
افزودن آلودگی حاصل از لاستیک و ترمز کردن به یورو7
در نوامبر ۲۰۲۲، پارلمان اروپا با تشدید قوانین مبارزه با آلودگی خودروها در اتحادیه اروپا مخالفت کرد. طبق استاندارد جدید "یورو ۷"، میزان آلودگی مجاز برای موتورهای درونسوز تغییر نخواهد کرد؛ اما برای اولین بار، استاندارد شامل کاهش آلودگی ناشی از میکروپلاستیکهایی است که از لاستیک و سیستم ترمز خودروها تولید میشوند و به هوا آلوده میکنند.
تصمیم گیری پارلمان اروپا شکستی برای نمایندگان حفاظت از محیطزیست بود؛ آنها میخواستند محدوده آلودگی مجاز موتورهای درونسوز را کاهش دهند. این نمایندگان ادعا میکنند که آلودگی خودروها هر ساله هفتاد هزار نفر در اتحادیه اروپا را به مرگ زودرس میکشاند و خودروسازان باید مجبور شوند تا موتورهای کمتر آلودهکننده تولید کنند.
در آینده، نمایندگان محافظهکار و لیبرال به این نتیجه رسیدند که سختتر کردن قوانین قرار دادن انتشارات محدودیتهای بیشتری در مکانیزمهای حرکت خودروها، به طور معتبر بر شرکتهای خودروسازی تحمیل خواهد شد. این اقدام توسعه موتورهای جدید درونسوز را بسیار هزینهبر میکند، در نتیجه سرمایهگذاری در فناوری خودروهای الکتریکی کاهش مییابد که در به کاهش آلودگی زیست محیطی کمک داده میشود. از سوی دیگر، قوانین استاندارد یورو ۷ برای کامیونها و اتوبوسها باعث شده است که بهبود یابند. همچنین، استاندارد یورو ۷ نیز برای تشدید طول عمر باتری خودروهای الکتریکی تعیین شده است. برای اولین بار، استفاده از استاندارد یورو ۷ منجر به کاهش تولید میکروپلاستیکها به وسیله خودروها شده است. این ذرات که به واسطه جابهجایی لاستیکها و ترمز کردن خودروها بوجود میآیند، حتی در خودروهای الکتریکی نیز تولید میشوند و باعث آلودگی خاک و آب میشوند. اتحادیه اروپا تلاش میکند تا تا سال ۲۰۳۰، تولید این ذرات را به ۲۷ درصد کاهش دهد.
بقا تا سال 2026
در ماه خرداد سال 1400، استقبال مشتریان از خودروهای برقی بسیار افزایش یافته است. این باعث شده که شرکتهای خودروسازی بیشتر تمرکز خود را بر روی تولید این خودروها بگذارند. همچنین، مقررات سختگیرانهای که تازه توسط برخی دولتها تصویب شده است، باعث مبهم شدن آینده پیشرانههای درونسوز شده است. در واقع، به نظر میرسد استاندارد آلایندگی یورو 7 باعث شود تا تا سال 2026 فقط خودروهای با پیشرانه درونسوز بازارپسند باقی بمانند.
طبق برنامه، استاندارد یورو 7 به عنوان الزامی از سال 2025 تبديل خواهد شد. اما کميته اروپايي کاهش آلودگي ناشي از وسايل نقليه نقشه ها و طرح هاي پيشنهادي خود را قبل از آن در دست اصلاح قرار خواهد داد.
اتحادیه شرکتهای خودروسازی اروپا (ACEA) اعتقاد دارد که ضوابط جدید درباره آلودگی همراه با شرایط آزمایشهای متعدد، ممکن است بر خودروهای هیبرید نیز تأثیر گذار باشد، علاوه بر خودروهایی که از سوخت های فسیلی استفاده میکنند.
مقررات جدید در مورد کاتالیست های پیشرانه همراه با الزام به نصب سیستم کنترل جدید آلودگی، جزئی ارکان پیشنهادی برای استاندارد آلودگی جدید را تشکیل میدهد. بر اساس گزارش اتوکار؛ ACEA اعلام کرده است که نصب سیستم کنترل جدید آلودگی، که توسط کمیته کاهش آلودگی تعیین شده است، در خودروهای کوچک غیرقابل انجام است و با توجه به ساختار فعلی خودروها، موضوعی دشوار و هزینه بر است.
تحت فشار اتحادیه شرکتهای خودروسازی اروپا، میبایست کاتالیزورهای جدیدی را نصب کنیم تا انتشار گازهای مضر NOx، NO2 و NH3 را کاهش دهیم. این اجبار برای اتحادیه قابل قبول نیست و آزادی عمل در تلاش برای کاهش مصرف سوخت و انتشار CO2 را محدود کرده و به پایداری و عملکرد موتور نیز آسیب میرساند.