
ممنوعیت افزایش کرایه تاکسی هنگام بارش
در آبان ماه سال 1402، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد که نرخ کرایههای تاکسی در زمان بارش برف و باران تغییری نخواهد کرد و تصمیم شورا این است که رانندگان تاکسی موظف به دریافت کرایه بر اساس نرخ مصوب شورا از مسافران باشند. به عبارت دیگر، رانندگان باید کرایهای که توسط شورای شهر تهران تایید شده است، از مسافران دریافت کنند و هیچ تغییری در این نرخها صورت نگیرد.
به عبارت دیگر، شهر تهران به دلیل اندازهاش باران، برف و هوای خشک را در ایام مختلف تجربه میکند، بنابراین نمیتوان برای تقسیم کرایه بر اساس شرایط جوی فصلی معینی ایجاد کرد.
آقای چمران درباره توسعه حمل و نقل عمومی بیان کرد که دولت نقش مهمی در این زمینه دارد. او اشاره کرد که باید بالغ بر 82 درصد از اعتبارات برای بخش اتوبوس پرداخت شود، اما این میزان به 80 درصد کاهش یافته است. اعتبارات باقیمانده نیز توسط شهرداری تهران تأمین میشود. آقای چمران به این نکته اشاره کرد که برای ارسال متمم بودجه، زمان زیادی لازم است و انتظار میرود که این کار تا پایان سال انجام شود. او عنوان کرد که برای اصلاحیه بودجه، رویکرد متفاوتی وجود دارد و اگر لازم باشد، این موضوع به شورا ارائه خواهد شد. تا کنون هیچ بحثی در این زمینه صورت نگرفته است.
افزایش 10 الی 15 درصدی کرایه تاکسی در روزهای بارانی
در آبان ماه سال 1402، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، اظهار کرد که در روزهای بارانی افزایش ترافیک در معابر شهر تهران رو به افزایش است. وی گفت: "هرگاه باران ببارد، ترافیک در معابر شهر به شدت افزایش مییابد و این امر امری طبیعی است. زیرا با لغزش و ریزش باران، معابر شهر لغزنده میشوند و سرعت خودروها کاهش مییابد."
براساس تصمیم شورای اسلامی شهر تهران، نرخ کرایه تاکسی برای مسافران در شرایط مختلف مصوب شده است. از جمله این شرایط میتوان به رانندگانی اشاره کرد که برای طی کردن مسافتی نیم ساعته در روزهای بارانی، باید یک ساعت و نیم وقت صرف کنند. به منظور تشویق رانندگان به پذیرش سفرها در این شرایط دشوار، مجازات به اندازهای بهبود یافته است که رانندگان میتوانند در این شرایط حدود 10 تا 15 درصد از کرایهها را افزایش دهند. این تلاش به منظور حمایت از مسافران و انعطافپذیری برای رانندگان میباشد. در صورتی که راننده از این مصوبه کرایه اضافی دریافت کند، سامانههای نظارتی شهرداری تهران، از جمله سامانه 137، مسئول پذیرش شکایات مردم و اقدامات قانونی خواهند بود. رانندگان تاکسی تهران عمدتاً قانونمدار عمل کرده و تخلفات انفرادی نباید به صورت جمعیتی تعمیم داده شوند. در صورت وقوع هر گونه تخلف، مردم باید اطلاعات را گزارش دهند تا شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی بتوانند با آن برخورد کنند.
افزایشی در نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی نداریم
مورخه 1 مهر 1402، احمد قیومی، معاون استاندار و فرماندار تهران، اعلام کرد که استفاده از حمل و نقل عمومی بهترین راه برای کاهش مشکلات ترافیکی است و از شهروندان درخواست کرد که استفاده از خودروهای شخصی را به حداقل برسانند. او تأکید کرد که هزینه حمل و نقل عمومی افزایشی نخواهد داشت و ناوگان حمل و نقل عمومی در تمامی حوزههای تاکسی، اتوبوس و مترو با تعرفههای قبلی خود به کار خود ادامه خواهند داد.
وی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در نرخ ناوگان، موضوع را به مراجع انتظامی اطلاع دهند. خدمات حمل و نقل برای دانشآموزان و دانشجویان به صورت رایگان در این دوره ارائه میشود و در عین حال، حمل و نقل عمومی برای شهروندان تهرانی با تخفیف 30 درصد فعال خواهد بود. برای ارتباط با مخاطبان، شماره تماس 48048 در دسترس است.
کرایه تاکسی در فرودگاه امام خمینی
در مرداد ماه سال 1402، سعید چلندری، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی، اعلام کرد که نرخ کرایه تاکسیها در ترمینال یک فرودگاه امام، از طریق باجههای تاکسی یا نرم افزارهای خاصی که شرکتهای دانش بنیان طراحی کردهاند، تعیین میشود. این نرخها، که در مسیرهای مختلف از ۶۴۵ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان متغیر است، توسط شورای شهر و سازمان راهداری تعیین شده است. این افزایش قیمت ۴۰ درصد توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و ۲۹ درصد توسط شورای شهر انجام شد. این افزایش منجر به ارزیابی نرخ تاکسی حدود ۹۰۰ هزار تومان شده است که هنوز اعمال نشده است و رانندگان تاکسی فرودگاه اعتراض دارند. قرار است تا قبل از سفرهای اربعین، نرم افزار تاکسی این ترمینال نیز راهاندازی شود.
بر اساس نظرات مسافران، ترمینال سلام امکانات کافی برای حمل و نقل عمومی را فراهم نمیکند. وقتی مسافران نیمه شب به این ترمینال میرسند، با مشکلاتی برای پیدا کردن تاکسی مواجه میشوند. با توجه به نزدیک شدن زمان سفرهای اربعین حسینی و با تخمین ۲۵۰ هزار زائر عتبات که در ایام اربعین از این ترمینال عبور میکنند، انتظار میرود که شرایط بهتری برای بازگشت مسافران فراهم شود.
حداکثر افزایش نرخ کرایه تاکسی 60 درصد است
در اردیبهشت ماه سال 1402، مهدی وحدتکار، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که طبق تصمیم شورای اسلامی شهر تهران، حداکثر افزایش قیمت تاکسی تا 60 درصد مجاز است. هر تاکسیرانی که از این نرخ بیشتر از مسافران خود درخواست کند، برای آن متخلف محسوب میشود. شهروندان میتوانند شماره پلاک تاکسی متخلف را به سامانه 137 گزارش دهند.
کار افزایش نرخ کرایه تاکسی آغاز شده است و برچسبهای جدید برای نمایش نرخهای جدید در سطح شهر نصب خواهند شد. تاکسیرانان مطلع شدهاند که نرخ کرایه افزایش یافته است و از شهروندان خواسته شده است که این کرایه را به صورت آنلاین و با استفاده از سیستم الکترونیکی با نرخ تعیین شده پرداخت کنند.
وحدتکار اعلام کرد که نرخ جدید کرایه تاکسیها در پایانههای تاکسیرانی به تاکسیرانان ابلاغ شده و مسائلی در این زمینه وجود ندارد. اما او ابراز کرد که در مورد تاکسیهای گردشی گزارشهایی دریافت کردهاند و تصمیمات لازم اتخاذ میشود. وی از شهروندان خواست که در صورت مشاهده تاکسیهایی که از مصوبه کرایه بیش از اندازه دریافت میکنند، گزارشهای خود را به سامانه 137 اعلام کنند.
افزایش 60 درصدی نرخ کرایه در روزهای بارانی کذب است
در ماه اردیبهشت سال 1402، سازمان تاکسیرانی اعلام کرد که شایعهی افزایش ۶۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در زمان بارش باران، صحت ندارد.
«به اطلاع عموم میرساند که خبر با تیتر «افزایش ۶۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در زمان بارش باران» به صورت نادرست تنظیم و منتشر شده است. در مصاحبهای با معاون برنامهریزی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اعلام شد که افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است و اجرای این تصمیم توسط سازمان مربوطه انجام خواهد شد.»
بهرهبرداری شرایط زیر را دارد: افزایش میانگین 45 درصد در نرخ کرایه و حداکثر افزایش 60 درصد (با استفاده از ضرایب تبصرههای 1 تا 3 ماده 18 مصوبه).
بند ۱۷) شهرداری تهران اختیار دارد در مسیرهایی که شیب آنها تا حداکثر ۱۰ درصد است، به کرایه تاکسیهای خطی افزایشی اعمال کند.
شهرداری تهران میتواند در ساعات پرترافیک حداکثر ۲۵ درصد به کرایه تاکسیها اضافه کند. ساعات پرترافیک توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مشخص خواهد شد.
تبصره سوم: در صورتی که شرایط آب و هوایی نامساعد باشد، شهرداری تهران مجاز است تا حداکثر ۱۵ درصد به کرایه خودروهای اجاره ای اضافه نماید. اجرای این تبصره به شرط فراهم کردن یک سیستم حمل و نقل هوشمند و مناسب برای مسیرهای مختلف شهر میسر خواهد شد.
بهتر است بهوضوح بیان کنم که افزایش نرخ اجاره نباید بیشتر از ۶۰ درصد با در نظر گرفتن موارد ذکر شده افزایش یابد.
با توجه به تبصره سوم، در شرایط آب و هوایی نامساعد، تا حداکثر ۱۵ درصد به کرایه مواد ماده ۱۸ اضافه میشود. اما اجرای این تبصره به ایجاد یک سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب بر روی مسیر وابسته است و رانندگان اجازه افزایش کرایه خارج از این سامانه را ندارند.
هر گونه دریافت کرایه اضافی، فراتر از تعرفه های تعیین شده و نصب شده در تابلوهای پایانهها و خودروها، غیرقانونی است و با متخلفین برخورد خواهد شد.
باید توجه داشت که رانندگان مجاز به افزایش کرایه خود تا زمانی که سیستم حمل و نقل هوشمند برخط مناسب ایجاد نشود، تا این حد مشخص شده است.
