
افتتاح خط تولید انبوه آتروس برقی
در تاریخ آذر 1402، خط تولید اتوبوس برقی ای-آتروس (e-Atros) ایران خودرو دیزل با ظرفیت سالانه چهار هزار دستگاه، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، افتتاح و آماده بهره برداری خواهد شد.
عضو هیات مدیره ایران خودرو دیزل اعلام کرد که ظرفیت تولید سالانه اتوبوس برقی ای-آتروس به چهار هزار دستگاه رسیده است. برای تولید این محصول، از سالنهای تولید اتوبوس دیزلی آتروس با استفاده از ابزارهای مخصوص جهت نصب باتری، موتور و اتصالات برقی استفاده شده است.
مدیرعامل شرکت تولیدکننده اتوبوس، درباره امضای تفاهم نامه تامین و تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی آتروس به وزارت کشور در سال جاری، اطلاع داد. وی اظهار داشت که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، تا پایان امسال ۱۰۰ دستگاه از این محصول تولید خواهد شد.
موتور پر قدرتی با توان ۳۵۰ کیلووات و گشتاور ۳۵۰۰ نیوتن متر در آتروس برقی استفاده شده است که قدرت و شتاب اولیه آن به شدت افزایش یافته است و از نسخه دیزلی بسیار قوی تر عمل می کند.
با استفاده از شبکه بی سیم، اتوبوس می تواند به مرکز کنترل از راه دور متصل شود و علاوه بر نظارت بر عملکرد، اطلاعات لازم را به راننده ارائه دهد تا عیوب نرم افزاری و سخت افزاری را بتوان به صورت سریع رفع کرد. این قابلیت به تعداد کلیه اتوبوس های ناوگان فراهم شده و برای اولین بار در ایران در محصولات تجاری استفاده می شود.
نایب رییس هیات مدیره شرکت ایران خودرو دیزل، به قابلیت های منحصر به فرد اتوبوس ای-آتروس اشاره کرد. این اتوبوس توانایی رفتن با شیب های تا 20 درصد و ذخیره انرژی زمان ترمزگیری را دارد. در حدود سه ساعت می تواند بطور کامل شارژ شده و با ظرفیت باتری 350 کیلووات ساعت، تا حدود 250 کیلومتر پیمایش کند. اتوبوس برقی ای-آتروس دارای گارانتی دو ساله یا 200 هزار کیلومتر است. همچنین، موتور اتوبوس برقی شرکت ایران خودرو دیزل دارای گارانتی پنج ساله و باتری آن از گارانتی هشت ساله برخوردار است.
طبق توافقی که صورت گرفته است، شرکت مپنا مسئول تولید شارژر و ایستگاههای شارژ برای محصول اتوبوس برقی شده است. مدیر امور تولید این شرکت، اعلام کرد که در حال حاضر ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی در اختیار دارند و همچنین تعبیه شش دستگاه شارژر نیز در دست بررسی است. این اتوبوسها به همراه شارژرها به شهرداری کرج تحویل داده خواهند شد. قابل ذکر است که این محصول قابلیت بالایی برای صادرات به کشورهای همسایه دارد و در داخل کشور هم ارگانهای مختلف ترابری از این محصول استفاده خواهند کرد. اگر دولت کمک کننده به پروژههای برقی و داخلی سازی این خودروها باشد، هزینههای آلایندگی و سوخت را میتوان به شدت کاهش داد. برای مثال، اگر در تهران سه هزار دستگاه اتوبوس برقی برای حمل و نقل مسافران استفاده شود، روزانه حدود ۲۷۰ هزار لیتر گازوییل ذخیره شده و مصرف نمیشود. در حال حاضر در حال توسعه و تولید مدل ۱۸ متری اتوبوس برقی هستیم تا بتوانیم از آن در راههای عمومی استفاده کنیم. همچنین در پایان سال، نمونه های اولیه پنج محصول دیگر نظیر ون باری، ون مسافری و کامیونتهای برقی تحویل داده میشوند.
قرارداد خرید 40 اتوبوس برقی برای کرج
مهر ۱۴۰۲: شهرداری کرج قرارداد خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل را امضا کرد. این قرارداد توسط مدیرعامل ایران خودرو و شهردار کرج امضا شد و باعث میشود کرج اولین شهری باشد که از اتوبوسهای برقی ساخت ایران خودرو استفاده میکند.
جواد توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، در آیین امضای این قرارداد اعلام کرد که اتوبوس برقی آتروس ایران خودرو توانسته است در 45 روز گذشته وارد بازار شود و در حال حاضر در شهر تهران به کار خود ادامه میدهد. هزینه استفاده از اتوبوسهای دیزلی پس از پنج سال کارکرد، بیش از دو میلیارد تومان است، به دلیل هزینه استهلاک بالاتر آنها. اما این مشکل در مورد اتوبوس برقی وجود ندارد. همچنین او با وزارت کشور در تلاش برای تأمین اتوبوسهای داخلی، هماهنگی خوبی برقرار کرده است و از همکاری همه بخشهای این وزارتخانه تقدیر میکند. در دولت سیزدهم، 15 هزار قرارداد تولید اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی به همراه وزارت کشور امضا شده است و وزیر کشور شخصا حمایت خوبی از تولید داخلی انجام میدهد.
با همکاری وزارت کشور و سازمان شهرداریهای کشور، شهرداریهای مختلف ایران و بهویژه شهرداری کرج توافقات خوبی با شرکت ایران خودرو دیزل داشتهاند و محصولات این شرکت به طور گسترده در حال استفاده قرار میگیرند. شهرداری کرج به عنوان اولین شهرداری در ایران استفاده از اتوبوسهای برقی با استانداردهای 85-گانه ایران خودرو دیزل را آغاز کرده است. نگاه مثبت و عملیاتی وزارت کشور در دولت سیزدهم بسیار مطلوب است و سرعت تصمیمگیری مناسب آنها باعث میشود تا مردم ایران از بهترین حملونقل عمومی بهرهمند شوند.
در مراسم یادبودی، مهرداد کیانی، شهردار کرج، به تناسب قراردادهای تازهای که با شرکتهای برجسته در زمینه حمل و نقل عمومی منعقد شده است، اشاره کرد. وی اظهار داشت که یکی از موضوعات مورد توجه در دورهٔ ششم شهرداری کرج، توسعهٔ ناوگان حمل و نقل عمومی بوده است. کرج اولین شهری خواهد بود که اتوبوسهای برقی را در ایران بهرهبرداری خواهد نمود. افزایش امکانات حمل و نقل عمومی در سطح شهر از جمله شاخصهایی است که به عدالت اجتماعی کمک میکند. خوشبختانه، با همکاری اعضای شورای شهر و دو برابر شدن ظرفیت حمل و نقل، این هدف در حال تحقق است.
وی اظهار کرد که هزینه خرید اتوبوس های برقی بخشی از وزارت کشور و مابقی توسط شهرداری کرج پرداخت شده است. حفظ محیط زیست یک موضوع مهم در کلانشهرها است و در کنار توسعه ناوگان حمل و نقل، کمک به حفظ محیط زیست نیز از اهداف شهرداری کرج بود که از این رو به استفاده از ناوگان حمل و نقل با سوخت پاک می پرداخت.
سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، اعلام کرد که وزارت کشور برنامه ریزی و هدفگذاری برای ورود دو هزار دستگاه خودروی برقی برای استفاده در حوزه حمل و نقل عمومی در شهرها را در آینده نزدیک مورد بررسی قرار داده است. این برنامه در راستای قوانین حفظ هوای پاک و سیاست های دولت سیزدهم در برقی سازی حمل و نقل عمومی در شهرها صورت گرفته است. در مرحله اول، 40 دستگاه اتوبوس برقی برای شهر کرج توسط شرکت ایران خودرو دیزل و بر اساس توافقی بین وزارت کشور و شهرداری کرج تامین و راه اندازی خواهد شد. مشخصات فنی و مسائل مالی و بازرگانی این طرح نیز در کمیته های مربوطه فنی و تجاری بررسی شده است.
شهروندان کرج به امید ورود اتوبوسهای برقی به شهرشان، از شهرداری خواستهاند تا با برنامهریزی مناسب، مسیرها، ایستگاهها و امکانات شارژ این اتوبوسها را تعیین کرده و زیرساختهای لازم برای استفاده از این نوع ناوگان در حمل و نقل عمومی شهری را فراهم آورد.
روسیه متقاضی اتوبوس برقی جدید ایران خودرو دیزل
در ماه خرداد سال 1402، سید احمد میررفیع، رییس هیئت مدیره ایرانخودرو دیزل اعلام کرد که ما امسال به رکورد 64 ساله تولید دست پیدا کردهایم. در ابتدای امسال، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، تولید دو برابر شده است و نسبت به سال 99، به 10 برابر رسیده است. علاوه بر این، سود عملیاتی در سال گذشته به 8.5 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین ارزش حقوق مالکانه در سال گذشته مثبت 14 هزار میلیارد تومان بوده است، اما در آبان سال 99 حدوداً منفی 5 هزار میلیارد تومان بوده است.
با توجه به افزایش قیمت سهام این شرکت، ارزش ارزبان دربازار سال ۱۳۹۹ تقریباً ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده است، اما اکنون این عدد به بیش از ۴۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. برخی افراد ممکن است این رشد را نتیجه تورم در نظر بگیرند، از این رو ارزش دلاری نیز اعلام میشود. ارزش ارزبان در سال ۱۳۸۰ تقریباً ۸۱ میلیون دلار بوده است، اما با توجه به نرخ ارز آزاد، اکنون به ۹۷۸ میلیون دلار ارتقا یافته است.
رییس هیات مدیره ایرانخودرو درباره نقص در تولید خودرو در ایران اظهاراتی داد. آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان میدهد که از سال ٩٧ تا ۱۴۰۱ به ١۰۰ هزار ناوگان جدید نیاز بود، اما تنها 66 هزار خودرو تولید شد. این مشکل باعث شده است که صیفیجات در شهری مانند شیراز بدلیل عدم وجود کامیون برای حمل و نقل، فاسد شوند. عدم تولید کافی خودرو در سالهای گذشته نیز به مشکلاتی برای دولت ایران منجر شده است.
با توجه به تقدیمات شرکت، ما قصد داریم تولید خودروی نارنجی را با توجه به شرایط تولید انبوه، بهبود ببخشیم. باید توجه کنیم که این کامیون امروزه همچنان در بازار حضور دارد، اما در واقع، داخلی آن بسیار تغییر کرده است و در طول سالها استانداردهای جدیدی به آن اضافه شده است. همچنین، در مهر ماه سال آینده، قصد داریم چهار محصول جدید را معرفی کنیم و در این رابطه، مذاکراتی با شرکتهای بزرگ داشتهایم.
آقای میررفیع درباره تولید اتوبوسهای برقی و مذاکرات برای صادرات آن خبر داده است. او اظهار داشته است که تولید اتوبوس های برقی در بخش درون شهری به حد قابل توجهی رسیده و تاییدیه و مجوزهای لازم را دریافت کرده است و به تولید 2000 دستگاه اتوبوس برقی می رسد. هرچند اتوبوسهای برقی هنوز به تولید انبوه در کشور نرسیدهاند، اما توانایی تولید انبوه را داریم. تقاضای صادراتی بسیار زیادی برای این محصول وجود دارد و کشورهای منطقه به طور خاص روسیه علاقهمند به این محصول هستند. با این حال، به دلیل عدم تولید انبوه در داخل کشور، نمیتوانیم برنامهریزی مناسبی برای صادرات آن داشته باشیم. در حال حاضر، مذاکراتی با چند کشور برای صادرات این محصول در حال انجام هستند.
محتویات مقاله را راجع به صادرات و همکاری با کشورهای دیگر راهبردی و قابل اعتماد میدانم. در حقیقت، فرصتهای صادراتی وجود دارد و میتوانیم با هر کشوری که ایران را تحریم نکرده باشد قرارداد بسته و همکاری کنیم، بدون هیچگونه محدودیتی. علاوه بر این، نقشهها و نمونهها برای هر کشوری که تمایل به همکاری خودرو شاپ دارد ارسال میشود تا بتوانیم قطعات را تأمین کنیم. به طور خلاصه، ما نگران نبودن از بازارهای جدید نیستیم و به تمامی امکانات و فرصتهای تجاری موجود با اعتماد به نفس پاسخ میدهیم.
آقای میررفیع بیان کرد که او مخالف واردات خودروهای دست دوم است و به جای آن، واردات خودروهای نو را ترجیح میدهد. او با توجه به وجود ظرفیت تولید داخلی، اعتقاد دارد که خودروهای دست دوم وارد شده از عمر خود گذشتهاند و علاوه بر آن، خدمات پس از فروشی نیز ارائه نمیدهند. به عبارت دیگر، خریدار در صورت شکستن شیشه این خودروها نمیتواند آن را تعویض کند. او معتقد است که اگر ارز واردات این خودروها به جایگزینی آنها با تولید داخلی میشد، تولید داخلی افزایش مییافت و اشتغال نیز بهبود مییافت.
وی اظهار کرد که در طول ۱۲ سال اخیر به تقسیم سود رسیدهایم؛ اما تقسیم سود به مسئلهای است که در دستان مجمع قرار دارد و لازم است حداکثر سود را ایجاد نماییم. برای تعیین سود لازم است که منتظر برگزاری مجمع بمانیم تا تصمیم سهامداران در این مورد اعلام شود.
اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل استاندارد 85گانه دارد
خرداد ۱۴۰۲: ایرانخودرو دیزل اتوبوس برقی را براساس پلتفرم اتوبوس آتروس بازطراحی، توسعه و تولید کرده است. این اتوبوس قادر است به راحتی شیبهای ۲۰ درصد و بیشتر را پیمایش کند. حداکثر سرعت آن در حال حاضر ۱۳۰ کیلومتر در ساعت است که به ۹۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.
ظرفیت مسافران اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل ۳۵ نفر نشسته و ۳۵ نفر ایستاده است و مجوز آن بر اساس استانداردهای تعریف شده صادر شده است. این محصول بر اساس استانداردهای ایران خودرو دیزل و همچنین استانداردهای بینالمللی طراحی و تولید شده است. طی تستهایی که بیش از ۱۰ هزار کیلومتر پیموده شده، قابلیت این اتوبوس برای پیمودن حداقل ۲۵۰ کیلومتر با روشن بودن کولر در شهر اثبات شده است.
این محصول از قدرت تحرک بالایی برخوردار است و برای تولید آن از بهترین قوای محرکه استفاده شده است. همچنین، دارای گارانتی باتری به مدت 8 سال و گارانتی موتور به مدت 5 سال است. آتروس E دارای باتری با ظرفیت 350 کیلووات ساعت و موتور الکتریکی با قدرت 350 کیلووات و گشتاور 3500 نیوتن متر است.
اتوبوس برقی مورد استفاده دو کولر را در عین حال دارد. این دو کولر علاوه بر خنک کردن کابین مسافران، همچنین باتریهای خودرو را نیز خنک میکنند. این اقدام در کاهش خطر گرم شدن باتری به دلیل خرابی کولر به حداقل میانجامد و در صورت خرابی یک کولر، کولر دیگر به عنوان یک پشتیبان عمل میکند و باتری خودرو را خنک نگه میدارد.
با توجه به استفاده از موتور الکتریکی، قسمت عقب شاسی خودرو نسبت به اتوبوس آتروس دیزل متفاوت است و با مشارکت داخلی طراحی و تولید شده است.
در اتوبوس برقی E Atros، برای تأمین نیروی مورد نیاز از یک سیستم باتری استفاده میشود. این سیستم شامل ۱۰ بسته باتری است که به شش بسته در سقف و چهار بسته در قسمت عقب خودرو قرار دارند. به منظور ایجاد استحکام، سقف خودرو به نحوی تقویت شده است که وزن باتریها را تحمل کند.
محصول حاضر بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه گروه M۳ کلاس یک (اتوبوس هایی که می توانند مسافر ایستاده داشته باشند) تولید شده است. این خودرو با موفقیت تمامی استانداردهای ۸۵ گانه را که شامل آن می شوند، پاس کرده است.
اتوبوس در پاسخ به آزمون R۱۰۰، که برای خودروهای برقی طراحی شده است، عملکرد بسیار خوبی را نشان داده است. علاوه بر این، در خصوص نشتی الکتریکی و برقگرفتگی، به طور قابل توجهی از استاندارد تعیین شده برتری نشان داده است. این اتوبوس توانسته است آزمون پایداری ۲۸ درجه را با موفقیت پشت سر بگذارد که یکی از آزمونهای مهم در این دسته خودروها است. همچنین، آزمونهای دیگری مانند آزمون ترمز، آزمون سرعت، محدود کننده سرعت و سایر موارد مربوط به این نوع اتوبوس برقی نیز توسط این خودرو انجام شده و توسط سازمان استاندارد تأیید شده است.
برای اولین بار، نورپردازی این محصول با استفاده از چراغ های LED و طراحی داخلی انجام شده است. همچنین، این اتوبوس برقی از سیستم هوشمند اطفای حریق و اعلام حریق به صورت خودکار استفاده میکند. یکی از ویژگی های دیگر این اتوبوس برقی، استفاده از فناوری خودروی متصل است که در همکاری با شرکت ایرانسل پیادهسازی شده است. در زمان تولید انبوه، تمامی محصولات این ویژگی را دارا خواهند بود.
همچنین، در همکاری با شرکت مپنا، دو مدل شارژر برای این اتوبوس برقی در نظر گرفته شده است. این شارژرها در زمان تحویل و با توجه به انتخاب مشتری تحویل داده خواهند شد. شارژر ۱۲۰ کیلووات قابلیت شارژ کامل سه ساعته را دارد، در حالی که شارژر ۲۴۰ کیلووات قابلیت شارژ یک و نیم ساعته را دارد. در زمان تولید انبوه، یک شارژر با دو گانه شارژر به ازای هر دو اتوبوس عرضه خواهد شد.

مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد که متخصصان و نخبگان ایران خودرو موفق به طراحی و تولید اولین اتوبوس برقی با استفاده از فناوری و ظرفیت داخلی شدهاند و نشان استاندارد ملی را دریافت کردهاند. ورود این اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی منجر به افزایش استفاده از سوخت پاک و بهبود کیفیت هوا خواهد شد. همچنین، استفاده از اتوبوس برقی به کاهش مصرف سوختهای فسیلی و دیزل کمک خواهد کرد. این اتوبوس قابلیت پوشش استاندارد 85 گانه را دارد.
شرح: در این مقاله ذکر شده است که برنامه سازمان استاندارد درباره خودروهای ناامن به عنوان مصوبات شورای ملی استاندارد قابل تعیین است. تماسهای لازم با وزارت صنعت و شرکتهای تولیدکننده خودرو نیز در این زمینه انجام شده است. هدف از این تماسها توجه و تأکید ویژه بر ارتقای کیفیت، ایمنی و سلامت عمومی است.
رونمایی اولین خودرو سنگین تمام برقی
سرانجام در تاریخ 22 اسفند 1400، اتوبوس برقی اولین نسخه تولیدی خودرو دیزل ایران، به نام تجاری e-Atros، رونمایی شد. این محصول بر پایه اتوبوس دیزلی آتروس تولید شده است.
اتوبوس برقی حاضر، با یک موتور الکتریکی به توان 475 اسببخار و 3500 نیوتن متر، به عنوان قدرتمندترین اتوبوس برقی تولید داخلی توسط شرکت ایران خودرو شناخته میشود. با یکبار شارژ، این اتوبوس میتواند مسافت 250 کیلومتر را طی کند که این نیز برتری دیگر است.
با توجه به بیانات ایران خودرو دیزل، اگر از این اتوبوس برقی در ناوگان حمل و نقل شهری استفاده شود و اتوبوسهای دیزلی فرسوده حذف شوند، هر سال میتوان تا 40 هزار لیتر سوخت (برای هر دستگاه اتوبوس با میانگین کارکرد 80 هزار کیلومتر در سال) صرفهجویی کرد و میزان آلودگی سالانه هر اتوبوس را تا 2.3 تن کاهش داد.
مشخصات فنی اتوبوس برقی ایران خودرو
در ماه آذر سال ۱۴۰۰، جواد توسلیمهر، مدیرعامل شرکت ایرانخودرو دیزل، در مورد اتوبوس برقی این شرکت صحبت کرد. او اعلام کرد که این اتوبوس بر اساس پلتفرم اتروس ساخته شده است و شاسی اتاق یکپارچه دارد. جواد توسلیمهر توضیح داد که این اتوبوس برقی قابلیت شتاب مناسب و قابلیت سرعت در شیبهای تا ۲۰ درصد را دارا است و از باتری با ظرفیت ۳۵۰ کیلوواتساعت استفاده میکند.
توان خروجی اتوبوس برقی ایرانخودرو دیزل در حال حاضر ۱۹۵ کیلووات است، اما این توان قابل افزایش تا ۳۵۰ کیلووات است. همچنین گشتاور آن در حالت پیوسته ۱۹۵۰ نیوتن متر است و میتواند تا ۳۵۰۰ نیوتن متر افزایش یابد. هدف ایرانخودرو این است که این موتور را داخلیسازی نماید.
با توجه به تفاهمنامه تحویل هزار دستگاه اتوبوس در سال گذشته، آقای توسلیمهر بیان کرد که از این تعداد، 200 دستگاه اتوبوس ها برقی هستند. وی همچنین تاکید کرد که داخلیسازی اتوبوس های برقی آیندهای روشن است و با کاهش هزینههای سوخت و نگهداری، سازمان اتوبوسرانی بسیار سودآور خواهد بود.
اتوبوس برقی ایران خودرو با داخلی سازی بالا
آبان ۱۴۰۰: آقای مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو، در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون صنایع مجلس، اعلام کرد که ایران خودرو هماکنون بزرگترین سازنده اتوبوس در کشور است. همچنین اعلام کرد که در هفتههای آینده، نخستین اتوبوس برقی دیزل با داخلیسازی ۶۵ درصدی توسط ایران خودرو رونمایی خواهد شد، اما تحویل آن از سال ۱۴۰۱ خواهد بود.
شرکت مپنا در همکاری با شرکت عقابافشان، در اواخر بهار ۱۴۰۰، اتوبوس برقی ایرانی اول خود را در شهر مشهد معرفی کرد. این اتوبوس، با نام "شتاب" شناخته میشود و تقریباً ۶۰ درصد آن محصول داخلی است. تولید این اتوبوس در اواخر سال ۱۴۰۰ آغاز شده است. همچنین، در زمستان ۱۳۹۹، شرکت مپنا دومین ایستگاه شارژ خودرو برقی خود را در پایانه اتوبوسرانی شهر مشهد راهاندازی کرد.
