
در سال 1395، احتمال قوی حضور مجدد و رسمی محصولات MAN در کشورمان پدیدار شد. اما اتفاقی که برای نمایش کشنده های MAN TGS و TGX در نمایشگاه صنعت حمل و نقل آن سال رد شد، به دلیل مشکلات تحریم های جدید روی دست افتاد و باعث شد که MAN همچنان از بازار کشورمان دور بماند. اما پس از مدتی و بعد از واردات خودروهای تجاری سنگین دست دوم به کشورمان، نماینده MAN آلمان در ایران تصمیم به واردات گسترده محصولات این خودروساز معتبر را به عمل آورد.
حضور دوباره MAN در ایران
یکی از مشکلات شرکت MAN در ایران به نداشتن متولی مشخص و معلوم در کشور است که در دهه هشتاد شمسی نیز یکی از دلایل خروج MAN از بازار ایران به شمار میرفت. در آن سالها به دلیل عدم وجود نمایندهای که وظیفه ارائه خدمات به محصولات این شرکت را برعهده داشته باشد، محصولات MAN در کشور ما به فروش نمیرسیدند. اکنون با اعلام نمایندگی شیران دیزل که از سال ۱۳۹۵ تصمیم به واردات MAN داشت، کامیونهای این شرکت به صورت نو و کارکرده به بازار ایران عرضه خواهند شد. همچنین از آنجایی که محصولات MAN در طی این سالها مانند سایر شرکتهای اروپایی در جادهها دیده نمیشدند و تجربهای تلخ از دهه هشتاد و با مدل TGA در ارائه خدمات و کمبود قطعات برای رانندگان باقی مانده بود، واردکنندگان شخصی نیز تمایلی به واردات این برند معتبر نداشتند.

سری TGX به عنوان جانشین سری محبوب TGA، نسل جدیدی از خودروهای ما را به بازار عرضه میکند. با استفاده از سری X و S این خودروها، امیدواریم که به موفقیتهای قبلی ما برسیم و در آینده نزدیک، مدلهای سبکتر و دیگر سریها نیز ارائه شوند. در سال 2008، TGX با قدرتی بالغ بر 680 اسب بخار از طریق یک موتور هشت سیلندر خورجینی، به عنوان برترین کامیون قاره اروپا معرفی شد. این موفقیتها منجر به شروع جنگ قدرت بین تولیدکنندگان کشندههای اروپایی شد که در نهایت به عرضه ولوو FH و اسکانیا سری R با موتورهای قدرتمند بیش از 700 اسب بخار منتهی شد.
مشخصات فنی کشنده مان TGX
جدیدترین نسل ماشینهای کشنده و کامیون MAN TGX دارای انواع مختلفی از کابینها و موتورها است تا به نیازهای مختلف خریداران پاسخ دهد. این سری TGX به عنوان بالاترین سری محصولات شرکت MAN معرفی میشود. در سابق، این سری با موتورهای 8 سیلندر خورجینی تولید میشد، اما در نسل جدید این خودرو که از سال 2020 معرفی شده است، موتورهای 8 سیلندر صورتی کنار گذاشته شده اند و حتی موتورهای با حجم بالا نیز به صورت شش سیلندر خطی تولید میشوند. قدرت حداکثر موتورها از 540 اسب بخار تا 640 اسب بخار متغیر است، در حالی که حداقل قدرت 330 اسب بخار تا 400 اسب بخار به دست میآید. در بازار ایران که به دنبال کامیونهای با قدرت بالا است، منتظریم که موتورهای 480 و 520 اسب بخار طرفداران بیشتری پیدا کنند. همچنین، انتظار میرود که به صورت فعال تنها مدل کابینه با محور 2×4 وجود داشته باشد، اما برخی وارد کنندگان و تولیدکنندگان نیز احتمال ورود خط با محور 3×4 را به دلیل نیاز صنایع استخراج معدنی و ساختمانی را در نظر میگیرند. از این رو، در آینده احتمالا همچنین کامیونهای MAN TGX و TGS با طرح محور 3×4 در بازار ایران عرضه خواهند شد.
