاد کرده است. این اقدام می‌تواند باعث شود که این خودروها به صورت ناقص در بازار به قیمت‌های آزاد فروخته شوند و نهایتاً باعث افزایش قیمت‌ها و ایجاد اختلال در بازار شود. به منظور توجیه این کاهش تولید و اقدام به دپوی محصولات، ایران خودرو کمبود و کسری قطعات، عدم دریافت ارز و تاخیر در ترخیص قطعات توسط گمرک را به عنوان علل اصلی اعلام کرده است.

شرکت خودروسازی اعلام کرده است که برای جلوگیری از توقف تولید، عدم تزریق به سامانه یکپارچه خودروها ناشی از کمبود قطعه و مشکل در تأمین از چین است. اما در سال گذشته، به نظر می رسد مشکل کمبود قطعه خودرو برطرف شد و مشکلات بحرانی مرتبط گزارش نشده است. درنتیجه، بررسی دقیق توسط مراجع نظارتی برای کشف دلیل واقعی توقف تولید ضروری است.

با توجه به تصمیم شورای رقابت و عدم تغییر قیمت خودرو، ایران خودرو اعلام کرد که هنوز هم در نوبت دوم طرح یکپارچه خودرو شرکت خواهد کرد. هتا هم در این طرح موجود خواهد بود. با این حال، ایران خودرو تصمیم گرفت عرضه خودروها را در سامانه یکپارچه متوقف کند.

پارکینگ کارخانه ایران خودرو خراسان

به گزارش ها، تعداد زیادی خودروهای هایما و پارس تولید شده توسط ایران خودرو در داخل دپوی خراسان رضوی ذخیره شده‌اند. اگر اقدامات جدی توسط نهادهای نظارتی انجام نشود، احتمالا در آینده، این خودروها به قیمت های بالاتر از نرخ مصوب شورای رقابت در بازار عرضه خواهند شد.

در پی اعلام افشاگری در خصوص موجودی دپوهای محصولات ایران خودرو، شرکت ما تصمیم به ارائه توضیحاتی گرفته است. توضیحاتی که توسط علیرضا ابراهیمی، مدیر ارتباطات گروه صنعتی ایران خودرو، منتشر شده است و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو، از ماه خرداد سال گذشته تاکنون، تولید خودروها به علت کمبود قطعات در این گروه صنعتی متوقف نشده است و تمامی تولیدات به صورت کامل به مشتریان ارسال می‌شوند. بنابراین، ادعای مطرح شده در این مطلب غلط و دروغ است و در حال حاضر پارکینگ ایران‌خودرو خراسان، همانند سایر پارکینگ‌های گروه صنعتی، بدون وجود خودروهای ناقص است. 

تصاویر گویا نشان می‌دهند که خودروهایی که در آن‌ها نمایش داده شده‌اند، به تولیدات ایران‌خودرو خراسان تعلق دارند و در حال حمل به نمایندگی‌ها برای تحویل به مشتری هستند. بررسی آمار فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو و مراجعه به مقامات مرتبط وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانست از وجود تردید برای رسانه‌های رسمی کشور جلوگیری کند. فروش تقریباً ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در مرحله اول سیستم فروش یکپارچه به علاوه تعهد ایران‌خودرو در تحویل به‌موقع سفارشات، نشان می‌دهد که شرکت برنامه‌ریزی جامع برای عرضه خودروها در سال جاری را در دست دارد و در مرحله دوم این سیستم همچنان خودرویی برای فروش باقی نمی‌ماند. جریان خبری فارس، به دلیل عدم حضور در سیستم یکپارچه‌سازی و برخی قطعات ناپیدا، ایران‌خودرو را متهم به دستان دسته‌بندی محصولات برحسب موجودی نموده است.

بازار خودرو در چند هفته اخیر به اثرات اقدامات ایران‌خودرو برای تحویل زودهنگام خودروهای سامانه یکپارچه، کاهش یافته است. گزارشی از خبرگزاری فارس نشان می‌دهد که ایران‌خودرو پیشواز این اقدامات را بهانه‌ای مانند کمبود قطعات یا مشکلات دریافت ارز و ترخیص قطعات از گمرک عنوان کرده و محصولات پرطرفدارش را در داخل یک دپو نگهداری می‌کند. این گزارش بر اساس آمارها ذکر می‌کند که تعداد ۴۹۹۵ دستگاه خودرو از مدل‌های پارس، هایما و آریسان در پارکینگ ایران‌خودرو خراسان منتظر بارگیری و حمل، تحویل حضوری یا شماره‌گذاری است. با این حال، ۸۵ درصد از خودروهای موجود در این پارکینگ به مشتریانی تخصیص داده شده‌اند و در حال حمل و تحویل به آنان هستند. کمتر از دو هفته زمان باقیمانده است تا تمامی خودروهای موجود به دست مشتریان برسند.

پارکینگ کارخانه ایران خودرو خراسان

ایران‌خودرو با هدف افزایش سرعت تحویل خودروها و پاسخگویی به نیازهای مشتریان، اقدام به ارائه خدمت تحویل حضوری خودرو در تمامی سایت‌های تولیدی خود کرده است. در این راستا، مشتریان با ارائه مشوق‌هایی به زودی‌تر مالک خودرو می‌شوند. ضمناً، آمار تولید ایران‌خودرو به صورت روزانه به نظارت‌گران ارائه می‌شود تا از صحت و دقت اطلاعات اطمینان حاصل شود. همچنین، تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو در این سال نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است، که باعث افزایش عرضه خودروها و آماده‌سازی برای تحویل زودتر نسبت به موعد می‌شود.

با این وجود، منتشر شدن این خبر در همزمان با کاهش قیمت خودروها در بازار آزاد، احتمال ایجاد ناهماهنگی و نگرانی در جامعه را به همراه دارد و امنیت روانی مشتریان ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.

نظارت بر پارکینگ‌ها برای شناسایی خودروهای احتکار شده

در فروردین ۱۴۰۲، حسین فرهیدزاده، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نامه‌ای به مدیران کل استانی فرستاده و از آن‌ها درخواست کرده است که بازرسی و نظارت در بازار خودرو را تشدید کنند. در متن نامه آمده است:

بنا به بررسی‌های انجام شده، برخی افراد به عنوان پیامدهای نوسانات بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها، با استفاده از این فضا اقدام به احتکار خودروها کرده‌اند. بنابراین، برای حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و جلوگیری از ناامن سازی بازار برای کسانی که به دنبال سود زیاد هستند، نیاز است از بازرسی پارکینگ‌های نگهداری خودرو استفاده و شرایط بازار به دقت مانیتور شود و با سرعت و سختگیری نسبت به تخلفات احتمالی واکنش نشان داده شود. این تدابیر بر اساس ابلاغیه وزیر صنعت و معدن انجام می‌شود که خودروهای سواری را در برابر احتکار و ناامن عرضه کرده است.

کاهش تعداد خودروهای ناقص در 10 ماهه 1401

بهمن ۱۴۰۱: آقای توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صمت، به تعهدات معوق خودروسازان اشاره کرده و خبر می‌دهد که بیش از ۱۰۵ هزار دستگاه از خودروهای ناقص تولیدی در سال ۱۴۰۰ تکمیل شده و بر این اساس تحویل خودرو در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش یافته است. همچنین افزوده است که این افزایش تحویل خودروها در مدت زمان مذکور رخ داده است.

  • به‌طور متوسط 95 درصد خودروهای تولیدی در دو خودروساز بزرگ، به‌صورت کامل تولید شده که نسبت به سال 1400، حدود 20% افزایش یافته است.
  • در پایان دی 1400، بیش از 160 هزار خودروی ناقص در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور موجود بود اما این میزان، در انتهای دی امسال به کمتر از 2000 دستگاه رسیده است.
  • در پایان دی 1400 تعهدات کل دو خودروساز بزرگ کشور بیش از 440 هزار دستگاه بوده که این میزان در انتهای دی امسال به 390 هزار دستگاه رسیده و شاهد کاهش 11 درصدی تعهدات را نشان می‌دهد.
  • در پایان دی 1400، تعهدات معوق دو خودروساز بزرگ کشور نیز بیش از 21 هزار دستگاه بوده که این میزان در انتهای دی سال جاری به 10 هزار دستگاه رسیده و کاهش 53 درصدی را رقم زده است.
  • در انتهای دی 1400 تعداد خودروهای تحویل شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور 700 هزار دستگاه بوده که این میزان در پایان دی سال جاری، با رشد 30 درصدی به 910 هزار دستگاه رسیده است.
  • در 10 ماهه سال جاری، 770 هزار دستگاه خودرو به‌ صورت عبور مستقیم در دو خودروساز بزرگ کشور تولید شده که 445% بیش از آمار آن در دوره مشابه سال 1400 است. همچنین 53 هزار دستگاه خودرو نیز به‌صورت ناقص در دو خودروساز بزرگ در این مدت تولید شده که 91% نسبت به دوره مشابه سال گذشته کمتر است.

30 هزار خودرو در پارکینگ‌های بم دپو شده است

در آبان ماه ۱۴۰۱، استاندار کرمان اعلام کرد که بیش از ۳۰ هزار خودرو در پارکینگ کارخانه‌های خودروسازی در شهرستان بم دپو شده‌اند. این خودروها به دلیل مشکلات مختلف، به‌ویژه مسائل گمرکی، در اینجا قرار گرفته‌اند.

درباره رفع مشکلات گمرکی خودروهای دپوشده در بم، مذاکراتی با مدیر گمرک کشور در حال انجام است. امیدواریم در نشستی که در هفته جاری برگزار می‌شود، این مشکل برطرف شود.

به گفته وی، مسئله عدم عرضه خودروهای جدید در ایران نباید به شرکت‌های تولیدکننده خودروها ارتباط داده شود. در واقع، قطعات برخی از این خودروها از خارج وارد شده و باید اوراق مربوط به آن‌ها به گمرک تحویل داده شود. در بعضی موارد، شرکت‌ها موضوع مربوطه را دیر انجام می‌دهند. در این حالت، قطعات خودرو به گمرک وارد شده اما مدارک مربوطه به زمان نشان داده شده تحویل نداده شده است، و به همین دلیل اجازه خروج از محدوده گمرک صادر نمی‌شود. با توجه به گفت‌وگو با مدیر گمرک کشور، تصمیم گرفته شد که درصورتی که شرکت‌های خودروسازی مطالباتشان را پرداخت نکنند، مقدار مورد نظر از خودروها نگه داشته شود. استعدادی هم وجود دارد که آن‌ها آماده باشند دوبرابر این مقدار را نگه دارند و خودروهای دیگر را خارج کنند.

استاندار کرمان اعلام کرد که تا هفته آینده بخش عمده‌ای از مشکل دپو خودروها در بم بهبود خواهد یافت. در بازدیدی از پارکینگ خودروهای شرکت مدیران خودرو بم، حدود ۲۷ هزار خودرو در دپو قرار دارند. همچنین، در بازدید از کارخانه خودروسازی کرمان‌موتور، تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ نیرو در حال تولید روزانه ۱۳۰ خودرو هستند. بر اساس اعلامات، این کارخانه قصد دارد در سال آینده ۸۰ هزار خودرو تولید کند.

صرفه جویی 7 هزار میلیاردی ایران خودرو

در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، در آبان ۱۴۰۱، مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، حاضر شد و اعلام کرد که خودروهای ناقص به صفر رسیده و این عمل به صرفه‌جویی ۷ هزار میلیارد تومانی در این گروه صنعتی منجر شده است.

در سالهای گذشته، وجود خودروهای ناقص در پارکینگ‌های ایران‌خودرو مشکلات جدی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کرد. اما با تلاش های انجام شده، این مشکلات حل شد و در سال جاری تقریبا هفت هزار میلیارد تومان صرفه جویی شده است. همچنین، کیفیت خودرو‌ها نیز به میزان ۲۵ درصد بهبود یافته است.

شرکت ایران‌خودرو چند هدف اصلی را برای خود در نظر گرفته است که به دستیابی به آنها می‌پردازد. این اهداف شامل تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال می‌شود. تاکنون در ابتدای سال جاری، این شرکت موفق به تولید ۳۷۶ هزار دستگاه خودرو شده است که ۱۰۶ هزار دستگاه بیشتر از سال گذشته است.

در مقاله ای که برایم فرستاده شد، بحث درباره برنامه های توسعه محصولات است. آقای خطیبی اشاره کرده است که پروژه TF ۲۱ یک خودروی در کلاس B است که در حال حاضر یک نمونه اولیه از آن تولید شده است و به زودی تعدادی دیگر نمونه برای انجام آزمون های مختلف تولید خواهند شد و در نهایت در ماه شهریور سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید. زمان توسعه هماهنگ شده و به ۱۸ ماه کاهش یافته است. همچنین، ری‌را نیز مطابق برنامه زمانبندی، در ابتدای تابستان آینده وارد بازار خواهد شد.

خودروهای ناقص ایران‌خودرو صفر شد

در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱، تعداد خودروهای ناقص تولیدی شرکت ایران‌خودرو به‌صفر رسید و دیگر هیچ خودرو ناقصی در هیچ یک از سایت‌های تولیدی این خودروساز وجود ندارد. آخرین سایتی که خودروهای ناقص را تولید کرده بود، سایت تبریز بود.

تولید ایران‌خودرو در اولین نه ماه سال جاری یک رشد ۵۰ درصدی نسبت به همان بازه زمانی در سال گذشته داشته است. تعداد ۳۰۴ هزار دستگاه خودرو سواری، سنگین و نیمه‌سنگین توسط این شرکت تولید شده است.

کاهش 160 هزار دستگاهی از دی‌ماه

در ماه مرداد سال ۱۴۰۱، فاطمی‌امین، وزیر صمت، بیان کرد که یکی از مشکلاتی که در سال گذشته پیش آمده است، وجود خودروهای ناقص بوده است. در دی ماه امسال، تعداد ۱۷۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروساز‌ها وجود داشت که در حال حاضر، این عدد به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه رسیده است.

بر اساس بیانات او، در کشور ما با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم. کارهایی که در این دوره به انجام رسیده است ممکن است در زمان کوتاه به نتایج قابل مشاهده نرسند، اما در طولانی مدت، اثرات آن بر جامعه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

کاهش خودروهای ناقص سایت مرکزی ایران‌خودرو

مرداد ۱۴۰۱، یعنی در حدود یک ماه پیش، تعداد خودروهای ناقص تولید شده توسط شرکت ایران‌خودرو در چند وبسایت مختلف به صفر رسیده است. در حال حاضر، با تلاش کارکنان این شرکت، تعداد خودروهای ناقص در تهران نیز به کمتر از ۲۰۰ دستگاه کاهش یافته و به این ترتیب، تنها حدود ۱۰ هزار خودروی سورن که در سایت تولیدی تبریز در حال تکمیل و تجاری سازی هستند، باقی مانده‌اند. به‌زودی، امیدواریم که این سایت نیز هیچ خودروی ناقصی تولید نکند.

در سال گذشته، تعداد خودروهای ناقص تولید شده توسط شرکت ایران‌خودرو از 99 هزار دستگاه عبور کرد. در سایت تبریز نیز، تعداد خودروهای ناقص تولید شده در سال گذشته به تعداد حدود 22 هزار دستگاه رسید. اما از ابتدای سال جاری تا به حال، این رقم به حدود 18,964 دستگاه کاهش یافته و با تأمین قطعات، خودروهای ناقص به زودی در گروه صنعتی ایران‌خودرو به صفر می‌رسند.

طبق گزارشات، تعداد خودروهای ناقص در سال گذشته به 99،337 دستگاه رسید. همچنین، در سایت تهران نیز بیش از 44،000 دستگاه خودرو ناقص ثبت شده است. با تلاش کارکنان گروه صنعتی ایران‌خودرو، تعداد خودروهای کامل تولید شده از ابتدای سال تا 21 مردادماه به 218،078 دستگاه رسید و رشد 41 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرد. در همان بازه زمانی سال گذشته، تنها 155،203 دستگاه خودرو کامل تولید شده بود. همچنین، تعداد اسناد صادر شده از ابتدای سال تا 21 مردادماه به 210،315 دستگاه رسید و رشد 36 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرد. این رشد حاصل افزایش 57،000 دستگاه صادر شده است.

در این بازه زمانی، تعداد خودروهای تحویل داده شده به مشتریان نیز حدود 26 درصد افزایش یافته است. به علاوه، از آغاز سال تا آخر ماه اوت، تعداد 215,427 خودرو به مشتریان تحویل شده است که نسبت به همان بازه زمانی سال گذشته، افزایشی حدود 45,000 خودرو داشته است.

تعهدات معوق ایران‌خودرو 89 درصد کاهش یافت

بر اساس آمار‌ها و گزارشات، در مرداد ماه سال 1401، دو هزار خودرو سمند به علت تعهدات معوق نداشتند. اما با دریافت مجوز شماره‌گذاری، این تعداد تعهدات کسر خواهد شد.

در روز آخر ماه تیر، تولید ایران‌خودرو به 192 هزار و 399 دستگاه افزایش یافت، که این بهبود نسبت به ماه قبل 47 درصد است. همچنین، تعهدات معوق این شرکت هم به عدد غیرقابل باور سه هزار دستگاه رسید. در مقابل، تعداد تعهدات مربوط به سال قبل در همین ماه 28 هزار دستگاه بوده و با رشد 89 درصدی روبرو است.

تعداد صدور اسناد خودرو در سال جاری از ابتدای امسال تا تاریخ 31 تیرماه به بیش از 178 هزار دستگاه افزایش یافته است، که نسبت به سال گذشته 35 درصد رشد داشته است. در همین بازه زمانی سال قبل، تعداد صادر شده 132 هزار و 940 دستگاه بوده است. همچنین، درصد تحویل خودرو به مشتریان نیز در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش پیدا کرده است، از 144 هزار و 183 دستگاه به بیش از 187 هزار و 885 دستگاه.

2 هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌ها

بهبود داده شده: در ماه تیر سال 1401، محمدعلی تیموری، مدیر عامل گروه سایپا، اعلام کرد که تعداد خودروهای ناقص در انتهای سال قبل به 80 هزار دستگاه می‌رسید. با این حال، در حال حاضر تنها کمتر از دو هزار دستگاه خودرو ناقص وجود دارد. همچنین، خودروهای تولیدی نیز در حال حاضر کامل و بدون عیب و ایراد موجود هستند.

با توجه به بیانات وی، بعضی از خودروها به صورت ناقص به مشتریان تحویل داده شده‌اند و تعدادی خودرو با عیب مانند تیبا یک و تیبا 2 در پارکینگ هایی به دلیل نظر سازمان ملی استاندارد قرار گرفته‌اند و به زودی منتظر است که با همکاری سازمان ملی استاندارد، عیوب این خودروها برطرف شوند و به مشتریان تحویل داده شوند.

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، بهبودی در کیفیت خودروهای تیبا، تیبا 2 و سمند اعلام کرد و گفت که ایرادات فنی این خودروها برطرف شده است. از طرف دیگر، سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور نیز اعلام کرد که این خودروها مجوز شماره گذاری را ندارند.

صفر شدن خودروهای ناقص کف پارکینگ ایران‌خودرو تا پایان تیرماه

تیر ۱۴۰۱: در روز چهاردهم تیر ماه، مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، خودروی سورن ‌پلاس دوگانه‌سوز را رونمایی کرد. او اعلام کرد که تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ ایران‌خودرو به کمتر از ۲۲ هزار دستگاه رسیده است و تا پایان تیرماه، این تعداد به صفر می‌رسد. بنابر گفته‌های مهدی خطیبی، در تاریخ نهم بهمن‌ماه سال گذشته، تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ ایران‌خودرو ۸۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود.

آقای خطیبی در نتیجه تغییراتی که در سیستم خط تولید و شاخص عبور مستقیم خودروها از خط تولید اعمال می‌شود، به عنوان نتیجه می‌تواند ارتقای کیفیت محصولات تا حدود ۲۵ درصد را به همراه داشته باشد. همچنین خودروهای کف پارکنیگ نیز در این فرایند صفر خواهند شد.

کاهش شدید خودروهای ناقص دو خودروساز بزرگ

طی شش ماه ابتدای سال جاری، تعداد خودروهای ناقص و ناکارآمد در پارکینگ‌های سایپا و ایران‌خودرو به 48 هزار و 872 دستگاه افزایش یافته است. این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 64 درصد افت داشته است، زیرا در همان دوره 135 هزار و 674 خودرو ناقص ثبت شده بود. به همین دلیل، می‌توان نتیجه گرفت که تولید و کنترل کیفیت در این دو شرکت بهبود یافته است.

با توجه به آمار ارائه شده در سال گذشته، تعداد خودروهای ناقص تولید شده توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو به 61,733 دستگاه رسید. با این حال، در حال حاضر این آمار تا 24,166 دستگاه کاهش یافته است که معادل 61 درصد کاهش نسبت به سال قبل است.

در طول سال گذشته، سایپا تقریباً 73 هزار و 941 دستگاه خودرو ناقص تولید کرد. اما در سال جاری، این تعداد به 24 هزار و 706 دستگاه کاهش یافته است که نشان‌دهنده یک کاهش 67 درصدی است.

دستاورد بی‌سابقه سایپا و تقدیر از کارکنان

در ماه اردیبهشت 1401، محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا، به همکاران خود به خاطر افزایش تولید و کاهش تعداد خودروهای ناقص، تقدیر و تشکر کرد.

با تعداد روزانه تولید 1800 دستگاه، سایپا بهصورت بی‌سابقه در دهه 90 عملکرد موفقی را داشته است. این عملکرد نتیجه تلاش‌های مستمر کارکنان سایپا است و میزان عبور مستقیم از این تولیدات نیز به 90 درصد می‌رسد.

در دوره قبلی مدیریت سایپا، تعداد 80 هزار خودرو ناقص وجود داشت. اکنون این تعداد تا تاریخ 23 اردیبهشت‌ماه به 26 هزار دستگاه کاهش یافته است و همچنان در حال کاهش می‌باشد. قبلاً 80 درصد از تولیدات خودروها ناقص بودند، اما در حال حاضر 90 درصد از تولیدات کامل و به واحد فروش منتقل می‌شوند.

کاهش خودروهای ناقص ایران‌خودرو

در طی سه ماه ابتدای سال جاری، گروه صنعتی ایران‌ خودرو توانسته است 71 هزار دستگاه خودرو را بدون هیچ‌گونه کسری قطعه تولید کند. این میزان تولید نشان می‌دهد که تعداد تولید خودروها نسبت به سال گذشته، 47 درصد افزایش یافته است.

در طول این مدت، تعداد بیش از 62 هزار دستگاه خودرو صادر شده است که نسبت به سال گذشته 42 درصد رشد داشته است. همچنین، تعداد حدود 69 هزار و 500 دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شده است.

این راژه تولید خودرو در ایران همچنان در مسیر بهبود قرار دارد. هر روز 2500 دستگاه خودرو توسط ایران‌خودرو به مشتریان تحویل داده می‌شود. هر چند که تعداد خودروهای ناقص نیز به 25 هزار دستگاه رسیده است، اما این یک کاهش قابل توجه در مقایسه با دو سال قبل است. در عین حال، تعهدات معوق همچنان برابر 6 هزار دستگاه خودرو است که نشان از تعدادی کارهایی است که باید هنوز انجام شود. با این حال، سازمان مربوطه به پیگیری و اصلاحات مداوم در فرآیند تولید مشغول است تا کیفیت خودروها را بهبود بخشد و تا حد ممکن خطاهای تولید را کاهش دهد.

با توجه به وضعیت فعلی، 60 درصد از تولید روزانه شرکت ایران‌خودرو بدون هیچ گونه کاستی انجام می‌شود. با اعمال و اجرای برنامه‌ ریزی‌های لازم، از اول خرداد ماه، هدف این است که هیچ نقصی در تولید روزانه به وجود نیاید.

دستاورد جدید سایپا در تکمیل خودروهای ناقص

در اردیبهشت 1401، مسعود پروین، معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا، اعلام کرد که تعداد خودروهای ناقص این شرکت تا پایان فروردین ماه سال قبل به حدود 58 هزار دستگاه رسیده است؛ اما در پایان فروردین ماه سال جاری، این تعداد به 31 هزار دستگاه کاهش یافت. این کاهش 47 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

طبق اظهارات وی، از آغاز سال جاری تا 18 اردیبهشت ماه، 90 درصد از تولیدات سایپا به صورت مستقیم انجام شده است. همچنین 19 هزار دستگاه خودرو ناقص نیز تکمیل شده و در کل 51 هزار دستگاه خودرو آماده تحویل شده است. بنابراین، سایپا از برنامه های خود در ماه فروردین 3 درصد جلوتر رفته است.

افزود که عبور مستقیم خودروها سبب رشد کیفیت خودروهای تولیدی، کاهش هزینه‌های مربوطه و افزایش سرعت در تحویل خودروها به مشتریان می‌شود.

خودروهای ناقص ایران‌خودرو به صفر می‌رسند

در اردیبهشت 1401، بابک رحمانی، سخنگوی گروه صنعتی ایران‌خودرو، اعلام کرد که از خردادماه به بعد تولید خودروها بدون کسری و بدون نیاز به عبور از خط تولید به مشتریان خواهد بود. تعداد خودروهایی که قطعات آنها دارای کسری است نیز به ۲۷ هزار دستگاه کاهش یافته است. این تعداد بیشتر از دستوراتی که از سوی رئیس جمهور صادر شده است و در دو سال اخیر، این تعداد کمترین میزان کسری در تولید خودروها بوده است.

تا سه ماه قبل، تعداد خودروهای که به قطعات نیاز داشتند بیش از ۸۲ هزار دستگاه بود. همچنین، تعهدات معوق حدود ۷۵۰۰ دستگاه بود. اما تمامی تعهدات تا پایان ماه اردیبهشت پرداخت خواهند شد.

طبق بیانات آقای رحمانی، در ابتدای سال جاری حدود ۵۵ هزار دستگاه خودرو صادر شده است، که نسبت به همان دوره در سال قبل، ۲۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از ابتدای سال جاری، 60 هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شده است، که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک افزایش 31 درصدی را نشان می‌دهد.

با بهبود فرآیند تولید، برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده است تا در کیفیت خودروها تغییری ایجاد شود. هدف از این تغییرات، تولید 750 هزار دستگاه خودرو با کیفیت بهتر است. همچنین، در حال حاضر 161 برنامه عملیاتی در حال اجرا است که برای بهبود کیفیت محصولات انجام می‌شود. این تغییرات برای مشتریان قابل لمس خواهد بود.

وی در خصوص دستاوردهای ایران‌خودرو، به نتایج قابل توجهی اشاره کرد. این دستاوردها شامل کاهش 55 درصدی در تعداد خودروهای متوقف در شبکه خدمات پس از فروش، بهبود 5 درصدی در سطح کیفیت محصولات در طول سه ماه گذشته و بهبود 20 درصدی در شاخص‌های کیفی قبل از تحویل در ماه فروردین امسال نسبت به میانگین ماه های بهمن و اسفند سال گذشته می‌شود.

کاهش 60 هزارتایی دپوی سایپا

در ماه فروردین سال 1401، آقای تیموری، مدیرعامل سایپا، اعلام کرد که تعداد خودروهای دپویی در پارکینگ‌های شرکت در تاریخ 23 دی 1400 حدود 80 هزار واحد بود. اما تا پایان همان سال، این عدد به 49 هزار خودرو کاهش یافت و تا پایان فروردین 1401، سایپا تنها 20 هزار خودرو را در پارکینگ‌ها نگهداری می‌کند.

کاهش دپو ایران خودرو تا پایان فروردین

در تاریخ 13 فروردین 1401، آقای خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که ایران خودرو در حال حاضر 15 هزار خودرو با پلاک ثبت شده در اختیار دارد که در حال حاضر در حال انتقال به مشتریان است.

وی افزود که نسبت به پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۱، تعداد خودروهای موجود در پارکینگ ایران خودرو به حدود ۲۵ هزار واحد کاهش خواهد یافت. آقای خطیبی همچنین اظهار کرد که تا اواسط اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، تعهدات معوقه ایران خودرو به روز خواهند شد.

ابطال تاییدیه استاندارد برای خودروهای دپو

در اسفند 1400، احسان ساده، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، به اتومبیل‌های موجود در پارکینگ خودروسازان اشاره کرد و اعلام کرد که طبق تعهدنامه‌های اخذ شده از خودروسازان، تاییدیه بازرسی کیفیت استاندارد خودروهای تازه تولید شده که بیش از 2 ماه در انبارهای خودروسازان نگهداری می‌شوند، حذف خواهد شد. بنابراین، خودرویی که به مدت طولانی در هوای آزاد و در معرض نور خورشید و خاک و ماسه قرار می‌گیرد، دیگر به عنوان خودروی نو شناخته نمی‌شود.

اداره استاندارد درباره ایمنی خودروها، یک تذکر جدی به خودروسازان داده است. در جلسات متعدد، تعهدات 14گانه وزارت صنعت و تعهدات 15گانه تولیدکنندگان دریافت شده است. یکی از تعهدات آن‌ها، ابطال تاییدیه‌های بازرسی برای خودروهای انبار شده است. همچنین، سیستم ردیابی محصولات با کد QR و استفاده از قطعات استاندارد اجباری و تشویقی نیز الزامی است.

در جلسات بررسی شد که استاندارد خدمات پس از فروش خودرو به صورت اجباری باید رعایت شود. معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که خودروسازان در حال حاضر درحال دریافت تأییدیه های مجدد استاندارد برای خودروهای انبار شده هستند.

تحویل خودروهای انبار شده در شیراز

در اسفند ۱۴۰۰، حجت‌الاسلام کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری فارس، اشاره کرد که در انبار ایران‌خودرو شیراز حدود ۳۳۴۳ دستگاه خودرو وجود دارد که این امر باعث تلف شدن اموال مردم شده است. در نتیجه، پس از انجام بازرسی‌های لازم، بسیاری از این خودروها رهسپار مالکان خود شدند. همچنین، طبق مذاکراتی که صورت گرفته است، مقرر شده است تا طی ۲۰ روز آینده، ۱۶۰۰ دستگاه خودرو تحویل داده شود.

افزایش 36 درصدی خودروهای دپو تا پایان سال

بهمن ۱۴۰۰: طبق آمارهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در پایان سال ۱۳۹۹، موجودی انبار این سه شرکت خودروساز دولتی حدود ۱۰۰ هزار دستگاه بود. اما با نزدیک شدن به پایان سال، پیش‌بینی می‌شود که تعداد خودروهای دپویی این سه شرکت با یک افزایش ۳۶ درصدی، تا پایان سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۳۶ هزار دستگاه برسد. به عبارت دیگر، در پارکینگ‌های این سه شرکت خودروساز، حدود ۱۳۶ هزار خودروی آماده فروش وجود خواهد داشت که تاکنون به فروش نرفته‌اند.

الزامی شدن بازرسی کیفی برای خودروهای دپویی

بهمن ۱۴۰۰: مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد که خودروسازان موظف هستند خودروهایی که بیش از دو ماه در پارکینگ‌ها قرار دارند، مجدداً طبق استانداردهای کیفیت بررسی شوند و تمام قطعات لاستیکی، پلیمری، شن‌زدگی و سایر عوامل طبیعی باید قبل از تحویل به مصرف‌کننده ترمیم و به حالت ایده‌آل برگردانده شوند.

شرکت‌های تولیدکننده خودرو باید به منظور دریافت تأییدیه‌ها و گواهی‌های استاندارد، بلافاصله با سازمان ملی استاندارد تماس بگیرند و مسئولیت این اقدام بر عهده مدیرعامل شرکت می‌باشد. علاوه بر این، شرکت خودروساز موظف است به نیازها و خواسته‌های مصرف‌کننده پاسخ دهد و مصرف‌کننده می‌تواند انتظار داشته باشد که تعهدات کیفی به درستی برآورده شود.

خودروسازان باید قبل از ارائه خودروها به فروشگاه‌ها، از سازمان ملی استاندارد مجوزها و تأییدیه‌های لازم را دریافت کنند. در غیر اینصورت، فروش خودروها به تعویق خواهد افتاد.

کاهش سریع ناقصی‌های ایران خودرو و سایپا

در سال 1400، به دنبال هشدار سنگینی که سخنگوی قوه قضاییه درباره افزایش خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان اعلام کرده بود، شرکت‌های ایران خودرو و سایپا اقدام به کاهش تعداد خودروهای ناقص در سریع‌ترین زمان ممکن نمودند.

با توجه به برنامه ریزی شرکت ایران خودرو ، هر ماه بیش از 55 هزار خودرو این شرکت وارد بازار خواهد شد و این روند تا پایان سال 1400 ادامه خواهد داشت. این برنامه ریزی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ، با افزایش 23 درصدی در عرضه خودرو ، همراه خواهد بود. همچنین با تکمیل خودرو های کسری قطعه در کنار روند افزایشی تولید ، بیش از 160 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال عرضه خواهد شد. در نتیجه ، تعداد خودروهای کسری نیز تا 50 هزار دستگاه کاهش می یابد.

مسعود پروین، معاون برنامه ریزی جامع تولید شرکت سایپا، اعلام کرد که قرار است برای 30 هزار خودرو ناقص تا یک ماه آینده، قطعات تامین شود. او اظهار داشت که تعداد خودروهای ناقص کاهش یافته است و اکنون تقریباً به حدود 40 هزار دستگاه رسیده است، که به معنای تقریباً یک ماه تولید است. او تأکید کرد که این کاهش تعداد خودروهای ناقص قابل قبول است در مقابل تعداد تولید ماهانه. آقای پروین افزود که از ابتدای سال جاری تاکنون، اقدامات لازم برای تامین بیش از 150 هزار قطعه از کسری قطعه سازان انجام شده است و برنامه های آتی نیز برای ادامه این فرآیند در نظر گرفته شده است. وی تأکید کرد که عدم تحویل خودروها به مشتریان، برای شرکت سایپا ضرر می‌باشد و تکمیل خودروهای ناقص، در اولویت برنامه ها قرار دارد.

علت تاخیر در تحویل خودروهای ناقصی

در سال 1400، دبیر انجمن خودروسازان، نعمت‌بخش، اظهار داشت که تاخیر در تحویل خودروها به دلیل افزایش قیمت‌ها رخ نداده است. با عدم رسیدن قطعات به خطوط تولید، خودروها ناقص در پارکینگ‌ها به نگهداری می‌روند و این موضوع منجر به عدم توانایی عرضه آنها می‌شود. در حال حاضر، سازمان بازرسی مجوز دارد تا از پارکینگ‌ها بازدید کرده و این خودروها را بررسی کند. علاوه بر این، نمت‌بخش اشاره کرد که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، توان مالی خودروسازان محدود می‌شود و امکان تولید خودرو با ضرر وجود ندارد. همچنین، سازمان بازرسی هیچ کمکی به این صنعت ارائه نکرده است و برخی از قطعات نیازمند واردات هستند.

تاکنون، تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ خودرو سازان به ۱۷۰ هزار دستگاه افزایش یافته است. مدیران ایران‌خودرو و سایپا به سازمان بازرسی احضار شده‌اند.

اگر خودروسازان پاسخگو نباشند، متهم می‌شوند

در سال 1400، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه، درباره وضعیت خودروهای قرار داده شده در پارکینگ خودروسازان بحث کرد. او پرسید که اگر این خودروها با نقص قطعه عرضه میشوند، چرا بلافاصله پس از افزایش قیمت به فروش می‌رسند؟ او بیان کرد که اگر خودروسازان پاسخگو نباشند، ما در این مورد قوانین قضائی را اجرا خواهیم کرد. بازرسان قضایی نیز در حال تحقیق در این مورد هستند و اگر توضیحات کافی ارائه نشود، اقدامات قضایی در این خصوص انجام خواهد شد.

طبق گفته‌های وی، بودجه‌ای برای کاهش تعداد خودروهای ناقص تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰ تعیین شده بود، اما این هدف رد شد. این خودروها باعث افزایش نفوذ در بازار می‌شوند و به احتکار منجر می‌شوند که این می‌تواند به حبس سرمایه منجر شود. خداییان ورود جدی‌تر به این مسئله را از وزارت صنعت خواستار شد.

هشدار سازمان بازرسی به ایران خودرو و سایپا

در سال 1400، سازمان بازرسی کل کشور، از وعده‌های بی فایده خودروسازان در مورد کاهش تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ‌ها صحبت کرد. سازمان بازرسی کل کشور این اقدام را به عنوان یک حالت احتکار تلقی کرد و به شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا اتهاماتی را مطرح کرد.

دو خودروساز دفاعیاتی به سازمان بازرسی کل کشور ارسال نمودند اما جزئیات این موضوع به رسانه‌ها اعلام نشده است. احتمالاً عللی مانند کمبود قطعات و نقدینگی را بهانه می‌کنند؛ اما با توجه به اینکه مجوز افزایش 18 درصدی قیمت‌ها توسط ستاد تنظیم بازار اخیراً صادر شده است، اگر کاهش تولید خودروهای ناقص برای این شرکت‌ها اتفاق نیفتد، مشکلات مربوط به وجود دپوی وسایل نقلیه ناکارآمد خواهد بود.

آمار جدید خودروهای ناقصی در پارکینگ

طبق آمار تولید و فروش ایران‌خودرو و سایپا در آذر ماه سال ۱۴۰۰، حدود ۶۹ هزار دستگاه خودرو تولید شده اما تنها ۵۸ هزار دستگاه از آن در بازار عرضه شده است.

در ماه آبان، کمپانی ایران‌خودرو حدود ۴۰ هزار دستگاه خودرو را تولید و به فروش رساند. از این تعداد، حدود ۱۲۶۰ دستگاه ناقص به بازار عرضه شد. همچنین، تعدادی دستگاه از خانواده پژو و هایما نیز تولید و به فروش رسید. حدود ۵ هزار دستگاه از خانواده سمند تمام شده و تحویل مشتریان داده شده است. همچنین، حدود ۴۱۰۰ دستگاه دنا، ۳۹۰۰ دستگاه رانا و ۱۶۰۰ دستگاه تارا در این ماه تولید شده و فاکتور فروش برای تولیدات جدید صادر شده است. در نهایت، تعداد ۱۸۹۴ دستگاه خودرو در این ماه نیز ناقص ماندند.

در آبان‌ماه، سایپا حدود 29 هزار دستگاه خودرو تولید کرده و به طور کلی برای 15 هزار دستگاه فاکتور فروش صادر کرده است. از این تعداد تولیدی، بسیاری از تیباها و شاهین‌ها هنوز کامل نشده‌اند، اما حدود 3100 دستگاه وانت پراید (سایپا 151) فروش رفته و تاکنون حدود 2100 دستگاه از آنها در این ماه تولید شده‌اند. بقیه خودروها نیز خودروهای ناقصی هستند که به تدریج تکمیل می‌شوند. از 24 هزار دستگاه محصولات خانواده تیبا، فقط برای 10 هزار دستگاه فاکتور فروش صادر شده است. همچنین، تعداد تولیدی خودرو شاهین به 2853 دستگاه رسیده و تعداد 1540 فاکتور فروش برای آن صادر شده است.

حراج خودروهای دپویی توسط اموال تملیکی

در ماه آذر ۱۴۰۰، عبدالمجید اجتهادی، رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اعلام کرد که خودروهایی با موتور زیر ۲۵۰۰ سی‌سی پس از صدور آراء قطعی، به صورت حضوری و یا الکترونیکی به حراج گذاشته می‌شوند. او همچنین به ممنوعیت فروش خودروهای لوکس اشاره کرد و پیشنهاد شده است که خودروهایی که بیش از ۱۰ سال در انبار اموال تملیکی مانده‌اند، تعیین وضعیت و سرنوشت خود را مشخص کنند.

کاهش خودروهای دپویی با افزایش قیمت خودرو

بهبود شده:

آذر ۱۴۰۰: در اواخر شهریور ماه سال جاری، آقای میرمحمدی، بازرس کل وزارت صمت اعلام کرد که ایران خودرو قصد دارد تا نیمه آبان ماه ۱۴۰۰ تعداد خودروهای ناقص خود را از ۹۰ هزار دستگاه به ۶۰ هزار دستگاه کاهش دهد. همچنین، سایپا نیز قصد دارد تا پایان آذر ماه ۱۴۰۰ تعداد خودروهای ناقص خود را از ۵۳ هزار دستگاه به ۱۰ هزار دستگاه کاهش دهد. در اواخر مهرماه سال جاری، آقای درویشیان، رییس سازمان بازرسی کل کشور، درباره قول خودروسازان در مورد کاهش خودروهای ناقص تاکید کرد و اعلام کرد که با رضایت مدیران ایران خودرو و سایپا، مجموعه‌ای از ۱۴۵ هزار خودرو ناقص، قرار است به فروش رسیده شوند.

اما علیرغم تمام وعده‌ها، به نظر می‌رسد خودروسازان قادر به کاهش خودروهای ناقص نیستند. به نظر می‌رسد وعده‌های اعلام شده توسط خودروسازان با هدف افزایش قیمت خودروها بود که در آبانماه ۱۴۰۰ لغو شدند. به همین دلیل، در حال حاضر که افزایشی در قیمت‌ها وجود ندارد، خودروسازان هم قادر به پرداخت بدهی به قطعه‌سازان نمی‌باشند و در نتیجه، قطعه‌سازان نیز قادر به تأمین قطعات خودروها به طور کامل نمی‌باشند.

آقای نجفی‌منش، رییس انجمن قطعه‌سازی، درباره مشکلات تامین قطعات خودرو صحبت کرده است. او بیان کرده که برخی از مشکلات تامین قطعات از بازار جهانی ناشی می‌شود، به عبارت دیگر، قطعاتی که از خارج کشور وارد می‌شوند. همچنین، برخی مشکلات دیگر مربوط به تأخیر در ترخیص قطعات از گمرکات است. سومین مشکل تامین، کمبود نقدینگی قطعه‌سازان است. به خاطر این مسئله، تا زمانی که بدهی‌های معوقه خودروسازان تسویه نشده باشد، نمی‌توان توسط تسهیلات بانکی، این کمبود نقدینگی را رفع کرد. از سوی دیگر، خودروسازان نیز به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، تولید خودرو را با ضرر همراه می‌کنند و قادر به پرداخت بدهی‌های خود نیستند.

