
اخذ عوارض برمبنای میزان پیمایش و هر کیلومتر
به طبق لایحه بودجه 1403، عوارض بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و براساس نوع خودرو از کلیۀ وسایل نقلیههایی که در بزرگراههای شریانی حرکت میکنند، جمعآوری خواهند شد.
«طبق بند چ تبصره 6 لایحه بودجه سال 1403، وزارت راه و شهرسازی مکلف است با استفاده از ابزار های هوشمند، هزینه های حمل و نقل برای تمام وسایل نقلیه در بزرگراه های تردد شریانی را بر اساس میزان پیمایش در هر کیلومتر و نوع خودرو برآورد کند. با تصویب هیئت وزیران، وزارت مالی تأیید میکند و این هزینه ها را به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای پرداخت کند. سپس، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای این هزینه ها را به خزانه داری کل کشور واریز کرده و با سازمان برنامه و بودجه کشور تبادل نماید تا این اعتبارها برای توسعه، بهسازی، نگهداری ایمن سازی و هوشمند سازی جاده های کشور مصرف شوند. همچنین، صدور مفاصا حساب جرائم رانندگی از این عوارض تامین میشود.»
جادههای فرعی و روستایی عوارض ندارند
در آبان ماه ۱۴۰۲، رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، بیان کرد که در جهان سه روش برای تأمین مالی نگهداری جادهها وجود دارد: عوارض سوخت، عوارض خودرو و عوارض جادهای.
وی توضیح داد که در کشور ما عوارض خودروها توسط شهرداریها دریافت میشود و دولت همچنان به دنبال دریافت عوارض سوخت نبوده و با آن موافق نیست. در بحث عوارض جادهای ما به دنبال دریافت عوارض از جادههای پرتردد و بزرگراهی هستیم. در این برنامه، سیاست ما این است که مردم آسیب پذیر از این عوارض مستثنا شوند.
کاربرد مقاله در بررسی تأکید بر این است که عوارض جادههای پرتردد و بزرگراهی در نظر گرفته میشود درحالی که جادههای فرعی و روستایی، و مسیرهای محلی از عوارض جادهای مستثنی میشوند.
مخالفت با دریافت عوارض جادهای طبق مسافت و نوع خودرو
در جلسه روز 23 مهرماه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی آشنا شدند. این لایحه اجازه میدهد به وزارت راه و شهرسازی که تمام وسایل نقلیه از جمله خودروها را در بین راههای شریانی که تردد میکنند مانند جادههای عمومی، به ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو، مالیات دریافت کند. این مالیات سپس به سازمان راهداری و حملونقل جادهای واریز میشود و برای توسعه و بهسازی جادهها استفاده میشود. با این لایحه مخالفت شده و از آن صرف نظر شد.
نرخ عوارض آزادراه تهران-شمال تکذیب شد
در تیر ماه 1402، سعید شهسواری، مدیر عامل شرکت آزادراه تهران-شمال، درباره نرخ عوارض منطقه 2 آزادراه تهران-شمال توضیحاتی ارائه داد. او اعلام کرد که هنوز نرخ عوارض این منطقه از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ نشده است و این منطقه از تاریخ 17 تیرماه با ترافیک شدید روبرو شده است.
وی تاکید کرد که گزارشها و شایعات برخی رسانهها درباره نرخ پیشنهادی عوارض منطقه 2 آزادراه غیردقیق است. اگر وزارت راه و شهرسازی این تغییر را تأیید کند، نرخ جدید عوارض در منطقه 2 آزادراه تهران-شمال اعلام و اجرا خواهد شد. در حال حاضر، عوارض عبور از منطقه آزادراه تهران-شمال در روزهای عادی و تعطیل به ترتیب 38 و 50 هزار تومان است. همچنین، عوارض عبور از منطقه 4 آزادراه در روزهای عادی و تعطیل 12 هزار و 500 تومان و عوارض عبور از تونل البرز در روزهای عادی و تعطیل به ترتیب 30 و 50 هزار تومان هستند
آزادراه 300 هزار تومانی تهران شمال
در تیرماه سال ۱۴۰۲، قطعه دوم آزادراه تهران شمال برای عموم ترافیک قابل استفاده شد. بر طبق گفته مقامات مسئول، در صورت تامین منابع مالی، قطعه دوم تا بهار سال ۱۴۰۴ به پایان خواهد رسید. اما شاخص مهم در استفاده از این آزادراه، نرخ عوارضی است که در قطعات یک و دو (مجریات دو طرفه) و در عبور از تونل البرز در قطعه چهار در نظر گرفته شده است.
در ماه تیر، نرخ عوارض برای قطعه یک آزادراه تهران - شمال با افزایش 25 درصدی همراه بوده است. اکنون در روزهای عادی، نرخ عوارض این قطعه ۳۸ هزار تومان و در روزهای پیک ۵۰ هزار تومان است. همچنین، برای تونل البرز در قطعه دوم، در روزهای عادی نرخ عوارض ۳۰ هزار تومان و در روزهای پیک و تعطیل ۵۰ هزار تومان است. همچنین، برای قطعه چهارم، نرخ عوارض ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.
به طور کلی، در مورد پروژه، پیشنهاد سرمایهگذار، یعنی بنیاد مستضعفان، افزایش عوارض برای قطعه دوم جدا از عوارض حاکم بر تونل البرز میدهد. بر اساس اولین بررسی، نرخ پیشنهادی برای عوارض جدید در منطقه دو حدود 60 هزار تومان است و دولت به نرخ حدود 50 هزار تومان موافقت میکند. به این ترتیب، هزینه عبور از قطعات یک و دو آزادراه تهران شمال، که توسط دولت و بنیاد مستضعفان ساخته شده است، به 150 هزار تومان میرسد. با در نظر گرفتن قطعه چهار نیز، هزینه رفت و برگشت از این آزادراه برای هر خودرو به بیش از 300 هزار تومان میرسد. در نتیجه، قرار است گیتهای عوارضی یکپارچه سازی شوند. در ابتدای قطعه یک آزادراه، هزینه عوارضی حدود 150 هزار تومان از هر خودرو دریافت شود، با این حال، برخی از مسیرهای ترافیکی این قطعه ترافیک محلی هستند و خودروها که از این مسیرها عبور نمیکنند، نیز مجبورند هزینه عوارض را پرداخت کنند.
محمود ملازینل، مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراههای شرکت ساخت، درباره نرخ عوارض باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال اظهاراتی داشت. اعلام شده است که تردد عمومی باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال از روز گذشته شروع شده است، اما هنوز تعرفههای عوارض برای باند دوم اعمال نشده است. یک کمیته مربوطه نرخ پیشنهادی برای عوارض باند رفت قطعه دوم بررسی کرده و نرخ پیشنهادی را به صورت محرمانه برای وزیر راه و شهرسازی ارسال کرده است. با این حال، هنوز نرخ عوارض توسط وزیر تایید نشده است. در حال حاضر، عوارض باند قطعه یک جداگانه از عوارض تونل البرز دریافت میشوند و عوارض باند دوم هنوز مشخص نشده است. ممکن است وزیر راه و شهرسازی تغییراتی را در نرخ پیشنهادی اعمال کند و به همین دلیل عددی محدود اعلام نشده است.
تمدید بیمه شخص ثالث منوط به پرداخت عوارض
تیر ۱۴۰۲: عباس بیاتسرمدی، مدیرکل بهرهبرداری آزادراهها، اعلام کرد که از تاریخ ۱۷ تیرماه، صدور بیمهنامه شخص ثالث خودرو منوط به تسویه بدهی عوارض آزادراهی خواهد بود. بهمنظور اجرای تکلیف قانونی وزارت راه و شهرسازی، که در بند (ی) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و بند (ک) تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور ذکر شده است و درباره الکترونیکی شدن اخذ عوارض آزادراهی، با برگزاری جلسات توسط بخش خصوصی و دولتی، اقدامات مناسب برای تسهیل اجرای قانون صورت گرفته است. با پیگیری نهادهای نظارتی و همکاری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تصمیم گرفته شد که از تاریخ هفدهم تیر، بیمهنامه شخص ثالث خودروها صادر شود، در صورتی که بدهی عوارض آزادراهی تسویه شده باشد.
تقاضای پرداخت آزادراهیها در حال افزایش است و برای راحتی متقاضیان، امکانات مختلفی برای پرداخت بدهیها و تسویه عوارض آزادراهی فراهم شده است، این امکانات شامل استفاده از نرم افزارهای پرداخت آنلاین، مراجعه به سایت «آنیرو» و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت میباشد. باید توصیه شود که بخش قابل توجهی از عوارض دریافتی توسط شرکتهای احداث، صرف نگهداری و ترمیم آزادراهها میشود و پرداخت این عوارض نه تنها به تامین هزینههای نگهداری و ترمیم، بلکه به حفظ راههای کشور به عنوان منابع ملی هم کمک میکند.
افزایش نرخ عوارض تهران-شمال
در ماه خرداد سال جاری، عوارض آزادراه تهران- شمال برای خودروهای سواری افزایش یافت. در روزهای عادی، مبلغ عوارض برای خودروهای سواری به 38 هزار تومان و در روزهای پرترافیک به 50 هزار تومان اعمال میشود. همچنین برای وانت ها، نرخ عوارض نیز 50 هزار تومان و برای اتوبوس ها، 57 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است.
طبق گفته عباس بیات سرمدی، مدیرکل نگهداری آزادراه ها، اجرای عوارض 25 درصدی در آزادراه های کشور به صورت تدریجی صورت گرفته است. از تایید این اقدام تا به امروز، آیا آزادراه تهران-شمال نیز در بین کسانی هست که با این عوارض جدید روبرو هستند، خبری منتشر نشده است. عملا، نرخ جدید عوارض در بیش از 23 گره مختلف کشور به اجرا درآمدند. البته، تنها 12 آزادراه الکترونیکی مفروض حاکم بر امور نظارت بر عوارض از طریق شبکه های مخابراتی طبق گفته عباس بیات سرمدی، روز یازدهم خرداد ماه است و نیازی به ورودی دستی نیست.
افزایش 25 درصدی نرخ عوارض از ابتدای خردادماه
در خرداد ۱۴۰۲، محمود ملازینل، مدیر کل دفتر امور مجریان آزادراه ها، اعلام کرد که نرخ عوارض آزادراه ها در کشور به نسبت ۲۵ درصد افزایش یافته است و این افزایش به صورت مرحله ای به تمامی آزادراه های کشور ابلاغ خواهد شد.
شاهدیم که نرخ عوارض آزادراه های کشور پس از سه سال، 25 درصد افزایش یافته است. با این حال، این افزایش قیمت به کمک هزینههای نگهداری و مرمت آزادراه های کشور را پاسخگو نیست. از ابتدای خرداد، این افزایش نرخ به آزادراه های کشور ابلاغ شده است و تا به الان، به نیمی از 28 آزادراه، این افزایش 25 درصدی ابلاغ شده است. با توجه به رشد چشمگیر ساخت و توسعه آزادراه های کشور، نیازمندیم تا منابع مالی را برای نگهداری و مرمت آن ها تامین کنیم تا هم آزادراه ها به درستی نگهداری شوند و هم انگیزه بخش خصوصی بیشتر شود تا در این بخش سرمایه گذاری کنند.
پرداخت الکترونیکی عوارض در 4 آزادراه تا پایان بهار
بهبود عملکرد سامانه الکترونیکی پرداخت عوارض در آزادراههای کشور در اواخر امسال برنامهریزی شده است. طبق اعلام سازمان راهداری و حملونقل جادهای، قانون اخذ عوارض در آزادراهها در بودجه سالهای گذشته تصویب شده بود، اما تاکنون فرآیند الحاق آزادراهها به شبکه ETC (پرداخت الکترونیکی عوارض) با تاخیری همراه بود و عوارض به صورت دستی دریافت میشد. با بهبود سامانه الکترونیکی، انتظار میرود پرداخت عوارض در آزادراهها بسیار سریعتر و راحتتر صورت بگیرد.
عباس بیات سرمدی، مدیرکل بهرهبرداری و نگهداری آزادراههای کشور، درباره الکترونیکی شدن عوارض توضیح داد. در کل، در کشور 28 آزادراه وجود دارد، از این تعداد 5 آزادراه تحت مالکیت دولت قرار دارند، اعم از آزادراههاي تهران- قم، تهران ساوه، آزادراه کرج - قزوین، قزوین - زنجان و بندرعباس- بندر شهید رجایی. 12 آزادراه تاکنون الکترونیکی شدهاند و بخشی از آزادراه قزوین - رشت در محدوده قزوین پیش از سال نو به شبکه ETC متصل شده است، با این حال، چون کل مسیر متصل نیست، در حساب اصلی قرار نمیگیرد. 16 پروژه آزادراهی باقی ماندهاند و البته شرکت کنندهی اصلی در ترافیک آنها آزادراههایی است که به تهران متصل شدهاند و با ETC پوشش دادهشدهاند، مانند 12 آزادراه اعلام شده است.
آزادراه قم- کاشان، ساوه- همدان و زنجان- تبریز در حال حاضر در حال پیاده سازی سیستم الکترونیکی تا اتصال به شبکه آزادراه الکترونیکی (ETC) هستند. منتظریم که این راهها تا پایان بهار به شبکه اضافه شوند. همچنین، آزادراه قزوین- رشت نیز منتظر است که تا پایان بهار به صورت کامل به شبکه متصل شود و از شبکه ETC بهره ببرد.
جزئیات روند الکترونیکی شدن و افزایش نرخ عوارض
در مهر 1401، عباس بیاتسرمدی، مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای کشور، توضیحاتی درباره الکترونیکی شدن شبکه آزادراهها ارائه داد. بر اساس گفتههای او، تصمیم درباره الکترونیکی شدن تمام شبکه آزادراهی کشور، به وزارت راه و شهرسازی برمیگردد و نیازمند زیرساختهایی از جمله همکاری بیمه، پلیس و موافقت شرکتهای آزادراهی است. در حال حاضر، فقط وزارت راه و شهرسازی تصمیم قطعی گرفته و به پیشروی این پروژه میپردازد و همچنین دریافت موافقت شرکتهای آزادراهی را نیز نتوانسته است. یکی از دلایل این امر، تاخیر در ابلاغ نرخ جدید عوارض است.
شیوهنامهای برای اجرای طرح الکترونیکی اخذ عوارض آزادراهی وجود دارد که بین تمام ذینفعان، از جمله وزارت راه، پلیس، بیمه و شرکتهای آزادراهی تهیه و موافقت بیمه با امضای رئیس سازمان بیمه مرکزی منعقد شده است. قانون شرکتهای بیمهگر و پلیس بر حمایت زیرساختی از اجرای این طرح تأکید دارد. بخشی از این کار انجام شده و پلیس نیز در حال انجام آن است. با امضای آقای اشتری و ابلاغ این شیوهنامه، مراحل بعدی نیز انجام خواهد شد و تنها مسئله باقی مانده، ابلاغ نرخ جدید عوارض به شرکتهای آزادراهی است.
اقداماتی برای تعیین نرخ عوارض آزادراهی در حال پیگیری است و به طور نهایی در حال نهایی شدن است. این نرخ بعد از تایید از سمت معاون اول رئیس جمهوری، به شرکتهای آزادراهی کشور ابلاغ خواهد شد. این ابلاغ نرخ هزینه عوارض، حق شرکتهای آزادراهی است. قرار شده است که تعیین نرخ جدید از طریق تایید از چند فیلتر سازمانی انجام شود، که شامل سازمان حمایت از مصرفکننده نیز میشود. برنامه اجرای الکترونیکی عوارض آزادراهی نیز تنها برای 12 مورد از کلیه 28 آزادراه در حال بهرهبرداری اجرا شده است و قرار است تا پایان سال برای سایر موارد نیز انجام شود.
