سدانهای کوچک و جمعوجور در بازار ایران، طرفداران بسیاری دارند؛ چه افرادی که از این دست خودروها بهعنوان یک منبع درآمد استفاده میکنند و چه خانوادههایی که نیاز به یک
اتومبیل شخصی با حداقل هزینه نگهداری و حداکثر کارایی دارند، به سراغ سدانهای کوچک و جمعوجور میروند تا بهواسطه آنها یک تیر را به سوی چند هدف شلیک کنند و بیشترین صرفه اقتصادی را در قبال کمترین هزینه به چنگ آورند؛ بهویژه که بازار کشور ما از غنای چندانی برخوردار نیست و مشتریان حق انتخاب زیادی ندارند. تیبا در حال حاضر، جایگزین پراید شده است و ازآنجاکه طراحی ظاهری آن خیلی دلانگیز به نظر نمیرسد، مدل فیسلیفت این محصول، تحت عنوان Saina، با طراحی ظاهری بهتر و خوشایندتر به سبد تولیدات کمپانی سایپا اضافه شد تا بهعنوان نسخه لوکس Tiba و محصولی مناسب برای کارمندان و زوجهای جوان، به خدمت مشتریان درآید. در این مطلب از سری مقالات مقایسهای همراه مکانیک، به مقایسه ساینا با تیبا خواهیم پرداخت و آنها را از جهات مختلف فنی و ظاهری مورد مقایسه قرار میدهیم.
دلت می خواد ساینا رو کارشناسی شده و با ضمانت بخری، روی لینک زیر کلیک کن
خرید ساینا
مسلما اگر تیبا چهره بهروز و عامه پسندی را از خود بروز میداد، شرکت سایپا به این زودیها سراغ عرضه مدل فیسلیفت خود نمیرفت. طرح نمای روبهروی Tiba، بهویژه چراغها و جلوپنجره، حالتی گنگ و غیرمهیج را در چهره این خودرو به نمایش میگذارد و همین امر سبب شده است تا نمای جلو تیبا در مقایسه با بسیاری از خودروهای همرده، چندان خوشایند و جذاب به نظر نرسد. بهویژه زمانی که این خودرو را در کنار Saina قرار میدهیم، زیبایی و جذابیت بیشتر ساینا امری کاملا روشن و مشخص خواهد بود. طراحی نمای جانبی این دو محصول سایپا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و بهعنوان یک سدان ارزانقیمت اقتصادی، تقریبا قابلقبول برآورد میشود.
در نمای پشت، مجددا تفاوتها برجسته خواهد شد؛ چراکه تیبا با چراغهای یکتکه و طرح ساده سپر، نمایی کاملا قدیمی و ازمدافتاده را در برابر دیدگان مشتریان نمایش میدهد. این در حالی است که ساینا بهواسطه ارائه طرح جوانپسند و اسپرتتر، توانسته است حداقل نیازهای بصری مشتریان امروزی را به نحوی مطلوب پاسخگو شود. همچنین گفته شده که طراحی نیمه جلو آن به جهت افزایش ایمنی عابرین پیاده دستخوش تغییرات شده است. درمجموع، بعید است که کسی طراحی Tiba را به Saina ترجیح دهد و بنابراین از نظر طراحی ظاهری، برتری ساینا مانند روز روشن خواهد بود.
با ورود به فضای کابین، تفاوتها اندکی فروکش میکند؛ با وجود آنکه طراحی کابین تیبا قدمت بیشتری دارد، اما از لحاظ هماهنگی بصری، بهویژه طرح دریچههای تهویه روی کنسول میانی آن پختهتر احساس میشود و ناهماهنگی دیداری کمتری را مقابل چشمان بیننده پدید میآورد. البته اختلاف میان این دو کابین چندان زیاد نیست و احتمالا برخی از مشتریان، طرح داشبورد Saina را نسبت به تیبا ترجیح بدهند؛ بهویژه وجود پنل تهویه دیجیتال با دکمههای مدرن و غربیلک فرمان جدید، نمای جالبتری را در این قسمت نسبت به Tiba با کلیدهای تهویه دستی گردان ایجاد کرده است.
طراحی تودریهای ساینا نیز دستخوش تحول شده است و از لحاظ ارگونومی و همچنین بهروزتربودن، در رتبه بالاتر قرار میگیرد. متریال استفادهشده در ساخت داشبورد و رودریهای هر دو خودرو، از جنس پلاستیک خشک نهچندان مرغوب است که با لمس آنها میتوان به کیفیت پایینشان پی برد. از لحاظ گنجایش فضای کابین نیز، اختلاف زیادی میان این دو برادر وجود ندارد؛ چراکه هر دو فاصله محوری یکسانی دارند و فضای کافی را جهت حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال در اختیار کاربران میگذارد.
صندوق عقب این خودرو نیز معادل 370 لیتر گنجایش دارد و جهت تامین نیازهای مسافرتی خانوادههای کمجمعیت، تقریبا مناسب ارزیابی میشود. این درحالی است که افزایش طول بدنه آن، تاثیر چندانی بر گسترش ظرفیت فضای صندوق عقب این خودرو نداشته است و تنها 2.5 لیتر نسبت به تیبا در بحث محفظه بار برتری دارد.
درنهایت، باید گفت که فضای داخلی این خودروها از نظر کلی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ اما شاید برخی افراد، کابین Saina را اندکی بهروزتر بدانند و از سوی دیگر، برخی مشتریان طرح داشبورد Tiba را هماهنگ و پختهتر تلقی کنند.
همانطور که پیشتر اشاره شد، این دو خودرو از لحاظ فنی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند؛ چراکه هر دو به پیشرانه چهارسیلندر تنفس طبیعی ارتقایافته، یعنی موتور M15 سایپا، مجهز هستند. این پیشرانه معادل ۸۷ اسببخار قدرت و ۱۲8 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که توسط یک گیربکس ۵سرعته دستی، به سوی چرخهای جلو منتقل میشود. البته شرکت سایپا اخیرا ساینا با گیربکس اتوماتیک را نیز به جرگه محصولات خود ضمیمه کرده است که در این مطلب به آن نمیپردازیم. شتاب صفرتاصد تیبا و Saina دستی نیز بهترتیب حدود ۱۳ و 12.8 ثانیه اندازهگیری شده است. مطالعه جدول زیر، اطلاعات کاملی نسبت به مشخصات فنی این خودروها را به آگاهی شما میرساند:
مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید
تیبا و ساینا بهعنوان خودروهای اقتصادی نسبتا ارزانقیمت به مشتریان ایرانی تحویل داده میشوند؛ بنابراین، انتظار زیادی از سطح امکانات رفاهی موجود در آنها نمیرود. اخیرا شرکت سایپا، Tiba را به دو تیپ معمولی و آپشنال دستهبندی کرده است که امکانات نسخه آپشنال، اندکی قابلقبول به نظر میرسد.
از طرف دیگر، خودروی ساینا مجهز به گیربکس دستی نیز در قالب تیپهای معمولی و آپشنال در لیست تولیدات سایپا حضور دارد که مدل آپشنال Saina نیز، تقریبا امکاناتی را در حد مدل آپشنال Tiba در اختیار مشتریان قرار میدهند. مطالعه جدول زیر، به شما کمک خواهد کرد تا به جزئیات امکانات رفاهی موجود در این خودروها پی ببرید:
بهخصوص که هیچکدام از این دو محصول سایپا، تاکنون در تستهای ایمنیسنجی موسسات معتبر جهانی حاضر نشدهاند و قطعا در صورت حضور نیز، نمیتوانند نمره قابلقبولی کسب کنند. با این حال وجود سامانه EBD در مدل ساینا برتری جزئی را برای آن در پی خواهد داشت.