میزان افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس در سال 1402
در فروردین 1402، سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، اعلام کرد که در زمان شیوع کرونا، تعرفههای دو نرخی برای تاکسیها وجود داشت تا رانندگان به دلیل رعایت فاصله اجتماعی، تنها 3 نفر از مسافران را بپذیرند. اما اکنون که شرایط بحرانی کرونا به پایان رسیده است، تعرفه تک نرخی برای اجاره تاکسی برای 4 نفر تعیین شده و تعرفههای دو نرخی دیگر لغو شده است.
بر اساس اظهارات او، تعیین قیمتهای جدید برای خطوط تاکسی امسال با افزایش متوسط 45 تا 60 درصد نسبت به سال گذشته صورت گرفته است. بر اساس تصمیمی که شورای شهر گرفته، شهرداری تهران مجاز است تا در مسیرهای با شیب تا 10 درصد، کرایه تاکسیهای خطی را افزایش دهد. همچنین، اضافهکردن تا 25 درصد به کرایهها در ساعات اوج ترافیک و تعیین ساعات اوج ترافیک توسط شهرداری تهران و سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران صورت میگیرد. در شرایط نامساعد از نظر آب و هوا، تا 15 درصد به کرایهها اضافه میشود ولی اجرای این اقدام به وجود یک سیستم حمل و نقل هوشمند و مناسب برخط وابسته است.
آقای تشکری هاشمی به شرطی که انتخاب خودروهای تاکسی برای همه شهرها، طبق مصوبههای شورای عالی ترافیک صورت گیرد، اعلام کرد که این انتخاب باید بر اساس ویژگیهایی از قبیل قدرت موتور، ظرفیت جابجایی حداقل 4 نفر مسافر و هزینه خودرو صورت گیرد. وی معتقد است که خودروی پراید در گذشته مناسبی برای استفاده به عنوان تاکسی نبوده و احتمالاً همچنین برای ساینا همین وضعیت صادق است؛ زیرا اولویت اصلی در انتخاب یک خودروی تاکسی، راحتی مسافر است و ساینا هم بماندن بلند مدت وسیله ای مناسب برای این منظور نیست.
یکی از پیشنهادات اصلی کمیسیون، خرید اولین خودروی وارداتی است. بهتر است به مردم اجازه داده شود از واردات خودروها بهره ببرند و همچنین خودروهای تولید داخلی که با قیمت مناسب، پر قدرت، و دارای فضای کافی تهیه شود، را انتخاب کنند.
با تشکر از حسن توجه شما، در مورد توضیحاتی که ارسال کردید، خواستار تصحیح جملات زیر هستم: بها بلیتهای اتوبوسها بر اساس مسافت مسیر محاسبه میشود. برای خطوط اتوبوس تندرو با مسافت بیشتر از 15 کیلومتر، بلیت به اندازه خطوط 15 کیلومتری و برای خطوط اتوبوسهای عادی با مسافت بیشتر از 20 کیلومتر، بلیت به اندازه خطوط 20 کیلومتری محاسبه میشود. برای خطوط اتوبوس تندرو، نرخ پایه ورودی یک هزار و 800 تومان برای مسافت تا 5 کیلومتر و به ازای هر 5 کیلومتر بعدی 400 تومان اضافه میشود. اما برای خطوط اتوبوسهای عادی، ورودیه یک هزار و 800 تومان برای مسافت تا 2.5 کیلومتر و به ازای هر 2.5 کیلومتر بعدی 400 تومان افزایش مییابد.
تصریح شد که از اول اردیبهشت ماه، قیمت بلیت مترو و اتوبوس و هزینهی کرایه تاکسی افزایش خواهد یافت.
افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی از اردیبهشت ماه
در فروردین 1401، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که بودجه شهرداری تهران پیش از سال جدید به شهرداری تهران ابلاغ شده است و افزایش کرایهی تاکسی، اتوبوس و مترو در تهران از ابتدای اردیبهشتماه اعمال خواهد شد.
افزایش میانگین 45 درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال 1402
در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در اسفند 1401، اعضای شورا به بررسی لوایح مربوط به نرخ کرایه حمل و نقل عمومی اتوبوس و تاکسی پرداختند. پس از بررسی و تبادل نظر، نهایتا با اکثریت آراء تصمیم به افزایش 45 درصد نرخ بلیت تاکسی گرفتند.
به عبارتهای کاربر برایتان ترجمه کردم و این گونه میشود: "جعفر تشکریهاشمی، عضو شورای شهر، اعلام کرد که از اول اردیبهشت ماه افزایش نرخ کرایه تاکسی مجاز است. با توجه به اینکه شهرداری هیچ گونه مساعدتی در پرداخت هزینه سفر تاکسی ارائه نمیدهد و تمام هزینهها بر عهده راننده و مالک تاکسی است، در نظر گرفته شده که در سال آینده نرخ کرایه تاکسی به میزان 45 درصد افزایش یابد. بیش از 10 درصد از تاکسیها ممکن است افزایشی بیشتر از 45 درصد دریافت کنند، اما حداکثر افزایش مجاز 75 درصد است. در حالی که برخی از تاکسیها احتمالاً کمتر از 45 درصد افزایش قیمت خواهند داشت، به طور کلی میانگین افزایش نرخ تاکسی در سال آینده حدود 45 درصد خواهد بود."
