
کامیونها و کشندههای چینی با قدرتهای بالا (بیش از 500 اسب بخار) در بازار ایران ظاهر شدهاند. در حال حاضر، دو قویترین مدل آنها، کشنده کامل P9 و بایک X9 با قدرت 560 اسب بخار هستند. سازنده محصولات FAW در ایران نیز به تازگی مدلهای جدیدی از کامیونها و کشندهها به بازار عرضه کرده است. بجای مدلهای 420 اسب بخاری، هماکنون مدلهای با قدرت 460 اسب بخار در دسترس هستند. علاوه بر این، یکی از نمونههای آینده شرکت، کشنده فاو J7 است که دارای موتوری با قدرت 550 اسب بخار است. این مدل از لحاظ امکانات، یکی از کشندههای پیشرفته چینی در بازار ایران است.
کشنده فاو J7 با موتور 550 اسبی
چندی پیش، در یک نمایشگاه داخلی، شرکت سیبا موتور اقدام به رونمایی از کشنده فاو J6 کرد. این نسخه از کشنده، با موتور 550 اسب بخار بهبود یافته بود، با امکانات بیشتری نسبت به نمونههای قبلی.

اخیراً، شرکتی که زیرمجموعه گروه بهمن میباشد و خودروی کشنده قدرتمند را تحت عنوان بایک X9 عرضه کرده است، محصول جدیدی به نام فاو J7 تولید کرده است که دارای امکانات بهبود یافته و بیشتری از مدل فاو J6 است. این خودرو با موتور 550 اسب بخار و گیربکس اتوماتیک مجهز شده است. بایک X9 در واقع یک نسل جدید از خودروهای کشنده J6 است که با اضافه شدن اتاق بزرگتر و طراحی بهروزتر و خدمات بیشتر نسبت به مدل J6 متمایز میشود.
طراحی داخلی و خارجی کشنده فاو J7
ابعاد و اندازههای کابین خودرو فاو J7 به وضوح بزرگتر از مدل J6 است. در نمای جلو، یک پنجره بزرگ با چراغ های ظاهری تنومند طراحی شده است که به خودروی J7 حالتی خاص و منحصربهفرد میبخشد. به طور کلی، طرح کابین این خودرو پیشرفتهتر و بهروزتر از مدل J6 است و فضای داخلی آن نیز بسیار فضای بیشتری را در اختیار قرار میدهد.
در نگاه اول به داشبورد این کشنده به طور کلی می توان گفت که طراحی آن تکیه بر مرسدس بنز آکتروس دارد. طرحی ساده با خطوط تیز که حتی طرح کلی فرمان نیز شباهت زیادی به فرمان مرسدس بنز آکتروس دارد. مجموعه نمایشگرهای پشت فرمان، به طور کامل دیجیتالی هستند و امروزه این استفاده از آنها به عنوان سبک جدیدی در خودروهای سواری و تجاری بهروز رسانده است. داشبورد به طور کلی دارای طراحی ساده و زیبایی است که با کف تخت کابین و نوارهای خاکستری، فضای داخلی یک کشنده مدرن را منعکس میکند. صفحه نمایش وسط داشبورد در اندازه ای مناسب است تا نهایت راحتی را برای استفاده کننده فراهم کند.

نکتهی جالب دربارهی داشبورد این است که دکمههای زیادی بر روی آن وجود ندارد و راهاندازی پیشرانه نیز به صورت کلیدی انجام میشود. همچنین، نسخهی سیبا موتور در داشتن ترمز پارک برقی، اهرم ترمز دستی را بر روی داشبورد ندارد. البته، کابین نسخهی که رونمایی شده است، کمی با نسخهی نهایی متفاوت است. فضای داخلی و مواد سازنده آن و همچنین کیفیت مونتاژ قطعات داخل کابین کاملا راضیکننده هستند و میتوان گفت که از بسیاری از کامیونهای چینی از این نظر، برتر است.
مشخصات فنی کشنده فاو J7
موتور قوی قرار گرفته در کشنده فاو J7، یعنی پیشرانه 12.5 لیتری، توانایی تولید قدرتی برابر با 550 اسب بخار را دارد. بیشترین گشتاور این موتور نیز در بازه هزار تا 1600 دور در دقیقه قرار دارد و به میزان 2600 نیوتن متر است. این قدرت و گشتاور بالا، به خصوص در موقعیتهایی مانند شتابگیری و عبور از مسیرهای کوهستانی، به کشنده فاو J7 این قابلیت را میدهد که با کشش قوی و قابل اعتماد عمل کند.
گیربکس این کامیون نیز از محصولات شرکت ZF و از سری ترکسون استفاده میکند. این گیربکس دوازده دندهای است که به صورت اتوماتیک عمل میکند و دارای یک اینتاردر هیدرولیکی پنج مرحلهای است. امروزه، برخی از کامیون های چینی هم از این نوع گیربکس استفاده میکنند. محور عقب این کامیون دارای سیستم تعلیق بادی با چهار بالن است. این تعلیق به همراه میل موجگیر و مندل هفتی هشتی استفاده میشود و به عنوان یکی از بهترین ترکیبات برای محور با تعلیق پنوماتیک شناخته میشود. همچنین، ترمزها در هر چهار چرخ از نوع دیسکی است. این ترمزها همراه با ریتاردر موتور و اینتاردر گیربکس و با استفاده از سیستمهای کمکی مختلف، علاوه بر افزایش امنیت در حرکت، زمان توقف فوری و کوتاهتری را نیز فراهم میکنند.

ظرفیت ناخالص این کشنده حداکثر 44 تن است، همچنین محور جلو ظرفیت 7.2 تن و محور عقب ظرفیت 13 تن دارد. یک ویژگی مثبت دیگر این کشنده این است که دارای یک باک سوخت با ظرفیت 1400 لیتر و یک باک ادبلو با ظرفیت 60 لیتر است. این ظرفیتها بیشتر از رقبای خود هستند و نیاز به سوختگیری در مسیرهای بلند را کم میکند.
امکانات کشنده فاو J7
کشنده FAW J7 با دارا بودن امکانات متنوع، در بازار به عنوان یکی از کشندههای پیشرفته شناخته میشود. این خودرو دارای ویژگیهایی مانند کروز کنترل تطبیقی ACC، رادار خطخوان LDWS، ترمز تپه HSA، سیستم ترمز الکترونیکی EBS، ترمز هوشمند الکترونیکی اضطراری AEBS، ترمز پارک برقی EPB، نمایش فشار باد تایرها TPMS، سیستم محدودکننده سرعت، کروز کنترل، بخاری درجا، کولر درجا، یخچال، سیستم حمل کالای خطرناک ADR، صندلی راننده با تنظیم در 6 جهت و مجهز به گرمکن و سردکن، سیستم مالتی مدیا با راهیاب ماهوارهای، فرمان کلیددار، دوربین نقطه کور، تهویهمطبوع اتوماتیک، خروجی برق 220 ولت و 12 و 24 ولت، حسگر روشنایی خودکار چراغهای جلو، آینههای برقی با گرمایش، چراغ روز، چراغ مهشکن عقب و جلو، شیشههای برقی با دزدگیر مرکزی، بوق دنده عقب به همراه بوق شهر و جاده، تنظیم گاز درجا، بالابر برقی اتاق، دو تخت خواب، سنسور باران، گرمکن سوخت داخل باک را در اختیار راننده قرار میدهد. علاوه بر این، این خودرو با دارا بودن گیربکس اینتاردر پنجمرحلهای و ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، قابلیت بالابری ارتفاع محور عقب با چهار بالن را نیز دارا است؛ البته این ویژگی در خودروهای چینی کشندههای گرانتر مورد استفاده قرار میگیرد.

پیشنهاد ما برای بازنویسی: کامیون کشنده J7 شرکت فاو در ردهی برتر کامیونهای چینی در ایران قرار میگیرد. این کامیون با ساختار قدرتمند و امکانات عالی که دارد، قیمت بالایی در حدود 5.2 میلیارد تومان دارد. در حال حاضر، رقبای چینی کامیونها مقدار بیشتری قدرت و امکانات نسبت به کامیونهای اروپایی دارند و به همین دلیل خریداران در انتخاب بین یک کامیون کشنده صفر چینی و یک کامیون کشنده استفاده شده اروپایی با قیمت بیشتر ممکن است دچار تردید شوند. البته، کامیونهای چینی دارای امکانات زیادی هستند و قیمت پایینتری نسبت به رقبا دارند، اما باید ببینیم آیا در طولانی مدت، کیفیت محصولات چینی همچنین خواهد بود یا نه. نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم، وضعیت قطعات و خدمات پس از فروش است؛ آیا مشکلاتی مانند برخی از خودروهای سبک چینی نیز خواهند داشت یا به همان اندازه که محصولات اروپایی، قطعات و خدمات در دسترس خوبی خواهند داشت.
فروش کشنده فاو جی 7
برای دریافت جدیدترین اخبار و قیمت های محصولات سیبا موتور در ایران و همچنین اطلاعاتی در مورد روش های فروش نقدی کامیون کشنده فاو و پیش فروش آن در کشورمان، می توانید مقاله را مطالعه کنید.