
گشت نامحسوس شناسایی خودروهای دودزا از اول آذرماه
در آبان ماه ۱۴۰۲، شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، ضمن اعلام آمار، اعلام کرد که در طول امسال تاکنون تنها حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو برای دریافت گواهی معاینه به مراکز معاینه فنی در شهر تهران مراجعه کردهاند. این عدد، در حالی است که در شهر تهران تعداد خودروهای مشمول معاینه فنی برابر با سه میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه میباشد. به نظر میرسد که این تعداد نسبتاً کمتر از تعداد کل خودروها است، که میتواند به وجود مشکلات در روند معاینه فنی و یا عدم آگاهی برخی از مالکان خودروها درباره ضرورت معاینه فنی خودرو بازگردانده شود.
بنابراین به منظور کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی، یک طرح ویژه گشت نامحسوس از ابتدای آذر ماه اجرا میشود. در این گشتها، با استفاده از دستگاه سنجش گاز، میزان آلودگی خودروها در معابر شهر کنترل میگردد. از تمامی خودروهای پلاک تهران، تقریباً ۷۷ درصد مشمول معاینه فنی هستند و در ۲۳ درصد دیگر معاینه فنی انجام نشده است. البته توجه به این نکته ضروری است که حدود ۵ درصد از خودروها به شهرستانهای دیگر تردد میکنند و یا به دلیل فرسودگی قابلیت حرکت ندارند، بنابراین قابلیت داشته باشد که حدود ۱۸ درصد از خودروهایی که در شهر تهران حرکت میکنند، معاینه فنی نشده باشند. این آمار با رصد دوربینهای سطح شهر تأیید میشود. همچنین در یک ماه اخیر، پلیس راهور برای خودروهای دودزا حدود پنج هزار تخلف ثبت کرده است، اما با توجه به تعداد زیاد خودروها، کنترل خودروهای دودزا زمان بر است.
آغاز طرح برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی
در آبان ۱۴۰۲، سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا، درباره طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا بیان کرد. طبق این طرح که از تاریخ ۱۴ آبان آغاز شده است، خودروهای بدون معاینه فنی با ۵۰ هزار تومان جریمه مواجه خواهند شد. علاوه بر این، پلاک خودروهای دودزا و دارای نقص فنی به آنها سلیقه خواهد شد و برای آنها پلاک تعمیری صادر خواهد شد.
در حال حاضر، کنترل فنی خودروها به دو شیوه صورت میگیرد. اولین روش، استفاده از سامانهها و دوربینهای ثبت تخلفات در شهرها و جادهها است. این دوربینها که با سیستمهای خواندن پلاک مجهز شدهاند، طول شبانه روز مانند یک افسر پلیس عمل میکنند و هر خودرویی که معاینه فنی نداشته باشد، آن را ثبت میکنند. این روش، به صورت خودکار و بدون دخالت انسانی انجام میشود. روش دوم، کنترل معاینه فنی خودروها در ایستگاههای پلیس در جادهها و شهرها است. پلیس با وارد کردن شماره پلاک وسیله نقلیه، سوابق معاینه فنی آن را بررسی میکند. اگر وسیله نقلیه بدون معاینه فنی باشد، اقدامات قانونی صورت میگیرد. در کل کشور، حدود ۳ هزار دوربین ثبت تخلف وجود دارد و ۷۰ درصد از این دوربینها فعال و در حال کنترل و ثبت معاینه فنی خودروها هستند.
سردار سلیمی اعلام کرد که در طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا، خودروهایی که بدون معاینه فنی از تعمیرگاه راهاندازی میشوند، با 50 هزار تومان جریمه مواجه میشوند. همچنین، خودروهایی که نقص فنی آنها در سطحی است که تأثیر آلایندگی هوا را داشته باشند، پلاک آنها از افسران و کارشناسان پلیس دریافت و به تعمیرگاهها ارسال میشوند. در این طرح، خودروهایی که در ابتدا دارای معاینه فنی هستند و بعداً دلایلی باعث از دست دادن شرایط معاینه فنی آنها شود، به چند روز فرصت میدهند تا نقص فنی را برطرف کنند و در غیر این صورت، معاینه فنی آنها لغو میشود. بهبود سلامت فنی خودرو و اجرای معاینه فنی وسایل نقلیه از نظر ایمنی و آلایندگی محیطی بسیار مهم است. بنابراین، به علاوه بر طرحها و فعالیتهای معمول در کنترل وسایل نقلیه از نظر معاینه فنی، در نیمه دوم سال، با توجه به برودت و وارونگی هوا در شهرهای بزرگ، طرحهای اضافی نیز اجرا میشود تا کنترل فنی وسایل نقلیه در سراسر کشور تشدید شود.
پلیس به تنهایی کافی نیست تا آلودگی هوا را کنترل کند. قانون های هوای پاک بسیاری دستگاه دیگری را نیز شامل میشود که در این زمینه نقش دارند. بنابراین، راه حل تنها اعمال محدودیتهای مربوط به خودرو نیست. طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا برای یک ماه اجرا خواهد شد و پس از آن ، طرح زمستانهی پلیس شروع خواهد شد و ادامه خواهد داشت.
توقیف خودروهای پلاک اعزام به تعمیرگاه
مهر ۱۴۰۲: سرهنگ سید ابوالفضل موسویپور، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، در دو هفته اجرای طرح ابطال معاینه فنی اعلام کرد که تعداد ۳۳۵ دستگاه خودرو از معاینه فنی معاف شدهاند.
وی درباره ماشینهایی که ممکن است هنوز با پلاک معتبر در خیابانها حرکت کنند نیز گفت با اجرای طرح، این پلاکها غیرقابل قبول خواهند بود و در خیابانهای تهران به عنوان پلاک غیرمجاز تلقی میشوند. در نتیجه، اگر مأموران پلیس راهور چنین پلاکهایی را مشاهده کنند، ماشین را توقیف و به پارکینگ منتقل خواهند کرد. رانندگان این خودروها باید به سرعت نسبت به تعمیر خودرو و دریافت معاینه فنی اقدام کرده و پلاک اصلی خودرو را بدست آورند.
سرهنگ موسویپور درباره معاینه فنی موتورسیکلتها توضیحاتی ارائه کرد. او اشاره کرد که معاینه فنی موتورسیکلتها چند سالی مشکل به وجود میآورد، اما با تلاش شهرداری تهران و وزارت کشور این مشکل در تهران رفع شده است. از آنجا که معاینه فنی موتورسیکلتها اجباری است، هر مالک موتورسیکلت موظف است معاینه فنی را بگیرد. برخورد پلیس با موتورسیکلتها متفاوت از خودروهای سواری است و براساس قانون، وسایل نقلیه بدون معاینه فنی مجاز به تردد نیستند. همچنین ممکن است موتورسیکلتهایی که معاینه فنی نداشته باشند، توسط دوربینهای سطح شهر به جریمه محکوم شوند. لذا، مالکان موتورسیکلتهای فاقد معاینه فنی نیز باید تا اطلاع ثانوی به معاینه فنی مراجعه کنند.
جریمه دو میلیون خودرو فاقد معاینه فنی
مهر ۱۴۰۲: سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که از ابتدای سال، پلیس راهور تهران بزرگ برنامه ریزی دقیقی برای مقابله با خودروهای آلاینده و دودزا داشته است. تیم های پلیس راهور تهران بزرگ در این مدت بیش از ۲ میلیون خودرو را که فاقد معاینه فنی هستند جریمه کرده اند. در مورد برخی از این خودروها ممکن است چندین بار تنبیه شده باشند. همچنین، تیم های پلیس در این دوره ۷,۵۲۶ خودروی دودزا را نیز مورد بررسی قرار داده اند. همچنین با ۷۹,۲۵۶ خودرو که دارای نقص فنی بودند، برخورد لازم و قانونی صورت گرفته است.
در رویة ادامة حرکت در برابر خودروهای دودزا، تغییراتی لازم است. قبلاً، این خودروها برابر با دستورالعمل ها شناسایی میشدند و هر یک دو پلاک دارا میبودند. سپس، رانندهها فرصتی برای تعمیرات داشتند و پس از رفع مشکل، به مراکز اجرایی پلیسراهور واقع در تهران مراجعه میکردند. در صورتی که هیچ عیب و نقصی وجود نداشت، پلاک خودرو به مالک برگردانده میشد. این روش به بعضی مشکلات منجر میشد؛ مهمترین آن این بود که برخی از خودروها هنگام انتظار برای پلاک نیمهدیگر، آن را نصب نمیکردند. به راحتی در ترافیک شرکت میکردند، به حرکت ادامه میدادند و به سادگی از دوربینهای شناسایی پلاک گذشته و تخلفی نکردند. اکنون نیاز است تا پلیس اقدامات لازم را بگیرد و این خودروها را بازداشت کند چرا که تنها اجازه ورود به تعمیرگاه و رفع نقص را دارند و هر نوع سوء استفادهای از آنها ممنوع است.
یکی از تغییرات جدیدی که رخ داده است این است که پلیس به سامانهها دسترسی دارد و میتواند در محل معاینه فنی خودروها بدون فک پلاک اقدام به بررسی آنها بکند. در صورتی که خودرو دودزا باشد، معاینه فنی آن به طور کامل لغو میشود. سپس، اگر خودرو بدون معاینه فنی باشد، به عنوان فاقد معاینه فنی در نظر گرفته میشود و تحت جریمه قرار میگیرد. صاحب خودرو در این صورت مجبور میشود به تعمیرگاه مراجعه کرده و نقصهای خودرو را رفع کند تا از پرداخت جریمه جلوگیری شود. این تغییرات بهنفع هم شهر و هم شهروندان است. به این ترتیب، دیگر لزومی برای فک پلاک نیست و پلیس نیز میتواند اقدامات قانونی را به خوبی انجام دهد.
دو میلیون خودرو اعمال قانون شدند
در ماه شهریور ۱۴۰۲، سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که دوربینهایی که در سطح شهر تهران قرار دارند، به صورت خودکار، خودروهایی که معاینه فنی ندارد را تشخیص میدهند و قانون را اعمال میکنند. در طول ۶ ماه گذشته، حدود ۲ میلیون خودرو به این تخلفات متجاوز شدهاند.
به طور جدی، پلیس راهور تهران بزرگ از عدم معاینه فنی و برخورد با خودروهای دودزا امتناع نمیکند. تیمهای پلیس راهور تهران بزرگ، هنگامی که یک خودروی دودزا را در شهر مشاهده میکنند، آن را متوقف کرده و به تعمیرگاه مناسب ارسال میکنند. سپس پلاک ثبت شده به این خودرو داده میشود تا نقص آن رفع شود. پس از بازگشت خودرو، کارشناسان پلیس راهور آن را مرور میکنند و در صورت برطرف شدن نقص، پلاک اصلی به راننده تحویل میدهند.
ضمن تأکید بر اهمیت، پلیس راهنمایی و رانندگی تلاش خواهد کرد تا در طول سال و بهخصوص در طول هفتهها، با تمام توان، در برابر خودروهای دودزا و آلاینده و فاقد معاینه فنی تدابیر لازم را اتخاذ کند.
جریمه دو میلیون خودرو توسط دوربین ها
در ماه آذر سال ۱۴۰۱، سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، اعلام کرد که در طول سال جاری، حدود دو میلیون وسیله نقلیه بدون معاینه فنی از سوی دوربین های سطح شهر شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته اند. همچنین، در این دوره زمانی، ۱۴۲ هزار خودرو با نقص فنی ظاهری یا دودزا نیز توسط ماموران تشخیص داده شده و با اعمال قانون، مجازات دیده اند.
بهبود: به علاوه، اقدامات دیگری نیز توسط پلیس صورت میگیرد، از جمله مصادره پلاک خودروهای دودزا که پس از مصادره، پلیس پلاک خودروها را به تعمیرگاه ارسال میکند. صاحبان این خودروها میبایست در زمان معینی به تعمیرگاه مراجعه و خطاهای خودروی خود را برطرف سازند و سپس دوباره پلاک خودرو را دریافت نمایند.
28 میلیون وسیله نقلیه جریمه شدند
در آبان 1401، سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، به این موضوع اشاره کرد که در دولتهای دوازدهم و سیزدهم، وظایفی برای توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان شخصی، همچنین اعطای تسهیلات با بازپرداخت 10 ساله و سایر موضوعات مشابه وجود داشته است که تاکنون اجرا نشدهاند.
طبق آمار ارائه شده، از سال 96 تاکنون، روزانه ۵۲،۵۰۰ تومان جریمه برای خودروهای بدون معاینه فنی اعمال شده است. تاکنون حدود ۲۸ میلیون خودرو به این علت جریمه ۵۲،۵۰۰ تومانی دریافت کرده اند. با این حال، اجرای این قانون به عنوان یک روش درست تلقی نمی شود، زیرا قانون باید به طور کامل اجرا شود. مبلغ جریمه از ۵۲،۵۰۰ تومان به ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود، اما به دستور فرمانده کل انتظامی و به منظور کمک به مردم، اجرای این قانون لغو شده است.
سردار هادیانفر بر این باور است که باید شرایطی برای اسقاط وسایل نقلیه فرسوده فراهم شود. به عبارت دیگر، دولت باید تسهیلات لازم را به ارمغان آورده و تمامی موارد مشمول قانون مربوطه باید وظیفه خود را بطور صحیح انجام دهند. پس از اینکه شرایط مهیا شد، باید قانون بر روی افرادی که به دنبال تجدید نظر در ناوگان نیستند، اعمال شود.
متن ارسالی: وی افزود سه میلیون وسیله نقلیه در تهران مشمول معاینه فنی هستند و پلیس باید بر اساس ماده 6 آنها را توقیف کند. این که به چه شکل و کجا توقیف شوند، مسائلی هستند که دولت باید در موردشان صحبت کند. باید در قانون مذکور بازنگری صورت بگیرد. آنچه که به صورت مستمر اتفاق میافتد، این است که وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی توسط دوربینها جریمه 52500 تومانی میشوند که در قانون گذشته اشاره شده بود. بازنویسی و بهبود متن: همانطور که وی اشاره کرد، در تهران سه میلیون وسیله نقلیه موجود هستند که باید معاینه فنی آنها انجام شود و پلیس موظف است طبق ماده 6، آنها را توقیف کند. اما نحوه و محل توقیف آنها، باید توسط دولت مورد بررسی قرار گیرد. لازم است مروری بر قانون مذکور صورت گیرد. یک مشکل مداوم این است که وسایل نقلیه بدون معاینه فنی توسط دوربین ها متخلفانه شناسایی شده و به مبلغ 52500 تومان جریمه می شوند، که در قانون قبلی به آن اشاره شده بود.
جریمه روزانه وسایل نقلیه بدون معاینه فنی
در آبان ماه سال ۱۴۰۱، سردار سیدتیمور حسین، جانشین پلیس راهور انتظامی کشور، اعلام کرد که تمامی خودروهایی که بیش از چهار سال از تاریخ تولید آنها میگذرد، باید معاینه فنی انجام دهند. او افزود که تاکنون بیش از ۱۲ هزار خودرو در روز به دلیل عدم معاینه فنی جریمه شدهاند. طبق آمار، در این سال تاکنون بیش از ۱۲۰۰۰۰ خودرو بدون معاینه فنی جریمه شدهاند. جریمه روزانه خودروهای بدون معاینه فنی، به صورت پیامک اطلاعرسانی میشود. افرادی که شماره تلفن همراه خود را در سامانه ثبت نکرده یا تغییر دادهاند، باید شماره جدید خود را ثبت کنند تا در صورت اعمال قانون، پیامکها را دریافت کنند.
نحوه جریمه و اعمال قانون خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی
مهر 1401: سرهنگ علیاصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ، توضیحاتی درباره خودروهای دودزا و معاینه فنی ارائه دادند.
با توجه به گفتههای آقای X، معاینه فنی خودرو مانند یک چکآپ جامع است. در این فرایند، علاوه بر مسائل مانند دودزایی، ارتفاع خودرو، وضعیت ظاهری، چراغها، شیشه، رینگها، لاستیکها و سایر آیتمها نیز مورد بررسی قرار میگیرند. خودروی دودزا مورد دو جریمه قرار میگیرد؛ اولاً به دلیل دودزایی، جریمه تحمیل میشود و ثانیاً به علت این مشکل، به توقف میرسد و به تعمیرگاه ارجاع میشود. خودرو باید به تعمیرگاه برود و نقص را رفع کند، سپس معاینه فنی را انجام دهد و در نهایت به پلیس مراجعه کند.
استحکام بنیانی و متعلقاتمتعادلی برای برقراری نظام عدلی داخلی یک جامعه ضروری است. تنظیمات را به گونهای باید تعیین کرد که دادرسی منصفانه و صحیح تضمین شود و به نظام یگانه قضایی جامعه اعتماد جمعی بپردازد. علاوه بر آن، دسترسی به عدالت برای همه افراد بدون تبعیض باید تضمین شود.
در معاینه فنی خودروها، کنترل آلایندگی خودروها با استفاده از یک دستگاه در اگزوز انجام میشود. اما، موضوع بعدی که بسیار مهم است، سیستم تعلیق و کمکفنرهای خودرو است. همچنین، سالم بودن شیشه خودرو و وجود ترک بر روی آن بسیار جدی و مهم است. یک ترک کوچک ابتدا ممکن است جدی به نظر نرسد، اما ممکن است باعث بروز حوادث جدی شود. در حالتی که تصادف رخ داده و ثابت شود که علت آن ناشی از نقص فنی خودرو بوده است، مسئولیت قانونی متوجه خودرو میشود. همچنین، در فرایند معاینه فنی، سیستم روشنایی خودرو و برفپاککن نیز مورد بررسی قرار میگیرند؛ زیرا این دو عامل در بهبود دید از طریق کاهش ریسک حادثه نقش دارند.
در این مقاله مشخص شده است که حوادث رانندگی دارای دو نوع نقص فنی میباشند. اگر تصادفی اتفاق بیفتد و کارشناس راهور تایید کند که این تصادف به دلیل وجود نقص فنی در وسیله نقلیه رخ داده است (مانند اینکه راننده تصمیم بگیرد برای ترمز زدن ولی ترمز عمل نکند)، راننده مسئول جبران تمام خسارات میباشد و قابل توجیه نیست که این موضوع نادیده گرفته شود زیرا جان افراد را در خطر میاندازد.
با توجه به توضیحات آقای شریفی، اگر راننده معاینه فنی را با موفقیت انجام دهد اما وسیله نقلیه ایراد داشته باشد، پلیس مجاز است آن را به مراکز معاینه فنی دیگر ارجاع دهد. مواردی مانند دود کردن خودرو، نقص در سیستم روشنایی، شکستگی شیشهها و نواقص ظاهری، قوانین قابل اعمال توسط پلیس هستند. این وضعیتها به سادگی قابل تشخیص هستند و در صورت مشاهده، پلیس میتواند راننده را مجازات کند. در این حالت، دستگاههای پلیس بهطور اتوماتیک قوانین را اعمال میکنند و معاینه فنی نامعتبر شناخته میشود و راننده باید پس از برطرف کردن ایرادات، مجدداً معاینه فنی را انجام دهد. اگر وسیله نقلیه پس از معاینه فنی با نواقصی مواجه شود، ممکن است راننده از دوربینهای موجود عبور کند، اما به محض مشاهده نواقص توسط پلیس، متوقف شده و معاینه فنی آن از تاریخ اعتبار ساقط میشود.
مراکز معاینه فنی متخلف جریمه میشوند
در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که طرح اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در حال بررسی است. طبق ماده ۱۴ این طرح، مراکز معاینه فنی که قوانین را نقض میکنند، مورد جریمه قرار میگیرند. این جریمه میتواند بین ۵ تا ۳۰ میلیون تومان باشد. هر چهار تخلف مکرر، منجر به تعلیق پروانه فعالیت مرکز بین شش ماه تا یک سال میشود و در صورت تکرار، پروانه فعالیت به طور کامل لغو خواهد شد.
فک پلاک در انتظار خودروهای دودزا
در آذر ۱۴۰۰، آقای مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، به عدم تاثیرگذاری جریمه معاینه فنی اشاره کرده است. به عنوان مثال، برخی رانندگان کامیون ممکن است در ترددهای روزانه خود به درآمد چندین میلیون تومان برسند، پس جریمه ۵۰ هزار تومانی برای آنها تنها بازدارنده نیست بلکه باعث صرفهجویی اقتصادی نیز میشود.
با توجه به حقیقت که حتی خودروهایی که معاینه فنی را گذراندهاند، با تعلیق شدن گواهی معاینه خود، هنوز مشکل دودزا بودن دارند، آقای مقدم اظهار کرده است که این خودروها باید مجددا در تعمیرگاه معاینه فنی را تکمیل کنند. به علاوه طبق قانون، به این خودروها پلاک موقتی تعلق میگیرد و نیز پلاک ایستگاه تعمیرات روی آنها نصب میشود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی اعلام کرده که برخورد پلیس با خودروهای سنگین دودزا جدیتر شده است. طرح "معاینه فنی کنار جادهای" به صورت مشترک بین ستاد معاینه فنی و پلیس راهور اجرا میشود. در این طرح، پلیس خودروهای سنگین را به صورت تصادفی بررسی میکند. در بازه زمانی از 26 اردیبهشت تا 15 آذرماه، بیش از 2700 خودرو به صورت تصادفی بررسی شده اند. از این تعداد، حدود 600 خودرو بیمعاینه بوده و جریمه شدهاند. تلاشهای جدی در حال انجام است تا از ورود خودروهای بیمعاینه به جادهها جلوگیری شود.
ماجرای جریمه معاینه فنی در جاده بین شهری
شهریور ۱۴۰۰: امروز، معاینه فنی خودروها توسط افسران پلیس راهور و دوربینهای کنترلی در شهر استفاده میشود. اما براساس گزارشی از آقای متولی، مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروها در تیرماه ۱۴۰۰، طرح کنترل معاینه فنی خودروها توسط دوربینهای پلیس، به علاوه افسران راهور، در جادهها و خیابانهای خارج از شهر نیز راهاندازی خواهد شد.
بلافاصله پس از انتشار این خبر، سردار تیموری (جانشین پلیس راهور ناجا) به این خبر واکنش نشان داد و بیان کرد که این ادعا صحت ندارد. سردار تیموری اظهار داشت که دوربینهای کنترل سرعت که در جادهها نصب شدهاند فعلاً به منظور معاینه فنی فعال نشدهاند، اما دوربینهای پلاکخوان در شهرها به سامانه جامع معاینه فنی متصل شدهاند و با استفاده از اطلاعات این سامانه، شماره پلاک خودروها را تطابق میدهند.
جریمه نداشتن معاینه فنی در 1400
خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند یا اعتبار معاینه فنی آنها منقضی شده باشد، مشمول جریمه هستند. مبلغ جریمه عدم معاینه فنی، معادل 50 هزار تومان میباشد که به صورت روزانه محاسبه میشود.