گیربکس این کشنده ها از سری Tipmatic میباشد که به صورت نیمه اتوماتیک استفاده میشود و رانندهی خودرو میتواند به طور دلخواه در تعویض دنده شرکت کند. این گیربکسها برای تنظیم بهتر با نوع و کاربری خودرو و مسیر فعلی، برنامههای متنوعی دارند و حتی میتوانند تا سه دنده را در یک مرحله تعویض کنند که باعث کاهش سایش گیربکس میشود.

شرکت MAN مدل TGX را با سه نوع اتاق مختلف عرضه میکند. این اتاقها تنها در ارتفاع کف تا سقف کابین تفاوت دارند و در سایر جنبهها مانند طول، عرض و ارتفاع پالانی موتور و غیره، همگی یکسان هستند. طول و عرض خارجی این کابین 2280 و 2440 میلیمتر است و ارتفاع تونل موتور در کف اتاق نیز 120 میلیمتر است. با این حال، در مدل GX که بلندترین ارتفاع را دارد، فاصله کف تا سقف 2070 میلیمتر است. در مقابل، در اتاق GM این ارتفاع 1860 میلیمتر بوده و در حالت GN به 1580 میلیمتر میرسد. در اتاق GN که به سقف کوتاه معروف است، محفظهی قراردادن لوازم و وسایل در پیشانی اتاق و بالای شیشه جلو وجود ندارد، با اینکه به دلیل ساختار آفرودی آن، برای مسیرهای کوتاه و یا درون معادن مناسب است. اما به نظر میرسد بازهم، به دلیل علاقهمندی خریداران ایرانی به کشندههای سقف بلند، مدلهای GX و GM در بازار کشور ما مورد استفاده قرار گیرند. سیستم تعلیق در تمامی این مدلها از نوع پنوماتیک در محور عقب با چهار بلن استفاده میکند و در محور جلو از فنرهای پارابولیک کمکی استفاده شده است؛ در نتیجه، نرمی خاص محصولات MAN همچنان حفظ خواهد شد.
در جهت بهبود و آپدیت محصولات جدید، امکان اضافه کردن دوربینهای جانبی به خودروهایی مانند مرسدس بنز آکتروس و داف XF وجود دارد. این دوربینها عملا جایگزین آینههای قدیمی و رایج خواهند شد. هرچند، این سیستم هنوز به صورت رسمی توسط استانداردهای کشور تایید نشده است.
شرکت MAN همواره یکی از بهترین تولیدکنندگان خودرو در جهان بوده است و فروش بالایی در مناطقی مانند اروپا و آمریکای لاتین دارد. محصولات MAN بخصوص برای رانندگان ایرانی به دلیل کیفیت بالا و مهندسی عالی مشهور هستند، با این حال مشکلاتی که در چند دهه اخیر رخ داده، مانعی برای بهرهبرداری بهینه از ساختمان خودروساز آلمانی و تشخیص بهتر آنها شده است. در میان تمام خودروهای اروپایی، هیچ کامیونی بهتر از سری TG مان نیست که از سری TGA برای تولید شروع شده و به عنوان الگو و الهام بخش برای تولید محصولات کامیونسازان چینی عمل کرده است. با ورود تعداد زیادی از محصولات MAN به بازار ایران و تحقق آسودگی خریداران در مورد خدمات پس از فروش و تامین قطعات، قطعاً رقابت شدیدی بین محصولات MAN و دیگر برندهای اروپایی خواهیم داشت.
آیا MAN هم در گروه فولکس واگن است؟
گروه شرکتهای تراتون، شامل مارکهای برجسته از جمله مان، اسکانیا، تجاری سازی فولکسواگن و ناویستار آمریکا است. این گروه در واقع یک زیرمجموعه از گروه خودروسازی فولکس واگن میباشد.
رقبای مان TGX چه کشندههایی هستند؟
علاوه بر وجود رقبایی همچون ولوو FH، رنو T-High و مرسدس بنز آکتروس، اسکانیا، داف XG و XG+ نیز در این بازار حضور حسابی دارند. اما با توجه به قیمت این خودرو که معادل با سطح کامیون های اروپایی درجه یک است، این کشنده توانسته است جایگاه متمایز خود را پیدا کند.