
بعد از بحران مالی جهانی در دوره 2008-2011 و رکود اقتصادی در اروپا در سالهای 2010-2013، برخی از برندهای معتبر و محبوب در صنعت خودروسازی از بازار حذف شدند. این بحران تأثیر زیادی بر فروش خودروها و اندازه بازارها داشت.
58 درصد از شرکتهای خودروسازی چینی کمتر از 10 سال سابقه دارند. اکثر رشد سریع برندهای چینی به دلیل علاقهی این شرکتها به معرفی نوآوریهای جدید و همچنین رشد بازار خودروهای برقی است. شرکتهای خودروساز که در اواخر دهه ۹۰ و حتی اوایل دهه ۲۰۰۰ با رشد چشمگیری روبهرو شدند، پس از وقوع بحرانهای مالی تصمیم گرفتند از برندهای ضعیفتر خلاص شوند.
کمپانی جنرال موتورز به طور قابل توجهی تحت تأثیر بحران مالی قرار گرفته است و به نظر میرسد که تأثیر بیشتری نسبت به سایر تولیدکنندگان خودرو داشته است. در دهه 90 میلادی، این شرکت دارای 9 برند مختلف بود، اما در حال حاضر تنها 4 برند باقی مانده است. همچنین، کرایسلر و فورد نیز در طی دو دهه گذرانده، برخی از برندهای خود از جمله پلیموث، ایگل و مرکوری را از بازار حذف کردهاند. در اروپا نیز، چندین برند مانند روور و ساب از رقابت خارج شدهاند و تنها برخی دیگر مانند لانچیا، با تولید یک مدل، تلاش میکنند تا در برابر تنشهای بازار باقی بمانند.
اما وضعیت بازار خودروی چین کاملا متفاوت است. در دهه اول قرن بیست و یکم، 25 برند خودروساز در چین فعال بودند که در اصل به تولید خودروهای قدیمی اروپایی و ژاپنی برای بازار داخلی این کشور متمرکز بودند. اما در طی سالهای 2001 تا 2010، 14 برند دیگر نیز افزوده شدند.

چین در حال تبدیل شدن به بهشتی برای شرکتهای خودروسازی داخلی و خارجی است. در سال 2008 که بحران اقتصادی تمام کشورهای جهان را در بر گرفت، صنعت خودروسازی چین به رتبه اول در تولید رسید. از آن زمان تاکنون، این روند صعودی ادامه یافته است.
کاربر به شکل زیر پاراگراف را بازنویسی می کند:
با رشد تقاضا و افزایش درآمد مشتریان چینی، تعداد برندهای فعال در صنعت خودروسازی چین نیز افزایش یافت. در طی سالهای 2011 تا 2015، 12 برند جدید از جمله مکسوس، بیجینگ اتو، VGV، هاوال، ایکسپنگ، نیو، کایی، هوزون، لیپ موتور، ولتمایستر، اینوویت و LI Auto به لیست برندهای موجود اضافه شدند.
با راه اندازی بازار خودروهای برقی و تدابیر اقتصادی صحیح توسط دولت چین، تعداد بیشتری برند خودروساز به بازار چین اضافه شده است. از سال 2016 تاکنون، از بین 99 برند مختلف، 50 برند جدید فعال شده است تا مشتریان چینی بتوانند از انتخابی وسیعتری برخوردار باشند. این عمل منجر به این شده است که 58 درصد از شرکتهای خودروسازی در چین، کمتر از 10 سال سابقه فعالیت دارند. این رشد سریع برندهای چینی به دو عامل بازگشت میگردد: تمایل شرکتها به معرفی نوآوریهای جدید و رشد بازار خودروهای برقی.
بازار خودروی چین در حال حاضر با فروش سالانه تقریباً 25 میلیون دستگاه، رتبه اول را در میان تمام کشورها به خود اختصاص داده است. این عدد بیشتر است از مجموع فروش در کشورهایی مانند ایالات متحده، آلمان، هند و ژاپن و حدود 32 درصد از بازار جهانی را تشکیل میدهد.

استراتژیهایی مشابه با بازار خودروی آمریکا در دهههای ۷۰ و ۸۰ میلادی برای بازار خودروی چین انتخاب شده است. اکنون، محصولاتی که مشترک با برندهای متفاوتی هستند در بازار عرضه میشوند. در حال حاضر، در بازار خودروی چین، ۹۹ برند مختلف وجود دارد که زیر چتر ۴۰ گروه خودروساز قرار دارند. هر چند همگی این برندها موفقیتآمیز نبوده اند و حتی برخی از آنها در سالهای اخیر از بازار خارج شدهاند.
تقاضای بالای بازار داخلی، حمایت قوی دولت و علاقه به توسعه خودروهای الکتریکی باعث رونق بازار خودروی چین شده و انگیزه برای تولید برندهای جدید را به وجود آورده است. در همین چند ماه ابتدای سال 2023، شش برند جدید آغاز به فعالیت کردهاند. پیشبینی میشود که تا پایان امسال، سه برند جدید دیگر نیز به این فهرست اضافه شوند.
وضعیت صنعت خودروسازی در اروپا، ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی گویا متفاوت است. در طول 8 سال گذشته، تعداد محدودی برند مانند آلپاین، پولاستار، کوپرا، جتا، جنسیس، رم و دی اس توسط این شرکتها معرفی شده است.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.