
فرصت محدود برای اتصال شرکتها به سامانه جامع گارانتی
در آذر ماه ۱۴۰۲، حمید محلهای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، اعلام کرد که تا به حال ۱۴ شرکت خودرویی از جمله ۲۲ شرکت در سامانه جامع خدمات پس از فروش متصل شدهاند و بقیه شرکتها تا پایان آذر ماه فرصت دارند تا به استعلامهای مربوط به خدمات پس از فروش در سامانه جامع خدمات پاسخ دهند، بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲.
ما زیرساختهای لازم را برای اتصال شرکتهای خودرویی از جمله تولیدکننده، واردکننده و مونتاژکننده به سامانه جامع خدمات پس ازفروش فراهم کردیم. تا کنون، ۱۴ شرکت خودرویی به سامانه جامع خدمات پس ازفروش متصل شدهاند ولی هنوز دو شرکت خودروساز بزرگ کشور به این سامانه متصل نشدهاند. طبق آییننامه اجرایی تبصره ۱۰ قانون بودجه ۱۴۰۲، شرکتهای خودرویی تا پایان آذر ماه مهلت دارند تا به استعلامهای مربوط به خدمات پس ازفروش، که در سامانه جامع خدمات پس ازفروش مطرح میشود، پاسخ دهند.
گفته می شود که یکی از مزایای اصلی اتصال شرکتهای خودرویی به سامانه جامع خدمات پس از فروش، شفافیت در ارائه خدمات و ایجاد امکان شکایت از عملکرد این شرکتها توسط مردم است. طبق قانون حقوق مصرف کنندگان، همه شرکتهای خودرویی مانند تولید کننده ها، وارد کننده ها و مونتاژ کننده ها موظفند خدمات پس از فروش را ارائه دهند و بر اساس سازوکارهای وزارت صنعت این خدمات باید در سامانه جامع خدمات پس از فروش انجام شود.
اتصال همه خودروسازان به سامانه گارانتی
آبان ماه ۱۴۰۲: از تاریخی که سامانه ملی گارانتی فعال شد، برای اضافه شدن خودروها به این سامانه، شرکتهای خودروسازی میبایست اقدامات لازم را انجام داده و به این سامانه وصل شوند. در این فرآیند، ابتدا شرکتها بایست شبکه خود را به مدیران سامانه معرفی کنند. سپس پس از ارزیابی و تصویب شبکه شرکتها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، این شرکتها در سامانه گارانتی ملی قرار خواهند گرفت. به گفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا پایان ماه آبان همه شرکتهای خودروسازی داخلی باید به سامانه گارانتی ملی ملحق شوند.
دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که خودروسازان و واردکنندگان خودروها به سامانه ملی گارانتی متصل میشوند. این سامانه باعث میشود که پس از ثبت تولید یا واردات خودرو و افزودن آمار آن به ناوگان کشور، یک شناسه رهگیری منحصربفرد به شناسنامه خدمات پس از فروش افزوده شود. از آن لحظه به بعد، امکان پیگیری خدمات پس از فروش وجود خواهد داشت. همچنین، هر خودرو دارای یک شناسه رهگیری (VIN خودرو) منحصربفرد است که به وسیلهی ثبت در سامانه، شبکه و شرکتهای ارائهدهنده خدمات را نیز مشخص میکند.
مجموعه تعهدات خدمات پس از فروش توسط خودروسازان به سامانه بارگذاری میشود. هر زمان که تولید یا واردات خودروها اعلام میشود (به عنوان مثال 1000 دستگاه خودرو در روز که به ناوگان اضافه میشوند و به فروش میرسند)، شماره تک رقمی یا شناسه رهگیری خودرو مربوط را میتوان در شناسنامه خدمات پس از فروش ثبت کرد. در این حالت، شناسنامه گارانتی نیز فعال میشود و از آن پس تمامی خدمات پس از فروش قابل رصد و پیگیری است. همچنین، اطلاعات از طریق پیامک برای خریداران و مصرفکنندگان ارسال میشوند. این امکان به ارائهدهندگان خدمات هم اعلام میشود که چه خودروهایی در لیست خدمات آنها قرار دارند و باید برای آنها خدمات ارائه کنند.
