اخبار سهمیه بندی سوخت و یارانه بنزین (آذر 1402)

مقالات خودرویی

حمله سایبری به سامانه سوخت کشور

بهمن ۱۴۰۲: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است که در پی وقوع یک عطلی نرم‌افزاری در سامانه سوخت کل کشور، عرضه آنلاین سهمیه سوخت به مشتریان با نرخ دوم به حالت آفلاین منتقل شده است. تا اطلاع به ثانوی، این وضعیت ادامه خواهد داشت.

اطلاع رسانی به هموطنان گرامی ایران، در ارتباط با مشکلات فنی در برخی از جایگاه های عرضه سوخت در کشور، به اطلاعی می رساند. این مشکلات به دنبال توطئه اشراری است که به منظور تأمین رفاه و آسایش مردم صورت گرفته است. تا اطلاع ثانوی، عرضه فرآورده های نفتی در این جایگاه ها به صورت آفلاین انجام خواهد شد. اما عارضه خوب است که تیم متخصصان و گروه کاری در حال حل این مشکلات هستند و پس از چند ساعت دیگر، تمامی جایگاه ها به حالت عادی باز خواهند گشت و فرآیند دریافت سوخت بطور معمول ادامه خواهد یافت. همچنین باید توجه داشت که سهمیه سوخت خودروها، در کارت سوخت خودروها ثبت و حفظ می شود و پس از رفع مشکل، قابل استفاده خواهد بود. مردم عزیز می‌توانند با شکیبایی صبر کنند تا این مشکل بزرگ بهبود یابد و همچنان از خرید و استفاده از سوخت برخوردار باشند.

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور، رییس پلیس راهور تهران بزرگ، از رانندگان می‌خواست در مقابل پمپ بنزین‌های دچار اختلال توقف نکنند. اشاره کرد که برخی از پمپ بنزین‌های تهران امروز با مشکل روبرو شده و نمی‌توانند خدمات لازم را به شهروندان ارائه دهند. از این رو، از رانندگان خواست که از توقف در مقابل این پمپ‌ها خودداری کنند.

وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث سهمیه نمی‌گیرند

بر اساس قانون بیمه اجباری، ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت موظف است در مهر ماه سال ۱۴۰۲، اقدام به جلوگیری از تخصیص سهمیه به وسایل نقلیه بدون بیمه نامه شخص ثالث نموده است.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور اعلام کرد که به منظور اجرای ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث، با همکاری سازمان بیمه، شرکت ملی فرآورده های نفتی و پلیس راهور، کارگروهی تشکیل شده است. این کارگروه در مرحله اول برنامه خود را برای رصد و اطلاع رسانی به خودروهای نفت و گاز سوز بدون بیمه اعلام کرده است. تا به حال 40 هزار خودرو بدون بیمه شناسایی شده اند و به دارندگان آنها پیغام "هشدار بیمه" ارسال می شود. همچنین سازمان راهداری، حمل و نقل جاده ای و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز پیامک هایی به این گروه ارسال می کنند.

تأکید می‌شود که اگر دارندگان وسایل نقلیه بیمه شخص ثالث نداشته باشند، باید در مدت یک ماه بیمه نامه خود را تمدید کنند؛ در غیر این صورت، به لیست سیاه افزوده می‌شوند و در ماه دوم در هنگام سوخت‌گیری پیامی با متن "خطا بیمه" دریافت می‌کنند که نشانه‌ای بر غیرفعال شدن کارت سوخت آن‌ها است.

طی ماه گذشته، از بین 40 هزار خودرو، تنها 12 هزار خودرو تصمیم به تمدید بیمه خود گرفتند و در نتیجه از لیست هشدار خارج شدند.با افزایش این رقم اما انتظار می رود که این روند به شدت افزایش یابد. ضمناً هدف اصلی اجرای این قانون، افزایش امنیت در حوزه حمل و نقل با الزام به دریافت بیمه شخص ثالث است. به همین دلیل، به همه رانندگان خودروهای سنگین توصیه می شود که در تمدید بیمه خود دقت کنند تا در صورت وقوع حادثه، از مزایای بیمه برخوردار شوند و خسارات خود را جبران کنند.

تغییری در سهمیه سوخت ایجاد نشده است

مرداد ۱۴۰۲: درباره شلوغی پمپ بنزین‌ها و کاهش تعداد کارت‌های سوخت در جایگاه‌های سوخت، علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، توضیح داد که توزیع فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت براساس برنامه تدارکاتی صورت می‌گیرد و هم اکنون تعداد جایگاه‌ها کفاف سوخت لازم را می‌دهند و ذخیره فرآورده نیز مناسب است.

کافی است سوخت کم نداریم و همچنین بنزین به اندازه کافی در جایگاه‌های سوخت و انبارهای نفت موجود است. ما تمام شایعات مربوط به کمبود بنزین را رد می‌کنیم و به مردم اعتماد می‌دهیم که سوخت در دسترس آن‌ها قرار دارد. از طرف دیگر، تعدادی از خودروهای پلاک‌گذاری شده دارای کارت سوخت شخصی هستند و ما مطابق با مصوبه قانونی وظیفه داریم که بنزین را به افراد با ارائه کارت سوخت در جایگاه‌ها تحویل دهیم. در ضمن، ما کارت‌های اضطراری نیز در جایگاه‌ها داریم، به گونه‌ای که افراد در صورت لزوم می‌توانند از این کارت‌ها استفاده کنند.

به گفته آقای نژادعلی، شایعاتی که درباره یافتن موجودی کافی سوخت در ایستگاه‌های سوخت مطرح شده است، کاملاً غلط است. شرکت ما تلاش می‌کند تا میزان مناسبی از سوخت را به ایستگاه‌ها تامین کند و تامین سوخت کافی همچنان در جریان است. همچنین، مقدار مناسبی از سهمیه سوخت در کارت‌های سوخت مالکان خودروها وجود دارد و تاکید می‌شود که این سهمیه سوخت تغییر نکرده است. به طور کلی، 60 لیتر سوخت با قیمت 1000 تومان و 150 لیتر سوخت با قیمت 3000 تومان در کارت سوخت هر شخص قرار دارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که افراد از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند. همچنین باید یادآوری شود که کارت‌های اضطراری فقط در صورت عدم موجودی سهمیه یا فراموش کردن کارت، استفاده شود.

شارژ 210 لیتری کارت سوخت‌های شخصی

در ماه خرداد ۱۴۰۲، احمد مجرد، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه، دربارهٔ استقبال خوب مردم این منطقه از استفاده از کارت‌های سوخت شخصی اعلام کرد. او افزود که این کارت‌ها در ابتدای هر ماه با ۲۱۰ لیتر سوخت (معادل ۱۵۰ لیتر آزاد و ۶۰ لیتر سهمیه) شارژ می‌شوند. نکته قابل ذکر در این است که در پایان هر ماه، سهمیه آزاد کارت در صورت استفاده یا عدم استفاده، صفر خواهد شد.

