
کاهش مصرف سوخت با موتور M15i
در آذر ماه ۱۴۰۲، موتور M15i در گروه سایپا تولید شد تا عملکرد موتور و مصرف سوخت در خانواده ایکس ۲۰۰ بهبود یابد. پس از مدتی طولانی از تحقیق و توسعه، طراحی و تولید این محصول در اواخر سال ۱۴۰۰ بررسی و برای افزایش طول عمر پلتفرم X200 ارزیابی شد. پس از موفقیت در آزمون های عملکرد و دوام، وارد مرحله تولید گردید.
موتور جدید M15i دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است و قابل ارتقاء به یورو 6 میباشد. مصرف سوخت این موتور از نظر قانونی استاندارد است وقابلیت استفاده در خودروهای کوییک GX و ساینا نهایی را دارد. این موتور هم اکنون در حال توزیع می باشد.
قدرت و توان موتور M15i نسبت به نسل قبلی خود بهبود یافته است. در این نسخه جدید، بازدهی موتور بالاتر رفته و همچنین مصرف سوخت کاهش یافته است. این تغییرات در قسمت های اصلی موتور اعمال شده که شامل منیفولد هوا، منیفولد دود، سرسیلندر، پیستون و رینگ، یاتاقان های ثابت و متحرک موتور، ماژول VVT و تغییراتی در بلوک سیلندر میشود. با این تغییرات، توان موتور به 90 اسب بخار و گشتاور موتور به 137 نیوتن متر رسیده است.

مهم است بدانید که بیش از 80 درصد قطعات موتور ساخت داخلی است و تمامی نمونه های تولید شده با همکاری زنجیره تامین داخلی و با استفاده از زیرساخت های تولید داخلی انجام شده است. در حال حاضر، تعداد 8400 دستگاه خودروی کوییک GX و ساینا با موتور M15i تولید شده است و ظرفیت تولید این موتور تا پایان سال به 800 دستگاه در روز خواهد رسید بر اساس زیرساخت های تامینی.
عرضه محصولات سایپا با موتور جدید
در آبان ماه سال ۱۴۰۲، شرکت سایپا به منظور بهبود توان، گشتاور و کاهش مصرف سوخت در محصولات خود، تلاش میکند تا یک موتور پیشرفته به نام M15 i تولید کند. این محصولات با استفاده از این موتور به زودی در بازار عرضه خواهند شد.
ویژگیهای این پیشرانه شامل ارتقا به استاندارد یورو 5 و قابلیت ارتقا به استاندارد یورو 6 است. همچنین، این پیشرانه با استفاده از مگاموتور تولید شده و باعث بهبود کیفیت محصولات پلتفرم X200 گروه سایپا میشود.
طبق اعلام شرکت، تغییرات و بهبودهایی در این موتور انجام شده است. این تغییرات شامل طراحی سرسیلندر جدید است که بهبود محفظه احتراق، خنک کاری، پورت های هوا و دود را هدف داشته است. همچنین، از تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپ CVVT و میل سوپاپ جدید استفاده شده است. این تغییرات باعث افزایش نسبت تراکم موتور تا 10.5 شده است. از طرفی، طراحی پیستون های جدید نیز به کاهش اصطحکاک موتور و کاهش مصرف سوخت کمک می کند. همچنین، طرح منیفولد هوای جدیدی با قابلیت نصب دریچه گاز برقی ارائه شده است تا به کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی موتور کمک کند. همچنین، طرح منیفولد دود استیل جایگزین طرح چدنی M15 فعلی شده است.
موتور M15i با موفقیت تمامی آزمون های عملکرد، مصرف سوخت و دوام، مراحل نصب و انطباق بر روی محصولات جدید کوییک GX، سایناGX، اطلس و سهند گروه سایپا را پشت سر گذاشته و آماده تجاری سازی و ارائه به مشتریان می باشد.
محصول گروه سایپا با توان 90 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن متر، جایگزینی پیشرفته و کارآمد برای خودروهای مجهز به موتور M15 فعلی است. با این تغییر، عملکرد خودرو بهبود یافته و مصرف سوخت آن تا نیم لیتر کاهش یافته است. این نسخه ارتقا یافته تا زودی در طرح های فروش گروه خودروسازی سایپا به بازار عرضه خواهد شد.
موتورهای جدید سایپا با مصرف سوخت کم تر
در سال 1401، رویدادی به نام آیین گرامیداشت هفته پژوهش برگزار شد. در این مراسم، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و نمایندگان برخی از شرکتهای دانشبنیان حضور داشتند. در این مراسم، ۱۷ تفاهمنامه و قرارداد پژوهشی با شرکتهای دانشبنیان به توافق رسیدند. یکی از این تفاهمنامهها شامل همکاری در زمینه تبادل اطلاعات فنی و همکاری متقابل جهت ارتقا عملکرد و بهبود راندمان موتور و برنامهریزی تولید 100 هزار خودرو ساینا دوگانهسوز با شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی بود.
دو تفاهمنامه در زمینه تبادل اطلاعات فنی و همکاری متقابل جهت ارتقای عملکرد و بهبود راندمان موتورهای تک سوز و دوگانه سوز CNG و همچنین بهبود عملکرد و راندمان خودروها بین شرکت مگاموتور و مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفت ایران به امضا رسید. هدف این تفاهمنامهها، کاهش مصرف سوخت بنزین، کاهش آلایندگی محیط زیست، تضمین پایداری تامین سوخت و استفاده از سوخت ارزان قیمت CNG در تولید موتورهای گروه خودروسازی سایپا است.

آقای تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، در این مراسم برخی از موارد زیر را بررسی و توضیح داد:
- یکی از سیاستهای گروه خودروسازی سایپا در یک سال اخیر، ایجاد زیرساخت برای تولید خودروهای سیانجیسوز است که مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایینتر خواهد داشت.
- تولید 100 هزار خودرو سواری ساینا دوگانهسوز در سال آینده در دستور کار قرار دارد.
- در سال آینده 65 هزار خودرو نیسان دوگانهسوز در برنامه تولید سایپا قرار دارد. همچنین نیسانهایی با ظرفیت حجمی بزرگتر و دوگانهسوز به منظور حمل بار بیشتر طراحی شده و در دست ساخت است که با تعبیه دو کپسول گازی سیانجی روی شاسی، قابلیت 480 کیلومتر پیمایش را دارد.
- پلتفرم ون 14 نفره دوگانهسوز دو کپسوله با 400 کیلومتر پیمایش در سطح شهر، سال بعد عرضه میشود.
- کارهای تحقیقاتی موتور M15 پلاس در شرکت مگاموتور برای خودروهای فعلی پایان یافته و در مرحله تولید انبوه قرار دارد و در خردادماه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
- موتور M15 پلاس در مقایسه با موتور فعلی یک لیتر بنزین کمتر مصرف خواهد کرد. همچنین موتور M24 جدید نیز 2 لیتر از موتور قبلی مصرف کمتری دارد و در سال آینده برای خودروهای گروه سایپا تولید خواهد شد.
- اولین قرارداد تولید موتورهای هیبریدی منعقد شده و تا دو سال آینده خودروها با موتوری تولید خواهند شد که 80 درصد ساخت داخل هستند و علاوه بر سیانجیسوز، هیبریدی هم خواهند بود.
- خودرو جدید آریا با موتور GDI با گارانتی 5 ساله به بازار عرضه خواهد شد.
- در یک سال گذشته مراجعه مشتریان سایپا به نمایندگیها 400 درصد کاهش یافته است.
تغییر قلب ساینا و کوییک در آیندهای نزدیک!
احسان جابری، قائممقام اجرایی مدیرعامل مگاموتور، اعلام کرد که تیم متخصصان مگاموتور موفق به بهبود و بهبود عملکرد و پارامترهای رفتاری موتور M15 سایپا شدهاند.
وی در این باره توضیح داد که همزمان با کاهش مصرف سوخت، موتور M15 بهبودهایی در عملکرد خود داشته است. این بهبودها شامل افزایش توان و گشتاور موتور، بهبود در حوزههای خنککاری و روغنکاری و رفع مشکلات کیفی جاری موتور M15 میشوند. از طریق انجام آزمایشات متعدد بر روی موتور جدید، نتایجی به دست آمده است که نشان میدهند که سطح عملکرد این موتور به طور قابل توجهی بهبود یافته است.
موتور M15GSI با هدف افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت در خودروهای جدید گروه سایپا توسعه یافت. این موتور با نام X200 به مرحله تولید نمونه رسیده است.
وی افزود که با تولید موتور مگاموتور، می توان تنوع اساسی در قوای محرکه محصولات گروه سایپا ایجاد کرد. همچنین، این موتور قادر است در آینده، با رعایت الزامات قانونی کشور در زمینه آلایندگی و مصرف سوخت، خودروسازان را برآورده کند.
تغییرات مهم در موتور M15GSI
موتور M15GSI برای خودروهای اطلس، سهند و همچنین خودروهای ساینا GX و کوییک GX تولید خواهد شد. این موتور با استفاده از تکنولوژی VVT (زمانبندی متغیر سوپاپها) بهبود یافته است. توان و گشتاور آن حدود 8 درصد افزایش یافته است و مصرف سوخت آن نیز 5 درصد کاهش یافته است. همچنین، گشتاور موتور در دورهای پایینتر نسبت به موتور پایه حدود 9 درصد بیشتر است، که بهبودی در لذت رانندگی و شتابگیری ماشین ایجاد میکند.
با توجه به گفته شخص مذکور، پروژه توسعه موتور M15 پلاس در سال ۱۳۹۶ آغاز شده است. این پروژه از آن زمان به وسیله متخصصان شرکت مگاموتور پیگیری شده و در حال حاضر با اتمام فاز توسعه موتور و اجرای نقشه و مدارک مرتبط، فاز ساخت قطعات جدید شامل سرسیلندر، منیفولد هوا، منیفولد دود استیل، میل سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ، هوزینگ یکپارچه ترموستات سپر حرارتی و سایر قطعات با موفقیت به پایان رسیده است. در حال حاضر حدود ۵۰ موتور M15GSI تولید شده و تمامی آزمونهای دوام با استفاده از قطعات جدید ساخته شده توسط زنجیره تامین داخلی به پایان رسیده و در حال حاضر فاز ساخت قطعات در مرحله کیفیتدهی حداکثری این قطعات قرار دارد.
آقای جابری پیشبینی کرد که موتور M15GSI از اواخر سال 1401 و بر اساس نیازهای مشتریان و برنامه تولید خودروساز، در خط تولید شرکت مگاموتور قرار خواهد گرفت.
معرفی انواع پیشرانه ایرانی
برای کسب اطلاعات جامع درباره موتورهای ایرانی و دستیابی به اطلاعات فنی جدیدترین مدلهای خودروهای تولید شده توسط ایران خودرو، سایپا و سایر خودروسازان داخلی، پیشنهاد میکنم به مقالات زیر مراجعه کنید. تا انتقادات استفاده کرد.