
احتمالا در چند روز گذشته شما هم شاید خبری از رونمایی یک خودرو به نام سیمرغ شنیده باشید ، این خودروبا نام "سوپر اسپرت افغانستانی" معرفی شده است. اما فراتر از عنوان ها و لقب ها، چقدر می توانیم به این خودرو اعتماد کنیم؟
در آغازین مراحل، لازم است توجه کنید که سوپرکار سیمرغ یا همان مادا 9، یک طراحی کامپیوتری پیشرفته نیست و قادر است به صورت مستقل در جاده حرکت کند. این خودرو به عنوان یک پروژه منحصر به فرد شناخته شده و بیشتر از یک طرح ظاهری باشکوه است. اما در برخی از فیلمها، سوپرکار سیمرغ با سرعت پایین و دورموتور کمتر دیده شده است، بنابراین نمیتوان به طور قاطع درباره کارکرد فنی آن اظهار نظر کرد.

بعضی ادعا میکنند که خودروی سوپرکار سیمرغ از قطعات سبک و وزن کامپوزیت و یک شاسی فریم لولهای استفاده میکند. اطلاعات اخیر نیز نشان میدهد که این خودرو- که در 31 دسامبر در حساب کاربری انتاپ در یوتیوب منتشر شده است- از گیربکس دستی و موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری تویوتا کرولا استفاده میکند که توانایی تولید 130 اسب بخار را دارد.
به گفته بنیانگذار استارتآپ انتاپ، ساخت سوپراسپرت سیمرغ پنج سال طول کشیده و بیش از 20 میلیون دلار هزینه کرده است. با این حال، تاکنون پیشرفت چشمگیری در این زمینه انجام نشده است.

در حال حاضر، تعداد زیادی افراد طرحهای جالبی از خودروهای سوپر اسپرت ارائه دادهاند به امید جذب سرمایهگذاری برای تولید یک یا دو نمونه از این خودروها. با این حال، تنها تعداد کمی از آنها موفق شده اند به اهداف خود دست یابند. بر اساس نظر کارشناسان، به نظر نمیرسد که پروژه سیمرغ قادر به ورود به خط تولید باشد، زیرا افغانستان به دلایل سیاسی و اقتصادی خاصی به دشواریهای خاصی برخورد کرده است.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.