
واگذاری مسئولیت مدارس به شهرداری تهران
مهر ۱۴۰۲: احمد قیومی، فرماندار تهران، درباره خدمات آموزشی مدارس اظهاراتی داده است:
- بر اساس آیین نامه جدید، مسئولیت سرویس مدارس به صورت کامل به شهرداری تهران سپرده شد.
- از مدیران مدارس خلع مسئولیت شده است.
- سامانه «سپند» برای سرویس مدارس طراحی شده و برای اولین بار رونمایی و اجرایی شد تا همه اطلاعات در آنجا بارگذاری شود و رانندگان سرویسهای مدارس ثبت نام کنند.
- در فرمانداری تهران تلاش شده تا طبق مصوبات شورای شهر، برای تعیین قیمت سرویس مدارس پس از چندین بار رفت و آمد عدد را معقول کنیم.
- چند روز پس از آغاز کار مدارس مشکلاتی در سامانه سپند مشاهده شد. بنابراین از منظر دیگری ورود پیدا کردیم و همه طرف ها را خواستیم که مقرر شد تا اطلاعات راننده ها، مسیرها و قیمت ها را در سامانه بارگذاری کنیم که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
- با توجه به اینکه اولین سال است که آیین نامه جدید اجرا می شود، قاعدتاً ممکن است مشکل وجود داشته باشد و حتما نیاز به بازبینی سامانه هست. سامانه در تهران اولین بار رونمایی شده است و پیش از این با این روند انجام نمی شد.
- در فرایند ثبت نام سرویس مدارس در جایی اشکال وجود دارد و در جایی تخلف رخ می دهد که در هر دو صورت باید گزارش ارسال شود تا نهایتا در شورای ترافیک مطرح شود؛ اما قبل از طی شدن این روند با هدف جلوگیری از آسیب مردم به موضوع ورود پیدا کردیم و 3 جلسه پشت سرهم در یک هفته برگزار کردیم و همه دستگاه های مرتبط را خواستیم که برابر آیین نامه وظایف هر یک گوشزد و بسیاری مشکلات در این جلسات رفع شد.
- امید است که ضعفهای فرایند ثبت نام و سامانه اصلاح شود. هم در اجرا تأخیری وجود داشت و هم در بارگذاری اطلاعات تأخیری ناشی از مشکلات فنی وجود داشت؛ لذا باید شهرداری در این حوزه بهتر عمل می کرد.
خدمات یکپارچه برای سرویس مدارس استثنایی
در سپتامبر سال 2023، سامانه سرویس مدارس استثنایی هوشمند و پیشرفته شده است و اکنون والدین قادرند تا از اول ماه مهر با مراجعه به وبسایت مربوطه، به صورت آنلاین خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
باتدبیری شهرداری تهران و تصمیماتی که اتخاذ شده توسط سازمان تاکسیرانی، یکی از شرکتهای معتبر که در سال گذشته خدمات آن توسط آموزش و پرورش تأیید شده است، مسئولیت ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی را بر عهده خواهد داشت. والدین این دانشآموزان میتوانند اطلاعات خود و فرزندانشان را در سامانه schoolbus.tehran.ir ثبت کنند تا پس از تأیید آموزش و پرورش، این شرکت خدمات موردنیاز را به دانشآموزان استثنایی ارائه دهد.
برای اینکه این متن را بهبود ببخشیم، میتوانیم به شکل زیر آن را بازنویسی کنیم:
باید توجه داشت که پرداخت هزینههای این سرویسها تماماً بر عهده شهرداری تهران است و مطابق با تصمیم شورای شهر در ماه شهریور، به پیمانکار مربوطه، پرداخت خواهد شد. همچنین، این پرداخت تا سقف تصویب شده انجام خواهد شد.
افزایش 45 درصدی نرخ سرویس مدارس تصویب شد
در جلسه یکصد و هفتاد و سوم شورای اسلامی شهر تهران که در ماه شهریور سال 1402 برگزار شد، سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد که نرخ سرویس دانش آموزان یک هفته پیش پرداخت شده است. در این جلسه، موارد مختلفی از جمله سازمان تاکسیرانی و کمیسیونهای عمران، حمل و نقل و برنامه و بودجه بررسی شده و اصلاحاتی اعمال شده است. همچنین، سیدجعفر تشکری هاشمی به موارد مربوط به سرویس مدارس اشاره کرد و ضرورت بررسی و بهبود آن را مورد تذکر قرار داد.
- کارگروه ماده ۱۸ از سوی وزارت کشور وضعیت نرخها را بررسی کرد و به شهرداری ۵۰ درصد افزایش نرخ را پیشنهاد دادند.
- درخواست ۸۰ درصد افزایش نرخ به ۵۰ درصد رسید، با توجه به اینکه افزایش نرخ نمیتواند بیش از نرخ تورم باشد، این میزان را به ۴۵ درصد کاهش دادیم.
- این مبلغ تابع مسافت، وضعیت منطقه به لحاظ ترافیکی، سطوح شیب دار منطقه و مواردی از این قبیل است.
- این نرخ بندیها بر اساس منطقه بندی آموزش و پرورش هم انجام شده است.
- حداقل مبلغ سرویس برای دانش آموزان ابتدایی 5 میلیون و ۴۰۰هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون تومان است.
- دانش آموزان مقطع متوسطه حداقل ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان برای سرویس باید هزینه کنند.
- این مبلغ براساس ظرفیت استاندارد خودرو است و رانندگان اجازه ندارند بیش از حد استاندارد، مسافر سوار کنند. در خودروهای سواری تعداد مسافران سه نفر پیش بینی شده است.
- مواردی نیز برای مالیات، بیمه و حق نظارت مدارس پیش بینی شده بود که ما این موارد را تأیید نکردیم و تنها نرخی که راننده باید دریافت کند، لحاظ شده است.
- نرخ سرویس مدارس استثنایی نیز منطبق با همین نرخهای مصوب خواهد بود. شهرداری تهران این هزینه را متقبل میشوند و شهروندان همانند گذشته، هزینهای برای سرویس دانش آموزان استثنایی پرداخت نخواهند کرد.
- مبلغ سرویس به ازای هر دانش آموز در هر روز برابر با مبلغ ورودیه، به ازای هر پنج کیلومتر و ضریب سطوح شیب دار محاسبه شده است. همچنین دو جدول مشخص و مناطق تعیین شدند. برای هر دو مقطع ابتدایی و متوسطه نیز دو جدول در نظر گرفته شده است.
- بهای خودروهای ون برای کودکان استثنایی ۷۰ درصد شهریه خودروهای سواری و مینی بوس معادل حداکثر نرخ سرویس های اتوبوسرانی و نرخ اتوبوس برای کودکان استثنایی رایگان است.
- ضریب نرخ دانش آموزان نابینا و ناشنوا ۱.۱، دانش آموزان اوتیسم۱.۲، دانش آموزان کم توان ذهنی ۱.۲ و معلولان جسمی و حرکتی ۱.۴ است.
- کلیه شرکتهای طرف قرارداد ۲ درصد هزینههای نظارت سازمان تاکسیرانی را پرداخت خواهند کرد.
- شهرداری تهران در قالب ردیف اعتباری مشخص، موظف به پرداختن تمام هزینه های سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی خواهد بود.
- سامانه ثبت اطلاعات دانش آموزان استثنایی باید توسط سازمان تاکسیرانی راه اندازی و آموزش و پرورش این اسامی را باید تأیید کند تا تخلفی در این زمینه شکل نگیرد.
- افزایش ۴۵ درصدی حداقل افزایشی است که لحاظ می کنیم.
- همین امروز هم برخی مدارس ۱.۵ برابر مبلغ مورد نظر شورا را لحاظ کردهاند؛ لذا باید افزایشی مصوب شود که برای رانندگان نیز به صرفه باشد.
