آمار تولید خودروهای سنگین (تجاری) در ایران

مقالات خودرویی

رشد 26 درصدی در تولید خودروهای سنگین

در طول هشت ماه ابتدای سال جاری، تولید خودروهای سنگین به نسبت مدت مشابه سال قبل، ۲۶ درصد افزایش داشته است. در طول این هشت ماه، تعداد ۲۴ هزار و ۷۶۳ دستگاه خودروی سنگین (از جمله کامیونت، کامیون و کشنده) توسط بخش های خصوصی و دولتی تولید شده است. در مقابل، در هشت ماهه مشابه سال گذشته، تعداد ۱۹ هزار و ۶۰۶ دستگاه خودروی سنگین تولید شده بود.

در آبان ماه سال گذشته، تعداد 3,523 دستگاه خودروی سنگین تولید شده است، در حالی که در آبان ماه امسال این تعداد به 3,052 دستگاه کاهش یافته است.

تولید خودروهای سنگین در بخش خصوصی در 8 ماهه ابتدای سال گذشته 10،410 دستگاه بوده است، در حالی که در همین بازه زمانی امسال به 16،106 دستگاه افزایش یافته است. این نشان می‌دهد تولید خودروهای سنگین در بخش خصوصی با 55 درصد رشد قابل توجهی روبرو بوده است. با این حال، تولید خودروهای سنگین در بخش خصوصی در ماه آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته 3 درصد کاهش داشته است.

طبق گزارش ارائه شده، تولید خودروهای سنگین در سال 1401، در مجموع ۱۹،۶۰۶ دستگاه بود. در مقابل، تعداد تولیدی در سال ۱۴۰۰، ۷،۰۶۵ دستگاه و در سال ۱۳۹۹، ۳،۱۷۹ دستگاه بود. همچنین، در سال ۱۳۹۸، ۱،۹۴۸ دستگاه خودرو سنگین تولید شد. بنابراین، رشد تولید خودروهای سنگین در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۵۱ درصد، نسبت به سال ۱۳۹۹ برابر با ۶۷۹ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۱۷ درصد بوده است.

بیش‌ترین تولید خودرو سنگین در بخش کامیون

در ماه مهر سال 1402، بر اساس آمارنامه تجمعی شهریورماه که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است، تعداد 19,763 دستگاه خودرو تجاری از جمله مینی بوس، میدل باس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده توسط تولیدکنندگان خودرو تولید شده است. این رقم نسبت به شش ماه ابتدایی سال قبل که تعداد تولید 14,167 دستگاه بوده است، نشان می‌دهد که تولیدکنندگان خودروهای تجاری تلاش بیشتری را در این دوره انجام داده‌اند. در ماه پایانی تابستان نیز فقط 2,356 دستگاه خودرو تجاری تولید شده است در حالی که در سال گذشته در همان ماه تعداد 3,522 دستگاه تولید تجاری صورت گرفته بود.

برای ارزیابی رشد تولید محقق‌شده در جهت سیاست جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده، شورای اقتصاد در تاریخ ۱۵ مهرماه تصمیم گرفت که در طی چهار سال آتی، ۸۵ هزار خودروی فرسوده سنگین باید با خودروهای تولید داخلی جایگزین شوند. با توجه به اینکه تنها در شش ماه ابتدای امسال، خودروسازان تنها ۱۹ هزار و ۷۶۳ خودروی تجاری تولید کرده‌اند، این اهداف قابل دستیابی به نظر نمی‌رسند. با این حال، برای رسیدن به این اهداف، لازم است که سطح تولید و رشد حفظ شده و از تصویباتی مانند واردات خودروهای تجاری جدید استفاده شود.

کمترین رشد تولید در بخش کامیون، کامیونت و کشنده قابل مشاهده است. در نیمه اول سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۳,۱۲۴ کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده بود، اما در سال جاری این آمار به ۱۸,۸۴۷ دستگاه رسیده است و رشد ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد. اما این روند در ماه شهریور به شدت کاهش یافت و حتی کمتر از متوسط ماه شهریور سال قبل تولید شد. بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تنها ۲,۲۲۱ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در ماه شهریور امسال تولید شده است که ۳۳ درصد کمتر از تولید سه هزار و ۳۰۴ دستگاه ماه مشابه سال گذشته است.

با توجه به آمارنامه تجمعی شهریورماه، تنها 420 دستگاه اتوبوس در ابتدای امسال در کشور تولید شده است. این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل که 560 دستگاه بوده است، کاهش یافته است. به عبارت دیگر، در این بازه زمانی، تولید کنندگان 140 دستگاه کمتر (25 درصد کاهش) اتوبوس نسبت به سال قبل را تولید کرده‌اند. در مقایسه با مدت مشابه سال 1401، تولید کنندگان تنها 89 دستگاه اتوبوس تولید کرده‌اند، نسبت به 136 دستگاه در شهریورماه سال قبل (کاهش 35 درصد)، که نشان دهنده افت قابل توجه در تولید این دسته از خودروها است.

تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در ماه پایانی تابستان به نصف رسیده است. در شهریور سال گذشته، ۸۲ دستگاه از این نوع خودرو تولید شده بود، اما تولید آن تا ۴۷ دستگاه کاهش یافت، که نشان از افت ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. هرچند تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در آمار شش‌ماهه با رشد بسیار محدودی همراه بود و از ۴۸۳ دستگاه در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۴۹۶ دستگاه رسید، اما تنها ۱۳ دستگاه بیشتر تولید شده است.

گزارش تولید خودروهای سنگین در نیمه اول 1402

در جدول زیر، تولید خودروهای سنگین در نیمه اول سال 1402 نمایش داده شده است.

در این مقاله، به مقایسه تولید خودروهای سنگین در نیمه اول سال‌های 1401 و 1402 پرداخته می‌شود. در این تحقیق، از داده‌های آماری این دو سال استفاده شده است. اولین مقایسه در مورد تعداد خودروهای سنگین تولید شده در هر سال است. نتایج نشان می‌دهد که در سال 1402، تعداد خودروهای سنگین تولید شده بیشتر از سال 1401 بوده است. علاوه بر این، در مقایسه های دیگری نیز به تفاوت‌ها و اختلافات بین این دو سال پرداخته می‌شود. این مقاله به دلیل اهمیت تولید خودروهای سنگین در صنعت خودروسازی و تأثیر آن بر اقتصاد کشور، اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد.

نوع محصول  1401 1402 رشد
مینی‌بوس و میدل باس 483 496 3%
اتوبوس 560 420 25%-
کامیون، کامیونت و کشنده 13124 18847 44%

رشد 26 درصدی در تولید خودروهای سنگین

در طول هشت ماه ابتدای سال جاری، تولید خودروهای سنگین به نسبت مدت مشابه سال قبل، ۲۶ درصد افزایش داشته است. در طول این هشت ماه، تعداد ۲۴ هزار و ۷۶۳ دستگاه خودروی سنگین (از جمله کامیونت، کامیون و کشنده) توسط بخش های خصوصی و دولتی تولید شده است. در مقابل، در هشت ماهه مشابه سال گذشته، تعداد ۱۹ هزار و ۶۰۶ دستگاه خودروی سنگین تولید شده بود.

در آبان ماه سال گذشته، تعداد 3,523 دستگاه خودروی سنگین تولید شده است، در حالی که در آبان ماه امسال این تعداد به 3,052 دستگاه کاهش یافته است.

تولید خودروهای سنگین در بخش خصوصی در 8 ماهه ابتدای سال گذشته 10،410 دستگاه بوده است، در حالی که در همین بازه زمانی امسال به 16،106 دستگاه افزایش یافته است. این نشان می‌دهد تولید خودروهای سنگین در بخش خصوصی با 55 درصد رشد قابل توجهی روبرو بوده است. با این حال، تولید خودروهای سنگین در بخش خصوصی در ماه آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته 3 درصد کاهش داشته است.

طبق گزارش ارائه شده، تولید خودروهای سنگین در سال 1401، در مجموع ۱۹،۶۰۶ دستگاه بود. در مقابل، تعداد تولیدی در سال ۱۴۰۰، ۷،۰۶۵ دستگاه و در سال ۱۳۹۹، ۳،۱۷۹ دستگاه بود. همچنین، در سال ۱۳۹۸، ۱،۹۴۸ دستگاه خودرو سنگین تولید شد. بنابراین، رشد تولید خودروهای سنگین در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۵۱ درصد، نسبت به سال ۱۳۹۹ برابر با ۶۷۹ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۱۷ درصد بوده است.

بیش‌ترین تولید خودرو سنگین در بخش کامیون

در ماه مهر سال 1402، بر اساس آمارنامه تجمعی شهریورماه که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است، تعداد 19,763 دستگاه خودرو تجاری از جمله مینی بوس، میدل باس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده توسط تولیدکنندگان خودرو تولید شده است. این رقم نسبت به شش ماه ابتدایی سال قبل که تعداد تولید 14,167 دستگاه بوده است، نشان می‌دهد که تولیدکنندگان خودروهای تجاری تلاش بیشتری را در این دوره انجام داده‌اند. در ماه پایانی تابستان نیز فقط 2,356 دستگاه خودرو تجاری تولید شده است در حالی که در سال گذشته در همان ماه تعداد 3,522 دستگاه تولید تجاری صورت گرفته بود.

برای ارزیابی رشد تولید محقق‌شده در جهت سیاست جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده، شورای اقتصاد در تاریخ ۱۵ مهرماه تصمیم گرفت که در طی چهار سال آتی، ۸۵ هزار خودروی فرسوده سنگین باید با خودروهای تولید داخلی جایگزین شوند. با توجه به اینکه تنها در شش ماه ابتدای امسال، خودروسازان تنها ۱۹ هزار و ۷۶۳ خودروی تجاری تولید کرده‌اند، این اهداف قابل دستیابی به نظر نمی‌رسند. با این حال، برای رسیدن به این اهداف، لازم است که سطح تولید و رشد حفظ شده و از تصویباتی مانند واردات خودروهای تجاری جدید استفاده شود.

کمترین رشد تولید در بخش کامیون، کامیونت و کشنده قابل مشاهده است. در نیمه اول سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۳,۱۲۴ کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده بود، اما در سال جاری این آمار به ۱۸,۸۴۷ دستگاه رسیده است و رشد ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد. اما این روند در ماه شهریور به شدت کاهش یافت و حتی کمتر از متوسط ماه شهریور سال قبل تولید شد. بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تنها ۲,۲۲۱ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در ماه شهریور امسال تولید شده است که ۳۳ درصد کمتر از تولید سه هزار و ۳۰۴ دستگاه ماه مشابه سال گذشته است.

با توجه به آمارنامه تجمعی شهریورماه، تنها 420 دستگاه اتوبوس در ابتدای امسال در کشور تولید شده است. این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل که 560 دستگاه بوده است، کاهش یافته است. به عبارت دیگر، در این بازه زمانی، تولید کنندگان 140 دستگاه کمتر (25 درصد کاهش) اتوبوس نسبت به سال قبل را تولید کرده‌اند. در مقایسه با مدت مشابه سال 1401، تولید کنندگان تنها 89 دستگاه اتوبوس تولید کرده‌اند، نسبت به 136 دستگاه در شهریورماه سال قبل (کاهش 35 درصد)، که نشان دهنده افت قابل توجه در تولید این دسته از خودروها است.

تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در ماه پایانی تابستان به نصف رسیده است. در شهریور سال گذشته، ۸۲ دستگاه از این نوع خودرو تولید شده بود، اما تولید آن تا ۴۷ دستگاه کاهش یافت، که نشان از افت ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. هرچند تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در آمار شش‌ماهه با رشد بسیار محدودی همراه بود و از ۴۸۳ دستگاه در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۴۹۶ دستگاه رسید، اما تنها ۱۳ دستگاه بیشتر تولید شده است.

گزارش تولید خودروهای سنگین در نیمه اول 1402

در جدول زیر، تولید خودروهای سنگین در نیمه اول سال 1402 نمایش داده شده است.

در این مقاله، به مقایسه تولید خودروهای سنگین در نیمه اول سال‌های 1401 و 1402 پرداخته می‌شود. در این تحقیق، از داده‌های آماری این دو سال استفاده شده است. اولین مقایسه در مورد تعداد خودروهای سنگین تولید شده در هر سال است. نتایج نشان می‌دهد که در سال 1402، تعداد خودروهای سنگین تولید شده بیشتر از سال 1401 بوده است. علاوه بر این، در مقایسه های دیگری نیز به تفاوت‌ها و اختلافات بین این دو سال پرداخته می‌شود. این مقاله به دلیل اهمیت تولید خودروهای سنگین در صنعت خودروسازی و تأثیر آن بر اقتصاد کشور، اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد.

