
صدای هشداری که در حال حاضر میشنوید، نشانهای از خطر یا وضعیت قرمز است و به معنی آن است که حمله هوایی و زمینی در حال انجام است. در این صورت، لازم است که مکان کار خود را ترک کرده و به پناهگاه بروید. در این حالت، آژیری پرسر و صدایی وحشتناک از دور به گوش میرسد. صدای موتورهای قدرتمند 8 دیگ جهنمی در حال سوپرشارژ نیز میشود. جنگنده وحشتناکترین خودروی جادهها با چکمههای خونین در نزدیکی قرار دارد. با یک دست، او فورد F150 رپتور را گرفته و با دست دیگر، قلب از جا کنده شده شوی سیلورادو ZR2 را نگهداری میکند. برای اولین بار و شاید هم برای همیشه، دوج Ram 1500 TRX در ایران حضور دارد.
هیچ آدم عاقلی دنبال دیدن کابوسهایش نمیرود؛ اما شاید این شیرینترین کابوسی باشد که رویای دیدنش را داشتیم. نخستین دیدار با نخستین دوج رَم 1500 تی.آر.ایکس در کشور. همیشه خوششانس بودهایم که با خودروهای خاص در خودرو شاپ، بارها و بارها خودمان را شگفتزده و شما را هیجانزده کردهایم؛ ولی این دفعه قضیه خیلی فراتر از خوششانسی است. اینبار داریم به ملاقات یکی از قویترین، سریعترین و گرانترین پیکاپهای پرفورمنس دنیا میرویم.
دوج Ram 1500 TRX از کجا آمد؟
بدون شک، هیچ پیکاپ آمریکایی نمیتواند از نظر اصالت و تاریخچه با فورد سری F رقابت کند. وقتی فورد با سن ۳۲ سالگی بود، دوج رم به بازار عرضه شد. این خودرو در سال ۱۹۸۱ به عنوان یک پیکاپ سبک و بر پایه وانت D شرکت تولید شد. هدف دوج در این تولید، عرضه یک خودرو با قابلیت مانور بیشتر بود. به علاوه، نسل اول رم به سرعت جلب توجه شد به دلیل مشخصات فنی و آپشن های ویژه آن. واکنش بازار به پیکاپ رم، بسیار هیجان انگیز بود و نسل اول آن برای مدت ۱۳ سال در خط تولید باقی ماند.

در دهه ۹۰، دومین نسل از مدل رم با طراحی جدید معرفی شد. این نسل دیگر به عنوان یک پیکاپ سبک شناخته نمیشد، بلکه به یک خودروی فول سایز تبدیل شد. هدف شرکت در توسعه این خودرو، تولید یک خودرو انعطاف پذیر و قدرتمند بود که قابلیت حمل بار و خصوصیات آفرود را هم داشت. یکی از مدلهای ترسناک این سری، نسخه ٨ لیتری با موتور ده سیلندر و شکل مگنوم بود.

10 سال بعد با معرفی نسل پنجم رم، تمام پیکاپهای دنیا به سمت عقب حرکت کردند. این دیگر یک وانت عضلانی محسوب نمیشد. جهان شاهد ظهور یک نفربر زرهی بود. اگرچه حتی مدلهای پیشرفته رم جدید قادر به خاموش کردن تک تک دوستان بودند، اما شرکت به طور ناگهانی نسخه TRX را معرفی کرد که در واقع معنای واقعی کلمه، یک فوران قتل جمعی در بازار پیکاپهای سنگینوزن آمریکایی بود.
بررسی طراحی دوج Ram 1500 TRX
واژههای تازهای به لغتنامه طراحی خودرو توسط تی.آر.ایکس افزوده میشود. طرح کلی این خودرو، هندسهای پویا را با تمام احترام و صلابت به نمایش میگذارد. اتفاقاً تی.آر.ایکس نمیخواست به شدت تهاجمی و جسور به نظر برسد، بلکه اولویتش را بر فلسفه ماجرانگاری و هیجانانگیزی قرار داد. همهٔ ویژگیها و تواناییها در نمای جلوی خودرو تلفیق شدهاند. این برتری محلق و حرفهای به طراحی گرافیکی را به صورت روشن و واضح به مخاطب القا میکند که با یک الگوی متفاوت روبرو است.

