
برنامه برقی سازی ناوگان حمل و نقل تا سه سال آینده
در آبان ماه سال ۱۴۰۲، سید محمد میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و درباره آخرین پیشرفتها و اقداماتی که برای برقیسازی ناوگان عمومی پایتخت به عمل آمده است، توضیحاتی ارائه کرد.
طبق گفته شهردار تهران، تأکید او بر برقیسازی ناوگان عمومی، به ویژه موتورهای کار است. طبق برنامه مصوب شهرداری تهران، هدف این برنامه تأمین ۵۰ هزار تاکسی برقی، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی در سه سال است. در حال حاضر، موتورسیکلتها ۱۰.۱ درصد ذرات معلق آلاینده را تولید میکنند که این عدد به طور قابل توجهی است.
مدلهای موتورسیکلت برقی قیمتی تا ۲.۵ برابر مدلهای بنزینی دارند و همچنین نیاز به باتریهای گرانقیمت و محدودیت عمر مفید دارند که تا ۱۲۰۰ سیکل شارژ، یعنی کمتر از ۳ سال، برقراری دارد. علاوه بر این، ایستگاههای شارژ برای موتورهای برقی در شهر موجود نیستند. عوامل مانعی مانند محدودیت زمان شارژ و اختلاف بزرگ قیمت بین سوخت و شارژ برقی، مالکان را از برقیسازی موتورهای خود باز میدارد. به همین دلیل، مالکان به سمت برقیسازی موتورهای خود حرکت نمیکنند.
گفته میشود که آقای میرزایی قمی پیشنهاد "طرح سواپ" را به عنوان راهکار جایگزین برای برقیسازی ناوگان موتورهای کار در شهر تهران ارائه داده است. طبق این طرح، فقط "بدنه موتور" به مالکین تعلق میگیرد و باید بخش باتری و زیرساختهای مربوط به شبکه برقی توسط دیگر اشخاص فراهم شود. به این ترتیب، هزینه کلی موتورها به شدت کاهش مییابد و مالکان نگرانی برای خرید مجدد باتری در آینده ندارند. همچنین، زمان شارژ موتورها راه اندازی به شدت کاهش مییابد، زیرا باتری موتورها "قابل تعویض" است و به راحتی میتوان این باتری را در ایستگاه شارژ جابجا کرده و سفر را ادامه داد. این فرایند کمتر از ۳۰ ثانیه طول میکشد و هزینه شارژ تنها باید توسط راکب پرداخت شود. هزینه اجاره باتری نیز به طور تقریبی با قیمت بنزین مشابه است و با توجه به صرفهجویی اقتصادی، مالکان تشویق به تعویض موتورسیکلتهای خود خواهند شد. این طرح پیشبینی شده است که تمامی ۷۰۰ دستگاه موتورسیکلت شرکت پست در تهران برقیسازی شوند و ۷۰٪ از هدف راهاندازی ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در برنامه شهرداری تهران به طرح سواپ اختصاص خواهد یافت. این طرح از طرف زمینههای کار اجرایی با بیشترین پیمایش مورد هدف قرار خواهد گرفت.
برنامه عرضه 400 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی
شهریور 1402: عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، تحولات جدیدی را در حوزه حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال جاری پیشبینی میکند. با توجه به افزایش بودجه حوزه زیرساختی حمل و نقل عمومی تهران که به طور کلی ۱۰۰ درصد رشد کرده است، سال ۱۴۰۲ رقمی حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان را در نظر گرفتهاست. این بودجه صرفاً برای توسعه زیرساختهای حمل و نقل مصرف میشود و با در نظر گرفتن سایر هزینهها، حدود ۴۵ درصد از بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است.
شهردار تهران اعلام کرد که تاکنون قرارداد خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس از تأمینکنندگان داخلی، منعقد شده است. این تصمیم برای تدریجی جایگزین کردن اتوبوسهای فعلی با اتوبوسهای جدید است و به دنبال بهبود خدمات حمل و نقل عمومی در شهر تهران است. ضمناً تأمین مالی لازم برای خرید اتوبوسهای داخلی از طریق مذاکرات با خودروسازان انجام شده است. همچنین برای بهبود تاکسیها، ونها و موتورسیکلتها نیز اقداماتی صورت گرفته است که نتایج آن در آینده قابل مشاهده خواهد بود. این اقدام از سمت سرمایه گذاران خودرو صورت گرفته است.
براساس گفتههای آقای محمدخانی، شهرداری تهران در تعامل با دولت مجدانه، در تلاش است تا ناوگان حملونقل در پایتخت را برقی کند. براساس سیاستهای وزارت امور اقتصادی و دارایی، تاکسیهای برقی در اولویت تخصیص ارز برای واردات خودروها قرار میگیرند. درنظرگرفتن تسهیلات لازم برای متقاضیان تاکسیهای برقی ازسوی وزارت نفت، کشور و شهرداری تهران انجام میشود. همچنین، براساس یک توافق بین شهرداری تهران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ورود 400 هزار موتورسیکلت برقی، 50 هزار تاکسی برقی و 1000 اتوبوس برقی به ناوگان حملونقل پایتخت برنامهریزی شده است. تا این لحظه، واردات تجاری محدودی از موتورسیکلتها و خودروهای برقی انجام شده است. اما ورود تجاری و نسبتاً بزرگتر این خودروها قبل از پایان سال انجام خواهد شد. همچنین، ایستگاههای شارژ متناظر نیز درسراسر شهرداری به تدریج فعال میشوند و برخی از مناطق جهت شارژ خودروهای الکتریکی آماده شدهاند. در روز ششم شهریورماه، 15 ایستگاه شارژ با 73 دستگاه شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در تهران به بهرهبرداری رسیدند.
رشد پیوسته مصرف سوختهای فسیلی مانند بنزین و گازوئیل در کشور، به خصوص در شهرهای بزرگ، همچنین آلودگی صوتی ناشی از تردد وسایل نقلیه و افزایش آلایندهها در نیمه دوم سال، نیازمندی به عملیات شبکه برقی سریعتر را نشان میدهد. خوشبختانه، در کنار تمرکز مدیران شهری بر تغییرات در ناوگان حمل و نقل، اراده و تمایل به استفاده از وسایل حمل و نقل برقی نیز در حکومت وجود دارد. این موضوع نشان میدهد که پس از سالها، وسایل حمل و نقل برقی به خیابانهای پایتخت وارد میشوند.
عرضه 200 هزار موتورسیکلت برقی در تهران
در تیر ماه سال ۱۴۰۲، جلسه دوم برای الکتریک شدن حمل و نقل در شهر تهران با حضور عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، و علیرضا زاکانی، شهردار تهران برگزار شد. در این جلسه، شهردار تهران اعلام کرد که قصد دارد با همکاری وزیر صنعت، معدن و تجارت، به الکتریک شدن تهران بپردازند. طبق برنامه ریزیهای خود، قرار است ۵۰ هزار تاکسی نوسازی شده و ۲۰۰ هزار موتور برقی در شهر تهران مورد استفاده قرار گیرد. این اقدامات باعث بهبود شرایط محیط زیست و رفاه شهروندان تهران خواهد شد و همچنین سرمایه گذاری برای شهرداری تهران ارزش افزوده زیادی به همراه خواهد داشت. شهرداری تهران همچنین پیشنهاد راه اندازی ایستگاههای شارژ سریع و کند برای خودروهای برقی را قبول کرده است و در آینده نزدیک، جزئیات نصب این ایستگاهها تعیین خواهد شد. طرح الکتریک شدن تهران پیرو کردن الگوی منطقهبندی شهری و تمرکز بر بازار و مرکز شهر است. همچنین شهرداری تهران آمادگی دارد تا با استفاده از تبصره ۱۸ و منابع دیگر، هزینه ۱۵۰ هزار موتور برقی را حمایت کند و در نتیجه حداقل ۱۰ درصد از موتورهای عملیاتی در تهران به موتورهای الکتریکی تغییر پیدا کنند.
موتورسیکلتهای برقی جزء برنامه هفتم توسعه نیستند
در خرداد ماه سال ۱۴۰۲، داریوش گلعلیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، اعلام کرد که شهرداریها و وزارت صنعت موظف هستند به الزامات قانون هوای پاک اقدام کنند و موتورسیکلتهای کار و پیک موتوری را برقی سازی کنند.