تولید هر اتوبوس چقدر ارزبری دارد؟
در آبان ماه سال ۱۴۰۰، آقای توسلی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل، درباره وضعیت فعلی تولید خودروهای سنگین در این شرکت صحبت کرد. طبق گفته وی، ایران خودرو دیزل توانایی تولید سالیانه ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس و حوالی ۷۵۰۰ دستگاه کامیون و کشنده را در یک شیفت کاری دارد.
به علاوه، هزینه تولید هر کامیون و کشنده داخلی حدود 12 هزار یورو است. در مقابل، هزینه تولید هر اتوبوس حدود 40 هزار یورو است. همچنین، باید اشاره کنیم که قیمت اتوبوسهای خارجی مشابه تولیدی معمولاً بین 120 تا 140 هزار یورو است.
ساخت اولین اتوبوس آمبولانس ایران خودرو
شهریور ۱۴۰۰: بعد از اعلام سازمان اورژانس کشور درباره نیاز به ۱۰۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس، شرکت ایران خودرو دیزل اعلام کرد که قرارداد تولید ۲۰ دستگاه از این خودروها به زودی عقد و تحویل این وسایل در نیمه شهریور ماه ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

اتوبوس آمبولانس تولیدشده در ایران خودرو دیزل، در واقع نسخه بازطراحی شده از آتروس 1230 است. این خودرو علاوه بر تجهیز به امکانات درمانی ضروری، دارای 8 تخت برای بیماران و یک تخت CPR است. نسبت داخلیسازی این خودرو توسط ایران خودرو دیزل به 65% میرسد و به همین دلیل قیمت آن در مقایسه با نمونههای خارجی تقریباً 50% کاهش مییابد.
رکوردی جدید در تولید اتوبوس آتروس
شهریور ۱۴۰۰: آقای توسلی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل، خبر تولید ۲۲۰ دستگاه اتوبوس آتروس در سال ۱۳۹۹ را اعلام کرد. همچنین اعلام کرد که تولید اتوبوسهای آتروس در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ به ۲۱۰ دستگاه افزایش یافته است. اتوبوس آتروس، تمامی استانداردهای ۸۵ گانه را رعایت کرده و با موتور بنز ۴۵۷ و گیربکس اتوماتیک مجهز شده است. همچنین، شرکت ایران خودرو در آیندهای نزدیک قصد دارد کیفیت ساخت این اتوبوس را به سطح ۵ ستاره برساند.
رونمایی اتوبوس برقی در سال 1400
در سال ۱۳۹۹، وزارت کشور تفاهمنامهای با شرکت ایران خودرو دیزل امضا کرد. این تفاهمنامه در ارتباط با ساخت ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس بین شرکت اتحادیه اتوبوسرانی و شرکت ایران خودرو دیزل است.

آقای مقیمی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو، در مراسمی اظهار داشت که از 1000 دستگاه تولیدی این شرکت، 200 دستگاه اتوبوس برقی و 800 دستگاه اتوبوس دیزلی خواهد بود. وی همچنین افزود که تلاشهایی صورت گرفته است تا درصد داخلیسازی اتوبوسها افزایش یابد و هزینه تولید هر دستگاه اتوبوس از سال 98 تاکنون از 58 هزار یورو به 40 هزار یورو کاهش یافته است و پیشبینی میشود که تا پایان سال 1400 این هزینه به 32 هزار یورو کاهش یابد.
ایران خودرو دیزل در حال حاضر قابلیت تولید سالانه 5000 دستگاه اتوبوس دارد، اما برنامه ریزی شده است که در سال 1400، تنها 2500 دستگاه اتوبوس تولید شود.
اخبار خودروهای سنگین در ایران
شما میتوانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیونهای جدید بازار ایران، اخبار اتوبوسهای برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ونهای تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید: