
اختصاص 10 هزار و 500 دلار یارانه برای تاکسیهای برقی
پایان آذر ماه سال ۱۴۰۲: در یک مراسم رسمی، شهردار تهران اولین خودروی کاملاً الکتریکی را معرفی کرد، و ۸۸ دستگاه از این خودروها را به شرکت تاکسیرانی کشور تحویل داد. او از الکتریکی شدن خودروها و نقش مهم آن در بهبود کیفیت حمل و نقل و ارائه خدمات به مردم در محیط زیست تشکر کرد و حضور خودروهای الکتریکی را گام مهمی به سمت جدا شدن از آلودگی هوا تلقی کرد.
با خوشبختی، در رونمایی از اولین خودروی تاکسی برقی، که قرار است به ناوگان تاکسیها اضافه شود، همجمع شدیم و یک شروع جشنی را به اجرا گذاشتیم. با توجه به تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه، این پروژه از تهران، پیچیدهترین استان کشور، آغاز شد و ما بسیار شادیم که شاهد تحقق آن هستیم. در شرایط هوای نا مناسب همچون تهران در روزهای اخیر و تجربهی وارونگی، حضور خودروهای برقی در ناوگان تاکسیها خوشایند و مثبت است و نشانی از دور شدن از شرایطی میباشد که سلامت و جان مردم را در خطر انداخته است. برای شهرهای بزرگ و پرجمعیت مانند تهران، این اقدام بسیار اهمیت دارد تا در زمینهی بهبود کیفیت هوای شهر و سازگاری با محیط زیست، گامهای موثری برداریم.
وی بیان کرد که دومین مرحله در ترکیب خودروهای الکتریکی با ناوگان حمل و نقل کشور، به عنوان یک راهبرد و تکمیل ظرفیت و کیفیت حمل و نقل عمومی محسوب می شود. در حال حاضر، ۳۴٪ خدمات حمل و نقل عمومی از خودروهای شخصی و تاکسی و ۶۶٪ توسط خودروهای شخصی تأمین می شود. بنابراین، حضور خودروهای الکتریکی در ناوگان حمل و نقل کشور (به ویژه در ناوگان تاکسیرانی) نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و حمایت از جامعه ایفا می کند. به این منظور، هدف ۷۰٪ از حمل و نقل عمومی با استفاده از خودروهای الکتریکی تعیین شده است.
آقای زاکانی تأکید کرد که تلاش و اهتمام وزیر صنعت، معدن و تجارت بهبود مسیر را برای داشتن 10 هزار تاکسی، خودرو، اتوبوس و موتور برقی سهولت بخشیده و توسعه صنعت حمل و نقل الکتریک را دنبال میکند. این امر بسیار مهم و پرمعنا است. تمرکز بر خودروهای الکتریکی به عنوان پاسخ سوم به چالشهایی که مربوط به سوختهای فسیلی هستند، یک قدم مهم در راستای هوشمندسازی شهر تهران است؛ این تغییر منجر به دیدن شهری منظمتر، دقیقتر و پاکتر خواهد شد. هدف ما این است که با همکاری و همراهی، بتوانیم خدمات مناسبی را به مردم ارائه دهیم.
در پایان مراسم، یک تفاهمنامهی همکاری میان شرکت مدیرانخودرو، سازمان تاکسیرانی، وزارت صنعت و شهرداری تهران امضا شد. در این مراسم، ۸۸ دستگاه آریزو ۵ EV به ناوگان تاکسیرانی کشور تحویل داده شد و این تحویل اولین مرحله از تحویل خودروهای برقی این شرکت به تاکسیرانی های کشور بود که به طور مداوم به ادامه خواهد پرداخت.
در مراسم حاضر، عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که تاکسیهای برقی به ازای هر کدام 10 هزار و ۵۰۰ دلار یارانه دریافت خواهند کرد. این قانون، که توسط هیات وزیران تصویب شده و به زودی توسط دولت ابلاغ خواهد شد، امتیازات ویژهای دارد که بهرهبرداران تاکسیهای برقی را بطور قابل توجهی تحت تأثیر قرار خواهد داد.
موجودیت نگرانی تحت عنوان بازار ارز در جریان ابلاغ آییننامه مربوطه، به میان طرفداران مبحوث میشود. این وضعیت احتمالاً میتواند تقاضای فزایندهای در حوزه ارز ایجاد کند و اثرات منفیای بر اقتصاد کشور گذاشته باشد. به علاوه، تمامی تدابیر فاصلهگذاری، پیشگیری و کنترل جمعآوری مطالعاتی از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی آغاز شده است. در آیندهای نه چندان دور، با ورود بیرونی خودروهای الکتریکی، مشاکل ارتباطی خود را از بین خواهند برد.
ورود 100 هزار دستگاه تاکسی برقی تا پایان سال
خودروهای سنتی که از سوخت فسیلی استفاده میکنند باید بهبود یابند، اما نباید سرمایهگذاری گستردهای در این زمینه انجام شود. در حال حاضر به سمت استفاده از خودروهای برقی و هوشمند درحال پیشرفت هستیم. امیدواریم در آینده، خودروهای داخلی هم با سطحی قابل قبول از هوشمندی بیایند و بتوانند با روند توسعه خودروهای برقی در دنیا همگام شوند. با توجه به ظرفیتهای دانش بنیان کشور، میتوانیم از جایی که دیگر کشورها شروع کردهاند، در زمینه خودروهای برقی شروعی موفق داشته باشیم و از عقب ماندگی جلوگیری کنیم.
تاکسیهای برقی به صورت پیوسته و کمکم وارد تهران میشوند و این موضوع اثرات مثبت زیست محیطی را دارد. در حال حاضر، زیرساختهای مورد نیاز به منظور شارژ تاکسیهای برقی درحال توسعه است. بنابراین، توقع میرود تا اوایل ماه آذر، تاکسیهای برقی به تدریج وارد تهران شوند. همچنین، براساس طرحریزیها، تا پایان سال، 100 هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ کشور وجود داشته باشد. در حال حاضر، چند نمونه خودروی برقی داخلی هم تولید شده است و انتظار میرود که در نیمه اول سال آینده، این خودروها نیز به بازار عرضه شوند.
با توجه به هزینهی بالای باتری خودروهای الکتریکی، آقای علی آبادی تاکسیرانی شده است. به منظور حفظ تعادل در شرایط بازار و تشویق استفاده از خودروهای الکتریکی، تعرفهی واردات باتریها به حداقلی ممکن کاهش یافته است. با این حال، برای تاکسیهای الکتریکی، بخش قابل توجهی از هزینهها توسط دولت تامین میشود. وزارت نفت نیز برای تسهیل و پشتیبانی از استفاده از خودروهای الکتریکی، قرار داد میکند که هزینهی باتری (تقریباً 10 هزار و 500 دلار) از جایگزینی سوخت صرفهجویی شده باشد.
طبق گفتههای او، باید تمرکز خود را از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی و هوشمند منتقل کنیم. در نروژ، بیش از ۸۰٪ خودروها برقی هستند و در چین، تقریباً همه حمل و نقل عمومی و حدود ۳۰-۳۵٪ خودروهای خصوصی از نوع برقی هستند. باید تلاش بیشتری در شرایطی انجام دهیم که در این روند جهانی پیشرفت کنیم. ما همچنین باید به خودروهای آینده توجه کنیم و از خودروهای بنزینی به عنوان برنامه اصلی خود دست بکشیم. سیاست ما نباید محدود شود به داخلی سازی خودروهای بنزینی، زیرا این تکنولوژی های مصرفی زودگذر هستند. بنابراین، به سمت داخلی سازی بخش های مرتبط با تولید فناوری باید حرکت کنیم.
بودجه 3 میلیون دلاری برای واردات تاکسی
در آبان ماه سال ۱۴۰۲، کریمی سنجری، مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت، اطلاعاتی مهم درباره آخرین وضعیت تاکسیهای برقی ارائه داد. بر اساس گفته کریمی سنجری، تامین تاکسیهای برقی از طریق واردات برگزار خواهد شد، اما خودروسازان بر عهده واردات این خودروها خواهند بود.
میزان ۳ میلیون دلار ارز برای واردات تاکسیهای برقی به شرکتهای خودروساز اختصاص یافته است. این شرکتها باید تا پایان امسال ۶۰ درصد از تعهدات خود را عملیاتی کنند. از این رو انتظار میرود سازمان تأمین ایستگاههای شارژ و خدمات پس از فروش این تاکسیهای برقی را به عهده تولیدکنندگان خودرو بگذارد.
واردات دو هزار خودرو برقی با اولویت تاکسیرانی
در نوامبر ۲۰۲۳، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، خبر واردات خودروهای برقی را اعلام کرد. طبق اعلام وی، برنامه جدی برای واردات انواع خودروهای برقی، از جمله خودروهای فول برقی، هیبرید، و پلاگین، در حال پیشرفت است. در این برنامه، یک تعداد ۱ تا ۲ هزار خودروی برقی در ماه آبان وارد خواهند شد، ابتدا برای مصرف تاکسیرانی و سپس به عموم مردم. ضیغمی بیان میکند که قیمت خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی به صرفهتر است، بنابراین امکان خرید این خودروها برای عموم مردم نیز وجود دارد.
وی افزود که تاکنون تقریباً پنج شرکت داخلی درخواست دادهاند، اما در حال حاضر اکثر خودروها از ساخت چین هستند و تنها یک برند غیرچینی وجود دارد. البته در مورد خودروهای برقی قیمت سقف تعیین شده نخواهیم داشت.
برنامه واردات تاکسی برقی توسط سایپا
در سال ۱۴۰۲، محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، درباره ورود گروه خودروسازی سایپا به صنعت خودروهای الکتریکی صحبت کرد. او اعلام کرد که شرکت سایپا دو مسیر را همزمان برای تولید و واردات خودروهای الکتریکی دنبال میکند. یکی از این مسیرها واردات خودروهای الکتریکی است و سایپا از جمله شرکتهای اولیه است که خودروهای الکتریکی را به شکل تاکسی وارد میکند. در این راستا، سایپا دو خودرو را انتخاب کرده و مشخصات فنی آنها را به شهرداری اعلام کرده است. همچنین، از سال گذشته، سایپا به تولید خودروهای هیبریدی نیز میپردازد و قراردادی با دانشگاه نوشیروانی بابل در این زمینه امضا کرده است. هدف از این قرارداد تبدیل خودروی شاهین به خودروی هیبریدی و کاهش مصرف سوخت آن به کمتر از ۵ لیتر است.
اقدام دوم، عرضه خودروی آریا با سه نوع موتور است. اولین موتور، مدل N20 به قدرت 2000 سی سی و با مصرف سوخت کمتر از 7 لیتر، است. موتور دوم، نسخه هیبریدی 1.6 است که بر اساس یکی از شرکت های چینی و با تکنولوژی میتسوبیشی ساخته شده است. خط تولید این موتور در شرکت مگاموتور سایپا در سال بعد راهاندازی خواهد شد. سومین نوع موتور، خودروی الکتریک آریا است که برای فاز اول، 5000 خودرو برای سایپا و 5000 خودرو برای ایران خودرو وارد خواهد شد. یکی از نکات مهم در محصولات ما، کیفیت باتری است. گارانتی باتری این محصول تا 600 هزار کیلومتر پیمایش است و با یک بار شارژ، میتوانید حدود 407 کیلومتر امتداد دهید. این باتری همچنین دارای قابلیت شارژ سریع و شارژ کندتر است و در همین حیطه، شرکت شارژرهای لازم را به مشتریان ارائه میکند.
جایگزینی تاکسیهای فرسوده با تاکسی برقی
در ماه شهریور سال ۱۴۰۲، احمد وحیدی، وزیر کشور، به واحد خودروسازی مراجعه کرده و از وضعیت آن بازدید کرد. در این بازدید، او به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، به خصوص تاکسی و اتوبوس، تاکید کرد و به این موضوع اشاره کرد که این موضوع در دستور کار اولویتهای وی برای اصلاح و بهبود حمل و نقل عمومی است.
امیدواریم که تولیدکنندگان داخلی نیز تاکسیهایی با کیفیت و قیمت مناسب ارائه دهند تا بتوان به نوسازی این ناوگان اقدام کرد. همچنین، آقای وحیدی بیان کرد که اولویت آنها برقی کردن این تاکسیهاست و باید 50 هزار تاکسی فرسوده را به صورت نو و برقی تعویض کرد.
قیمت تاکسی برقی چقدر است
در ماه شهریور سال 1402، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که شهرداری، وزارت صمت و نفت در توافقی هستند تا تاکسیهای برقی را خریداری کرده و وارد شهر تهران کنند. هزینه یک دستگاه تاکسی برقی تقریباً یک میلیارد تومان است که 400 میلیون تومان از آن توسط وزارت نفت و بیش از 300 میلیون تومان نیز از طریق تسهیلات پرداخت میشود. همچنین، صاحب تاکسی میتواند تاکسی قدیمی خود را بفروشد و با درآمد حاصل از آن، تاکسی برقی را خریداری کند. این تاکسیها از خارج از کشور وارد میشوند.

درباره تردد موتورسیکلتها، باید توجه داشت که مسئولیت آن تنها بر عهده شهرداری نیست و پلیس راهور نیز نقش مهمی در این زمینه دارد. علاوه بر این، باید در مبحث فرهنگسازی نیز تلاشهای فراوانی صورت گیرد. همچنین، موتورسیکلتهای برقی به گونهای تنظیم شدهاند که سرعت آنها حداکثر برابر با ۶۰ کیلومتر بر ساعت است.
واردات تاکسی برقی سایپا تا پایان 1402
شهریور ۱۴۰۲: محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، درباره واردات خودروهای برقی به ایران صحبت میکند و اعلام میکند که سایپا نیز در نظر دارد چندین نوع خودرو برقی را عرضه کند. یکی از این خودروها، تاکسی برقی است و باتری آن تا ۶۰۰،۰۰۰ کیلومتر بهرهبرداری را پشتیبانی میکند. همچنین، با هر بار شارژ، میتواند تا ۴۰۵ کیلومتر حرکت کند.
مدیرعامل سایپا اعلام کرده است که اگر تخصیص ارز به موقع انجام شود، در نیمه دوم سال ۱۴۰۲، خودروهای برقی سایپا در خیابانها به رانندگان تحویل داده میشوند.
اولویت واردات خودرو با تاکسیهای برقی
مرداد ۱۴۰۲: عباس علیآبادی، وزیر صمت، بیان کرد که در حال تدوین آییننامهای برای واردات خودروهای برقی نو و کارکرده هستیم. او افزود: «اولویت ما واردات خودروهای برقی است و قصد داریم تحولی در صنعت خودرو ایجاد کنیم. به علاوه، ضمن ارائه خودروهای موجود در وضعیت بهتری، باز هم اولویتمان واردات خودروهای برقی است، و برای این منظور، در حال فراهم کردن زیرساختهای لازم است.»

طبق توافق با رئیس کل بانک مرکزی، زمان عملیاتی شدن طرح واردات خودروهای برقی با شرایط سادهتری فراهم خواهد شد. در این طرح، اولویت اول به واردات تاکسیهای برقی اختصاص داده شده است. این امر به دلیل داشتن تاثیر بیشتر در محیط زیست و مصرف سوخت کمتر بوده است. همچنین، خودروهای اشتراکی و خودروهای مردم نیز در اولویتهای بعدی این طرح قرار میگیرند.
اخبار حمل و نقل برقی در ایران
صنعت خودرو ایران و حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشورمان در حال تغییرات اساسی است. ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوستدار محیط زیست، این تغییرات را رقم زده است. در این مقاله به آخرین اخبار خودروهای الکتریکی و ایستگاههای شارژ آنها در ایران، و همچنین وضعیت تولید موتورهای برقی در کشورمان پرداخته شده است.