ورودی تاکسی خطی 5000 تومان است، برای تاکسی فرودگاه مهرآباد 35 هزار تومان و برای تاکسیهای راهآهن و تلفنی ورودی 25 هزار تومان محاسبه میشود. هزینه پیمایش هر کیلومتر نیز 1458 تومان است. در صورتی که خط تاکسی با شیب تند باشد، کرایه تا سقف 20 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین در ساعات پرترافیک، قیمت تا سقف 50 درصد افزایش خواهد یافت. در روزهای بارندگی و یخبندان، کرایه تا سقف 40 درصد افزایش خواهد یافت و در ساعات شبانه از ساعت 22 تا 6 صبح نرخ کرایه به میزان 20 درصد افزایش پیدا میکند. همچنین برای خودروهای با ظرفیت بیش از 5 نفر مانند ون، کرایه تا سقف 80 درصد افزایش خواهد یافت.
بر پایهٔ گفتههای تشکری هاشمی، شهرداری موظف است ظرف شش ماه امکان پذیرفتن پرداخت الکترونیکی در تاکسیها را فراهم کند. همچنین می بایست تاکسی آنلاین را ظرف نه ماه از طریق جذب سرمایهگذار و یا به کمک پلتفرمهای موجود راهاندازی کند. همچنین این اجازه را دارد که قیمت خودروهای لوکس که تعیین آن توسط سازمان تاکسیرانی انجام میشود، به اندازه 80 درصد افزایش دهد. شرکتهای تاکسیرانی بایستی مورد رتبهبندی قرار گیرند و مدت اعتبار پروانه فعالیت آنها سه سال خواهد بود. هزینههای صدور مجوز بهرهبرداری برای شرکتهای با رتبه یک، 20 میلیون تومان؛ رتبه دو، 17 میلیون تومان؛ رتبه سه، 13 میلیون تومان؛ رتبه چهار، 10 میلیون تومان؛ و رتبه پنج، 6 میلیون تومان خواهد بود.
افزایش نرخ کرایه تا نرخ تورم مجاز است
در اسفند 1401، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که مصوبه نرخ کرایه حمل و نقل عمومی تا پایان سال آماده خواهد شد. وی بیان کرد که مقدار افزایش نرخ ابهام دار است، زیرا شرکت اتوبوسرانی با شرایط اقتصادی فعلی مواجه است و باید هزینهها را جبران کند، به علاوه حقوق کارکنان اتوبوسرانی نیز 57 درصد افزایش یافته است. او افزود که فرمانداری اعلام کرده است که افزایش نرخ خدمات ناوگان تا سقف تورم مجاز اعلام شده است که در حال حاضر 47 درصد است.
وی درباره تراموا اظهار کرد که نیاز است این موضوع مورد مطالعه قرار گیرد. او بیان کرد که در صورت وجود خط مترو در منطقه، نیازی به احداث خط تراموا نیست و در صورت افزایش واگن های مترو، تراموا نیازی به اجرا ندارد. اظهارات و پیشنهادات مختلفی در این زمینه مطرح شده است که نیازمند بررسی دقیق می باشند.
نرخ کرایه تاکسی برحسب تعداد مسافران است
در اسفند ماه سال 1401، مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور، توضیحاتی درباره نحوه محاسبه و دریافت کرایه تاکسیها ارائه داد. به طبقهبندی او، رانندگان تاکسیهای رسمی باید بر اساس تعداد مسافران کرایه را محاسبه کنند. به عنوان مثال، اگر سه نفر سوار تاکسی شوند، کرایه باید بر اساس تعداد سه نفر محاسبه شود و اگر چهار نفر سوار شوند نیز باید بر اساس تعداد چهار نفر محاسبه شود. نرخ کرایه تاکسیهای رسمی توسط شورای شهر تعیین و تصویب میشود و رانندگان تاکسی موظفند که این نرخ مصوب را از مسافران دریافت کنند. هرگونه تخطی از این مقررات میتواند توسط مسافران از طریق راههای ارتباطی ارایه شده توسط شهرداری یا با مراجعه حضوری به سازمان تاکسیرانیها، گزارش شود تا به آن پاسخ داده شود و مشکل حل شود.
هر سال در ماههای بهمن یا اسفند، افزایش قیمت کرایه تاکسی پیشنهاد میشود که این افزایش قیمت به صورت قانونی انجام میشود. شوراهای اسلامی شهر مسئول تعیین نرخ کرایه تاکسیها هستند و این نرخها بر اساس قوانین شهرداریها تعیین میشوند. پیشنهادات واحدهای کارشناسی سازمان تاکسیرانی درباره تغییر نرخ کرایه به شورای اسلامی هر شهر ارسال میشود و پس از بررسی و تایید فرمانداری، کرایه قانونی هر شهر اعلام میشود. شکایت از دریافت کرایههای غیرمصوب تنها برای تاکسیهای رسمی در سامانه شهرداریها قابل بررسی است و در صورت دریافت کرایه اضافه توسط رانندگان با خودروی شخصی، این مسئله بر عهده سازمانهای تاکسیرانی نیست.