مجددا باید تاکید کنیم که این دو خودرو، در باطن یک مدل هستند و نباید انتظار تفاوت تجربه رانندگی با این دو را داشته باشید. غربیلک فرمان ساینا، اندکی خوشدستتر به نظر میرسد و حسوحال راننده پشت فرمان این خودرو در قیاس با تیبا خوشایندتر برآورد میشود؛ بهخصوص که صندلیهای Saina نیز اندکی نرمتر از Tiba احساس میشوند. سطح دایره دید به بیرون، خیلی وسیع نیست؛ اما تسلط خوبی برای راننده نسبت به اطراف فراهم میآورد. فرمان هیدرولیک این خودروها هم تقریبا نرم عمل میکند و شرایط سطح جاده را بهصورت قابلقبول به دستان راننده انتقال میدهد.
فرمانپذیری در شرایط عادی، کمنقص به نظر میرسد؛ اما در عبور پرسرعت از پیچها، احتمالا کمفرمانی را تجربه خواهید کرد. عملکرد سیستم تعلیق نیز در مسیرهای ناهموار چنگی به دل نمیزند و عموم پستیبلندیها را بهواسطه ضربات گاهوبیگاه به درون کابین انتقال میدهد. البته عایقبندی خودروی ساینا اندکی برتر احساس میشود و سروصدای کمتری درون کابین آن به گوش میرسد. همچنین از لحاظ چابکی، خودروی Saina با اختلاف بسیار جزیی برتری خود را به رخ برادرش میکشد که البته چندان قابلتوجه نیست.
سطح قدرت ترمزهای این خودروهای اقتصادی، در شرایط رانندگی عادی، قابلقبول است؛ اما با وجود ترمز کاسهای در محور عقب، توصیه میشود که رانندگان در سرعتهای بالا احتیاط بیشتری به خرج دهند؛ چراکه قدرت ترمزها به اندازه خودروهای مشابه مجهز به ترمز دیسکی عقب، اطمینانبخش نیست.
Saina نیز بهعنوان نمونه تقریبا لوکستر Tiba توانسته است مشتریان قابلتوجهی را در این سه چهار سال، پیرامون خود گرد آورد؛ بهویژه برخی از مشتریان محصولات ایران خودرو نظیر پژو ۴۰۵ که علاقه به حضور در کابین Tiba ندارند، ترجیح میدهند تا از خودروهای قدیمی پژو ۴۰۵ و تیبا فاصله بگیرند و به سراغ اتومبیل ساینا با ظاهر بهروزتر بیایند. درمجموع، باید گفت که وضعیت بازار هر دو خودرو در حال حاضر پررونق و پرحرارت ارزیابی میشود؛ اما Tiba بهواسطه تطابق بیشتر با سطح توان مالی عامه مشتریان، معاملات پرشمارتری را به خود اختصاص داده است.
بههرحال، این دو محصول سایپا تفاوت ذاتی خاصی با یکدیگر ندارند و صرفا فاکتور جذابیت ظاهری Saina و برخی آپشنهای جزئی، آن را در نظر مشتریان عزیزتر کرده است و در مقایسه با Tiba خودرویی برتر برآورد میشود.
اتومبیل شخصی با حداقل هزینه نگهداری و حداکثر کارایی دارند، به سراغ سدانهای کوچک و جمعوجور میروند تا بهواسطه آنها یک تیر را به سوی چند هدف شلیک کنند و بیشترین صرفه اقتصادی را در قبال کمترین هزینه به چنگ آورند؛ بهویژه که بازار کشور ما از غنای چندانی برخوردار نیست و مشتریان حق انتخاب زیادی ندارند. تیبا در حال حاضر، جایگزین پراید شده است و ازآنجاکه طراحی ظاهری آن خیلی دلانگیز به نظر نمیرسد، مدل فیسلیفت این محصول، تحت عنوان Saina، با طراحی ظاهری بهتر و خوشایندتر به سبد تولیدات کمپانی سایپا اضافه شد تا بهعنوان نسخه لوکس Tiba و محصولی مناسب برای کارمندان و زوجهای جوان، به خدمت مشتریان درآید. در این مطلب از سری مقالات مقایسهای همراه مکانیک، به مقایسه ساینا با تیبا خواهیم پرداخت و آنها را از جهات مختلف فنی و ظاهری مورد مقایسه قرار میدهیم.
معرفی تیبا
همانطورکه اشاره شد، خودرو تیبا بهعنوان جایگزین مدل پرفروش پراید در لیست تولیدات شرکت سایپا حضور دارد. این خودرو بر مبنای پلتفرم ارتقایافته پراید که با نام ایکس200 شناخته میشود، طراحی و تولید شده است و از لحاظ فنی، میتوان آن را نسخه بهروزرسانیشده پراید دانست. Tiba از سال ۸۸ تحت عنوان مینیاتور به حضور مشتریان ایرانی معرفی شد؛ اما بعد از مدتی نام آن به تیبا تغییر کرد. این خودرو به موتور و گیربکس ارتقایافته پراید مجهز شده و طبق برخی اظهارات، استحکام شاسی و بدنه آن نیز مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است تا خودرویی ایمنتر از پراید در اختیار مشتریان قرار گیرد.معرفی ساینا
شرکت سایپا چند سال بعد از ارائه مدل تیبا، به فکر بهروزرسانی و عرضه نسخه فیسلیفت این خودرو افتاد؛ درنتیجه مدل ساینا با چهرهای تقریبا دلربا، هماهنگتر و عامهپسندتر روانه میدان شد تا شمار بیشتری از مشتریان را به سوی خود بکشاند. Saina از سال 95 به لیست تولیدات سایپا اضافه شد و در حال حاضر، بهعنوان یک سدان جمعوجور و گرانتر از Tiba در دسترس متقاضیان قرار دارد. این خودرو به جز طراحی چهره و همچنین برخورداری از طرح داشبورد جدید، تفاوت فنی چندانی در قیاس با مدل قدیمیتر خود، یعنی Tiba، ندارد.دلت می خواد ساینا رو کارشناسی شده و با ضمانت بخری، روی لینک زیر کلیک کن
خرید ساینا
مقایسه ساینا با تیبا از نظر طراحی
مسلما اگر تیبا چهره بهروز و عامه پسندی را از خود بروز میداد، شرکت سایپا به این زودیها سراغ عرضه مدل فیسلیفت خود نمیرفت. طرح نمای روبهروی Tiba، بهویژه چراغها و جلوپنجره، حالتی گنگ و غیرمهیج را در چهره این خودرو به نمایش میگذارد و همین امر سبب شده است تا نمای جلو تیبا در مقایسه با بسیاری از خودروهای همرده، چندان خوشایند و جذاب به نظر نرسد. بهویژه زمانی که این خودرو را در کنار Saina قرار میدهیم، زیبایی و جذابیت بیشتر ساینا امری کاملا روشن و مشخص خواهد بود. طراحی نمای جانبی این دو محصول سایپا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و بهعنوان یک سدان ارزانقیمت اقتصادی، تقریبا قابلقبول برآورد میشود.
در نمای پشت، مجددا تفاوتها برجسته خواهد شد؛ چراکه تیبا با چراغهای یکتکه و طرح ساده سپر، نمایی کاملا قدیمی و ازمدافتاده را در برابر دیدگان مشتریان نمایش میدهد. این در حالی است که ساینا بهواسطه ارائه طرح جوانپسند و اسپرتتر، توانسته است حداقل نیازهای بصری مشتریان امروزی را به نحوی مطلوب پاسخگو شود. همچنین گفته شده که طراحی نیمه جلو آن به جهت افزایش ایمنی عابرین پیاده دستخوش تغییرات شده است. درمجموع، بعید است که کسی طراحی Tiba را به Saina ترجیح دهد و بنابراین از نظر طراحی ظاهری، برتری ساینا مانند روز روشن خواهد بود.
با ورود به فضای کابین، تفاوتها اندکی فروکش میکند؛ با وجود آنکه طراحی کابین تیبا قدمت بیشتری دارد، اما از لحاظ هماهنگی بصری، بهویژه طرح دریچههای تهویه روی کنسول میانی آن پختهتر احساس میشود و ناهماهنگی دیداری کمتری را مقابل چشمان بیننده پدید میآورد. البته اختلاف میان این دو کابین چندان زیاد نیست و احتمالا برخی از مشتریان، طرح داشبورد Saina را نسبت به تیبا ترجیح بدهند؛ بهویژه وجود پنل تهویه دیجیتال با دکمههای مدرن و غربیلک فرمان جدید، نمای جالبتری را در این قسمت نسبت به Tiba با کلیدهای تهویه دستی گردان ایجاد کرده است.
طراحی تودریهای ساینا نیز دستخوش تحول شده است و از لحاظ ارگونومی و همچنین بهروزتربودن، در رتبه بالاتر قرار میگیرد. متریال استفادهشده در ساخت داشبورد و رودریهای هر دو خودرو، از جنس پلاستیک خشک نهچندان مرغوب است که با لمس آنها میتوان به کیفیت پایینشان پی برد. از لحاظ گنجایش فضای کابین نیز، اختلاف زیادی میان این دو برادر وجود ندارد؛ چراکه هر دو فاصله محوری یکسانی دارند و فضای کافی را جهت حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال در اختیار کاربران میگذارد.
صندوق عقب این خودرو نیز معادل 370 لیتر گنجایش دارد و جهت تامین نیازهای مسافرتی خانوادههای کمجمعیت، تقریبا مناسب ارزیابی میشود. این درحالی است که افزایش طول بدنه آن، تاثیر چندانی بر گسترش ظرفیت فضای صندوق عقب این خودرو نداشته است و تنها 2.5 لیتر نسبت به تیبا در بحث محفظه بار برتری دارد.
درنهایت، باید گفت که فضای داخلی این خودروها از نظر کلی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ اما شاید برخی افراد، کابین Saina را اندکی بهروزتر بدانند و از سوی دیگر، برخی مشتریان طرح داشبورد Tiba را هماهنگ و پختهتر تلقی کنند.
مقایسه ساینا با تیبا از نظر فنی
همانطور که پیشتر اشاره شد، این دو خودرو از لحاظ فنی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند؛ چراکه هر دو به پیشرانه چهارسیلندر تنفس طبیعی ارتقایافته، یعنی موتور M15 سایپا، مجهز هستند. این پیشرانه معادل ۸۷ اسببخار قدرت و ۱۲8 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که توسط یک گیربکس ۵سرعته دستی، به سوی چرخهای جلو منتقل میشود. البته شرکت سایپا اخیرا ساینا با گیربکس اتوماتیک را نیز به جرگه محصولات خود ضمیمه کرده است که در این مطلب به آن نمیپردازیم. شتاب صفرتاصد تیبا و Saina دستی نیز بهترتیب حدود ۱۳ و 12.8 ثانیه اندازهگیری شده است. مطالعه جدول زیر، اطلاعات کاملی نسبت به مشخصات فنی این خودروها را به آگاهی شما میرساند:
مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید
مدل خودرو | ساینا | تیبا |
پیشرانه | 4 سیلندر خطی-M15 یورو4 | 4 سیلندرخطی M15 |
حجم موتور | 1503 سیسی | 1503 سیسی |
حداکثر قدرت | 87 اسببخار | 87 اسببخار |
حداکثر گشتاور | 128 | 128 |
مصرف سوخت (ترکیبی) لیتر در 100کیلومتر | 7.02 | 6.95 |
شتاب صفرتاصد | 8/12 ثانیه | 13 ثانیه |
حداکثر سرعت | 175km/h | 170 km/h |
گیربکس | دستی پنجدنده | دستی پنجدنده |
ظرفیت باک | 41 لیتر | 41 لیتر |
مقایسه ساینا با تیبا از لحاظ امکانات رفاهی
تیبا و ساینا بهعنوان خودروهای اقتصادی نسبتا ارزانقیمت به مشتریان ایرانی تحویل داده میشوند؛ بنابراین، انتظار زیادی از سطح امکانات رفاهی موجود در آنها نمیرود. اخیرا شرکت سایپا، Tiba را به دو تیپ معمولی و آپشنال دستهبندی کرده است که امکانات نسخه آپشنال، اندکی قابلقبول به نظر میرسد.