به طورکامل توضیح داد شرکت یارانه‌ای نفت کارت‌های سوخت شخصی که حاوی 60 لیتر بنزین است می‌تواند تا 9 ماه بعد از دریافت آنها ذخیره شوند. در مقابل، سهمیه 150 لیتری که در هر ماه بلافاصله شارژ می‌شود، اگر استفاده نشود در پایان همان ماه باطل می‌شود و باید در ماه بعد دوباره شارژ شود.

با توجه به پایش اطلاعات سامانه هوشمند سوخت، طرح بهبود نظام توزیع و بهینه‌سازی کارت‌های آزاد در جایگاه‌های سوخت با استفاده از کارت سوخت شخصی توانسته است در دو نرخ سهمیه و آزاد، استفاده مردم را به 66 درصد افزایش دهد. استفاده از کارت سوخت شخصی توسط رانندگان در جایگاه‌ها نه‌تنها منجر به مدیریت بهتر زمان و تحلیل مصرف می‌شود، بلکه کارت‌های سوخت و میزان مصرف را به طور کلی ساماندهی می‌کند.

به صورت حضوری همراه با مدارک لازم، مالک خودرو می‌تواند درخواست صدور کارت سوخت المثنی را در دفاتر پلیس بدهد. نیز امکان پیگیری فرآیند صدور کارت سوخت از طریق وبسایت www.epolice.ir فراهم است.

در ایام نوروز از کارت سوخت شخصی استفاده کنید

به منظور تسهیل در سوختگیری در جایگاه‌های عرضه سوخت در ایام نوروز ۱۴۰۲، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اقدام به ارائه کارت سوخت شخصی کرده است. علاوه بر این، از هموطنان عزیز درخواست می‌شود که در هنگام سوختگیری، از این کارت سوخت استفاده کنند. این اقدام برای تسهیل در فرآیند سوختگیری و بهبود سرعت انجام تراکنش‌ها انجام شده است. لذا، به منظور اراحت روزمره هموطنان، توصیه می‌شود که در این ایام از کارت سوخت شخصی استفاده نمایند.

در هنگام سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت، از کارت سوخت شخصی خود بهره‌برداری کنید. کارت‌های هوشمند سوخت، تنها برای استفاده در موارد اضطراری در نظر گرفته شده‌اند. همچنین، از هموطنان خواهش می‌کنیم که در حفظ و نگهداری کارت هوشمند سوخت خود دقت کنند. در صورتی که کارت سوخت در جایگاه رها شده است، لطفاً به نشانی اینترنتی مراجعه کنید یا با سامانه یکپارچه ارتباط با مشتریان تماس حاصل فرمایید تا وضعیت کارت را کسب نمایید.

موجودی کارت های سوخت جا مانده در جایگاه های سوخت تا ۳ ماه ذخیره می شوند و در صورت حضور صاحبان کارت و ارائه مدارک مربوطه می توانند آن ها را تحویل بگیرند. افرادی که درخواست صدور کارت هوشمند سوخت را دارند، می توانند با مراجعه به درگاه مربوطه و یا تماس با شماره ۰۹۶۲۷ به سامانه یکپارچه ارتباط با مشتریان، وضعیت درخواست خود را پیگیری کنند.

برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی از کارت هوشمند سوخت، توصیه می‌شود رمزگذاری روی کارت سوخت را انجام داده و در صورت فراموشی رمز، برای بازیابی آن به نزدیک‌ترین شعبه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در منطقه زندگی خود و در سفرها به نزدیک‌ترین شعبه در استان مقصد مراجعه کنید.

برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، بهتر است از انتشار رمز کارت سوخت خود به دیگران خودداری کنید و از واگذاری کارت سوخت شخصی خود به افراد دیگر پرهیز کنید.»

ممنوعیت خرید و فروش مکمل در جایگاه سوخت

به گفته آقای اسدالله قلی‌زاده، تعداد جایگاه‌های بنزین و CNG در سراسر کشور به ترتیب 4230 و 2700 است. به جز در استان‌های مرزی، هیچ محدودیتی در سوختگیری و سقف سوختگیری وجود ندارد. همچنین فروش بنزین به صورت دستی ممنوع است و تنها به باک خودروها صورت می‌گیرد. فروش بنزین به روش‌های دیگر غیرمجاز است، با این حال، جایگاه‌داران در شرایط خاص و حداکثر 4 لیتر، به رانندگان کمک می‌کنند.

درباره عرضه بنزین مکمل در جایگاه‌های سوخت، می‌توان گفت که خرید و فروش مکمل در این مکان‌ها ممنوع است. حتی افرادی که فروش اجباری بنزین مکمل را دنبال می‌کنند و گزارشی توسط پلیس در موردشان تهیه شده است (که شامل نام و کد ملی آن‌هاست)، ممکن است مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

رفع محدودیت سوخت گیری با کارت شخصی

با توجه به اطلاعات و گزارشاتی که دریافت کردیم، از اول اسفندماه در بیشتر استان‌ها و شهرهای بزرگ به جز مناطق مرزی، محدودیت رسیدن به حداکثر 60 لیتر بنزین با استفاده از کارت شخصی برای سوختگیری اعمال شده است. صحبت‌های رضا نواز، سخنگوی نمایندگان جایگاهداران کشور، این موضوع را تایید می‌کنند.

وی افزود علی‌رغم اینکه جایگاهداران و مجموعه صنفی نقشی در تصمیمات مربوط به سهمیه‌ها و قیمت ندارند، اما در شش ماه گذشته، به ویژه در هفته‌های اخیر وضعیت میدانی دقیقی بررسی شده و بر اینکه مردم کمتر با مشکل روبرو شوند، تلاش شده است. همچنین، مردم نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را اعلام نموده و جایگاهداران نقشهای اجتماعی خود را عملی کرده و مسائل را به مسئولان منتقل می‌کنند. بیشتر نظرات نشان می‌دهد که مردم مشکلی ندارند که با فواصل زمانی مختلف سوخت بگیرند، اما مشکل می‌بینند که سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی آنها کمتر از ۶۰ لیتر باشد و این باعث نارضایتی آنها می‌شود.

شرایط طرح محدودیت سوخت گیری

در اسفند ۱۴۰۱، آقای رضا نواز، سخنگوی کارگروه بنزین و سوخت‌های جایگاهی، درباره اجرای یک طرح جدید برای محدود کردن سوخت‌گیری در جایگاه‌های سراسر کشور (بجز تهران) اطلاعاتی ارائه کرد. جزئیات این طرح به شرح زیر است:

  • در گذشته هر نفر می‌توانست با مراجعه به جایگاه، تا 60 لیتر بنزین دریافت کند و این روند را روزانه سه بار تکرار کند؛ یعنی 180 لیتر در هر روز.
  • اما اتفاقی که جدیدا افتاده این است که افراد در بار اول سوخت‌گیری می‌توانند 30 یا 40 لیتر با کارت سوخت خود (از سهمیه شخصی یا سهمیه آزاد) دریافت کنند. اما برای سوختگیری دوم باید حدود چهار ساعت از سوختگیری اول گذشته باشد تا فرد بتواند دوباره سوختگیری انجام دهد.
  • این موضوع در مورد همه استان‌ها و شهرها صادق است و فقط در استان تهران انجام نمی‌شود.
  • در مورد کارت جایگاه‌داران نیز میزان بنزین دریافتی از 60 لیتر به 30 لیتر کاهش یافته است. یعنی وقتی با استفاده از کارت جایگاه 30 لیتر سوخت دریافت کردید، دیگر محدودیت زمانی وجود ندارد و فرد می‌تواند دوباره سوخت دریافت کند. مثلا اگر با کارت سوخت، 40 لیتر بنزین دریافت کنید، می‌توانید 10 یا 20 لیتر دیگر را از کارت جایگاه‌داران دریافت کنید. در واقع این بخش از مردم می‌توانند به میزان ظرفیت باک خودرو خود، سوخت دریافت بکنند اما تعداد دفعات سوختگیری آنها افزایش می‌یابد.
  • درصورتی که شهروندان، از استان خارج و به استان دیگری وارد شوند، محدودیت زمانی در سوخت‌گیری ندارند. این خودروها نیز همان شرایط را دارند اما با این تفاوت که در روز، می‌توانند دوبار سوخت‌گیری انجام بدهند نه سه بار.
  • افرادی که فاقد کارت سوخت هستند، می‌توانند دو بار سوختگیری کنند و در هر بار با کارت جایگاه 30 لیتر بنزین دریافت کنند.

سخنگوی جایگاه دارن کشور بازخورد خبری می‌دهد که زمان اتمام طرح محدودیت سوختگیری دقیقا مشخص نیست، اما انتظار می‌رود در عرض ۶ ماه اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شود تا مقامات بتوانند تصمیم گیری درباره ادامه یا قطع این طرح را انجام دهند. شهروندان نیز می‌توانند انتقادات، پیشنهادات و شکایات خود را با تماس به شماره ۰۹۶۲۷ یا ۰۲۱۷۷۵۲۲۶۷۸ مطرح کنند.

محدودیت سوختگیری با کارت شخصی

در اسفند ۱۴۰۱، مدیر سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد که طرح سقف سوختگیری با استفاده از کارت‌های شخصی در استان‌هایی که به جز تهران هستند، به طور کامل اجرا شده است. این طرح به منظور مدیریت بهتر مصرف سوخت، محدودیتی برای برداشت سوخت با استفاده از کارت سوخت‌های شخصی در هر سه ساعت تعیین کرده است و حداکثر مقدار قابل برداشت برابر با ۴۰ لیتر است.

تخمین زده می‌شود که متوسط میزان سوخت مصرفی هر خودرو در کشور، بین ۳۰ تا ۴۰ لیتر برای هر بار سوختگیری است. این مقدار در شهرها و مسیرهای پرترافیک بیشتر می‌شود. افراد می‌توانند هر ۴ ساعت مقدار ۴۰ لیتر سوخت الزامی را تجدید کنند و سقف مجاز سه بار سوختگیری در روز است. این بدان معناست که روزانه می‌توانند حداکثر ۱۲۰ لیتر سوخت مصرف کنند که در مقابل مقدار قبلی ۱۸۰ لیتر شدیدا کاهش یافته است.

تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فرسوده

در ماه آذر سال ۱۴۰۱، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده، توضیحاتی درباره اعطای سهمیه سوخت به خودروهای فرسوده ارائه کرد.

با توجه به اظهارات وی، در کشور حدود ۱۰ میلیون موتورسیکلت، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و ۲۵۰ هزار خودرو دیزلی فرسوده وجود دارد. همه این خودروهای فرسوده واردی سوخت و سهمیه می‌گیرند، با این حال اگر شماره پلاک قدیمی داشته باشند یا در پرونده آنها ناقصی وجود داشته باشد، آنها مجاز به دریافت سهمیه سوخت نخواهند بود.

متن فوق به شکل زیر باز نویسی می‌شود: وی مشکل سهمیه سوخت برای خودروهای بدون تردد را مورد توجه قرار داد و گفت که کارگروه تعیین سهمیه سوخت باید یک سیاست مشخص برای حل این مشکل در دستور کار قرار دهد.

مقام صنفی تاکید کرد که باید برای کاهش تعداد تصادفات و مصرف سوخت، انگیزه برای استفاده از حمل و نقل عمومی را افزایش داد.

تغییر سهمیه آزاد بنزین از شهریور 1401

شهریور ۱۴۰۱: سهمیه سوخت آزاد خودروها که با بنزین ۳۰۰۰ تومانی معادل ۲۵۰ لیتر بود، در حال حاضر به ۱۵۰ لیتر در هر ماه کاهش یافته است. آقای سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش، اعلام کرده که از شهریور ۱۴۰۱، کارت سوخت خودروهای شخصی دو سهمیه ۶۰ لیتری و ۱۵۰ لیتری خواهد داشت.

آقای سالاری درباره دلایل کاهش سهمیه بنزین اشاره کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروهای داخلی به طور میانگین بیش‌تر از 10 لیتر بنزین مصرف نمی‌کنند. بنابراین، هنگامی که در یک کارت شخصی حدود 310 لیتر بنزین موجود است (60 لیتر سهمیه و 250 لیتر آزاد)، این عدد بسیار زیاد است. همچنین، هیچ خودرویی وجود ندارد که در یک ماه بیش از 1000 کیلومتر طی کند. آقای سالاری دلیل دیگر این کاهش سهمیه را جلوگیری از قاچاق سوخت در شهرهای مرزی می‌داند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش از وجود کارت سوخت برای جایگاه‌ها نیز اطلاع داد و در صورت نیاز، هموطنان می‌توانند از کارت آزاد جایگاه‌داران استفاده کنند. آقای سالاری تأکید کرد که کاهش سهمیه سوخت در کل کشور رخ داده است و این مسئله صرفاً مربوط به استان سیستان و بلوچستان نیست.

تحرکات عجیب بنزینی؛ خبری در راه است؟!

با حذف کارت‌های سوخت جایگاه‌داران و اظهارنظرهای متضاد مدیران نفتی در مورد این موضوع، در خرداد ماه سال ۱۴۰۱، اتفاقات فراوانی رخ داد.

