
فعال شدن جایگاه های سوخت تا 24 ساعت آینده
در تاریخ 27 آذرماه سال ۱۴۰۲، جواد اوجی، وزیر نفت، در بازدیدی از جایگاه سوخت "بهار شیراز" در تهران، به خبرنگاران گفت که در صورت بروز حمله سایبری به جایگاههای سوخت، تیم ستاد بحران در شرکت پالایش و پخش فوراً فعالیت خود را آغاز میکند و تلاش میکند تا پمپ بنزینها را به کار اندازد. او همچنین افزود که تجربه سال ۱۴۰۰ و حمله سایبری به جایگاههای سوخت به تیم مدیریت بحران کمک کرده است.
تا به حال 1650 جایگاه سوخت به صورت دستی و آفلاین به سامانه وارد شده و در 2-3 ساعت آتی بقیه جایگاه ها نیز فعال خواهند شد و تا آن زمان، استفاده از بنزین به قیمت آزاد برای مردم ممکن است. وزیر نفت تأکید کرد که سهمیه بنزین شهروندان تضمین شده است و هیچ شایعه دیگری نیست.
افزایش سه برابری قیمت گاز LPG
آبان 1402: گزارشها نشان میدهد که قیمت گاز LPG برای خودروها به طرز چشمگیری افزایش یافته است. در حال حاضر، قیمت هر لیتر این گاز از حدود 2,000 تا 2,500 تومان به بیش از 7,000 تومان افزایش یافته است.
بنابراین رانندگانی که خودروهایشان گازسوز هستند و از گاز LPG بهره میبرند، به طور غافلگیرانه متوجه شدند که قیمت این نوع گاز بیش از سه برابر افزایش یافته است. مالکان ایستگاههای خدمات جایگاهی نیز ادعا میکنند که شرکت، سهمیه گاز آنها را قطع کرده و اکنون آنان مجبور هستند گاز LPG را با قیمت آزاد خریداری نموده و در نتیجه، مجبور به تعطیل کردن جایگاهشان هستند.
جزئیات روند احداث جایگاههای سوخت کوچک مقیاس
در تاریخ آبان ماه سال ۱۴۰۲، جلسهای با حضور کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به منظور بررسی مصوبهی احداث جایگاههای سوخت کوچک مقیاس انجام شد. این مصوبه در تیر ماه سال ۱۴۰۱ توسط شورای اسلامی شهر تهران اتخاذ شده بود. در این جلسه، سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی و مشاغل شهر، درباره عملکرد شرکت ساماندهی در زمینه اجرای این مصوبه و احداث جایگاههای کوچک مقیاس، به توضیحاتی پرداخت.

با توجه به دستورات شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل، استماع به گزارش ها، آمارهای موجود و نیازمندی ها، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، تصمیم میگیرد هر ساله باید ۱۱۰ جایگاه کوچک مقیاس در تهران ساخته شود. اما بررسیها نشان میدهند که تاکنون تدابیر لازم برای احداث جایگاههای مورد نیاز صورت نگرفته است. این در حالیست که اینجانب در تعیین مسئولیت گذاشتن یک شخص به عنوان عامل تقصیر نیستم؛ بلکه توجهمان بیشتر به روش کار است. مناطق مناسبی برای احداث جایگاه سوخت کوچک وجود دارند که مسئولان هر منطقه میبایست نقش بیشتری در این زمینه بازی کنند. باید نگرشمان را تغییر دهیم. برای رسیدن به نتایج مطلوب باید با مشارکت شهروندان و با استفاده از رویکرد های مشارکتی کار کنیم. بهترین راه برای انجام کارها، اجرای آنها با بروکراسی پیچیده و طولانی نیست.
وی افزود که برای پیشبرد پروژهها، باید به بخش خصوصی اجازه داد که فعالیتها را انجام دهد. بخش خصوصی با روشهای بهتری میتواند پروژهها را پیش ببرد و چالشهایی که به وجود آمده است را حل کند. اینکه زمینها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و مجوزها را به آنها داده شود، برتری ما در هنری است که داریم. بدون شک، روند احداث جایگاههای سوخت کوچک مقیاس در برخی مناطق پسندیده نیست و به همین دلیل، باید جلسهای با شهرداران مناطق 22 گانه برگزار شود تا دلیل ساختنشدن جایگاهها مورد بحث قرار گیرد. اگر مناطق در این زمینه تقصیر دارند، باید به آنها پاسخ داده شود.
بر اساس اظهارات آقای هاشمی تشکری، در سال گذشته هیچ جایگاه جدیدی ساخته نشد و همچنین هیچ اقدامی برای ساخت جایگاههای امسال انجام نشده است. شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل باید نقش تسهیلگری خود را به خوبی ایفا کند تا بتواند برنامههای خود را به عمل واقع کند. شورای شهر تهران به منظور حل مشکلات شهروندان، نیاز به ایجاد جایگاههای بنزین در مناطق مختلف را دارد. صفهای طولانی پمپهای بنزین نیازمند ساخت جایگاههای جدید در سطح محلات است. علاوه بر این، ساخت جایگاههای کوچک در معابر دادمان منطقه 2، والفجر منطقه 6، الغدیر منطقه 18، بوعلی منطقه 15، بزرگراه آزادگان منطقه 16، راهبر منطقه 20 و بوستان جلالی منطقه 11 در دستور کار قرار دارد. طبق برنامههای شورای شهر تهران، ساخت 110 جایگاه کوچک در نظر گرفته شده است و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل موظف است تا پایان سال به این برنامهها عملیاتی دست یابد.
احتمال اجرای طرح CNG رایگان
در مهر ماه ۱۴۰۲، محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن CNG، به طرح ارائه سی ان جی رایگان اشاره کرد که همچنان در دستور کار وزارت نفت قرار دارد. این طرح ابتدا توسط انجمن مطرح شد و سپس در معاونت برنامهریزی وزارت نفت مورد بررسی قرار گرفت، اما هنوز به نتیجهای نرسیده است. یکی از دلایل عدم اجرای این طرح، مشکلات زیرساختی بوده است اما هنوز تلاش میکنیم تا به اجرای این طرح برسیم.
تاکید میشود که، در آینده، قرار نیست قیمت بنزین افزایش یابد ولی احتمالاً این تصمیم اجرایی میشود. سهم سوخت سی ان جی در سال گذشته 21 درصد بود. اما متأسفانه، با کاهش مصرف سی ان جی در سال جاری، سهم آن از سبد سوخت تا 14 درصد کاهش یافته است. افزایش سهم سی ان جی میتواند منجر به صرفه جویی در مصرف بنزین شود. دولت به دنبال افزایش سهم سی ان جی است تا با جایگزینی سوخت بنزین، مصرف آن کاهش پیدا کند.
ظرفیت جایگاه سوخت گاز در ایران
مطبوعات در ماه مهر سال ۱۴۰۲ خبری ارائه کرد که حاکی از این است که تعداد جایگاههای فشار طبیعی (CNG) در ایران کافی است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد. در حال حاضر، جایگاههای CNG قابلیت ارائه خدمات به حجم ۴۰ میلیون متر مکعب را دارند، بنابراین کاهش در تقاضا برای این نوع سوخت به دلیل کمبود جایگاهها نیست. برعکس، تعداد جایگاهها نسبت به میزان توزیع موجود بسیار بیشتر است، اما مشکل از سمت خودروسازان است که از افزایش نیاز به این سوخت منصرف شدهاند.
به طور کلی، هر متر مکعب سیانجی که در حال حاضر مصرف میشود، باعث کاهش یک لیتر مصرف بنزین میشود. اگر تمام ظرفیت جایگاههای موجود با سیانجی پر شود، میتوان حدود 40 میلیون لیتر بنزین در سال را صرفهجویی کرد.