
قیمت دنا پلاس توربو جوانان در سال 1402
در ماه خرداد سال ۱۴۰۲، شرکت ایران خودرو مجوز افزایش قیمت محصولات خود را از سوی شورای رقابت دریافت کرد. پس از تصویب اصلاحیه قیمت خودروها در تاریخ ۱۷ خرداد، شرکت قیمت دنا جوانان را اعلام کرد. این خودروی جدید شرکت ایران خودرو با قیمت تقریبی ۴۶ میلیون تومان، گرانتر از دناپلاس توربو اتوماتیک است.
مدل | توربو اتومات | توربو اتومات جوانان |
---|---|---|
کد کلاس | 70709 | 71101 |
قیمت پایه | 463.088 میلیون | 503.220 میلیون |
هزینه قانونی | 5.602 میلیون | 5.602 میلیون |
هزینه جانبی | 76.409 میلیون | 83.031 میلیون |
قیمت نهایی | 545.100 میلیون | 591.854 میلیون |
در اکتبر سال 2022، شاهد افزایش قیمتها بودیم. این افزایش در قیمت برخی کالاها و خدمات، از جمله مسکن، مواد غذایی و حمل و نقل، به چشم میخورد بود. این تغییرات به عوامل گوناگونی، مانند افزایش هزینه تولید، کاهش عرضه و نبود تقاضا، نسبت داده میشد. علاوه بر این، تحریمها و سیاستهای اقتصادی نیز میتواند تأثیرگذار باشد. از طرفی، برخی اقتصاددانان معتقدند که افزایش قیمتها نتیجهی فشار تورم است و دولت باید تدابیری برای کنترل این وضعیت بگیرد. به هر حال، افزایش قیمتها میتواند تأثیرات زیادی بر جامعه داشته باشد و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
تولید انبوه دنا پلاس جوانان در سال 1402
در تاریخ یکشنبه، 16 بهمنماه، به مناسبت برگزاری مراسمی با حضور آقای مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، دو محصول جدید این شرکت به نامهای "دنا جوانان" یا همان "دناپلاس توربو EF7P" و "تارا سال" به مرحله تولیدانبوه وارد شدند.
به گفته آقای خطیبی، در نسخه جدید محصول دناجوانان، تغییرات اساسیای صورت گرفته است. سیستم قوای محرکه جدید، شامل موتور قدرتمند EFP با گشتاور 240 نیوتن متر و گیربکس شش سرعته، به محصول اضافه شده است. همچنین، سیستمهای جدیدی مانند سیستم کیلس، سنسور نور و باران و سامانه پایش فشار باد تایرها به محصول افزوده شدهاند. این تغییرات به منظور تحقق خواست مشتریان انجام گرفته است. همچنین، تنوع رنگها نیز در این نسخه جدید بهبود یافته است، تا بتواند بهترین گزینه برای قشر جوان باشد.

به گفته آقای خطیبی، در اواخر سال آینده، دو محصول جدید شرکت به نام ریرا و پروژه TF21 نیز به بازار عرضه خواهند شد. خطیبی همچنین از تولید انبوه کشنده آتامان تا پایان سال خبر داد و گفت: اولین کشنده دیزلی تولید داخلی ایران خودرو در اسفندماه به تولید انبوه خواهد رسید.
کیانوش پورمجیب، معاون تامین و تولید ایران خودرو، در مراسمی به بهبودهایی که در ماشین دنا نسبت به نسخه قبلی انجام شده است اشاره کرد. او بیان کرد که دنا با نسخه جدید، مجهز به قوای محرکه به روزتری میباشد و در مصرف سوخت لیتری کمتر نیاز دارد. همچنین، این ماشین با داشتن سامانه برق و الکترونیک، که متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است، به تولید انبوه رسیده است. یکی از ویژگیهای این سامانه این است که تمامی کارکردها توسط یک نود انجام میشود که سرعت پردازش آن بالاتر، بهروزتر و کارآمدتر از سامانههای قبلی است. به این ترتیب، به راحتی میتوان امکانات جدید را برای محصول تعریف و اجرا کرد.
پورمجیب اظهار کرد که ما استانداردهای جدیدی که توسط سازمان استانداردها طراحی شده اند را در محصولات جدید و به روز خود به کار برده ایم. برخی از این بهبودها عبارتند از: سیستم های پیشرفته برای نظارت بر فشار پنوماتیک تایرها، ورود بدون کلید و راه اندازی با دکمه، سامانه تعویض بهینه دنده، سنسور نور و باران، کنترل استحکام برقی، و سیستم پرتاب صندلی توسط پا.

به گفته پورمجیب، دنا و تارا استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده را با موفقیت بهبود بخشیدهاند. وی تغییرات اعمال شده در محصولات را براساس نتایج نظرسنجی از مشتریان دانست و گفت که این تغییرات شامل اضافه کردن گرم کن صندلی، تغییر چراغ عقب، اضافه کردن جعبه ذخیره کننده برای صندلی عقب و جلو، و تغییر محل کلیدهای شیشه بالابر به روی درها است. این تغییرات همگی به درخواست مشتریان بوده و در محصولات اعمال شده است.
رونمایی دنا پلاس توربو با موتور EFP
در سال ۱۴۰۱، شرکت ایرانخودرو موفق به تولید پیشرانه EFP (نسخه ارتقایافته EF7 توربوشارژ) در این خودروها شده است. در حال حاضر، نسخه جدید این خودرو با نام دنا پلاس توربو EFP و با قابلیتها و امکانات جدید معرفی شده است. دنا پلاس توربو جدید قرار است از ماه بهمن سال ۱۴۰۱ به تولید انبوه برسد.
پاراگراف ارسال شده برای بهتر شدن و بازنویسی نیاز به بررسی مجدد دارد:
پیشرانه EFP دنا پلاس جدید، قدرت حدود 161 تا 165 اسببخار و گشتاور 240 نیوتنمتر را تولید میکند. تفاوتهای این پیشرانه نسبت به EF7 توربوشارژ، در بخشهای مختلفی از خودرو وجود دارد، از جمله میل لنگ، یاتاقانها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ و سیستم خنککننده و ...

موتور جدید EFP با ویژگی زمانبندی متغییر سوپاپهای ورودی و خروجی بهبود یافته است و در مقابل پیشرانه TC7 ، سامانه VVT-i دوگانه را هم دارا میباشد. طبق اطلاعات، حداکثر گشتاور توربوشارژ EFP در دوره های RPM بین 1600 تا 4500 در دسترس راننده قرار دارد و مصرف سوخت بهینه آن در دنا پلاس به 6.8 لیتر بر هر صد کیلومتر میرسد. نسبت تراکم اعلام شده برای این پیشرانه 9.1 است و با استاندارد آلایندگی یورو5 سازگار است.
دنا پلاس توربو EF7P با قابلیت های افزوده ای مانند سنسور نور و باران، استارت دکمه ای، سنسور باد تایرها و نمایشگر لمسی جدید، اپل کار پلی و اندروید اتو بهبود یافته است. همچنین، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و سامانه کنترل پایداری الکتریکی نیز در فازهای پایانی به این خودرو اضافه خواهند شد. علاوه بر این، پیشرانه جدید در نسل بعدی خودروهای تارا و ریرا نیز نصب خواهد شد.
بررسی انواع دنا ایران خودرو
جهت آشنایی با جدیدترین اخبار مرتبط با خودروهای دنا و دنا پلاس در بازار ایران و همچنین معرفی مدلها و تفاوتهای بین دنا و دنا پلاس، مشخصات فنی دنا ایران خودرو و بازخوردهای آزمایشگاهی از خودروی دنا، بهتر است مطالعه جستارهای منتخب زیر را درنظر بگیرید:
اگر شما مالک یک خودروی دنا یا دنا پلاس هستید، احتمالاً علاقهمند به خواندن مطالب زیر هستید.
شرایط فروش ایران خودرو
برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و مشاهده طرحهای پیش فروش، نقدی، فوق العاده و اقساطی ایران خودرو، میتوانید مقالات زیر را مطالعه کنید.
- (طرح عادی)
- (طرح جوانی جمعیت)
- (طرح نوسازی خودرو)
- (طرح خودروهای سنگین)