حذف کارت سوخت جایگاه داران
اطلاعیه حذف کارت سوخت جایگاه داران

مقامات اعلام می‌کنند که هیچ تغییراتی در قیمت سوخت رخ نداده است، اما در حقیقت، در فضای مجازی به طور مکرر خبرها و تصاویری پخش می‌شوند که نشان می‌دهند تغییراتی در قیمت سوخت اتفاق افتاده است. به عنوان مثال، یک تصویر بر روی بنری چاپ شده است که اعلام می‌کند: "از اول تیرماه ۱۴۰۱، استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها امکان‌پذیر نیست". در ابتدای این مقاله باید به یاد داشته باشیم که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هیچ گونه افزایش قیمت نفت و گاز صورت نگرفته است و مقامات دولتی و حتی نمایندگان مجلس بارها بر اهمیت عدم افزایش قیمت سوخت تاکید کرده‌اند.

پدیده غریب و ناگهانی افزایش قیمت بنزین در آبان ماه سال ۱۳۹۸ هنوز هم برای بسیاری از مردم فراموش نشده است. در آن زمان، هرچند بارها افزایش قیمت سوخت رد شده بود، اما خیلی ناگهان قیمت بنزین به میزان ۱.۵ تا ۳ برابر افزایش یافت و حتی رئیس جمهور نیز از این افزایش نامتناسب باخبر بود.

نژادعلی؛ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

گفته می‌شود که جایگاه‌داران برای خرید سوخت باید کارت آزاد سوخت داشته باشند. این کارت ضروری است و بدون آن مشتریان نمی‌توانند سوخت بخرند. همچنین، ادعا شده که کارت‌های آزاد به تعداد کافی در تمام جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور وجود دارند. اما تأکید می‌شود که در صورتی که مشتریان "بدون کارت سوخت شخصی" وارد جایگاه شوند و کارت آزاد هم در دسترس نباشد، نمی‌توانند سوخت خریداری کنند. بنابراین، حقیقت این است که برای جایگاه‌داران، به داشتن کارت آزاد سوخت الزامی است. این ادعاها با تصریحات مدیران نفتی در سایر استان‌ها تناقض دارند.

در فروردین ماه 1401، آقای فریدون یاسمی، مدیرعامل شرکت پخش کرمانشاه، اعلام کرده است که کارت سوخت جایگاه‌داران به زودی حذف خواهد شد و به جای آن، قرار است که 250 لیتر بنزین با قیمت 3 هزار تومان در کارت سوخت شخصی شارژ شود. این تصمیم به منظور ارائه خدمات بهتر به کسانی که نیازمند سهمیه بنزین بیشتر از 60 لیتر در ماه دارند گرفته شده است. با این تغییر، این افراد می‌توانند از 250 لیتر بنزین آزاد در کارت سوخت خود استفاده کنند.

در ماه اردیبهشت سال 1401، آقای باقرنورالدینی، مدیرعامل شرکت پخش کرمان، اظهار داشت: تصمیم‌گیری از سوی کارگروه پیشگیری از عرضه سوخت غیرقانونی به خارج از شبکه پخش، منجر به تدریج حذف و جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌داران خواهد شد.

در خصوص کاهش قاچاق سوخت به کشورهای همسایه، آقای همایون صالحی، رئیس انجمن جایگاه‌داران، در خردادماه 1401 آموخت که در نقاط مرزی تنها کارت سوخت جمع‌آوری می‌شود و حتی در بعضی از جایگاه‌های مرزی محدودیت در عرضه سوخت وجود دارد. با این حال، هنوز هیچ دستورالعملی برای لغو کارت آزاد 3 هزارتومانی در سایر شهرهای کشور ابلاغ نشده است.

جایگاه داران سوخت در آستانه ورشکستگی

فروردین ۱۴۰۱: آقای نوری، عضو هیئت مدیره کانون سراسری جایگاه‌داران سوخت در مصاحبه‌ای اظهار داشت که برخی از جایگاه‌ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند و حق‌العمل آن‌ها، که از سوی دولت تعیین می‌شود، کافی نیست.

گفته شده است که قیمت اقلام مورد استفاده در جایگاه‌ها افزایش قیمت قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال، قیمت نازلی که در سال ۱۳۹۷ معادل ۴۰ هزار تومان بود، حالا یک میلیون و دویست هزار تومان است. همچنین، کارمزد هر لیتر بنزین ۱۵۷ تومان و هر لیتر گازوئیل ۹۳ تومان است که شامل مالیات بر ارزش افزوده و هزینه تبخیر بنزین نیز می‌شود.

عدم استاندارد در تبخیر بنزین و گازوئیل منجر به کسری فرآورده در مخازن جایگاهها و عدم تامین گازوئیل برای توزیع به مدت 24 ساعت، دو عامل اصلی است که باعث ضرر کسب و کار جایگاه‌داران می‌شود. همچنین، نصب تجهیزات طرح کهاب هزینه‌های قابل توجهی برای جایگاه‌داران به همراه دارد، اما مدت زمان کاربردی آن تنها 10 سال است. علاوه بر این، جایگاه‌ها توانایی تامین گازوئیل کافی را ندارند.

آمار کانون جایگاه‌داران سوخت کشور نشان می‌دهد که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از بودجه خود برای جلوگیری از ورشکستگی بیش از ۲۰۰ جایگاه استفاده می‌کند و ماهیانه ۳۱ میلیون تومان را به عنوان هزینه ترمیمی در نظر گرفته است.

خرید و فروش سهمیه بنزین ممنوع شد

در تاریخ 1400، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که مفاد آن به خرید و فروش سهمیه بنزین و نفت‌گاز مرتبط است. بر اساس این اطلاعیه، برای فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای (با نرخ اول و دوم)، خرید و فروش ممنوع است.

در صورتی که تخلفی مشاهده شود، همچنین با مسدود کردن کارت هوشمند سوخت (بنزین و نفت گاز)، شخص متخلف موظف به پرداخت جریمه ای برابر دو تا چهار برابر ارزش محصول (با محاسبه با نرخ بین المللی در طول ماه مربوطه) است. بنابراین افراد حقوقی و حقیقی دارنده وسایل نقلیه باید خود را متیقظ نگه دارند و در غیر این صورت مسئولیت خرید و فروش غیر قانونی سهمیه سوخت با آنها خواهد بود.

عرضه محدود بنزین یورو 4 در ایران

در ماه آذر سال 1400، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره کیفیت سوخت مورد استفاده در نیروگاه‌ها و خودروها صحبت کرد. به گفته ایشان، طبق استانداردهای قانون هوای پاک و مصوبه هیئت وزیران، بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو4 در شهرهای بزرگ منتشر می‌شوند. او افزود که سوخت با استاندارد یورو4 در ۱۶۳ پمپ بنزین مشخص در جاده‌های اصلی عرضه می‌شود و تصریح کرد که این تصمیم وزارت نفت پیگیری شده و گازوئیل یورو4 در مکان‌های مشخص در جاده‌های اصلی عرضه می‌شود.

    کلاهبرداری با پیامک سهمیه جبرانی

    ماه آبان سال 1400: هنوز سهمیه سوخت جبرانی مشخص نشده است و به همین دلیل شرکت ملی پخش هشدار داده است تا از کلاهبرداری‌های پیامکی جلوگیری شود. آقای علیپور، مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش، اعلام کرده است که تازه‌ترین جریان در ارتباط با سهمیه سوخت جبرانی، ارسال پیامک‌هایی با عنوان "سهمیه سوخت جبرانی" به شهروندان می‌باشد و در این پیامک‌ها از شهروندان خواسته می‌شود به لینک آن‌ها در پیامک دسترسی پیدا کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که این پیامک‌ها تقلبی هستند و هدف آن‌ها کلاهبرداری و جمع‌آوری اطلاعات بانکی شهروندان می‌باشد.

    مردم درخواست شده است تا هشدار دهندگان پیامک مشکوک را نادیده بگیرند و فقط از منابع رسمی برای دریافت اخبار و اطلاعات استفاده کنند.

    اتصال تمامی جایگاه‌های سوخت به سامانه

    تلاش های یک هفته ای به پایان رسید و در نتیجه تمامی 4000 جایگاه سوخت در سراسر کشور مجددا به سامانه سوخت متصل شدند. بنابراین از تاریخ 12 آبانماه، شهروندان قادرند در تمامی جایگاه ها از کارت سوخت و بنزین 1500 تومانی استفاده نمایند.

    شرکت ملی پخش اعلام کرده است که پس از حل کامل مشکلات به وجود آمده، سهمیه سوخت جبرانی تا پایان آبانماه ۱۴۰۰ بر روی کارت‌های سوخت واریز می‌شود. این شرکت هنوز مقدار و زمان دقیق واریز این سهمیه را مشخص نکرده است. وزیر نفت نیز در این باره تصریح کرده است که سهمیه سوخت جبرانی برای موتورسیکلت‌ها، خودروها، آموزشگاه‌ها و تمام وسایل نقلیه‌ای است که از کارت سوخت استفاده می‌کنند.

    حمله سایبری به سامانه سوخت کشور

    در روز سه‌شنبه 4 آبانماه، شرکت ملی پخش اعلام کرد که به دلیل مشکلات نرم‌افزاری، سامانه سوخت کشور در اکثر شهرهای ایران غیرفعال است. این مشکل باعث متوقف شدن عرضه بنزین سهمیه‌ای شده است و فروش بنزین فقط با قیمت آزاد یا لیتری 3000 هزار تومان امکان‌پذیر است.

    با این حال، برای اتصال مجدد حدود 4000 جایگاه سوخت در سراسر کشور به سامانه سوخت، نیازمند حضور فیزیکی تکنسین‌ها بود. علاوه بر این، استفاده از روش سنتی سوختگیری خارج از سامانه سوخت دیگر امکان‌پذیر نبود. به همین دلیل، فرآیند اتصال مجدد جایگاه‌ها به سامانه و عرضه بنزین توسط آنها با تاخیر دوچندانی مواجه شد. با افزایش تعداد جایگاه‌های سوخت به مرور زمان، این تاخیر تا حدی بهبود یافت، اما همچنان در حال افزایش است.

    شرکت ملی پخش درباره اختلالی که در سیستم پخش بنزین رخ داده بود، به آن را «مشکل نرم‌افزاری» توصیف کرده بود. اما مرکز ملی فضای مجازی سریعاً اعلام کرد که این اختلال ناشی از یک «حمله سایبری» بود. همچنین، شرکت ملی پخش بیان کرد که این مشکل تنها به شکل موقتی است و شایعات پیرامون افزایش قیمت یا کمبود بنزین کاملاً غلط هستند.

    عدد اوکتان بنزین در همه شهرها یکسان نیست

    همچنانکه بنزین یورو 4 در برخی جایگاه‌های سوخت وجود ندارد و رانندگان از تفاوت کیفیت بنزین یورو 4 در جایگاه‌ها شکایت می‌کنند، استاندارد بنزین یورو 5 به زودی نهایی می‌شود و به وزارت نفت ارائه می‌شود. این اقدام می‌تواند به بهبود کیفیت بنزین و رفع مشکلاتی مانند عدم وجود بنزین یورو 4 در برخی جایگاه‌های سوخت کمک کند.

    آقای شریعتمداری درباره کیفیت بنزین عرضه شده، توضیح داده است که در کلانشهرها، کیفیت بنزین در سطح استاندارد قرار دارد، اما در برخی شهرهای دیگر هنوز به استانداردهای لازم نیاز دارد. همچنین، اعداد اکتان بنزین در کلانشهرها و سایر شهرهای کشور، مطابق با استانداردهای تدوین شده نیست. واژه مطابق منظور قرار داده شده است. به علاوه، این ناسازگاری بیشتر در مورد گازوییل مشاهده می‌شود.

    درحال حاضر، پیش‌نویس استاندارد بنزین یورو 5 که در سال 1398 آماده شده بود، هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

    سهمیه سوخت تشویقی به کامیون‌داران

    در خرداد ۱۴۰۰، به منظور ترغیب کامیون‌داران برای حمل کالاهای اساسی، سهمیه سوخت تشویقی برای آنها اعمال شد. آقای طالبی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری، جزییات این سهمیه اضافی را توضیح داد که به منظور تشویق رانندگان به حمل کالاهای ضروری، در استان خوزستان، حمل تره‌بار از جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان، امکان اختصاص ۳۰٪ بیشتری از سوخت به آنها فراهم شده است. این امکان تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ فراهم خواهد بود.

    در حقیقت، آقای طالبی به این نتیجه رسیده که برای افزایش انگیزه رانندگان، نیاز است کرایه حمل بار آن‌ها به صورت کامل تجدید نظر شود و افزایش یابد. ضمناً، ایجاد یک سیستم تخصیص کالای یارانه‌ای به عنوان تسهیل در گرفتن سوخت (گازوئیل) برای رانندگان، به نظر او به مفهوم منطقی نمی‌آید.

    دلیل کاهش بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت

    بر اساس گفته‌های آقای قلی‌زاده، رئیس صنف جایگاه‌داران، در سال 1399 فروش جایگاه‌های سراسر کشور بین 30 تا 70 درصد کاهش یافت، به خصوص در مورد بنزین سوپر که کاهش بسیار محسوسی را تجربه کردند.

    آقای قلی‌زاده می‌گوید که از زمان شروع سهمیه‌بندی و سپس شیوع کرونا، تقاضای مردم برای بنزین سوپر به شدت کاهش یافته و در نتیجه عرضه و تولید بنزین سوپر نیز کاهش یافته است. حتی جایگاه‌داران هم نتوانسته‌اند به دلیل عدم فروش سریع بنزین سوپر و تبخیر بالای آن نسبت به بنزین معمولی، هزینه کسری ناشی از تبخیر را تامین کنند و مجبور شده‌اند جریمه را هم پرداخت کنند.

