مشخصات موتور ام 20 سایپا (SAIPA M20)

مقالات خودرویی

موتور M20؛ سومین پیشرانه جدید سایپا

در ماه شهریور سال 1402، محمدعلی تیموری به عنوان مدیرعامل سایپا، با تلاش‌های فراوان خود به پیشرفت و توسعه شرکت کمک بسیاری کرده است. او موفق شده است روند پیشرانه‌های سایپا را به سرعت به جلو ببرد. همچنین، اخیراً سایپا توافقی با شرکت DAE از چین به امضا رسانده است، که این نشان از تلاش‌های بیشتری برای توسعه و بهبود شرکت دارد.

سایپا ابتدا موتور M15 را توسعه داد و نسخه جدید آن با نام M15-GSI را معرفی کرد. این موتور قدرتی حدود 90 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن‌متر دارد (با افزایش 3 اسب بخار قدرت و 10 نیوتن‌متر گشتاور). این موتور دارای دریچه گاز برقی است که امکان نصب آپشن‌های مختلف ازجمله کروز کنترل را به صورت استاندارد فراهم می‌کند و از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها یا VVT نیز بهره می‌برد.

با افزودن این ویژگی‌ها، مصرف سوخت از میانگین 7.22 لیتر در صد کیلومتر به 6.93 لیتر در صد کیلومتر کاهش یافته است. این پیشرانه، علاوه بر اتصال به گیربکس 5 سرعته قبلی شرکت خودروسازی سایپا، قرار است در محصولات جدید به یک گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دستی 6 سرعته نیز متصل شود.

در مسیر توسعه قوای محرکه، سایپا دومین قدم خود را با معرفی موتور M16 با حجم 1.6 لیتر و 16 سوپاپ می‌گذارد. این موتور در مدل‌های شاهین پلاس و کادیلا استفاده خواهد شد و دارای عمق داخلی سازی بیش از 90 درصد می‌باشد. با توان خروجی 115 اسب بخار و 147 نیوتن متر گشتاور، این موتور به گیربکس 5 سرعته دستی متصل می‌شود و قدرت را به محور جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت تقریبی این موتور در حالت ترکیبی حدود 7 لیتر است. با این امکانات، موتور M16 انتخابی مناسب برای توان‌بخشی به محصولات کلاس C در گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود.

مرحله سوم و اهم توسعه خودرو سایپا، ارائه یک پیشرانه جدید با نام موتور M20 است که به همراه شرکت معتبر DAE تولید شده است. این موتور دارای حجم 2 لیتری و سیستم تزریق سوخت مستقیم GDi است. قدرت بیشینه این موتور تا 147 اسب بخار و گشتاور بیشینه آن تا 204 نیوتن متر است که برای استفاده در خودرو کراس اور آریا سایپا استفاده خواهد شد. همچنین، نسخه هیبریدی این خودرو نیز برنامه ریزی شده است. بر اساس گفته ها، بخش پیشرانه بنزینی این خودرو از نوع 4J با حجم 1.6 لیتر و توان 121 اسب بخار خواهد بود.

شرکت DAE یا Dongan Auto Engine، با بیش از 70 سال تجربه، در زمینه طراحی و تولید گیربکس و پیشرانه‌های متنوع فعالیت دارد. این شرکت به عنوان تامین کننده اصلی برای صنعت خودروسازی چین شناخته می‌شود و بسیاری از پیشرانه‌ها و گیربکس‌های آن با الگوبرداری از محصولات میتسوبیشی طراحی شده‌اند. DAE موفق به توسعه و بهبود طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها و گیربکس‌ها شده است که می‌تواند به تنوع نیازهای محرکه گروه خودروسازی سایپا پاسخ دهد.

"با اعلام همکاری جدید با شرکت DAE و ارائه پیشرانه‌های جدید توسط مگاموتور، سایپا قصد گسترش سبد محصولات خود را دارد و امیدوار است که این همکاری منجر به پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه شود."


بررسی انواع پیشرانه ایرانی

برای آشنایی با آخرین اخبار مربوط به موتورهای ایرانی و مطالعه اطلاعات فنی موتورهای جدید ایران خودرو، سایپا و دیگر تولیدکنندگان خودرو در ایران، مقالات زیر را بررسی کنید:

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم