
حضور خودروهای برقی در سامانه یکپارچه وارداتیها
تاریخ آذر ۱۴۰۲: شش خودرو به لیست محصولاتی که در سامانه قابل عرضه هستند، اضافه شدهاند و اکنون تعداد خودروهای برقی وارداتی حاضر در سامانه به پنج ماشین میرسد. از این چهار محصول برقی که به تازگی اضافه شدهاند، دو خودرو وجود دارند که حضور آنها در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، به نظر مسئولان سایپا کاملاً نامناسب است و به همین دلیل هیچ خبرنگار و یا مسئولی از آنها توجه نمیکند. قابل استناد است که ایران خودرو و سایپا احتمالاً مجبور به ارائه محصولاتی شدهاند که قطعاً با شکست و عدم استقبال مواجه خواهند شد. لازم به ذکر است که علاوه بر اضافه شدن SINO-GOLD و چانگان ایدو ۴۶۰ از گروه سایپا به لیست وارداتیها، خبر تاکسی کاملاً برقی ایران خودرو نیز منتشر شده است. به علاوه، ونوسیا D60 پلاس و ونوسیا استار نیز به لیست ماشینهای وارداتی اضافه شدهاند. در حال حاضر، لیست خودروهای برقی در سامانه به شرح زیر است:
متن اصلی و برای بازنویسی:
در این مقاله، تعدادی از پارامترهای مهم برای انتخاب خودروهای الکتریکی بررسی میشوند. خودروهای مورد بررسی عبارتند از: جک J7 برقی یا E50A، چانگان ایدو ۴۶۰، SINO-GOLD، هونگچی EQM5 و ونوسیا D60 برقی. این پارامترها از جمله عملکرد اتومبیل، قدرت موتور، توان باتری، محدودیت نقل و انتقال، سرعت حداکثر و مدل پایه شتاب را شامل میشود.
پس از بررسی این پارامترها، به انتخاب بهترین خودرو برقی برای نیازهای شما در بازار بپردازید.
ثبتنام خودروهای برقی وارداتی به زودی آغاز میشود
در آذر ماه سال ۱۴۰۲، مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت، اعلام کرد که وزارت صمت در حال برنامهریزی برای واردات خودروهای برقی است. او افزود که از هفته جاری، کاتالوگ خودروهای برقی وارداتی بر روی سایت سامانه خودروهای وارداتی قرار خواهد گرفت و برنامه پیش ثبت نام برای خودروهای برقی وارداتی نیز به زودی آغاز خواهد شد. همچنین اعلام شده که تعدادی خودروی برقی وارداتی به کشور وارد شده است و تعدادی دیگر در حال حرکت به بنادر کشور هستند و به زودی میرسند.
دولت در دستور کار خود برنامه ای برای واردات خودروهای برقی قرار داده است. برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، با در نظر گرفتن حجم بالای واردات خودروهای برقی، اقداماتی انجام داده است تا مقدار قابل توجه از ارز برای این واردات تخصیص یابد. همچنین، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که بودجه واردات خودروهای برقی به طور جداگانه از خودروهای بنزینی در نظر گرفته شده است و این برنامه به منظور تأمین ارز به زودی اعلام خواهد شد.
وزیر صنعت، فرهنگ، ارشاد اسلامی و گردشگری، عباس علی آبادی، به طور رسمی اعلام کرد که اولویت وزارت صنعت در زمینه واردات، خودروهای الکتریکی است. بنابراین، در حال تهیه جزئیات و نیز زیرساختهای مورد نیاز برای ایجاد زمینه مناسب برای واردات این خودروها هستیم.
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، درباره تولید و عرضه خودروهای برقی در کشور اظهاراتی داشت. او بیان کرد که تا پایان سال 1403 واردات خودروهای برقی محدود خواهد شد. همچنین، برنامه ای برای تولید خودروهای برقی داخلی در حال اجرا است و انتظار داریم که از سال 1403 به بعد، تولیدات داخلی نیز در کنار خودروهای خارجی برای مشتریان عرضه شود.
تامین یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی
در آبان ماه ۱۴۰۲، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، اعلام کرد که توافقی با وزیر صمت برای تأمین ارز واردات خودروهای برقی و تامین ارز مورد نیاز شهرداری تهران به انجام رسیده است. بنابراین، مبلغی بالغ بر یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی فراهم شده است.
قبلاً سخنگوی دولت اعلام کرده بود که دولت در زمینه حمایت از تولید داخلی خودروهای الکتریکی و همچنین واردات، طرح هایی در دست اجرا دارد.
با توجه به گفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکتهایی که تا کنون در زمینه تولید خودروهای سوخت بنزینی فعالیت میکردند، به سمت تولید خودروهای برقی هدایت شدهاند. علاوه بر این، خودروسازان داخلی نیز به طور اجباری ملزم به تولید حداقل یک خودرو برقی از سال آینده میشوند.
زمان تولید انبوه خودروهای برقی داخلی
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در آبان ۱۴۰۲ اعلام کرد که برنامه واردات خودروهای برقی حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد یافت. پس از آن، محصولات برقی داخلی به عرضه تجاری خواهند رسید. هدف اصلی این برنامه، افزایش تنوع محصولات برقی در کشور و به مشتریان حق انتخاب دادن است. ابتدا با واردات خودروهای برقی آغاز شد و در عین حال از واردکنندگان خواسته شد که به انتقال فناوری نیز توجه کنند تا با همکاری کشور مبدا، تولید مشترکی ایجاد شود.
روند برقیسازی خودروها در کشورمان نزدیک به ده سال پیش آغاز شده است و به همین دلیل، امروزه نمونههایی از خودروهای برقی کاملاً داخلی وجود دارد که باید به تولید انبوه برسند. در سال جاری، دو بزرگترین خودروساز داخلی حدود 14 درصد افزایش تولید را تجربه کردند و خودروسازان مونتاژی نیز حدود 70 درصد رشد در تولید داشتند. همچنین، واردات نیز در حال افزایش است و ورود خودروهای کارکرده منجر به یک بازار متعادل خواهد شد.
تاکید وزیر صمت بر حمایت خودروهای برقی داخلی
در آبان ماه سال 1402، وزیر صنعت، عباس علیآبادی، در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، غرفه گروه صنعتی ایرانخودرو را بازدید کرده و بر اهمیت حمایت از تولیدکنندگان داخلی در توسعه خودروهای برقی تاکید کرده است. وی توضیح میدهد که استراتژی اصلی وزارت صنعت حمایت منطقی، دقیق و عالمانه از ساخت داخل است، به این معنا که ما به تولید داخلی اهمیت میدهیم و همچنین قادر به صادرات این تولیدات باشیم. بنابراین، هدف ما این است که خودروهای داخلی بتوانند در تراز جهانی تولید شوند و قابلیت صادرات را داشته باشند، چرا که این آینده تولید داخلی را تضمین میکند.
ساخت داخلی باید با توجه به مزیتهای داخلی کشور صورت بگیرد. هدف اصلی ما اصلاح نواقص و ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی به ارز و تحقق اقتصادی پروژهها است. اگر برنامهها با هر یک از این اهداف در تناقض باشند، آنها متوقف خواهند شد.
یارانه خودروهای برقی در ایران
در نوامبر ۱۴۰۲، مجید جلیلی، رئیس گروه پژوهش فناوری مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، در حاشیه نشست "توسعه حمل و نقل خودروهای برقی در کشور، بایدها و سیاستها" اظهار کرد که میانگین پیمایش یک خودرو در کشور ما در طول سال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است.
با توجه به میزان مصرف برق یک خودرو برقی که در هر کیلومتر 200 وات است، هزینه سالانه آن بر اساس تعرفه برق خانگی حدود 15 میلیون تومان خواهد بود. از این مبلغ، مصرفکننده باید مبلغ 4.5 میلیون تومان را پرداخت نماید و بقیه مبلغ به عنوان یارانه توسط دولت تامین خواهد شد.
همکاری ایران خودرو و دانگفنگ برای عرضه خودرو برقی
در آبان ۱۴۰۲، یک تفاهمنامه همکاری استراتژیک بین گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت دانگ فنگ چین به امضا رسید. این تفاهمنامه به اهمیت بالا و توسعه روابط همکاری بین دو شرکت میپردازد و در مراسمی با حضور وزیر صمت و مدیران عامل این دو شرکت به امضا رسید.
در این توافقنامه، طرح تعاون آینده بین شرکت ایران خودرو و دانگ فنگ در زمینه محصولات و همکاریهای فناورانه بررسی شده و به زودی به مرحله قرارداد و اجرا خواهد رسید.
در حاضر، وزیر صنعت و معدن در حال بازدید از شرکت دانگ فنگ است. در این بازدید، یک قرارداد برای عرضه خودروهای الکتریکی به منظور بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، بین دانگ فنگ و گروه صنعتی ایران خودرو منعقد شده است. این قرارداد در حال حاضر در مرحله اجرایی قرار دارد. ایران خودرو در گذشته تجربه همکاری با دانگ فنگ داشته است و با همکاری این دو شرکت، سعی در تسریع فرآیند ورود خودروهای الکتریکی به بازار خودرو، به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی های شهری، دارد. با توجه به تسهیلات بعد از فروش ایران خودرو برای خدمات به مشتریان، ارائه خدمات مرتبط با محصولات این برند از طریق این شبکه باعث افزایش رضایت مصرف کنندگان خواهد شد.
ورود خودروهای برقی از آبانماه
در فروردین 1402، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، وضعیت واردات خودرو را بررسی کرد. او به موارد زیر اشاره کرد:
- اولین عرضه بعد از عرضه چانگان هفته قبل انجام شد. عرضه بعدی هم این هفته انجام میشود که در این مرحله تمرکز بر عرضه خودروهایی است که الآن در ایران هستند.
- هفته پیش بیش از 2000 خودروی وارداتی عرضه شد و امیدواریم این هفته نیز در همین حدود عرضه شود. اگر چه خیلی از خودروها چون رزرو دارد، افرادی که انتخاب میکنند در رزرو میمانند ظرف ماه آینده خودروهایی که ثبت سفارش و روی آب هستند، تحویل آنها داده میشود.
- در اصل خودروهایی که هفته قبل عرضه شده، فایلها امروز به دست شرکتها میرسد و برای متقاضیان پیامک میرود که برای پرداخت نصف علیالحساب اقدام کنند تا زمانی که قیمت قطعی در هفته جاری با همکاری شورای رقابت (قیمت چهار یا پنج محصول) اعلام شود. بعد از اعلام قیمت قطعی، شرکتها میتوانند حداکثر ظرف یک ماه، ضمن ارسال دعوتنامه، کل مبلغ را دریافت کنند و خودرو را تحویل دهند.
- فرآیند ثبت سفارش شرکتها از شهریور ماه در کارخانههای اصلی انجام شده و امیدواریم که تعهد داده شده مبنی بر عرضه خودرو برای 31 هزار نفری که ثبت نام کردند و در لیست هستند تا آخر آذر یا دی ماه امسال انجام شود. البته روند واردات محدود به این 30 هزارتا نیست و ادامه خواهد داشت.
- ورود اولیه خودروهای برقی نیز از آبان ماه انجام میشود و بعد از تامین تاکسیرانی برای عرضه عمومی نیز اقدام میشود.
- برنامهریزی برای واردات خودرو با شرکتها است و وزارت صمت فقط در بحث ارز تسهیلات ارائه میکند.
- از نظر وزارت صمت واردات حداقل 60 هزار خودرو تا پایان سال امکان پذیر است، اما اینکه شرکتها چقدر میتوانند با همکاری شرکتهای مادر، خودرو ثبت سفارش و وارد کنند، مسئله داخلی شرکتها است. اما برخی از شرکتها حداقل برای 35 تا 40 هزار خودرو درخواست خرید گذاشتند و در حال دریافت ارز هستند تاکنون بالغ بر 200 میلیون دلار ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده است.
- ارز صادرات خشکبار مانند ارز حاصل از صادرات محصولات غیر میتواند برای موارد مختلف مثل واردات خودرو و قطعات خودرو استفاده شود.
تولید خودرو برقی بومی از سال 1404
در تاریخ مهر ۱۴۰۲، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد که به همکاری با شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای خودروسازی و مجموعههای بینالمللی میپردازند تا در طول دوره سه ساله تا سال ۱۴۰۴، خودروهای بومی طراحی و ساخت گردند. در حوزه تولید خودروهای الکتریکی، به علت فعالیتهای انجام شده در ده سال گذشته توسط معاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت مپنا و شرکت کرمان خودرو، این قضیه نوآوری جدیدی نمیباشد. طبق تجربه ده ساله، برای طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی برنامهای در سه مرحله اجرا شده است. در مرحله اول، هدف از ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی برای آماده سازی زیرساختهاست. همچنین وزارت صمت قصد دارد به همراهی شهرداری، از طریق تاکسیرانی به گسترش خودروهای الکتریکی در حوزه حمل و نقل عمومی بپردازد.
طبق توضیحات این مقاله، تاکنون 15 جایگاه شارژ با تعداد 78 شارژر برای تامین زیرساختهای خودروهای الکتریکی افتتاح شده است. در ادامه، با همکاری شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای خودروسازی و مشارکت مجموعههای بینالمللی، برنامه ریزی شده است که در آینده تا سال 1404، خودروهای الکتریکی ملی طراحی و ساخته شوند. از آبان ماه فعلی، هزار خودروی الکتریکی شامل تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت وارد شبکه حمل و نقل شده اند. در فاز سوم، برای رقابت در این زمینه، نیاز به مشارکت و همکاری با وزارت صنعت، شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای صنعتی است.
با ظهور خودروهای برقی، وجود شارژرهای مناسب در ایستگاههای خدماتی نظیر پمپ بنزین، ضروری میشود تا کاربران بتوانند خودروهای برقی خود را به طور مداوم شارژ کنند و نگرانی درباره تمام شدن شارژ باتری خودرو را نداشته باشند. علاوه بر این، تضمین کیفیت باتری و ارائه خدمات پس از فروش موثر، جنبههای حیاتی دیگر در تولید خودروهای برقی محسوب میشوند که حتما به آنها توجه شود.
ورود 2000 خودرو برقی تا سال آینده
در ماه مهر سال ۱۴۰۲، سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، اعلام کرد که مجموعه وزارت کشور، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، قصد دارند در یک سال آینده ۲۰۰۰ دستگاه خودروی برقی وارد کنند. با توجه به تکالیف وزارت کشور و شهرداریها در حوزه حفاظت از محیط زیست و رویکرد دولت سیزدهم نسبت به برقی سازی حمل و نقل عمومی درون شهری، سازمان شهرداریها و دهیاریها برنامهای برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی، به ویژه انواع اتوبوس، ون و تاکسی، در دستور کار شهرداریهای کشور قرار دادهاند.
در مرحله اول، در تاریخ دوشنبه 3 مهر 1402، در شهر کرج اولین سامانه اتوبوس برقی مدرن شارژی کشور به همت شرکت ایرانخودرو دیزل و با همکاری سازمان شهرداریها و دهیاریها، اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور و مدیران ایرانخودرو راهاندازی میشود. 40 دستگاه اتوبوس برقی در قالب انعقاد قرارداد، با حضور مسئولان مربوطه امضا شده و از اتوبوس برقی تولید شده رونمایی خواهد شد. برای تامین این تعداد اتوبوس، مبلغ 2 هزار میلیارد ریال از اعتبارات سازمان شهرداریها و دهیاریها به شهرداری کرج پرداخت خواهد شد. در کمیتههای مربوطه فنی و بازرگانی وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریها، مشخصات فنی و مسائل مالی و بازرگانی این طرح مورد بررسی قرار گرفته و با همت مقامهای عالی وزارت کشور و ریاست سازمان شهرداریها ودهیاریها، قرارداد تأمین ناوگان و زیرساخت شارژ اتوبوسها با شرکت ایرانخودرو دیزل منعقد و ابلاغ میشود.
وی امیدوار است که با ورود اتوبوس های برقی به شهر کرج، شهرداری با برنامه ریزی مناسبی، مسیر تردد، مکان های توقف و شارژ مناسبی را تعیین کند و شرایط استفاده از این نوع وسایل نقلیه در شهر کرج را فراهم کند
عرضه 6 هزار خودرو برقی توسط ایران خودرو
به اطلاع می رساند که شرکت ایران خودرو در ماه شهریور سال 1402 قصد دارد تا 6000 دستگاه خودرو برقی از شرکت دانگ فنگ چین و هایمای برقی را وارد کند. این خودروهای برقی تا پایان سال به مشتریان تحویل داده خواهند شد. علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، این خبر را اعلام کرد.
پاراگراف بهبود یافته و بازنویسی شده:
وی بیان کرد که صنعت خودروسازی هنوز به ایجاد زیرساختهای لازم برای ایجاد جایگاههای شارژ خودروهای الکتریکی پرداخته نشدهاست، هرچند شرکت شامل خودروسازی است که خودروهای الکتریکی تولید میکند باید شخصاً مسئولیت ساخت و نصب جایگاههای شارژ خودروهایش در دستگاههای شارژ الکتریکی را بپذیرد؛ این نیازمندی به زیرساختهای مناسب، سرمایه و همکاری با شرکای تجاری است. هم اکنون، ما در فرایند مذاکره با یک شریک تجاری چینی هستیم تا با بهرهگیری از تجربه آنها، بتوانیم دستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی را تولید کرده و در جایگاههای مختصی برای آنها نصب نماییم.
عرضه انبوه خودروهای برقی از سال 1403
درماه شهریور سال 1402، عباس علیآبادی، وزیر صنعت، در یک برنامه تلویزیونی خبر داد که تعداد زیادی خودرو آماده تحویل به مردم است و وزارت صنعت با تسهیلگری شرایط قصد دارد این فرصت را برای مردم فراهم کند. وی در ادامه به دستاوردهای زیر اشاره کرد:
- خودروهای برقی از سال 1403 به صورت انبوه تولید و عرضه میشوند.
- اختلافنظرها بین سازمان استاندارد، محیط زیست و خودروسازان در مقررات و ضوابط بوده است که با دستور رئیس جمهور در حال گذر از این مشکل هستیم. مردم نگران نباشند؛ زیرا خودروها تولید شدهاند و امسال رکورد تولید خودرو را خواهیم زد.
- در تحویل خودروها به مشتریان این موانع را بر میداریم و کسانی که به حساب خودروسازان یا سازمان حمایت پول واریز کردند خودروی خود را تحویل خواهند گرفت و روندها دنبال میشود و شرکتها و خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند.
- خودروهای مونتاژی هم تولید شده که بهزودی اطلاعات آن ها نیز اعلام میشود.
- آییننامه واردات خودروهای کارکرده تنظیم و تدوین شد و به دولت ارسال شده است، گفت: در جلسه هیئت دولت مطرح و تصویب خواهد شد که در این بخش تسریع خواهیم داشت.
- روال کاری واردات خودروهای نو انجام میشود و تعداد زیادی خودرو وارد شده است. یک نمایشگاهی برپا میشود و مردم میتوانند خودروها را ببینند.
- مسیر ساخت اتوبوسهای برقی به صورت انبوه آغاز شده است. احتمالاً مردم تا آخر امسال تعداد قابل توجهی اتوبوس برقی در شهر مشاهده خواهند کرد و از این اتوبوسهای برقی استفاده میشود.
- ساخت موتورسیکلت برقی بهصورت تجاری آغاز شده و در زمینه تولید خودروی برقی نیز دو شرکت جلوتر از بقیه هستند. البته در ساخت موتورسیکلت به صورت تجاری بعضی ازشرکتها کار را شروع کردهاند.
- واردات خودروهای برقی که قابلیتهای فوقالعادهای دارند، نیز در اولویت وزارت صمت خواهند بود.
سفارش خودروهای برقی آغاز شد
در ماه مرداد سال ۱۴۰۲، منوچهر منطقی، معاون حملونقل وزارت صنعت، از بازدید خود از نمایشگاه بینالمللی قطعات برای صنعت خودروگاه استفاده کرد. در طی این بازدید، او توجه خود را به جزئیات زیر اختصاص داد:
- ثبت سفارش خودروهای برقی شروع شده است.
- سه مسیر برای واردات خودرو وجود دارد؛ یکی خودروهای برقی که آن را تشریح خواهند کرد. مسیر دیگر، خودروهای جدید است که تعدادی ثبت سفارش انجام شده و مسیر دیگر هم خودروهای کارکرده است. احتمالا مسیر واردات خودروهای نو و کارکرده یکی خواهد شد.
- خودرو برقی کارکرده وارد نمیشود؛ زیرا فناوریهای جدید بهسرعت تغییر میکنند و اگر کارکرده برقی بیاوریم، عملا برای دو، سه نسل قبل خواهد بود.
رونمایی از خودروهای پاک در هیئت دولت
در تاریخ 25 مردادماه سال 1402، در جلسه ی یتات دولت، چند خودروی هیبریدی و الکتریکی معرفی شد. برنامه ریزی شده است که تعدادی از این خودروهای الکتریکی به عنوان تاکسی های شهری استفاده شوند.

سخنگوی دولت اعلام کرد که در جلسه امروز، تصویب آئیننامهای با عمر کمتر از ۵ سال برای خودروهای حمل و نقل عمومی صورت گرفت. او امیدوار است با همکاری وزارت صمت و وزارت راه و تأمین اعتبار، این خودروهای جدید را به کشور وارد کنند. همچنین، در حال حاضر آئیننامهای برای خودروهای سواری نیز در حال بررسی است. در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با خودروهایی که برای اعضای هیئت دولت معرفی شدهاند، میتوانید به مقالات زیر مراجعه کنید.
قرارداد تامین 1000 دستگاه خودرو برقی
در مرداد ماه 1402، اعضای شورای شهر و شهردار تهران با حضور در مراسمی، از خودروهای ویژه تاکسیرانی برقی دیدن کردند. شهردار تهران، آقای علیرضا زاکانی، بیان کرد که درخواست اصلی شهرداری تهران تأمین 50 هزار خودروی برقی برای تاکسیها بوده است. طبق ابلاغیه تبصره 12، ما با معاون وزیر نفت درباره این موضوع در جلسهای مذاکره کرده و جدول تأمین مالی را آماده کردهایم. این مسئله مورد دقت قرار خواهد گرفت تا بر اساس توانایی تولید، دیدگاه خودروسازان و نظر رانندگان تاکسی پیش برود. ما به دنبال تأمین خودروهای برقی هستیم که با توجه به آرامش و راحتی در استفاده، صرفهجویی در انرژی و کاهش آلایندگی را به دنبال دارند. امروز قرارداد تأمین 1000 دستگاه خودرو با همین هدف منعقد شده است.
بهبود بیان:
با هماهنگی صورت گرفته، برای بهبود زیرساخت های موجود، قصد داریم با نوسازی بیش از 72 هزار تاکسی که بخش زیادی از آنها عمر مفید خود را به پایان رسانده اند، برخورداری رانندگان را بهبود بخشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت، اهتمام خاصی به این موضوع دارد و جلسات هفتگی در این زمینه برگزار میشود. هدف این تلاش ها این است که خودروها به رانندگان منتسب شوند. در حال حاضر پنج خودرو رونمایی شده است و هفته گذشته نیز دو خودرو معرفی شدند. این معرفی ها به منظور آشنایی با قابلیت ها، قیمت ها و تجهیزات است، تا در ادامه خدمات ارائه شود. از جهتی، از لحاظ تولید، تمرکزمان به تولید داخل است و کارخانجات داخلی خودرو را تولید میکنند. اما تصمیم گیری نهایی در اختیار ماست. در حال حاضر هم بخشی از خودروها وارداتی و بخشی داخلی سازی شده اند.اینکه برای رانندگان محصول داخلی را ارائه کنیم و خدماتی در این زمینه ارائه دهیم بسیار مهم است. همچنین شرایط و تسهیلات مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و جلساتی با وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و نفت، وزارت کشور صورت گرفته تا تسهیلات ویژه درنظر گرفته شده و امیدواریم که از این تسهیلات بهره مند شویم.
زیرساخت برقی شدن خودروها تا پایان سال
مرداد ۱۴۰۲: عباس علیآبادی، وزیر صنعت، تأکید کرد که انتظار مردم از بازار خودروها عادلانه است ولی همه مشکلات مربوط به خودروسازان نیست. برای الکتریفیکیشن خودروها در تهران زیرساختهای لازم با راهاندازی ایستگاههای شارژ تا پایان سال فراهم خواهد شد. تا دولت هفته، ۷۲ ایستگاه شارژ سریع خودرو در تهران فعال خواهد شد، که این امکان را فراهم میکند تا خودروها به طور روزانه مسافتی تا ۵۰۰ کیلومتر را طی کنند. این موضوع باعث صرفهجویی اقتصادی قابل توجهی میشود.
فرصت ورود خودروهای برقی به بازار یک فرصت تاریخی است که باید به آن پاسخ داد و استفاده از خودروهای برقی در کشور افزایش یابد. برای شارژ این خودروها، مشکلی در تامین برق وجود ندارد و میتوان از پریزهای پنج آمپر در مناطق شهری و روستایی استفاده کرد. برای حمایت از تولید خودروهای برقی، لازم است به زیرساختها توجه کنیم. شرکتهای صادراتی از ارزهای خود استفاده میکنند و دولت نیز در حال اجرای طرحهایی برای تسهیل تولید خودروهای برقی است. تجارت، تناسب بین تولید و مصرف است و وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال تناسببخشی در بازار از طریق راهبردهای صادرات و واردات است. در این راستا، شرکتهای صادراتی به شرکتهای دیگر ارز صادرات خود را میدهند تا نگرانی مالی در تولید نداشته باشند. این طرح به شرکتهای صادراتی این امکان را میدهد که بدون نگرانی در مصرف ارز خود باشند و دولت همچنان در تلاش است تا این طرح را اجرا کند.
قرارداد خرید شارژر اتوبوس برقی در تهران
در تاریخ مرداد ۱۴۰۲، نشستی مشترک بین مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران برگزار شد. هدف از این نشست، بررسی مشکلات حمل و نقل در پایتخت بود. در این نشست، وزیر صنعت، معدن و تجارت، شهردار تهران بزرگ، رئیس شورای شهر تهران و سایر مدیران مرتبط حضور داشتند. در ادامه این نشست، قراردادی بین سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران و شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) امضا شد. این قرارداد شامل خرید ۷۳ شارژر AC و DC برای اتوبوسهای برقی بوده است. همچنین، بر اساس این قرارداد، احداث ۱۵ ایستگاه شارژ برای خودروها و موتورسیکلتهای برقی در ۱۵ نقطه مختلف تهران نیز در نظر گرفته شده است.
با توجه به قرارداد، شرکت مکو موظف است تا در 15 محل معتبر تهران، 73 شارژر الکتریکی خودرو را نصب و راهاندازی کند. از این تعداد، 23 دستگاه شارژر سریع DC و 50 دستگاه شارژر معمولی AC است که در هفته دولت در اختیار عموم قرار میگیرند.

قرارداد توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در کلانشهر تهران به دو فاز اجرا میپردازد. در فاز اول، قرار است تعداد معینی از شارژرهای برقی برای خودروها در شهر نصب شود. شرکت مکو این فاز را مسئولیت میگیرد و تعداد مشخصی از این شارژرها توسط شرکت تولید میشود و نصب خواهد شد. در فازهای بعدی این قرارداد نیز، تعداد بیشتری شارژر برقی تولید شده توسط شرکت مکو نصب خواهد شد. تمامی فازهای اجرایی این قرارداد تا پایان سال انجام خواهد شد و در کلانشهر تهران در مجموع ۵۰۰۰ دستگاه شارژر خودرو برقی نصب خواهد شد.
داخلی سازی خودروهای برقی و هیبریدی
تمرکز صنعت خودروسازی جهان در حال حاضر بر روی برقی شدن خودروها است. در حالی که کشورمان همچنان نیازمند تدابیری برای پیروی از این روند است. به تازگی، وزیر صرفاً گفته است که برنامهای در همکاری با شهرداری تهران و وزارتخانههای کشور، نفت و نیرو در نظر گرفته شده است تا تا پایان امسال ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی و ۵۰ هزار خودرو برقی در شهر تهران معرفی شوند.
با لغو ممنوعیت واردات خودروها در سال گذشته، شرکتها حالا میتوانند خودروهای هیبریدی و برقی را وارد کنند. اما برای این کار، زیرساختهای لازم باید فراهم شوند. به عنوان مثال، باید ایستگاههای شارژ برای باتریهای این خودروها ساخته شوند. در یک حرکت جدید، گروه صنعتی ایران خودرو دو مدل خودرو کم مصرف بنزینی و همچنین یک خودروی هیبریدی وارد کرده است. نوع بنزینی این خودرو ۶.۲ لیتر، و نوع هیبریدی آن ۴.۳ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند.

علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، دربارهٔ این موضوع بیان کرد که شرکت هدف دارد با توجه به مشکلات زیست محیطی و مصرف سوخت، خودروی هیبریدی را در حمل و نقل عمومی معرفی نماید و در جهت این هدف، قصد دارد طراحی و تولید این خودرو را داخلی سازی کند.
شرکت ایران خودرو، به عنوان نخستین شرکتی که توانایی تولید خودروهای برقی داخلی را دارد، در حال بررسی و توسعه خودروهای برقی و هیبریدی است. به دلیل هزینههای بالاتر تولید خودروهای برقی نسبت به خودروهای سوختی، احتمالاً نیاز به حمایت از سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد بود. در نتیجه، ایران خودرو در نزدیکترین آینده، برنامهریزی خود را برای تولید، توسعه و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی آغاز خواهد کرد. امیدواریم که در کمتر از دو سال، این خودروها در بازار موجود باشند و بتوانیم آنها را خریداری و بهرهبرداری کنیم.
حمل و نقل عمومی با خودروهای برقی در 1402
در تیر ماه 1402، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد که خودروهای برقی به حمل و نقل عمومی کشور وارد خواهند شد. ابتدا نمونههای اولیه وارداتی عرضه خواهند شد و در میان مدت، طراحی و ساخت داخلی خودروهای مورد نیاز انجام میشود. برای این منظور، راهبرد و مطالعه جامعی آغاز شده است که در معاونت علمی و فناوری از پنج سال پیش آغاز شده است. تمام ذینفعان از جمله وزارت نیرو، وزارت ارتباطات، دانشگاهها، قطعهسازان و صنایع در جلساتی که در این زمینه برگزار شد، شرکت کردند و در نهایت، به یک جمعبندی و نقشه راه ابتدایی دست یافتند.
کشورهای پیشرفته از خودروهای برقی به جای خودروهای سوختی استفاده میکنند. این مفهوم هم اکنون در کشور ما نیز ترویج پیدا کرده است و برای سیستم حمل و نقل عمومی نیز در نظر گرفته شده است. شهرداری تهران تصمیم دارد به منظور بهبود کیفیت هوا، خودروهای برقی را راهاندازی کند و در حال بررسی و برنامهریزی برای احداث ایستگاههای لازم است. علاوه بر این، اقدامات عملی در حال انجام است.
آقای منطقی گفتند که برای شکلگیری صنعت خودروهای برقی، حمایتهای اولیه لازم است. خوشبختانه، ما ماده اولیه باتری را در حجم قابلقبولی کشف کردهایم و حتی چندین شرکت بینالمللی از کشورهای مختلف برای سرمایهگذاری در این حوزه به ما مراجعه کردهاند. راهبرد اصلی ما برای خودروهای برقی، بازیابی تکنولوژی همکاری بینالمللی در زمینه محصول و باتری است. همچنین، در حال حاضر، دو شرکت خودروساز خصوصی و دو شرکت خودروساز بزرگ شرکایی را انتخاب کردهاند. اگرچه هنوز در مرحله گفتگو هستند، اما این مرحله میتواند بسیار سریع به قراردادهای اجرایی تبدیل شود. در حال حاضر، ما سه تولیدکننده اتوبوس داخلی در کشور داریم که یک همکار قوی خارجی و یک همکار قوی صنعتی دانشگاهی دارند و وارد حوزه تاکسی نیز شدهایم. اما به دلیل اینکه این کار در فاز کوتاهمدت و تا انتهای سال ۱۴۰۲ انجام میشود، به طور قطع نمونههای اولیه وارداتی خواهد بود و در دوره میانمدت، به طراحی و ساخت محصول میپردازیم.
سخنگوی شرکت خودروسازان بزرگ (نام) تشریح کرده است که در مدت های بلند و متوسط آینده مشکلات مربوط به بازار خودرو حل خواهند شد و به عنوان مثال مسئله رقابت در حوزه خودروها از بین خواهد رفت. وی به این دلیل اظهار داشته است که صنعت تولید خودرو در حال رشد است و به مرور بازار خودرو پر خواهد شد و شرکت های تولید کننده مجبورند محصولات خود را به صورت نقدی و با قسطی ارائه دهند. به علاوه، به تأکید او، با استفاده عمومی از خودروهای برقی، این مشکلات خواهند حل شد و تعادل مناسبی در واردات خواهد بود و هیچ انحصاری وجود نخواهد داشت.
حمل و نقل تهران برقی میشود
در تیر 1402، دومین جلسه برقی برای ارتقای سیستم حمل و نقل در شهر تهران با حضور عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، و علیرضا زاکانی، شهردار تهران، برگزار شد. در این جلسه، بررسی و بحث در مورد بهبود و توسعه سیستم حمل و نقل در شهر تهران در جهت بهبود شرایط زندگی شهروندان و حمایت از توسعه پایدار شهری انجام شد.
در جلسهای، آقای علیآبادی اعلام کرد که حملونقل برقی یکی از اولویتهای وزارت صمت در آینده است. در این زمینه، برنامهای جامع و دقیق در خصوص طرح حملونقل برقی شهر تهران تدوین شده است. برنامهای که در ابتدایی برای شهر پایلوت اجرا میشود. از امروز، شروع به بهبودی نظام حملونقل برقی در تهران میکنیم. همکاری شهرداری تهران، وزارتخانههایی نظیر کشور، نفت و نیرو در این راه با هم دارد و تا پایان سال، 200 هزار موتور برقی و 50 هزار خودرو برقی در تهران راهاندازی خواهیم کرد. خودروهای برقی امکانات زیادی برای سرمایهگذاران شرکتها دارند. طبق توافقاتی که در جلسه صورت گرفت، نصب 5 هزار ایستگاه شارژ سریع و کند برای شارژ خودروهای برقی در تهران در دستور کار قرار دارد و در مرحله اول، با تعاون شهرداری تهران، 50 هزار تاکسی برقی در تهران راهاندازی خواهد شد.
یکی از پیشنهادهای اصلی طرح برقی سازی شهر تهران، ارائه کارت نیرو به جای کارت سوخت به رانندگان خودروهای برقی است. این اقدام از سوی وزارت نفت انجام میشود. طرح اجرایی برقی سازی تهران نیز در جلسه آتی بین 4 وزارتخانه صمت، نفت، نیرو و کشور با شهرداری تهران مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت و پس از آن عملیات اجرایی طرح آغاز خواهد شد.
آقای علیآبادی معتقد است که ایجاد تعرفهها و مشوقهای مناسب، میتواند باعث جذب خودروسازان و مردم برای واردات خودروهای برقی شود. با اعمال تعرفههای ویژه، خودروسازان میتوانند از امروز به سوق دادن واردات خودروهای برقی تمرکز کنند و در آینده با حمایت وزارت صنعت به تولید خودروهای برقی مشغول شوند. هدف ما در حداکثر بهبود حملونقل شهری در تهران است و در این راه با تلاش برای بهرهگیری از مزایای صرفهجویی و حفاظت محیطی، به دنبال استفاده از خودروهای برقی هستیم. تولید خودروهای برقی اولویت برتری برای توسعه کشور است. با همکاری خودروسازان و با استفاده از حمایت ویژه وزارت صنعت، به مرور زمان به سوی تولید خودروهای برقی پیشرفت خواهیم کرد و در راستای این هدف، معاونت حملونقل وزارت کشور فراخوانی صادر خواهد کرد تا خودروسازان را به این طرح دعوت کند.
شهردار تهران در این جلسه اعلام کرد که قصد داریم با وزیر صمت همکاری کنیم و تهران را برقی کنیم. برنامه ریزی شده است که 50 هزار ماشین تاکسی و 200 هزار موتور برقی در شهر تهران نوسازی شوند. این تدابیر ارزشمند به مردم شهر تهران سبب بهبود محیط زیست و بالندگی کیفیت زندگی آنها خواهدشد. برای شهرداری تهران، سرمایه گذاری در این زمینه با بیشترین ارزش افزوده همراه خواهد بود. شهرداری تهران همچنین به راه اندازی ایستگاه های شارژ سریع و کند برای خودروهای برقی موافق است و در آینده نزدیک قرارداد مربوطه امضا خواهدشد. طرح برقی سازی شهر تهران با تمرکز بر منطقه بازار و مرکز شهر شروع خواهدشد و شهرداری آمادگی دارد که هزینه تبدیل 150 هزار موتور سیکلت به الکتریکی را تا حداقل به 10 درصد از تعداد موتورهای موجود در تهران بپردازد، به علاوه از تبصره 18 و منابع دیگر استفاده خواهدکرد.
امضای قرارداد تولید موتور هیبرید با چین
به نظر برخی کارشناسان، تولید خودروهای هیبریدی با استفاده از دانش و توان متخصصان داخلی امکانپذیر است. این کار با کمترین هزینه انجام میشود و میتوان از ظرفیتها و خطوط تولید داخلی موجود استفاده کرد.
محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، اعلام کرد که شرکت با یکی از بهترین شرکتهای چینی قرارداد تولید موتورهای هیبریدی را منعقد کرده است. خودروی آریا که در حال حاضر معرفی میشود، در سال آینده با موتور هیبریدی الکتریکی عرضه خواهد شد. این خودرو دارای مصرف سوختی معادل 1.4 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر است.
کانون طراحی خودروهای برقی در ایران
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در مراسم بازدید معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از جتکو، اعلام کرد که مجموعه جتکو باید به عنوان کانون اصلی در طراحی محصولات برقی در نظر گرفته شود و قادر به راهبری دیگر مجموعهها باشد. همچنین، مجموعه جتکو میتواند به عنوان مرکز اصلی در پارکهای علمی و فناوری فعالیت کند. او با اشاره به آینده صنعت خودرو که بر مبنای محصولات برقی و خودروهای متصل است، تولید محصولات بر پایه برق را برای راهبرد و توسعه کشور بسیار مهم توصیف کرد.
وی تأکید کرد که نظرتان به صنعت خودروسازی و تولید محصولات جدید مانند خودروهای الکتریکی بسیار مثبت است. باید به دنبال راهکارهایی برای تخصیص منابع مناسب و ایجاد خروجیهای موثر برای این صنعت باشیم. یکی از ایدهها که برای توسعه خودروهای الکتریکی در کشور ارائه شده است، ایجاد شهرک های خودروسازی است. این شهرک ها با همکاری تمام خودروسازان داخلی برای توسعه زیرساخت های الکترونیکی ایجاد خواهند شد. حتی برخی از کارخانجات مونتاژ خودروسازان داخلی نیز حاضر به انتقال به این شهرک ها هستند. با توجه به اینکه این شهرک ها به زیرساخت های مشترک نیاز دارند، باید بهبودی جدی در تبدیل خودروهای جاری به خودروهای برقی صورت گیرد.
با توجه به نظر خود وی، طرح دوم در حال اجرا است که با راهنمایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت میگیرد. اکنون برخی از پارکهای علمی و فناوری وجود دارند، اما باید به آنها روی بیاوریم و آنها را در یک راستا قرار دهیم تا هماهنگ شوند. این محلها میتوانند در مراحل ارائه ایده و تبدیل آنها به نمونهسازی و سرمایهگذاری صنعتی، نقش مهمی ایفا کنند و شرکت جتکو نمونه خوبی از این نقش باشد.
علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، تاکید کرد که باید شرکت جتکو به عنوان کانون اصلی توسعه خودروهای برقی در کشور تبدیل شود و جوانان متخصص برای توسعه این صنعت در محیط دانش بنیان جتکو جذب شوند. او اظهار داشت که صنعت خودرو کشور، به لحاظ فنی ظرفیت های بزرگی دارد و جتکو همراه با پارک علم و فناوری می تواند در زمینه خودروسازی کشور پیشرفت چشمگیری داشته باشد. آقای عظیمی تاکید کرد که راه حل مسائل کشور به توجه به مسائل علمی است، زیرا که امروزه با مشکلات فراوانی در این زمینه مواجه هستیم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حساسیت بالا به دنبال از بین بردن موانع در زمینه توسعه صنعت خودرو است و امیدواری در مورد آینده جتکو و ایران خودرو دارد.
مقاله ارسالی حاکی از آن است که بین ایران خودرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه ای منعقد خواهد شد تا صنعت خودروی کشور تقویت شود. امضای این تفاهم نامه میتواند گامی مهم در توسعه صنعت خودرو در ایران و به خصوص در شرکت های ایران خودرو و جتکو باشد.
محمد قاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو، با اشاره به توسعه فناوری و شبکه فناوری در گروه صنعتی ایران خودرو، از جتکو به عنوان یکی از محورهای اصلی این توسعه یاد کرد. شرکت جتکو در سه حوزه تخصصی برق، الکترونیک و کنترل؛ خودروهای برقی و هوشمندسازی؛ و حوزه محاسبات مهندسی و پلتفرم مکانیکی خودرو فعالیت میکند و پروژههای متعددی در این زمینهها را انجام میدهد. تا به حال، بیش از 53 پروژهٔ دانشبنیان و فناورانه در جتکو انجام شده و تعداد قابل توجهی پروژه درحال آغاز و شکلگیری است. به طور آماری، 55 درصد از پروژهها در حوزههای برق، الکترونیک و کنترل قرار دارند، و در کل تقریباً 30 درصد منابع و پروژههای جاری جتکو مربوط به حوزه خودروهای برقی و هوشمند است. همچنین، 15 درصد از پروژهها مربوط به حوزههای CAE، مکانیک و مواد هستند. در کل، 65 درصد پروژههایی که در شرکت جتکو به نتیجه میرسند، پروژههای کلان و راهبردی هستند. همچنین، حدود 15 درصد از پروژهها، خدمات طراحی و توسعه و پروژههای ریز و درشتی هستند که برای واحدهای مختلف گروه صنعتی ایران خودرو انجام میشوند. در حوزه تجهیزات تست و اتوماسیون، 15 درصد منابع شرکت جتکو به ساخت تجهیزات و دستگاههای خطوط ایران خودرو اختصاص داده شده است.
مدیرعامل شرکت جتکو، درباره خودکفایی در برق و الکترونیک و توسعه المانهای برقی و الکترونیک، گفت: پنج درصد منابع و پروژههای شرکت جتکو به این موضوع اختصاص دارد. یکی از فعالیتهای کلیدی شرکت جتکو، حوزه خودروهای برقی است که در حال حاضر به عنوان یک فعالیت راهبردی و بسیار مهم، شناخته میشود. این پروژه با تولید خودروی تارای برقی به کار گرفته شد که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت شد و در شورای امنیت ملی به عنوان پروژه کلان مورد تصویب قرار گرفت و ایران خودرو نیز در این باره حمایت کرد.
مدیرعامل شرکت جتکو اعلام کرد که در سال گذشته، نمونه نیمه صنعتی خودروی برقی تارا تحویل داده شد و پس از انجام تست های مرتبط، پروژه در ایران خودرو به اتمام رسید. این خودرو به لحاظ کیفیت و ایمنی بسیار مناسب است و تمامی قیود طراحی یک محصول قابل استفاده برای عموم مشتریان در نظر گرفته شده است. همچنین، این خودرو در مورد کیفیت ظاهری، توان موتور و سایر ویژگی های یک خودروی برقی، بسیار متمایز و قابل توجه است و به صورت جدی در حوزه خودروهای برقی در کشور و در گروه صنعتی ایران خودرو تحول ایجاد کرده است.
دستور رئیس جمهور برای توسعه و رونمایی خودروهای برقی
در روز ۱۱ اردیبهشت ماه 1402، رئیس جمهور به مناسبت روز کارگر، به مپنا سفر کرد و پس از سخنرانی خود در جمع کارگران، نمایشگاه دستاوردهای این شرکت را بررسی و بازدید کرد.
خودروهای برقی شرکت گروه مپنا، از جمله زیما اتوبوس برقی، جک E-js1، جک j4، سراتو هیبرید و اسکای ول ET5 و پیکاپ برقی، توجه آقای رئیسی را به خود جذب کرد. مدیرعامل مپنا توضیح داد که برای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، خودرو نیاز به ۱۵ کیلووات برق دارد. در صورت استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق، قیمت جهانی و آزاد برابر با ۷ سنت است، که تقریباً معادل یک دلار و ۵ سنت می شود.
علی آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا، در پاسخ به سوال رئیس جمهور درباره عدم توسعه این خودروها، اظهار داشت که آنها قادر به استانداردسازی در تهران نیستند. حتی با تمام تلاش و تبیینی که انجام میدهند، همچنان انکار میشود. در حال حاضر، این خودرو موفق به استانداردسازی در اروپا و چین شده است، اما هنوز نمیتواند استانداردهای ایران را رعایت کند.
رئیس جمهور بیان کرد که باید بتوانیم استانداردها را نصب کنیم. او با اشاره به وجود شاخصها، بیان کرد که نمیتوان بدون شاخصها عمل کرد. باید از منابع مختلف جهان استانداردها را بدست آوریم. همچنین، باید محدوده زمانی برای این فرآیند تعیین کنیم. برای دستیابی به استانداردها، نیاز است که کارشناسان به کشورهای دیگر سفر کنند و بررسی کنند که دستاوردهای آنها چگونه بیان میشود و چه شاخصهایی را دنبال میکنند. تأخیر و معطلی برای مدت ۵ سال بیمعناست و باعث تأخیر در پیشرفت کشور میشود. این تأخیرها به هیچ وجه قابل پذیرش نیستند و نشان از تأخیر در انجام کارهای بزرگ کشور است. در حقیقت، کشور در حال پیشرفت است.
بعد از بازدید رئیس جمهور از کارخانهی مپنا، رئیس سازمان ملی استاندارد در یک توییت اعلام کرد که نخستین خودروی برقی با نشان استاندارد تا پایان اردیبهشت معرفی خواهد شد. در حالی که دو شرکت خودروساز بزرگ برنامههای خود را برای تولید خودروی برقی اعلام کرده بودند، دو شرکت خصوصی نیز به دنبال تولید این نوع خودرو هستند؛ اسکای ول ET5 و جک J4 تولید از سوی کرمان موتور و آیتو M5 تولید از سوی بهمن موتور بخشی از تلاش خصوصی برای تولید خودروهای برقی هستند.
در نظر گرفته شود که با توجه به سرعت و چابکی هر دو شرکت خودروساز، انتظار می رود که اطلاعات و اخبار بیشتری درباره تولید و زمان عرضه این خودروها به بازار منتشر شود. قرار بود که این شرکت ها خودروها را در سال ۱۴۰۲ معرفی کنند، اما به نظر می رسد که دلیل عدم انتشار اخبار جدید بیشتر به دلیل استانداردهایی است که باید رعایت شود. همچنین تحریم های بین المللی و محدودیت های داخلی را نیز می توان به عنوان دلیل دیگری برای این سکوت در نظر گرفت.
نخستین خودرو برقی در اردیبهشت رونمایی میشود
اردیبهشت ۱۴۰۲: مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، در یک توییت اعلام کرد که خودروی برقی اولین نمونه تا پایان اردیبهشت به بازار عرضه خواهد شد.
با توجه به دستور رئیس جمهور، اولین خودروی برقی داخلی در تلاش و تقدیر فنی متخصصان و صنعتگران محلی قرار گرفت تا نوع خاصیت آن تائید و با نشان ملی استاندارد در پایان ماه اردیبهشت امسال رونمایی شود.
عرضه 50 دستگاه خودرو برقی در اردیبهشت آینده
در جلسه روز ۱۶ بهمن، روحاله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اعلام کرد که نماینده ایرانخودرو با اعتقاد به وجود علم تولید خودروی برقی در کشور، اقدامات مهمی را در این زمینه انجام داده است. براساس گزارشها، تقریباً ۵۰ دستگاه خودروی برقی در ماه اردیبهشت سال آینده عرضه خواهند شد. همچنین، شرکت ایرانخودرو در حال حاضر مدل برقی تارا را تولید کرده و زیرساختهای لازم برای این نوع خودرو در کیش آماده است.
با توجه به نظر متولیان تولید خودروهای الکتریکی، ابتدا باید از این خودروها در حمل و نقل عمومی استفاده شود. اما برای رسیدن به این هدف، دولت باید حمایت لازم را از این خودروها درکنار ایجاد سیاستهای مناسب صورت دهد. نقطهی کلیدی در تولید خودروهای الکتریکی، هزینه بالای باتری است. فقط با ایجاد قیمتی مقرون به صرفه و پذیرش شبکهی شارژگذاری روییده در سراسر کشور، میتوان به هدف تولید و استفاده از خودروهای الکتریکی پیشرفت کرد.
کمیته مشترک ایران خودرو و مپنا تشکیل شد
در نشستی که در بهمن ماه 1401 بین مدیرعامل ایرانخودرو، مهدی خطیبی، و مدیرعامل مپنا برگزار شد، اعلام شد که کمیته مشترک این دو شرکت در زمینه خودروهای برقی، از جمله مدل تارا، تشکیل شده است.
به طور عمومی، خودروهای برقی هم اکنون مورد تقاضای گستردهای قرار گرفته اند. در صنایع ایرانخودرو، گروه جتکو به عنوان یک زیرمجموعه موفق در تولید خودروهای برقی، فعالیت کرده است. تا کنون، دو مدل از خودروی تارای برقی تولید شده است.
امروزه، شرکت ایرانخودرو در یک موقعیت برجسته قرار دارد و میتواند خودروهای الکتریکی را طراحی و تولید کند. این دستاوریها به دلیل تلاشها و استفاده از دانش جوانان با استعداد در این شرکت به دست آمده است.
آقای خطیبی درباره راهاندازی یک آزمایش شبکه بهرهبرداری از خودروهای برقی در جزیره کیش صحبت کرد. او گفت با اجرای این طرح و بررسی ابعاد مختلف آن، میتوان به سرعت در مسیر توسعه زیرساختها و شبکههای مربوط در سراسر کشور گام برداشت.
گفت وی که حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی های مربوط به خودروهای احتراقی در حال حاضر در دستور کار ایران خودرو قرار دارد و در این زمینه پیشرفت های قابل توجهی صورت گرفته است. همچنین ایران خودرو تصمیم دارد با طراحی و تولید خودروهای الکتریکی و با حمایت موردنیاز، در این زمینه نیز گام های مؤثری بردارد. پیاده سازی طرح های مربوط به توسعه خودروهای الکتریکی بدون حمایت مستقیم و سرمایه گذاری دولت امکان پذیر نیست.
در نشست حاضر، کیانوش پورمجیب، قائم مقام تامین و تولید ایرانخودرو، به این موضوع اشاره کرد که با استفاده از قدرت و توانمندی شرکت مپنا، اقتصاد خودرو برقی در کشور قابل توسعه است. با حضور آقای خطیبی از سال گذشته، در حوزه برقیسازی فعالیتهای بسیاری صورت گرفته است و تقریباً دو ماه پیش، خودروی تمام برقی تارای در شرکت جتکو معرفی شد. برند ری نیز با همکاری شبکه برق و الکترونیک گروه صنعتی ایرانخودرو عرضه خواهد شد.
شرکت ایپکو دارای توانمندی خوبی در زمینه خودروهای هیبریدی است. این توانمندی به همراه شرکت مپنا استفاده میشود. همچنین، ایپکو همچنان در گروه صنعتی ایرانخودرو در حال کار است و برخی از واریانتها که ECU یا EMS خودروها را تامین میکنند، توسط ایپکو تولید میشوند. در زمینه خودروهای الکتریکی، ایپکو همچنان دارای توانمندی است و در شرکت ایرانخودرو، پروژه تولید اتوبوس برقی با موفقیت پیش میرود. برای توسعه این پروژه، نیاز به حمایت مالی از طرف نهادهایی مانند شهرداری و وزارت کشور وجود دارد. همچنین، در راستای تخصیص یارانههای مشابه با سایر کشورهای ترویج کنندهی خودروهای برقی، نیاز به همکاری با نهادهای دیگر نیز وجود دارد.
