ارزیابی خدمات پس از فروش خودرو در ایران

مقالات خودرویی

خودروسازان خدمات پس از فروش خوبی ندارند


در روزهای اخیر، علی جدی، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره وضعیت گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش در ایران توضیحاتی ارائه داد. او بیان کرد که هر تولیدکننده‌ای که به حفظ مشتریان خود و توسعه بازار مشغول است، نیازمند توجه ویژه به ارائه خدمات پس از فروش است. در غیر این صورت، می تواند آسیب زیادی ببیند. اگر خدمات پس از فروش مناسبی ارائه نشود یا گارانتی مناسبی تعیین نشود، مشتریان به دنبال کالاهای دیگر می روند. در حقیقت، ارائه خدمات پس از فروش مزایایی دو سو است و فروشندگان و مصرف کنندگان هر دو از آن بهره می برند. اگر تولیدکننده به عهده وظایف خود در ارائه گارانتی مناسب و خدمات پس از فروش عمل نکند، سازمان حمایت از مصرف کننده باید با متخلفان برخورد کرده و حقوق مصرف کنندگان را به حساب آورد.

صفحه استعلام خلافی


بسیاری از تولیدکنندگان در حال تلاش هستند تا خدمات پس از فروش خود را بهبود بخشند و از جنبه‌های مختلف به نیازهای مشتریان پاسخ دهند. آنها متوجه هستند که ارائه خدمات پس از فروش مناسب می تواند نه تنها باعث حفظ بازار خود شود، بلکه باعث جذب مشتریان جدید نیز می شود. اما، برخی نیز بی تفاوت هستند و اهمیتی به خدمات پس از فروش نمی دهند. این وضعیت در صنعت خودرو سازی نیز وجود دارد و برخی از تولیدکنندگان خودرو خدمات پس از فروش مرغوبی ارائه نمی‌دهند.


نارضایتی مشتریان، 7 ساله شد!


گزارش رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که خودروسازان ایرانی در سابقه خود نتوانسته‌اند به شاخص تعیین شده برای ارزیابی رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش خودروها، دست یابند. در دوره زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰، خودروسازان همچنان نتوانسته‌اند به‌طور میانگین با خواسته‌ها و انتظارات مشتریان سازگاری پیدا کنند.


سالشاخص کیفیعملکرد خودروسازان
1394750685
1395750698
1396750720
1397765731
1398765739
1399785752
1400785775

در داده‌های فوق، از اطلاعات رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت هر سال، شاخص کیفی مشخصی را برای اندازه‌گیری رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش تعریف می‌کند. هر چه امتیاز خودروسازان با این شاخص کیفی به مقدار کمتری نزدیک باشد، بیانگر بهبود رضایتمندی مشتریان است. همچنین، بر اساس گزارشی که منتشر شده است، سه عامل زیر بیشترین دلیل نارضایتی مشتریان از خدمات پس از فروش را تشکیل می‌دهند:

  • کمبود قطعات خودرو
  • خواب خودرو (در نمایندگی)
  • عدم عیب یابی دقیق

در سال 1394، بیشترین فاصله بین عملکرد خودروسازان و شاخص کیفیت وزارت صنعت، معدن و تجارت 65 واحد بود. این سال همچنین شاهد بیشترین نارضایتی مشتریان بود. اما در سال 1400، فاصله بین این دو عدد تنها 10 واحد بود که به معنی کمترین فاصله بین عملکرد خودروسازان و شاخص کیفیت است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در بازه زمانی تعیین شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، خدمات پس از فروش خودرو در سال 1400 با بیشترین رضایت مشتریان همراه بوده است.


اخبار کیفیت خودرو در ایران

جدیدترین رتبه‌بندی کیفیت خودروهای داخلی و مونتاژ شده در این مقاله ارائه شده است. در این رده‌بندی، خودروهای تولیدی توسط هر شرکت با کیفیت برتر در نظر گرفته شده است. با مطالعه مقالات زیر، اطلاعات بیشتری درباره این رده بندی کسب خواهید کرد.

اخبار تولید خودرو در ایران


وضعیت تولید خودرو در ایران به طور ماهانه بررسی می شود. در این بررسی ها، آمار تولید ماهانه ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و زامیاد نیز مورد بررسی قرار می گیرد.


سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم