آمار تولید خودروهای سنگین (تجاری) در ایران

مقالات خودرویی

رشد 26 درصدی در تولید خودروهای سنگین

طبق آمارهای اخیر، تولید خودروهای سنگین در شش ماهه اول امسال نسبت به همان دوره در سال قبل 26 درصد رشد داشته است. در طول شش ماهه اول سال گذشته، تولید خودروهای سنگین (مانند کامیونت، کامیون و کشنده) در بخش های خصوصی و دولتی به ترتیب 19,606 و 24,763 دستگاه بوده است.

در آبان ماه سال گذشته، تعداد 3،523 دستگاه خودروی سنگین تولید شد، در حالی که در آبان ماه امسال، تعداد 3،052 دستگاه خودروی سنگین تولید شده است.

در 8 ماهه ابتدای سال گذشته، تولید خودروهای سنگین مانند کامیونت، کامیون و کشنده در بخش خصوصی به 10 هزار و 410 دستگاه دست یافت. در مقابل، در همان دوره از امسال، تولید این نوع خودروها به 16 هزار و 106 دستگاه افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که تولید خودروهای سنگین در بخش خصوصی به نسبت 8 ماهه اول سال گذشته 55 درصد افزایش یافته است. با این حال، تولید خودروهای سنگین در بخش خصوصی در ماه آبان امسال نسبت به همان ماه از سال قبل 3 درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، تولید خودروهای سنگین در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۱۹,۶۰۶ دستگاه بوده است، در حالی که در سال ۱۴۰۰ تنها ۷,۰۶۵ دستگاه تولید شده است. همچنین در سال ۱۳۹۹، تنها ۳,۱۷۹ دستگاه خودرو سنگین تولید شده است و در سال ۱۳۹۸ به تعداد ۱,۹۴۸ دستگاه بوده است. در نتیجه، تولید خودروهای سنگین در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ ۲۵۱ درصد رشد داشته، نسبت به سال ۱۳۹۹ ۶۷۹ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۸ ۱۱۷ درصد رشد داشته است.

بیش‌ترین تولید خودرو سنگین در بخش کامیون

مهر۱۴۰۲: بر اساس آمارنامه تجمعی شهریورماه که توسط وزارت صمت منتشر شده است، تولید خودروهای تجاری در شش‌ماهه ابتدایی امسال به ۱۹،۷۶۳ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده رسیده است. در مدت مشابه سال گذشته، این آمار ۱۴،۱۶۷ دستگاه بوده است. بنابراین، تولیدکنندگان خودروهای تجاری در این مدت، ۵،۵۹۶ دستگاه، یعنی ۳۹ درصد تولید بیشتری نسبت به سال قبل داشته‌اند. همچنین، در ماه پایانی تابستان امسال، تنها ۲،۳۵۶ دستگاه خودروی تجاری تولید شده است در حالی که در شهریور ماه سال گذشته تولید تجاری آن ۱،۱۶۶ دستگاه بیشتر بود، یعنی ۳،۵۲۲ دستگاه.

با هدف جایگزینی خودروهای تجاری قدیمی و خسته شده، رشد تولید محقق شده است. این هدف مورد تصویب شورای اقتصاد قرار گرفته و در طی چهار سال آینده، 85 هزار خودروی تجاری قدیمی باید با خودروهای داخلی جدید جایگزین شوند. با توجه به اینکه در 6 ماهه امسال، 19 هزار و 763 دستگاه خودروی تجاری تولید شده است، به نظر می‌رسد که دستیابی به این هدف ممکن است. با این حال، برای رسیدن به این هدف، سطح تولید باید حفظ شود. علاوه بر این مصوبه، در زمینه خودروهای تجاری قدیمی، مصوبه دیگری نیز صادر شده است. براساس این مصوبه، با اسقاط هر اتوبوس و کشنده جاده‌ای با عمر بیش از 25 سال، اجازه واردات اتوبوس و کشنده جاده‌ای جدید با سن کمتر از 10 سال به مالک کشنده داده می‌شود. بنابراین، جایگزینی خودروهای تجاری قدیمی با واردات خودروهای جدید امکان‌پذیر است.