عادل پیرمحمدی، کارشناس توسعه محصول، کیفیت و پروژههای ایرانخودرو، اظهار داشت که پروژه خودروهای هیبرید در طی ۱۵ تا ۱۸ ماه آینده به مرحله تولید انبوه میرسد. در این پروژه، مصرف سوخت به ۴.۲ لیتر کاهش مییابد و همزمان با آن، برنامهریزی برای تولید خودروهای الکتریکی EV نیز در گروه صنعتی ایرانخودرو انجام میشود. دولت همانند سایر کشورها باید یارانههایی را برای خریداران این محصول در نظر بگیرد.
کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایرانخودرو، در این نشست بیان کرد که عملیات برقیسازی در خودروی محلی، تارا، برای اولین بار انجام شده است و هم اکنون با اعتماد به توان جوانان با استعداد، ما موفق به طراحی و اجرای فرآیند تولید خودروی الکتریکی شدهایم.
حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو اظهار داشت که تمامی قطعات پاورترین، موتور، شارژر، درایور، مدیریت باتری، مدیریت حرارت و المانهای ضروری برای خودروهای برقی صنعتیسازی شده در گروه صنعتی ایرانخودرو به دانش و توان ما بستگی داشته است. بیش از ۱۵ شرکت در توسعه و داخلیسازی فناوریها و ماژولها برای خودروی تارای برقی شرکت کردهاند.
تولید خودروهای برقی و هیبریدی تا سال 1403
در آذر ماه سال 1401، منوچهر منطقی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که برنامه جامع حوزه خودرو از ابتدای امسال به اجرا درآمده است و در فاز اول این برنامه، تمرکز بر ارتقا بهره وری قرار دارد. در فاز دوم این برنامه نیز، تمرکز بر روی تولید محصولات جدید با استفاده از پایههای محصول جدید قرار دارد. این طور که در سال آینده، شاهد عرضه محصولات با کیفیت بالاتر و با قیمتهای قابل قبول خواهیم بود. علاوه بر این، تولید و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی نیز با تلاش شرکتهای دانشبنیان تا پایان سال 1403 به نتایج خوبی خواهد رسید.
رونمایی خودرو متصل سایپا و ایرانسل
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در رویداد فناورانه خودروهای آینده 2 که در محل شرکت سایپا برگزار شد، اظهار داشت که در دهه آینده، خودروهای فعلی حذف خواهند شد.
مطالعاتی در سالهای گذشته آغاز شدهاند و بر عهده شرکتهای دانشبنیان قرار دارند. این کارها در اساساً به اندازهگیری خواص نیروگاههای پروتوتیپی برپایه بخار فوقبحرانی مرتبط است که بخشی از توان خارجیها نیز در تجزیه و تحلیل آنها به کار رفتهاند. در نتیجه، برقیسازی کامل اتوبوسها الزامی است و باتریهای موتورسیکلتهای برقی باید در مراکز مشخصی قابل تعویض باشند. همچنین، برقیسازی خودروهای کوچک و مجهز به اینترنت و همچنین در حوزه خودروهای هیبریدی نیز در نتیجه این تحقیق پیشنهاد شده است.
وی گفته است که چندین پروژه در دست انجام است، از جمله پروژه تولید پلتفرم برقی. از این پلتفرم، نسخه برقی تارا تولید میشود. برای مورد باتریها، تحقیقات و مطالعاتی انجام شده و تصمیم گرفته شده که قطب تحقیقات درباره آنها در دانشگاه امیرکبیر شکل گیرد. اما برای فناوری خودرو، دانشگاه شریف قطب تحقیقات است.
در حوزه خودروهای برقی و الکتریکی، با دو چالش اساسی مواجه هستیم. اولین چالش مربوط به پیچیدگی نرمافزارها است که در این نوع خودروها بسیار بالاست. دومین چالش از جانب صنعت قطعهسازی میآید که ضعفی در تولید قطعات الکترونیکی دارد. با توجه به برنامه تحولی خودروسازی، برای خودروهای برقی باید حتما تمرکزمان را بر طراحی و نه مونتاژ قرار دهیم. این به معنای برطرف کردن ضعفهایمان در حوزه الکترونیک و ایجاد شرکتهای قطعهسازان معتبر و با کیفیت است. برای بهرهبرداری کامل از این فرصت، نیاز داریم به جذب نیروهای نخبه دانشگاهی که در این حوزه تخصص دارند.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در این مراسم بیان کرد که تمرکز و اولویت اصلی این شرکت در آینده بر روی خودروهای برقی و خودروهای کار مانند اتوبوس و ون شهری است. علاوه بر این، اولویت دوم این شرکت پروژهای است که در مرکز تحقیقات آن آغاز شده است. هدف این پروژه تولید خودروهای برقی بدون نیاز به لیتیوم است.
گفتههای آقای تیموری نشان میدهد که سایپا موتورسیکلتی برقی تولید کرده است که خودشارژ است و از باتری لیتیومی استفاده نمیکند. این پروژه در صورت موفقیت، میتواند 80 درصد از نیاز موتورسیکلت به توان را تامین کند. همچنین، در حوزه خودروهای هیبریدی در همکاری با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، از چهار ماه گذشته شروع به همکاری کردهایم و امیدواریم در سال آینده، نخستین خودروی شاهین هیبریدی را عرضه کنیم.
سیستم ناوبری ملی خودرو طراحی شده است که با سیستمهای مخابراتی کار میکند. این سیستم ناوبری میتواند در موضوع سرقت و ردیابی خودروها بسیار موثر باشد. این درحالی است که در سراسر جهان سیستمهای ناوبری خودرو با استفاده از سیستمهای ماهوارهای عمل میکنند.
آقای تیموری اظهار داشت که با حمایت وزارت صمت، اتحاد استراتژیک بین ایرانخودرو و سایپا شکل گرفته است تا تولید خودروهایی با قیمت و کیفیت مناسب را ممکن سازد و همچنین به تحویل موقع خودروها برسد. بر طبق آمار، 70 درصد مشکلات خودروهای داخلی به دلیل طراحی قطعات نازک است و 30 درصد دیگر نیز مربوط به فرآیند تولید و خدمات است. به همین دلیل، لازم است از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در طراحی قطعات بهره برداری شود.
به گفته مدیر عامل سایپا، هر روز تعداد ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ دستگاه خودرو در این شرکت تولید میشود. خط موتورسازی جدید سایپا نیز در ماه بهمن امسال راهاندازی میشود و قادر به تولید روزانه ۷۰۰ موتور نسل جدید ام۱۶ است.

در این مراسم، چهار تفاهمنامه همکاری در زمینههای زیر امضا شد: - راهاندازی مرکز ملی توسعه فناوری باتریهای لیتیوم - ایجاد مرکز مشترک نوآوری صنایع پیشرفته خودرویی - ارتقای سطح همکاری خودروهای متصل و توسعه زیرساختها - مراکز تست و آزمون خودرو بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و شرکتهای دانشبنیان همچنین، در این مراسم، از خودرو متصل به اینترنت شاهین که مجهز به سیستم ناوبری ملی است، رونمایی شد.
اخبار حمل و نقل برقی در ایران
صنعت خودرو و حمل و نقل عمومی در کشورمان در حال تحول است. با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوستدار محیط زیست، این تغییرات بیشتر شکل میگیرند. در ایران، خودروهای الکتریکی و ایستگاههای شارژ آنها در حال توسعه هستند. همچنین تولید موتورهای برقی نیز در کشور در حال افزایش است. برای آشنایی بیشتر با این تحولات، مقالات زیر را مطالعه کنید.
متاسفانه شما متن مقاله را ارسال نکردهاید. لطفاً مقاله را به طور کامل و دقیق ارسال کنید تا بتوانم به شما کمک کنم. با تشکر.