نوع محصول  1401 1402 رشد مینی‌بوس و میدل باس 483 496 3% اتوبوس 560 420 25%- کامیون، کامیونت و کشنده 13124 18847 44%

رشد 70 درصدی تولید ون در پنج‌ماهه نخست سال

با توجه به آمار منتشر شده توسط وزارت صمت، تعداد خودروهای تولید شده از ابتدای سال تا انتهای ماه مرداد حدود 536 هزار و 903 دستگاه بوده است، که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، یعنی رشدی بیش از 27 درصد داشته است. جزئیات تولید در این بازه زمانی به شرح زیر است:

  • حدود 456 هزار و 126 دستگاه خودرو سواری به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که نسبت به 370 هزار و 166 دستگاه خودرو کامل تولیدی در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته، 23 درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.
  • در این مدت، حدود 62 هزاردستگاه وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته ( 40 هزار و 658 دستگاه) از رشد 52 درصدی برخوردار شده است.
  • در پنج ماهه نخست امسال با رشد 70 درصدی حدود 1370 دستگاه خودروی ون تولید شده است. از ابتدای فروردین تا مرداد ماه سال گذشته 806 دستگاه ون در کشور تولید شده بود.
  •  در این مدت 449 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده که 12 درصد بیشتر از آمار تولید این نوع خودروها در پنج ماهه نخست سال گذشته معادل 401 دستگاه است.
  • از مجموع تولید خودرو در پنج ماه نخست سال جاری حدود 16 هزار و 600 دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) تولید شده که نسبت به 9820 دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، 69 درصد تولید این خودروها افزایش پیدا کرده است.
  • تنها آمار تولید اتوبوس‌هاست که کاهشی ثبت شده و در حالی که طی پنج ماه نخست سال گذشته 424 دستگاه تولید شده بود، اتوبوس‌های تولیدی به 331 دستگاه رسیده است که 22 درصد کمتر است.

برنامه تولید 40 هزار دستگاهی در بخش تراکتور

در مرداد ماه سال ۱۴۰۲، ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صنعت، از بازدید خود از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران خبر داد. طبق برنامه ریزی انجام شده، تولید ۴۰ هزار دستگاه تراکتور در سال جاری برنامه ریزی شده است. در حقیقت، ظرفیت تولید تراکتور از ۲۲ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ به ۳۲ هزار دستگاه در سال گذشته افزایش یافته است و برنامه های قابل توجهی برای تولید و ورود ۴۰ هزار دستگاه تراکتور به بازار در امسال وجود دارد.

با توجه به متغیرهای مختلف، از جمله ظرفیت، توان، کیفیت، و قیمت تولیدات داخلی نسبت به رقبای خارجی، واردات تراکتور به صورت قابل قبولی نمی‌باشد و محدودیتی در این زمینه وجود دارد. ما تحت پیگیری هستیم تا در صورت وجود واردات غیرضروری، آن را متوقف کنیم. این سیاستی است که در بسیاری از کشورهای پیشرو در صنعت تولید صورت می‌گیرد؛ آنها به بازار و واردات خود اهمیت می‌دهند. ما نیز به این اصل عایدیم و برنامه داریم که در صورت لزوم واردات صورت بگیرد، با رعایت نظام تعرفه‌ای قوی وارد شویم و در صنعت تولید داخلی تمرکز داشته باشیم. در واقع هدف ما این است که اگر تولید داخلی ممکن است، تعرفه‌های منطقی و مناسبی تعیین کنیم تا همراه با واردات، تعرفه‌های مناسبی را برای واردکنندگان تعیین کرده باشیم.

جمشیدوند معتقد است که تولید خط مقدم بسیار حائز اهمیت است. در سراسر کشور، شرکت‌هایی مانند تراکتورسازی وجود دارند که توانسته‌اند بخش تولید را در دوران جنگ اقتصادی برپا نگه دارند. اصولاً، تجربه نشان داده است که تولید خط مقدم، راهی برای پشتیبانی از توسعه و رشد کشور است و اگر می‌خواهیم به موفقیت در برابر مسائل فعلی کشور دست یابیم، باید به تولید با تمرکز ویژه‌ای بپردازیم. تقویت زنجیره ارزش و تولید به عمده‌ترین راه است و این هدف تنها با تلاش و همت کارگران، مهندسین و دست اندرکاران این صنعت قابل دستیابی است. با توجه به بالابودن قدرت تولید در کشور، حداقل در صنایع ماشین‌آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی، امکانات خوبی در بخش خصوصی و دولتی وجود دارد که باید تحت توجه قرار گیرد تا به حداکثر امکانات برسد. این تلاش می‌تواند به ثمر بخشید و بتوانیم پیشرانه توسعه و پیشرفت کشور باشیم.

تولید خودرو سنگین 77 درصد افزایش یافت

تولید خودروهای نوعی مانند کامیونت، کامیون و کشنده در 4 ماهه نخست سال جاری، به 13 هزار و 713 دستگاه دست یافت. این تعداد با توجه به تولید 7 هزار و 739 دستگاه در همان مدت زمان سال گذشته، نشانگر رشد چشمگیر تولید در این صنعت بوده است؛ زیرا نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک افزایش 77 درصدی را ثبت کرده است.

با توجه به آمار ارائه شده توسط وزارت صنعت، در تیرماه سال 1401 تعداد 2 هزار و 422 دستگاه خودروی سنگین تولید شد. اما در تیرماه امسال این تعداد به 3 هزار و 486 دستگاه افزایش یافته است.

بر اساس گزارش حاضر، تولید خودروهای مختلف در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، با یک رشد 30 درصدی روبرو شده است. در چهار ماه ابتدای سال گذشته، کلیه 340,000 خودرو تولید شده بودند، اما با توجه به رشد تولید 30 درصدی در چهار ماه اول امسال، تعداد خودروهای تولید شده به 442,686 دستگاه افزایش یافته است.

عبدالله توکلی‌لاهیجانی، معاون صنایع خودرویی وزارت صمت، اعلام کرده است که حدود 95 درصد از برنامه پیش‌بینی شده در حوزه تولید خودرو در سال‌جاری به‌طور موفقیت‌آمیز به انجام رسیده است. در سال جاری، برنامه تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو را داریم. تولید خودروهای سواری در چهار ماه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته، حدود 27 درصد رشد داشته است.

رشد 16 درصدی تولید اتوبوس و مینی‌بوس

در طول دوره از ابتدای سال تا پایان ماه خرداد، شرکت‌های خودروساز داخلی حدود ۵۸۲ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس تولید کرده‌اند. این رقم نسبت به سال گذشته ، یعنی ۱۶ درصد، افزایش داشته است.

تعداد 502 دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس در سال جاری تولید شده‌اند. این شماره در سال‌های قبل به ترتیب 344، 333 و 303 دستگاه بوده است. در این بهار، 333 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس (که رشد 31 درصدی را نشان می‌دهند) و 249 دستگاه اتوبوس تولید شده‌اند که میزان تولید اتوبوس‌ها نسبت به سال قبل تغییری نکرده است.

در بین شرکت‌های تولیدکننده، گروه بهمن با سهم 34 درصدی، بیشترین میزان تولید و سهم بازار را در این دوره داشت. سهم گروه ایران‌خودرو نیز 29 درصد بوده است. سروش دیزل مبنا با سهم 25 درصدی، عقاب افشان و پیشرو دیزل آسیا هرکدام با سه درصد سهم دارند. شرکت شهاب خودرو با سهم 2 درصدی و شرکت پارسیان خودرو مانلی با سهم 1 درصدی نیز حضور داشته‌اند. بقیه خودروسازان نیز با سهم 4 درصدی در بازار حاضر هستند.

رشد تولید خودروهای کار و تجاری در بهار

به تازگی به روزرسانی کلی در آمار تولید خودرو در ایران اعلام شده است. بر اساس جدیدترین آمارها، در بازه زمانی ابتدای سال تا پایان خرداد، حدود ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو تولید شده است. از این مجموع، ۲۷۷ هزار دستگاه خودرو سواری تشکیل شده است که بخش اعظمی از تولید کلی را تشکیل می‌دهد، به طوری که سهم آن در تولید این رده از خودروها تا ۸۵.۲ درصد رسیده است. علاوه بر این، تولید بیش از ۶۸ هزار دستگاه خودرو تجاری نیز انجام شده است.

در آمار تولید خودرو در بخش‌های مختلف مشاهده می‌شود که تولید خودرو توسط بخش خصوصی در این بازه زمانی، به نسبت زمان‌های قبلی افزایش یافته است و ۲۱ درصد کل تولید را تشکیل می‌دهد. طبق تحلیل‌ها، این روند روندی صعودی است و از سال گذشته آغاز شده که در سه‌ماهه نخست سال جاری توسط رشد بیشتری همراه شده است.

طبق آمار منتشر شده، در سه ماه اول سال جاری، تعداد ۳۶ هزار دستگاه وانت در کشور تولید شد. این میزان تولید نسبت به همان دوره سال قبل، یعنی یک سال پیش، با یک رشد ۲۷ درصدی همراه بود. همچنین در همان مدت زمان، حدود ۸۰۰ دستگاه ون نیز تولید شد که نسبت به سال قبل یک رشد ۱۱۷ درصدی داشت. به این معنی است که تولید وانت‌‌ها و ون‌ها به‌ترتیب دو برابر و یک‌و‌هشتم بیشتر از سال قبل شده است. این افزایش در تولید وانت‌ها به این خاطر رخ داده است که نیاز به نوع جدیدی از خودرو باربری برای ناوگان مسافری شهری در سراسر کشور وجود دارد. علاوه بر این، در حوزه‌های دیگر نیز تولید مینی‌بوس و اتوبوس در این دوره زمانی به ترتیب دو برابر و یک‌و‌ششم بیشتر از سال قبل بوده است.

تولید خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین نیز در این بازه زمانی افزایش یافته است. به نظر می‌رسد که تمام تولیدکنندگان خودرویی در کشور در همه سگمنت‌ها تلاش خود را برای افزایش تولید کرده‌اند. در سه ماه اول سال جاری بیش از ۱۰ هزار دستگاه خودروی سنگین مانند کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده است. این نشان می‌دهد که تولید در این حوزه نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد رشد داشته است. صنعت خودروهای تجاری در سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری روبرو شده است و تولید آنها کاهش یافته بود. اما در دو سال اخیر، تولید این خودروها دوباره رونق خود را پیدا کرده است. واردات خودروهای کارکرده نیز باعث شده تا بازار رقابتی برای خودروهای سنگین فراهم شود و تولیدکنندگان داخلی برای کسب سهم بازار بیشتر، هم‌زمان با حل مشکلات تولید و انعقاد قراردادهای جدید با شرکای خارجی خود تولید را افزایش دهند.

رشد 90 درصدی تولید در ایران خودرو دیزل

در ماه خرداد ۱۴۰۲، جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل، در حاشیه یک مراسم، اعلام کرد که ظرفیت سالانه تولید ۴۱ هزار دستگاه خودرو تجاری در این شرکت وجود دارد. این شرکت در دهه ۹۰ با مشکلاتی مانند سقوط در فروش و رکود سنگین مواجه بود که به افزایش زیان و کاهش تعداد کارکنان منجر شد. برای مدیریت این شرایط، شرکت ناچار به استقراض و دریافت وام مالی شد که هزینه‌های قابل توجهی را بر عهده گرفت. همچنین، بازتعیین نیروی کار و تنظیم مجدد ساختار سازمانی از عواقب کاهش تولید بود که همه ذینفعان به طور مستقیم تحت تأثیر قرار گرفتند.

ایشان افزودند که از سال 1399 تولید خودرو در ایران روند صعودی را آغاز کرده است. در سال گذشته، رکورد 63 ساله تولید دیزل خودرو در ایران کسر شد. با وجود مشکلات تامین ارز، در سال جاری، تولید خودرو نسبت به سال قبل 90 درصد رشد داشته است.

مراسم اعطای نخستین نشان ملی استاندارد اتوبوس برقی ساخت داخل

با توجه به بیانات فوق‌الذکر، بازدهی سهام شرکت ایران‌خودرو دیزل به دلیل افزایش تولید، در سال گذشته به 229 درصد رسیده است. این رشد قابل توجه سبب ایجاد اعتماد روانی بالا در سهام‌داران شده است. در سال 1397 تولید این شرکت با رقبا برابر بود، اما در حال حاضر با توجه به جهش تولید، ایران خودرو دیزل به عنوان راهبر اصلی در بازار محصولات تجاری شناخته می‌شود. سایر ذینفعان نیز از این رشد و بهبود در شرایط شغلی استفاده کرده‌اند. منابع انسانی شرکت در سال 1399 بهبودی یافته و تعداد 2800 نفر جذب شدند. رضایت کارکنان نیز افزایش یافته و به همراه آن بهره‌وری نیز افزایش یافته‌است. علاوه بر این، در سال 1398 بهبودی در عرضه محصولات جدید نیز مشاهده شده و در 30 ماه اخیر 13 محصول جدید معرفی شده است. در حال حاضر، تقریباً 82 درصد از بازار کامیون، 70 درصد از بازار اتوبوس شهری و بیش از 60 درصد از بازار ون به محصولات ایران‌خودرو دیزل تعلق دارد. هدف شرکت‌های تامین کننده نیز خودکفایی و افزایش عمق خودکفایی است. در ضمن، شرکت توانسته است در زمینه استانداردها، وضعیت مطلوبی داشته باشد و هیچ گزارشی از پلیس یا مدیریت ارتباط با مشتری در مورد حوادث جدی و مرتبط با ایمنی سرنشینان گزارش نشده است.

آمار تولید انواع کامیون در سال 1401

جدیدترین آمار تولید کامیون‌ها در ایران توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است. این آمار مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده و براساس مدل و شرکت سازنده خودرو به دست آمده است.

فهرست پرتیراژترین کامیون‌های کشنده در سال 1401
مدل کامیون شرکت سازنده تولید سال 1401
کشنده فوتون H4 ایران خودرو دیزل 4,246 دستگاه
کشنده دیما خودروسازی مایان 1,563 دستگاه
کشنده دافران H7  شایان دیزل 1,486 دستگاه
کشنده فوتون H5  ایران خودرو دیزل 1,332 دستگاه
کشنده امپاور BD500 بهمن دیزل 1,295 دستگاه
کشنده دایون 4181 آریا اورست ماشین 1,211 دستگاه
کشنده پیلسان 480 مجتمع صنعتی پیلسان 1,010 دستگاه
کشنده فاو 4180 سیبا موتور 901 دستگاه
کشنده دانگ فنگ KX سایپا دیزل 847 دستگاه
کشنده سی‌اند‌سی 480 آریا دیزل 629 دستگاه
کشنده شکموتو X5000 آرین دیزل 159 دستگاه
کشنده پیلسان 440 اتومات مجتمع صنعتی پیلسان 144 دستگاه
کشنده اتامان ایران خودرو دیزل 131 دستگاه
کشنده فاو HCV01 سیبا موتور 60 دستگاه
کشنده فاو J6-480 سیبا موتور 60 دستگاه
کشنده تک محور سروش دیزل مبنا 57 دستگاه
کشنده پیلسان 440 دستی مجتمع صنعتی پیلسان 48 دستگاه
کشنده کاماز 5490 رخش خودرو دیزل 46 دستگاه
کشنده بنز 1930 ایران خودرو دیزل 2 دستگاه
کشنده بنز 2630 ایران خودرو دیزل 1 دستگاه

با توجه به اعلام وزارت صحت، آمار فوق درست و صحیح است.

فهرست پرتیراژترین شرکت های خودروساز در سال 1401
شرکت سازنده تولید سال 1401 سهم از بازار
ایران خودرو دیزل 5,712 دستگاه 37.50%
خودروسازی مایان 1,563 دستگاه 10.26%
 شایان دیزل 1,486 دستگاه 9.75%
بهمن دیزل 1,295 دستگاه 8.50%
آریا اورست ماشین 1,211 دستگاه 7.95%
مجتمع صنعتی پیلسان 1,202 دستگاه 7.89%
سیبا موتور 1,021 دستگاه 6.70%
سایپا دیزل 847 دستگاه 5.56%
آریا دیزل 629 دستگاه 4.13%
آرین دیزل 159 دستگاه 1.04%
سروش دیزل مبنا 57 دستگاه 0.37%
رخش خودرو دیزل 46 دستگاه 0.30%

با توجه به اعلام وزارت صحت، آمار فوق درست و صحیح است.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید:

آمار تولید خودرو در ایران

در این مقاله به آخرین وضعیت و آمار تولید خودروهای سواری، ون، وانت و خودروهای سنگین پرداخته شده است. این آمارها به صورت جدیدترین مقادیر در دسترس قرار داده شده است تا تازگی وضعیت بازار خودرو را بیان کنند. در صورت تمایل می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید و اطلاعات کاملتری در این زمینه کسب کنید.

متون ارائه شده ناقص است و نیاز به بیشتر از یک پاراگراف دارد. لطفا سوال را مشخص و یک پاراگراف کامل از متن ارائه دهید تا بتوانم کمک کنم.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