خودروی تویوتا پریوس نه تنها به کاهش آلودگی کربن کمک میکند، بلکه تاثیر مثبتی روی فرهنگ جامعه نیز داشته است. این خودرو با فناوری هیبرید و قابلیت رانندگی بیصدا خود، همگان را مجذوب وادار به تفکر بهتر در مورد مسائل محیطی میکند.
بسیاری از افراد تا به حال به تویوتا پریوس به عنوان یک خودروی کند و بیهیجان نگاه میکردند، اما به نظر میرسد که اوضاع تغییر کرده است. برای اولین بار از سال 2004 تاکنون، این خودروی ژاپنی توانست عنوان "خودروی برتر سال" را به دست آورد.
با گذشت زمان، بازار خودروها تحولات عمدهای را تجربه کرده است. همچنین، پیدایش خودروهای هیبریدی و برقی مانند تسلا مدل 3 و هیوندای آیونیک 6 منجر به تغییرات قابل توجهی در این بازار شده است، که در مقابل پریوس قرار دارند.
بعد از مدت 20 سال، تویوتا پریوس بار دیگر توانست عملکرد اقتصادی، ظاهر جذاب و کارایی مناسب را در یک خودروی بسیار عالی ارائه دهد. این خودرو انتخاب بسیار خوبی برای عنوان خودروی برتر سال است و همچنین به مقرون به صرفه بودن قیمت نیز مشهود است.
طراحی بدنه تویوتا پریوس
نسل پنجم تویوتا پریوس با افزایش طول و عرض و کاهش ارتفاع، ظاهری بهبودیافته و جذابتر از نسل قبلی دارد. طراحی رینگهای بزرگتر، شیشه جلوی پهنتر، فرم بدنه باریکتر در انتها و چراغهای LED سبزرنگ در عقب، بیشترین جاذبه را برای این مدل خودرو ایجاد میکند. همچنین، وجود سقف شیشهای ورقابدار در پریوس پرایم هم ظاهر زیبا را به این خودرو میبخشد و هم برد حرکتی آن را افزایش میدهد.
مدل جدید تویوتا پریوس بر پایه پلتفرم TNGA-C نسل دوم طراحی شده است و بر اساس اعلام شرکت سازنده، در این نسخه از خودرو از شاسی مقاوم تر و مرکز ثقل پایین تری استفاده شده است.
کابین و امکانات تویوتا پریوس
پاراگراف اصلاح شده: کابین تویوتا پریوس جدید واقعاً تأثیر زیادی بر تجربه کاربری از طریق بدنه اتومبیل ندارد. با این حال، طراحی آن از استفاده از قطعات پلاستیک سفید و مشکی به عنوان تزیینات پیانویی ترک میکند و طراحی مناسبی ارائه میدهد. این خودرو بصورت استاندارد به صفحه نمایش 7 اینچی در عقب آن و صفحه نمایش لمسی 8 اینچی مجهز شده است، که از نسخههای تریم بالاتر به صفحه نمایش 12.3 اینچی ارتقاء مییابد. همچنین، رنگ داخلی انتخابی خاکستری یا مشکی است و با جزئیات نقرهای یا قرمز همراه است.
با تغییر ارتفاع سقف در ردیف جلو و عقب به میزان 5 و 2.5 سانتیمتر، کابین ماشین، اندکی بهبود یافته است. اما کارشناسان موتورترند، با این وجود، بازهم از راحتی و مناسببودن فضای کابین تحسین کردهاند، اگرچه نگاه راننده به نمایشگر پشت فرمان مشکلاتی داشته است. به اعتقاد آنان، نمایشگر باید در ارتفاع بالاتری نصب شده باشد.
موسسه بیمه بزرگراه (IIHS) بالاترین امتیاز خود یعنی Top Safety Pick+ را به خودروهای تویوتا پریوس و پریوس پرایم اختصاص داده است. هرچند هنوز سازمان ایمنی ترافیک بزرگراههای ملی آمریکا (NHTSA) این خودروها را بررسی نکرده است، اما با وجود 8 کیسه هوا و سیستمهای دستیار راننده، میتوان به اطمینان حاصل که این خودروهای هیبرید ژاپنی میتوانند امتیاز 5 ستاره را کسب کنند.
مشخصات فنی تویوتا پریوس
برای اولین بار از سال 2008 تا به امروز، تویوتا پریوس به طور کامل بازبینی و ارتقا یافته است. موتور 1.8 لیتری قبلی با یک موتور جدید 2 لیتری و قدرت 150 اسب بخار جایگزین شده است. قدرت موتور الکتریکی 111 اسب بخار است و در نسخه AWD پیشرانه دیگری با 40 اسب بخار روی محور عقب وجود دارد. به این ترتیب، قدرت کلی پریوس، پریوس AWD و پریوس پریم به ترتیب به 194، 196 و 220 اسب بخار می رسد. زمان شتاب صفر تا صد نیز به ترتیب برای پریوس و پریوس پریم 10.5 و 6.4 ثانیه است، که نشان دهنده عملکرد مناسب آنها می باشد.
عملکرد پیشرانه در تولید گشتاور در سرعتهای مختلف و پاسخگویی فرمان بسیار رضایتبخش است، اما کارشناسان موتورترند معتقدند که برای بهبود عایق صوتی کابین این خودرو، باید از لایههای ضخیمتری از مواد عایق استفاده شود.
با نصب باتریهای NiMh با ظرفیت 13.6 کیلووات ساعت در مدل های استاندارد و پرایم، توانایی نگهداری انرژی بیشتر و وزن کمتری محقق شده است. برد حالت برقی پرایوس پرایم نیز به 72 کیلومتر افزایش یافته است. بامقدار تقریبی 12 ساعت شارژ کامل، باتری پریوس توسط جریان خانگی شارژ می شود.
در ادامه، همچنین از سیستم انتقال نیروی e-CVT استفاده کردیم و سیستم ترمز را مورد بازنگری قرار دادیم تا تجربه بهتری از پدالگیری و توقف با نیروی بیشتر دریافت کنید.
میانگین مصرف سوخت پریوس در تریمهای پایه و میانی به برابر با 4.12 و 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است، که به واضحی بهبود بسیاری نسبت به نسل قبل دارد. با این وجود، بسیاری از مالکان این خودرو به نظر میرسد ترجیح میدهند تنظیمات خودکار Auto را به پریوس واگذار کرده و مدیریت مصرف سوخت را به خود خودرو بسپارند.
پرایم پریوس تویوتا با مصرف سوخت ترکیبی، از جمله در تریمهای پایه و میانی، به ترتیب 1.8 و 2.06 لیتر در صد کیلومتر میتواند به عنوان خودروی پلاگین-هیبرید با بهرهوری بالا در بازار معرفی شود.
قیمت تویوتا پریوس
قیمت پایه تویوتا پریوس در حال حاضر کمتر از ۳۰٬۰۰۰ دلار تعیین شده است، که تقریبا ۱۵٬۰۰۰ دلار پایینتر از قیمت متوسط خودروهای صفر کیلومتر در بازار ایالات متحده میباشد. جنبههای متنوعی را میتوان برای خودرو پریوس انتخاب کرد که همگی با قیمتهای مختلف همراه میباشد. از جمله نسخه LE با اپل کارپلی و اندروید اتوبان، پایش نقاط کور و هشدار تصادم عقب که با قیمت ۲۸٬۷۴۵ دلار به فروش میرسد. همچنین نسخه XLE که شامل رینگهای ۱۹ اینچی، سانروف، دستیار پارک، ترمز اضطراری خودکار و گرمکن صندلیهای جلو است، با قیمت ۳۲٬۱۹۰ دلار عرضه میشود. در صورت تمایل میتوان نسخههای دیگری که شامل سانروف بزرگتر و نمایشگر بزرگتر هستند را انتخاب کرد.
شرکت پریوس لیمیتد قیمت 35،760 دلاری خود را با امکانات کامل ارائه میدهد، اگرچه گرمکن صندلیهای عقب و آینه دیجیتال باید جداگانه سفارش داده شوند. همچنین، برای دریافت سیستم AWD نیز تنها با پرداخت 1،400 دلار اضافه میشود. در مورد مدل پریوس پرایم نیز، تریمهای SE، XSE و XSE پرمیوم با قیمتهای 33،770، 37،020 و 40،465 دلار عرضه میشوند که هنوز خیلی گران قیمت نیستند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.