بررسی کامیون کشنده مان TGX شیران دیزل

مقالات خودرویی

در سال 1395، احتمال بازگشت قوی و رسمی محصولات MAN به بازار ایران بسیار بالا بود. با این حال، با وجود نمایش محصولات MAN TGS و TGX در نمایشگاه صنعت حمل و نقل آن سال، به دلیل مشکلات تحریم ها، این اتفاق رخ نداد. MAN از بازار ایران فعالیتی نداشته تا امروز. با گذشت چند سال از واردات خودروهای تجاری سنگین دست دوم به ایران، حالا نماینده MAN در ایران تصمیم به واردات محصولات این خودروساز معتبر به صورت گسترده گرفته است.

حضور دوباره MAN در ایران

یکی از مشکلات محصولات شرکت MAN در ایران مربوط به عدم وجود یک نماینده رسمی و مشخص در این کشور است. این مسئله موجب خروج شرکت MAN از بازار ایران در دهه ۸۰ میلادی شد. با اعلام شرکت شیران دیزل در سال ۱۳۹۵ در نمایندگی و واردات محصولات MAN، انتظار می‌رود که کامیون‌های این شرکت به صورت نو و کارکرده در بازار ایران عرضه شود. تاکنون، به دلیل عدم حضور محصولات MAN در جاده‌های ایران و تجربه ناخوشایندی رانندگان از خدمات و عدم تأمین قطعات مورد نیاز در دهه ۸۰ و با سری TGA، واردکنندگان شخصی ترجیح داده‌اند تا این برند معتبر را وارد نکنند.

سری TGX در واقع نسل بعد از سری TGA موفق و پرطرفدار است. این سری شامل مدل‌های X و S از خودروهای TG ما می‌شود. با موفقیت این مدل‌ها، امکان واردات مدل‌های سبک‌تر و سری‌های بعدی نیز وجود دارد. در سال 2008، TGX با یک موتور هشت سیلندر خورجینی و قدرت 680 اسب بخار به عنوان بهترین کامیون در اروپا معرفی شد. در آن زمان، رقابت بین شرکت‌های تولید کننده کامیون‌های قدرتمند اروپایی شدید بود که منجر به تولید مدل‌های ولوو FH و اسکانیا سری R با موتورهای بیش از 700 اسب بخار شد.

مشخصات فنی کشنده مان TGX

نسل جدید کامیون‌ها و کشنده‌های MAN TGX با انواع مختلف اتاق و پیشرانه ارائه می‌شود تا انتخابی برای تمام خریداران فراهم شود. در نسل قبلی، مدل‌های TGX شامل پیشرانه‌های 8 سیلندر خورجینی بودند؛ اما با معرفی نسل جدید از سال 2020، پیشرانه‌های 8 سیلندر از بین رفته و موتورهای با حجم بالا از جنس 6 سیلندر خطی تولید می‌شوند. قوی‌ترین پیشرانه با حجم 15.2 لیتر و قدرت 540، 580 و 640 اسب بخار عرضه می‌شود، در حالی که ضعیف‌ترین مدل با حجم 9 لیتر و قدرت 330، 360 و 400 اسب بخار برای مسیرهای کوتاه مناسب است. برای بازار ایران، پیشرانه 12.4 لیتری مناسب است که با قدرت‌های 440، 480 و 520 اسب بخار عرضه می‌شود. انتظار می‌رود که تمرکز واردکننده بر روی موتورهای 480 و 520 اسبی باشد، زیرا کامیون‌های با قدرت 500 اسب بخاری در بازار مورد توجه هستند. همچنین، نوع محوری 2×4 دو محور مورد علاقه واردکنندگان و شرکت‌های تجاری بوده ولی احتمال ورود محوری‌های سه محوری 4×6 نیز وجود دارد.

این کامیون ها از گیربکس tipmatic استفاده می کنند که یک نوع گیربکس نیمه اتوماتیک است. راننده می تواند دنده ها را به صورت دستی تعویض کند و یا از حالت اتوماتیک استفاده کند. این گیربکس ها برنامه های مختلفی دارند که باعث هماهنگی بهتر با نیازها و شرایط باربری می شوند. همچنین، تا سه دنده را می توانند به صورت همزمان تعویض کنند که باعث کاهش استهلاک در گیربکس می شود.

تراک MAN TGX با سه نوع کابین مختلف عرضه می‌شود، که اصلی‌ترین تفاوت آنها در ارتفاع کف تا سقف کابین است. دیگر ابعادی مانند طول، عرض، و ارتفاع پالانی موتور و... تقریبا یکسان هستند. ابعاد خارجی این کابین 2280 میلیمتر طول و 2440 میلیمتر عرض است. همچنین ارتفاع تونل موتور در کف هر کابین 120 میلیمتر است. در حالی که ارتفاع کابین GX که بلندترین ارتفاع را دارد، 2070 میلیمتر است. کابین GM ارتفاع 1860 میلیمتر دارد و کابین GN ارتفاع 1580 میلیمتر دارد. کابین GN که به سقف کوتاه معروف است، امکان قرار دادن لوازم و وسایل در محفظه‌ای بلاست. با توجه به علاقه خریداران ایرانی به کامیون‌های با کابین بلند، انتظار می‌رود کابین GX و GM بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. تعلیق این تراک‌ها از نوع پنوماتیک در محور عقب با چهار بالن و در محور جلو از فنرهای پارابولیک استفاده می‌کند، که به تنظیم مناسبی از نرمی و راحتی در مشتریان این خودروها اطمینان می‌دهد.

می‌توان دوربین‌های جانبی به جای آینه‌های قدیمی و رایج سفارش داد، با این حال، این سیستم هنوز به صورت رسمی در استانداردهای کشورمان تایید و پذیرفته نشده است، البته این نوع سفارش برای نسل اخیر از محصولات مان مانند مرسدس بنز آکتروس و داف XF مناسب به نظر می‌رسد.

MAN همواره یکی از برترین تولیدکنندگان خودروهای تجاری در جهان بوده است و با بازار فروش قوی خود در مناطقی مانند اروپا و آمریکای لاتین شهرت دارد. در ایران نیز، محصولات MAN به دلیل کیفیت بالا و عملکرد برتر شناخته شده‌اند، اما مشکلات اخیر ممکن است باعث کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان شود. سری کامیون‌های TG از MAN، به ویژه مدل TGA، به عنوان یکی از برترین طراحی‌های خودرویی شناخته می‌شود و حتی در تولیدات شرکت‌های خودروساز دیگر نیز الگویی برای تقلید قرار گرفته است. با ورود محصولات MAN به بازار ایران، انتظار می‌رود که رقابت بین این برند و سایر برندهای خودروی اروپایی تشدید شود و خریداران نیز بتوانند از خدمات پس از فروش و تامین قطعات بهتری بهره‌مند شوند.

آیا MAN هم در گروه فولکس واگن است؟

گروه تراتون شامل شرکت‌های بانفکس، اسکانیا، تجاری سازی فولکس‌واگن و ناویستار آمریکا است که همگی زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی فولکس‌واگن می‌باشند.

رقبای مان TGX چه کشنده‌هایی هستند؟

با توجه به قیمت بالای این کشنده که در رده برترین کامیون‌های اروپایی قرار دارد، رقبای احتمالی آن شامل ولوو FH و رنو T-High می‌شوند. همچنین محصولات اخیر اسکانیا، داف XG و XG+ و مرسدس بنز آکتروس نیز در این بازار حضور دارند، اگرچه به نسبت کمتری مورد توجه قرار می‌گیرند.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