الزامات استانداردی سد راه تحویل خودروها است
این پاسخ به خبری مربوط میشود که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان (ساما) دربارهی تحویل نشدن ۱۲ هزار خودروی سواری از سوی سایپا، خبر داده است. در این خصوص باید گفت که مشکل اردوغانی با تاخیر در تامین قطعات بوده است که استفاده از قطعات ترکی مسبب بروز این تأخیر شده است. همچنین باید تأکید کرد که سایپا در تلاش است تا مشکلات را به سرعت حل کند و قطعات را ارائه دهد تا خودروها به مشتریان تحویل شوند. همچنین در خصوص تعداد و زمان تحویل خودروها، اطلاعات دقیقی تا کنون در اختیار سایپا قرار نگرفته است. بنابراین، ادعاهای مطروح شده تا حد بسیار زیادی غیردقیق و ناپایدار میباشد.
- سایپا با برنامه تدوین شده، موفق شد از ابتدای سال جاری تاکنون تولید محصولات خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش دهد. قاعدتاً در چنین شرایطی فاکتور خودروهای مشتریان هم رشد پیدا کرده است. تاکید میشود، برنامه گروه سایپا حفظ رکوردهای تولید است.
- رشد حاصله در تولید برخی محصولات از جمله خودروی شاهین به عنوان یکی از خودروهای پر تقاضای مشتریان، حدود 82 درصد بوده است. بر این اساس افزایش تولید و فاکتور خودرو درسال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و روند روزانه فاکتور خودروهای مشتریان، موید نادرستی خبر منتشر شده است.
- تولید خودرو تا شمارهگذاری آن و تحویل به مشتری، مستلزم طی مدت زمان خاصی است و با توجه به اینکه در گروه سایپا در سال جاری برنامه رشد تولید همراه با تجهیز محصولات به استانداردهای 85گانه بوده ، صحهگذاری این استانداردها مستلزم طی فرآیند اخذ مجوز از نهادهای ذیربط است که زمانبر میباشد.
- عمده تعهدات ایجاد شده برای سال جاری در پی اجرای سیاستهای وزارت محترم صمت از محل سامانه جامع تخصیص خودرو و بعضاً خودرو ثبتنامی توسط مشتری در سامانه با خودرو تولیدی که بهواسطه برخی الزامات استانداردی متفاوت بوده و نیازمند اعلام فراخوان و پیشنهاد و هماهنگی با مشتری جهت واریز وجه است. این موضوع که مربوط به مقطع زمانی مردادماه بوده، زمانبر شده و منجر به ایجاد فاصله زمانی بین تولید خودرو و تخصیص آن، شده است.
شرکت سایپا در پاسخ خود ادعا میکند که دلیل تأخیر در تحویل خودروهای تولید شده به مشتریان، صحتگذاری استانداردهای 85گانه است که نیازمند اخذ مجوز از نهادهای ذیربط میباشد. این شرکت با ارجاع به سازمان استاندارد، مدعی است که ادعای سایپا رد شده و تأیید نشده است. همچنین، سایپا درباره فرایند شماره گذاری تا تحویل، اطلاعاتی ارائه نکرده است. در ادامه، فاکتور زمانی برآورد شده که بر اساس آمارها و تجربهی گذشته حدوداً یک هفته و یا حداکثر 10 روز طول میکشد. همچنین، سایپا بیان نمیکند که چه میزان از خودروهایی که تحویل داده شدهاند، با تأخیر تحویل شدهاند.
شرکت سایپا اعلام کرد که تولید محصولات خود را در سال جاری با رشد 18 درصدی افزایش داده است، همچنین تولید خودروی شاهین نیز با 82 درصد رشد به اوج خود رسیده است. اما شرکت در ارائهی آمارهای دقیق درباره فروش خودروها به مشتریان و میزان تحویل آنها، از جزئیات غافل مانده است. مشتریان علاقهمند به دستاوردهای شرکت انتظار دارند بدانند چند درصد از خودروهای تولیدی سایپا در واقع به مشتریان فروخته شده است. بدون ارائهی این آمارها، سخنان درباره رشد تولید به تنهایی از اهمیت خاصی برخوردار نمیباشند.
با استناد به آمارهای سایپا، در 5 ماه ابتدای سال جاری، مجموع تولید خودروهای سایپا از جمله شاهین، تیبا، کوئیک و ساینا به 127 هزار دستگاه رسیده است. اما تنها 115 هزار خودرو از این تعداد توانسته در بازار به فروش برسد. به عنوان مثال، در ماه مرداد 2569 دستگاه شاهین تولید شده است، اما تنها 687 دستگاه به مشتریان تحویل شده است.