بیشتر رشد تولید ماشین‌های سنگین مانند کامیون‌ها، کامیونت‌ها و کشنده‌ها در بانه‌ی تولید گسترش یافته است. در نیمه‌ی اول سال جاری، تعداد 13 هزار و 124 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده بود، که در سال جاری به 18 هزار و 847 دستگاه افزایش یافته است، تا رشدی حدود 44 درصدی را نشان دهد. اما در ماه شهریور، این روند به شدت کاهش یافت و به گونه‌ای اتفاق افتاد که حتی کمتر از تولید ماه مشابه سال گذشته بود. طبق آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، در شهریور امسال تنها 2 هزار و 221 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده است، که درصد 33 کمتر از تولید سه هزار و 304 دستگاه مشابه سال گذشته است.

با توجه به آمارنامه تجمعی شهریورماه، فقط 420 دستگاه اتوبوس در نیمه ابتدای امسال در کشور تولید شده است. این رقم در مقایسه با سال گذشته، که 560 دستگاه بود، کاهش یافته است. در واقع، در این بازه زمانی، خودروسازان 140 دستگاه یا 25 درصد کمتر اتوبوس تولید کرده اند. مقایسه امسال با سال 1401 نشان می دهد که تنها 89 دستگاه اتوبوس تولید شده است، در حالی که در مقابله با سال گذشته، که این رقم 136 دستگاه بود، یک کاهش 35 درصدی در تولید بوجود آمده است.

تولید مینی بوس و میدل باس در ماه پایانی تابستان به نصف کاهش یافت. تعداد این خودروها که در ماه شهریور سال گذشته 82 دستگاه تولید شده بود، در ماه ششم از سال به 47 دستگاه رسید که نشان دهنده یک کاهش 43 درصدی است. هرچند تولید مینی بوس و میدل باس در همان شش ماه اول سال به رشد بسیار کمی دست یافت، زیرا تعداد تولید آنها از 483 دستگاه در نیمه ابتدای سال 1401 به 496 دستگاه در ادامه سال رسید. در نتیجه، با رشد سه درصدی، تنها 13 دستگاه بیشتر تولید شدند.

گزارش تولید خودروهای سنگین در نیمه اول 1402

در جدول زیر، آمار تولید خودروهای سنگین در نیمه اول سال 1402 جمع‌آوری شده است:

آنهایی که میخواهند تولید خودرو‌های سنگین را در نیمه اول سال های 1401 و 1402 مقایسه کنند و نتایج را تحلیل کنند ممکن است به دلیل تغییرات در صنعت خودروسازی علاقمند باشند. در این بررسی، منظور از خودروهای سنگین آن هایی از خودروها است که معمولا برای انتقال بار و بسته بندی استفاده می شوند. در نیمه اول سال 1401، تولید خودروهای سنگین به نسبت قبلی کاهش یافت. این کاهش منجر به کاهش فروش خودروهای سنگین و کاهش سود شرکت ها شد. مهم ترین دلیل کاهش تولید در این دوره، کاهش تقاضا برای خودروهای سنگین بود که می تواند به دلیل عدم استقرار کسب و کارها و کاهش تولید صنعتی کلان اتفاق بیافتد. در نیمه اول سال 1402، به نسبت سال قبل، تولید خودروهای سنگین بهبود یافت. این بهبود می تواند به دلیل افزایش تقاضا برای این خودروها و یا بهبود شرایط صنعت خودروسازی در دوره 1402 باشد. با توجه به نتایج این مقایسه، می توان نتیجه گرفت که تولید خودروهای سنگین در نیمه اول سال 1402 نسبت به سال قبل بهبود یافته است. این نتایج می تواند به عنوان مؤشری برای بهبود عمومی صنعت خودروسازی در دوره 1402 در نظر گرفته شود و نیاز به بررسی موارد دیگر برای تحلیل این تغییرات را الزامی نماید.

نوع محصول  1401 1402 رشد
مینی‌بوس و میدل باس 483 496 3%
اتوبوس 560 420 25%-
کامیون، کامیونت و کشنده 13124 18847 44%

رشد 26 درصدی در تولید خودروهای سنگین

طبق آمارهای اخیر، تولید خودروهای سنگین در شش ماهه اول امسال نسبت به همان دوره در سال قبل 26 درصد رشد داشته است. در طول شش ماهه اول سال گذشته، تولید خودروهای سنگین (مانند کامیونت، کامیون و کشنده) در بخش های خصوصی و دولتی به ترتیب 19,606 و 24,763 دستگاه بوده است.

در آبان ماه سال گذشته، تعداد 3،523 دستگاه خودروی سنگین تولید شد، در حالی که در آبان ماه امسال، تعداد 3،052 دستگاه خودروی سنگین تولید شده است.

در 8 ماهه ابتدای سال گذشته، تولید خودروهای سنگین مانند کامیونت، کامیون و کشنده در بخش خصوصی به 10 هزار و 410 دستگاه دست یافت. در مقابل، در همان دوره از امسال، تولید این نوع خودروها به 16 هزار و 106 دستگاه افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که تولید خودروهای سنگین در بخش خصوصی به نسبت 8 ماهه اول سال گذشته 55 درصد افزایش یافته است. با این حال، تولید خودروهای سنگین در بخش خصوصی در ماه آبان امسال نسبت به همان ماه از سال قبل 3 درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، تولید خودروهای سنگین در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۱۹,۶۰۶ دستگاه بوده است، در حالی که در سال ۱۴۰۰ تنها ۷,۰۶۵ دستگاه تولید شده است. همچنین در سال ۱۳۹۹، تنها ۳,۱۷۹ دستگاه خودرو سنگین تولید شده است و در سال ۱۳۹۸ به تعداد ۱,۹۴۸ دستگاه بوده است. در نتیجه، تولید خودروهای سنگین در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ ۲۵۱ درصد رشد داشته، نسبت به سال ۱۳۹۹ ۶۷۹ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۸ ۱۱۷ درصد رشد داشته است.

بیش‌ترین تولید خودرو سنگین در بخش کامیون

مهر۱۴۰۲: بر اساس آمارنامه تجمعی شهریورماه که توسط وزارت صمت منتشر شده است، تولید خودروهای تجاری در شش‌ماهه ابتدایی امسال به ۱۹،۷۶۳ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده رسیده است. در مدت مشابه سال گذشته، این آمار ۱۴،۱۶۷ دستگاه بوده است. بنابراین، تولیدکنندگان خودروهای تجاری در این مدت، ۵،۵۹۶ دستگاه، یعنی ۳۹ درصد تولید بیشتری نسبت به سال قبل داشته‌اند. همچنین، در ماه پایانی تابستان امسال، تنها ۲،۳۵۶ دستگاه خودروی تجاری تولید شده است در حالی که در شهریور ماه سال گذشته تولید تجاری آن ۱،۱۶۶ دستگاه بیشتر بود، یعنی ۳،۵۲۲ دستگاه.

با هدف جایگزینی خودروهای تجاری قدیمی و خسته شده، رشد تولید محقق شده است. این هدف مورد تصویب شورای اقتصاد قرار گرفته و در طی چهار سال آینده، 85 هزار خودروی تجاری قدیمی باید با خودروهای داخلی جدید جایگزین شوند. با توجه به اینکه در 6 ماهه امسال، 19 هزار و 763 دستگاه خودروی تجاری تولید شده است، به نظر می‌رسد که دستیابی به این هدف ممکن است. با این حال، برای رسیدن به این هدف، سطح تولید باید حفظ شود. علاوه بر این مصوبه، در زمینه خودروهای تجاری قدیمی، مصوبه دیگری نیز صادر شده است. براساس این مصوبه، با اسقاط هر اتوبوس و کشنده جاده‌ای با عمر بیش از 25 سال، اجازه واردات اتوبوس و کشنده جاده‌ای جدید با سن کمتر از 10 سال به مالک کشنده داده می‌شود. بنابراین، جایگزینی خودروهای تجاری قدیمی با واردات خودروهای جدید امکان‌پذیر است.

بیشتر رشد تولید ماشین‌های سنگین مانند کامیون‌ها، کامیونت‌ها و کشنده‌ها در بانه‌ی تولید گسترش یافته است. در نیمه‌ی اول سال جاری، تعداد 13 هزار و 124 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده بود، که در سال جاری به 18 هزار و 847 دستگاه افزایش یافته است، تا رشدی حدود 44 درصدی را نشان دهد. اما در ماه شهریور، این روند به شدت کاهش یافت و به گونه‌ای اتفاق افتاد که حتی کمتر از تولید ماه مشابه سال گذشته بود. طبق آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، در شهریور امسال تنها 2 هزار و 221 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده است، که درصد 33 کمتر از تولید سه هزار و 304 دستگاه مشابه سال گذشته است.

با توجه به آمارنامه تجمعی شهریورماه، فقط 420 دستگاه اتوبوس در نیمه ابتدای امسال در کشور تولید شده است. این رقم در مقایسه با سال گذشته، که 560 دستگاه بود، کاهش یافته است. در واقع، در این بازه زمانی، خودروسازان 140 دستگاه یا 25 درصد کمتر اتوبوس تولید کرده اند. مقایسه امسال با سال 1401 نشان می دهد که تنها 89 دستگاه اتوبوس تولید شده است، در حالی که در مقابله با سال گذشته، که این رقم 136 دستگاه بود، یک کاهش 35 درصدی در تولید بوجود آمده است.

تولید مینی بوس و میدل باس در ماه پایانی تابستان به نصف کاهش یافت. تعداد این خودروها که در ماه شهریور سال گذشته 82 دستگاه تولید شده بود، در ماه ششم از سال به 47 دستگاه رسید که نشان دهنده یک کاهش 43 درصدی است. هرچند تولید مینی بوس و میدل باس در همان شش ماه اول سال به رشد بسیار کمی دست یافت، زیرا تعداد تولید آنها از 483 دستگاه در نیمه ابتدای سال 1401 به 496 دستگاه در ادامه سال رسید. در نتیجه، با رشد سه درصدی، تنها 13 دستگاه بیشتر تولید شدند.

گزارش تولید خودروهای سنگین در نیمه اول 1402

در جدول زیر، آمار تولید خودروهای سنگین در نیمه اول سال 1402 جمع‌آوری شده است:

آنهایی که میخواهند تولید خودرو‌های سنگین را در نیمه اول سال های 1401 و 1402 مقایسه کنند و نتایج را تحلیل کنند ممکن است به دلیل تغییرات در صنعت خودروسازی علاقمند باشند. در این بررسی، منظور از خودروهای سنگین آن هایی از خودروها است که معمولا برای انتقال بار و بسته بندی استفاده می شوند. در نیمه اول سال 1401، تولید خودروهای سنگین به نسبت قبلی کاهش یافت. این کاهش منجر به کاهش فروش خودروهای سنگین و کاهش سود شرکت ها شد. مهم ترین دلیل کاهش تولید در این دوره، کاهش تقاضا برای خودروهای سنگین بود که می تواند به دلیل عدم استقرار کسب و کارها و کاهش تولید صنعتی کلان اتفاق بیافتد. در نیمه اول سال 1402، به نسبت سال قبل، تولید خودروهای سنگین بهبود یافت. این بهبود می تواند به دلیل افزایش تقاضا برای این خودروها و یا بهبود شرایط صنعت خودروسازی در دوره 1402 باشد. با توجه به نتایج این مقایسه، می توان نتیجه گرفت که تولید خودروهای سنگین در نیمه اول سال 1402 نسبت به سال قبل بهبود یافته است. این نتایج می تواند به عنوان مؤشری برای بهبود عمومی صنعت خودروسازی در دوره 1402 در نظر گرفته شود و نیاز به بررسی موارد دیگر برای تحلیل این تغییرات را الزامی نماید.

نوع محصول  1401 1402 رشد مینی‌بوس و میدل باس 483 496 3% اتوبوس 560 420 25%- کامیون، کامیونت و کشنده 13124 18847 44%

رشد 70 درصدی تولید ون در پنج‌ماهه نخست سال

در دوره زمانی از ابتدای سال تا پایان مردادماه 1402، طبق آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، حدود 536,903 دستگاه خودرو ساخته شده است. این رقم نشان دهنده یک رشد 27 درصدی نسبت به همان دوره زمانی سال گذشته است. دقیقتراً، جزئیات تولید در این بازه زمانی به شرح زیر است:

  • حدود 456 هزار و 126 دستگاه خودرو سواری به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که نسبت به 370 هزار و 166 دستگاه خودرو کامل تولیدی در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته، 23 درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.
  • در این مدت، حدود 62 هزاردستگاه وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته ( 40 هزار و 658 دستگاه) از رشد 52 درصدی برخوردار شده است.
  • در پنج ماهه نخست امسال با رشد 70 درصدی حدود 1370 دستگاه خودروی ون تولید شده است. از ابتدای فروردین تا مرداد ماه سال گذشته 806 دستگاه ون در کشور تولید شده بود.
  •  در این مدت 449 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده که 12 درصد بیشتر از آمار تولید این نوع خودروها در پنج ماهه نخست سال گذشته معادل 401 دستگاه است.
  • از مجموع تولید خودرو در پنج ماه نخست سال جاری حدود 16 هزار و 600 دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) تولید شده که نسبت به 9820 دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، 69 درصد تولید این خودروها افزایش پیدا کرده است.
  • تنها آمار تولید اتوبوس‌هاست که کاهشی ثبت شده و در حالی که طی پنج ماه نخست سال گذشته 424 دستگاه تولید شده بود، اتوبوس‌های تولیدی به 331 دستگاه رسیده است که 22 درصد کمتر است.

برنامه تولید 40 هزار دستگاهی در بخش تراکتور

مرداد ۱۴۰۲: ابوذر جمشیدوند مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، بازدیدی از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران داشت و خبر داد که برنامه ریزی شده است تا ۴۰ هزار دستگاه تراکتور در سال جاری تولید شود. ظرفیت تولید تراکتور از ۲۲ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ به ۳۲ هزار دستگاه در سال گذشته ارتقا یافته است و امسال ۴۰ هزار دستگاه تراکتور تولیدی توسط تراکتورسازان کشور وارد بازار خواهد شد.

وی افزود: واردات تراکتور به لحاظ ظرفیت، توان، کیفیت و قیمت، در مقایسه با تولیدات داخلی و رقبای خارجی، بی‌منطق است و امری ممنوع در نظام کنونی است. ما در تلاش هستیم تا هرگونه واردات غیرضروری را در این صنعت متوقف کنیم. این سیاست، در حوزه تولید، به‌عنوان یک کشور پیشرو معتبر است و ما نیز متعهدیم که اگر واردات لازم باشد، تعرفه‌های مناسب را اعمال کرده و اولویت را بر تولید داخلی قرار دهیم.

آقای جمشیدوند با اشاره به تولید خط مقدم، بیان می‌کند که این اولویت برای ما بسیار مهم است. طبق آنچه در سطح کشور دیده می‌شود، شرکت‌هایی همچون تراکتورسازی توانسته‌اند فضای تولید را در دوران جنگ اقتصادی حفظ کنند. به نظر می‌رسد تمرکز بر تولید خط مقدم، راهی جدید و موثر برای پیشرفت و عبور از چالش‌های فعلی کشور است. به منظور تقویت زنجیره ارزش و تولید، نیازمند تلاش همت‌ورانه کارگران، مهندسان و کارکنان در این صنعت هستیم. ظرفیت‌های بالقوه کشور در این زمینه بسیار بزرگ است و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و دولتی، حوزه ماشین‌آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی در کشور توسعه یافته است. باید سعی کنیم که این ظرفیت‌ها به حداقل مورد نیاز برسند و بتوانیم پیشرفت چشمگیری را برای کشورمان به ارمغان بیاوریم.

تولید خودرو سنگین 77 درصد افزایش یافت

در چهار ماهه اول سال جاری، تعداد کلیه خودروهای کامیونت، کامیون و کشنده‌ای که تولید شدند، ۱۳ هزار و ۷۱۳ دستگاه بوده است. این تعداد، نسبت به تولید ۷ هزار و ۷۳۹ دستگاه در چهار ماهه اول سال قبل، یک رشد ۷۷ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعداد دستگاه‌های خودروی سنگین تولیدی در ماه تیر ۱۴۰۱ به مجموع ۲,۴۲۲ دستگاه می‌رسد. اما در ماه تیر امسال، این عدد به ۳,۴۸۶ دستگاه افزایش یافته است.

بر اساس گزارش حاضر، تولید خودروهای مختلف در چهار ماه اول امسال به نسبت چهار ماه قبل، با یک رشد 30 درصدی همراه بوده است. در چهار ماهه ابتدای سال قبل کلیهٔ ۳۴۰ هزار خودرو را ساخت ,اما در چهار ماهه ابتدای امسال، تولید انواع خودرو به یک مقدار ۴۴۲،۶۸۶ دستگاه افزایش یافته است.

معاون صنایع خودرویی وزارت صنعت عبدالله توکلی‌لاهیجانی اعلام کرده است که تقریباً 95 درصد از برنامه پیش‌بینی شده در زمینه تولید خودرو در سال جاری بهبود یافته است. در سال گذشته، برنامه تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو را داشتیم و امسال هم همین برنامه را داریم. در چهار ماه نخست امسال، تولید خودروهای سواری نسبت به همین مدت در سال گذشته حدود 27 درصد افزایش یافته است.