جرایم معاینه فنی خودرو در طول یک روز، به معنای مجموعه تخلفاتی است که توسط دوربینهای پلیس در طول 24 ساعت تشخیص داده میشود. در این صورت، مبلغ جریمه برای تعداد مشخصی از تخلفات محاسبه میشود و برخلاف تلرشیوفهای روز قبل، تکراری نمیشود. به عبارت دیگر، اگر در یک روز بیش از یک بار توسط دوربینهای پلیس رصد شوید، جریمه معاینه فنی بیشتری پرداخت نمیکنید. اما اگر در روز بعد نیز دوباره توسط دوربینهای پلیس رصد شدید، جریمه معاینه فنی مجددا برای شما محاسبه میشود.
استعلام جریمه معاینه فنی
برای چک کردن جریمه معاینه فنی خودرو، میتوانید از روشهای مختلفی استفاده کنید. امروزه، شما میتوانید این کار را به صورت حضوری یا آنلاین انجام دهید:
- مراجعه به دفاتر پلیس+10 با همراه داشتن کارت خودرو.
- مراجعه به سایت پلیس راهور به نشانی و انتخاب گزینه .
- استفاده از اپلیکیشن و انتخاب گزینه تخلفات رانندگی.
- کد دستوری #110* (ستاره 110 مربع) را با موبایلتان شمارهگیری کنید. سپس استعلام خلافی خودرو را انتخاب کنید و در پایان، کد VIN خودرو را ارسال کنید.
پاک کردن جریمه معاینه فنی
اگر شما مواجه شدهاید با پیامکی که جریمه معاینه فنی را به شما اعلام میکند، ولی شما قبلاً معاینه فنی خودرو خود را انجام دادهاید و 24 ساعت از آن گذشته است، میتوانید با استفاده از شماره VIN خودروتان اعتبار معاینه فنی خود را بررسی کنید. اگر اطلاعات شما در سامانه معاینه فنی ثبت شده باشد، در صورت داشتن مدارک مورد نیاز، میتوانید به مراکز پلیس+10 مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنید.
- اصل و کپی کارت خودرو
- اصل و کپی کارت معاینه فنی
- اصل و کپی برگه خلافی
بازنویسی شده:
در صورتی که اطلاعات شما در سیستم سیمفا ثبت نشده باشد، ابتدا باید به مرکزی که معاینه فنی خودرویتان را انجام دادهاید، مراجعه کنید تا اطلاعات شما در سیستم سیمفا ثبت یا بهروزرسانی شود.
اخبار معاینه فنی خودرو و موتور
بروزترین اطلاعات مربوط به معاینه فنی خودرو، هزینه این معاینه، قوانین مربوط به معاینه فنی موتورسیکلت، جریمه های مربوط به عدم معاینه فنی، روش های استعلام اطلاعات مربوط به معاینه فنی و آدرس مراکز معاینه فنی را در مجموعه مقالات زیر مشاهده کنید:
اخبار جرایم راهنمایی و رانندگی
در این مجموعه مقالات منتخب، جدیدترین اخبار مربوط به جریمههای مرتبط با ترافیک و حمل و نقل را خواهید یافت. این موضوعات شامل اخبار درخصوص جریمههای ترافیکی مرتبط با قوانین و مقررات، عوارض آزادراهی، معاینه فنی، سرعت غیرمجاز و بیمه شخص ثالث میشود. همچنین نحوه ارسال پیامکهای جریمه نیز موضوع مورد بحث در این مقالات قرار میگیرد. اگر به مطالعه این مقالات علاقهمند هستید، میتوانید آنها را در ادامه مطالعه کنید.
استعلام و پرداخت خلافی آنلاین
اگر شما مالک یا سرنشین خودرو هستید یا به عنوان یک راننده موتورسیکلت فعالیت میکنید، اکنون دیگر امکان استعلام و پرداخت جریمههای رانندگی به آسانی و با سرعت انجام میشود. با استفاده از انواع روشهای موجود، شما میتوانید از خدمات مانند استعلام خلافی خودرو، استعلام خلافی موتور، استعلام خلافی با شماره پلاک، استعلام جزییات خلافی، پرداخت آنلاین جریمه رانندگی و راهنمایی رانندگی بهرهمند شوید.