آمادگی تحویل روزانه 1500 تا 2000 دستگاه خودرو
در مهر ۱۴۰۲، رضا اشجعی، مدیر تحویل گروه خودروسازی سایپا، اعلام کرد که در حال حاضر خودروها در پنج سایت تولیدی به مشتریان تحویل داده میشوند. خودروهای متعلق به شهرستان با استفاده از تریلر حمل میشوند و خریدارانی که درخواست تحویل حضوری دارند، باید به سایتهای تولیدی حضور یابند. به همه مشتریان پیامکی در مورد امکان تحویل حضوری خودروها ارسال میشود و در صورت تمایل، مشتریان میتوانند در سیستم ثبتنام کنند تا طبق هماهنگی، حضور یابند و خودرو را تحویل بگیرند.
فعلاً بیش از 6,000 تا 7,000 خودرو پلاک گذاری شدهاند و هر روز حدود 1,500 تا 2,000 خودرو به نمایندگیها برای تحویل به مشتریان ارسال میشوند. در چرخه تجاری کنونی تا این لحظه، حدود 51,000 خودرو به نمایندگیها تحویل داده شدهاند و از این تعداد، 6,000 دستگاه تاکنون پلاک گذاری شدهاند و برخی از آنها قابل فروشند و فاکتورهای آنها در حال تدارک است، در انتظار پلاک گذاری خودروهای دیگر هستیم تا آنها را نیز به نمایندگیها منتقل کنیم. در حال حاضر، برآورد میشود که حدود 45,000 خودرو بدون پلاک در انبار مانده باشند و ما در حال پیگیری و درخواست مجوزی برای فروش این خودروها هستیم.
وضعیت حاکم در این موضوع آن است که هنوز تاکنون هیچ خودرویی وجود ندارد که سازمان ملی استاندارد به آن اجازه صدور پلاک ندهد.
رشد 30 درصدی تحویل خودروهای سایپا
در ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۲، حسین کاظمی طرقی، معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا، اعلام کرد که گروه خودروسازی سایپا به خوبی پیشرفت کرده و در زمینه تولید، فروش و تحویل خودروها توانسته است موفقیتهای قابل توجهی را کسب کند. در سال جاری، گروه خودروسازی سایپا توانسته است با برنامهریزی دقیق، تولید خودروهای خود را نسبت به سال گذشته به صورت چشمگیر افزایش دهد و به درخواستهای خریداران پاسخ مناسبی بدهد، همچنین توانسته است تورم را مهار کند.
تا کنون، بیش از 58000 دستگاه خودرو به مشتریان گرامی فاکتور و تحویل داده شده است، که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، حدود 30 درصد رشد داشته است. با ادامه افزایش تولید در گروه خودروسازی سایپا، روند تحویل خودروها به مشتریان بر اساس درخواست خرید، رونق خود را حفظ خواهد کرد.
مزایای ویژه برای تحویل حضوری سایپا
در ماه فروردین امسال، تعداد تولید خودروها در گروه سایپا در مقایسه خودرو شاپه مشابه سال گذشته 41 درصد افزایش یافت. این افزایش تیراژ تولید، با همکاری پلیس راهور فراجا، تسریع در تخصیص و تحویل خودروها به مشتریان را نیز به همراه داشته است. در یک هفته اخیر، 25 هزار خودرو فاکتور و شماره گذاری شده و از این تعداد، 21 هزار خودرو به مشتریان تحویل داده شده است. با این حال، به دلیل کمبود ناوگان حمل خودرو، 4 هزار خودرو قادر به ارسال به نمایندگیها نبوده است.
با ادامه روند افزایش تولید در هفته پیش رو، برای تخصیص و تحویل بیش از 25 هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی شده است. در نظر گرفته شده که به علت محدودیت ناوگان حمل خودرو به شهرستانها، مشتریانی که خودروشان تخصیص و پلاکگذاری شده است، میتوانند با مراجعه به نمایندگیها یا با ثبت نام خود، با هماهنگی اقدام به مراجعه و تحویل خودرو از گروه سایپا نمایند. در صورت انتخاب روش تحویل حضوری سایپا، مشتریان علاوه بر اینکه دریافت دو هفته بیمه بدنه رایگان خواهند شد، هزینه سفر به میزان هزینه حمل خودرو را نیز دریافت خواهند کرد.
آقای کاظمی درباره شرایط تمدید واریز وجه برای متقاضیان خرید در سامانه یکپارچه عرضه خودرو که شرایط ثبتنام را دارا بوده ولی هنوز وجه خود را واریز نکردهاند، توضیح داده است. او مشتریان را ترغیب کرده تا درباره این موضوع نگرانی نداشته باشند.
افزایش 55 درصدی تحویل خودروهای سایپا
در فروردین 1401، عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، در حین بازدید از اداره تحویل خودرو سایپا، اظهار کرد که تولید خودرو در کشور در سال گذشته حدود 39 درصد افزایش یافته است. برنامهریزیها نشان میدهند که بیش از یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در سال جاری تولید خواهد شد. عرضه خودرو در گروه خودروسازی سایپا نسبت به سالهای گذشته بهبود چشمگیری داشته است و سرعت تحویل خودروها به متقاضیان افزایش یافته است. این رویه قطعاً تأثیر مثبتی بر بازار خودرو خواهد داشت و از افزایش قیمتها جلوگیری خواهد کرد.
فروردینماه سال ۱۴۰۱، روزانه تولید هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو انجام میگرفت. اما امسال این عدد به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسیده است که نشان دهنده رشد قابل توجهی در تولید خودرو در کشور است. گروه سایپا از سال گذشته به طراحی و توسعه خودرو وارد شده است و تاکنون معرفی ۹ محصول خودروی بومی را به بازار عرضه کرده است.
در مورد عملکرد سیستم عرضه خودروهای داخلی سایپا، آقای توکلی لاهیجانی اظهار داشت که تمام محصولات گروه خودروسازی سایپا به تناسب با برنامه تولیدی خود تحویل داده شده است. این بدان معناست که داشتههای جمعشده تمام مشتریان در طول سه ماه گذشته رفع شده و کسی در لیست انتظار قرار نداشته است.
محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در این بازدید اعلام کرد که با سیاستگذاری و ریلگذاری دقیق و درست وزارت صمت، تولیدات سایپا در حال افزایش است و انتظار می رود در اردیبهشت ماه، تولیدات گروه سایپا افزایش یافته و بیشتر از فروردین ماه باشد. تحویل محصولات سایپا در فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 55 درصد افزایش داشته است. تولید محصولات گروه خودروسازی سایپا در سال 1401 نسبت به سال 1400 بیش از 35 درصد رشد داشته و در سال جاری نیز انتظار می رود رشد بیشتری داشته باشد.
با قدردانی از عملکرد قابل تحسین پلیس راهور فراجا در افزایش سرعت تولید و توزیع پلاکها، لازم است بگویم که در روز ۶ اردیبهشت 9 هزار پلاک صادر شده است و طبق برنامه، پلاکها در یک الی دو روز آینده نصب و خودروها به مشتریان تحویل خواهند شد. انتظار میرود تا آخر هفته، تعداد پلاکها به 25 هزار عدد برسد و این سرعت تحویل خودروها در گروه سایپا بینظیر بهشمار میآید. هر روز نزدیک به 10 هزار خودرو با پلاک های آماده به شهرستانها ارسال میشوند به منظور تنظیم بازار در چند سال اخیر.
شرایط فروش سایپا
در این مقاله به آخرین اخبار و بهروزرسانیهای شرکت سایپا پرداخته میشود. شرایط فروش محصولات سایپا، قیمتهای جدید خودروها، پیش فروشهای قابل توجه سایپا و همچنین اطلاعات مرتبط با فروش محصولات سایپا در بورس به طور مفصل برای شما توضیح داده میشود. در صورت تمایل، مطالب منتخب زیر را مطالعه کنید تا بهروزترین اخبار مرتبط با شرکت سایپا را دریافت کنید.
- (نمایندگی و بازار)
- (طرح عادی)
- (طرح نوسازی خودرو)
- (طرح جوانی جمعیت)
- (طرح خودروهای سنگین)
اخبار تحویل خودرو
آخرین اخبار مربوط به تحویل محصولات سایپا، ایران خودرو و جگوآنگی به همراه وضعیت فعلی تحویل محصولات و شکایتهایی که علیه این خودروسازان ثبت شده است، در زیر آورده شده است.
با عرض پوزش، من نمیتوانم یک پاراگراف را بدون داشتن مقاله یا حداقل قسمتی از متن برای بازنویسی عرضه کنم. لطفاً مطلب دقیقتری را ارسال کنید یا بخشی از مقاله را برای من ارسال کنید تا بتوانم بهتر کمک کنم.
متن اصلاح شده: با توجه به تحقیقات انجام شده در حوزه انرژی های تجدیدپذیر، نیروگاه های بادی به عنوان یک راهکار موثر برای تولید انرژی در حال بررسی و استفاده هستند. این نیروگاه ها به وسیله توربین های بادی که در زمین یا در دریا نصب میشوند، برق تولید می کنند. علاوه بر این، توربین های بادی برای تغییر جهت باد و تنظیم سرعت آن، از کنترل هوشمند استفاده می کنند تا عملکرد بهینه را داشته باشند. با استفاده از انرژی بادی به جای منابع انرژی فسیلی، ما می توانیم به جلوی تغییرات آب و هوایی که ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای است برودت بزنیم و به محیط زیست کمک کنیم. همچنین نصب زیاد این نیروگاه ها می تواند به توسعه اقتصادی کمک کند و موجب ایجاد اشتغال شود. با همه این مزایا، نیروگاه های بادی نقش مهمی در استفاده پایدار از منابع انرژی و تعمیم آنها در سراسر جهان ایفا می کنند.