سرنوشت نامعلوم حواله داران شرکت آذویکو
برجستهترین حقیقتهای تلخ برای حوالهداران MG میتواند در این نکته بیان شود که بعد از گذشت پنج سال، هنوز هم امکان دریافت حق و حقوق آنها از شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) وجود ندارد. این سندرم بدعهدی با شروع مشکلات در سال ۱۳۹۷ آغاز شد.
صدها مشتری در بازه زمانی اردیبهشت تا خردادماه سال ۱۳۹۷، به شرکت آذویکو مراجعه کردند و اقدام به ثبت نام در برنامه ام جی ۳۶۰ کردند. قیمت قطعی خودروها به صورت ۱۰۰ روزه، ۱۲۰ روزه و ۱۴۰ روزه تعیین شده بود و در تاریخ ثبت نام، ۵۰ درصد از قیمت خودروها به صورت نقد از حوالهداران ام جی دریافت شد.
در واقع، شرکت آذویکو اعلام کرده است که تحریم های ایالات متحده برای خروج ایران از توافق هسته ای برجام، هیچ تأثیری بر تحویل خودروهایی که قبلا به فروش رسانده است نداشته است. به همین دلیل، شرکت آذویکو تصمیم گرفته است سهمیه بیشتری از خودروهای یازدهمین خط تولید خود را، که اصولاً برای حواله داران برنامه ریزی شده است، به عنوان پیش فروش فعال کند. اما علیرغم گذشت 5 سال از آغاز این فعالیت، حواله داران همچنان منتظر تحویل خودرو هستند و این مساله هنوز با مراجع ذیصلاح بحث و بررسی نشده است.
بعضی از مشتریان معتقدند که شرکت آذویکو در اوایل سال 1402 مبلغ 50 میلیون تومان را به چندین مشتری پیش پرداخت مربوط به خرید خودروی خود دریافت کرده است. این مبلغ از سوی متقاضیان خرید خودروی آذویکو پنج سال قبل پرداخت شده است. شکایت این مشتریان در این است که شرکت آذویکو این مبلغ را به آنها به هیچ عنوان برنگردانده است و در محاسبه هیچ خسارت یا سودی را در نظر گرفته نشده است.
واردات ام جی به ایران در سال 1402
با انتشار فهرست شرکتهای مجاز در اواخر پاییز 1401 توسط وزارت صمت، واردات خودروهای MG به کشور قطعی شده است. به گفته آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، هر دو مدل خودروی MG در گروه خودروهای اقتصادی قرار است و تا پایان سال جاری سفارش آنها ثبت میشود. بنابراین، قابل پیشبینی است که این خودروی جدید با حداکثر قیمت تقریبی 10 هزار یورو وارد بازار ایران شود. هنوز شرکت واردکننده MG به طور رسمی اعلام نشده است.
خودروی ام جی ۳، به عنوان نخستین محصول از ام جی که وارد کشور میشود، به بازار عرضه میشود. این خودرو در حال حاضر در نسل دوم قرار دارد و نسخه های جدید وارداتی آن در ایران از سری دوم فیس لیفت MG3 هستند. در مقابل، نسخه های قدیمیتری که در ایران وجود دارند، همگی از سری اول فیس لیفت MG3 هستند.
دومین محصول مورد انتظار از برند امجی در بازار ایران، سدان MG6 نسل دوم است. این خودرو در سال 2016 معرفی شد و خبرهای واردات آن به ایران در سال 1397 منتشر شد. اما با خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق برجام، شرکت خودروسازی سایک تمامی فعالیتهایش را در ایران متوقف کرد و عدم ورود MG6 جدید به بازار ایران تضمین شد. در سال 2020، این خودرو فیسلیفتی زیبا را تجربه کرد و در سال 2021 نیز نسخه MG6 PRO آن به بازار عرضه شد. با توجه به این تحولات، منتظریم ببینیم کدام نسخه از این خودرو جذاب برای واردات به ایران انتخاب خواهد شد.
معرفی محصولات ام جی در ایران
اولین خودرویی که توسط برند ام جی به بازار کشورمان عرضه شد، MG 550 بود. این خودرو به عنوان یکی از اولین توربوهای آسیایی در ایران شناخته میشد. ام جی 550 در سال 2010 وارد ایران شد و فروش آن تا سال 2012 ادامه یافت.
پایان کار 550 در ایران با عرضه MG6 در کشورمان همزمان شد. خودروی MG6 بر پایه پلتفرم 550 ساخته شده بود و به صورت دو مدل GT (فست بک) و مگنت (صندوقدار) به مشتریان ایرانی عرضه شد. فروش این خودرو تا سال 2014 ادامه داشت.
در سال 2013، به نوبت عرضهٔ یکی از سدانهای پرفروش و ارزان قیمت توسط برند ام جی در ایران رسید. مدل MG 350 برنامهٔ رقابت با خودروهای مونتاژ شدهٔ سراتو بود، اما محدودیت تامین و افزایش قیمت آن، انجام این طرح را متوقف کرد و در نهایت در سال 2014، مدل 350 به بازار کشورمان وداع گفت.
سال ۲۰۱۴، نهایتاً ماشین هاچ بک ام جی ۳ هم وارد بازار ایران شد. در آن زمان، خودروهای رقیب کره ای مانند i۲۰ و پیکانتو تماماً بازار خودروهای گران قیمت را تصاحب کرده بودند. با این وجود، ام جی ۳ هنوز هم یکی از بهترین خودروهای سگمنت خودش در ایران به لحاظ فرمانپذیری است. با این حال، فروش آن در سال ۲۰۱۵ در ایران متوقف شد.
سال ۲۰۱۵ دو رویداد مهم را تجربه کردیم. یکی از آنها، عرضه مدل جدید MG6 بود که تنها به صورت جی تی (GT) عرضه میشد. اتفاق دیگری که در سال ۲۰۱۵ رخ داد، عرضه مدل MG GS بود. این مدل باعث شد تا موریس گاراژ وارد بازار جذاب و پرفروش خودروهای کراس اور شود. ام جی GS توانست با ویژگیهای فنی برتر نسبت به رقبای کرهای خود، موفقیت خاصی کسب کند.
سال ۲۰۱۶ و همزمان با قطع عرضه ام جی ۶ نیوفیس، مدیا موتور پس از تاخیر بسیار، نهایتاً مدل MG GT را نیز به بازار ایران معرفی کرد و به تبدیل شدن به رقیب مستقیم برای خودروهای کرولا ایرتویا و لنسر آرین موتور اقدام کرد. با این حال، یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت GT در بازار ایران، عرضه بسیار منتخب و با محدودیتی بود که در همان سال، مجبور شد از بازار ایران خارج شود.
بعد از چند ماه از ارائه خودرو GT و در شرایطی که شرکت مدیا موتور دچار مشکلات سختی شده بود، آذویکو به عنوان شریک جدید شرکت ام جی در ایران، شروع به تولید نخستین محصول خود به نام MG 360 کرد. اما نخستین سری این خودرو در تابستان سال 96 و به تعداد محدودی روانه بازار شد. در اواسط همان سال و به صورت دقیقتر در زمستان 96، تولید مدل 360 توربو آغاز شد و در سال 1397 وارد بازار شد.