
اولین رونمایی از ریرا الکتریکی
در ماه آبان سال 1402، نخستین خودروی برقی کاملا کراس اور توسط ایران خودرو معرفی شد. این خودرو بر اساس مدل جدید ریرا ساخته شده است. اگرچه مشخصات فنی و زمان عرضه این خودرو در بازار هنوز مشخص نیستند، اما ایران خودرو جزئیات فنی این خودرو را به رسانهها اعلام کرده است.

ری برقی ایران خودرو نسخه برقی مدل ری است که از نظر ظاهری تفاوت چشمگیری با نسخه بنزینی ندارد. تنها تفاوتهای ظاهری آن شامل بسته شدن ورودیهای جلوپنجره و حک شدن عبارت IKCO در قسمت جلوی خودرو و حذف اگزوزها در قسمت عقبی خودرو است. علاوه بر این تغییرات، تفاوت دیگری در این نسخه مشاهده نمیشود.
در قسمت فنی، ایران خودرو با استفاده از باتریهایی با ظرفیت 52 کیلوواتساعت، موفق به تولید نسخه برقی خودرو ریرا شده است. این خودرو دارای قدرت 161 اسببخار و گشتاور 300 نیوتنمتر است. لازم به ذکر است که نسخه بنزینی این خودرو مجهز به موتور 1.7 لیتری با توربو است که قدرت 160 اسببخار و گشتاور 240 نیوتنمتر تولید میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول، میتوانید مقاله را مطالعه کنید.

خبر خوب دیگر این است که خودروی الکتریکی ریرا، قادر است با یک بار شارژ، مسافتی حدود 420 کیلومتر را طی کند (براساس استاندارد NEDC) که این عدد بسیار هیجانانگیز است. هرچند شارژ کردن 80% ظرفیت باتریها به مدت کمتر از یک ساعت امکانپذیر است، اما در صورت استفاده از ولتاژ معمولی، برای پرکردن کامل باتریها باید در حدود 10 ساعت صبر کرد.
تولید نسخه برقی ریرا در سال 1403
در تاریخ مهر ماه سال ۱۴۰۲، خبری در مورد رونمایی از نسخه برقی ری در آینده نزدیک، از سوی حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو (جتکو) منتشر شد. وی در این زمینه، برخی از جزئیات زیر را ذکر کرد:
پلتفرم دوگانه این خودرو یک نسخه نوین از پلتفرم خودرو است که قابلیت توسعه براساس نیروهای محرکه بنزینی و الکتریکی را دارد. گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر دانش در زیرساخت ها و تولید خودروهای الکتریکی، اولین شرکت خودروسازی در کشور است که به تنهایی یک پلتفرم کامل برای خودروهای برقی را داراست.
گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر تولید محصول نیمهصنعتی تارای الکتریکی، قادر به ارائه دانش در امور طراحی زیرسیستمها، تشخیص زنجیرهی توسعه و تامین قوای محرکه الکتریکی و نیز طراحی سیستمی خودروی الکتریکی است. این دستاوردها از جنبه مهمی در پروژه تولید و توسعه خودروی الکتریکی ایران خودرو قابل ملاحظه است.
در سال 1398، گروه صنعتی ایران خودرو پروژه خودروی تارای تمام الکتریکی را در شرکت جتکو به طور جدی شروع کرد. این پروژه یک رویکرد برقیسازی نوین در صنعت خودروسازی بود. در سال 1401، پس از موفقیت در تستهای تعیین شده، این خودرو به عنوان یک محصول نیمهصنعتی تولید و با تمرکز بر تولید داخلی و بومیسازی دانش و خودکفایی در بخش قوای محرکه الکتریکی به بازار عرضه شد.
در پروژه تارای الکتریکی، مهمترین زیرسیستمها شامل موتورالکتریکی، واحد کنترل موتور، گیربکس، مبدل توان، شارژکننده، واحد کنترل مرکزی خودرو، بسته باتری، سیستم مدیریت باتری و سیستم مدیریت حرارت بودند. در این پروژه، به بومیسازی دانش و فناوری این زیرسیستمها پرداخته شده است و همچنین طراحی آنها بر اساس امکانات تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته است.
خودروی تارا دارای باتری با جانمایی 45 کیلو وات-ساعت است و میتواند در حدود 350 کیلومتر در سیکل ترکیبی NEDC بدون نیاز به شارژ مجدد حرکت کند. این میزان پیمایش بسیار نزدیک به خودروهای مشابه در محدوده قیمت و کاربری عمومی در سراسر جهان است. علاوه بر این، در جوانب دیگری مانند شیبرو، توان موتور الکتریکی، حداکثر سرعت و شتابگیری، خودروی تارا با خودروهای مشابه دیگر قابل مقایسه است.
در زمینه تولید خودروهای برقی، ایران خودرو با همکاری با شرکای خارجی، قصد دارد بازار را گسترش داده و زیرساختها را توسعه دهد. این همکاری در یک برنامه مشترک با شرکای خارجی، انتقال فناوری و تعمیق ساخت داخلی خواهد رفت. همچنین، ایران خودرو برنامههای توسعه داخلی را نیز ادامه خواهد داد و در نهایت نقش محوری را در توسعه خودروهای برقی در منطقه خواهد داشت.
امکان شارژ خودروهای برقی و احداث ایستگاههای شارژ به عنوان یک چالش اصلی در توسعه خودروهای برقی مطرح است. شرکت مپنا و شرکتهای دیگر در زمینه فناوری، به حل این مشکل پرداختهاند و نمونههایی از این ایستگاهها در سراسر کشور نصب و بهرهبرداری شدهاند.
در حال حاضر، دولت برنامههای توسعه مختلفی را در دست بررسی دارد، که شامل توزیع اختصاصی شارژ برای خودروهای برقی است. به همین دلیل، مسئله ایستگاههای شارژ نمیتواند به عنوان یک مانع کلیدی در مسیر توسعه بازار و تولید خودروهای برقی در نظر گرفته شود. با رفع مسائل اقتصادی و تامین تقاضا، تقریباً تمامی اجزا و ماژولهای اصلی خودروهای برقی در داخل کشور تولید میشوند.
ایران خودرو با ارائه یک برنامه راهبردی همهجانبه، طرحی هوشمندانه برای توسعه واحدها و شرکتهای تابعه خود طراحی کرده است. در دوره کوتاه مدت، حتی در دو سال آینده، برنامههای CBU و CKD در اولویت اصلی برنامهی تولید خودروهای الکتریکی کشور قرار دارند.
با گسترش تولید داخلی خودروهای برقی و سرمایهگذاری بیشتر در زیرساختهای تولید باتری لیتیوم، قابلیت رقابت خودروهای برقی با خودروهای بنزینی در بازار کشور افزایش خواهد یافت. این تغییر میتواند منجر به کاهش هزینههای دولت برای واردات بنزین و افزایش صادرات آن شود. بنابراین، ارزش اقتصادی و مالی خودروهای برقی در آینده قابل توجه خواهد بود و تفاوت چندانی با خودروهای بنزینی نخواهد داشت.
باتوجه به محدودیتهای مرتبط با تولید انبوه خودروهای برقی در داخل کشور، قیمت و جذابیت بازار به عنوان اصلیترین چالش مطرح میشوند. به منظور توسعه و تقویت کسب و کار، ایران خودرو باید به همراه در نظرگیری از جوانب مختلف نظیر حاشیه سود و امکان فروش، به تولید خودروهای برقی متعهد شود. اغلب در سطح جهان، هزینه تولید باتری موجب افزایش قیمت خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی شده است. برای اینکه تولید خودروهای برقی در داخل کشور مزیت رقابتی به دست آورد، ارایه یارانه دولتی به تولیدکنندگان یا مصرفکنندگان خودروهای برقی امری ضروری است.
مهمترین عاملی که قیمت خودروهای برقی را تعیین میکند، تیراژ تولید آنها است. با توجه به محدودیت بازار و تیراژ محدود این خودروها در کشور، انتظار میرود قیمت آنها برای مصرفکنندگان جذابیت کمتری داشته باشد. به همین دلیل، گروه صنعتی ایران خودرو راهکارهای متنوعی برای ورود به صنعت خودروهای برقی در نظر گرفته است، از جمله همکاری با تولیدکنندگان بینالمللی. این تدابیر به منظور عبور از موانع و چالشهای موجود در این صنعت استفاده میشود.
توسط صرفهجویی در تعمیر و نگهداری، به دلیل کمبودن فرسایش و استهلاک در خودروهای برقی، مصرفکننده میتواند به صورت مستقیم از مزیتهایی بهرهبرداری کند. این مزیتها میتوانند به صورت عمومی، اجتماعی و فردی به تاثیرگذاری در خودروهای برقی منجر شوند. به گفتهی تحقیقات، در کمتر از هفت سال آینده، بیش از ۳۰ درصد از خودروهای تولید شده جهان از نوع برقی خواهند بود.