در جلسهی اخیر، آقای ضامنی پیشنهاد داد که تعیین کرایههای تاکسی بر اساس تعداد سوار شدن سه نفر در آنها صورت گیرد و مبنای دریافت کرایه نیز همان تعداد سوار شدن باشد تا رانندگان تاکسی نیز متضرر نشوند. این پیشنهاد به منظور افزایش استانداردها، رعایت مسائل بهداشتی و افزایش رضایت شهروندان ارائه شده است. در صورت پذیرش این پیشنهاد، تاکسیها فقط با سه مسافر سوار به مقصد خواهند شد و کرایه نیز بر اساس تعداد سه نفر تعیین خواهد شد.
شکایت از کرایه تاکسی در تهران
در تاریخ اسفند 1401، آقای مهدی دربانی، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی، اعلام کرد که نظارت بر خطوط و تاکسیرانان تشدید شده است و سرپرستان خطوط موردتایید قرار گرفتهاند تا فقط بر اساس نرخ مصوب، کرایه از مسافران دریافت کنند.
دربانی توضیح داد: از شهروندان گرامی تهران خواهشمندیم که در صورت مشاهده تخلفات تاکسیرانان، شماره پلاک تاکسی را به سامانه 1888 یا 137 گزارش دهند، به صورت تلفنی یا آنلاین. معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد که نظارتهای این سازمان تا پایان سال به شدت افزایش خواهد یافت و تخلفکاران با برخورد سخت مواجه خواهند شد.
جزئیات طرح شناور و تغییر نرخ کرایه تاکسی
در ماه مهر سال 1401، سید جعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرد که یک سامانه هوشمند برای ارزیابی سفرهای شهری به منظور تعیین تعرفههای تاکسی در ساعات پرترافیک به کار خواهد رفت. وی تأکید کرد که افزایش هر گونه نرخ تاکسی قبل از راهاندازی این سامانه، غیرقانونی است و به عنوان یک تخلف در نظر گرفته میشود.
سامانهای طراحی شده است که به تاکسیها امکان مشاهده وضعیت ترافیک و سرعت متوسط تردد در خطوط را میدهد. هدف این سامانه افزایش ارائه خدمات تاکسی در ساعاتی است که ترافیک شلوغ است و جابهجایی مسافران مقرونبهصرفه نیست. با استفاده از این سامانه هوشمند، نرخهای تاکسی در پیک ترافیک تهران تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت تا رانندگان ترغیب شوند در این ساعات نیز خدمات ارائه دهند. این تدابیر برنامه ریزی شده است تا ارائه خدمات حمل و نقل شهری در ساعات اوج ترافیک دچار کاهش نشود و شهروندان به راحتی به مقصد خود برسند.
آقای تشکریهاشمی به وضوح اعلام کردند که بر اساس ماده ۲۳ مصوبه شورای شهر، اجرای طرح نرخ شناور در ساعات اوج ترافیک باید به وسیله یک سیستم هوشمند صورت گیرد. این سیستم باید جلوی افزایش خودسر و بیضابطه کرایهها را بگیرد. این نرخ شناور، که بر اساس یک مدل است، به اندازهای که با افزایش مدت زمان سفر تغییر کند و حداکثر تا ۳۰ درصد قیمتها افزایش یابد. با رصد ترافیک، سامانه ارزیابی میتواند این افزایش را به میزانی مانند ۵ درصد محدود کند و اجازه افزایش بیشتر کرایه را ندهد.

وی معتقد است که هزینه ترافیک باید به عهده شهروندان بیفتد زیرا تاکسی وسیله نقلیهی نیمهعمومی است که ارائه خدمات آن نیازمند در نظر گرفتن ملاحظات رانندگان است. او تاکید کرده که خودرو متعلق به راننده است و هنگامی که زمان سفر در ترافیک بیشتر شود، باید راه حلهایی برای جلوگیری از فعالیت رانندگان تاکسی در ساعات پرترافیک در نظر گرفته شود. به علاوه، شهروندان میتوانند برای حمل و نقل در شهر از مترو و اتوبوس نیز استفاده کنند.
شناور شدن نرخ کرایه تاکسی
در ماه شهریور سال 1401، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران به نام مهدی اسماعیلیبیگی اعلام کرد که کرایه تاکسیهای شهر تهران قابل تغییر است و ممکن است افزایش یا کاهش یابد.
بر اساس اظهارات وی، این طرح به نظر میرسد که تا نرخ کرایه تاکسیها در تهران در زمان اوج ترافیک، تا سقف 30 درصد افزایش یابد. این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در فرودگاه مهرآباد اجرا میشود و تفاوت نرخ بین زمان اوج و زمان عادی مشخص میشود. با استفاده از پرداخت الکترونیک، زمان اوج ترافیک تعیین شده و هزینه نیز افزایش مییابد.
اگر این طرح نتایج خوبی به همراه داشته باشد، اکیداً توصیه کرد تا این ابتکار برای تاکسیهای خطی نیز گسترش یابد.
رایزنی برای افزایش قیمت تاکسیهای اینترنتی
در خرداد ماه سال 1401، محمد خلج قاسمآبادی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل آنلاین اسنپ، اعلام کرد که این شرکت به هدف برقراری تعادل بین نگرانیهای اقتصادی رانندگان و هزینههای مسافران متمرکز است. وی همچنین اظهار داشت که فرآیند تعیین قیمت در این صنعت دارای چالشهای فراوانی است.
به گفتهٔ او، قیمت سالانهٔ تاکسیهای اینترنتی باید بر اساس مصوبات مربوط به افزایش نرخهای تاکسیهای اینترنتی و در راستای نرخ تورم، تنظیم شود. این شرکت در حال حاضر در مراحل مذاکره با ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قرار دارد، و پس از اخذ مجوزهای لازم، نرخ مصوب برای سال 1401 اعلام خواهد شد.
نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی ثابت میماند
در اردیبهشت ماه 1401، با برگزاری یک جلسه توجیهی با مسئولان شرکتهای حمل و نقل آنلاین هوشمند، قیمتها به حالت پیشین بازگشت.
به اطلاع میرساند که بر اساس اعلام سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، افزایش نرخ خدمات تاکسیهای آنلاین کنسل شده است. به همین دلیل، هر مبلغ اضافی، که از تاریخ 17 تا 23 اردیبهشت پرداخت شده است، به صورت کد تخفیف یا افزایش اعتبار الکترونیکی به مشتریان باز پرداخت خواهد شد.
جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی در برخی خطوط
در اردیبهشت ماه سال 1401، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره افزایش نرخ کرایه تاکسی در برخی خطوط اعلام کرد که طبق تصمیم شورای شهر، سازمان تاکسیرانی میتواند نرخ کرایه را به صورت میانگین 25 درصد و حداکثر تا 35 درصد افزایش دهد. به عنوان مثال، نرخ کرایه در یک خط 10 درصد و در خط دیگر 35 درصد افزایش پیدا میکند که میانگین آنها در کل شهر تهران برابر با 25 درصد است.
وی تأکید کرد که حفظ فاصله اجتماعی در تاکسیها همچنان اهمیت دارد، اما با توجه به کاهش مبتلایان و فوتشدگان کرونا، در حال بررسی امکان لغو این نهاد. اگر این تصمیم اجرایی شود، هزینه سفر کاهش مییابد و ازدحام مسافران نیز کاهش پیدا میکند.
جزئیات برچسبهای جدید تاکسیها
در اردیبهشت 1401، وحید سرلک، معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که از ابتدای اردیبهشت ماه، نرخ کرایه تاکسیها افزایش یافته است، همچنین برچسبهای بارکد دو بعدی (3 برچسب) در داخل تاکسیهای خطی در حال نصب است.
این روند برای جلوگیری از سردرگمی مسافران و بهرهبرداران، و همچنین برای صرفهجویی در زمان، با تأکیدی بر نصب برچسبهای افزایش نرخ کرایه تاکسیها در تمام تابلوهای خطوط و پایانههای تاکسیرانی انجام شد.
با توجه به گفته آقای سرلک، برچسبهای جدیدی که درون تاکسیها نصب میشوند، قابلیتهای متعددی دارند. این برچسبها امکان ارائه اطلاعاتی مانند قیمت سفر، اطلاعات راننده، امکان انتقاد و پیشنهاد، و دیگر امکانات را فراهم میکنند. این برچسبها بر روی شیشه جلویی جلوی صندلی شاگرد و شیشههای سقفی کناری صندلی عقب خودرو نصب میشوند.
در پایان، خواست آقای سرلک از شهروندان بود که اگر تاکسی های خطی بدون برچسب های مورد نیاز را مشاهده کردند، با شماره 1888 تماس بگیرند و این نوع موارد را به سازمان تاکسیرانی شهر تهران گزارش دهند.
نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی افزایش مییابد؟
از اوایل ماه اردیبهشت سال 1401، نرخ کرایههای تاکسی خطی و درون شهری بین 25 تا 30 درصد افزایش یافته است.
مطلبی که ارسال کردهاید این است که آیا نرخ کرایههای تاکسیهای اینترنتی نیز در حال افزایش است؟
روابط عمومی شرکت تپسی اعلام کرد که قیمتها بر اساس متغیرهایی مانند هزینه بنزین، مسافت طی شده و شرایط ترافیک تعیین میشود و تنها با توافق راننده و مسافر تعیین قیمت میشود. این شرکت تضمین کرده است که نمیتواند قیمتها را از حداقل یا حداکثر مقدار مشخصی بیشتر یا کمتر کند.
روابط عمومی الوپیک اعلام کرد که قرار نیست قیمت افزایش 25 درصدی داشته باشد. اعلام شد که قیمتگذاری بر اساس عرضه و تقاضا صورت میگیرد و تنها در صورت کاهش عرضه، قیمتها افزایش مییابند. اما شرکت اسنپ تاکنون به این اظهارات پاسخی نداده است.
با توجه به تصویب شورای اسلامی شهر تهران، نرخ کرایه تاکسیهای شهری در برخی از خطوط شهر تهران به صورت شناور تعیین شده است. به عبارت دیگر، در برخی خطوط با مسافت زیاد مانند آزادی تا پایانه ارم یا پایانه ارم تا کرج، نرخ کرایه به میزان تا 35 درصد افزایش یافته و بر اساس شرایطی از قبیل ترافیک و وضعیت آب و هوا متغیر است.
شهروندان میتوانند برای گزارش تخلف رانندهها و افزایش قیمت خودسرانه با شماره 1888 تماس بگیرند. به هر حال برخی از شهروندان معتقدند که تماس با این سامانه هیچ تأثیری بر افزایش قیمتهای خودسرانه ندارد.
قیمت جدید کرایه تاکسی از اردیبهشت 1401
در فروردین 1401، آقای اسماعیل بیگی، مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی تهران، اعلام کرد که نرخهای جدید کرایه تاکسی از اول اردیبهشت 1401 اجرا خواهد شد. وی همچنین اظهار داشت که افزایش متوسط نرخ کرایه تاکسی حدود 25 درصد است، اما در برخی خطوط تاکسیرانی، این افزایش ممکن است تا 35 درصد هم برسد.
آقای اسماعیل بیگی اعلام کرده است که برچسبهای جدید برای کرایه تاکسی در حال الصاق هستند. شهروندان قادرند با اسکن بارکدهای موجود در این برچسبها، به خدماتی از جمله پرداخت آنلاین هزینه تاکسی، ارسال پیام تشکر یا انتقاد به راننده، و یا ارائه پیشنهادات، دسترسی پیدا کنند.
افزایش متغیر کرایه تاکسی در تهران
در فوریه 2022، برخی از رانندگان تاکسیها از اواخر مارس تا اوایل آوریل، بدون هیچ مقرراتی، نرخ کرایههای تردد در شهر را افزایش میدهند. این اتفاق عموما در زمانی بین تصویب و اعلان نرخ جدید رخ میدهد و به ویژه در تاکسیهای گردشی و خطوط کمتر نظارتی قابل مشاهده است.
وحید سرلک، معاون نظارت و امور مناطق در سازمان تاکسیرانی، در پاسخ به سوالاتی درباره کیفیت خدمات و زمان ابلاغ نرخ کرایهها اظهاراتی داشته است. او اعلام کرده است که در تهران بیش از ۷۰ هزار تاکسی مشغول به فعالیت هستند و نیازمند نظارت دقیقی هستند. افزایش نرخ کرایه برای خطوط مختلف متفاوت است و در برخی موارد ممکن است تا ۳۵ درصد نیز افزایش پیدا کند.
نحوه اعتراض به گرانی کرایه تاکسی
وحید سرلک، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی، تصریح کرده است که رانندگان موظفند قبل از دریافت برچسبهای نرخ جدید و نصب نرخنامه در داخل خودرو، کرایه خود را بر اساس نرخ سال گذشته دریافت کنند. به همین دلیل، هر گونه افزایش قیمت انجام شده تا قبل از اطلاعرسانی رسمی در مورد نرخهای جدید، به عنوان یک تخلف محسوب میشود.
در این راستا، برای بهبود عملکرد تاکسیها در شهر، اقداماتی انجام میشود از جمله گشتهای خودرویی در پایانههای شهری، پیگیری درخواستهای ثبت شده توسط شهروندان در سامانه ۱۸۸۸ و اجرای کنترلهای نامحسوس در میدانها. طبق دستور مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، برنامههایی برای هوشمندسازی و نظارت بر عملکرد تاکسیها و پرداخت الکترونیکی کرایهها در دستور کار این سازمان قرار دارد.

آقای سرلک همچنین اشاره کرد که تاکسیها باید 3 مسافر و ونها باید 7 مسافر را سوار کنند. او از مردم خواست که در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی رانندگان، با سامانه 1888 ارتباط بگیرند.
شیوه جدید محاسبه کرایه تاکسی
در فروردین 1401، سرلک، معاون تاکسیرانی شهر تهران، درباره روش جدید پرداخت کرایهها توضیح داد. او اظهار کرد که قیمتها در ساعات مختلف متغیر است و افراد میتوانند کرایه خود را به صورت هوشمند یا نقدی پرداخت کنند.
طبق اظهارات او، قیمت پایه و بالاترین نرخ اجاره روی برچسبی نصب میشود و مسافران میتوانند با اسکن بارکد روی شیشه جلوی خودرو، در ابتدای سفر هزینه خود را مشاهده و پرداخت کنند.
تصویب افزایش کرایه حمل و نقل عمومی در 1401
در فروردین ماه سال 1401، شورای شهر تهران مصوبهای اعلام کرد که بر اساس آن، نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در سال جاری حداکثر 25 درصد افزایش مییابد. اما برخی خطوط اتوبوسرانی ممکن است تا 35 درصد افزایش نرخ کرایه داشته باشند تا به مبلغ نهایی برسند.
در سال جدید، نرخ کرایه مینیبوس بر اساس طول خطوط به 1.2 برابر نرخ کرایه اتوبوس افزایش مییابد. همچنین، افزایش نرخ کرایه تاکسیها نیز متوسطاً 25 تا 35 درصد خواهد بود.
بلیت مترو 25 درصد افزایش مییابد و از آن به بعد، قیمت بلیت خطوط مختلف به شرح زیر است: بلیت تکسفر خط 2500 تومان، بلیت تکسفر حومه (خط 5) 1500 تومان، تکسفر هشتگرد 7500 تومان و بلیت تکسفر فرودگاه امام خمینی 12,500 تومان. این تغییرات از ابتدای اردیبهشتماه سال 1401 اعمال خواهد شد، طبق اعلام نماینده شورای شهر تهران.
میزان افزایش کرایه تاکسی در سال 1401
در اسفند ماه سال 1400، جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، به بررسی لایحه افزایش کرایه تاکسی در سال آینده پرداخت. بر اساس این لایحه، نرخ میانگین کرایه تاکسی به میزان 25 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
مطابق گفتهٔ او، پیشبینی شده است که خودروهای با کیفیت بالاتر نیز در این لایحه مورد استفاده قرار گیرند و در صورت فراهم شدن این امکان، ممکن است طبق تصمیمات گذشته، نرخ آنها افزایش یابد.
عضو شورای شهر اظهار کرد که طبق این لایحه، متوسط نرخ کرایه باید 25 درصد افزایش یابد، با این حال برخی خطوط میتوانند تا 35 درصد افزایش نرخ داشته باشند. همچنین، در خطوط دیگر افزایش نرخ باید کمتر از 25 درصد باشد تا متوسط افزایش کرایه به 25 درصد برسد. همچنین در ساعتهای شب از ساعت 22 تا 6 صبح افزایش 20 درصدی در نظر گرفته شده است.
در جلسه شورای شهر، تشکری هاشمی اشاره کرد که تاکسیهای پیشرفته، از جمله خودروهای تویوتا، هزینه نگهداری بالایی دارند و هزینه اجاره آنها نیز به طور مداوم افزایش مییابد. طبق پیشبینیهای لایحه شهرداری، مراکز ارائه خدمات ویژه ممکن است تا 80 درصد افزایش در نرخ اجاره خودرو تاکسی تجربه کنند و این تبصره نیز توسط اعضای شورای شهر تایید شده است.
تشکری هاشمی در پایان بیان کرد که در سال آینده نظام پرداخت الکترونیک راه حلی مناسب برای پرداخت هزینهها خواهد بود و امکان تغییر قیمت در ساعات پیک نیز وجود دارد.
افزایش نرخ کرایه تاکسی بصورت فصلی
آبان ۱۴۰۰: آقای ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور، تأیید کرده است که نرخهای کرایه تاکسی در برخی شهرها افزایش مییابد. او بیان کرده است که در شرایط کنونی، کرایههای تاکسی، به ویژه در خطوط دارای تاکسی چرخشی، معمولاً به صورت فصلی تغییر میکنند. این افزایش ناشی از تورم و افزایش مداوم قیمت قطعات و خدمات خودرو است.
اینجانب آقای ضامنی اظهار داشته است که تعیین نرخ کرایه تاکسی به عهده شوراهای شهری است و ممکن است این افزایش فیمابین سالانه یا حتی چندبار در سال اعمال شود.
افزایش کرایه تاکسی در سال 1400
در اردیبهشت 1400، نرخ کرایه تاکسیها با برچسب جدید از اولین روز اردیبهشتماه اعمال شد. آقای روشنی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، اعلام کرد که در سال 1400، نرخ کرایه تاکسی حدود 35% نسبت به سال 99 افزایش یافته است، با شرط استفاده از همان تعرفه برای سه مسافر مانند سال گذشته.
آقای روشنی توضیح داده است که نصب بارکدهای جدید روی برچسبهای نرخ کرایهها به این معناست که این بارکدها اطلاعاتی راجع به راننده تاکسی، خودرویش و مدارک تاییدشده برای فعالیت در خطوط مشخص را نمایش میدهند. این اطلاعات با اسکن کردن بارکدها به راحتی در دسترس قرار میگیرد.
کرایه تاکسی را اینترنتی پرداخت کنید
در تاریخ اسفند ۹۹، آقای ضامنی که مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور هستند، اعلام کردند که برای حفظ سلامت همه، توصیه میکنند که در صورت امکان از پرداخت نقدی برای استفاده از تاکسیهای شهری و بین شهری خودداری کنند و به جای آن از روشهای پرداخت الکترونیکی و اینترنتی استفاده کنند.
آقای ضامنی به این نکته اشاره کردهاند که در برخی شهرها به دلیل کمبود ناوگان، استفاده از روشهای پرداخت اینترنتی برای برخی مجموعهها ممکن است بهرهوری اقتصادی نداشته باشد. بهتر است بانک مرکزی دستورالعملهای مناسبی برای این موضوع تدوین و ابلاغ کند تا بتوان در همهی شهرها از روشهای پرداخت غیرنقدی استفاده کرد.
بر اساس آمار جدید، در حال حاضر 318 هزار تاکسی فعال در سراسر کشور وجود دارد، که از این تعداد، بیش از 76 هزار تاکسی در شهر تهران فعالیت دارند.
اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی
در این متن، اخبار مهم مربوط به خودروهای تاکسی شامل بهروزرسانی تاکسیهای قدیمی، تخصیص سهمیه بنزین برای تاکسیها، ثبت نام برای دریافت سهمیه بنزین تاکسی در اسنپ، افزایش قیمت کرایه تاکسی و نیز شرایط معاینه فنی تاکسی در دسترس قرار میگیرند.