
بیمه شخص ثالث راننده محور میشود
بر اساس بند یک ماده 18 قانون بیمه اجباری شخص ثالث، بیمه مرکزی مکلف است با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تدابیری اتخاذ کند تا حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله ششم، امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث با توجه به ویژگیهای «راننده» فراهم شود. با این حال، یک سال از شروع برنامه پنج ساله هفتم گذشته است، اما این بند قانونی هنوز به مرحله اجرا نرسیده و مورد غفلت قرار گرفته است.
بیمه شخص ثالث راننده محور، موضوعی است که مجید مشعلچی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، درباره جزئیات آن صحبت کرده است. طبق این قانون، رانندگان به دو دسته پرخطر و کم خطر تقسیمبندی میشوند. هنگامی که رانندگان پرخطر شناسایی شوند، مبالغ بیمهنامهها بر اساس ریسک بالای آنها محاسبه میشود. از سوی دیگر، برای رانندگان کم خطر تخفیفاتی در نظر گرفته میشود. به این ترتیب، بار مسئولیت رانندگی پرخطر از دوش جامعه برداشته میشود.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خسروشاهی در این خصوص اظهار داشت که موضوع رانندهمحوری در بیمه شخص ثالث شامل سه مرحله کلیدی است. نخستین مرحله به طراحی نرمافزار و تعیین شاخصهای لازم برای ارزیابی نمره ریسک راننده اختصاص دارد. مرحله دوم به بازنگری و اصلاح آئیننامههای مربوطه تعلق دارد که باید در شورای عالی بیمه به تصویب برسد. آخرین مرحله شامل اجرای این تغییرات و محاسبه حق بیمه سالانه، همچنین عملی کردن آن در فرآیند خرید و فروش بیمه شخص ثالث میباشد.
وی بیان کرد که تا کنون مرحله طراحی و تعیین شاخصهای مرتبط با پروژه به پایان رسیده و پیشنویس آییننامه مربوطه نیز آماده شده است. این پیشنویس به زودی به شورای عالی بیمه ارائه خواهد شد و پس از دریافت تاییدیه از دولت، امید داریم که بتوانیم این مدل را از سال آینده به مرحله اجرا درآوریم.
خسروشاهی خاطرنشان کرد که اگر ما بتوانیم مصوبه دولت را تا اواخر سال جاری نهایی کنیم، حق بیمه شخص ثالث با استفاده از مدل رانندهمحوری محاسبه خواهد شد و این تغییرات از سال آینده به مرحله اجرا در خواهند آمد.
در ادامه، صادقی، کارشناس حوزه بیمه، به بررسی مزایای اجرایی شدن این بند قانونی پرداخت و توضیح داد که با توجه دقیق به ماده 18 قانون شخص ثالث، بیمهنامهها باید بر اساس ویژگیهای خاص خودرو و راننده تنظیم شوند. این امر به این معناست که حق بیمه باید طبق قانون به نحوی تعیین شود که بیمهنامههای صادره از نظر خودرو و همچنین تواناییها و خصوصیات راننده، تنظیم گردد. در حال حاضر، این بند قانونی به درستی اجرایی نشده است.
این کارشناس حوزه بیمه تأکید کرد که در بیمه شخص ثالث مبتنی بر راننده، افرادی که رانندگی ایمنتری دارند، امتیاز بیشتری کسب میکنند و در نتیجه مبلغ کمتری را برای بیمه شخص ثالث پرداخت مینمایند. انتظار میرود که با اجرای این نوع بیمه، بانوان به دلیل احتیاط بیشتر در رانندگی، از مزایای بیشتری برخوردار شوند و این طرح به نفع آنها تمام شود.