
فرض کنید دو گزینه داریم که هر کدام۸ سال پیش،۵۰۰ میلیون تومان سرمایهگذاری کردند. نفر اول، یک پورشه ماکان۲۰۱۵ خرید و وقتش را در خیابانها میگذرانید، در حالی که نفر دوم با اجاره یک مغازه در بازار، شروع به کار و کسب درآمد کرد.این مثال پاسخ واضحی به کسانی است که به سرمایهگذاران خودرو انتقاد میکنند. چگونه میتوان افراد را از کسب سود در بازاری قانونی و پرطرفدار منع کرد، در حالی که به عوامل سیاسی و غیر اقتصادی توجه نمیشود؟ آیا میتوان به خریدار گفت که این کالا را نخرید چون بعد از یک سال، نه تنها دچار استهلاک میشود، بلکه ممکن است سود۱۰۰ درصدی نیز برای شما به ارمغان آورد! بنابراین، انتظار هدایت اقتصاد با شعار «تحریم خودروسازان» و «نه به خودروهای ملی» غیرواقعی است. البته واضح است که معاملات در بخش خودرو ارزش افزودهای برای اقتصاد ایجاد نمیکند، به همین دلیل نمیتوان آن را سرمایهگذاری کارآمد دانست. اما با توجه به شرایط اقتصادی ایران و قوانین سختگیرانه، نمیتوان از میزان بالای معاملاتی که در این بازار صورت میگیرد چشمپوشی کرد. با در نظر گرفتن این واقعیت، قصد داریم به بررسی برخی از گزینههای جذاب خودرو در بازار بپردازیم که بالاترین میزان سودآوری برای خریداران را فراهم میسازند. خودروهایی که بر اساس سوددهیشان، حتی در مقایسه با بازارهای دیگر، توانستهاند در این زمینه موفق شوند و برای بسیاری به یک شغل جانبی تبدیل شدهاند. در ادامه با خودروشاپ بزرگترین سایت فروش خودرو همراه باشید
در دیماه۱۳۹۸، یکی از مهمترین لحظات در صنعت خودروسازی ایران رقم خورد: خداحافظی پراید (به جز مدل وانت) با خطوط تولید سایپا، که از سال۱۳۷۲ به عنوان وسیلهای پرمصرف در میان خانوادههای ایرانی شناخته شده بود. قیمتی که در زمان توقف تولیدش حدود۸۰ میلیون تومان بود، به دلیل تقاضای شدید بازار، به مرز۳۰۰ میلیون تومان رسید. جالب اینکه پراید با تغییرات جزئی دوباره به بازار برگشت و قیمتهای نجومی جدیدی پیدا کرد. این فقط مختص پراید نبود، بلکه هر خودرویی که خبر توقف تولیدش به گوش میرسید، با رشد قیمتی شدید مواجه میشد. به عنوان مثال، خودروهایی مانند تیبا، سمند و پژو پارس نیز پس از توقف تولید، قیمتهای نجومی را مشاهده کردند و مالکان حتی با مدلهای کارکرده این خودروها نیز سود قابل توجهی به دست آوردند. این فرمول نه تنها برای خودروهای کنار گذاشتهشده، بلکه برای خودروهایی که به زودی تولیدشان متوقف خواهد شد، صدق میکند. خودروهایی مثل پژو۲۰۶ و ساینا که اعلام شده یک سال دیگر از خط تولید خارج میشوند، هم اکنون رشد قیمتی قابل توجهی داشتهاند.
خودروهای خارجی: بازار در بحران
با این حال، وضعیت خودروهای خارجی کمی متفاوت است. خبر ممنوعیت ورود خودروهای کرهای (که برندهای محبوبی مانند کیا، هیوندای و سانگ یانگ را شامل میشود) چالش جدیدی را به همراه آورد. از سوی دیگر، خودروهای ژاپنی نیز دیگر قادر به ورود به کشور نیستند و این وضعیت باعث شده که فقط خودروهای چینی و واردکنندگان آنها در بازار باقی بمانند. قیمت خودروهای وارداتی که معمولاً بالا میتوانند باشند، با توجه به کمبود رقابت در مدلهای داخلی، به نظر میرسد که به هیچ عنوان دچار کاهش نخواهند شد. بهخصوص که در این دسته، خودروهای پژو۲۰۷، دنا پلاس توربو و تارا به عنوان گزینههای داخلی براي رقابت با وارداتیها باقی ماندهاند. در این شرایط اگر تغییرات بنیادی در عواملی چون نرخ ارز و معیارهای واردات و کیفیت خودروهای داخلی حاصل نشود، نمیتوان انتظار کاهش قیمت در این بخش را داشت.
واردات خودروهای کارکرده: راهحل برای بحران
در این زمینه، نظرات عبدالله بابایی، کارشناس صنعت خودرو، که تجربهای عمیق در مدیریت خودروسازی دارد، جالب توجه است: «چالشهایی که امروز صنعت خودروسازی با آن مواجه است، تنها ناشی از عملکرد خودروسازان نیست، بلکه تاثیر سیاستهای دولتی و تصمیمسازیهای آنها نیز نباید نادیده گرفته شود. انتقادات تنها به سمت خودروسازان روانه میشود، اما باید به سیاستها نیز توجه داشت. من با رشد و شکوفایی تولید ملی موافق هستم، اما نباید فراموش کرد که صنعت خودرو هم نیاز به حمایت دارد. مشکلات حال حاضر ناشی از سودآوری نیست و این باعث شده که مشتریان به دنبال سود در این بازار باشند. این یک فرایند طبیعی است که هر فردی با توجه به توان مالی خود در تلاش برای کسب سود خواهد بود.
در پایان، با وجود محتوای مثبت کمیسیون تلفیق در خصوص واردات خودروهای دارای کمتر از۵ سال کارکرد، این موضوع در قانون بودجه۱۴۰۲ به طور کامل حذف شده است.
رقابت در قیمتگذاری: چالش خودروسازان خصوصی
خودروسازان خصوصی در چندماه اخیر با چالشهای بیپایانی در زمینه قیمتگذاری دستوری از سوی شورای رقابت مواجه بودهاند. در نتیجه تصمیمات اخیر، این خودروسازان مجبور به استفاده از سامانه یکپارچه و تبعیت از قیمتگذاری شدهاند. با سختگیریهای جدید، عرضه محصولات به شکل ناگهانی با محدودیتهایی روبهرو خواهد شد، که همین امر به تشدید تقاضای مشتریان منجر میشود.
سودآورترین خودروهای حال حاضر بازار
با بررسی قیمتهای اعلامی از خودروسازان و مقایسه آنها با قیمتهای روز در سایتهای فروش خودرو، متوجه میشویم که خودروهایی همچون آریزو۶ پرو، امویام ایکس۲۲ و ایکس۵۵ پرو، جک جی۳ و جی۴ و همچنین تیگو پرومکس، به همراه لاماری ایما (با اختلاف قیمت حدود۶۵۰ میلیون تومان بین بازار و کارخانه) به عنوان خودروهای پرسود در بازار شناخته میشوند. در بین خودروهای داخلی فروش رفته در سامانه یکپارچه، ساینا اس، کوییک اتوماتیک و شاهین نیز در لیست سودآورترینها مشاهده میشوند.
با ذکر این نکته که تفاوت قیمتهای زیاد در حال حاضر باعث رونق بازار حواله خودرو شده است و بعضی حوالهها از۲۰۰ تا۸۰۰ میلیون تومان معامله میشوند. در این بازار، تغییرات قیمت و زمان تحویل خودرو نیز به نوسانات قیمت حواله تاثیرگذار است.
نهایتاً، فشار نهادهای ناظر بر سایتهای فروش خودرو در خصوص ممنوعیت اعلام قیمتها نشان میدهد که بازار خودرو در دورهای پر از تنش قرار دارد و متاسفانه دستگاههای سیاسی تنها به پاک کردن صورت مسئله پرداخته و راهحلی برای بحران خودروی کشور ارائه نمیدهند.
سوالات متداول (FAQ)
سوال: آیا سرمایهگذاری در خودرو در بازار کنونی به صرفه است؟
جواب: با توجه به افزایش قیمتها و تنوع خودروها، سرمایهگذاری در خودرو میتواند صرفه اقتصادی داشته باشد، به شرطی که دقت لازم در انتخاب و بررسی قیمتها انجام شود.
سوال: چرا خودروهای پراید و تیبا بعد از توقف تولید قیمتهای قابل توجهی پیدا کردند؟
جواب: قیمتهای خودروهایی که به زودی از خط تولید خارج میشوند معمولاً به دلیل تقاضای زیاد و محدودیت عرضه افزایش یافته و به همین دلیل، مالکان آنها از فروش سود میبرند.
سوال: تاثیر سیاستهای دولتی بر بازار خودرو چگونه است؟
جواب: سیاستهای دولتی به طور مستقیم بر قیمت و عرضه خودرو تاثیر میگذارند و در صورتی که سیاستهای حمایتی یا محدودکنندهای نباشد، میتواند باعث نوسانات شدید بازار گردد.
سوال: چه خودروهایی برای سرمایهگذاری مناسب به نظر میرسند؟
جواب: خودروهای آریزو۶ پرو، امویام و تیگو پرومکس در حال حاضر به عنوان خودروهای پرسود در بازار شناخته میشوند و گزینههای مناسبی برای سرمایهگذاری به شمار میآیند.