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، اظهار داشته است که در سال جاری بودجهای به ارزش 700 میلیارد تومان برای توسعه استفاده از موتورسیکلتهای برقی در تهران در نظر گرفته شده است. این بودجه برای ارائه تسهیلات مالی به موتورسیکلتداران استفاده خواهد شد تا آنها را در خرید موتورسیکلتهای برقی حمایت کند. با تلاش شهرداری تهران، امیدواریم که در این حوزه تحولات مثبتی رقم بزنیم.
با درنظرگرفتن اهمیت کاهش آلودگی هوا، موتورسیکلتها از دستگاههایی هستند که میتوانند تاثیر قابل توجهی در این زمینه داشته باشند. درنظرگرفتن این امر، بودجههای لازم برای توسعه موتورسیکلتهای الکتریکی نیز درنظر گرفته شده است. با وجود این حقیقت، خبرها حاکی از این است که موتورسیکلتهای الکتریکی در برنامه هفتم توسعه محلی قرار نخواهند گرفت. بر اساس توضیح مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، بند "ش" ماده 38 برنامه ششم توسعه، که درآن دولت مکلف بود تا سالانه 10 درصد از موتورسیکلتهای بنزینی مورد استفاده در کشور را با موتورسیکلتهای الکتریکی جایگزین نماید، لغو شده است.
اگرچه این بند در سالهای پس از تصویب برنامه ششم توسعه تقریباً عملکرد صفری داشته است، اما می توان آن را به عنوان یک مبنای قوی برای اجرای طرحهای جایگزینی موتورسیکلتهای سوختی با موتورسیکلتهای برقی در نظر گرفت و در واقع، تنها سند مرجع قابل توجه در این زمینه است.
با توجه به آمارها، حدود 21 درصد از آلودگی هوای تهران به انتشار آلایندههای گازی و 10 درصد به انتشار ذرات معلق ناشی از حرکت حدود سه میلیون موتورسیکلت فرسوده در شهر مربوط میشود. بیشتر این موتورسیکلتها قدیمی و فرسوده هستند. علاوه بر این، این ناوگان سهم قابل توجهی از مصرف سوخت کشور را تشکیل میدهند و یکی از عوامل اصلی بالا بودن سرانه مصرف بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها به حساب میآیند. بنابراین، برقیسازی موتورسیکلتها به عنوان بهترین راهکار برای متقابله با این اثرات آلودهکننده محسوب میشود. شهرداری تهران به عنوان پیشگام در این زمینه، برنامه ای برای جایگزین کردن 50 هزار دستگاه موتورسیکلت قدیمی با نسل جدید برقی را رقم زده است. اما این چالشهای زیادی را به همراه دارد. برای مثال، جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی با برقی الزامی نیست و نیاز به همکاری و هماهنگی همه سازمانهای ذیربط در سراسر کشور دارد.
بودجه 700 میلیاردی برای موتورهای برقی
اردیبهشت ۱۴۰۲: جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، درباره وضعیت ساماندهی موتورسیکلت های پایتخت بیان کرده است. معمولاً موتورسیکلت هایی که در شهر تهران تردد می کنند، هنجار و قوانین را رعایت نمی کنند و به شکل نامناسبی استفاده می شوند. این بی انضباطی و هنجارشکنی نگران کننده است. استفاده از موتورسیکلت برای تردد و کسب و کار قابل قبول است؛ اما باید از این وسیله به درستی استفاده کرد. نقش موتورسیکلت ها در آلودگی صوتی و هوای تهران بسیار بالا است و پلیس باید با همکاری سایر دستگاه ها در راستای انضباط بخشی اقداماتی را انجام دهد.
با توجه به بودجه 1402، تلاشهای فوقالعادهای برای توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی در تهران صورت گرفته است. مبلغ 700 میلیارد تومان در بودجه سال جاری برای این منظور در نظر گرفته شده است. این مبلغ، به عنوان تسهیلات مالی به موتورسیکلت داران اختصاص داده خواهد شد تا آنها قادر به خرید موتورسیکلت برقی شوند.
دکتر تشکری هاشمی در خصوص ترتیبات تردد موتورسیکلت ها، مطابقت با پیشنهادی برای ایجاد خط ویژه تردد آنها توسط شورای شهر تهران در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک صحبت نموده است. در این زمینه، او بیان کرده است که پیشنهاد ایجاد خط ویژه تردد برای موتورسیکلت ها مورد توجه قرار نگرفته است، چرا که فقط این اقدام تنها مشکلات مربوطه را حل نخواهد کرد، بلکه خطر افزایش آن را نیز افزایش میدهد. البته، تشکری هاشمی به این نکته اشاره کرده است که پیشنهاد ایجاد خط ویژه توسط یکی از اعضای شورای شهر مطرح شده است و باید تحلیل کارشناسی درباره آن انجام شود.
400 هزار موتور برقی برای تهران
در مورد توسعه موتورسیکلتهای برقی در شهر تهران، شهردار زاکانی اعلام کرده است که هدف شهرداری این است که ۴۰۰ هزار موتور برقی را در شهر تهران معرفی کند. به این تفاهم رسیده اند که در امسال ۵۰ هزار دستگاه از این موتورها عملیاتی شود و در سالهای آینده تعداد آن به ۴۰۰ هزار موتور افزایش یابد. این توسعه در جهت افزایش استفاده از موتورهای برقی و کاهش آلودگی هوا در شهر تهران انجام میشود.
موتورهای برقی وسایل نقلیه نوعی موتور کار است که بطور گسترده در شهرها استفاده میشود. علاوه بر این، تسهیلاتی برای موتورسیکلتهای برقی شخصی نیز در نظر گرفته شده است. اما این امکانات مربوط به تبصره 12 فقط با تحویل موتور قابل استفاده است. طی جلسهای با وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت، به بحث درمورد استفاده از تبصره 12 پرداختیم و دنبال راه حلهای قانونی هستیم تا از منابع موجود در تبصره 12 بهرهبرداری کنیم. همچنین، برنامه ریزی شده است که 10 هزار اتوبوس برقی برای شهر تهران تهیه شود و در عین حال زیرساختهای لازم برای خودروهای برقی در تهران فراهم شود.
واگذاری موتورسیکلتهای برقی در بهار 1402
فروردین ۱۴۰۲: آقای فاطمیامین، وزیر صنعت، عنوان کرد که تولید و استفاده از موتورسیکلت برقی به دلیل کمتر بودن آلودگی صوتی و آلودگی هوا از اهمیت ویژهای برخوردار است. برنامهریزی مورد نیاز برای سازوکارهای فنی، مالی و مدل کسب و کار تولید موتورسیکلت برقی انجام شده است. تجدید نظر و توسعه تاکسی، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه تدریجاً بهرهمندی ملموس مردم قرار میگیرد، اما تولید، تجدید نظر و توسعه موتورسیکلت برقی، خبر خوبی برای شهروندان تهران خواهد بود.
منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، اعلام کرد که یک کمیته کاری به منظور اجرای فازهای توسعه و نوسازی موتورسیکلتهای برقی در تهران تشکیل خواهد شد. این کمیته تحت مسئولیت معاونت حملونقل وزارت صمت و معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران فعالیت خواهد کرد و زیرساختها و مسائل اقتصادی مرتبط با ساخت و توسعه موتورسیکلتهای برقی در نظر گرفته خواهند شد. اجرای رسمی این طرح تا اوایل ماه اردیبهشت آغاز خواهد شد.
برقی کردن 300 هزار موتورسیکلت در 4 سال
در مراسم آیین رونمایی از موتورسیکلتهای برقی در روز اول بهمن 1401، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد که تعداد 300 هزار دستگاه موتورسیکلت در حال حاضر در تهران وجود دارد و هدف آن است که در ابتدا تمام این 300 هزار دستگاه موتورسیکلت به موتورسیکلتهای برقی تبدیل شوند. این هدف تا پایان برنامه چهار ساله آینده قرار داده شده است.