چالشهای مربوط به سرویس مدارس
در جلسه شورای شهر اهواز، تیر ماه سال ۱۴۰۲، لایحه نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی بعدی بررسی و تصویب شد. صفیخانی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز، در این جلسه به مورد نرخ پیشنهادی سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اشاره کرد. برای بحث و بررسی این موضوع، جلسهای با کمیسیون حملونقل و ترافیک برگزار شد و در پایان، نرخهای پیشنهادی به دست گرفته، قابل قبول تلقی شد، اگرچه احتمالا با مبالغ بیشتری نسبت به رقم فعلی مواجه میشویم. در سال تحصیلی بعد، استفاده از سامانه سپند برای رانندگان سرویسهای مدارس اجباری شده است و عدم ثبتنام در این سامانه و دریافت تعهدنامه مورد نیاز، منجر به عدم دریافت پروانه رانندگی میشود. جدول جرایم و آییننامه انضباطی نیز برای این رانندگان تنظیم شده است و در صورت تخلف، مبالغی از تضامین آنها کسر خواهند شد. همچنین، در حال حاضر، یک بسته تشویقی برای این رانندگان در دست تدوین است و باید برای آن بخشی از بودجه در نظر گرفته شود.
عادل شیشهگری، رئیس کمیسیون حملونقل ترافیک شورای شهر اهواز، در ادامه جلسه توضیح میدهد که نرخهای حملونقل سرویسهای مدارس بر اساس کار کارشناسی تعیین شده است. اگر رانندگان ملزم نشوند زیر نظر شرکت فعالیت کنند، نرخها برای آنها بالاتر خواهد بود و آنها به عنوان راننده آزادبر شناخته میشوند، البته راننده آزادبر هیچ مسئولیتی نسبت به مسافران ندارد و به آنها پاسخگو نیست. در حال حاضر، نرخهای سرویسهای مدارس بالاتر از قیمت مصوب است. سامانه سپند در کشور چند سال پیش راهاندازی شده است، اما در اهواز کمتر پذیرفته شده است. این امر به دلیل هزینههای که رانندگان باید برای تاییدیه خودرو، معاینه فنی و سایر مسائل پرداخت کنند است. بنابراین، اگر رانندهای بتواند بدون نیاز به سامانه سپند و به صورت آزادبر فعالیت کند، نیازی به تاییدیه و مجوز ندارد. به منظور نظارت بر حمل و نقل مدارس، نرخها باید بسیار نزدیک به واقعیت باشند؛ متأسفانه همیشه تصویب نرخی صورت میگیرد که از واقعیت فاصله دارد و رانندگان همیشه تحت تأثیر این اختلاف قرار میگیرند.
سید محمدعلی پورموسوی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری، گردشگری و توسعه شهری شورای شهر اهواز، مشکل این نکته را بیان کرده است که در صورت تبدیل شدن نرخهای پایه به قیمت نهایی، مبلغ بیشتری از خانوادهها دریافت خواهد شد. او نگران است که این عمل غیرقانونی ادامه پیدا کند و مبنای جدیدی برای آن ایجاد شود.
براساس جلسه دیگری، رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر اهواز، پیشنهاد اصلاحی خود را مطرح کرد. طبق این پیشنهاد، حداقل قیمت خودروهای سواری ۴۵۰ هزار تومان و حداکثر آن یک میلیون و ۵۰ هزار تومان ارائه شود. همچنین قیمت حداقل ون ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر آن ۶۸۵ هزار تومان و قیمت حداقل مینیبوس ۳۵۰ هزار تومان و حداکثر آن ۵۵۰ هزار تومان باشد. در نهایت، لایحه شهرداری که به تصویب کارگروه ماده ۱۸ رسیده بود، به تأیید رسید. با این تأیید، قیمتهای سرویسهای مدارس کمی بیشتر از مقادیر مذکور در پیشنهاد اصلاحی قبلی قرار گرفت.
در سال گذشته، معاون سازمان تاکسیرانی تهران اعلام کرده بود که هزینهی سرویس مدرسه حدود سه تا هشت میلیون تومان است، اما در عمل این رقم رعایت نمیشد. در سال گذشته، سامانه هوشمند سرویس مدارس در تهران نرخ قطعی را به خانوادهها اعلام نمیکرد و هر پیمانکار سرویس در هر مدرسه میتوانست نرخی را تعیین کند. با این حال، بین نرخهایی که در سایت اعلام میشد و نرخی که در واقع باید توسط خانوادهها پرداخت میشد، تفاوت فاحشی وجود داشت.
در سال تحصیلی گذشته، مسئول فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مورد این مسئله توضیحاتی ارائه کرده است. او اشاره کرده که وقتی نرخ سفرها را برای رانندگان بیشتر میکنیم، خانوادهها ناراضی میشوند و همچنین اگر کرایهها را کاهش دهیم، رانندگان جذب نمیشوند. در این راستا، برای سرویس مدرسه در سال تحصیلی جاری سه بار فراخوان برای جذب رانندگان صادر شده است و حدود ۲۰۰۰ نفر اعلام آمادگی نمودهاند. این عدد نشان میدهد که در سال ۹۸، حدود ۱۸ هزار نفر از رانندگان آماده همکاری بودند. اما طبق اعلامیهای از سوی آموزش و پرورش شهر تهران برای سال تحصیلی جاری، تنها به ۲۰۰۰ نفر از رانندگان سرویس مدرسه احتیاج دارند. این واقعیت نشان میدهد که با چالش جدی روبهرو هستیم و این مسئله ناشی از وجود کسب و کارهای موازی است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران اظهار داشته که عدم ارسال تعیین نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید، منجر به گلایه خانوادهها شده است. درخواست شهرداری این است که لایحه مربوطه هرچه سریعتر به شورا ارسال شود تا بتوان درباره تعیین نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی جاری تصمیمگیری کرد. از سوی دیگر، والدین اعلام کردهاند که مدیران مدارس مبالغ زیادی را به عنوان پیشپرداخت از آن ها درخواست کردهاند که این وضع باعث بروز مشکلاتی شده است. لذا بر این امیدیم که لایحه تعیین نرخ سرویس مدارس هرچه سریعتر به شورا ارسال شود تا قضیه به طور مستمر پیگیری شود.
شهرداری باید نرخگذاری سرویس مدارس را ارائه دهد
در ماه تیر سال ۱۴۰۲، جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در جلسه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که یک کارگروه به نام ماده ۱۸ تشکیل شده است. این کارگروه مسئول بررسی و ارزیابی سرویسهای مدارس است و قرار است نرخ کرایه آنها را برای تصویب به شورا ارائه دهد.
وی خبر داد که شهرداری تهران باید تا پایان خردادماه به ارائه لایحه برای تنظیم نرخ سرویسها بپردازد؛ اما این اقدام هنوز صورت نگرفته است و والدین معتقدند که مدارس مبالغ بالایی را بابت هزینههای سرویس دریافت میکنند. وی تاکید کرد که شهرداری باید با توجه به نظر کارگروه ماده ۱۸، این لایحه را به شورا ارائه کند تا مشکلاتی که در سالهای گذشته رخ داده است تکرار نشود و والدین از ارسال شکایات خودداری کنند.
نرخ سرویس مدارس تهران در 1401
مهر ۱۴۰۱: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، جدول قیمت سرویس مدارس برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ را اعلام کرده است.
بر اساس جدول فوق، نرخ خدمات حمل و نقل مدرسه در سال 1401 به میزان کیلومتری که طی میشود و نیز منطقه محل سکونت دانشآموزان وابسته است.
گرانی نرخ سرویس مدرسه و واکنش تاکسیرانی
مهر ۱۴۰۱: در پی شکایت والدین درباره افزایش نرخ سرویس مدارس در تهران، آقای علی محتشمیپور، معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، توضیحاتی ارائه نمود. وی اعلام کرد که براساس آخرین تصمیم کارگروه مربوطه، نرخ نهایی سرویس مدارس مشخص گردیده و دریافت هرگونه مبلغی بیش از مقدار تعیین شده توسط شورای شهر تهران، به عنوان تخلف در نظر گرفته میشود.
