
شرکت مزدا در حال تحقیق و بررسی روی سوخت مصنوعی کربن خنثی است. این شرکت در مسابقه استقامت ENEOS Super Taikyu Series شرکت میکند و خودروی MX-5 با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی Skyactiv-G را در کلاس ST-Q به رقابت میبرد.
شرکت تویوتا همچنین با مدل GR86 CNF و موتور سه سیلندر ۱.۴ لیتری در این بخش از بازار رقابت میکند و در کنار سوبارو BRZ با موتور ۲.۴ لیتری قرار میگیرد.
برای کشف و استفاده از فناوریهای سوخت جدید، مسابقات یکی از زمینههای مهم صنعت محسوب میشود. شرکت داچیا در رالی داکار ۲۰۲۵ از سوخت مصنوعی استفاده میکند و کنوانسیون فرمول یک نیز در برنامههای آینده خود قرار داده است که از این نوع سوخت استفاده کند. سباستین فتل، قهرمان سابق فرمول یک، به این موضوع اشاره کرده است.
سوخت مصنوعی در حال حاضر به یکی از موضوعات مورد علاقه خودروسازان تبدیل شده است و بسیاری از آنها در حال بررسی این مساله هستند. شرکت پورشه نیز در پایان سال قبل، در کارخانه شیلی خود، توسعه سوخت الکترونیکی را آغاز کرد. اما طول میکشد تا بتواند حتی کسری از گاز مصرفی جهان را تولید نماید.
شرکت تویوتا در حال بررسی سوخت کربن خنثی است و مدیرعامل این شرکت درباره زیستپذیری و دوام این فناوری تردیدهایی دارد. بنا به اظهارات او، استفاده از این نوع سوخت نیازمند مصرف انرژی زیادی است. همچنین، رئیس شرکت فولکس واگن نیز برای سوخت کربن خنثی صدای غیرضروریی است. در نتیجه، شرکتهای اتومبیلساز در حال ارزیابی مزایا و معایب استفاده از این نوع سوخت هستند.
شرکت استلانتیس در ماه آوریل اعلام کرد که در حال ارزیابی سوخت کربن خنثی در 28 موتور بنزینی و دیزلی است. آزمایشات این سوخت روی موتورهای تولید شده از سال 2014 تا آخر دهه انجام خواهد شد.
پیشرفت روزافزون صنعت خودرو و تلاش برای کاهش استفاده از موتورهای احتراقی، باعث نزدیک شدن ما به انقراض این نوع موتورها میشود. در این راستا، اتحادیه اروپا در ابتدای سال جاری تصمیم به ممنوعیت فروش خودروهای با سوخت مصنوعی پس از سال ۲۰۳۵ گرفت. با این حال، یکی از چالشهای مهم در مورد استفاده از سوختهای جایگزین این است که اگر تولید آنها نیاز به انرژی زیادی داشته باشد و از دیدگاه محیط زیست مزایای قابل توجهی ناشی نکند، میتواند سرعت پیشرفت را کاهش دهد. به همین دلیل، کمپانی پورشه تصمیم گرفته است که کارخانهای را در کشور شیلی راهاندازی کند. محیط فوق العاده مستعد آب و هوای شیلی، با وجود وزش باد تا ۲۷۰ روز در سال، منجر به حرکت توربینهای برق تولیدی در این منطقه میشود و از این طریق، پورشه توانسته است از این انرژی تجدیدپذیر استفاده کند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.