پازلی کردن بدنه و امکان ارتجاع آن یکی از ایدههای خلاقانه و جالب در معماری ساختار تی.آر.ایکس است. در این پیکاپ، طراحان با جدا کردن سپر از قسمت بالایی به طور منحصر به فردی به پازلی کردن بدنه و امکان نفوذ نور به داخل سیستم داشتهاند. علاوه بر این، نمای جلویی با ساختارشکنی آن، باعث ایجاد موج میشود. در این تغییرات طراحی، چراغهای جلو با فرم جلوپنجره سازگاری داشته و برش داخلی آن، با نمایش حروف بزرگ و کشیده در فونتی تمام پیکاپهای جدید آمریکایی، ظاهر جذابی به آن میبخشد. علاوه بر این، یک جلوه بصری دیگر در این پیکاپ، وجود هواکش عظیمی بر روی کاپوت است که دارای سه چراغ ریز داخلی است و این علاوه بر سادگی، تاثیرگذاری بیشتری به آن میبخشد.
در نظر داشته باشید که در ظاهر خودرو، اغراقی نمیتوان تشخیص داد. تنها ویژگی قابل توجه در طراحی خودرو، دریچه هوای مخفی در کنار گلگیر است که فقط برای چشم تیزبینها قابل مشاهده است. این دریچه کوچک مشابه یک دریچه کنار چراغ جلو است و از دیگران پنهان است. برچسب که به آن چسبانده شده است، مربوط به یک دایناسورخونخوار به نام "تیرانوسوروس رکس" است. این دایناسور یکی از خونخوارترین موجودات زمین در دوران ژوراسیک بود که به طور متداول به آن T-Rex نیز گفته میشود. البته این برچسب هیچ ارتباطی با نام TRX ندارد.
دقت بیشتری برای مشاهده جزئیات لازم است در نمای عقب. در حال حاضر دریچهای که در کنار چراغ عقب و گلگیر قرار داشت، نیز در اینجا قرار دارد. تصمیم گیری برای استفاده از رنگهای مات سیاه بر روی متن RAM و TRX بسیار خوب است. واقعاً اگر مانند سایر مدلها کروم براق داشتند، جذابیت آنها کاهش مییافت. در بخش عقب، چیز دیگری نیز بسیار واضح است و آن پروندهی بار و گلگیر پهن است. این وفاداری به استیل آمریکایی را نشان میدهد. در پایان به دو تیغهی خروجی اگزوز 127 میلیمتری میرسیم که بیشتر در سوپراسپرتهای کوپه مشاهده میشود.

در حال حاضر، آنهایی که معتقد بودند که کابین ماشینهای آمریکایی به سادگی طراحی شدهاند، کجا هستند؟ آیا میتوانید این فرمانی که از موادی مانند چرم و تریم فیبر کربن تهیه شده و با نخ قرمز دستدوز شده است، را ساده بدانید؟ این نمایشگر مرکزی که به خوبی در محل خود قرار دارد نشان میدهد که در سال 2023 دوج، جذابیت دنیای دیجیتال به روی این ماشین تاثیری نگذاشته است. عناصر مکانیکی هنوز در کابین قرار دارند و این یکی از خصوصیتهای جالب تی.آر.ایکس است. ترکیب دکمههای انتخاب حالت اکسل و انتقال قدرت درون یک قاب نامنظم بسیار جذاب است. آیا متوجه شدهاید که سیستم صوتی این پیکاپ آفرود آمریکایی، هارمن کاردون است؟
بررسی تجهیزات و آپشنهای دوج Ram 1500 TRX
با وجود اینکه قرار است این ماشین برای تسلط بر هر جاذبه کشش طراحی شود، اما قصد ندارد هرکسی که آن را میخرد به سرعت به سمت کوهستان حرکت کند. به همین دلیل نباید فقط به تجهیزات الکترونیکی آن توجه کنیم، در واقع برای آمریکاییها اولین اولویت، صندلیهای جلو است؛ متغیری که با دستکاری در راحتی نشیمن مربوطه تغییر میکند. در این ماشین، صندلیهای وسیعی با جیر چرم و رنگ خاکستری به نام GrayStone نصب شده است.
در پیشرفته ترین سیستمهای رانندگی، پدالهای آلومینیومی، بسیار زیبا دیده میشوند. تنها در این خودرو، شما میتوانید از سلکتور حالات رانندگی به این صورت استفاده کنید. فراموش کنید که فقط اسپرت و کامفورت و نرمال. رم برای رانندگی روزممانی، بارانی، برقی، آفرود و حتی حالت فشار بالا بایا هم مود خاصی در نظر گرفته است. همچنین همانند اسپرتهای خودروهای شرکت ریزاندام، یک لانچ کنترل هم بر روی این غول قرمزرنگ نصب شده است، تا به رحمت سوپرشارژر بی رحم آن کمک کند. همانطور که قبلاً گفته شد، یکی از عوامل اصلی زیبایی در داخلی تی.آر.ایکس، نمایشگر 12 اینچی با قابلیت نصب عمودی آن است. همچنین در داخل کابین، یک پلاک استیل نصب شده است که علاوه بر شماره شناسایی وین، نوع موتور و حتی میزان بوست آن نیز حک شده است.

تجهیزات یک خودرو به تنهایی محدود به امکانات رفاهی نیستند. امکانات فوق العاده این محصول به آنچه برای استفادهی برای جادههای سر سخت طراحی شدهٔٔ آن نیازمند است همانطور کامل منطبق میشوند. این خودرو تجهیزات ویژهای برای سیستم ورودی هوا دارد که در ابتدا هوای ورودی را به یک محفظهٔ 30 لیتری هدایت میکند تا گرد و غبار و حتی رطوبت قبل از رسیدن به موتور از آن جدا شود. بدون شک، عملکرد این خودرو در جادههای خاکی استفاده خواهد شد. به همین دلیل، شرکت دو فیلتر هوا متفاوت برای آن طراحی کرده است که قادرند چهار برابر بیشتر از پیکاپ های دیگر ذرات معلق را جذب کنند.
اما مهمترین آپشن در مورد رم 1500 تی.آر.ایکس، یک سامانه کنترل جهش و پرش است. در این خودرو یک سری سنسورها و شتابسنج هوشمند وجود دارد که هنگامی که سازه خودرو از زمین بلند میشود، ارتفاع و سرعت را اندازهگیری میکنند. سپس در کمتر از یک ثانیه، تنظیماتی از جمله گشتاور، دنده، انتقال نیرو بین دو محور و ارتجاع فنرها انجام میشود تا بتواند بلافاصله پساز برخورد مجدد با زمین به حرکت خود ادامه دهد و در کنترل و استحکام بودن حرکت خود ادامه دهد.

بررسی مشخصات فنی دوج Ram 1500 TRX
"هِلکَت"، کلمهای که کافیست به منظور برآورده کردن انرژی مورد نیاز برای خوردن شاخ و برگهایمان به کار ببریم. این خودرو دارای رم تی.آر.ایکس راکتور 6.2 لیتری است که شامل ۸ سیلندر V است و بهبودی در نتیجه ادغام هستهها به شکل سوپرشارژر به تولید 702 اسببخار در دوران ۶۱۰۰ در دقیقه و ۸۸۱ نیوتنمتر گشتاور در دوران ۴۸۰۰ در دقیقه قادر است. این پیکاپ قدرتمندترین موتور کارخانهای در دنیای پیکاپهای پرفورمنس است، یک شعار مواد دوچرخهسازی را تا آنچه که در این خودرو بیان شده باور دارد. علاوه بر این، عددها و شاخصهای مربوط به مشخصات فنی این خودرو باورنکردنی هستند. به طور مثال، حجم مخزن سوخت این خودرو ۱۲۵ لیترمی باشد و مقدار آب و روغن بلوک موتور به ترتیب ۱۴.۵ و ۷.۵ لیتر اعلام شده است."
رم 1500 تی.آر.ایکس یک خودروی بسیار بزرگ است. با طول 5.9 متر و ارتفاعی بیش از 2 متر، این خودرو بسیار قد و قواره دارد. به طور مقایسه، لندکروزر نسل جدید که طول و ارتفاع آن به ترتیب 4.9 و 1.9 متر است، به نسبت کوچکتر به نظر میرسد. همچنین، فاصله محوری این خودرو تنها 3.6 متر است. بنابراین، برخی افراد ممکن است به دلیل اندازه بزرگ خودرو، نتوانند آن را در پارکینگ خانه خود قرار دهند. با عرض دقیقاً 2235 میلیمتر، رم 1500 تی.آر.ایکس از رم 1500 استاندارد 203 میلیمتر عریضتر است.
برای حرفهایهای دنیای آفرود، اعداد مربوط به زاویه حمله و زاویه فرار بسیار مهم است. این زوایا توانایی ورود و خروج بدنه خودرو از موانع را بدون برخورد سپر، مشخص میکنند. در خودروی مورد بحث، زاویه حمله 30.2 درجه و زاویه فرار 23.5 درجه است. این نشان میدهد که با یک نیش گاز میتوان از دیوار راست بالا رفت. این زوایا بخشی از هنرنمایی سیستم تعلیق استادانه تی.آر.ایکس هستند. سیستم تعلیق این خودرو نسبت به یک رم 1500 استاندارد، 5 سانتیمتر از سطح زمین فاصله بیشتری دارد. بخش خارقالعاده فنربندی خودرو در محور عقب قرار دارد. این جایی است که کمکفنرهای تطبیقپذیر با بازوهای 5 اتصالی پیچشی و ایکسل حرفهای Dana 60 با قابلیت جابجایی 33 سانتیمتری قرار دارد.

لاستیکهای مورد استفاده در خودروی مدل Territory با اندازه 325.65 میلیمتر و قطر 18 اینچ توسط گودیر به صورت سفارشی تولید شدهاند. این اندازه استاندارد است، اما شرکت امکان استفاده از دو جفت لاستیک با اندازه 325.60 میلیمتر و قطر 20 اینچ را نیز فراهم کرده است. استفاده از چرخهای بزرگ و ترمزهای بزرگ برای این خودرو ضروری است. ترمزهای جلو با دیسک با قطر 378 میلیمتر و ترمزهای عقب با دیسک با قطر 375 میلیمتر مجهز شدهاند. برای توقف یک بولدوزر، لازم است چرخهای عظیم الجثهای را انتخاب کنید. وزن خودرو بدون راننده و مایعات حدود 2880 کیلوگرم است.
حالا که این پاراگراف را بررسی میکنیم، وقت آن است که نتایج سرعت و شتاب را اعلام کنیم. رم 1500 تی.آر.ایکس تنها در 4.8 ثانیه میتواند از صفر به صد برسد. بهتر است بگوییم که این پیکاپ با چهار چرخ فولادی 2.8 تنی، توانایی رسیدن از صفر به صد را در زمان کمتر از 5 ثانیه دارد. شتاب آن در رسیدن از صفر تا 160 کیلومتر در ساعت هم 11 ثانیه است. در همین سرعت 160 کیلومتری، اگر بلافاصله ترمز کنید، برای توقف کامل به 127 متر مسیر نیاز است. با این پیکاپ دو کابین، میتوانید در سرعت 170 کیلومتر در ساعت، 400 متر را در کمتر از 13 ثانیه طی کنید.

باید توجه داشت که تمامی موفقیتها را می توان نه به چلچله های نامناسب تعلق داد، بلکه به عوامل متنوعی برمی گردد. از جمله یکی از این عوامل، استفاده از جعبهدنده 8 سرعته 8HP95 ساخت ZF است. این جعبهدنده در خودروهایی مانند رولزرویس گوست Black Badge، بامو M760Li و آستونمارتین DBS سوپرلجرا نصب شده است و برای انتقال نیروی تماموقت با عملکرد بینقص طراحی شده است. این گیربکس، با همکاری بورگواگنر طراحی شده و وظیفه اصلی در انتقال قدرت به خودرو را بر عهده دارد.
تجربه رانندگی با دوج Ram 1500 TRX
با سوار شدن در رم 1500 تی.آر.ایکس، همه چیز شگفت انگیز شد. این خودرو بی معنی و شگفت انگیز، همچون دیدن تابلوی مونالیزا از پشت شیشه و مشاهده اهرام ثلاثه در زاویه دور به دور ماست. با شمشیر سامورایی که عطشی آش ریز ریز ندارد. با وجود این همه زیبایی و شگفتی، با یکی از تفاخرهای بزرگ کشور که قیمت پایهاش 70 هزار دلار است، باز هم نمیتوانستیم رفتاری نامتعارف و غیرمنتظره داشته باشیم. تنها فرصتی که به دست آوردیم و با آن سوار شدیم، تمام ارزش جهان را داشت.
در این مقاله به بررسی اثرات آلودگی هوا بر سلامتی انسان می پردازیم. آلودگی هوا یکی از مسائل مهم دنیا محسوب می شود که تاثیرات جدی بر سلامتی ما دارد. این مسئله به خصوص در شهرهای پرجمعیت و صنعتی قابل مشاهده است. آلودگی هوا از طریق ذرات معلق، آلاینده های شیمیایی و نوع ناخالصی های دیگر به هوا منتقل می شود. این آلودگی ها می توانند به تنفس مشکل، عفونت های ریوی، بیماری های قلبی عروقی، آسم و حتی سرطان منجر شوند. بنابراین کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این منظور باید تلاش های جدی در جهت بهبود فناوری های صنعتی، کنترل آلاینده ها و افزایش آگاهی عمومی انجام شود.