
ملاقات با تویوتا کمری HEV
تاریخچه خودرو سازی به کرات گواهی بر حضور مدلهایی است که رکوردهای مختلفی را شکستهاند؛ از قویترین و سریعترین گرفته تا گرانترین و بزرگترین خودروها. همچنین، شاهد خودروهایی هستیم که در برخی جنبهها اولین یا آخرین بودهاند. اما کمتر خودرویی توانسته است به این اندازه، بهعنوان یک نماد تاریخی و فرهنگی، تأثیرگذار باشد. تویوتا کمری، فراتر از یک وسیله نقلیه، خود به یک فرهنگ و سنت تبدیل شده است. این خودرو به سبب محبوبیتش در بین تمامی اقشار جامعه - از جوانان و سالمندان گرفته تا ثروتمندان و افرادی با درآمد متوسط - مورد تحسین قرار میگیرد. این ویژگی خاص، نصیب هر خودرویی نمیشود.
تویوتا کمری HEV از کجا آمد؟
تویوتا نماد برجسته صنعت خودروسازی ژاپن است و مدل کمری به عنوان درخشانترین فصل این داستان شناخته میشود. اما روایت ما این بار از دل خاک ژاپن آغاز نمیشود. برای رسیدن به آن، باید به دهه 70 میلادی برگردیم، زمانی که بحران نفت باعث شد آمریکاییها پس از سالها به سمت خودروهای اقتصادی روی آورند. در آن دوران، ایالات متحده بزرگترین تولیدکننده و مصرفکننده خودرو در جهان بود و این تغییر رویکرد میتوانست تأثیر قابل توجهی بر صنایع خودروسازی جهانی بگذارد. این نکته را در ذهن داشته باشید، حالا بیایید به جزئیات بپردازیم.
در آن روزها، تویوتا در حال ایجاد گامهای راهبردی برای گسترش حضور جهانی خود بود. ژاپنیها به درستی تشخیص دادند که بحران کرونا نمیتواند مانع از اجرای این استراتژی جسورانه شود. به همین دلیل، به پروژهای بزرگتر با نام کمری (و نه کَمِری) روی آوردند. این نخستین بار نبود که نام Camry در فهرست تولیدات این برند به چشم میخورد؛ پیشتر در سال 1979 تویوتا نسخهای از سلیکا کمری را عرضه کرد که چندان دوام نیاورد. اما سرانجام در سال 1982، نام مستقل کمری به بازار معرفی شد. نسخههای اولیه این خودرو به لحاظ طراحی چندان جذاب نبودند و بیشتر شبیه به یک مکعب مستطیل بیروح به نظر میرسیدند. اما تویوتا کیفیت را در این محصول بهعنوان اولویت اصلی قرار داد. با ارائه آن در دو تیپ سدان و هاچبک و قابلیت انتخاب پیشرانههای بنزینی و دیزلی، همچنین وجود جعبهدنده اتوماتیک برای برخی مدلها، نشان داد که این برند بزرگ در عرصه بازاریابی درخشان عمل کرده است. حالا بیایید نگاهی به بازار آمریکا بیندازیم.
پس از کاهش شدت بحران نفتی در ایالات متحده در دهه 80، دولت آن زمان تصمیم به محدود کردن واردات خودروهای ژاپنی گرفت تا از خودروسازان داخلی حمایت کند و خسارات سنگین را جبران نماید. این در حالی بود که خودروهای ژاپنی به ویژه از نظر دوام، کیفیت و تجهیزات با قیمتی بسیار مناسبتر در بازار عرضه میشدند. این وضعیت برای تویوتا به یک چالش بزرگ تبدیل شد. اگر کمری که روی آن سرمایهگذاری زیادی شده بود، نمیتوانست وارد بازار آمریکا شود، اعتبار حضور آن در سایر کشورها نیز با خطر مواجه میشد. با این حال، شرکتهای ژاپنی تدبیری اندیشیدند و به تولید خودرو در خاک آمریکا روی آوردند تا از این محدودیتها عبور کنند.

تویوتا کمری یکی از نخستین خودروهای ژاپنی بوده که در آمریکا تولید انبوه شد و به سرعت محبوبیت فراوانی پیدا کرد. این خودرو به نماد اقتصاد موفق ژاپن تبدیل گردید و تویوتا موظف بود تا طراحی آن را به گونهای انجام دهد که با سلیقه مشتریان اروپایی و دیگر نقاط جهان سازگار باشد، در عین حال که نظر خریداران آمریکایی را نیز جلب کند. به همین دلیل، این شرکت از طراحیهای پیچیده و تکنولوژیهای انقلابی در مدلهای اولیه کمری پرهیز کرد و به دنبال ساخت خودرویی ساده اما با کیفیت فوقالعاده برای خانوادهها، کارمندان و قشر متوسط ایالات متحده بود. کمری با قابلیتهای قابل اعتماد خود، در بازار باقی ماند و بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰، به عنوان پرفروشترین سدان آمریکا شناخته شد. این خودرو به قدری در فرهنگ آمریکاییها نفوذ کرد که از سال ۲۰۰۷ در مسابقات ناسکار شرکت کرد و موفقیتهای چشمگیری را کسب نمود. امروزه همچنان به عنوان خودرو محبوب معلمان، کارمندان بانک و پزشکان عمومی در ایالات متحده شناخته میشود.
حضور در بازار این کشور به موفقیت آینده این خودرو کمک شایانی کرده است. در حال حاضر، کمری نسل نهم خود را تجربه میکند و تا به امروز بیش از 20 میلیون دستگاه از این خودرو به تولید رسیده است. این رقم تقریباً معادل 16 سال تولید کل صنعت خودروی کشور ما میباشد.
بررسی طراحی تویوتا کمری HEV
بیایید به بررسی تویوتا کمری امروز بپردازیم. سفر طراحی این خودرو از آغاز تا کنون، تحولی از بیروحی کامل به جسارت و نوآوری بود. این فرآیند که به مدت 40 سال به طول انجامید، کمری را نسل به نسل اسپرتتر و مدرنتر کرده است. بر خلاف هیوندای سوناتا که بهطور ناگهانی از طراحی سنتی به سمت فانتزی پیش رفت و سپس دوباره به سمت طراحی جدی بازگشت و دچار سردرگمی شد، تویوتا به شکلی مداوم و هوشمندانه به این مسیر ادامه داد. اگر تویوتا قصد داشت از ابتدا یک مدل جوانپسند و بهروز ارائه دهد، ممکن بود که کنترل از دستش خارج شود.

در نسل نهم (سری XV80) کمری، با طراحی فوقالعاده و پرانرژی مواجه هستیم. این طراحی که به تدریج به بلوغ رسیده، نماهای جلویی را نمیتوان از نوع فانتزی و خشن دانست؛ بلکه کمری تلاش میکند به اصول و طراحی نسل قبلی خود وفادار بماند. این تعادل منطقی همچنین در بخش پشتی خودرو به وضوح قابل مشاهده است. تویوتا، با وجود اینکه یک پیشروی قهار در بازارسازی و تحلیل گرایشهای بازار است، در این مدل از روندهای متداول روز، مانند چراغهای خطی متصل، دوری کرده است. اگرچه کمری نسل نهم طراحیای کاملاً مدرن و جوانپسند دارد، اما در عین حال قادر است خود را به عنوان یک سدان مناسب برای خانوادهها نیز معرفی کند.
در داخل کابین این خودرو ژاپنی، نمیتوان به راحتی گفت که فضایی متضاد یا در هم ریخته وجود دارد، بلکه به نوعی ترکیبی از طراحیهای دراماتیک و مدرن به چشم میخورد. این چیدمان نه کاملاً سنتی است و نه بهطور کامل مدرن، بلکه ترکیبی از هر دو سبک را به نمایش میگذارد. در برخی از نقاط، طراحی به طرز شگفتانگیزی ساده و کاربردی است، مانند دریچههای تهویه مطبوع که به شیوهای خاص و مشابه مدلهای قدیمی ساخته شدهاند. اما در دیگر نقاط، طراحی پیچیده و جذاب مانند فرمان پر از دکمه و پوشش براق مشکی پیانو به چشم میخورد. با همه این احوال، نمیتوان انکار کرد که این خودرو جذابیتی خاص دارد که هر بینندهای را به خود جلب میکند.
بررسی تجهیزات و آپشنهای تویوتا کمری HEV
قبل از اینکه به بررسی گزینههای مختلف خودرو بپردازیم، بیایید یک توضیح کلی درباره این خودرو ارائه دهیم. به واسطه برخی محدودیتها، در دور جدید واردات، شاهد حضور چندین واردکننده هستیم. نکته جالب اینجاست که ممکن است یک خودرو توسط چندین واردکننده مختلف عرضه شود. این توضیحات را ارائه دادیم تا به این نکته برسیم که اطلاعاتی که در ادامه خواهید خواند، ممکن است با آنچه در برخی نمایندگیها یا وبسایتها مشاهده میکنید، تفاوت داشته باشد.
این کمری که در همکاری با شرکت GAC چین تولید شده، معمولاً با مدلهای تیپ پرمیوم ادیشن موجود است که ویژگیهای جالبی را ارائه میدهد. اما خبر خوش این است که خودروی مورد بررسی امروز از سری اسپرت پلاس میباشد، که به عنوان یکی از مدلهای پیشرفته این خط تولید شناخته میشود. اگرچه تفاوتهای مشهود بین تیپ پرمیوم و اسپرت پلاس وجود ندارد، اما تغییرات کلیدی شامل ارتقاء سایز رینگها از 18 به 19 اینچ و استفاده از روکشهای چرم و جیر به جای چرم عادی برای صندلیهاست.

اگر شما از طرفداران قدیمی خودرو کمری باشید، حتماً میدانید که این مدل هر بار که معرفی میشود، ادعایی مبنی بر فولآپشن بودن ندارد. این خودرو دارای ویژگیهای لازم است، مانند مجموعهای کامل از سیستمهای راداری شامل نقطه کور، تغییر لاین، ماندن در لاین، تابلوخوانی و هشدار تصادف جلو و عقب. همچنین، این خودرو با مجموعهای از ویژگیهای پیشرفته ترمز مثل ترمز ضدقفل، توزیع نیروی ترمز، نیروی کمکی، پارک برقی و ترمز اضطراری هوشمند تجهیز شده است. ویژگی جالب هشدار باز شدن درب DOW نیز در این مدل گنجانده شده؛ این سیستم با استفاده از رادار نقطه کور و حسگرهای جانبی، شناسایی میکند که آیا آیندهای از سمت عقب به خودرو نزدیک میشود یا خیر، زمانی که راننده یا سرنشین قصد دارد درب را باز کند. اما برای ما، وجود امکاناتی نظیر گرمکن فرمان، دوربین 360 درجه و صندوقپران هوشمند نیز میتواند جذابتر باشد. جالب اینجاست که در مدل جدید کمری، ایربگ زانویی سرنشین جلو و ایربگ جانبی عقب حذف شدهاند. شاید ناخوشایندترین خبر برای مشتریان کمری 2025 این است که این تیپ فاقد سانروف است.
بررسی مشخصات فنی تویوتا کمری HEV
تیم تحقیقاتی دانشگاه خودروهای هیبریدی دوباره با استفاده از تخصص خود، یکی از محصولات برجسته در این زمینه را معرفی کرده است. تویوتا در مدل کمری HEV از یک موتور بنزینی 2.5 لیتری با تنفس طبیعی بهره برده که با همکاری موتور برقی قادر به تولید قدرتی معادل 226 اسب بخار و گشتاور 221 نیوتن متر است. شتاب صفر تا صد 7.7 ثانیهای این سدان هیبریدی، واقعاً تحسین برانگیز است. علاوه بر این، جعبهدنده آن از نوع CVT است. همچنین، رسیدن به حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت برای یک سدان به طول 4.9 متر و وزن 1.6 تن، نشان دهنده قدرت و کارایی این خودروی مدرن است.

یکی از جذابترین جنبههای مدل هیبریدی تویوتا، باک 50 لیتر آن است که حتی برای خودروهای بنزینی نیز معقول به نظر میرسد. با توجه به اینکه این خودرو به عنوان یک هیبریدی کامل شناخته میشود، انتظار نمیرود که بتوان در حالت برقی مسافت زیادی را طی کرد. با ظرفیت نسبتاً کم باتری، در مواقع ضروری میتوانید تا حدود 5 کیلومتر با آن پیش بروید. اما هنگامی که از ترکیب برق و بنزین استفاده کنید، قادر خواهید بود تا 900 کیلومتر را به راحتی طی کنید. همین ویژگیهای منحصر به فرد کمری است که آن را به انتخابی محبوب تبدیل کرده است.
عکاس: پژمان ترابکی
برای دریافت اطلاعات جامع و کامل در مورد خرید خودروهای مختلف بازار و همچنین اطلاعات مربوط به قیمت این خودروها، لطفاً به نمایشگاه آنلاین خودرو و مقالات منتخب زیر مراجعه کنید:
- فراخوان فوری ایرانخودرو برای برندگان مرحله هشتم | فقط ۱۰ روز فرصت واریز وجه؛ خودرو فعلیتان را همین امروز با خودروشاپ نقد کنید!
- شوک دوقلو در بازار خودرو: دنا پلاس ۱.۳۵۲ میلیاردی شد! | ۱۰ روز فرصت فراخوان ایرانخودرو؛ الآن بفروشید یا در اوج ضرر کنید؟
- فروش خودرو با قیمت روز بازار در خودروشاپ | معاوضه، کارشناسی، و فروش فوری تنها با یک ثبت در سایت