در روزهای هوای پاک، مشاهده میشود که سازمانهای مختلف شروع به همکاری میکنند و اولین قدم این همکاری با استفاده از ۱۰۰ موتورسیکلت برقی میباشد. این تفاهمنامه بین شهرداری، شرکت پست، وزارت ارتباطات و سازمان محیط زیست امضا شده است و قابلیت آن وجود دارد تا بیش از ۷۰۰ دستگاه موتورسیکلت برقی به ناوگان اضافه شوند. این همکاری، که توسط سازمان پست، وزارت ارتباطات، سیستم بانکی و سازمان محیط زیست اجرا میشود، بهبود قابل توجهی برای محیط زیست و شهروندان به همراه خواهد داشت.
به گفته زاکانی، تا آبانماه جاری، حدود 2.6 میلیون موتورسیکلت توسط پلیس راهور ثبت شدهاند، و در این بین، تنها 24% آنها استاندارد و سالم هستند. اما باید توجه کرد که در این آمار، موتورسیکلتهای بدون پلاک نیز لحاظ نشدهاند. از دیگر طرف، هر یک موتورسیکت کاربراتوری معادل آلایندگی 10 موتورسیکت انژکتوری دارد و هر یک نیز باعث آلایش بیشینه 13 خودروی یورو5 میشود. در نهایت، 13% آلودگی هوا در شهرهای مختلف به موتورسیکلتها برمیگردد.
حمل و نقل در ساعات پیک با استفاده از موتورسیکلت صورت میگیرد و در حدود ۶٪ از ترددها به این شیوه انجام میشود. واقعیت این است که این نسبت بسیار کمتر از میزان مورد نیاز است و باید تصمیمگیریهای مناسب برای افزایش این نسبت به حدود ۱۳٪ اتخاذ شود.
وی اظهار داشت که با ارائه امکاناتی برای استفاده از موتورسیکلت های برقی، بیشترین میزان سوخت صرفه جویی را به دست خواهیم آورد و همچنین میزان آلایندگی نیز به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
تحویل 300 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی
در آذر ماه 1401، پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در مورد روابط شهرداری تهران با دولت در خصوص گسترش وسایل نقلیه عمومی و آلودگی هوا، توجیهاتی ارائه کرد.
براساس گفتههای وی، اقدام اول در این راستا، نقش دولت است. دولت در هشت سال گذشته، وظیفه خود را درباره توسعه و تقویت حمل و نقل عمومی ترک کرده است و به همین دلیل ما رو به عقب رفتهایم. اما در یک سال گذشته، دولت سیزدهم توانست با پیگیریهای مداوم وظیفه قبلی و قانونی خود را اجرا کند. به عنوان مثال، برای واردات ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، دولت ۸۰ درصد هزینه را پرداخت کرد، در حالی که در گذشته شهرداریها باید تمامی هزینه را تقبل میکردند.
به منظور کاهش آلودگی هوا، تصمیم گرفته شده حدود 300 هزار موتورسیکلت برقی را به صورت تسهیلات به مردم بفروشند. در این برنامه، شهرداری و بانک در مذاکرات خود توافق دست و پاگیر شده اند که 80 درصد هزینه خرید موتورسیکلت را برای متقاضیان قابل دسترس قرار دهند. طبق نظر سازمان استاندارد، معتقدیم که از خرداد ماه سال آینده، موتورسیکلتها ارائه و به افراد تحویل داده خواهند شد. در این برنامه، اولویت ارائه تسهیلات برای موتورسیکلتهای کاربردی در شهر قرار داده شده است.
شرایط فروش موتورسیکلت
شما میتوانید با خواندن مقالات منتخب زیر، اطلاعات جدید در مورد شرکتهای بزرگ تولیدکننده موتورسیکلت در ایران را بهدست آورید. همچنین، میتوانید قیمتهای محصولات شرکتهای معروفی نظیر کویر موتور، نیروز موتور، کبیر موتور، شاهین موتور، ایران دوچرخ و نیکران موتور را مشاهده کنید:
اخبار حمل و نقل برقی در ایران
صنعت خودرو ایران در حال تغییرات اساسی است، به خصوص در حوزه حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ کشور. این تغییرات با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوستدار محیط زیست، آغاز شده است. در این مقاله، آخرین اخبار درباره خودروهای الکتریکی و ایستگاههای شارژ آنها در ایران، و همچنین وضعیت تولید موتورهای الکتریکی در کشور بررسی می شود.
متن ارسال شده را نتوانستم تشخیص دهم. لطفا متن مورد نظر را مجدداً ارسال کنید.