ثبت نام خودروسازان در سامانه گارانتی تا پایان مهر
در ماه مهر ۱۴۰۲، حمید محلهای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در خصوص گارانتی خودروها اعلام کرد که هر خودروساز موظف است گارانتی برای خودروهای خود ارائه کند و تا پایان ماه مهر سال جاری، همه خودروسازان داخلی میبایست به سامانه ملی گارانتی متصل شده باشند.
وی توضیح داد که اگرچه خودروها به سامانه ملی گارانتی اضافه میشوند، اما هنوز خودروسازان داخلی در این سامانه حضور ندارند. خودروسازان داخلی در حال حاضر در فرایند ارائه اطلاعات خود به سامانه هستند و باید شبکه خود را معرفی کنند تا بتوانند ارزیابی و تایید شوند و در سامانه ثبت شوند. عدم حضور آنها در این سامانه به این معنی نیست که خودروهای داخلی هیچ گونه گارانتی ندارند، بلکه خودروهای داخلی دارای گارانتی 60 هزار کیلومتر یا سه سال هستند. ادعا که اگر شیشه خودروها دودی شود یا اگر در خودرو کفی سه بعدی نصب شود، گارانتی رد خواهد شد در واقع صحت ندارد و ممکن است شوخی باشد؛ اما در صورت وجود شکایات، به هر حال پیگیری خواهد شد. در این سه سال ابتدا خدمات رایگان ارائه میشود و پس از آن، خدمات پس از فروش با هزینههایی انجام میشود.
فرآیند نظارت بر گارانتی در کشور نیازمند تقویت است. این امر تنها از طریق بگیر و ببند بهبود نمییابد و باید امکان شکایت از این مسئله وجود داشته باشد و باید در مدت یک هفته به شکایت ها پاسخ داده شود. خودروسازان باید وارد سامانه شوند و اطلاعات خودروهایشان در آن ثبت شود. سامانه گارانتی مجموعهای از تعهدات است که خودروسازان به مردم ارائه میدهند. این تعهدات مشکلاتی دارند که هم اکنون در دست بررسی برای حل آنها هستیم. دستگاههای نظارتی نیز باید به وزارت صمت کمک کنند. همچنین، در حال حاضر در حال ایجاد ارتباط بین سامانههای شرکتها و سامانه گارانتی هستیم و تا پایان مهر ماه خودروسازان را به این سامانه وارد میکنیم.
اخبار گارانتی خودرو
مطالب زیر شامل آخرین اخبار مهم درباره گارانتی خودروهای سایپا و جزئیات جدید گارانتی محصولات ایران خودرو میباشد.
بهترین ماشین های تولیدی در دسترس در حقیقت، از وجود تکنولوژی های پیشرفته و همچنین استفاده از علم و دانش بروز در زمینه تولید، بهره میبرند. این دستاوردها به بالابردن کیفیت و کارایی محصولات تولیدی کمک میکنند. تکنولوژی و نوآوری های جدید میتوانند هزینه های تولید را کاهش دهند و همچنین روند تولید را تسریع کنند. علاوه بر این، اجزای ماشین ها نیز اهمیت دارند. استفاده از قطعات با کیفیت و مطابق با استانداردهای مربوط، میتواند در برابر خرابی و فرسودگی ماشین ها مقاومت بیشتری ایجاد کند و درنتیجه عمر مفید ماشین ها را افزایش دهد. همچنین، عوامل انسانی نیز نقشی مهم در عملکرد و کیفیت تولید دارند. انتخاب و آموزش نیروی کار مجرب و متخصص، میتواند بهبود قابل توجهی در فرایند تولید برای شرکت داشته باشد. در کل، تحقق بهترین نتیجه در تولید محصولات نیازمند ترکیبی از تکنولوژی مدرن، استفاده از قطعات با کیفیت و منابع انسانی مجرب است.