
نیاز تاکسیهای اینترنتی به مدیریت شهرداری
در سال 1402، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در جلسه علنی شورا اعلام کرد که موضوع "تراموا" هنوز به صورت رسمی در شورا مطرح نشده است. برای اتخاذ تصمیم در این زمینه، باید ابتدا در کمیسیون حمل و نقل و سپس در شورا مورد بررسی قرار گیرد. او همچنین اظهار داشت که اگر راهاندازی تراموا به هر دلیلی غیرممکن باشد، این تصمیم غلط است. او توجه به این نکته را متمایل به آن داشت که در شهر تهران، مترو به عنوان سیستم حمل و نقل انبوه فعالیت میکند و تراموا با هزینه بالا به این نیاز پاسخ نمیدهد. بنابراین، ترجیح داد اولویت بودجه را به توسعه مترو بدهد.
وی تاکید کرد که نیاز است تا شهرداری نظارت دقیقی بر تاکسی ها، اتوبوس ها و مینی بوس ها داشته باشد. فعالیت تاکسی های آنلاین باید کاملا مشروع و مطابق با قوانین شهری باشد و نیاز به مدیریت و کنترلی متقن توسط شهرداری دارد.
نرخ تاکسی اینترنتی ثابت میماند
در آذر ماه سال ۱۴۰۲، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، به نحوه تغییر نرخ تاکسی یا تصویب آن توسط شهرداری اشاره کرد. او اظهار داشت که تاکنون این موضوع در شورا مورد بحث قرار نگرفته است، بنابراین سازمان تاکسیرانی اختیاری برای ورود در این مسائل ندارد. در ادامه آمده است که تصور میشود تاکسیهای برقی وارد کشور شوند و به شرطی وارد کشور میشوند که شرایط خاصی داشته باشند. اگر ۱۰۰ هزار دستگاه وارد شوند، احتمالاً حدود ۱۰ هزار دستگاه از آنها به تهران تخصیص داده خواهد شد.
اتوبوسی متفاوت از سواری است و ورود آنها به خطوط زمان زیادی میبرد، حتی ممکن است یک سال به طول بیانجامد. ساخت و وارد کردن اتوبوس نیز کار زمانبری است و از خرید قطعات خارجی برای تولید آنها استفاده میشود. بهترین تولید کنندهی این خودرو قول داده است که هر ماه 50 دستگاه اتوبوس تحویل دهد و در ماههای مهر و آبان همین کار را انجام داده است. برای بهبود وضعیت، در دستور کار، خرید اتوبوسهای برقی نیز قرار گرفته است.
پوشش بیمه خویشفرما برای رانندگان تاکسیهای اینترنتی
بر طبق بند ج ماده 29 لایحه برنامه هفتم که توسط نمایندگان مجلس تصویب شده است، ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر از طریق پلتفرمهای مجازی، اکنون میتوانند خود را در برابر بیماری و عدم توانایی در آینده بیمه کنند. به این ترتیب، آنها دیگر نیازی به تامین اجتماعی ندارند. اجرای این بند و تهیه آئیننامهای مربوط به آن به عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و این آئیننامه باید در بیشترین ظرف سه ماه پس از اجرای قانون تصویب شده و توسط هیأت وزیران تصویب شود.
بنا به بیان رئیس سازمان برنامه و بودجه، تعداد رانندگان تاکسی اینترنتی بدون پوشش بیمه به حدود ۳۰۰ هزار نفر می رسد و اکنون این رانندگان به عنوان خود با پوشش بیمه قابل استفاده هستند.
عدم انطباق نرخگذاری تاکسیهای اینترنتی با مدیریت شهری
در نوامبر ۲۰۲۳، جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، نگرانی خود را از مشکل نرخ گذاری مسافربرهای آنلاین بیان کرد. وی بیان کرد که تا زمانی که قوانین درست رعایت نشود، این مشکل حل نخواهد شد. قانون مقرر میکند که شورای شهر مسئول تعیین نرخهای حمل و نقل عمومی باشد. اما متأسفانه، این قانون در مورد مسافربرهای آنلاین رعایت نمیشود. این حالت باعث شده که مکانیزمهای انتخابی برای نرخ گذاری در ارتباط با وزارتخانههای مختلف و سازمانهای آنلاین تعیین شود و این مکانیزمها با مکانیزمهای مدیریت شهری همخوانی نداشته باشند.
به علاوه، هیچ نهاد یا سازمانی علاوه بر شورای شهر نمی تواند قانون نرخ حمل و نقل عمومی را تعیین کند، که این تداخل وظایف با شورای شهر متأسفانه منجر به پیامدهایی می شود که در هر زمان آنها تمایل داشتند، هر نرخی را تعیین کنند و آن را دریافت کنند.
تاکسیهای اینترنتی مجوز نرخگذاری از شهرداری ندارند
با افتخار به شهروندان خدمات بصورت برخط ارائه میدهد، اما تاکسیهای شخصی اینترنتی که از طریق شرکتهایی بدون مجوز از شهرداری تهران فعالیت میکنند، هیچگونه مجوز قانونی ندارند.
شخص بیان کرد که نرخ کرایه خودروهای تاکسی در ساعات پرترافیک به شدت نامناسب و غیرعادلانه است و با قوانین شورای شهر تهران همخوانی ندارد. او تاکید کرد که مبالغی که تاکسی ها در این ساعت ها دریافت می کنند، کاملاً غیرقانونی است زیرا تسعیر قیمت تاکسی ها بر عهده شورای شهر است.
در راستای حل این مشکل، آقای تشکری هاشمی اعلام کرده است که تحقیقات و پیگیریهای متعددی انجام شده است. همچنین، رئیس شورای شهر تهران نیز تمایل دارد در جلساتی با مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و وزارت ارتباطات که مجوزهای مورد نیاز را صادر میکنند، نشست برگزار کند تا این مسایل را بهبود بخشیم.
افتتاح سامانه اینترنتی برای تاکسیهای رسمی
در مهر ماه سال ۱۴۰۲، شرکت تاکسی بیسیم تهران توانست با افتتاح سامانه اختصاصی خود، به عنوان اولین سرویس ارائه دهنده تاکسیهای رسمی در تهران، بهبودی بزرگ در صنعت تاکسی برای مسافران و رانندگان به ارمغان بیاورد.
محمدتقی مهدیخانی، رییس هیات مدیره شرکت تاکسی بیسیم تهران، در یک رویداد رسانهای روز نهم مهرماه، از سامانه تاکسی آنلاین اختصاصی تاکسی رونمایی کرد. او اعلام کرد که تاکسی بیسیم در گذشته، برای ارائه خدمت در این حوزه، شرکتی داشته است، اما به دلایلی از ادامه فعالیت بازمانده است. اپلیکیشن TBT برای ناوگان تاکسیرانی طراحی شده و به زودی در دسترس شهروندان خواهد بود. هدف اصلی این اپلیکیشن، افزایش احساس امنیت به کمک تاکسیرانهای کشور است و آنها را به عنوان حلقه اتصال عرضه و درخواست خدمات حمل و نقل اصولی و بهینه با تعهدات قانونی خود معرفی میکند.
این اپلیکیشن به صورتی عمل میکند که بر اساس زمان ترافیک و مسافت طی شده، هزینه سفرها برآورد میشود. این روش به تاکسیرانها این امکان را میدهد که درآمد منطقی خود را براساس خدمات واقعی حملونقل دریافت کنند و همچنین با پرداخت هزینه واقعی سفر، مسافران و رانندگان را راضی نگه میدارد.
رییس شرکت تاکسی بیسیم شیراز، آقای امیری، اظهار کرد که مجوزهای مورد نیاز برای سامانه تاکسی بیسیم دریافت شده است. این سامانه در شهرهای تهران و شیراز به عملیات خود ادامه میدهد. در ابتدا، هدف ما استقطاب تمام تاکسیهای موجود در بازار است. در مرحله بعدی، برنامهریزی برای تعویض خودروها با همراهی تسهیلات برگزار میشود تا خودروهایی که در حال حاضر فرسوده هستند، جایگزین شوند. همچنین ما تلاش میکنیم با دریافت کمترین درصد سهم از هزینهها، مشکلات رانندگان را کاهش دهیم.
یکی از مزایای رقابتی ما، در ابتدا دریافت کمتر از 10 درصد و بالاخره در حداکثر 10 درصد از هزینه آبونمان است. برتری ما در این است که فقط تاکسی عرضه میکنیم و میتوانیم به راحتی اعتماد مشتری را جلب کنیم. تاکسیهای ما دارای مجوزهای لازم از نظر راهبری هستند و این امر برای مردمی که به امنیت اطمینان میخواهند، بسیار مهم است. در برخی از پلتفرمهای دیگر، از گزینه عجله برای افزایش هزینه سفر استفاده میشود، اما ما تلاش میکنیم هزینه واقعی را بر اساس مسافت و زمان سفر محاسبه کنیم و از این گزینهها استفاده نکنیم.
سامان مهدیخانی، مسئول فنی این سامانه، درباره رقابت با دیگر اپلیکیشنهای حملونقل هوشمند اظهار داشت که هدف ما احیای امنیت و شفافیت است، زیرا تاکسیران با مسائل امنیتی و آموزشی زیادی روبرو شدهاند.ما بیشترین توجه خود را به امنیت و شفافیت میکشانیم. قیمت کرایه در این اپلیکیشن واقعی است و مشکلات ترافیکی تأثیری مستقیم بر قیمت کرایه دارند و همین امر تاکسی را از انجام سفر ترغیب میکند.
امکان سفر اربعین با تاکسیهای اینترنتی فراهم شد
در ماه مرداد سال ۱۴۰۲، سید جواد سادات فریزنی، رئیس مرکز توسعه و سیاستهای راهبردی وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد که حالا قابلیت انجام سفرهای اربعین با استفاده از سیستم تاکسی آنلاین مانند اسنپ، تپسی و ماکسیم وجود دارد. برحسب تخمینها، بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در این ایام قادر به ارائه سرویس سفر خواهند بود.
یکی از سیاستهای اصلی دولت سیزدهم در حوزه وزارت راه و شهرسازی، استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان، واحدهای فناور و خلاق برای رشد اقتصادی و افزایش اشتغال است. به منظور اجرای این سیاست، وزارت راه و شهرسازی با همکاری سکوهای تاکسی اینترنتی، در نیمه دوم مردادماه از این سکوها در حمل مسافران در ایام اربعین حسینی استفاده میکند. با توجه به این تصمیم، چهار سکوی تاکسی اینترنتی شامل بهمراه، ماکسیم، اسنپ و تپسی، خدمات خود را برای زوار اربعین به شش مرز اربعینی خسروی، مهران، چزابه، باشماق، تمرچین و شلمچه ارائه میدهند. طبق توافقات صورت گرفته، در این بازه زمانی، تاکسیهای اینترنتی با سه سرنشین برای اربعین حسینی سفر میکنند و این تاکسیها ملزم هستند که حداکثر قیمت مصوب را رعایت کنند. افزایش ایمنی تاکسیهای اینترنتی نیز یکی دیگر از اهداف این توافقات است و تمامی تاکسیهای اینترنتی باید معاینه فنی لازم را انجام دهند. همچنین، ارزیابی رانندگان نیز برای اطمینان از فعالیت مطمئن آنان در این سفرها بررسی میشود.
در خصوص اطلاعات متقابل نیاز به معافیت از رانندگی بیش از ۸ ساعت در یک سفر، این شرکتها موظفند تاکنونطرحی را اجرا کنند که برای رانندگانی که بیشتر از ۸ ساعت درحال رانندگی هستند، به منظور استراحت امکان فراهم شود و باعث افزایش ایمنی سفرها شود. طبق برآوردها، بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در عملیات اربعین برای ارائه خدمات سفر موجود خواهند بود. همچنین، بعد از اتمام مدت سفرهای اربعین، تلاش در جهت استفاده از ظرفیت این تاکسیها در سفرهای بین شهری و افزایش رفاه مردم صورت خواهد گرفت.
با توجه به گفتههای آقای سادات فریزنی، از امروز شروع به استفاده از سرویس تاکسی آنلاین برای سفرهای اربعین میشود و تا پایان این سفرها ادامه خواهد داشت. این سرویس با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و سکو اینترنتی بهمراه، برای افرادی که علاقهمند به همپیمایی هستند، فعالیت خواهد کرد. بنابراین، زواری که در حال حرکت به مرزهای اربعین هستند و خودروی خالی دارند، میتوانند خودروی خود را برای سفر رایگان یا با همدیگر به اشتراک بگذارند. از طریق احراز هویت رانندگان و متقاضیان سفر، امنیت این نوع سفرها و به اشتراک گذاشتن زوار اربعینی تضمین خواهد شد.
نرخ تاکسیهای اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد
در خرداد ۱۴۰۲، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، اظهار کرد که نرخ خدمات تاکسی های آنلاین باید توسط شورای شهر تهران تصویب شود. در واقع، این نرخ باید با رأی و نظر شورا تعیین شود تا تأثیر قابل ملاحظهای بر روی مردم داشته باشد.
درباره تلاشهای صورت گرفته برای حل مشکل ترافیک و کاهش آلودگی هوای تهران، یک جلسه هماندیشی اعضای شورای اسلامی شهر تهران با مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این جلسه، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی یک طرح مطرح کرد که شامل پیمایش خودروها و واگذاری سهم خودروهای کم پیمایش به سایر خودروها است.
چرا تاکسی های اینترنتی از ورود به فرودگاه منع شدند؟
در سال ۱۴۰۱، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درباره ممنوعیت ورود تاکسیهای اینترنتی به فرودگاه امام خمینی بیان کرد که طبق اعلام راهنمایی و رانندگی، رانندههای تاکسیهای اینترنتی رانندههای داخل شهر هستند و تحت آزمایش و شناسایی لازم برای خارج از شهر و رانندگی در مناطق خارج شهر قرار نگرفتهاند. بنابراین، آمادگی رانندگان و خودروهای آنها برای سفرهای خارج از شهر تضمین نشده است و صلاحیت لازم برای این سفرها ممکن است نداشته باشند. این مسئله به دلیل مسائل امنیتی و نیز برای حفظ ایمنی بهبود یافته است.
امنیت خودروها، راننده و مسافران اهمیت بسزایی دارد. در صورتی که خودروها قصد سفر خارج از شهر داشته باشند، ابتدا باید مجوز لازم را دریافت کنند. با این مجوز، امکان انجام سفرهای خارج از شهر برای آنها فراهم میشود.
منع تردد برون شهری تاکسی های اینترنتی
در سال 1401، سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور، اعلام کرد که سازمان راهداری با استناد به قوانین و طی نامههای رسمی، درخواست کرده است تا از تردد برون شهری خودروهای اینترنتی جلوگیری شود. طبق مقررات، هر خودرویی که قصد حمل مسافر در جادهها را داشته باشد، باید تحت نظارت سازمان راهداری و پلیس قرار داشته باشد و باید دارای پروانه فعالیت، کارت هوشمند رانندگی، کارت سلامت راننده، دفترچه ثبت ساعت و گواهی معاینه فنی معتبر باشد. ماده 203 آییننامه راهنمایی و رانندگی نیز تردد این خودروها را برای جابجایی مسافر در خارج از شهر ممنوع میکند و خودروهایی با پلاک شخصی حق جابجایی مسافر در خارج از شهر را ندارند.
با توجه به گفتههای ارائه شده، رانندگان ناوگان حمل و نقل سواری تحت نظارت دقیق ماموران پلیس و راهداری قرار دارند. اما در مورد رانندگان تاکسیهای اینترنتی، امکان صدق و اعتبار آنها در حوزه ایمنی و توانایی رانندگی وجود ندارد. اخیراً تعداد رانندگان غیرحرفهای تاکسیهای اینترنتی که با خودروهای ناامن در حال حرکت میباشند، افزایش یافته و این امر باعث نهادینه شدن بازی با جان مسافران میگردد. به علاوه، خودروهایی که برای حمل مسافر در برون شهر استفاده میشوند باید تحت نظارت قرار گیرند تا اطلاعات آنها در دسترس قرار گیرد.
سردار مومنی دربارهی این مصوبه اظهار نظر کرده که به دلیل افزایش تعداد خودروهای اینترنتی در جادهها، تصمیم گرفته شده است تردد آنها ممنوع شود. این مصوبه به تازگی ابلاغ شده است و قبلاً وجود نداشت.
مردم را توصیه میکنم که از تاکسیهای آنلاین برای سفرهای برون شهری استفاده نکنند. در صورت وقوع هرگونه مشکل، هم راننده و هم شرکتهای تاکسی باید مسئولیت پذیرفته و مسئولیت آن را بر عهده بگیرند. من همچنین عدم مخالفت با تاکسیهای آنلاین را تأیید میکنم. اما اینجا مشکل این است که آنها مجوزهای لازم را ندارند و باید ابتدا مجوزهای لازم را بدست آورند. اگر تاکسیهای آنلاین بدون مجوز سفر بین شهری انجام دهند، این کار تخلف است. اما اگر موفق به دریافت مجوزهای لازم شوند، مانعی برای سفرهای برون شهری آنها وجود نخواهد داشت.
محل مشخص تاکسی های اینترنتی در فرودگاه
در دی ماه سال ۱۴۰۱، سعید چلندری، سرپرست فرودگاه امام خمینی، درباره ساماندهی تاکسیهای اینترنتی در این فرودگاه صحبت کرد. طبق مقررات تعیین شده، تاکسیهای اینترنتی برای ارائه خدمات به مسافران میتوانند از پارکینگ شماره ۳ استفاده کنند. این تدبیر هدف دارد تا از ازدحام جمعیت در مقابل ترمینال جلوگیری شود و برای تاکسیهای اینترنتی یک فضای مخصوص در پارکینگ شماره ۳ در نظر گرفته شده است. این فضا از طریق پل ارتباطی با ترمینال یک به فرودگاه متصل است و فاصله آن تقریبا ۸۰۰ متر است.
پیشنهاد میکنم متن را به صورت زیر بازنویسی کنید: ساماندهی برای تاکسیهای اینترنتی که خدمات خود را در فرودگاه ارائه میدهند، بهبود و بهینهسازی خدماتی را که به مسافران ارائه میدهند، به همراه دارد. یکی از مشکلات این صنعت این است که هویت راننده تاکسی نامشخص است و تشخیص مسافران و تاکسیهای اینترنتی نیز دشوار است. از طرف دیگر، ابعاد امنیتی این صنعت نیز باعث ناامنی سفرهای مسافران شده است. برنامهریزیهای ساماندهی و راهاندازی این صنعت به منظور تضمین ایمنی سفرهای مسافران و پیگیری شکایات آنها از تاکسیهای اینترنتی، نقش مهمی در بهبود وضعیت این صنعت ایفا میکند. این اقدامات به ارتقای استانداردهای خدماتی و افزایش رضایت مشتریان کمک خواهد کرد و در عین حال، از فعالیت تاکسیهای شخصی و بدون هویت جلوگیری خواهد کرد.
قوانین جدید ورود تاکسی ها به فرودگاه
در سال ۲۰۲۲، سعید چلندری، سرپرست شرکت فرودگاهی امام، درباره فعالیت تاکسیهای اینترنتی در این فرودگاه توضیح داد که این تاکسیها ممنوع نشدهاند بلکه به صورت منظم تنظیم شدهاند و یک منطقه تعیین شده برای آنها در امام فرودگاه ایجاد شده است.
به گفتهٔ فردی، در محیط فرودگاه امام خمینی، حدود ۱۲۰۰ تاکسیفرودگاهی حضور دارند که در طول شبانهروز در مقابل ورودی ترمینال منتظران هستند و به گاهی مدتهای طولانی منتظر مسافر بایستند. همچنین، یک گروه از مسافربرهای شخصی که با مسافربرهای اینترنتی مشخص نیستند، نیز در این مکان صف میکشند. این مسافربرهای شخصی به بهانهٔ پذیرش مسافر، جمع شدهاند و در نزدیکی ترمینال ارز مبادله میکنند. همینطور، مواردی از رفتارهای ناعادلانهٔ رانندگان شخصی نیز توسط مسافران گزارش شده است. در برخی موارد، این رانندگان حتی درگیریهایی با رانندگان تاکسیهای فرودگاهی داشتهاند.
با توجه به اعتراض تاکسیهای ویژه فرودگاه به دادستان فرودگاه، دادسرای مربوطه دستور توقیف خودروهای مسافربر شخصی را صادر کرد. اما در مورد تاکسیهای اینترنتی تصمیمی دیگر گرفته شد. یک فضا در نزدیکی هتل فرودگاه برای حضور تاکسیهای اینترنتی در نظر گرفته شده است. این فضا مجهز به تابلویی است که مسافران میتوانند از طریق آن با استفاده از مسیر پل ارتباطی به تاکسیها دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، تاکسیهای اینترنتی میتوانند در پارکینگ فرودگاه تا ۱۵ دقیقه توقف رایگان داشته باشند و مسافران را برداشت کنند. اما آنها مجاز به حضور در جلوی ترمینال و دخالت در امور مسافری نیستند. در صورت نقض این قاعده، پلیس فرودگاه برخورد قانونی با آنها خواهد کرد. بنابراین، تاکسیهای اینترنتی به فعالیت خود را در محلی دورتر از ورودی ترمینال ادامه خواهند داد. به عبارت دیگر، تجمع متفرقه مسافربرها در جلوی ترمینال بر اساس فرمان رئیس دادسرای فرودگاه امام خمینی ممنوع شده است.
اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی
اطلاعیههای مهم درباره خودروهای تاکسی شامل بروزرسانیها در خصوص نوسازی خودروهای قدیمی، سهمیه بنزین جدید برای تاکسیها، رونق ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، افزایش کرایه تاکسی و نیز تغییرات در شرایط معاینه فنی خودروهای تاکسی را در انتخابهای زیر میتوان مطالعه کرد: