
رونمایی U75 پلاس در مشهد
شرکت صنایع خودروسازی ایلیا در ماه شهریور سال ۱۴۰۲، خودروی کراس اوور جدید خود با نام U75 PLUS را برای اولین بار معرفی کرد. این خودرو تحت برند VGV از زیرمجموعههای شرکت سینوتراک است که مسئولیت تولید خودروهای سبک سینوتراک را بر عهده دارد.

خودروی Cross Over U75 Plus با موتور 2.0 لیتری توربو و شتاب 8.0 ثانیه وارد بازار کشور شده است. این ویژگی میتواند آن را در بین رقبایش به عنوان برتر در نظر بگیرد. نسخه وارداتی این خودرو، با ظرفیت 7 نفره به فروش میرسد. خریداران میتوانند انتخاب خود را از بین رنگهای سفید، مشکی، قهوهای و آبی انجام دهند. همچنین، داخل خودرو نیز در سه رنگ قرمز، کرمی و قهوهای قابل قبول است.
بنا بر برنامهریزی شرکت ایلیا موتور، در صورت ثبات شرایط بازار، قرار است خودروی U75 پلاس به تعداد 1000 دستگاه (فاز اول) با قیمت 1.7 تا 1.8 میلیارد تومان عرضه شود. علاوه بر آن، شرکت ایلیا موتور در آیندهای نزدیک قصد واردات چند محصول دیگر از برند VGV را نیز دارد.
ورود اولین مدل VGV به ایران
در تیر ۱۴۰۲، خبرهایی منتشر شدهاند که مبنی بر مذاکرات بین برند چینی VGV و یکی از شرکتهای خودروسازی داخلی است که نشان میدهد این برند در حال مذاکره برای مونتاژ خودروهای کراساور خود در ایران است. به تازگی تصاویری از ورود اولین خودروی VGV به خیابانهای کشور منتشر شده است.

VGV، شرکتی دخترانه از دو شرکت بزرگ و معتبر CNHTC و WeiChai در صنعت خودروسازی تجاری ملی چین است. این شرکت در حال حاضر سه محصول به نامهای U70، U75 Plus و پیکاپ VX7 را در فهرست محصولات خود قرار داده است.

مدل Cross Over 4.8 متری U75 Plus به دو نسخه لوکس و پریمیوم در بازار چین عرضه شد. نسخه پریمیوم این خودرو به احتمال زیاد وارد بازار ایران خواهد شد. این نسخه مشابه فرودین گروه بهمن، به صورت 5 و 7 نفره عرضه خواهد شد و از موتور 2 لیتری توربو GDi به همراه گیربکس اتوماتیک AT8 استفاده میکند.
کراساور و جی وی وی U75 پلاس در ابتدا توجه پارس خودرو را جلب کرد و شرکت منتشر کرد که آن را در بازار ایران عرضه می کند. اما بعدها برنامه های پارس خودرو تغییر کرده و عرضه این خودرو را به شرکت دیگری واگذار کرده است. بنابراین، شرکت ایلیا موتور مسئول عرضه این محصول در بازار ایران است. شرکت تا کنون شاسی بلند دایون Y5 را عرضه کرده است و جی وی وی U75 پلاس دومین محصول آن خواهد بود. جی وی وی U75 پلاس احتمالا نخستین خودروی برند VGV چین در بازار ایران خواهد بود و در رده بزرگترین خودروهای کراس اوور بازار قرار خواهد گرفت و رقبایی همچون فیدلیتی 7 نفره، دیگنیتی پرستیژ و تیگو 8 پرو را در بر خواهد داشت.
معرفی برند تازه تاسیس VGV
VGV یکی از زیرشاخههای برند سینوتراک است که در زمینه تولید و عرضه کامیونها و خودروهای سنگین فعالیت میکند. در ایران، این برند به خاطر عرضه مدل کشنده هوو شناخته میشود. اما هماکنون، نسخههای جدید از محصولات سینوتراک با برند پیلسان نیز در بازار عرضه میشوند. بخش VGV نیز به منظور توسعه خودروهای پیکاپ و کراس اوور این شرکت تشکیل شده است. فعالیتهای برند VGV از سال ۲۰۱۹ آغاز شده است. نام تجاری این شرکت به طور کامل به نام تجاری سینوتراک شباهت دارد و تنها در بخش پایینتر آن، حروف VGV قرار گرفتهاند. همچنین، این شرکت وارد صنعت خودروهای سواری نیز شده است.
در حال حاضر، VGV در کنار کراساورهای U70 و U75 پلاس، دستگاه VGV را نیز در خط تولید خود قرار داده است.
محصولات شرکت VGV با انواع پیشرانههای 1.5 لیتری توربوشارژ با قدرت 156 اسببخار و 2 لیتری توربو 224 اسببخاری عرضه میشوند. قیمت محصولات براساس امکانات و قدرت موتور در محدوده 77000 یوان تا 151000 یوان متغیر است. آخرین محصول این شرکت U75 پلاس است که در سال 2019 وارد بازار شده است.
طراحی وی جی وی U75 پلاس
ابعاد بدنه پلاس U75 با طول 4.825 متر، عرض 1.87 متر، ارتفاع 1.691 متر و فاصله بین محورها 2.8 متر مشابه هیوندای سانتافه است.

نمونهی بروزشدهی ماشین U75 Plus به صورت قابل توجهی با تغییرات ایستادهی درونی از نسخهی قبلی متمایز است. این تغییرات شامل تغییرات در سدها، بزرگ شدن پنجره جلو، استفاده از اجزا سیاه و قرمز، و نصب پایه زیر خودرو هستند. طراحی خودروی U75 Plus به طور کلی به دلیل شانه یازدههیی در نمای جانبی و تزئین ستون پایانی با رنگ سیاه پیرامون نمونهی قبلی فاصلهای ندارد. با این حال، میتوان شباهت قابل توجهی نمونهی جلویی VGV U75 Plus به خودروهای کراساوور معروف آلمانی-چینی بورگوارد را مشاهده نمود.
از نظر ظاهری، میتوان گفت که چراغهای اصلی این خودرو در جایگاه طبیعی خود قرار دارند و به نواحی جانبی منتقل نشدهاند. این تفاوت با بسیاری از کراساوورهای چینی که با این مورد متفاوت هستند. همچنین ظاهر جانبی VGV U75 Plus ساده است و شباهت زیادی به بقیه کراساوورهای خانوادگی دارد. اما رینگهای 18 اینچی آلیاژی این خودرو با ظاهر آن سازگاری خوبی دارند. برای جلوگیری از ساده بودن بیش از حد، طراحان سینوتراک یک فرورفتگی در دربهای این خودرو ایجاد کردهاند و آن را با دو حجم فانتزی در بالا و پایین دربها تقویت کردهاند.
در طراحی پشت خودرو وی جی وی U75 پلاس، تاثیر قابل ملاحظهای از خودروهای آلمانی مشهود است. طرح کاسه نوری این خودرو شباهت زیادی به خودروهای آئودی دارد. یکی از ویژگیهای جذاب ظاهری این خودرو، نوار قرمز روی دیفیوزر پشتی است که در آن لامپهای فرمانی و چراغهای شعاعی نصب شدهاند. همچنین، خروجیهای دو عدد اگزوز واقعی در پشت سپر قرار گرفتهاند. به طور کلی، طراحی وی جی وی U75 Plus زیبا و حساب شده است. این خودرو، بیشتر به نسل قبلی هیوندای سانتافه شباهت دارد تا به خودروهای کراس اوور نوین و پرتکنکننده. بنابراین، افرادی که طراحی معقول و خوشصورت را ترجیح میدهند، به احتمال زیاد این خودرو را قبول خواهند کرد.
کابین و امکانات وی جی وی U75 پلاس
در داخلی نمای جدید U75 پلاس، یک ترکیب شیک از چرم مشکی و مارون به چشم میخورد. این مدل همچنین دارای یک صفحه نمایش امپری 10.25 اینچی و یک صفحه نمایش لمسی 10.1 اینچی است که پایانه های کنترل را به نمایش میگذارند. همچنین دکمه های دستی نیز در فرمان دیکات موجود میباشند.

مشخصات فنی ویجی وی U75 پلاس
پیشرانه U75 Plus با یک توربوشارژ از نوع 2 لیتری، دارای قدرت 224 اسب بخار و گشتاور 385 نیوتن متر است. این قدرت توسط یک جعبهدنده 8 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. اما همچنان این خودرو از سیستم چهار چرخ محرک محروم است.
وضعیت بازار وی جی وی U75 پلاس
وانلا U75 بلاس یک خودروی 5 یا 7 نفره است که به قیمت 137,900 تا 139,900 یوان (حدوداً 21,600 تا 22 هزار دلار) عرضه میشود.

عدم تنوع در انتخاب پیشرانه ها، عدم اطمینان مصرف کنندگان از کیفیت، و عدم برتری در طراحی و فناوری، موجب افزایش نارضایتی و کاهش علاقه مردم چین نسبت به محصولات شرکت VGV شده است. این نارضایتی و عدم علاقه به محصولات شرکت به وضوح در آمار فروش ناچیز آن نمایان است.
با توجه به فوق العاده بودن این موارد، نمیتوان بگوییم که ورود برند VGV به بازار خودروی ایران به صورت اتفاقی اتفاق افتاده است.