
تولید گیربکس ایرانی DCT با کمک چین
در آبان ماه ۱۴۰۲، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بازدیدی از یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گیربکس خودرو در چین داشت. در ادامه، یک توافق نامه برای طراحی، توسعه و تولید داخلی یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه نوع WET-7DCT بین ایران خودرو و این شرکت منعقد شد. شرکت چینی که قرارداد را امضا کرد، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گیربکس در چین است و با تولید بیش از سه و نیم میلیون واحد در سال، در تولید گیربکس های دستی، DCT، گیربکس های مخصوص خودروهای هیبریدی DHT و مجموعه موتور الکتریکی با گیربکس کاهش دهنده (۷-۱ EDS) برای خودروهای الکتریکی فعالیت می کند. این شرکت همچنین دارای بزرگترین مرکز طراحی و تست گیربکس ها در چین است و در صنعت خودروی این کشور موقعیت خاصی دارد.
به طبق توافقنامه مذکور، در مرحله نخست، برای پلتفرمهای جدید گروه صنعتی ایران خودرو، یک مدل اختصاصی از گیربکس توسعه داده خواهد شد. در مرحله دوم، پس از راهاندازی خطوط تولید این گیربکس پیشرفته در شرکت نیرومحرکه ایران خودرو، فرآیند ساخت داخلی آن به صورت موازی آغاز خواهد شد. طرف چینی تعهد دارد که دانش فنی مربوط به طراحی و ساخت این نوع گیربکس را به ایران خودرو انتقال دهد. این توافقنامه به عنوان یکی از تحولات اخیر در توسعه قوای محرکه پیشرفته در ایران محسوب میشود.

تاکنون، در شرکتهای ایرانی فقط اقدام به تولید گیربکسهای دستی شده است. با این حال، تولید یکی از پیشرفتهترین گیربکسهای اتوماتیک در داخل کشور، این امکان را به ما میدهد تا به کاهش وابستگی به واردات گیربکسهای اتوماتیک بپردازیم. همچنین، این عمل به فرصت افزایش تولید خودروهای با گیربکس اتوماتیک در کشور نیز منتهی خواهد شد.
گیربکس دوکلاچه مرطوب یا به اختصار WDCT گزینهی جدیدی است از گیربکسهای اتوماتیک که ابتدا توسط خودروسازان آلمانی توسعه داده شد و اکنون در خودروهای گوناگون غربی و شرقی استفاده میشود.
از مزایای استفاده از گیربکس اتوماتیک با بیش از هفت دنده میتوان به امکان تعویض سریع و نرم دنده، راندمان بالا، و استفاده از کلاچهای روغنی برای شروع نرم حرکت خودرو اشاره کرد. با توجه به تعداد دندههای فراوان و راندمان بالا در این نوع گیربکس، مصرف سوخت در خودروهای اتوماتیک به طرز چشمگیری کاهش مییابد. این نوع گیربکس نیز معمولاً در خودروهای لوکس و وارداتی استفاده میشود.
در آینده دو ساله، ایران خودرو پیش بینی می کند که محصولات جدیدی مانند تارا و ریرا را با استفاده از موتورهای پیشرفته سه سیلندر IK3-TGDI و چهار سیلندر EFP-TC و همچنین گیربکس اتوماتیک هفت سرعته WET-7DCT به بازار داخلی و بین المللی عرضه کند.