
در ماه دسامبر، یک نسخه ویژه از پورشه 911 کررا 4S موفق شد به بلندترین قله آتشفشانی جهان در شیلی صعود کند و رکوردی جدید را برای خود ثبت کند. این خودرو با صعود به ارتفاع ۶۷۳۳ متر، تحت رهبری رومن دوماس قرار گرفت، که سابقه سه قهرمانی در مسابقات له مان را در کارنامهاش دارد.
این خودرو ، مدل 964 Carrera 4 ، در سال 2019 به مناسبت سی سالگی مدل 911 لانچ شد. دو نسخه از این ایده تولید شدند: یکی به نام "Doris" که به عنوان یک کانسپت باقی ماند و دیگری به نام "Edit" که در نهایت به ثبت رکورد رسید.
سیستم تعلیق خودروها اصلاح شده و به این خودروها اضافه شده که اصلاحات انجام شده برای مسابقات لمان و برای سیستم فرمان سیمی و متریال سبکوزن طراحی شده بود.
هر دو خودروی مذکور دارای یک موتور ۳ لیتری توئین توربو با شش سیلندر میباشند که از کاررا 4S برخوردارند. این موتور قدرت 443 اسببخار و گشتاور 528 نیوتنمتر را از طریق گیربکس هفت سرعته دستی به چرخها منتقل میکند.
پس از انجام تغییرات، نیروزا و گیربکس ماشینها بهبود یافته است و اکنون قادرند به طور دستی قدرت بین محورهای جلو و عقب تقسیم شود که توسط راننده قابل تنظیم است.

رینگهای 16 اینچی با تایرهای آفرودی 34 اینچی، فاصله کف تا سطح زمین پورشه 911 راک کرالر را به 34.7 سانتیمتر رسانده، که حتی از فورد F-150 رپتور و رم 1500 TRX هم بیشتر است. اکسلهای پورتال در بیراههنوردی به این خودرو کمک میکنند، همچنین گیربکس با ضریب دنده 1:3.6 از برند آلمانی Tibus تامین شده و دندههای یک و دو را در عمل به دنده سنگین تبدیل میکند. بر اساس اعلام پورشه، این خودرو در دنده هفتم به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد، بنابراین این یکی از کندترین نسخههای پورشه 911 است.
هدف اصلی از ساخت این مدل، تسریع نبوده است؛ بلکه پورشه قصد داشته است با ایجاد راحتی مشابه نسخه استاندارد، 911 راک کرالر را برای عبور از کوهستان آماده کند. به عنوان مثال، سیستم تعلیق این خودرو به صورت مستقل با فنر و کمکفنر مجزا برای هریک از محورها طراحی شده است، که از دو طرف به هرکدام از چرخها متصل میشود.
در کابین ورچوس، نسخه ادیت این خودرو دارای صندلیهای مسابقهای، دکمههای ساناسیونری مشابه خودروهای مسابقهای، رادیاتورهای پشت سر راننده و فنهای برقی است.

به غیر از طراحی داخلی و برخی جزئیات ظاهری، اصلیترین تفاوت میان دو مدل ادیت و دوریس به وزن آنها بازمیگردد. دوریس با نصب پانلهای بدنه، تایرهای عریض و اکسلهای پورتال، وزنی حدود 2100 کیلوگرم دارد که 566 کیلوگرم سنگینتر از مدل 4S استاندارد است. اما ادیت که برای تحقق رکورد دونده به قله کوهستانی آمده است، با استفاده از قطعات فیبرکربنی، نصب پنجرههای پلکسیگلس، حفاظ کولار زیر بدنه و تغییرات در داخل خودرو، توانسته حدود 360 کیلوگرم از وزن خود کم کند. مسئله وزن برای این خودرو بسیار حیاتی است چرا که با توجه به کمبود فشار هوا در ارتفاعات، خروجی قدرت موتور نیز کاهش مییابد.
بعد از ثبت رکورد در آمریکای جنوبی، دوریس و ادیت به موزه پورشه منتقل شدند تا به عنوان بخشی از میراث ارزشمند این برند آلمانی معرفی شوند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.