
در دهه 1970 میلادی، صنعت خودروسازی ژاپن با طراحی و تولید خودروهای اسپرت، به یک عصر جدید وارد شد. خودروسازان بزرگ این کشور، به خصوص برندهای نیسان و تویوتا، با ورود به بازار آمریکا در دهه 1960 میلادی، توانستند به نمایشگاهی خوب مصرف سوخت کم و دوام بالا دست پیدا کنند. اکنون نوبت آن ها بود تا با ارائه مدل های زیبا و با عملکرد برتر، جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند. محصولات ژاپنی از آن دوران به دلیل قابلیت عملکرد بالا، بسیار مورد توجه بودند.
بدون شک، این مسئله به معنای انقلاب در زمینه ی ارائه پیشرانه های توانمند و قدرتمند نبود. ژاپنی ها از همان ابتدا کار را با ارائه طراحی های ظاهری جذاب و برخی از نمونه های آشنای بازار آمریکا شروع کردند. آن ها از عناصر پرطرفدار زبان طراحی آمریکایی الهام گرفته و به نمایش نمونه های کپی مشهود، مانند خودروهای تویوتا سیلیکا (Celica)، پرداختند. این خودرو به خاطر طراحی خاص خود، به عنوان نماد ژاپنی شناخته شد.
آنچه در این بخش از در خودرو شاپ میخوانید، آشنایی مختصر با نسل اول تویوتا سلیکا است که از قضا پرتیراژترین نسخه وارداتی این مدل در بازار ایران به حساب میآید.
آغاز تویوتا سلیکا
تویوتا سلیکا نامش را از کلمه لاتین "Caelicus" یا به معنی بهشتی و آسمانی "Celestial" قرض گرفته است. بنابراین، هر تلفظ دیگری مانند "سیلیکا"، کاملاً نادرست است. همانند فورد ماستنگ، هدف تویوتا از تولید سلیکا، سوار کردن اتاق اسپرت کوپه بر پلتفرم موجود یک خودرو تولید انبوه سدان بود تا فرایند تولید را تا جای ممکن ارزانتر و سریعتر کند. نتیجه کار تولید یک اسپرت کوپه دو در بر پلتفرم تویوتا کارینا بود، که از قطعات فنی مشابهی با مدل کورونا نیز استفاده میکرد. تویوتا برای تولید سلیکا نه تنها مدل فورد ماستنگ را به عنوان زمینه طراحی و بازار هدف خود قرار داد، بلکه این خودرو نیز پاسخ ژاپنی به خودروی محبوب و موفقی مانند ماستنگ نسل اول بود.

پاراگراف اصلاح شده: سلیکا زاده تفکر، یک خودرو اسپرت کوپه مناسب و برای استفاده روزمره بر اساس سبک ذهنی ژاپنی میباشد. این خودرو در نسلهای مختلف در بازه زمانی ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۶ تولید شده است و تاکنون هیچ محصول دیگری جایگزین آن نشده است. در طی ۳۶ سال تولید، این نام شهرت و اعتبار خود را کسب کرده و با ورود به دهه ۲۰۰۰، به دلیل مدرنیته، برخی از ویژگیهای اصلی خود را از دست داد. این نشان میدهد ژاپنیها، در مقایسه با آمریکاییها، تمایل کمتری به حفظ هویت قدیمی خود دارند و به جای آن عقیده دارند که هویتهای خلقی و پایدار برای پیشرفت ضروری نیستند.
سلیکا در سه دوره زمانی مختلف به بازار ایران عرضه شده است. نسل اول سلیکا (1970-1977)، نسل پنجم (1989-1993) و نسل هفتم (1999-2006) به ترتیب عرضه شدند. در این مدت، نسخه نسل اول سلیکا بیشترین تیراژ واردات را داشته است و تیراژ واردات دو نسل دیگر بسیار کمتری داشتهاند.
سرمشق آمریکایی برای تویوتا سلیکا
صنعت خودروسازی ژاپن از زمان اولین شروع فعالیتش مانند چینیهای قدیمی در دورانی که بازار جهانی را در دست داشتند، شروع کرد. در آن زمان، شرکتهای خودروسازی ژاپنی، که تازه وارد این صنعت بودند و تاکنون هیچ الگویی برای طراحی خودروهایشان نداشتند، به دنبال یافتن مرجعی برای طراحی خودروهای اسپرت و کوپه/کانورتیبل، انتخاب بیاندازند. بنابراین، به تسریع در موفقیت خود در این سگمنت خودروها، تویوتا برترین خودروی تاریخ، یعنی فورد ماستنگ را به عنوان الگو برگزید. البته، شاید با دیدن نسخههای کوپهی سلیکا موجود در بازار ایران به این نتیجه برسید که این الگوی ماستنگ کجاست؟ در حقیقت، الهامگیری آشکار از ماستنگ فورد در نسخه لیفتبک سلیکا قابل مشاهده است. در این نسخه، طراحی انتهای سقف تا لبه صندوق با نسخه فستبک ماستنگ دقیقاً یکسان است. همچنین، استفاده از چراغهای عقب راه راه عمودی، شباهت قابل توجهی را با نسخه نخست ماستنگ ایجاد میکند. همچنین چراغهای جلو در نسخه کوپه و لیفتبک هر دو به صورت جفت چسبیده به هم هستند و به خوبی شباهت سلیکا به صندوق جلوی ماستنگ را نگه میدارد. نسخه لیفتبک حتی در بخش پایین شیشه عقب (کرکره شیشه عقب) هم شباهت خود به ماستنگ را حفظ کرده است.
متأسفانه، بین نسخههای وارداتی موجود در بازار کشور، هیچ نمونهای از مدل لیفتبک سلیکا قابل دسترسی نبود. همهی ماشینهای سلیکا که به ایران وارد شدند، نسخههای کوپه با اندازه خارجی بسیار کوچک به مقدار 4170×1600×1300 و با فاصله محورهای 2407 میلیمتری بودند. از نظر ظاهر و اندازه، این ماشینها بسیار شبیه به میتسوبیشی گالانت سیگما نسل سوم بودند و بهنظر میرسید که از سلیکا الهام گرفته شدهاند.

استفاده از المانهایی نظیر سپرهای دربرگیرنده کرومی به همراه انسجام طراحی اجزا بدنه مانند چراغها، جلوپنجره و سپرها در دو بخش جلو و عقب، همگی از سبک طراحی آمریکایی دهه 1970 الهام گرفته بودند. زبان طراحی بخش جلو سلیکا به خصوص در بخش سپر، چراغها و جلو پنجره حتی شباهت بیمانندی به فورد فالکن نسل چهارم (مدل 1970) داشت.
سلیکا، یک کوپه کوچک و کم جاپاپنی است که نمای داخلی آن کمی ساده است. با این حال، بخش داشبرد دارای طراحی الهامگرفته از سبک طراحی آمریکایی است. استفاده از تزئینات چوبی در داشبرد، عنصر بزرگ و مشخصی در داخلی خود است که زندگی و جذابیتی به این فضای محدود اضافه میکند.
داشبرد این خودرو از نظر چیدمان به شدت شبیه به محصولات کرایسلر (داج و پلیموث) پایان دهه 1960 و ابتدای 1970 میباشد و از نظر طراحی نیز ترکیبی از آمریکاییهای دوران مخصوصا فورد و کرایسلر است. دو نشانگر بزرگ و چرخشی داشته که شامل دورسنج موتور و سرعت لحظهای میشوند و کاملاً شبیه خانواده ماستنگ هستند. همچنین، سه نشانگر دیگر همچون حجم سوخت موجود در باک، دمای پیشرانه، فشار روغن و جریان شارژ دینام را نشان میدهند و سبک چیدمان کنار هم و ابعاد کوچک آنها مستقیماً الهامگرفته شده از داج/پلیموث میباشد. ساعت آنالوگ نیز روی بخش اتصالی کنسول میانی قرار دارد و این نشانگرها نشاندهنده توجه طراحان به جزئیات است. غربیلک فرمان ساخته شده از سلیکا، یک دایره بزرگ با چوب سه شاخه و تزیینات شبیه به سوراخ بر روی هر سه شاخه را دارد، که شباهت آن به غربیلک فرمان استاندارد ماستنگهای نسل اول بینظیر است.

از نظر کیفیت سواری، خودروی سلیکا ارتفاع کمی دارد و به زمین نزدیک است. این ویژگی باعث ایجاد احساس اسپرتی در مقابل خودروهای مدرن میشود. نشیمن جلو، فضای پاها و صندلیها در سلیکا از جنبه عرض نسبتاً خوبی برخوردار است. با این حال، برخورداری از ساختار 2+2 کوپه در سلیکا در واقع یک ویژگی ظاهری است، زیرا اگر قد سرنشینان جلو بیش از ۱۷۰ سانتیمتر باشد، تقریباً غیرممکن است که افراد در صندلیهای عقب نشینند.
مشخصات فنی تویوتا سلیکا؛ نه چندان شبیه به ماستنگ
نسل اول سلیکا با مجموعهای کامل از پیشرانههای چهار سیلندر معرفی شد. این پیشرانهها در حجمهای مختلف به بازار عرضه شدند، شامل 1.4، 1.6، 1.9، 2.0 و 2.2 لیتر بودند. تولید این موتورها بر اساس سال ساخت و بازار هدف خودرو و نوع سوخت مصرفی طراحی میشد. همچنین، برای این خودرو، گیربکسهای دستی با چهار و پنج سرعت و همچنین یک نمونه با چهار سرعت اتوماتیک (مخصوص بازار لوکس آمریکای شمالی) تولید میشد.
یکی از معروفترین پیشرانههایی که برای سلیکا در بازار وارداتی ایران عرضه میشود، نسخه ۱۶۰۰ سیسی دو کاربراتور سولکس (Solex) معروف به تریم GT به همراه گیربکس پنج سرعته دستی است. این پیشرانه، با قدرت تقریبی ۱۱۳ اسببخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتون-متر، ابتدا به نظر جذاب و خیرهکننده نمیرسد. اما مهم است به خاطر بیاوریم که وزن نهایی این خودرو، بین ۹۰۰ تا ۱.۱ تن است. این به این معنی است که نسبت نیرو به وزن حدود ۱۰۰ اسببخار برای هر تن وزنی را به همراه دارد.

سلیکا GT1600 با شتاب اولیه (0تا 100) حدودی 10.0 ثانیه در اختیار شما قرار میدهد. این عدد قابل توجهی برای یک خودروی اقتصادی و اسپرت کوپه ژاپنی است. اگرچه سلیکا همچنان یک خودروی تند و تیز و واقعاً اسپرت نیست، اما در صورتی که شتاب اولیه 10.0 ثانیهای شما را غافلگیر میکند، لازم است توجه داشته باشید که بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار امروزه، با استفاده از پیشرانههای توربو و سیستم تزریق مستقیم و گیربکسهای پیشرفته با دو کلاچ اتوماتیک، همان شتاب اولیه را ارائه میدهند. بنابراین، اگر تیگو 7 نسل اول با پیشرانه 1.5 لیتری توربو و جک S5 با پیشرانه 2.0 لیتری توربو برای شما خودروی با شتاب خوبی به شمار میرود، سلیکا هم یک اسپرت کوپه جذاب است.
مزیت بزرگ سلیکا در سیستم انتقال نیرو پیشرانه جلو/متحرک عقب (FR) و ساختار سبک آن است. این خودروی اسپرت کوپه (دو در) قادر است از مزیتهای مهم خودروهای اسپرت اقتصادی بهرهبرداری نماید. با وزن کمی که دارد، امکان کنترل بهتر در مناطق خیس و خط ماشینها را فراهم میکند.
راند نهایی با تویوتا سلیکا
رقابت اصلی تویوتا سلیکا، نه با رقبای آمریکایی 400 اسب بخار، بلکه با اسپرت کوپههای موفق ژاپنی در بازار آمریکای شمالی و آمریکاییهای کوچکسایز بود. همچنین، تویوتا سلیکا به رقابت با برخی از آمریکاییهای بازار اروپا نیز پرداخت.

بررسیها نشان میدهد که فورد موریک (Maverick) و بیوئیک اسکایهاک (Skyhawk) به عنوان نزدیکترین رقبا به سلیکا در بازار آمریکایی شناخته میشوند. همچنین، داتسون 240Z شرکت نیسان نیز به عنوان اصلیترین رقیب سلیکا در بازار آمریکای شمالی معرفی شده است. این خودرو به عنوان یکی از پرفروشترین و محبوبترین اسپرت کوپههای ژاپنی در تاریخ تجارت آمریکا نامبرده میشود.
اگرچه داتسون سری Z هرگز توانایی رقابت با سلیکا در بخش طراحی ظاهری و مشخصات فنی را نداشت، اما سلیکا توانست جایگاه مناسب خود را در بازار بسازد و در طی ۳۶ سال تولید خود در هفت نسل مختلف جوابگوی نیازهای مشتریان باشد. نسخه تویوتا سلیکا یکی از محبوبترین و باارزشترین اسپرتهای کلاسیک ژاپنی در بازار ایران است که به راحتی میتوان آن را تهیه کرد و نگهداری کرد و سواری با آن لذتبخش است.
متن: عکسهایی که توسط عرفان اسلامپناه گرفته شدهاند زیبا و شگفتانگیز هستند. هر عکس دقیقاً لحظهای را به تصویر میکشد و در آن لحظه، زیبایی و جذابیتی منحصر به فرد را نشان میدهد. عکسها با استفاده از رنگهای زنده و کنتراست قوی به طرز واقعیتبینانهای ساخته شدهاند. در هرکدام از عکسها، جزئیات و پیچیدگیهای ریز تا حدی واضح و قابل مشاهده هستند که به وضوح نشان دهنده حرفهای بودن عکاس است.