آمار جدید دپوی خودروسازان ایران

در تاریخ 29 شهریورماه، آقای میرمحمدی، بازرس کل وزارت صنعت در سازمان بازرسی کل کشور، آخرین وضعیت دپو خودرو در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را به صورت زیر اعلام کرد:

در حال حاضر، تعداد ۱۴۰ هزار خودرو به دلیل نقص قطعه، در پارکینگ خودروسازان نگهداری می‌شوند.

در حال حاضر، 95 هزار خودرو در پارکینگ ایران خودرو و 45 هزار خودرو در پارکینگ سایپا دپو شده‌اند.

با توجه به آمار، اکثر کاستی های خودروهای دپو شده به قطعه ECU (واحد کنترل الکترونیکی) خودروها منسوب می شود. مجموعاً 140 هزار خودرو ناقص و در انتظار تامین قطعه ECU قرار دارند که حدوداً 129 هزار خودرو به این دلیل در انتظار قطعه مذکور هستند. با برطرف کردن این جلب ها، کاهش قابل توجهی در تعداد خودروهای ناقص وارد شده و رضایت مشتریان افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش، 95 هزار خودرو ناقص ایران خودرو مورد بررسی قرار گرفته است. از این تعداد، تقریبا 91 هزار خودرو با مشکل نداشتن ECU (واحد کنترل موتور) مواجه هستند. این عدد معادل 96 درصد از کل خودروهای ناقص ایران خودرو است.

به تقریباً 85 درصد از تعداد 45 هزار خودروی ناقص سایپا، حدود 38 هزار خودرو با مشکل عدم وجود ECU مواجه هستند.

دپوی ایران خودرو منتفی شد

در تاریخ 24 شهریورماه، آقای کریمی رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان به کارخانجات ایران خودرو سفر کردند. آنها در این بازدید، ادعا کردند که هیچ خودروی آماده‌ی تحویلی در کارخانجات وجود نداشته و تعداد زیادی از محصولات ایران خودرو در پارکینگ‌ها نگهداری می‌شوند به دلیل کمبود قطعات. قطعات موجود برای تکمیل خودروها به اندازه کافی نبوده و این باعث تأخیر در عرضه خودروها به بازار شده است.

با توجه به اظهارات آقای عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس، تعهدات معوق ایران خودرو کاهش یافته است. قبل از این، ایران خودرو متعهد شده بود که 200 هزار دستگاه را تحویل دهد، اما در حال حاضر این عدد به 10 هزار دستگاه کاهش یافته است. همچنین، ایشان بیان کرده‌اند که اگر قطعات کوچک به موقع تامین شوند، ایران خودرو قادر است تا محصولات خود را در مدت دو روز تحویل دهد.

واکنش سایپا به دپوی وانت 151 در ساوه

متن اصلاح شده: شهریور ۱۴۰۰: پس از منتشر شدن تصاویر از وضعیت نامساعد دپوی خودروهای وانت سایپا ۱۵۱ در پارکینگ بن‌رو ساوه، آقای پروین، معاون برنامه‌ریزی سایپا، اعلام کرد که این تصاویر قدیمی هستند و وضعیت فعلی پارکینگ بن‌رو تماما متفاوت است. او بیان کرد که این پارکینگ از ماه‌ها قبل تسطیح و بازسازی شده است و به حالت مناسبی درآمده است.

گروه سه لایه امنیتی شرکت سایپا، مشتریان را تضمین می کند که انبارهای نگهداری خودروهای این شرکت به طور مداوم توسط تیم‌های معاونت کیفیت سایپا بازرسی می شوند.

آمار جدید خودروهای ناقص ایران خودرو

شهریور ۱۴۰۰: آقای رحمانی (معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو) اعلام کرد که تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ‌های ایران خودرو به تعداد ۷۰ هزار دستگاه رسیده است. این خودروها به دلیل نبود قطعات الکترونیکی یا قطعات وارداتی، در انتظار تامین قطعات می‌باشند.

آمار جدید تعهدات معوق خودروسازان - بهمن 1399

بهمن 99 | براساس گزارش تولید و تحویل شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، که تا تاریخ 24 دی 99 است، تعهدات معوق این دو خودروساز بزرگ کشورمان به تعداد حدود 56 هزار دستگاه رسیده است.

آمارهای ایران خودرو و سایپا تا تاریخ 24 دی 1399
شرح سال 98 سال 99 درصد تغییرات
آمار تولید 614,684 745,734 %21.3 +
آمار تحویل 689,286 652,232 %5.3 -
تعهدات معوق 56,878 -
کل تعهدات 707,536 -
برنامه تولید تا تاریخ مذکور 780,992
درصد تحقق برنامه تولید %95

پیوستهٔ بالا، نتایج گزارشی از خبرگزاری فارس در تاریخ 30 دی 99 را نشان می‌دهد.

تعداد خودروهایی که در شرکت ایران خودرو به تعهدات معوقه دارند، تا تاریخ 24 دی 99 به حدود 15 هزار دستگاه رسیده است.

آمار ایران خودرو تا تاریخ 24 دی 1399
ایران خودرو سال 98 سال 99 درصد تغییرات
آمار تولید 281,510 408,347 %54 +
آمار تحویل 316,927 361,498 %14 +
تعهدات معوق 15,761 -
کل تعهدات 337,406 -
برنامه تولید تا تاریخ مذکور 412,682
درصد تحقق برنامه تولید %98.9 +

آمار تولید و تحویل با توجه به نوع دستگاه‌ها گزارش می‌شود.

به تاریخ 24 دی 99، شرکت سایپا هنوز بیش از 41 هزار دستگاه تعهدات معوقه داشته است.

آمار سایپا تا تاریخ 24 دی 1399
سایپا سال 98 سال 99 درصد تغییرات
آمار تولید 333,174 337,387 %1.26 +
آمار تحویل 372,339 290,734 %22 -
تعهدات معوق 15,761 -
کل تعهدات 337,406 -
برنامه تولید تا تاریخ مذکور 368,310
درصد تحقق برنامه تولید %91.6 +

آمار تولید و تحویل با توجه به نوع دستگاه‌ها گزارش می‌شود.

آمار دپوی خودروسازان - آذر 99

در گزارش اخیر، ایران خودرو و سایپا، دو شرکت بزرگ خودروسازی در آذر 99، مجموعاً 92 هزار دستگاه خودروی ناقص را نگهداری کرده‌اند. این اطلاعات غیررسمی است و درباره تحویل و تولید این دو شرکت صادر شده است. این موجودی خودروهای ناقص هنوز در پارکینگ خودروسازان قرار دارند.

آخرین وضعیت تولید و تحویل خودرو تا 23 آذرماه 99
آمار تجمعی (هزار دستگاه) ایران خودرو سایپا مجموع
کل تولید 357,834 296,096 653,930
کل تحویل 311,515 253,600 565,115
تحویل تعهدات معوق 247,359 209,040 456,399
تحویل تعهدات جاری 63,892 3,434 67,326
تحویل فروش فوری 78,279 41,126 119,405
موجودی پارکینگ فروش - 10,447 -
خودروهای ناقص 51,303 40,746 92,049

تاریخچه و پیشینه در گزارشی که توسط خبرگزاری فارس در تاریخ 29 آذرماه 99 منتشر شد، مشخص شد که اطلاعات جدول فوق حاکی از تغییراتی در حوزه خدمات اینترنتی در ایران است. این اطلاعات به تاریخ 27 آذرماه 99 می‌باشد.