از طرف دیگر، خودروی ساینا مجهز به گیربکس دستی نیز در قالب تیپهای معمولی و آپشنال در لیست تولیدات سایپا حضور دارد که مدل آپشنال Saina نیز، تقریبا امکاناتی را در حد مدل آپشنال Tiba در اختیار مشتریان قرار میدهند. مطالعه جدول زیر، به شما کمک خواهد کرد تا به جزئیات امکانات رفاهی موجود در این خودروها پی ببرید:
خودرو | ساینا | تیبا |
چراغ | چراغهای جلو هالوژن با قابليت تنظيم ارتفاع/ چراغ مهشکن جلو و عقب | چراغ جلو هالوژن با قابلیت تنظیم زاویه نور/ چراغ مهشكن جلو و عقب |
سیستم صوتی | مولتیمدیا | رادیوپخش USB، مولتیمدیا سفارشی |
صفحهنمایش | صفحهنمايش(MFD) | – |
رینگها | رینگ فولادی یا آلومینیومی 185/60R14 | رینگ فولادی، آلومینیومی سفارشی 175/70R13 |
آینه | آینه جانبی برقی | آینه جانبی دستی یا برقی سفارشی |
تهویه مطبوع | تهویه مطبوع نیمهاتوماتیک | تهویه مطبوع دستی |
شیشه | گرمکن شیشه عقب، شیشهبالابرهای برقی جلو و عقب | گرمکن شیشه عقب، شیشهبالابربرقی جلو، شیشهبالابربرقی عقب سفارشی |
سیستم هشداردهنده | سنسور پارک دندهعقب | سنسور پارک دندهعقب سفارشی |
سایر امکانات | کليد مجهز به ريموت، پشتسری تيلتدار صندلی جلو، دوربین عقب، طراحیشده بر مبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده، نمايش دمای محيط بيرون | ریموتکنترل، کفی صندوق و زیرپایی سفارشی، دوربین عقب سفارشی |
مقایسه ساینا با تیبا از نظر ایمنی
دو اتومبیل حاضر در این رقابت، از لحاظ ساختار شاسی و تجهیزات ایمنی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند؛ بنابراین سطح ایمنی هر دوی آنها تقریبا مشابه ارزیابی میشود و بهطورکلی، نمیتوان نسبت به ایمنی این دو سدان اقتصادی چندان خوشبین بود.بهخصوص که هیچکدام از این دو محصول سایپا، تاکنون در تستهای ایمنیسنجی موسسات معتبر جهانی حاضر نشدهاند و قطعا در صورت حضور نیز، نمیتوانند نمره قابلقبولی کسب کنند. با این حال وجود سامانه EBD در مدل ساینا برتری جزئی را برای آن در پی خواهد داشت.
خودرو | ساینا | تیبا |
سیستم ترمز | ABS و EBD | ABS |
کیسههوا | راننده و سرنشین جلو | راننده و سرنشین جلو |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | سیستم ضدسرقت/ قفل مرکزی/ قفل ایمنی کودک دربها/ کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع | سیستم ضدسرقت/ قفل مرکزی/ کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع |
مقایسه ساینا با تیبا از نظر تجربه رانندگی
مجددا باید تاکید کنیم که این دو خودرو، در باطن یک مدل هستند و نباید انتظار تفاوت تجربه رانندگی با این دو را داشته باشید. غربیلک فرمان ساینا، اندکی خوشدستتر به نظر میرسد و حسوحال راننده پشت فرمان این خودرو در قیاس با تیبا خوشایندتر برآورد میشود؛ بهخصوص که صندلیهای Saina نیز اندکی نرمتر از Tiba احساس میشوند. سطح دایره دید به بیرون، خیلی وسیع نیست؛ اما تسلط خوبی برای راننده نسبت به اطراف فراهم میآورد. فرمان هیدرولیک این خودروها هم تقریبا نرم عمل میکند و شرایط سطح جاده را بهصورت قابلقبول به دستان راننده انتقال میدهد.
فرمانپذیری در شرایط عادی، کمنقص به نظر میرسد؛ اما در عبور پرسرعت از پیچها، احتمالا کمفرمانی را تجربه خواهید کرد. عملکرد سیستم تعلیق نیز در مسیرهای ناهموار چنگی به دل نمیزند و عموم پستیبلندیها را بهواسطه ضربات گاهوبیگاه به درون کابین انتقال میدهد. البته عایقبندی خودروی ساینا اندکی برتر احساس میشود و سروصدای کمتری درون کابین آن به گوش میرسد. همچنین از لحاظ چابکی، خودروی Saina با اختلاف بسیار جزیی برتری خود را به رخ برادرش میکشد که البته چندان قابلتوجه نیست.
سطح قدرت ترمزهای این خودروهای اقتصادی، در شرایط رانندگی عادی، قابلقبول است؛ اما با وجود ترمز کاسهای در محور عقب، توصیه میشود که رانندگان در سرعتهای بالا احتیاط بیشتری به خرج دهند؛ چراکه قدرت ترمزها به اندازه خودروهای مشابه مجهز به ترمز دیسکی عقب، اطمینانبخش نیست.
مقایسه ساینا با تیبا از نظر شرایط بازار
خودروی تیبا در حال حاضر، ارزانترین مدل تولید داخل به شمار میرود و بهعنوان محصول جایگزین پراید، هواخواهان بسیاری دارد و مشتریان زیادی پای خرید نمونههای صفر و کارکرده این خودرو نشستهاند.Saina نیز بهعنوان نمونه تقریبا لوکستر Tiba توانسته است مشتریان قابلتوجهی را در این سه چهار سال، پیرامون خود گرد آورد؛ بهویژه برخی از مشتریان محصولات ایران خودرو نظیر پژو ۴۰۵ که علاقه به حضور در کابین Tiba ندارند، ترجیح میدهند تا از خودروهای قدیمی پژو ۴۰۵ و تیبا فاصله بگیرند و به سراغ اتومبیل ساینا با ظاهر بهروزتر بیایند. درمجموع، باید گفت که وضعیت بازار هر دو خودرو در حال حاضر پررونق و پرحرارت ارزیابی میشود؛ اما Tiba بهواسطه تطابق بیشتر با سطح توان مالی عامه مشتریان، معاملات پرشمارتری را به خود اختصاص داده است.
جمعبندی
در پایان مقاله مقایسه ساینا با تیبا، باید Saina را خودرویی بهروزتر و جذابتر معرفی کرد و آن را برنده رقابت بدانیم. با این حال، قیمت ارزانتر Tiba نقطه قوت آن است و همین مسئله، سبب میشود تا برخی از مشتریان که علاقه به خرید خودرو ساینا دارند، به دلیل عدم برخورداری از توانایی مالی کافی، به سمت تیبا رفتهاند و بهناچار این خودرو را برگزیدهاند.بههرحال، این دو محصول سایپا تفاوت ذاتی خاصی با یکدیگر ندارند و صرفا فاکتور جذابیت ظاهری Saina و برخی آپشنهای جزئی، آن را در نظر مشتریان عزیزتر کرده است و در مقایسه با Tiba خودرویی برتر برآورد میشود.
به این مطلب چه امتیازی میدهید؟
0از 5 امتیاز