به نظر می رسد یک ایده دیوانه کننده است، اجازه دادن به هر کسی که از خیابان خارج می شود برای رانندگی یک ماشین مسابقه واقعی و کارخانه ای ثبت نام کند. با مبلغ 2795 دلار، میتوانید به مرکز عملکرد BMW در غرب در پیست مسابقه Thermal Club در نزدیکی پالم اسپرینگز بروید و با یک M4 GT4 دوید. احمقانه ترین چیز؟ کاملا منطقی است.
این یک روز ساده نیست. این واقعاً یک آموزشگاه رانندگی یک روزه است که بیشتر در اتومبیل های خیابانی سپری می شود تا نه تنها مهارت های شما را تقویت کند، بلکه شما را برای رانندگی ایمن با اتومبیل GT4 آماده کند. تا آنجا که من می دانم، این چیزی است که هیچ خودروساز دیگری ارائه نمی دهد.
روز با یک جلسه توجیهی کلاس درس شروع می شود، که به رویکردهای متفاوت رانندگی M4 جاده ای و همتای GT4 آن اشاره می کند. M4 GT4 از برخی جهات با خودروهای جاده ای تفاوت اساسی ندارد، اما در برخی دیگر، بیگانه است. ما در حال رانندگی با نسل قبلی F82 GT4 هستیم که از گیربکس شش سرعته و هفت سرعته دوکلاچه دو توربوی خودروی جاده استفاده میکند. (مدرسه به تازگی M4 GT4 های نسل G82 را تحویل گرفته است و آنها در ماه های آینده به برنامه خواهند پیوست.) شاسی جایی است که اوضاع واقعاً متفاوت است.
برای شروع، GT4 حدود 600 پوند سبک تر از خودروی جاده ای است و سیستم تعلیق آن کاملاً بازسازی شده است. طبیعتاً، ماشین مسابقه از لاستیکهای نرمی نیز استفاده میکند و برای توزیع وزن بهتر، صندلی راننده تقریباً مطابق با شیشه عقب عقبتر قرار میگیرد. تنظیم صندلی وجود ندارد، اما فرمان و جعبه پدال به سمت شما حرکت می کنند. بال عقب بزرگ، اسپلیتر و هواپیماهای شیرجه جلو کمی نیروی رو به پایین به شما می دهند، اما مهم تر از آن ترمزهای AP Racing هستند.
کافی است خطوط شما در گوشه و کنار با ماشین های خیابانی متفاوت باشد. در خودروهای خیابانی، زمان دور زدن خودرو در یک خط مستقیم در سریعترین زمان ممکن به دست میآید تا به خودروی 503 اسب بخاری اجازه دهد تا کار خود را انجام دهد. ماشین مسابقه در یک خط مستقیم به این سرعت نیست، اما ترمزهای آن به مراتب قویتر هستند و لغزشها چسبندگی بسیار بیشتری را در تمام مراحل پیچیدن فراهم میکنند، بنابراین شما رویکرد بسیار متفاوتی را در مسیر انتخاب میکنید.
برای اینکه با سرعت M4 GT4 کار کنیم، روز را با M2s شروع کردیم و یک مسیر اتوکراس را طی کردیم تا در محیطی تنگ اما کم خطر گرم شویم. همچنین فرصتی برای مربیان است که تماشا کنند، ما را در بهترین خطوط در طول دوره راهنمایی می کنند و آنچه را که برای صعود به GT4 نیاز داریم به ما می دهند. (اوایل هفته، من مدرسه دیگری را با BMW گذراندم، و یکی از مربیان، ریک پورتر، به من ضربه زد. او فقط میگوید "اوه" وقتی گوشهای را میزنم، فقط به من نشان داد که چگونه باید بگیرم. این کار را انجام داد. .)
سپس به پیست ساوث پالم Thermal میروید تا در ماشینهای خیابانی M4 پیموده شود. مربیان هم راهی را به ما نشان میدهند که بتوانیم مسیر را در ماشین خیابانی به بهترین شکل بپیماییم، و هم خطوطی را که در ماشین مسابقه بهتر کار میکنند. مدرسه سه دانش آموز داشت، بنابراین ما دوتایی پشت یک مربی گروه شدیم. South Palm یک مسیر نسبتاً ساده است، بدون چالشهای بزرگ واقعی، با روانابهای بزرگ درست در جایی که میخواهید. یک دوره آموزشی کامل تنها درگیری من با دو گیره سر بود که همیشه در ماشین خیابان احساس ناخوشایندی می کردم.
قبل از ناهار، ماشین GT4 را ملاقات می کنیم و یاد می گیریم که چگونه داخل و خارج شویم و همه دکمه ها چه کار می کنند. به زیبایی ساخته شده است، همانطور که از یک ماشین مسابقه ای کارخانه ای انتظار دارید، با همه چیز به طور منظم و ارگونومیک نصب شده است. حتی یک سیستم تهویه مطبوع وجود دارد که مستقیماً به پشت صندلی هدایت می شود. بدون اغراق، یکی از بزرگترین چیزهایی است که تا به حال تجربه کرده ام.
بعد از ناهار، دویدنهای زمانبندیشدهتر در مسیر اتوکراس، جلسهای دیگر در مسیر پیگیری، و سپس لحظهای است که همه منتظرش بودیم. به اصطلاح، لباس میشوید و بوت میشوید، و سپس وارد ماشین مسابقه میشوید.
ترسناک ترین چیز در ابتدا وضعیت نشستن است. در خودروی جاده ای M4، حتی اگر کوتاه قد هستید، می توانید لبه جلویی کاپوت را ببینید. در ماشین مسابقه، به سختی می توانم آن سوی کاسه را ببینم. اما، آینه ها خوب هستند، و این حداقل به شما این حس را می دهد که طرفین ماشین کجا هستند. سپس هیجان عظیمی است که با شلیک مستقیم سیکس بی صدا به وجود می آید.
این موتور که بر اساس یک واحد خودروی جاده ای است، موتوری بسیار دوستانه است، بدون گرمای بیش از حد کار می کند و در تحویل نیرو روان است. برخلاف ماشینهای مسابقهای که از جعبهدندههای متوالی واقعی استفاده میکنند – واقعاً فقط از دندههای دستی با تعویض دندههای پنوماتیکی – M4 GT4 از گیربکس خودروی جادهای استفاده میکند، بنابراین پدال کلاچ وجود ندارد و تعویض دندهها کاملاً روان است. فرمان نیز فوقالعاده سبک است، تقریباً تا حدی ترسناک، بنابراین حرکت ماشین به سمت پایین چالهها بسیار آسان است.
چیزی که بلافاصله مشکل است، ترمز است. آنها بدون کمک هستند، که احساس بسیار بهتری نسبت به پدال میدهد، اما باید به آنها ضربه بزنید تا از تمام پتانسیلشان استفاده کنید. BMW در واقع داشبورد دیجیتال را برای نشان دادن فشار ترمز برنامه ریزی کرد. شما باید حدود 80 بار نیرو وارد کنید تا به آستانه قفل برسید، و این بسیار بیشتر از چیزی است که فکر می کنید. در حالت ثابت نشسته بودم، مجبور شدم تمام توانم را روی پدال بگذارم تا فقط 70 بار به دست بیاورم. گالری: BMW M4 GT4 (F82) 26 عکس
قبلاً شنیده بودم که بزرگترین تنظیم در یک ماشین مسابقه واقعی ترمزگیری است. این موضوع در مورد M4 GT4 بسیار صادق است، هم از نظر شدت ضربه زدن به پدال و هم سرعت توقف خودرو. حتی بدون تلاش، به سرعت خودروی جاده ای M4 جدید GT4 را می زدم و شرط می بندم که زمان زیادی در مناطق ترمزگیری بوده است. شما فقط به طور معمولی از کنار نشانگرهای ترمز خود در ماشین خیابان غلت می زنید، نفس خوبی می کشید و با تمام قدرت پدال سمت چپ را می زنید. حتی با تا جایی که می توانستم به آن ضربه بزنم، فقط یک بار ABS را برای مدت کوتاهی فعال کردم. این فقط نشان می دهد که چقدر ترمز بیشتری در ماشین وجود دارد.
یکی از مربیان به من می گوید که ماشین GT4 در یک دور حدود هفت ثانیه سریعتر از ماشین خیابانی در این پیست است. نکته قابل توجه تر این است که تمام این مدت از سرعت ترمز و پیچ ها ناشی می شود. در یک خط مستقیم، GT4 خیلی سریعتر از خودروی جاده ای نیست. دیدن تفاوت های شدید بین جاده و ماشین مسابقه چشم باز بود.
خودروی جدید M4 خیابانی بسیار جذاب است، به خصوص در هنگام چرخش، اما نمیتوان آن را با خودروی GT4 در لکههای کانتیننتال آن مقایسه کرد. شما با سرعتی مشابه ماشین جادهای در ابتدا وارد میشوید، سپس متوجه میشوید که ماشین مسابقه چیزهای بیشتری برای ارائه دارد. مطمئن نیستم که حتی به چیزی که می تواند ارائه دهد نزدیک شده باشم.
نمیتوانم بگویم ماشین سختی بود. ب ام و دانشجویانی دارد که ESC را روشن می گذارند، که وقتی فرمان را می گیرید واقعاً هیچ مقدار دریچه گاز را دوست ندارد، بنابراین در خروجی از گوشه ها کمی کند به نظر می رسد، به خصوص در موارد کند. این می تواند کمی خسته کننده باشد، اما کاملاً قابل درک است، وقتی در نظر بگیرید که این خودروهای GT4 حدود 200000 دلار قیمت دارند و BMW هزاران نفر آنها را نمی سازد.
این یک چیز جالب است، یک ماشین مسابقه قابل دسترسی. شما انتظار دارید که همه آنها با هر سرعتی چیزهای حیله گر و سرکش باشند. اما M4 GT4 اینطور نیست. میتوانید از یک ماشین خیابانی پیاده شوید و سوار آن شوید، و بعد از اینکه از چیزی که "اوه خدای من سوار ماشین مسابقه هستم" گذشتید، میتوانید آن را برانید.
با این حال، به دست آوردن حداکثر استفاده از آن، موضوعی کاملاً متفاوت است. من خیلی سریع آن را در اطراف پیست رانندگی می کنم، اما فکر می کنم ساعت ها و ساعت ها طول می کشد تا شروع به تنظیم زمان های دور خوب شود. و فکر اینکه یکی در Nurburgring 24 Hours مجبور است بارها و بارها به شدت ترمز کند و در همه جا کاملا متعهد باشد، ذهن را شگفتزده میکند.
این درک ها ارزان نیستند. بسیاری از ما نزدیک به 3000 دلار برای خرج کردن برای تجربه ای مانند این نداریم - چه رسد به هزینه رسیدن به پالم اسپرینگز و اقامت در آنجا - اما راه مقرون به صرفه تری برای تجربه یک ماشین مسابقه کارخانه ای وجود ندارد، البته فقط برای کمی بیشتر. بیش از یک دوجین دور جهنم، شما به راحتی می توانید 1500 دلار برای اجاره یک Spec Miata برای یک روز پیست خرج کنید. و همانطور که یک Spec Miata خوب است، یک M4 GT4 یک جانور متفاوت است.
بعد از چشیدن بیشتر خواستم. بی ام و طبیعتاً آن را در قالب جلسات مربیگری خصوصی نیم روزه و تمام روز با خودروی GT4 ارائه می دهد. بنابراین BMW دیوانه نیست - زرنگ است. دریافت خبرنامه Motor1 امروز ثبت نام کنید
اطلاعات بیشتر در مورد BMW BMW می گوید قبل از اینکه خیلی دیر شود، یک ماشین M دستی بخرید 2025 BMW Neue Klasse: همه چیزهایی که می دانیم