
دیروز، در تاریخ 28 خرداد 1402، تیم "رهام" با اراده قوی به مقصد ایتالیا رفت. این خودروی مسابقه، نتیجه دو سال پژوهش تیمی 12 نفره از دانشجویان دانشگاه فردوسی بود که به مسابقات می رفتند. قبل از هرچیز، بهتر است توضیحات کوتاهی درباره این رقابت ها را داشته باشیم:
- شرکت در این مسابقات منحصرا برای دانشجویان است و هیچ تیم حرفهای در این مسابقات حضور ندارد.
- این رقابتها توسط بنیاد SAE مخفف «جامعه مهندسان خودروساز» به منظور پرورش و استعدادیابی دانشجویانی آماده با چالشهای طراحی و ساخت خودرو ایجاد شده است.
- اشکال خودروها همگی به صورت چرخ-باز بوده و محدودیتهای دقیقی برای طراحی وزن و ... غیره وجود دارد.
- در این مسابقات تیمهایی از سمت خودروسازان برجسته مانند پورشه و اسپانسرهایی مثل ردبول هم حضور دارند، اما همانطور که اشاره شد همه تیم (حتی راننده) از میان دانشجویان برگزیده میشوند.
مسابقات در دو سطح 1 و 3 برگزار میشود و قبل از آن، تست ورودی انجام میشود که شامل موارد زیر است:
- بازرسی فنی: تطبیق خودرو با استانداردهای دفترچه قوانین مسابقات
- تست شیب: قرار دادن خودرو در شیب عرضی 60 درجه برای تست چسبندگی و عدم نشتی مایعات
- تست ترمز
- تست صدای اگزوز
خودروی رهام به مرحله مقدماتی پیشرویده است و به علاوه به اجازه دسترسی به سطوح 1 و 3 هم دست یافته است.
سطح سه استاتیک به معنای حالت ثابت یا بیحرکت است. در این سطح، تمرکز بر روی حرکت یا تغییرات کمی است و ما با وضوح بیشتری به جزئیات درحالتهایی که نیاز به ثبات و استحکام دارند، توجه می کنیم. به عنوان مثال در حالت استاتیک، یک سازنده قرار است اتصالات بتنی را برای ساختمان بسازد. در این حالت، ساختمان درختر شده و نیاز به هماهنگی ندارد، بنابراین یک سازنده باید مطمئن شود که اتصالات برای تحمل وزن برج و اعمال آن در شرایط ثابت، محکم و ایمن هستند. از جمله موارد دیگر کاربرد استاتیک، در مهندسی عمران و طراحی سازه ها است.
- طراحی مهندسی - 150 امتیاز: بررسی دانش فنی و درک تیم نسبت به طراحی انجام شده
- طرح تجاری - 75 امتیاز: شما باید برای طراحی خودرویی مسابقهای هم توجیه اقتصادی داشته باشید
- گزارش هزینهها - 100 امتیاز: فرآیند ساخت و خرید تک تک قطعات به همراه هزینهها باید مشخص باشد
در سطح اول یعنی سطح دینامیک، ما به بررسی تغییرات و روند حرکتی یک سیستم میپردازیم. این سطح شامل دو نوع تغییر است: تغییر نیروها و تغییر سرعت ها. در بیولوژی، ما معمولاً تغییرات سرعت را مورد بررسی قرار میدهیم. مثلاً، یک فرد میتواند در حالت استراحت باشد و سپس به فعالیت بروید و سرعت حرکت خود را تغییر دهد. در این سطح، ما میتوانیم بررسی کنیم که تغییرات سرعت چطور اتفاق میافتد، چقدر زمان لازم است و چه عواملی تغییرات سرعت را تحت تأثیر قرار میدهند. از مشاهداتی که در این سطح انجام میشود، میتوانیم به موضوعاتی مانند تحرکات حیوانات، فعالیت عضلات و اندامهای حیوانات و نیروهایی که در پشت حرکتها قرار دارند، پرداخت.
- تست شتاب – 100 امتیاز
- تست اسکید پد – 75 امتیاز
- تست اتوکراس – 125 امتیاز
- تست استقامت – 275 امتیاز: طی کردن مسیر طولانی بدون خرابی یا اتمام سوخت
- تست مصرف سوخت – 100 امتیاز: مقدار سوخت مصرفی در تست استقامت محاسبه میشود.
خودروها در بازار بر اساس نوع پیشرانه تقسیم میشوند؛ احتراق داخلی، الکتریکی، و خودران. بر این اساس، خودروی رهام، که در دسته احتراق داخلی قرار میگیرد، به بازار عرضه میشود. در دسته احتراق داخلی، موتور خودرو با استفاده از سوختی مانند بنزین یا دیزل عمل میکند.

"رهام" یک پلتفرم آنلاین است که کاربران می توانند از طریق آن فضای آنلاین را به صورت امن به اشتراک بگذارند و فایل ها و اسناد خود را از راه دور مدیریت کنند. "رهام" با ارائه امکانات امنیتی مانند رمزنگاری انتها به انتها و دسترسی محدود شده، اطلاعات کاربران را محافظت می کند. این پلتفرم همچنین قابلیت همکاری در زمان واقعی و اشتراک گذاری فایل ها را ارائه می دهد، که این امر به بهبود کارکرد و هماهنگی تیم ها کمک می کند. با استفاده از "رهام"، کاربران می توانند به راحتی تمام فایل ها و اسناد خود را مدیریت کنند و همچنین به روز رسانی ها و تغییرات را به صورت آنلاین و در زمان واقعی مشاهده کنند، که باعث بالا رفتن بهره وری و کارایی می شود. به علاوه ، "رهام" قابلیت اتصال به اپلیکیشن های دیگر مانند گوگل درایو و آپلود فایل ها را از طریق تلگرام را نیز دارد، که در دسترس بودن و اداری کردن اطلاعات سریع و آسان را فراهم می کند.
رهام خودرویی مسابقهای است که دارای یک پیشرانه 600 سیسی از شرکت سوزوکی است. در ساخت این خودرو کوشیده شده است تا وزن آن کاهش یابد و استقامت آن افزایش یابد. بدین منظور در قسمت بدنه و شاسی از فیبر کربن و آلومینیوم استفاده شده است. رهام توانایی شتاب صفر تا 100 کیلومتر برابر با 5.2 ثانیه را دارد و در مسابقات فرمولا SAE، حداکثر سرعت حدود 110 کیلومتر بر ساعت میباشد. با این حال، میتوان با رهام به حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت دست یافت.
اگر ما به جای شکایت، کاربردن و در گیری بودیم، اینجا نبودیم.
پاراگراف اصلاح شده: کارخودروی "رهام" این نیست که تنها خودروی ایرانی در مسابقات فرمولا SAE شرکت کرده باشد. در واقع، آخرین بار که یک خودروی ایرانی به نام "سورنا" از دانشگاه فردوسی مشهد در این رقابتها حضور یافت، سال 2018 بود. محمد حسین ابریشمی، سرپرست تیم دانشجویی، در مورد طولانی بودن این غیاب توضیح داد: "دانشجویانی که آخرین بار در این پروژه فعالیت میکردند، از دانشگاه فراغت یافتهاند و ما از ابتدا بر روی این طرح کار میکنیم." ابریشمی اعتقاد دارد که یکی از راههای پیشرفت در اینگونه پروژهها، انتقال تجربه به دانشجویان جدید ورود است. اما برای تشکیل تیمی همچون تیم رهام که با اراده قوی پیش میرود، نیاز به حمایتهای بیشتری است. سرپرست تیم بیان کرد که این پروژه بدون هیچ توجه و کمک مالی از سوی مسئولین جاری است و کسانی که علاقهای به این پروژه دارند، بیشترین بار را با حمایت انسانی خود بر دوش میکشند. او این را تاحالا به چند دوره تحصیلی آینده باید صبر کنیم تا تیمی با روحیه و تکان دهنده مانند تیم رهام ظاهر شود، میداند و این را بیان میکند که برخی از مسئولین نه تنها اقدام به حمایت نمیکنند، بلکه در بعضی مواقع انگیزه تیم را تخریب میکنند.

بر اساس آراء محمد قربانی، رهبر تیم اقتصادی رهام، فعالیتهای گروه های جوانان با انگیزه در حوزه استارتاپ و کارآفرینی نوآور و ماهر در شرکت داری، برندینگ و ماکتینگ و مسلط به کار تیمی و حل مساله، خلاقیت و تفکر نقادانه نتایج مطلوبی داشته است. قربانی بر این باور است که تمام این خصوصیات در تشکلهای جوان دانشجویی کشور به دانشجویان آموخته میشود. به طور مثال، یک دانشجویی که قصد جذب سرمایه برای یک پروژه با هزینه 2 میلیارد تومان دارد و دانشگاه تنها 20 میلیون تومان برای آن اختصاص داده است، به خوبی مهارت های ارتباطی و مذاکره را به دست خواهد آورد. قربانی عدم استفاده از ظرفیت انسانی کشور را به عنوان یک نقص میبیند و به همین دلیل، کمبود افراد شایسته برای تصدی مناصب مهم مانند وزارت و معاونت را علت اصلی فقر سرمایه انسانی در کشور میداند.
معرفی حامیان روهام حامیان روهام ، یک گروه متشکل از افراد علاقهمند به کمک به عملکرد سازمانی و رشد پایدار ، است. این حامیان با داشتن تجربه و تخصص در زمینه های مختلف از جمله مالی ، بازاریابی و مدیریت ، به کمک سازمان ها در رسیدن به اهداف خود کمک می کنند. هدف اصلی حامیان روهام این است که سازمان های غیرانتفاعی و مردمی را در تحقق اهداف آنان پشتیبانی کنند ، به ویژه در زمینه هایی مانند آموزش ، بهداشت و درمان ، حقوق بشر و محیط زیست. این حامیان اقتصادی ، ایده ها و منابع مالی و پشتیبانی فنی را در اختیار سازمان های مورد حمایت قرار می دهند. با مراجعه به وب سایت حامیان روهام ، علاقه مندان می توانند اطلاعات بیشتری در مورد فعالیت ها و پروژه های جاری حامیان روهام به دست آورند و درخواست همکاری و حمایت را به آنها ارسال کنند. حامیان روهام همچنین از طریق رویدادهایی مانند کنفرانس ها و نمایشگاه ها فرصت های شبکه سازی و برقراری ارتباط با سازمان های مرتبط را فراهم می کنند.
تیم فنی سازنده ربات رهام در این وبسایت به حامیان خود خوشآمد میگوید.
- دانشگاه فردوسی مشهد
- بنیاد فرهنگی مصلی نژاد
- فرافن توس
- تاپ فیول موتور اسپرت
- شرکت کامیار گستر خاورمیانه
همچنین، تیم تشکر ویژه از استادان میرآبادی و فیروزی، و همچنین آقای مسیح فرزانه برای حمایتهای بیدریغ خود از این پروژه، تقدیر میکند.
پاراگراف اصلاح شده:
اعضای تیم بازنویسی متن بهبود یافته:
- محمدحسین ابریشمی – سرپرست
- سینا احمدآبادی – شاسی و مدلسازی
- امیررضا ضیایی – سیستم ترمز
- حسین علیزاده – سیستم فرمان
- امین محمدنیا – مانیفولد هوا
- آرمین شهرستانی – بدنه و صندلی
- سجاد فلاح – بدنه و صندلی
- جواد ایزدی – گروه موتور
- محمد سالارنیا – گروه موتور
گروه ناظر و مشاوره، یک گروه حرفهای است که در حوزه ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی فعالیت میکند. اعضای این گروه در اختصاصی، تجربیات و دانش خود را در زمینههای مختلفی از جمله روانشناسی، ارتباطات و روابط بین فردی، رهبری و مدیریت، شغل و حرفه، توسعه شخصی و اشتغال، موفقیت و رسیدن به اهداف و زندگی معنادار، به اشتراک میگذارند. این گروه با دریافت درخواست از افراد و سازمانها، با استفاده از روشهای مشاورهای و مشاوره گروهی، به آنها کمک میکند تا به دستیافتن به راهکارهای مناسب و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود برسند. مشاورههای ارائه شده توسط گروه ناظر و مشاوره معمولاً تحت عنوانهایی همچون مشاوره فردی، مشاوره تیمی و مشاوره سازمانی ارائه میشوند. اعضای این گروه، با توجه به نیاز و محدودهی مشکل مشتریان خود، استراتژی و راهبردهای مناسب را برای آنها پیشنهاد میکنند و به کسب و کارها و فرد مشتری همراهی میکنند تا به تحول و پیشرفت بیشتری برسند.
- دکتر حمید معین فرد – ناظر پروژه
- دکتر فرهان کلاهان – استاد راهنما
- مهندس رضا مختاری – مشاور علمی
- مهندس وحید تهرانی – مشاور فنی
مقاله از مسابقات فرمول دانشجویی و رویکرد جهانی به آن میگوید. این رویداد یک مسابقه جهانی از ماشین های فرمول است که توسط دانشجویان دانشگاههای مختلف برگزار میشود. در این مسابقات، هر تیم باید یک ماشین فرمول خود را طراحی و ساخته و در مسیرهای مختلف رقابت کند. به علاوه، این مسابقات یک فرصت برای دانشجویان است تا مهارت های فنی خود را ارتقا دهند و در زمینه هایی مانند مهندسی مکانیک، کنترل، الکترونیک و نرم افزار عملی بیاموزند. برای شرکت در این مسابقات، تیم ها نیاز به توانمندی های فنی و همکاری تیمی قوی دارند. همچنین، برخی از دانشگاه ها و شرکت ها میتوانند حامیان مالی و مادی برای تیم های این مسابقات باشند. به طور کلی، مسابقات فرمول دانشجویی یک رویداد پرطرفدار و هیجان انگیز است که برای دانشجویان فرصتی برای رقابت و نمایش استعداد های فنی خود ارائه میدهد.
مسابقات فرمول دانشجویی به عنوان بزرگترین رویداد دانشجویی جهانی شناخته میشود. این مسابقات در سال 1979 در آمریکا شروع شد و در حال حاضر در 14 کشور برگزار میشود. هر ساله، بیش از 700 دانشگاه از پنج قاره به این مسابقات شرکت میکنند و تواناییهای فنی و مهندسی خود را به رخ هم میکشانند. انجمن مهندسان خودرو آمریکا (SAE) و شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان از جمله برگزارکنندگان این مسابقات هستند.
این مقاله درباره مسابقات طراحی و ساخت خودروهای مسابقهای در سبک فرمول است که توسط تیمهای دانشجویی برگزار میشود. در این مسابقات، تیمهای دانشجویی باید خودروی خود را مطابق با قوانین مشخص طراحی و ساخت کنند. سپس، خودروها در زمینههای مختلف مورد ارزیابی داوران قرار میگیرند و بر اساس عملکرد خود در هر زمینه، امتیاز کلی آنها محاسبه میشود.