تحویل 40 هزار خودرو دپو تا پایان آذر

مصاحبه خبری و همچنین تشریح آخرین وضعیت خودروهای دپو شده در پارکینگ‌های ایران خودرو و سایپا، آقای درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ 16 آذرماه را انجام داده است.

با توجه به گفته‌های آقای درویشیان، در حال حاضر ۳۱ هزار خودرو تابعیت شرکت ایران خودرو و ۸ هزار خودرو تابعیت شرکت سایپا به دلیل مشکلات حمل و نقل، در پارکینگ‌ها متوقف هستند. با همکاری مسئولین سازمان راهداری، تمام این خودروها تا پایان آذرماه ۹۹ به خریداران خود تحویل داده خواهند شد.

علاوه بر این، 20 هزار خودرو دیگر آماده تحویل به مشتریان مانده‌اند، رغم آمادگی و کامل شدن آنها، به دلیل وجود مشکلات به پارکینگ خودروسازان ختم می‌شوند. به عنوان نمونه، مسئولان نیروی انتظامی ظرفیت شماره‌گذاری 20 هزار دستگاه در روز را دارند، اما مشکلات فنی و محدودیت‌هایی در سامانه شماره‌گذاری پلیس اجازه شماره‌گذاری به موقع این خودروها را نمی‌دهد. پلیس راهور نیز اعلام کرده که در هفته آینده مشکلات موجود را برطرف خواهند کرد.

آقای درویشیان، با اشاره به وجود مشکل در تامین برخی قطعات وارداتی خودرو، اظهار داشت که در حال حاضر تعدادی از خودروها به دلیل کمبود قطعات در کف پارکینگ‌ها سپرده شده‌اند. او از مسئولان گمرک و بانک مرکزی خواست که با همکاری یکدیگر، این مشکل را برطرف کنند. حدود 100 هزار خودرو در انتظار تامین قطعات مناسب برای راه‌اندازی و بهبود وضعیت‌شان قرار دارند.

در مصاحبه اخیر، رئیس سازمان بازرسی به موضوع احتکار خودروها پرداخته است. او اعلام کرده است که بخشی از مشکلات احتکار ناشی از ناهماهنگی دستگاه‌های مرتبط است که در آینده نزدیک قابل حل خواهد بود، اما نیازمند بررسی و پیگیری مداوم است. این ادعا که خودروسازان عمداً خودروها را در پارکینگ نگه داشته‌اند به عنوان علت احتکار برخی طرح شده است، اما هنوز نمی‌توان نتیجه‌ای قطعی گرفت.

دپوی خودرو یا احتکار خودرو؟!

خودروسازان هر ماه میزان فروش خودروهای خود را در قوانینی که مشخص شده و حتی جزئیات را در گزارش‌های خود نیز اعلام می‌کنند. با این حال، گاهی اوقات ما در مورد خبرهای مربوط به دپوی خودروسازان شنیده می‌کنیم و ناخودآگاه به فکر «احتکار خودرو» می‌افتیم. این تفکر، ممکن است دلایلی هم داشته باشد و به همین دلیل به وجود آمده است!

قیمت‌گذاری دستوری، به این معنا است که قیمت فروش خودروها کمتر از قیمت پیشنهادی خودروسازان تعیین می‌شود. این مسئله باعث شده که وزارت صمت به مهمترین شکایت خودروسازان تبدیل شود. علاوه بر این، قیمت‌گذاری دستوری ممکن است زمینه‌ساز احتکار خودروها شود. بدیهی است که در صورتی که تولید خودرو با ضرر همراه باشد، خودروسازان برای جبران ضررها به هر کاری دست می‌زنند.

بازنویسی: به هر حال، باید به یاد داشت که «به روزرسانی قیمت خودروها» که وزارت صنعت، مجوز آن را برای هر فصل سال می‌دهد (هر سه ماه یک بار)، یکی از دلایل دیگری است که احتمال احتکار خودرو را تقویت می‌کند. این امر احتمال دارد که تولیدکنندگان خودرو بخشی از تولیدات خود را در خلوت از سازمان‌های ناظر عرضه نکنند تا زمان به‌روزرسانی قیمت فرا برسد. سپس آنها خودروها را با قیمت جدید به مشتریان عرضه کنند.

مساله تامین قطعات یکی از دلایل اصلی برای بروز احتکار خودروها است. خودروسازان ایرانی در سال ۱۳۹۹ این موضوع را بارها مورد تاکید قرار داده اند. این مشکل به دلیل تحریم‌ها و مشکلات ارزی رخ داده است. برخی از قطعات وارداتی خودرو به دلیل مشکلات مالی و یا تاخیر در تامین، در دسترس نبوده و خودروسازان مضطرب به نگهداری خودروهای نیمه‌ساخته و ناقص در پارکینگ‌ها می‌باشند.

با توجه به سه دلیلی که در اینجا بیان شد، می توان نتیجه گرفت که بین "ذخیره غیر قانونی خودروها" و "تحجیم غیر قانونی خودروها" تقریبا یک تمایز وجود دارد. به همین دلیل، تنها با افزایش تنظیمات دقیق و هماهنگ تمام مقامات مرتبط با صنعت خودروسازی، از جمله بانک مرکزی، سازمان گمرک، سازمان راهنمایی و رانندگی، سازمان حفظ محیط زیست و پلیس راهنمایی و رانندگی، می توان به این مسئله برای همیشه پایان داد.


آمار تولید خودرو به تفکیک مدل

در اینجا می‌توانید آخرین وضعیت تولید خودروسازان بزرگ ایرانی را مطالعه کنید:

خرید خودرو از بورس کالا

در مقاله مشروح، شما میتوانید راهنمایی و نکات مهمی درباره اقدامات مورد نیاز برای خرید خودرو از بورس کالا بیابید. این شامل دریافت کد بورس کالا برای خرید خودرو، افتتاح حساب وکالتی برای بورس کالا، خرید ماشین و مراحل مرتبط با آن و تاریخچه عرضه خودرو در بورس کالا است. همچنین در مقاله بحثی در مورد قیمت گذاری خودرو در بورس کالا وجود دارد. بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا اطلاعات دقیق تری درباره خرید خودرو از بورس کالا به دست آورید.

مراکز تعویض پلاک خودرو تهران

می‌توانید از این مقاله برای کسب اطلاعات درباره آدرس مراکز تعویض پلاک خودرو در تهران استفاده کنید، مانند مرکز تعویض پلاک میثم، مرکز تعویض پلاک خاوران و مرکز تعویض پلاک چیتگر. همچنین، می‌توانید اطلاعات درباره ساعت کاری و زمان بازگشایی این مراکز را نیز در این مقاله بیابید.

شرایط فروش ایران خودرو

برای مطلع شدن از آخرین اخبار و فروش شرکت ایران خودرو، میتوانید مقاله را مطالعه فرمایید. این مقاله شامل طرح‌های پیش فروش، فروش نقدی، فروش فوق العاده و فروش اقساطی ایران خودرو میباشد.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