
ارزبری قطعات خودروهای داخلی
در تیر ماه سال 1402، با محدودیت منابع ارزی مواجه هستیم و قادر به اختصاص آن به واردات خودروها نیستیم. بانک مرکزی نیز توضیح میدهد که برای واردات خودروها، منشا ارز باید به وضوح مشخص شده باشد و این موضوع مقابل تامین ارز از منابع خارجی یا ارزهای مردم قرار دارد. به عبارت دیگر، کارشناسان حوزه خودرو اقتراح میکنند که بانک مرکزی به مردم اجازه دهد خودروها را با ارز خودشان یا ارز منابع خارجی وارد کنند. روش بانک مرکزی در این زمینه موضوعی مهم درباره واردات خودروهاست که همچنان در بحث قرار دارد.
صادق الحسینی، اقتصاددان، میگوید که میزان ارزی که برای واردات قطعات خودروهای چینی، ایران خودرو و ساپیا از کشور خارج میشود در سال ۱۴۰۲ حدود ۶ میلیارد دلار برای واردات سیدی خودروهای چینی و ۶ میلیارد دلار برای قطعات ایران خودرو و سایپا تخصیص داده شده است. اگر فقط ۶ میلیارد دلار برای بهترین خودروهای کارکرده اختصاص یابد، میتوان ۳۰۰ هزار خودرو کلاس جهانی وارد کرد. میزان تولید چینیها در ایران کمتر از این است.
دستورالعمل محاسبه درصد میزان ساخت داخل
در ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۲، آقای توکلی لاهیجانی، به عنوان مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، مراسمی تنظیم کرده و به شرکتهای خودروسازی، تولید کنندگان موتورسیکلت و دوچرخههای کشور، نامهای ارسال نمود. این نامه دربارهٔ دستورالعمل اجرایی برای محاسبه درصد ساخت داخل خودروها صحبت میکرد.
به اطلاع میرساند که دستور العمل اجرایی در مورد تهیه گزارش درصد ساخت داخلی برای محصولات سواری، وانت، ون، مینی بوس، اتوبوس، کامیونت، کامیون، کشنده، موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برقی، که توسط معاون حمل و نقل در وزارت مربوطه تأیید شده است، به منظور اجرا ابلاغ شده است.
مونتاژیها 2 برابر داخلیها دلار میسوزانند!
به گزارش مطالعه درباره میزان دلار مصرفی برای تولید خودروی سواری در کشور، مشخص شد که در روش مونتاژ خودروهای خارجی (واردات به ازای هر خودرو در فصل ۹۸)، میانگین مصرف ۴ هزار و ۵۰۰ دلار ارز بوده است. درحالی که برای تولید خودروهای ایرانی توسط شرکتهای ایران خودرو و سایپا، در متوسط ۲ هزار و ۶۵۰ دلار ارز مصرف شده است.
در دادههای حاکی از بیشترین ارزش ارزش خودرو در بازار داخلی، خودروهای داخلی مانند "اتومات 207" با ارزش 4،721 دلار، "دنا توربو دستی" با ارزش 4،349 دلار و "شاهین" با ارزش 4،012 دلار قابل توجه است. همچنین، کمترین ارزش ارزش خودرو نیز به خودروهای "وانت 151" با ارزش 1،260 دلار، "ساینا اس" با ارزش 1،628 دلار و "کوییک اس" با ارزش 1،756 دلار تعلق دارد.
در بخش خودروهای مونتاژی، خودروهای هایما X7، هایما S8 توربو و لاماری جزء خودروهایی هستند که ارزش بیشتری از سایر خودروها دارند. ارزش بالاترین خودرو، هایما X7 است که به ارزش 19 هزار و 228 دلار قیمت گذاری شده است. هایما S8 توربو به ارزش 16 هزار و 865 دلار و لاماری به ارزش 15 هزار و 470 دلار قیمت گذاری شدهاند. از سوی دیگر، خودروی X22 MT با 3 هزار و 293 دلار و X22 AT-CVT با 3 هزار و 302 دلار کمترین ارزش را دارند.
در نمودار دیگری، مقدار واردات اجزا و قطعات خودرو در سالهای 1400 و 1401 مشاهده میشود. بر اساس این نمودار، بیشترین مقدار واردات مربوط به موتور و کمترین مقدار واردات نیز مربوط به شیشه است.
آمار تولید خودرو در ایران
می توانید آمار تولید گوناگون خودروها را در این مقاله بررسی کنید. مشتمل بر جدیدترین اطلاعات تولید خودروهای سواری، ون، و جانت همچنین وضعیت تولید خودروهای سنگین است.