با توجه به اهمیت فعلی کمبود منابع انسانی متخصص در کشورمان و در جهان به طور کل، طراحی رویدادها و بازنگری روشهای آموزشی، به خصوص در مدارس و دانشگاهها، میتواند زمینهساز توسعه و پیشرفت منابع انسانی متخصص در آینده باشد. یکی از مشکلاتی که شرکتهای معروف مانند فورد، تویوتا، مرسدس بنز، هوندا، جنرال موتورز و غیره سالها پیش احساس کردند، راه حل مسابقات فرمول دانشجویی را معرفی کردند.
با در نظر گرفتن تمامی چالش ها، تیم رهام به عنوان تنها نماینده ایران در مسابقات بین المللی، از ماه تیر ۱۴۰۰ آغاز به فعالیت کرد. این تیم، موفق به ساخت یک خودروی کاملا مطابق با قوانین و استانداردهای مسابقات شده است. با توجه به تجربیات موفق تیم های کاسپین (در مسابقات روسیه سال ۲۰۱۴) و سورنا (در مسابقات ایتالیا سال ۲۰۱۸)، تیم رهام توانسته در مسابقات کشور ایتالیا سال ۲۰۲۳ شرکت کند و در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۵ تیرماه در آن عملیات را انجام دهد.

در سراسر جهان، شرکتهای خودروسازی بزرگ به عنوان حامیان اصلی تیمهای دانشجویی در مسابقات مهندسی خودرو اقدام میکنند. به عنوان مثال، شرکت بنز اسپانسر اصلی برای تمامی تیمهای دانشجویی دانشگاه مونیخ در این مسابقات عمل میکند. در حالی که در کشور ما، به دلیل شرایط فعلی، شرکتهای خودروسازی تمایل کمتری برای استفاده از فناوریهای جدید و حمایت از اینگونه فعالیتها دارند.
همانطور که مسیر 2 ساله به انتها نزدیک میشود، تیم هنوز با چالشهای زیادی روبرو است.
با وجود برگزاری جلسات مکرر بین تیم رهام و گروههای خودرویی ایران، هیچکدام از آنها تمایلی به شرکت در این نشستها نداشتند. با این حال، تیم رهام با اعتماد به تخصص و توانایی خود، در پی دستیابی به موفقیت دوباره و ارایه پیشنهاداتی برای پیشرفت صنعت خودروسازی در ایران است. امیدواریم روزی رسیده باشد که دانشجویان ایرانی، با ایمان به خود و حمایت مسئولان کشور، این هدف را به دست آورند.
ایران در سالهای اخیر در مسابقات بینالمللی رشتههای مختلف ورزشی حضور فعالی داشته است. تلاشهای برجسته تیمهای ورزشی ایران در مسابقاتی همچون المپیک، جام جهانی فوتبال و جام آسیا نتایج قابل توجهی را به دست آوردهاند. ایران علاوه بر اینها در رشتههای دیگری نیز مانند وزنهبرداری، کشتی، شنا و بسکتبال نیز شرکت کرده و به مدالهای مختلفی دست یافته است. این موفقیتها حضور و تمرینات باشگاهها و تیمهای ملی را تقویت کرده و مردم ایران را در حمایت از ورزش و دستیابی به نتایج برتر مشتاق تر کرده است.
تا کنون، تیمهای ایرانی در مسابقات فرمول دانشجویی شرکت کرده اند.
- تیم دانشگاه صنعتی اصفهان – مسابقات کلاس ۳ انگلستان سال ۲۰۰۹
- تیم دانشگاه علم و صنعت اراک – مسابقات کلاس ۱ استرالیا سال ۲۰۰۹
- تیم دانشگاه صنعتی اصفهان – مسابقات کلاس ۱ آلمان سال ۲۰۱۰
- تیم دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز «سورانا» – مسابقات کلاس ۱ ایتالیا سال ۲۰۱۱
- تیم دانشگاه فردوسی مشهد «کاسپین» – مسابقات کلاس ۳ روسیه سال ۲۰۱۳
- تیم دانشگاه فردوسی مشهد «سورنا» – مسابقات کلاس ۱ ایتالیا سال ۲۰۱۸
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.