در مورد افزایش هزینه های آزادراهی، توجه شما به نکته ای جالب است. در گذشته، میانگین افزایش هزینه ها 28 درصد بوده است، با این حال در برخی مناطق این افزایش میتوانسته تا 100 درصد نیز برسد. اما در سیاست نرخ گذاری جدید، میانگین افزایش هزینه ها 27 درصد است. اما تفاوت درصدی چندانی وجود ندارد و تقریباً همه آزادراه ها تحت همین نسبت و در همین محدوده افزایش هزینه قرار خواهند گرفت.
بخش اعظمی از اجرای قانون الکترونیکی بازمیگردانده به شرکتهای آزادراهی است که نیاز به حامی برای اجرای طرح دارند. اگر هماهنگی بین شرکت بیمه و پلیس ناقص باشد، این بازنشستگان از بخش خصوصی و نیمهدولتی تاکنون قانع شده و به کار خود ادامه میدهند.
تعلیق افزایش قیمت عوارض جدید
مرداد ماه 1401: در حالیکه به گذشت کمتر از یک هفته از اعلام رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، نسبت به تنظیم نرخ جدید عوارض آزادراهی برای سال 1401 میگذرد، حالا اعمال این نرخها به تعلیق افتاده است.
به گفته آقای امین کیانی، مشاور وزیر راه و شهرسازی، تصمیم بررسی نرخهای جدید عوارض در ستاد وزارت راه گرفته شده است. به همین دلیل، تا حدی نسبت به افزایش این نرخها تعلیق شده و تردد در بزرگراههای کشور با نرخ قبلی ادامه خواهد داشت. همچنین، هیچ افزایش قیمتی در این زمینه تا زمان اعلام ثانوی اعمال نخواهد شد.
نرخ عوارض آزادراه در سال 1401
مرداد 1401: پس از گذشت پنج ماه از شروع سال جدید، سرانجام با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی، نرخ جدید عوارض آزادراههای مشارکتی برای سال 1401 اعلام شد. این عوارض از تاریخ 10 مردادماه اجرایی شده و تا اطلاع ثانوی، همچنان اعمال میشوند.
نام آزادراه | درصد افزایش | نرخ عوارض 1401 |
---|---|---|
زنجان تبریز | 40 درصد | 7 هزارتومان |
کاشان اصفهان | 101 درصد | 20 هزارتومان |
کنارگذر غربی اصفهان | 27.5 درصد | 14 هزارو 500 تومان |
قزوین رشت | 16.7 درصد | 15 هزارو 500 تومان |
ساوه سلفچگان | 24.4 درصد | 11 هزارو 500 تومان |
خرم آباد پل زال | 26.2 درصد | 26 هزارو 500 تومان |
تهران پردیس | 24.4 درصد | 7 هزارو 500 تومان |
میان گذر دریاچه ارومیه | 19.3 درصد | 11 هزارتومان |
باغچه مشهد | 21.6 درصد | 7 هزارو 500 تومان |
کنارگذر شمالی مشهد | 38.8 درصد | 8 هزارتومان |
اهواز بندر امام | 27.3 درصد | 6 هزار تومان |
ساوه همدان | 23.6 درصد | 10 هزارتومان |
پل زال اندیمشک | 33.5 درصد | 10 هزارتومان |
قم گرمسار | 27.1 درصد | 23 هزارتومان |
همت کرج | 35 درصد | 11 هزارو 500 تومان |
کنارگذر جنوبی تهران | - | 34 هزارتومان |
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، در جدول فوق مقایسه ای از داده های مربوط به فواصل زمانی بین شهرها آورده شده است.
نرخ عوارض آزادراه تهران شمال در سال 1401
از تاریخ 10 مردادماه 1401 و به اطلاع ثانوی، نرخ عوارض آزادراه تهران شمال به شرح زیر تغییر خواهد کرد:
- عوارض قطعه چهار: 14 هزارتومان
- عوارض قطعه یک در روزهای عادی: 50 هزارتومان
- عوارض قطعه یک در آخر هفته و تعطیلات: 70 هزارتومان
- عوارض تونل البرز شرقی در روزهای عادی: 30 هزارتومان
- عوارض تونل البرز شرقی در آخر هفته و تعطیلات: 50 هزارتومان
با توجه به اعداد مذکور، مشخص است که در سال 1401، عوارض آزادراه تهران شمال تقریباً 19 درصد بیشتر از سال 1400 بوده است. در روزهای عادی، هزینه معادل 94 هزار تومان است، اما در روزهای آخر هفته و تعطیلات، به 134 هزار تومان افزایش مییابد.
هزینه ساخت آزادراه چقدر است؟
در ماه خرداد سال ۱۴۰۱، خدایار خاشع، دبیر انجمن شرکتهای سرمایهگذار در آزادراهها، اظهار داشت که نرخ عوارض برای اولین آزادراه غیردولتی و مشارکتی پس از ۲۵ سال، تنها ۱۵ برابر افزایش یافته است. در عین حال، هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه ۵۰۰ برابر افزایش یافته است. او اظهار داشت که هزینه احداث هر کیلومتر آزادراه در حال حاضر حدود ۶۰ میلیارد تومان تخمین زده میشود. به گفته وی، شرکتهای آزادراههای غیردولتی پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی نرخ عوارض را دارند. البته، این عدد بسیار بیشتر از ۲۰ درصد است، اما اگر بیشتر افزایش یابد، مردم ممکن است به جادههای جایگزین روی آورند.
عباس بيات سرمدي، مدير كل بهرهبرداري از آزادراه جمهوري اسلامي ايران، اظهار داشت كه هنوز وزير راه و شهرسازي دستور افزايش 20 درصدي نرخ عوارض آزادراهي را تاييد نكرده است. بنابراين تا زمان تصويب و ابلاغ نشود، هيچ يك از نرخهاي عوارض در آزادراههاي مشاركتي تغيير نخواهند يافت. خانم خاشع، دبير انجمن شركتهاي سرمايهگذار در آزادراه، در مورد عوارض الكترونيكي گفت كه زيرساختهاي آن هنوز فراهم نشده است. بنابراين استفاده از عوارض آزادراهي الكترونيكي تا ماه خرداد سال جاري به پيش نميرود.
وضعیت اخذ عوارض آزادراهی در سال جدید
در لایحه بودجه ۱۴۰۱، طبق بیانات خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، پیشبینی شده است که عوارض آزادراهها به صورت الکترونیکی قابل پرداخت باشد. به این ترتیب، در صورت عدم توانایی افراد در پرداخت عوارض، هم در زمان تمدید بیمه و هم در زمان پرداخت جریمه، مبلغ عوارض آزادراه از طریق اخذ از بدهکاران استخراج میشود.
قانون الکترونیکی شدن اخذ عوارض باید تا پایان خردادماه سال جاری اجرا شود. اما مشکلاتی در این برنامه وجود دارد؛ ابتدا تجهیزات باید به طور کامل نصب شوند تا این قانون بتواند اجرا شود. در جلساتی با شرکت های آزادراهی و پلیس، عوارض بالای آزادراه های جدید نیز مورد بررسی قرار گرفت.
طبق بیانات آقای خادمی، در حال حاضر 8 آزادراه در کشور با زیرساختهای جدیدی برای اخذ عوارض الکترونیکی مجهز شده است. همچنین، یک آزادراه در حال حاضر در حال ساخت، 10 بخش از آزادراهها در حال نصب تجهیزات الکترونیکی هستند و 21 بخش دیگر از آزادراهها در حال حاضر در دست اجرا قرار دارند.
مباحث مرتبط با مشکلات پرداختی نرمافزارهای اخذ آزادراهی به گفته وی به حداقل رسیدهاند.
نیمی از خودروها عوارض آزادراهی نمی دهند
در ماه اسفند سال 1400، خدایار خاشع، دبیر انجمن شرکتهای سرمایهگذار در آزادراهها، درباره عوارض آزادراهی صحبت کرد که هنوز رقم جدیدی ابلاغ نشده است. او اعتراض خود را به وزارت راه و شهرسازی بیان کرد که هر ساله دیرتر از زمان تعیین شده در قرارداد، اطلاعیه عوارض را اعلام میکند و تعهدات خود را درباره افزایش نرخ آزادراهها در ابتدای هر سال به عمل نمیآورد.
آقای خاشع میگوید که تنها 60 درصد از خودروهایی که از آزادراهها عبور میکنند، عوارض را پرداخت میکنند. همچنین، او اشاره میکند که ایران 20 سال زودتر از چین شروع به آزادراهسازی کرده است؛ اما آزادراههای چین در حال حاضر 50 برابر آزادراههای ایران وجود دارند.
افزایش عوارض آزادراهی در سال جدید
در جلسه پنجم از ماه اسفند سال 1400، مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت که عوارض آزادراههایی که پس از دوران مشارکت به دولت واگذار شدهاند، در سال 1401 به میزان 10 درصد افزایش یابند. منابع حاصله از این افزایش نیز به صورت ماهانه به حساب درآمد عمومی نزد خزانهداری کشور واریز خواهد شد.
درخواست شما برای بهینه سازی و بازنویسی یک پاراگراف به طور کامل دریافت شد. این پاراگراف به طور مشخص از یک مقاله استخراج شده است. در ادامه، کیومرث سرمدی واله، نماینده مردم اسد آباد، بر تأکید کرده است که افزایش عوارض آزاد راهها باید به نفع محرومان باشد.
الکترونیکی شدن آزادراهها در تابستان 1401
در تاریخ 21 آذرماه، براساس لایحه بودجه سال 1401، وزارت راه و شهرسازی از طریق مشارکت سرمایهگذاران بخش غیردولتی مکلف شده است تا تا پایان خردادماه 1401 تمامی عوارض جادهای را به صورت الکترونیکی دریافت نماید. به همین ترتیب، نیروی انتظامی نیز برای اجرای این طرح موظف شده است تا حساب بدهیهای ناشی از عوارض آزادراهی را از متقاضیان تعویض پلاک خودرو دریافت کند.
افتتاح آزادراه تهران شیراز در نوروز 1401
با توجه به ورودی کاربر، متن اصلاح شده به شرح زیر است: آذر ۱۴۰۰: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، عوامل تاخیر در پایان پروژهی آزادراه اصفهان-شیراز را به تامین دیر هنگام قیر و مشکلات تامین منابع مالی نسبت میدهد. طبق گفتهی وی، برنامهریزی شده بود که این آزادراه تا پایان سال ۱۴۰۰ افتتاح شود، اما در حال حاضر، مرحلهی اولیه آسفالت آن به پایان رسیده و لایه دوم هنوز باقی مانده است. با کاهش دما، مراحل آسفالت آزادراه به طور کندتری پیش خواهد رفت و با وجود گرانی قیر، کیفیت آسفالت پایین میآید که به صرفه نیست. آقای خادمی تاکید میکند که تمام تلاششان را برای افتتاح آزادراه در ایام نوروز ۱۴۰۱ انجام میدهند و تامین علائم ایمنی آن در دستور کار قرار گرفته است.
این آزادراه به طول 225 کیلومتر میباشد و مسافت بین دو استان را حدود 130 کیلومتر (حدود دو ساعت) کاهش میدهد. برای احداث آزادراه اصفهان-شیراز، تقریبا 360 کیلومتر (حدود 1400 میلیارد تومان) سرمایه نیاز است. از این مبلغ، 50 درصد برای دولت و سرمایهگذار (بنیاد تعاون ناجا) تعلق دارد، اما متأسفانه هیچکدام این سهم خود را پرداخت نکردهاند.
الزامی شدن زنجیرچرخ برای تردد بین شهری
در آذر ۱۴۰۰، سردار تیموری (جانشین پلیس راهور) اعلام کرد که رزمایش طرح ترافیک زمستانی سال ۱۴۰۰ از ابتدای آذرماه آغاز شده است. در سالهای قبل، این طرح ترافیک معمولاً از اواخر پاییز اجرا میشد، اما در سال جاری به دلیل وقوع سرما در زودهنگام، این طرح ترافیک حدود ۲۰ روز زودتر از معمول شروع شده است. در این طرح ترافیک، گشتها و یگانهای امدادی پلیس راهور، در ۱۱۲ نقطه در ۲۷ استان و در مجموع بیش از ۱۰ هزار کیلومتر از مسیرهای برفگیر و صعبالعبور جادهای حاضر میشوند.
سردار تیموری تمرکز خود را بر این نکته قرار داده که حضور زنجیره چرخ در خودروها از این سال الزامی است. بنابراین، رانندگانی که در طول ماه آذر تا تابستان سال 1400 قصد سفری به جاده را دارند، باید به این موضوع توجه داشته و زنجیره چرخ را در خودرو خود قرار دهند. بدون توجه به آفتابی یا بارانی بودن هوا، این قانون در هر شرایطی اعمال می شود و حضور زنجیره چرخ در خودرو الزامی است.
باجههای دستی عوارضی در آزادراه تهران شمال
در ماه خرداد سال ۱۴۰۰، تعداد آزادراه هایی که برای پرداخت عوارض از طریق الکترونیکی قابل استفاده هستند به ۱۱ عدد رسیده است. آقای اسلام، وزیر راه و شهرسازی، با اعلام این خبر اظهار کرده است که با توجه به توسعه زیرساخت ها، حالا ۱۲۰۰ کیلومتر از کل ۱۷۰۰ کیلومتر آزادراه های کشور تحت پوشش سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض قرار دارند.
وزیر راه همچنین اعلام کرده است که در آزادراه های تهران-پردیس و تهران-شمال، باجه های دستی و الکترونیکی برای پرداخت عوارض موجود هستند.
آزادراههای الکترونیکی به 8 عدد رسید
به تازگی، فقط هشت آزادراه در کشورمان توانستهاند عوارض را به صورت الکترونیکی دریافت کنند. خبر این اقدام پیشرفته را آقای سرگزی، عضو کمیسیون عمران مجلس، اعلام کرده است. او اظهار داشته که در حالی که ستاد ملی مقابله با کرونا اقدامات الکترونیکی شدن پرداخت عوارض را مورد تاکید قرار داده بود، باید تا اوایل سال جدید این روش در تمامی آزادراههای کشور به اجرا درآید. با این حال، فعلاً تنها 30% از محورهای ترافیکی، عوارض را به صورت آنلاین دریافت کردهاند.
با توجه به تاکید آقای سرگزی، فقط 8 آزادراه اصلی از کل 27 آزادراه در کشور، این امکان را دارند که عوارض را به صورت الکترونیکی پرداخت کنیم.
- تهران - قم / تهران - ساوه
- کرج - قزوین / قزوین - زنجان / همت - کرج
- قطعه چهار ارومیه - تبریز
- شرق اصفهان
- بندرعباس - رجایی
افتتاح آزادراه غدیر در تهران
در تاریخ 7 اسفند 99، آزادراه کنار گذر جنوبی تهران، که به آزادراه غدیر مشهور است، به طور رسمی توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. این اتفاق امکان تردد برای شهروندان را در این جاده جدید فراهم کرد. همچنین، به مناسبت فرارسیدن سال جدید، رئیس جمهور روحانی اعلام کرد که در مدت سه ماه آینده، نرخ عوارض آزادراه غدیر با 25% تخفیف محاسبه خواهد شد.
با هدف کاهش زمان سفر و ترافیک در اتوبان تهران - کرج - قزوین، آزادراه غدیر با طولی حدود ۱۶۰ کیلومتر واقع در مسیر آبیک - قزوین - گرمسار، ساخته شده است. این پروژه هدف دارد در سفرهای عمومی تا ۹۰ دقیقه نهایی زمان را کاهش دهد و همچنین بار ترافیک را به حداقل برساند.
طبق اطلاعات ارائه شده توسط وزیر راه و شهرسازی، نرخ عوارض استفاده از آزادراه غدیر برای خودروهای سواری برابر 25 هزار تومان و برای خودروهای سنگین برابر 85 هزار تومان است. البته اگر خودروها کمتر از حداکثر فاصله مجاز در آزادراه حرکت کنند، مبلغ عوارض متناسب با فاصله کمتری که طی میشود، محاسبه میشود.
برچسب هوشمند عوارضی آزادراه
استفاده از تگ هوشمند یا برچسب پرداخت الکترونیکی برای عوارض آزادراهها، به طور رسمی معرفی شد. بر اساس اعلام اقتصادی خبری توسط آقای خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی، این فناوری در حال حاضر در آزادراه غدیر در جنوب تهران در مرحله آزمایش قرار دارد. در صورت موفقیت، قابلیت استفاده از این سیستم در سایر آزادراهها ممکن خواهد بود.
در این روش، رانندگان باید ابتدا کیف پول الکترونیکی خود را شارژ کنند پیش از اینکه به دوربینهای پلاکخوان عوارض برسند. سپس میتوانند با اطمینان از زیر دوربینهای عوارضی عبور کنند و مبلغ عوارض آزادراه مطابق با نرخ تعیین شده، از کیف پول رانندگان کسر خواهد شد.
با استفاده از روشی جدید، رانندگان میتوانند قبل از عبور یا در حین عبور از آزادراه، هزینههای مرتبط را پرداخت کنند، بدون نیاز به استفاده از اپلیکشنها و روشهای معمول دیگر. به نظر میرسد برچسب هوشمند عوارض به منظور سریعتر بازگشت سرمایه به سازندگان آزادراهها مورد استفاده قرار میگیرد.
عوارض الکترونیک چیست؟
یکی از تصمیمات مهم سازمان راهداری در سال 98، اجرای طرح عوارض الکترونیکی برای آزادراهها است. این طرح در حال حاضر به صورت آزمایشی و فقط در چند آزادراه اصلی اجرا میشود، اما در آینده نزدیک، قرار است تمامی محورهای اصلی کشور تحت پوشش این طرح قرار گیرند.
ETC یا "طرح عوارض الکترونیک" یعنی پرداخت هزینه بدون نیاز به توقف کردن خودرو.
عوارض الکترونیکی چه فایدهای دارد؟
استفاده از ETC دارای بزرگترین مزیتی است که شیوه پرداخت آسان آن است. علاوه بر این، این طرح میتواند دیگر مزیتهای جانبی را نیز به همراه داشته باشد.
- کاهش زمان سفر
- کاهش مصرف سوخت
- کاهش استهلاک خودرو
- افزایش ظرفیت عبوری از آزادراه
- مدیریت ترافیک در ایستگاهها
- حذف انتقال فیزیکی پول
عوارض الکترونیکی برای کدام جاده هاست؟
از تاریخ 28 اسفند سال 1397، طرح عوارض الکترونیکی برای چهار آزادراه به اجرا درآمده است.
- تهران - قم
- تهران - ساوه
- قزوین - رشت
- قزوین - زنجان
در مرحله دوم این برنامه، که انجام آن تا آخر تابستان سال ۱۳۹۸ تقریباً طول خواهد کشید، آزادراههای زیر نیز بهصورت عملیاتی قرار خواهند گرفت:
- قزوین - رشت
- تهران - پردیس
- تهران - شمال (قطعه 4)
- تهران - کرج
- قم - کاشان
- قم - گرمسار (حرم تا حرم)
- کاشان – نطنز - اصفهان
- کنارگذر غربی اصفهان
- زنجان - تبریز
- تبریز - ارومیه (پل میانگذر دریاچه ارومیه)
- ساوه - همدان (قطعه اول)
- ساوه - همدان (قطعه دوم -کربلا)
- ساوه - سلفچگان
- کنارگذر شمالی مشهد
- باغچه - مشهد
- پل زال - اندیمشک
- خرمآباد - پل زال
- بندرعباس - بندر رجایی
- اهواز - بندر امام
تا پایان تیرماه 98، همه 28 آزادراه کشور قرار است به سیستم یکپارچه عوارض الکترونیکی متصل شوند.
محاسبه پیمایشی عوارض چیست؟
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه، آقای امیر امینی، اعلام کرده است که روش محاسبه عوارض آزادراهی قرار است تغییر کند. این تغییرات طبق نظر آقای امینی، در مصلحت رانندگان است.
طبق گفته آقای امینی در خردادماه ۹۸، در سیستم فعلی پرداخت عوارض الکترونیکی، هر خودرویی که از گیت عوارضی عبور میکند، باید عوارض را به طور کامل پرداخت نماید. به عبارت دیگر، اگر خودرو بین مسیر وارد آزادراه شده و قصد خروج از آن را داشته باشد، باید عوارض را در هر دو مرحله تسویه کند.
روش "پیمایشی" برای محاسبه عوارض متفاوت است. در این روش، خودروها بر اساس مسافتی که در آزادراه سفر میکنند، عوارض را پرداخت میکنند. به عنوان مثال، اگر یک خودرو برای 10٪ مسافتی از آزادراه استفاده کند و سپس خارج شود، تنها باید 10٪ از عوارض آزادراه را پرداخت کند. این روش محاسبه جدید در انتظار پیادهسازی در ماه اردیبهشت سال جاری بود، اما به دلایلی به تعویق افتاده است. اما از اواخر خرداد سال جاری، مرحله آزمایشی این روش آغاز خواهد شد.
نحوه استعلام و پرداخت عوارض الکترونیکی چگونه است؟
پرداخت یا استعلام عوارض آزادراهی به روشهای متعددی از جمله ممکن است:
- سایت آنی رو (به نشانی aaniro.com)
- سایت پرداخت بدون توقف (به نشانی nspay.ir)
- اپلیکیشن تاپ (به نشانی top.ir)
- اپلیکیشن کی پاد (به نشانی kipaad.ir)
- اپلیکیشن اتول یار (به نشانی stts.ir)
- اپلیکیشن دیجی پی (به نشانی mydigipay.com)
- اپلیکیشن پرنا (به نشانی parna.navaco.org)
- استفاده از کد دستوری #8*720* (ستاره 720 ستاره 8 مربع)
- تگ های بانک مسکن (به نشانی avarezi.bank-maskan.ir)
- استفاده از کارت خوانهای ویژهای که در پمپ بنزینها، مجتمعهای تفریحی و سایر توقفگاههای بین راهی در برخی آزادراهها نصب شده است.
- استفاده از خودپردازهای بانک ملت، سامان، انصار و شهر؛ البته در این روش باید شناسه قبض و شناسه پرداختتان را در اختیار داشته باشید.
استفاده از تگ اجباری است؟
بله! تگ یا برچسبی است که بر روی شیشه های خودرو نصب میشود و یکی از روشهای پرداخت الکترونیکی برای عوارض آزادراه است. در این روش، مالک خودرو باید قبل از تردد، تگ را تهیه و آن را نصب کند. بنابراین، مبلغ عوارض به صورت آنی و بلافاصله پس از تردد در آزادراه از حساب تگ کسر میشود.
با توجه به اینکه روشهای سادهتری برای پرداخت عوارض وجود دارد (که در سوال قبل توضیح داده شده است)، خرید و استفاده از تگ، توصیه نمیشود.
تخفیف عوارض برای چه خودروهایی است؟
با توجه به قانون، تخفیف عوارض آزادراهی فقط برای دو گروه خودرو اعمال میشود.
- خودروهای پلاک عمومی: 20 درصد تخفیف
- خودروهایی با تردد بیش از 40 بار در یکماه: 30 درصد تخفیف
با توجه به قانون ذکر شده، اگر یک خودرو عمومی در یک ماه بیش از 40 بار تردد داشته باشد، آن خودرو مورد تخفیف 50 درصدی قرار میگیرد که در آن 20 درصد تخفیف در نظر داشته شده و مابقی تخفیف به تفکیک 30 درصد برای سایر ماهها قابل استفاده است.
منبع برخی از سوالاتی که در ذهن ما میرود، به سمتی مشخص نشان میدهد. به عنوان مثال، ممکن است بخواهیم از یک همکار، یک خانواده یا یک دوست سوال بپرسیم. در برخی موارد، ممکن است میخواهیم از یک جامعه بزرگتری مانند اینترنت بپرسیم و از جستجوی موتورهای جستجو استفاده کنیم. انتخاب منبع سوال براساس موضوع سوال ما، میزان قابلیت اطمینان مورد نیاز و زمانی که در دسترس داریم، متفاوت است. همچنین، پاسخهایی که انتظار داریم دریافت کنیم ممکن است به شکل موثرتر یا دقیقتری در یک منبع خاصی وجود داشته باشد. بنابراین، انتخاب درست منبع برای پرسیدن سوالات از اهمیت زیادی برخوردار است.
اگر با سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه درگیری دارید، میتوانید با « خدمات آنی رو » تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری دریافت کنید یا سوالات و انتقادات خود را مطرح کنید. شماره تماس آنها 63468531-021 است و همچنین میتوانید پیامکی به شماره 100001531 ارسال کنید.
جریمه عوارض آزادراهی خودرو
اخبار جدید در مورد عوارض اتوبان و روش های استعلام، پرداخت و اعتراض به جریمه های عوارض آزادراه در این مقاله بررسی شده است. همچنین، روش محاسبه جریمه های دیرکرد عوارض آزادراهی نیز مورد بحث قرار گرفته است.
شارژ برچسب عوارضی خودرو
روش خرید تگ عوارضی خودرو از سامانه عوارضی بانک مسکن، راهکارهای فعالسازی برچسب الکترونیکی خودرو، نحوه شارژ برچسب عوارضی با استفاده از پلاک و همچنین فرآیند انتقال شارژ عوارضی خودرو را در این مقاله جزئیات بیشتری بخوانید.
مراکز تعویض پلاک خودرو تهران
در این مقاله، اطلاعاتی درباره آدرس و شماره تلفن مراکز تعویض پلاک خودرو در تهران ارائه شده است. این مراکز شامل مرکز تعویض پلاک میثم، مرکز تعویض پلاک خاوران و مرکز تعویض پلاک چیتگر میباشند. همچنین در این مقاله توضیحاتی درباره زمان بازگشایی و ساعت کاری این مراکز نیز ارائه شده است.
استعلام و پرداخت خلافی آنلاین
به عنوان مالک یا دارنده یک خودرو یا موتورسیکلت، شما میتوانید از روشهای مختلفی برای استعلام جریمه رانندگی استفاده کنید. این روشها شامل استعلام خلافی خودرو، استعلام خلافی موتورسیکلت، استعلام خلافی با استفاده از شماره پلاک، استعلام جزییات خلافی و پرداخت آنلاین جریمه میشوند. برای انجام اینکار، به لینک مربوطه مراجعه کنید.