![هایپرکار برقی پورشه: هر آنچه می دانیم]()
پورشه در مسیری ثابت به سمت برقیسازی کل خط تولید خود است. این شرکت Taycan را در سال 2019 راه اندازی کرد و Macan EV جدید اواخر امسال به فروش می رسد. 718 الکتریکی قرار است در سال 2024 معرفی شود و کاین مدتی پس از آن به گروه خودروهای برقی بپیوندد.
با این حال، ما در مورد آنچه که می تواند در صدر سبد برقی پورشه قرار گیرد بسیار هیجان زده هستیم: یک هایپرکار جدید.
پورشه سال گذشته ما را با کانسپت خیره کننده Mission X کنجکاو کرد و ما می توانستیم نسخه تولیدی آن را تا پایان سال 2024 ببینیم. اما برخی شایعات و جزئیات اولیه وجود دارد که تصویری هیجان انگیز از آنچه می تواند نماد بعدی این برند باشد را ترسیم می کند. این چیزی است که ما تاکنون می دانیم. پورشه Mission X چیست؟
پورشه Mission X یک کانسپت است که در سال 2023 به عنوان بخشی از جشن 75 سالگی این خودروساز معرفی شد. مهندسان تا یک سال قبل از رونمایی با کد XS23 کار کردند.
Mission X پیشنمایش یک ابرخودروی تمام الکتریکی آینده از این برند را نشان میدهد. این مدل موفق به مدل هایی مانند 918 Spyder و Carrera GT خواهد شد. Mission X از این نمادها و همچنین موفقیت پورشه در پیست الهام گرفته است. نسخه تولیدی چگونه خواهد بود؟
پورشه از نمونه اولیه خودروهای مسابقه ای لمانز مانند 919 هیبرید، به ویژه با درهایی که به سمت جلو و بالا باز می شوند، سرنخ هایی گرفته است. چراغهای جلوی عمودی یک دماغه نوک تیز را با ورودیهای هوای عظیم در پایه سپر تزئین میکنند که به خنککاری و آیرودینامیک کمک میکند.
یک حباب شیشه ای کابین مجلل با صندلی های سطلی عمیق، رنگ های متضاد، کربن در معرض، مهارهای شش نقطه ای و فرمان الهام گرفته از F1 را می پوشاند. آن کابین شیشهای پشتی شیک با اسپویلر تعبیهشده و لوگوی نورانی پورشه که توسط چراغهای عقب باریک در دو طرف احاطه شده است، تشکیل میدهد.
امیدواریم نسخه تولیدی شباهت زیادی به Mission X داشته باشد، اما مشخص نیست که چه تعداد از این نشانهها به جاده تبدیل میشوند. رندر ما (تصویر بالا) یک نسخه تولیدی از Porsche Mission X را با بسیاری از عناصر مشابه مفهومی، اما با رنگ سبز Smyrna سبز، چرخهای سازگار با آیرودینامیک و چند لمس ظریف دیگر، پیشنمایش میکند. زیر "هود" چیست؟
باور کنید یا نه، کانسپت پورشه Mission X دارای طرح موتور وسط است. برخلاف سایر خودروهای برقی که باتری های خود را در کف قرار می دهند، باتری های Mission X در پشت صندلی ها قرار دارند. آنها آن را پیکربندی "e-core" می نامند. پورشه این کار را برای بازآفرینی دینامیک هندلینگ یک خودروی موتور وسط انجام داد. مشخص نیست که آیا همان چیدمان به تولید خواهد رسید یا خیر.
فراتر از آن، پورشه جزئیاتی در مورد پیشرانه ارائه نکرده است. کانسپت Mission X دارای نسبت قدرت به وزن یک اسب بخار به ازای هر 2.2 پوند و معماری 900 ولتی بود. بنابراین اگر هایپرکار جدید حدود 3700 پوند وزن داشته باشد – مانند 918 Spyder – می تواند تا 1700 اسب بخار قدرت داشته باشد. همچنین باید اولین وسیله نقلیه پورشه با سه موتور الکتریکی و تمام چرخ محرک باشد. چقدر سریع خواهد بود؟
با قدرت تخمینی 1700 اسب بخار، هایپرکار برقی پورشه باید بسیار سریع باشد. تایکان توربو GT دو موتوره با پکیج Weissach به سرعت 60 مایل در ساعت در 2.1 ثانیه می رسد، بنابراین یک هایپرکار سه موتوره می تواند حتی سریعتر باشد. کمتر از 2.0 ثانیه خارج از قلمرو امکان نیست.
پورشه قبلاً گفته است که میخواهد دور تولید نوربرگ رینگ را بشکند، که به معنای پیشی گرفتن از زمان دور 6:30.70 مرسدس AMG One است. اگر رکورد EV تولیدی را به دست بیاورد، باید زمان دور 7:05.29 ریماک نورا را شکست دهد. پورشه 918 اسپایدر یک دور پیست نوربرگ رینگ را در ساعت 6:57.00 کامل کرد. چقدر بزرگ است؟
کانسپت Mission X بر اساس استانداردهای ابرخودروهای مدرن نسبتا جمع و جور است. حدود 6 اینچ کوتاهتر از 918 Spyder است. 182.9 در مقابل 177.0 اینچ. و 10 اینچ کوتاهتر از Rimac Nevera (187.0 اینچ) است. با این حال، Mission X 2.0 اینچ پهن تر از 918 است و فاصله بین دو محور برابر با 107.5 اینچ دارد. چقدر هزینه دارد؟
انتظار داشته باشید که هایپرکار پورشه بیش از شش رقمی باشد. این شرکت اخیراً تایکان توربو GT را با قدرت ۱۰۹۲ اسب بخار و قیمت اولیه ۲۳۲ هزار دلار معرفی کرده است که آن را به گرانترین خودروی برقی پورشه تا به امروز تبدیل کرده است. هایپرکار الکتریکی باید به راحتی آن را شکست دهد تا به یکی از گران ترین خودروهای فروش تبدیل شود.
برای مقایسه، 918 Spyder در سال 2013 با قیمت 845000 دلار به فروش رفت، اما قیمت های فعلی هایپرخودروها به راحتی به میلیون ها می رسد. Rimac Nevera 2.4 میلیون دلار، Mercedes-AMG One 2.7 میلیون دلار و Aston Martin Valkyrie بیش از 3.0 میلیون دلار قیمت دارد.
انتظار می رود تولید هایپرکار جدید پورشه محدود باشد. این شرکت تنها 918 نمونه از 918 Spyder ساخت و Carrera GT تنها به 1270 نمونه محدود شد. 959 حتی نادرتر بود. پورشه تنها 292 دستگاه از آنها را ساخته است. چه زمانی آن را خواهیم دید؟
پورشه می تواند تا پایان سال جاری تولید این هایپرکار جدید را تایید کند. مدیر عامل شرکت اولیور بلوم گفت که بازخورد در مورد مفهوم Mission X "بسیار مثبت" بوده است و "این یک انگیزه بزرگ برای ما برای انجام این خودرو است." دریافت خبرنامه Motor1 امروز ثبت نام کنید
بیشتر از پورشه تماشای پورشه تایکان توربو GT رکوردشکنی نوربرگ رینگ میانگین قیمت فروش یک پورشه جدید 128000 دلار است.