    نارضایتی رانندگان از کمبود بنزین سوپر

    در اسفند سال ۹۹، آقای قلیزاده، رئیس انجمن صنفتی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی، به وضعیت توزیع بنزین معمولی اشاره کرد و تاکید کرد که مصرف بنزین سوپر در سال ۹۹ به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

    با توجه به توضیحات آقای قلیزاده، انتظار می‌رود مصرف بنزین سوپر پس از افزایش قیمت و سهمیه‌بندی آن کاهش یابد. همچنین، شرایط کرونا نیز باعث کاهش این مصرف شده است.

    اقتصاددانی به نام آقای قلیزاده به بی‌نظمی در عرضه بنزین سوپر پرداخته و بر این باور است که تفاوت درامد فروش بنزین معمولی و بنزین سوپر چندان بزرگی ندارد. او همچنین معتقد است که بنزین سوپر با تبخیر بیشتر، جایگاه‌های سوخت را نیز به مشکل می‌اندازد. این نگرش به تاخیر و طولانی شدن عرضه بنزین سوپر منجر به کاهش تا ۸۰ درصدی فروش آن در کشور شده است.

    کرونا در پمپ‌بنزین‌ها؛ پول نقد ممنوع!

    در بهمن ماه سال ۱۳۹۹، آقای قلی‌زاده، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت، انتقاد خود را از روش پرداخت نقدی هزینه سوخت در جایگاه‌ها بیان کرده است. او معتقد است که وقتی بانک‌ها پول نقد را از مردم دریافت نمی‌کنند، افراد مجبور می‌شوند پول نقد خود را در جایگاه‌های سوخت خرج کنند. این مسئله باعث افزایش مبتلایان کرونا در بین متصدیان جایگاه سوخت شده است. همچنین، آقای قلی‌زاده تاکید دارد که دریافت پول نقد در جایگاه‌های سوخت ممنوع است.

    سهمیه بنزین بعد از دوگانه سوز شدن خودرو چه می‌شود؟

    به ماه مهر سال ۹۹ که شروع به اجرای طرح تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز (گاز و بنزین) شده است، می‌توان اشاره کرد. با تغییر به دوگانه‌سوز، سهمیه بنزین خودروهای عمومی کاهش می‌یابد و به جای آن، سهمیه گاز طبیعی فشرده (CNG) با هزینه کمتر، به آن‌ها اختصاص داده می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت سهمیه سوخت وانت‌ها پس از تبدیل به دوگانه‌سوز، کمتر می‌شود، زیرا علاوه بر سهمیه بنزین، حجم گاز CNG هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

    به خصوصیات سهمیه بنزین برای وانت‌بارها اشاره کنیم. در حقیقت، وانت‌های ماهانه با مصرف بنزین 250 لیتر و وانت‌های کم‌مصرف ماهانه با مصرف بنزین 150 لیتر دارای سهمیه بنزین هستند. اگر همین وانت‌ها در حمل و نقل عمومی نیز به کار برود، سهمیه بنزین آنها افزایش می‌یابد به گونه‌ای که وانت‌های پرمصرف با کاربری عمومی، سهمیه بنزین 600 لیتری در هر ماه و وانت‌های کم‌مصرف با کاربری عمومی نیز سهمیه بنزین 400 لیتری در هر ماه خواهند داشت.

    سهمیه روزانه بنزین چقدر است؟

    به مالکان خودروهای شخصی نکته‌ای آموزنده: یکی از اطلاعاتی که شاید برخی از شما آن را ندانند، این است که لیمیت سوختگیری روزانه در کارت سوخت شما بیشتر از 60 لیتر است. در واقع، شما می‌توانید بیش از 60 لیتر سوخت از کارت سوخت‌تان دریافت کنید. پس در صورت نیاز، می‌توانید از این امکان استفاده کنید و بدون نگرانی از سقف محدودیت سوختگیری، سوخت مورد نیاز خود را تامین کنید. البته بهتر است قبل از این کار با بانک صحبت کرده و اطلاعات بیشتری راجع به این موضوع کسب کنید.

    در هر روز استفاده از کارت سوخت شخصی بیش از 3 بار ممنوع است؛ به طور دقیق، در هر روز می توانید حداکثر 180 لیتر بنزین با استفاده از کارت خود پمپ بنزین بزنید.

    اما اگر قبلاً ۱۸۰ لیتر بنزین مصرف کردید، هنوز می‌توانید از بنزین آزاد استفاده کنید. در مورد بنزین آزاد محدودیت روزانه وجود ندارد، اما در طول یک ماه، مجموعاً حداکثر می‌توانید ۲۵۰ لیتر بنزین آزاد دریافت کنید.

    حداکثر زمان ذخیره سهمیه بنزین چقدر است؟

    تقریباً در اوایل بهار امسال، شیوع کرونا باعث کاهش میزان مصرف سوخت در کشور شد. به همین دلیل، شرکت ملی پخش در نظر داشت زمان ذخیره سهمیه خودروها در کارت هوشمند سوخت را از 6 ماه به 9 ماه افزایش دهد. اما از این مدت 9 ماهه، فقط چندین روز تا انقضای دقیق آن، یعنی اول مرداد، باقی مانده است. حالا سوال پیش می‌آید که پس از انقضای این مهلت 9 ماهه، سهمیه سوخت ذخیره شده چه اتفاقی خواهد افتاد؟!

    در پاسخ به این سؤال بایستی گفت که اگر در ۹ ماه اخیر، از سهمیه سوخت خودروی خود استفاده کرده‌اید، نباید نگران چیزی باشید! زیرا ما به آنانی که تا به حال از سهمیه سوخت استفاده نکرده‌اند صحبت داریم؛ این افراد باید بدانند که حجم ذخیره سوخت خودرو، حداکثر ۵۴۰ لیتر (معادل ۶۰ لیتر در ۹ ماه) است. در نتیجه، از اول ماه مرداد ۱۳۹۹، سهمیه جدیدی به آنان تعلق نخواهد گرفت.

    همچنین، افرادی که در طول 9 ماه گذشته کمتر از 60 لیتر سوخت مصرف کرده‌اند، باید از از دست دادن بخشی از سهمیه سوخت خود نگران باشند. به عبارت دیگر، آنها باید برای جلوگیری از اتلاف بخشی از سهمیه سوخت خود مراقبت کنند.

    بیایید یک مثال بزنیم؛ تصور کنید در طول ۹ ماه گذشته، تنها ۴۰ لیتر از سهمیه‌ی بنزین خود استفاده کرده‌اید. به این معنی است که در کارت سوخت شما هنوز ۵۰۰ لیتر بنزین باقی مانده است. بنابراین، با توجه به اینکه شما تنها ۴۰ لیتر بنزین را مصرف کرده‌اید و از سهمیه‌ی مجاز (۵۴۰ لیتر) هنوز فاصله دارید، در ماه بعد تنها ۴۰ لیتر بنزین به کارت شما اضافه می‌شود و سهمیه سوخت خودرویتان به ۶۰ لیتر نمی‌رسد.


    سهمیه بنزین خودروهای صفر

    تعیین میزان سهیمه خودروهای نوشماره (صفر کیلومتر) از زمان صدور کارت سوخت آنها به منظور ارائه اطلاعات دقیق در مورد استفاده و مصرف سوخت این خودروها انجام می‌شود.

    دلیل کاهش سهمیه بنزین چیست؟

    اگر در حین سوختگیری، کارت سوخت را از داخل کارتخوان بیرون بکشید، احتمالاً چند لیتر از سهمیه واقعی‌تان کم خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل، می توانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید: - تا زمان پر کردن سوخت، کارت سوخت را در داخل کارتخوان نگذارید و از جابجایی آن خودداری کنید. - با دقت و با توجه به نشانگر میزان سوخت در خودرو، سوختگیری را انجام دهید تا نیازی به خارج کردن کارت سوخت نباشد. - در صورت لزوم، از کارتخوانهای خودپرداز استفاده کنید که امکان جابجایی کارت سوخت را برای شما کمتر می کند. با رعایت این نکات ساده، می توانید از اتلاف سهمیه سوخت خود جلوگیری کنید.

    • پس از پایان سوختگیری، حتما چک کنید که نازل را به درستی در جایگاهش قرار داده باشید.
    • پس از پایان سوختگیری، تا زمانی که پیام «کارت را بردارید» را مشاهده نکرده‌اید، نباید کارت سوخت را از کارتخوان بردارید. در غیر اینصورت، چند لیتر از سهمیه سوخت‌تان کم میشود.
    • اگر این اشتباه را انجام دادید و کارت را زودتر دیدن پیام مذکور، برداشتید، باید دوباره کارت را در همان کارتخوان قرار دهید. پس از انجام این کار، آن چند لیتری که از سهیمه بنزین‌تان کسر شده بود، مجددا به کارت‌تان واریز میشود.

    فشار خواسته بر شما به دست آوردن ارزانترین بنزین ممکن است، اما باید به خاطر داشته باشید که تنها زمانی سهمیه بنزین شما کم میشود که سوخت را قبل از زمان تخصیص مقرون به صرفه بردارید. بنابراین، اگر هنگام سوختگیری دقت لازم را داشته باشید، سهمیه سوخت شما کاهش چشمگیری نخواهد داشت.

    سهمیه بندی بنزین چگونه است؟

    استفاده از سوخت با سهمیه پنویسی تنها با استفاده از کارت سوخت شخصی امکان‌پذیر است.

    استفاده از "بنزین سوپر" ممکن است فقط با کارت آزاد (کارت جایگاه‌داران) انجام گیرد و استفاده از کارت سوخت شخصی برای خرید بنزین سوپر امکان‌پذیر نیست.

    سهمیه اتومبیل های شخصی فقط تا ۹ ماه قابل انتقال است. به عنوان مثال، اگر در مدت ۹ ماه از کارت سوخت خود استفاده ننموده باشید، می توانید حداکثر ۵۴۰ لیتر سوخت (۹ بار ۶۰ لیتر) را در کارت سوخت خود داشته باشید.

    افرادی که هنوز کارت سوخت را دریافت نکرده‌اند یا ثبت نام نکرده‌اند، نگران سهمیه خودرو خود نباشند. سهمیه ماهانه برای این افراد نیز در نظر گرفته شده و حفظ می‌شود.

    در صورتی که شما دارای چندین خودرو باشید، می توانید برای هر یک از آنها سهمیه ی سوخت دریافت کنید.

    به استثنای وسایل نقلیه‌ای که از کارت سوخت استفاده نمی‌کنند، تمام وسایل نقلیه‌ای که فاقد کارت سوخت هستند، شامل طرح سهمیه بندی نمی‌شوند. به عبارت دیگر، وسایل نقلیه فرسوده‌ای که بیش از 25 سال و خودروهای بیش از 10 ساله موتورسیکلت نیز در این دسته قرار می‌گیرند، از سهمیه بندی سوخت مستثنی خواهند بود.

    سهمیه بنزین انواع خودروها

    سهمیه استفاده از سوخت برای انواع خودروهای شخصی با توجه به جدول زیر تعیین می‌شود:

    نوع کاربری نوع سوخت سهمیه ماهانه
    سواری شخصی بنزینی 60 لیتر
    سواری شخصی دوگانه سوز 30 لیتر

    اطلاعات مربوط به جدول بالا، بر اساس آخرین اطلاعیه‌های منتشر شده توسط شرکت ملی پخش است.

    سهمیه بنزین وانت بار

    برای دریافت اطلاعات جدیدتر درباره تخصیص بنزین وانت و بار، استعلام سهمیه و زمان واریز پرداخت، لطفاً این مقاله را مطالعه کنید.

    سهمیه بنزین تاکسی

    برای اطلاع از سهمیه بنزین تاکسی، سهمیه بنزین تاکسی اینترنتی، سهمیه بنزین آژانس، سهمیه بنزین تاکسی دوگانه سوز، زمان واریز سهمیه سوخت تاکسی و نحوه استعلام سهمیه اعتباری تاکسی در سامانه سماس، پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را مطالعه کنید.

    سهمیه بنزین آمبولانس

    تقسیم بندی سهمیه سوخت آمبولانس‌های دولتی و خصوصی با توجه به نوع استفاده و تعداد کیلومترهای طی شده متفاوت است. بر اساس جدول زیر، از مجموع سهمیه‌های سوخت مخصوص به آمبولانس‌ها، 70 درصد برای آمبولانس‌های دولتی و 30 درصد برای آمبولانس‌های خصوصی در نظر گرفته شده است.

    نوع کاربری سهمیه یارانه ای سهمیه آزاد
    امبولانس دولتی ندارند! 650 لیتر
    امبولانس غیردولتی 500 لیتر 650 لیتر
    امبولانس آرامستان 500 لیتر 650 لیتر

    بالاترین گروه دروس هفتگیها را در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸، نیم سال اول و نیم سال دوم دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوره عمومی متوسطه ابتدایی به ترتیب بیان می‌کنیم.

    سهمیه بنزین موتورسیکلت

    سهمیه یک موتورسیکلت در مصرف بنزین به 25 لیتر در هر ماه محدود شده است.

    سهمیه سوخت خودروهای سنگین

    با اطلاع‌رسانی سازمان راهداری، از ابتدای تیرماه ۹۹ سقف برداشت روزانه سوخت برای خودروهای مبتنی بر نفت و گاز طبیعی که در حمل و نقل جاده‌ای فعالیت می‌کنند، بر اساس نوع استفاده آنها و طبق جدول زیر، افزایش یافته است:

    کاربری سقف برداشت سابق
    (قبل از تیر99)
    سقف برداشت جدید
    (بعد از تیر 99)
    3.5 تا 6 تن 90 لیتر 110 لیتر
    6 تا 10 تن 120 لیتر 180 لیتر
    10 تا 20 تن 200 لیتر 240 لیتر
    20 تا 30 تن 250 لیتر 300 لیتر
    30 تا 40 تن 350 لیتر 420 لیتر
    40 تا 50 تن 350 لیتر 420 لیتر
    بالای 50 تن 350 لیتر 420 لیتر
    بالای 40 نفر 400 لیتر 480 لیتر

    اطلاعات مربوط به جدول بالا، بر اساس آخرین اطلاعیه‌های منتشر شده توسط شرکت ملی پخش است.

    سهمیه سوخت خودروهای پلاک معلولان

    تعیین قرعه‌کشی یا سهمیه سوخت برای خودروهای پلاک معلولان یک موضوع مهم است. براساس آمار و اطلاعات موجود، سهمیه سوخت برای خودروهای پلاک معلولان به طور معمول حداقل 40 لیتر بیشتر از سهمیه سوخت خودروهای شخصی است. این میزان سهمیه براساس جدول زیر محاسبه می‌شود:

    نوع خودرو سهمیه ماهیانه
    بنزینی 100 لیتر
    دوگانه سوز 70 لیتر

    اطلاعات مربوط به جدول بالا مبتنی بر آخرین اطلاعیه‌های ارائه شده توسط شرکت ملی پخش می‌باشد.

    در آذرماه ۹۹، شرکت ملی پخش خبر داد که به منظور یکسان‌سازی سهمیه سوخت برای پلاک معلولان با سایر پلاک‌ها و همچنین جلوگیری از تغییر کارت سوخت، تغییراتی را در سیستم توزیع سوخت اجرا خواهد کرد. طبق این تغییرات، سهمیه سوخت برای پلاک معلولان به‌صورت ماهانه ۶۰ لیتر برای خودروهای بنزینی و ۳۰ لیتر برای خودروهای دوگانه سوز خواهد بود. در ضمن، مقدار ۴۰ لیتر باقی‌مانده نیز حذف نمی‌شود، بلکه به صورت اعتباری به مالک خودرو یا نماینده قانونی او اختصاص داده خواهد شد. این تغییرات ارائه شده تا به برابری و عدالت در توزیع سوخت بین انواع خودروها برسد و همچنین سهولت‌های لازم برای مالکان خودروهای معلولان را فراهم کند.

    شرکت ملی پخش در حال حاضر از این روش برای خودروهای جانبازان استفاده می‌کند و قصد دارد در آینده برای خودروهای پلاک معلولان نیز آن را اجرا کند.

    زمان ذخیره سهمیه بنزین

    از ابتدای ماه اردیبهشت سال ۱۳۹۹، حداکثر زمانی که می‌توان سهمیه بنزین را در کارت سوخت خودرو ذخیره کرد، به ۹ ماه افزایش یافت. به این ترتیب، حداکثر تعداد لیتری که می‌توان در کارت سوخت خودرو ذخیره کرد، برابر با ۵۴۰ لیتر است.


    اخبار بنزین در ایران

    عناوین مقالات درخواستی به شرح زیر است: 1. تاریخچه و بررسی تأمین سهمیه ماهانه بنزین در ایران 2. تحولات اخیر قیمت بنزین در ایران و تأثیرات آن روی اقتصاد کشور 3. تحلیل میزان مصرف سوخت در ایران در سال‌های اخیر و چالش‌های مرتبط 4. بررسی عوامل موثر بر آمار مصرف سالانه بنزین در ایران و راهکارهای بهبود وضعیت 5. تأثیر وضعیت اقتصادی بر سهمیه بنزین ماهانه در ایران و چگونگی کنترل و تنظیم آن 6. تحلیل تأثیر سیاست‌های دولت در تأمین و تنظیم سهمیه بنزین در ایران 7. بررسی پیامدهای محیطی و اقتصادی در نتیجه مصرف گسترده بنزین در ایران و راهکارهای کاهش آن 8. ارزیابی تأثیر بحران انرژی بر سهمیه بنزین و اقدامات دولت در مدیریت آن 9. بررسی راهکارهای بروز و توسعه سیستم تأمین سهمیه بنزین در ایران 10. نقش فناوری های جدید در بهبود کارایی و کنترل مصرف بنزین در خودروها

    اخبار سهمیه سوخت خودرو

    یازده خبر مهم درباره سهمیه بندی سوخت از چندین منبع معتبر را بازنویسی کرده‌ام:

    1. سهمیه سوخت تاکسی‌های بنزینی و دوگانه‌سوز در سال جدید تغییر خواهد کرد.
    2. تغییر سهمیه بندی سوخت وانت‌بارها در مناطق شهری.
    3. بنزین تاکسی‌های اینترنتی در سهمیه بندی کمتری قرار می‌گیرند.

    اگر به جزئیات این مقالات نیاز دارید، لینک‌های زیر را بررسی کنید:

    اخبار کارت هوشمند سوخت

    برای ثبت نام در کارت سوخت المثنی واضح است که باید مدارک لازم را جمع آوری کنید، و در صورتی که قصد دارید کارت سوخت خودرو خود را ثبت کنید، باید بدانید که چگونه این کار را انجام دهید. علاوه بر این، در صورتی که کارت سوخت برای موتورسیکلت خود را پیگیری کنید، باید روش صحیح را متابعت کنید. جهت اطلاعات بیشتر، می توانید از شرکت پست سوال کنید. همچنین، در صورتی که با خطر فراموشی رمز کارت سوخت روبرو شدید، ارزیابی کنید چگونه می توانید رمز را بازیابی کنید و در صورت لزوم آن را تغییر دهید. برای اطلاعات بیشتر، مقالات زیر را مطالعه کنید:


    اخبار جدید تاکسیرانی

    در این مقاله، آخرین اخبار درباره تاکسی‌رانان، وضعیت نوسازی تاکسی‌های فرسوده، مبلغ وام برای نوسازی تاکسی و شرایط و نحوه تعویض تاکسی‌های قدیمی بررسی می‌شود.

    سوال یا نظری دارید؟

    name
    email
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود
    جستجو
    منوی اصلی
    پشتیبانی

    شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

    تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

    پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

    دستیار هوشمند - آنلاین

    سلام
    من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

    میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
    و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

     logo اپلیکیشن خودرو شاپ