
شرکتهای بزرگ خودروسازی به منظور افزایش سهم بازار، تنوع محصولات خود را افزایش میدهند تا توانایی پاسخگویی به نیازهای مختلف و سلایق گوناگون خریداران را داشته باشند. در صنعت خودرو نیز این روند بسیار رایج است و نه تنها محصولاتی با ظرفیتها و ویژگیهای متفاوت ساخته میشود، بلکه حتی درست تعیین میشود که یک کامیونهای کدام مسیرها و فاصلهها را طی نمایند. کشنده MAN TGS، که به عنوان یک برادر کوچکتر مدل MAN TGS تولید شده است، به زودی وارد جادههای کشور خواهد شد و به عنوان یک کامیون و کشنده با کاربریهای مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
آشنایی با کشنده مان TGS
فهمیدن که چگونه کشندههای با قابلیت تردد در مسافتهای بلند با ابعاد و اندازههای کوچکتر و موتورهای ضعیفتری میتوانند به صورت اقتصادی عمل کنند، از زمانهای قدیم در بین سازندگان خودروها وجود داشته است. در حال حاضر، تلاش برای بهینه سازی این تکنولوژی زیاد شده است و شرکتهای زیادی مانند مرسدسبنز، ولوو، داف و MAN در این زمینه رقابت میکنند.

در حال حاضر، این نوع خودروها در کشورهای پیشرفته بسیار مورد توجه است. چرا که هزینههای خرید خودروهای بزرگ و قدرتمند با استفاده آنها همخوانی چندانی ندارد و همچنین طبقهٔ این خودروها شامل شاسیهای خاص و متفاوتی برای استفاده در کارهای متعدد است. برخی از شرکتهای تولیدکنندهٔ خودروها مانند مرسدسبنز، ایویکو، رنو، داف، اسکانیا و ولوو، خودروهایی را برای کاربریهای خاص مثل آروکس، FMX و یا XT طراحی کردهاند، اما شرکت ما هم از مدل TGS برای استفاده در رانندگیهای جادهای دوربرد و کوهستانی، و همچنین استفاده در کاربریهای معدنی و خارج از جاده استفاده میکند.
مشخصات فنی کشنده مان TGS
سری TGS مان یک نوع کشنده متعدد الاستفاده است که برای فواصل میانگین و بلند مدت استفاده میشود. این نوع کشنده میتواند با کامیونها و ماشینهای سنگین معدنی و راهسازی نیز استفاده شود. با توجه به اینکه علاقه مشتریان خودروهای تجاری در کشورمان بیشتر به کشندههای جادهای است، نسخه وارداتی تراکتور TGS نیز تحت عنوان TGS وارد شده است. این مدل در نمایشگاه حمل و نقل سال 1395 به همراه مدل TGX معرفی شد و در آینده ممکن است نسخه سه و چهار محوره و شاسیهای متنوعی از این خودروها نیز به بازار عرضه شود.

مان TGS در تیپهای مختلفی ساخته میشود، از جمله دو محوره 2×4 و انواع سه محوره تک و جفت دیفرانسیل، و حتی مدلهای چهار محوره تک دیفرانسیل تا چهار دیفرانسیل. با این تنوع و چندگانگی، این کامیون مناسب برای کاربردهای مختلفی است. موتورهای استفاده شده در این کامیونها از حجم بالا برخوردار نیستند و به دو نوع 12.4 و 9 لیتری محدود میشوند. نسخههای وارداتی احتمالاً از نوع 12.4 لیتری با قدرتهای 440، 480 و یا 520 اسبی باشند. به همین دلیل، سرویس دهی به مدل TGS نسبتاً آسان است و تنوع قطعات فنی آنها کاهش مییابد؛ چرا که این مدل با سری TGX مشترکی تکنیکی دارد. این یک رویه رایج در صنعت خودروسازی است.
گیربکس نصب شده روی کامیونهای سری TGS نیز، مانند سری TGX از نوع tipmatic استفاده میکند. این نوع گیربکس نیمهاتوماتیک است و به راننده اجازه میدهد طبق نیاز و تمایل خود در دندهکشی شرکت کند. برنامههای مختلفی برای این گیربکسها وجود دارد که حتی میتوانند در یک مرحله تا سه دنده را تعویض کنند. این ویژگی باعث کاهش استهلاک و خرابی گیربکس میشود. همچنین، این گیربکسها دارای برنامه تعویض دنده بر اساس توپوگرافی و مسیر جاده هستند. این ویژگی به آنها اجازه میدهد تا بر اساس شکل و پیچ و خم و بلندیهای جاده، دندهها را بهتر و دقیقتر تعویض کنند.

کشندههای وارداتی سری TGS از کابین TM آمدهاند. این کابین بزرگترین کابین TGS است و البته اختلافاتی در ابعاد نسبت به برادر بزرگترش یعنی TGX دارد. ابعاد خارجی این کشنده در طول و عرض برابر با ۲۲۸۰ و ۲۲۴۰ میلیمتر است. ارتفاع تونل موتور برابر با ۲۸۰ میلیمتر است و فاصله کف تا سقف آن در داخل اتاق نیز ۱۶۹۰ میلیمتر است. سیستم تعلیق این کشنده از نوع بادی در عقب و پارابولیک در محور جلو است.

بازوکش مرسدسبنز آکسور و ولوو FM از جمله تولیدکنندگان محبوب در بازار کشور است. با این حال، در ایران، نسخههای کمکار این دو خودرو وجود ندارند. به همین دلیل، TGS میتواند جایگزین مناسبی برای افرادی باشد که به دنبال یک کشنده اروپایی مدرن و با قیمت مناسب هستند و نیازی به خرید کشنده فول سایز و گران قیمت مانند FH یا رنو T ندارند. البته نیاز به یک کشنده بستگی به کاربرد آن و هدف مورد نظر دارد. به همین دلیل، قیمت رقابتی و جذاب عامل توفق TGS در بازار خواهد بود. در غیر اینصورت، عدم موفقیت نیز امکانپذیر است.
تفاوت اصلی سری TGS و TGX در چیست؟
سری TGS، یک نسخه کوچکتر و فوقپیشرفتهی سری TGX است که بهعنوان پرچمدار محصولات ما شناخته میشود. این سری از کابینها اکثراً برای مسافتهای نزدیک طراحی شده است و بهطور کلی بهعنوان میانبرد تجاری محسوب میشوند. با این حال، به دلیل راحتی کابین و هزینه نگهداری کمتر، بسیاری از مشتریان از این سری برای مسافتهای بلند نیز استفاده میکنند.

رقبای مان TGS در ایران
با توجه به اینکه در حال حاضر در بازار کشورمان، هیچ رقیب واردکننده و خودرویی کم کار ویا نو وجود ندارد، می توان گفت کلیه محصولات اروپایی وارداتی به نوعی رقیب ما، یعنی TGS هستند. انتخاب خریدار بین یک کشنده با اندازه کامل و یا همان میان سایز، توسط اختلاف قیمت، خدمات و قطعات تعیین می شود.