رشد 16 درصدی تولید اتوبوس و مینی‌بوس

تیر 1402: در اولین شش ماه امسال، شرکت‌های خودروساز داخلی توانستند ۵۸۲ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس تولید کنند، که نسبت به سال گذشته، ۱۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعداد دستگاه‌های خودروی شهری (اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس) در سال جاری نسبت به سال قبل بهبود یافته است. بر اساس این آمارها، در مدت مشابه سال قبل، 502 دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس در کشور تولید شده است که نشان‌دهنده یک رشد بزرگتر از سایر سال‌ها است. سال 99 و 98 به ترتیب 344 و 333 دستگاه خودروی شهری تولید شده بود که همگی نشان می‌دهند تولید این دستگاه‌ها در حال افزایش است. همچنین در سال 97، 303 دستگاه خودروی شهری تولید شده بود که نیز نشانگر رشد بوده است. تجمعی که در بهار امسال منتشر شده است، نشان می‌دهد که در این دوره زمانی، 333 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس (با یک رشد 31 درصدی) و 249 دستگاه اتوبوس (بدون تغییر نسبت به سال قبل) تولید شده‌اند.

گروه بهمن با سهم 34 درصد، بیشترین میزان تولید و سهم بازار در میان شرکت‌های تولیدکننده دارد. به دنبال آن، گروه ایران‌خودرو با سهم 29 درصد قرار دارد. سروش دیزل مبنا نیز با سهم 25 درصد در رده سوم قرار دارد. علاوه بر این، سهم 3 درصدی سه بهمن، پیشرو دیزل آسیا و عقاب افشان دارند. همچنین، شهاب خودرو با سهم 2 درصد و پارسیان خودرو مانلی با سهم 1 درصد نیز در لیست حضور دارند. سهم 4 درصدی مابقی خودروسازان نیز از بازار را استحصال می‌کنند.

رشد تولید خودروهای کار و تجاری در بهار

براساس آمارهای جدید، در اولین ۳ ماه از امسال حدود ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو تولید شده است. از این تعداد، ۲۷۷ هزار دستگاه خودرو سواری بوده اند که تشکیل ۸۵.۲ درصد از کل تولید خودروها را می‌دهند. در کل، تعداد ۶۸ هزار دستگاه خودرو تجاری از سبک تا سنگین در این مدت تولید شده است. نتایج نشان می‌دهد که در این مدت، بخش خصوصی با ۲۱ درصد، بیشترین سهم در تولید خودروها را دارد و روند رو به بالا در تولید خودروها ادامه دارد.

طی سه ماه ابتدای سال جاری، ۳۶ هزار دستگاه وانت در کشور تولید شده است. این حجم تولید نسبت به همان دوره در سال گذشته، با یک رشد ۲۷٪ مواجه است. همچنین، در این دوره زمانی حدود ۸۰۰ دستگاه ون تولید شده است که نشان دهنده یک رشد ۱۱۷٪ نسبت به سال گذشته است؛ به بیان دیگر، حجم تولید ون در دو برابر گذشته رسیده است. افزایش تولید این خودروها در صنعت ون در حالی اتفاق می افتد که نیاز به مدل های جدید در تمام استان ها برای ناوگان شهری، بیش از پیش احساس می شود. همچنین آمارها نشان می دهد که در سایر بخش های حمل و نقل مسافر، نزدیک به ۵۸۰ دستگاه مینی بوس و اتوبوس نیز در این مدت زمانی تولید شده است که با یک رشد ۱۶٪ نسبت به سال قبل همراه بوده است.

صنعت خودرو سنگین و نیمه سنگین همراه با افزایش تولید در حال رشد است. در سه ماه اول سال جاری، بیش از ۱۰ هزار دستگاه خودرو سنگین از جمله کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده است که نشان می‌دهد تولید در این حوزه ۹۵ درصد رشد داشته است. صنعت خودرو سنگین در سال‌های گذشته با مشکلاتی روبرو بود و تولید آن افت داشت، اما در دو سال اخیر دوباره به رشد بازگشته است. واردات خودروهای کارکرده به کشور باعث ایجاد رقابت بین خودروسازان داخلی شده است و برای کسب سهم بیشتری در بازار، خودروسازان داخلی، همزمان با حل مشکلات تولید و انعقاد قراردادهای جدید با شرکای خارجی، تولید خودروها را افزایش داده‌اند.

رشد 90 درصدی تولید در ایران خودرو دیزل

در ماه خرداد سال ۱۴۰۲، جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل، در مراسم اعطای نخستین نشان ملی استاندارد اتوبوس برقی ساخت داخلی، به ظرفیت تولید سالیانه ۴۱ هزار دستگاه خودرو تجاری در این شرکت اشاره کرد. در دهه ۹۰، ایران خودرو دیزل با سقوط و رکود سنگینی رو به رو شد و زیان انباشته شرکت را افزایش داد. در این دهه، شرکت ناچار به استقراض وام شده که هزینه مالی قابل توجهی را به همراه داشت. علاوه بر این، کاهش تولید باعث شد که ۱۱۶۶ نفر از نیروی انسانی شرکت تنظیم‌کننده شوند و تمامی ذینفعان از این کاهش تاثیر منفی ببینند.

به گفته وی، تولید خودروهای دیزل در ایران خودرو با شروع سال 1399 به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. در سال گذشته رکورد تولید خودروهای دیزل در طول 63 سال گذشته شکسته شد. با وجود مشکلات در تامین منابع ارزی، در سال جاری تولید خودروهای دیزل در ایران خودرو با 90 درصد رشد مقایسه به سال گذشته روبه‌رو شده است.

مراسم اعطای نخستین نشان ملی استاندارد اتوبوس برقی ساخت داخل

با توجه به گفته‌های وی، بازدهی سهام شرکت ایران‌خودرو دیزل به دلیل افزایش تولید بهبود یافته و در سال گذشته به ۲۲۹ درصد رسیده است. این افزایش تولید باعث ایجاد اطمینان بالایی برای سهامداران شده است. در سال ۱۳۹۷، تولید با رقبای شرکت در یک سطح بود. اما در حال حاضر، شرکت ایران‌خودرو دیزل به عنوان راهبر بازار محصولات تجاری شناخته می‌شود. افزایش تعداد نیروهای کاری نیز در سال ۱۳۹۹ روند معکوس شده است و ۲۸۰۰ نفر به استخدام این شرکت درآمده‌اند. رضایت کارکنان نیز در این بازه رشد کرده و به همراه افزایش بهره‌وری حفظ شده است. در سال ۱۳۹۸، هیچ محصول جدیدی عرضه نشده بود. اما با توجه به افزایش تولید در ۳۰ ماه اخیر، موفق شده‌ایم ۱۳ محصول جدید را معرفی کنیم. در حال حاضر، ۸۲٪ از بازار کامیون، ۷۰٪ از بازار اتوبوس شهری و بیش از ۶۰٪ از بازار ون به محصولات شرکت ایران‌خودرو دیزل تعلق دارد. خودکفایی شرکت‌های تامین‌کننده و افزایش عمق خودکفایی از اهداف این شرکت است. علاوه بر این، وضعیت استاندارد نیز در حال حاضر خوب است و هیچ گزارشی از پلیس یا مدیریت ارتباط با مشتری درباره حادثه‌های جدی و مرتبط با جان سرنشینان دریافت نشده است.

آمار تولید انواع کامیون در سال 1401

به تازگی، وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار جدیدی درباره تولید انواع کامیون‌ها در ایران منتشر کرده است. این آمار برای سال ۱۴۰۱ در دسترس است و شامل اطلاعاتی مبنی بر مدل و سازنده خودروها است.

فهرست پرتیراژترین کامیون‌های کشنده در سال 1401
مدل کامیون شرکت سازنده تولید سال 1401
کشنده فوتون H4 ایران خودرو دیزل 4,246 دستگاه
کشنده دیما خودروسازی مایان 1,563 دستگاه
کشنده دافران H7  شایان دیزل 1,486 دستگاه
کشنده فوتون H5  ایران خودرو دیزل 1,332 دستگاه
کشنده امپاور BD500 بهمن دیزل 1,295 دستگاه
کشنده دایون 4181 آریا اورست ماشین 1,211 دستگاه
کشنده پیلسان 480 مجتمع صنعتی پیلسان 1,010 دستگاه
کشنده فاو 4180 سیبا موتور 901 دستگاه
کشنده دانگ فنگ KX سایپا دیزل 847 دستگاه
کشنده سی‌اند‌سی 480 آریا دیزل 629 دستگاه
کشنده شکموتو X5000 آرین دیزل 159 دستگاه
کشنده پیلسان 440 اتومات مجتمع صنعتی پیلسان 144 دستگاه
کشنده اتامان ایران خودرو دیزل 131 دستگاه
کشنده فاو HCV01 سیبا موتور 60 دستگاه
کشنده فاو J6-480 سیبا موتور 60 دستگاه
کشنده تک محور سروش دیزل مبنا 57 دستگاه
کشنده پیلسان 440 دستی مجتمع صنعتی پیلسان 48 دستگاه
کشنده کاماز 5490 رخش خودرو دیزل 46 دستگاه
کشنده بنز 1930 ایران خودرو دیزل 2 دستگاه
کشنده بنز 2630 ایران خودرو دیزل 1 دستگاه

جدیدترین آمارها که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است، نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی کشور به طور کلی رو به بهبود است. این آمارها نشان می‌دهد که در سال جدید، رشد اقتصاد برای بخش‌های صنعت، معدن و تجارت بهبود یافته و قابلیت های استقرار و توسعه را دارا می‌باشند. همچنین، به نظر می‌رسد که بازارهای خارجی نیز برای صادرات محصولات کشور باز شده است. با توجه به این اطلاعات، می‌توان تاریکی‌های ماضی را پشت سر گذاشت و به آینده اقتصادی روشن‌تری نگاه کرد.

فهرست پرتیراژترین شرکت های خودروساز در سال 1401
شرکت سازنده تولید سال 1401 سهم از بازار
ایران خودرو دیزل 5,712 دستگاه 37.50%
خودروسازی مایان 1,563 دستگاه 10.26%
 شایان دیزل 1,486 دستگاه 9.75%
بهمن دیزل 1,295 دستگاه 8.50%
آریا اورست ماشین 1,211 دستگاه 7.95%
مجتمع صنعتی پیلسان 1,202 دستگاه 7.89%
سیبا موتور 1,021 دستگاه 6.70%
سایپا دیزل 847 دستگاه 5.56%
آریا دیزل 629 دستگاه 4.13%
آرین دیزل 159 دستگاه 1.04%
سروش دیزل مبنا 57 دستگاه 0.37%
رخش خودرو دیزل 46 دستگاه 0.30%

جدیدترین آمارها که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است، نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی کشور به طور کلی رو به بهبود است. این آمارها نشان می‌دهد که در سال جدید، رشد اقتصاد برای بخش‌های صنعت، معدن و تجارت بهبود یافته و قابلیت های استقرار و توسعه را دارا می‌باشند. همچنین، به نظر می‌رسد که بازارهای خارجی نیز برای صادرات محصولات کشور باز شده است. با توجه به این اطلاعات، می‌توان تاریکی‌های ماضی را پشت سر گذاشت و به آینده اقتصادی روشن‌تری نگاه کرد.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید:

آمار تولید خودرو در ایران

در این مقاله، می توانید اطلاعات جدیدترین آمار تولید خودروهای سواری، وان، وانت و همچنین خودروهای سنگین را بیابید. این آمار ها نشان می دهد که صنعت خودروسازی در حال بهبود است و تولید انواع خودروها در حال افزایش است. با مطالعه این مقاله، خواهید فهمید که چقدر تولید خودروها در سال های اخیر افزایش یافته است و این افزایش چه تأثیری بر بازار خودرو دارد.

اکنون درحالی که فناوری و به خصوص وب در حال پیشرفت سریعی قرار گرفته است، زندگی ما در بسیاری از جوانب تغییر کرده است. از فرصتهای شغلی جدید تا دسترسی به اطلاعات بیشتر و ارتباطات سریعتر، وب به زندگی ما ابعاد جدیدی بخشیده است. با این حال، رشد فناوری وب همچنین به همراه خطرات و تهدیدات جدیدی نیز آمده است. امنیت در فضای مجازی به عنوان یکی از بزرگترین نگرانی‌ها و چالش‌ها شناخته شده است. تامین امنیت در فضای مجازی مشکلاتی را به ارمغان می‌آورد که نیازمند راهکارهای نوین و قوی هستند. به عنوان مثال، تهدیداتی نظیر هکرها، برنامه‌های ضد ویروس ناکارآمد و جنایات اینترنتی در حال رشد هستند و نیازمند آموزش و آگاهی کاربران هستند. در این مقاله به مروری بر راهکارهای موجود و نیازمندی‌های امنیت در فضای مجازی خواهیم پرداخت.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