نرخ کرایه سرویس مدارس تهران در سال تحصیلی 1401 میانگیناً بین 3 تا 8 میلیون تومان است. این سرویس مدارس به آییننامه و دستورالعمل اجرایی سرویس مدارس وابسته است که تکالیف مشخصی را برای دستگاههای مختلف در نظر گرفته است. بنابراین، سازمان تاکسیرانی شهر تهران مسئول صدور پروانه برای پیمانکاران سرویس مدرسه و اخذ مجوز ناوگان سرویس مدارس است.
با توجه به گفتههای این فرد، آموزش و پرورش مسئول نظارت بر قراردادهای پیمانکاران با مدارس و والدین است. در سال تحصیلی 1398، سرویس مدرسه در حال فعالیت بود. اما با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، فعالیت سرویس مدرسه به شکل عملی توقف کرد و این وضعیت تا آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس برقرار بود. طبیعتاً پس از دو سال توقف، آغاز دوباره فعالیت سرویس مدرسه با مشکلات و نقصانهایی همراه بود.
سرویس مدرسه کسب و کاری آزاد است و توسط بخش خصوصی ارائه میشود. در انتخاب و رد خدمات در سرویس مدارس، نیاز است صرفهجویی و ارزش افزوده آن مورد بررسی قرار گیرد. قیمت و نرخ کرایه سرویس مدرسه تعیینکننده کیفیت خدمات به دانشآموزان است. اگر قیمت نرخ کرایه پایین باشد، والدین آن را استقبال خواهند کرد، اما رانندگان احساس ناراحتی خواهند کرد و به جستجوی سایر گزینهها میپردازند. به عبارت دیگر، در صورت افزایش نرخ کرایه، رانندگان برای ارائه خدمات کمتر جذب میشوند ولی والدین ناراضی خواهند بود.
تاکسی های اینترنتی و مشکلات سرویس مدارس
اقتصاد سفرهای اینترنتی: تاثیر ترافیک بر نرخ کرایه مسافربرها با فراگیری مسافربرهای اینترنتی، صنعت حمل و نقل کاملا تغییر کرده است. در حال حاضر، الگوریتمهای قیمتگذاری مسافربرهای اینترنتی بر اساس ترافیک روزانه عمل میکنند. به این معنی که در ساعات پرترافیک، قیمت سفرها به چند ده هزار تومان افزایش مییابد در حالی که در ساعات آرام ترافیک، قیمت سفرها به طور قابل ملاحظهای کاهش مییابد. بنابراین، نرخ کرایه در این صنعت مستقیما تحت تاثیر ترافیک قرار دارد. این موضوع باعث شده است که مسافربرهای اینترنتی در برخی مواقع با نرخ کرایه به شدت بالا، به گلوگاه در سرویس مدرسه تبدیل شوند. زیرا افزایش قیمتها موجب جلب رانندگان در اوج ترافیک میشود و این برای تمام کسب و کارهای حمل و نقل دچار مشکل میشود. آغاز یک بحران در جریان سرویس مدرسه به نظر میرسد. به طور کلی، این تحولات در حوزه حمل و نقل اینترنتی به خوبی نشان میدهد که عواملی مانند ترافیک و تعداد سفرها بر نرخ کرایه و عملکرد بازار تأثیرگذارند. بنابراین، برای حل این مسئله، باید راهکارهایی پیدا کرد تا این صنعت بتواند مواجهه کند و در عین حال برای کسب و کارها قابلیت رقابت را حفظ کند.
با توجه به آنچه وی گفت، قرار است که قیمت خدمات اتوبوس مدرسه بین 3 تا 8 میلیون تومان باشد. در حداکثر حالت، برای 9 ماه استفاده از این خدمات برای هر دانشآموز باید 8 میلیون تومان پرداخت شود. با محاسبه این قیمت، درآمد روزانه از خدمات اتوبوس مدرسه برای 4 دانشآموز که از این خدمات استفاده میکنند، به 140 هزار تومان (رفت و برگشت) میرسد. هر سفر در طول 9 ماه 70 هزار تومان است، که معادل هزینه یک سفر کامل در یک خدمات مسافربری آنلاین است.
اختلاف نرخ سرویس مدارس در تهران
در طی سال ۱۴۰۰، سقف افزایش نرخ کرایه سرویس مدرسه با میانگین ۲۵ درصد تعیین شد، اما در برخی مناطق مانند منطقه ۱۹ که دارای تراکم جمعیت کم و ترافیک کمتری است و مدارس و منازل در نزدیکی یکدیگر قرار دارند، افزایش معدل کرایه کمتری در نظر گرفته شده است. به طور میانگین، نرخ کرایه سرویسهای مدارس در این مناطق بین ۱۷ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. از جانبی، دریافت مبالغ بیشتر از این حد تقلب قانونی است.
به اساس قوانین مربوط به ناظر قراردادهای سرویس مدارس، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران مسئول نظارت بر مبالغ میلیونی مربوط به این قراردادها است. اما اگر در ارائه خدمات مشکلی از جمله نصب برچسب سرویس مدرسه وجود داشته باشد، مسئولیت بررسی آن به عهده شهرداری تهران و بهطور خاص سازمان تاکسیرانی است.
کاهش تعداد رانندگان در سال 1401
به عبارتی دیگر، در سال تحصیلی 1401، برای سرویس مدرسه سه فراخوان صادر شد و حدود 2000 نفر اعلام آمادگی کردند. در مقابل، در سال 1398 حدود 18 هزار نفر اعلام آمادگی کرده بودند. اعلام شده است که در سال تحصیلی 1401، حدوداً 20 هزار راننده برای سرویس مدرسه در شهر تهران نیاز است. به عبارت دیگر، یک کمبود راننده برای سرویس مدرسه وجود دارد که ناشی از کسب و کارهای موازی است.
تسهیلات ویژه رانندگان سرویس
شهرداری تهران تلاش می کند با ارائه تسهیلات برای رانندگان سرویس مدرسه، آنها را تشویق به ارائه خدمات بهتر کند. بر اساس مذاکرات انجام شده، هر خودروی سرویس مدرسه از یک تخفیف ۷۰ درصدی در طرح ترافیک برخوردار است و همچنین سهمیه سوخت سرویس مدارس به مقدار سهمیه سوخت ناوگان عمومی پرداخت می شود. علاوه بر این، سازمان تاکسیرانی نیز برای رانندگان سرویس مدرسه، مزایایی از جمله بیمه تکمیلی و... فراهم می کند.
سازمان تاکسیرانی نیز در سال ۱۴۰۱ به فکر تدوین یک راهکار برای بالا بردن ایمنی حمل و نقل دانش آموزان رفته و به اولیاء دعوت کرده است تا به عنوان سرویس مدرسه فعال عمل کنند. این طرح به اولیاء این امکان را میدهد که هنگامی که فرزند خود را به مدرسه میبرند، سه دانش آموز دیگر را نیز جابجا کنند. در طی انتقال دانش آموزان، با حضور والدین در رانندگی محلی، ایمنی حمل و نقل دانش آموزان نیز افزایش مییابد. این دعوت از والدین برای فعال شدن در سرویس مدرسه، یک اقدام مثبت در همکاری والدین با سازمان است. خانوادهها در زمانهای کرونا علاقه دارند که فرزندان خود را به مدرسه ببرند و با این طرح اکنون میتوانند سه دانش آموز دیگر را نیز به مدرسه ببرند. اگر این پذیرش واکنش ایجاد کند، در آینده نزدیک میتوان یک سامانه ایمن تر برای حمل و نقل دانش آموزان داشت.
اخبار تاکسی و تاکسیرانی
مهمترین اخبار مربوط به خودروهای تاکسی شامل بروزرسانی فلوتی خودروهای قدیمی، تعیین سهمیه بنزین برای تاکسیها، ثبت نام سهمیه بنزین برای تاکسیهای اسنپ، افزایش قیمت کرایه تاکسی و همچنین تغییرات در مراحل معاینه فنی تاکسی است. با مطالعه متون انتخاب شده زیر میتوانید با این اخبار آشنا شوید: